Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 07:27:15

Onko liinassa juoksuttaminen nyt niin paha mitä se monen mielestä on? Liikutaan isolla ympyrällä ja liikun tosiaan itsekin joten vastaa kentän pääty ympyrää. Yleensä n.20min kestää liinassa työskentely ja siihen päälle reilut loppukäynnit maastossa.

Hevosellani oli ensin ollut taluttelupäivä, sitten vapaapäinä ja nyt kolmantena päivänä vettä satoi koko illan ja ei tehty mieli mennä ratsastamaan sateeseen. Joten päätin tehdä tämän liinassa liikuttamisen.
Pari tallikaveria oli sitä mieltä että vapaapäivä olisi ollut ihan ok ja jopa parempi kuin liinassa juoksuttaminen.
Minä taasen olin sitä mieltä että parempi se pienikin liike kuin vapaa.

Monesti ennenkin kuullut että liinassa juoksuttaminen on ihan turhaa hommaa..

Mutta kyllä minun hevonen ainakin osaa nätisti mennä liinan päässä. Toki varmasti kahdella ohjailla saisi enempi vaikutettua hevoseen mutta meillä liinassa liikuttaminen onkin usein sellainen "hätä" ratkaisu liikutukseen rennolla mielellä, koska aina parempi saada edes vähän enempi liikettä kuin täysin vapaapäivä.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 07:33:14

Olen varmaan kukkahattutäti, mutta kyllä mä käsittelen hevosiani aina myös maasta. Liinassa ja myöhemmin vapaana juoksutan, kun alkaa sujua.

Hevoseni osaa käskystä vaihtaa irtona suuntaa, pysähtyä, peruuttaa ja pienentää/isontaa ympyrää. Meillä on ihan erilainen suhde, kun luottamus pelaa.

Ei esim. koskaan juokse käsistä, vaikka mikä olisi. Seuraa myös vapaana ja tarvittaessa odottaa irti missä vain, jos pitäå käydä tekemässä jotain muuta.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: ^_^ 
Päivämäärä:   3.9.24 07:43:14

Mun hevonen liikkuu liinan päässä yleensä 1-2 kertaa viikossa. Juurikin ajatuksella en ehdi ratsastaa, tai halua, esim.juuri kelin takia, nopsasti vähän hölkkää molempiin suuntiin isolla ympyrällä. Yleensä tykkään kävelyttää alussa/lopussa esim.pihatiellä tmv.eli itse ympyrätyöskentelyn aika lyhenee.
Ei ole vielä hevonen mennyt pilalle, vaan juurikin ajatuksella lyhytkin liikunta parempi kuin monen päivän seisominen.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: fugo 
Päivämäärä:   3.9.24 07:53:34

Aika monesti kuullut liinajuoksutuksen olevan haitaksi hevosen nivelille jne (esim jos pieni ympyrä ja joku juoksutusapu tms köysiviritys tiukalla, niin ymmärrän kyllä). Mutta _fiksusti_ tehtynä mielestäni liinatyöskentely välillä on tosi ok.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.9.24 08:15:47

Liinatyöskentely ei riko hevosta, jos hevonen liikkuu siinä oikein päin. Eli taipuneena sisään ja astuen kunnolla sisätakajalalla alle. Ei mitään koohotusta, vaan rauhallista työskentelyä niin että selkä toimii. Se on oikein hyvää jumppaa hevoselle.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 09:51:15

itse juoksutan aina ennen joka ratsastusta pyörössä irti. en käytä mitään apuohjia

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.24 09:58:39

Moni on sanonut syyksi (muuallakin kuin tässä ketjussa) että juoksuttaa, koska ei ehdi ratsastamaan. En ymmärrä miksei voi ratsastaa tehokkaasti sitä 20 minuuttia?

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   3.9.24 10:01:04

Liinassa juoksuttaminen on äärimmäisen hyvä tapa kouluttaa hevosta.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.9.24 10:04:50

Omalla parempi irtona. Mutta pakon edessä käytetty liinaakin. (Tallilla jossa irtona pito kielto)

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 10:06:45

Harrastetaan hepan kanssa yleensä 1xviikkoon liinassa juoksuttamista sekä välillä myös irtojuoksutusta, yleensä kun puretaan ylimääräisiä virtoja.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: Välkky 
Päivämäärä:   3.9.24 10:07:32

Vaikka itselläni on kiire niin silti ihan hyvin ehtii ratsastaa sen samanajan kuin menisi liinassa. Vanha hevonen ei tarvitse liinaa. Lisäksi sitä hevosta ei tarvitse puunata puudeliksi kun menee ratsastamaan.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: mulle kans 
Päivämäärä:   3.9.24 10:12:46

Sellainen täysin hallitsematon irtojuoksutus hevosella jolla on tapana riekkua "hulluna" on omiaan hajottamaan hevosen. Tulee vammoja kun liukastelee, kaatuu kaarteessa, tekee nopeita käännöksiä kun tulee seinä tai aita vastaan. Muutama somejulkkishevonen on juuri näitä ja sitten omistaja ihmettelee mysteerivaivoja. Ja juoksuttaa kelillä kuin kelillä jotta saa kivoja kuvia ja videoita instaan.
Harvemmin nuo tarhassa niin hulluna kaahaa.
Mieluummin liinassa siis.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: Aika 
Päivämäärä:   3.9.24 10:43:48

Tallilla menee (ainakin minulla) paljon vähemmän aikaa, jos hevosta juoksuttaa 20 min kuin ratsastaa 20 min.

Jos hevonen on piehtaroinut kuralätäkössä (täällä ainakin viikonloppuna tuli todella paljon vettä ja vaikka tarhat ovat pääosin kuivia, kyllä sieltä löytyy myös kurakohtia), pitää ennen satulointia harjata todella hyvin ( = vie aikaa) puhtaaksi. Pelkässä juoksutuksessa (kun ei käytä juoksutusvyötä) riittää ei-niin-perusteellinen harjaus. Omien ratsastusvarusteiden vaihtamiseen menee myös aikaa. Olen tallilla muuten turvakengissä (eivät mahdu jalustimiin), mutta ratsastaessa sitten kengät + chapsit. Sekä turva- että ratsastuskengissä on nauhat, joten kenkien vaihdossa menee aikaa kuin pitää avata ja sitoa nauhoja.

Liikutuksen jälkeen säästää aikaa, kun ei tarvitse vaihtaa omia varusteitaan eikä puhdistaa satulavyötä.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: jii 
Päivämäärä:   3.9.24 11:10:01

On se ihan ok tapa verrytellä hevosta silloin tällöin. Itse en juoksuttaisi liinassa kuitenkaan montaa kertaa viikossa.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 11:32:55

Itse ajattelen myös niin, että hevoselle tekee hyvää liikkua ilman painoa selässä. Itse juoksutan ilman apuohjia, kun hevonen on oppinut liikkumaan pyöreänä ilmankin. Niinpä mielestäni tekee hyvää hevoselle kerran parissa viikossa liikkua ilman ratsastajaa selässä ja etsiä oma tasapainonsa ja päästä käyttämään lihaksiaan ja muuta kuten se itse sen tekee. Samalla näen maasta, miten hevonen liikkuu ja kantaa itseään luontaisesti, ilman ratsastajan vaikutusta.

Minulla menee juoksutuspäivinä paljon vähemmän aikaa hevosen laittamiseen eikä omia varusteita tarvitse vaihtaa. Plus harvemmin ratsastan yhtä lyhyesti, koska oma hevonen on liinassa paljon nopeammin sitä mitä haen. Alku- ja loppukäynnit tietysti vie saman ajan.

Joskus juoksutan myös siksi, että raskaan työpäivän jälkeen tunnistan etten pysty olemaan täsmällinen ja rento ratsastaja, joten "armahdan" hevosen juoksutuksella. Vanhan hevosen on kuitenkin hyvä saada lihakset lämpimäksi eikä meidän juoksutus eroa mitenkään ympyrällä ratsastamisesta, kun hevonen liikkuu tasapainossa.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: pisteviiva 
Päivämäärä:   3.9.24 11:43:27

Juttelin tästä eläinlääkärin kanssa kun ihmetytti myös miksei suositellut juoksuttamista ympyrällä omalle jalkavaivaiselleni. Avainsanana oli juuri tuo ympyrä, sillä monotoninen toispuolinen liike aiheuttaa eniten rasitustavammoja. Eli ei se ympyröiden teko sinällään vaan monta putkeen samaan suuntaan samalla liikeradalla. Ratsastaessa tulee kuitenkin enemmän vaihdeltua erityisesti suuntaa kuin juoksuttaessa ja suoria pätkiä tulee väliin. Olen tosin sitä mieltä että parempi joku höntsäily edes kuin ei liikettä ollenkaan, suosin itse vapaana juoksuttamista niin saa enemmän vaihtelua liikkeeseen helpommin ja kun se meidän tallilla on mahdollista.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 12:30:12

Tuo ympyräkin riippuu niin juoksuttajasta. Jos olen yksin kentällä tai maneesissa, pyrin liikuttamaan hevosta soikiolla tai ravissa jopa pätkittäin suoraan. Mutta tuon rasituksen takia itse juoksutan sen 10-15min yleensä ja jalkojen hoito sen jälkeen.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: Maire 
Päivämäärä:   3.9.24 12:39:43

Kerta viikkoon max 15min, jos on pakko. Enkä käytä kävelytyskonetta vaikka saatavilla on. Kätevät tavat rasittaa niveliä haitallisesti.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.9.24 12:51:35

Juoksutan pari kertaa kuussa liinassa. Mielestäni parempi kuin ei mitään, mutta hevoseni liikkuukin liinassa järkevästi. Joku pää ylhäällä, selkä alhaalla kaahottava on sitten taas asia aivan erikseen. Niin iso ympyrä kuin kentälle mahtuu ja käynnit suoralla uralla.

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   3.9.24 12:55:39

”Juoksutan” liinassa niin että välillä kuljen itse mukana etuosassa johtamassa liikettä, kuten talutuksessa mutta pidemmällä liinalla hieman kauempana hevosesta .Oma sijaintini riippuu hieman kuinka hyvin hevonen oma-aloitteisesti liikkuu eteen tai ymmärtää että nyt mennään yhdessä vai vaatiiko taaempaa lähettämistä eteenpäin. Näin esim pitkiä sivuja suoraan käynnissä/ ravissa. Kaarteessa voin jäädä paikoilleen ja jatkaa voltiksi / ympyräksi tai esim kaartaa pituushalkaisijalle puomille kavalletille. Eli ”juoksutus” on vaihtelevaa liikkumista erilaisia ratsastusradan reittejä ym tehtäviä. Itseäni auttaa ajatus että aina joko a) johdan hevosta ( voisi käyttää kai myös termiä saatan tai ohjaan ) tai b) ” ajan ” , jolloin paine takaa eteen. Ja jos homma onnistuu hallitusti, sujuvasti, se on taidetta! Siihen pyrkien;)

  Re: Mielummin vapaa kuin liinassa liikutus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 13:03:22

Entäs sitten ohjasajo, onko sekin yhtä "paha" hevoselle?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.