Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   1.9.24 23:07:11

Onko täällä ketään kuka ois jonkun vuoden kokeiltuaan maalaiselämää pistäny hepat takas vuokrapaikoille ja muuttanut kaupunkiin? Mä olen ihan valmis näihin pihahommiin ja ainaiseen ressaamiseen kun aika ei riitä mihkää.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 23:11:26

Pari tiedän joilla tuli muutto eron takia. Mua ahistaa se tekemättömän työn määrä. Oon ollu esim tallilla missä oli takapiha täynnä romua, joka paikassa jotain kamaa, ei haravoitu, kaikki rehotti ja oli rumaa. Eli oli vaan jätetty tekemättä. Itellä on taipumus perfektionismiin niin ne raivaamattomat pusikot ja haravoimaton piha ärsyttää mutku ei oo aikaa ja jaksoa enempää. En kyl lähtis kerrostaloon, mielummin sit pieni talo metässä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: T10 
Päivämäärä:   1.9.24 23:32:45

Tiedän tunteen. Oletan, että on normityö kaiken päälle? - Kauhea stressi ja aikaa sekä intoa jää ratsastukseen on yhä vähemmän. El jos on muu työ eikä maalla asuminen ole muu intohimo (kanat, lampaat tms.) sanoisin, että normi hevosihminen elää helpommin kaupunkioloissa ja pitää hepat täysihoidossa. Tai edes yhden, jos raha on joku rajoite;)

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.9.24 23:48:41

Mietin, mutta en tunne ketään joka olisi tehnyt tuollaisen ratkaisun. Jäin kyllä ihmettelemään eikö pihoja voisi laittaa kerralla kuntoon, jos ne ovat ongelmalliset ja sitä miten vuokrapaikalle matkustaen olisi aikaa käytettävissä jotenkin oleellisesti enemmän?

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   2.9.24 06:53:01

Ei ikinä. Rakastan sitä että saan itse hoitaa eläimeni. Kolmetoista vuotta jo menty nyt juuri muutettiin ja aloitetaan alusta. Mietin toisinaan onko tässä mitään järkeä, mutta on tässä

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   2.9.24 06:56:02

Voisin kuvitella olevani samaa mieltä, kun hajoilen jo pelkkään omakotitaloon ilman hevosia.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.9.24 07:29:05

Kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu. Kaikille maaseudulla asuminen ei sovi.

Kyllä minullekin joka talvi tulee mieleen, kuinka paljon helpompaa olisi asua kerrostalossa. Puulämmitys vie aikaa ja siihen lisäksi lumityöt ja jäätyneet vesiputket, niin ei ole riemulla rajaa. Monta asiaa on vuosien aikana saatu korjattua toimivammaksi, mutta onhan tämä työmaa aivan loputon. Mutta tämä on minulle sopiva tapa elää.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   2.9.24 08:47:21

5 vuotta tässä on nyt asuttu maalla, hevoset pihassa.
On vaan olo ettei jaksa. Harrastaa ei ehdi kun on työt ja lapsen harrastukset, kaikki se ”harrastusaika” menee tallin ja 2ha tiluksen pihatöiden tekoon. Lomille ei pääse kun ei ole mitään tallityttöjä.
Olen katsellut yhtä kerrostaloasuntoa josta olis 5min automatka hyvälle tallipaikalle. Täyshoidolla ei tarttis edes joka päivä tallilla notkua kun hepat jo eläkeläisiä. En tiiä. Vaikeita päätöksiä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Sivustakatsoja 
Päivämäärä:   2.9.24 09:00:42

Lomalle pääsee kun maksaa joko hoitajan tai vie vuokrapaikalle siksi aikaa. Pihan voi suunnitella helppohoitoiseksi. Asenne on se joka ratkaisee. Valitettavasti kaikille oma tupa ja piha eivät vaan ole se järkevä vaihtoehto, silloin mennään sinne kerrostaloon asumaan.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.24 09:41:48

Mitä ne eläkeläishepat niin tarvivat? Eikö siinä ole jo hevosharrastusta kyllikseen, kun hoitaa niiden eläkeläisten päivittäistarpeet. Mitään hehtaarien puutarhoja ei kannata pitää, eli anna hevosille isompi tarhatila niin ei tarvitse nähdä vaivaa pihatöistä.

Siirrä ne eläkeläiset vaikka talveksi johonkin vieraalle pihattoon ja ota keväällä takaisin kotiin, jos into harrastaa olisi palannut.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 09:50:35

Itse olen ratkaissut asian niin, että hepat on kotona vaan laidunkauden ajan. Pystyy lomailla, kunhan saa jonkun käymään kurkkaamassa vedet ja hevoset pari kertaa päivässä. Hepoilla on pääsy kunnon pihattokatokseen ja aidat on niin jämerät etteivät vielä toistaiseksi ole tulleet sieltä koskaan läpi vaikkei kotona olisikaan ketään 24/7 vahtimassa. Voin halutessani ottaa hevoset kotiin vuoden ympäri, mutta muutaman talven tapeltuani motivaation kanssa, päätin että vien hepat vieraalle.

Laidunkauden ulkopuolella hevoset asuu täysihoitotallin pihatossa. Hieman halvempaa näin kun karsinatallissa, mutta kuitenkin pääsee harrastamaan laadukkaasti maneesitallilla ja siellä on aina seuraa. olen vuokrannut pihaton itselleni niin, että talli antaa väkirehut 2x päivässä ja samalla tsekkaa että hevoset on kunnossa. Siivoan itse ja ajan heinäpaalin suunnilleen kerran viikossa heinäkatokseen. Ei tarvitse käydä välttämättä päivittäin, koska hevosilla on myös vuokraajia jotka käydessään siivoavat pihaton. Hevosia on 4. kaksi aikuista treenikäytössä olevaa kouluhevosta, yksi nuori kasvamassa ja yksi eläköitynyt seuraponi.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 09:57:18

Säännöllisesti mietin maalle muuttoa, mutta työpaikka on missä on eikä vaihtoehtoja juuri ole, joten ajamiseen menisi niin älytön määrä aikaa, että nyt töiden, kodin ja tallin välillä ramppaaminen kalpenee siinä rinnalla. Ei siis muuteta.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.9.24 11:57:56

Milli, minä olen. Myin hevostilani ja pistin hevoset vuokratalliin.

Vuokratalli oli kallis, koska joka kk tuli lasku. Omaan talliin olin investoinut rahaa, mutta lasku ei tullut kuukausittain, vaan alussa kun navetta muutettiin talliksi, ja sitten oli vaan heinä, kuivike ja kaura kulut. Ne ostin aina kerralla edullisesti tutulta viljeilijältä. Sen päälle valmennukset ja kisat, ne oli molemmissa hevosenpitotavassa.

Omassa tallissa oli vapaus olla ja tehdä kuten itse haluaa. Esim. ulkokentän hoito oli omassa tallissani hyvää, koska sama viljelijä hoiti sen koneilla pehmeäksi myös talvella. Vuokratallissa hoidettiin kenttä huonosti, ja jouduin mennä kopilla maneesille monta kertaa viikossa.

Vuokratallissa muu porukka oli ihan ok, mutta ei samalla tavalla samanhenkisiä. Oman tallin aikaan sain hyviä kavereita ratsastusseuran kautta, mutta uudella paikkakunnalla en.

Silti olen tyytyväinen omasta tallista luopumisesta ja kaupunkiin muutosta, koska kyllästyin useisiin maatilamme naapureihin, jotka suhtautuivat negatiivisesti hevosiin. Lisäksi maalla oli aika yksinäistä. Haluaisin edelleen asua maalla, siinä haavekuvassa, mikä minulla maalla asumisesta on. Mutta taitaapi olla niin, että asuipa missä vaan, aina naapurina on joku hevosvihaaja (= hevosia pelkäävä tai kateellinen ihminen).

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Yx 
Päivämäärä:   2.9.24 12:00:33

Minä. Ostin ”koronatilan”, tein töitä etänä.

Myin alkukesästä tilan, ja toisen hevosen. Toinen heppa nyt täyshoitotallilla.

Minä opin, että haluan ratsastaa, en tehdä loputonta kiinteistönhoitoa. Tilanne eri, jos kasvattaa hevosia tms, mutta jos haluaa RATSASTAA, niin ei arjessa aika oikein riitä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   2.9.24 12:14:47

Mä taas haluan hoitaa hevosia, en valmentaa enkä edes niin ratsastaa. Mulla on siis siitostammat ja seuraponi kotona, nuori muualla valmennuksessa. 10 vuotta olleet hevoset kotona eikä ainakaan vielä hevostenhoito kyllästytä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 12:50:18

Kannattanee ehkä ensin miettiä niitä arkea helpottavia ratkaisuja. Pihatöiden suhteen robottileikkuri, liiat kukkapenkit pois, auraustöiden ulkoistus ja unohda haravointi. Tallitöiden suhteen sama, hevoset pihattoon jos eivät ole jo, mahdollisuuksien mukaan vapaa heinä, vesien automatisointi ja eläkeheppojen kanssa saa ottaa rennosti. Keskity lapseen, nyt kun lapsi vielä kaipaa seuraasi.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   2.9.24 13:53:49

Meillä on ihanat naapurit :) Kyse on vaan siitä että tunnen jatkuvaa stressiä tekemättömistä asioista, ajanpuutteesta ja väsymyksestä. On vaan henkisesti kova paikka todeta ettei tämä ollutkaan mun juttuni :( Tokikaan mitään ei olla vielä päätetty.
Mies on valmis kumpaan vaan asumistyyliin. Mutta hän pyörittää yritystään eikä oikein ehdi koskaan olemaan apuna tämän tilan töissä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.24 14:23:27

Tuskin parin hehtaarin tilalla kummoisia töitä onkaan. Mitäs lapsi sanoo kerrostalosta, puolesta vai vastaan ?

On hyvä löytää omat juttunsa ja toimia niiden mukaan. Silloin löytyy elämään se oikeanlainen onnellisuus.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: only me 
Päivämäärä:   2.9.24 14:43:23

Jep; komppaan niin sinua, meillä k.p. naapurit(kaikki sukua keskenään), eivät lähi vaan kauempana asuvat, tehneet ensimmäisistä 15 vuodesta yhtä h...
Häirintää, p.puhumista, lasten kiusaamista koulumatkoilla/koulussa, rankkaa sellaista.
Lähimpiin naapureihin 500m., hevosilla liikuttu vain omilla mailla, oma peltorata ja kenttä, että mitään syytä ei ole ollut hiostamiseen. Todella vaikeaa oli elämä muiden toimesta, pahimpina aikoina hevosia ei uskaltanut jättää ulos kun itse lähti vaikka kauppaan saati kauemmas, 24 laiduntaminen, ei ole tullut kuuloonkaan koskaan, tupla aidat tien vieressä, suuri osa laitumista kaukana yleiskäytössä olevasta yksityistiestä.

Nyt lapset aikuisia, asuvat omillaan, hevosia enään kaksi niin helpompaa mutta tuska sydämestä ei poistu koskaan.
En ikinä olisi uskonut, että maalla voi olla tämmöistä, itse kaupungista kotoisin, puolison kotitilalla asumme/työskentelemme, kaksin.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 14:49:44

Sukuriidat seuraavat monta sukupolvea. Kyllä maalla muistetaan.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   2.9.24 15:06:46

Itse olen huomannut, että kaupungista maalle muutto ei vaan ole kaikkien pala kakkua ja se on ihan ok. Jos ei ole koskaan asunut maaseudulla, niin kerrostalosta maalle katsottuna on aina niin ihanan idyllistä, kun voi katsella hevosiaan ikkunansa takaa aamupalapöydässä, on oma puutarha ja kaunis auringonlasku vuoden jokaisena päivänä.

Todellisuudessa maalla asuminen on aika rankkaa, koska työt ei koskaan lopu. "Se minkä taakseen jättää, sen edestään löytää" pätee todellakin maaseudulla. Ne romuläjät ja kaatuvat ladot ei todellakaan ole olleet siellä "aina" vaan kyllä ne on sinne jääneet kun jaksaminen on loppu. Aika usein maaseudun lapset muuttaa kaupunkiin, eivätkä edes koskaan kuvittele palaavansa.

Maaseudulla asuminen on elämäntyyli, jossa pitää tykätä vähän (lue: paljon) puuhastella. Kaikki on pikkasen vaikeeta. Siinä on turha vinkkailla robottiruohonleikkureista, kun se nurmikon leikkuu on hommista helpoimpia.

T. Lapsuus maalla, nyk. onnellinen kerrostaloasuja.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 15:16:29

Sitäpaitsi robotti on vaarallinen siileille!

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 15:17:38

/// Aloittajan tapauksessa ei kuitenkaan ollut kyse maatilasta, vaan omakotitalosta 2 hehtaarin tontilla. Ei voi verrata maatilan töihin ja noin pienellä läntillä joku nurmenleikkuu varmasti edustaakin pääosaa niistä pihatöistä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   2.9.24 15:22:24

Jos nimenomaan ratsastaminen on se juttu, niin ei kannata. Jos nauttii tallihommista ja hevosten jatkuvasta läheisyydestä, niin maallemuutto on ok. Oman kämpän ja pihannsuhteen kannattaa mennä toisaalta minimalistilinjalla, minimimäärä hoidettavaa pinta-alaa. Joka tapauksessa joku nurkka on koko ajan projektin alla, ellei sitten ole muuttanut viime vuonna tehtyyn.
Yhteisö on maalla tärkeä eli hevosia ei kannata viedä mihinkään Syvä joki-kylään ulkopuolisina ja odottaa pääsevänsä kyläyhteisön osaksi. Sen sijaan epävirallisia hevoskyliä on ympäri Suomea, eli kun kaikilla on enemmän tai vähemmän hevosia pihassa niin kenenkään hevoshommista ei ahdistuta ja tieosuuskunnat jne ovat hevosihmisten käsissä. Myös apua ja tukea jne voi olla paremmin tarjolla.
En vaihtaisi, vaikka raskasta välillä on. Nyt jo ennakoin syksyn ja talven työmäärää kun talvisesonki pääsee käyntiin. Mutta kaupungissa on tylsää ja hevosiani en enää muille anna hoidettavaksi

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   2.9.24 15:29:44

Monesti on kyllä käynyt mielessä muuttaa takaisin.

Kerrostalosta muutettiin maalle. Hevoset tulivat kotipihaan, ovat pihatossa. Vuorotyötä teen työkseni.
Siivoan kaikki aitaukset joka päivä, eivät ole vapaalla heinällä koska syövät itsensä hengiltä.

Talo on puulämmitteinen, talvella aikaa kuluu siihen päivittäin monta tuntia.

Tekemättömät työt ahdistaa, korjaa sieltä toinen täältä. Nurmikot ym nurkat leikkaamatta, syksyllä haravoimatta. Mitään kukkasia en edes haaveile kun en ehdi ja jaksa kastella.
Ratsastus on se viimeinen -ratsastan jos kaikelta ehdin ja jaksan.

Olisi kiva pitää piha siistinä, mutta oikeasti ei yksinkertaisesti ole aikaa ja aina sitä jaksamistakaan. Kesäloma on työleiri, silloin tehdään ne isommat asiat jotka jääneet muulloin aikapulan vuoksi tekemättä.
Apukäsiä ei tallihommissa ole.
Kun töissä ei tarvitsisi käydä niin kaikki olisi helpompaa, mutta kun pakko.
Kun vaan voisi välillä olla ja sanoa että tänään en tee mitään, en mene tallille, käyn vaikka shoppailemassa. Mutta eipä onnistu.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   2.9.24 16:04:35

Xy llä taitaa olla aika paljon hevosia

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Nevada 
Päivämäärä:   2.9.24 16:27:09

Teette kyllä elämästänne kovin vaikeata. Minulla on 15 omaa hevosta pihassa eikä käy elämä raskaaksi. Tietenkin pullamössösukupolvi nyt on ihan toista maata.
Hevosilla on pihatto, mutta löytyy myös uudehko talli. Hevosilla on vesi-, heinä- ja ruokinta-automaatit. Löytyy kenttä ja maneesi. Piha on kivetetty / asfaltoitu. Tarhat ja boxit siivoan kun löytyy "aikaa" eli en ota siitä(kään) painetta. Kerran viikossa täytän astiat seuraavalle viikolle. Tottakai tilojen "ylläpito" vie oman aikansa, mutta niitä voi tehdä pitkin vuotta. Ihan hyvin ehdin ratsastaa päivässä 4 hevosta (lapset ratsasta toki omansa), ennen töitä ja töiden jälkeen.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.9.24 17:07:49

Toden totta. Elämä on miten siihen asennoituu. Kerrostalo on laiskan paras koti.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   2.9.24 18:01:15

Kivoja kommentteja. Täälä on ihmisiä, jotka tietävät mistä puhuvat. Jatkuva työleiri ja riittämättömyys. Sitä se on, kun ei ole ollut rahaa ostaa sellaista siistiä, kivetettyä, automatisoitua hienoa paikkaa. Vaan sellainen talli, jossa ei mitään automatiikkaa ole ja kaikki rakenteet (talli, tarhojen aitaukset ja pohjat, kenttä jne.) olet itse rakentanut. Käyt päivätöissä ja hoidat lapset, hoidat kouluun ja harrastuksiin. Mihinkään ei ole aikaa eikä rahaa. Voin sanoa, että siinä nurmikon leikkuu on viimeisenä listalla. Ja piha täynnä romua. Ja kun hevonen sairastaa, sitä hoidat kaiken perushoidon lisäksi, esim. vaihdat kaviohaudetta monta krt päivässä. Jep jep. Mutta täällä ollaan, 20. vuosi menossa. Ja mies on pysynyt ja lapset kasvaneet. Heinättimestä olen joskus haaveillut, mutta ehkä kuitenkin sen lähemmäs 10 te käytän johonkin muuhun. Minulle sopii. Kokeilin välillä vuokratallia, mutta tähän palasin.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   2.9.24 18:22:08

En tiedä ratkaisisiko raha edes? Tai kuinka paljon loppupelissä?

Meillä kyllä on heinäautomaatit, täyttää nekin tarvitsee. Ilman ei tulisi vuorotyössä mitään tai sitten polttaisi itsensä loppuun alta aikayksikön kun koskaan ei saisi edes aamulla nukkua yhtään pidempään.

Mutta kyllä ne jaksat kuitenkin on siivottava. Tai toki olisi rahalla ratkaisu jättää ne sinne pohjaan, vetää traktorilla kerran vuoteen tyhjäksi ja uusia pohjat siinä samalla. Aikamoinen säästö on siivota aitaukset puhtaaksi niin pohjat pysyy parempina.
Sama koskee kenttää, huollettava on sitäkin.

Meillä kaikki on tehty kunnolla, ei tarvitse olla hevosten aitauksia korjaamassa jatkuvasti. Talossa toki remonttia löytyy. Sekä noissa repsahtaneissa piha-alueissa.
Sekä polttopuut tehtävä talvea varten.

Talvella saakin sitten aurailla lumia.
Moni ei ymmärrä puulämmitteisen talon lämmitysurakkaa. Ei se kattilallinen puuta pala kuin vajaan puoli tuntia, se sitoo myös siinä määrin että ei siitä hommasta kauas poistuta.
Toki lämmitysjärjestelmän voisi uusia, rahaa vaatisi sekin. Ja lisäksi puu on todella halpa lämmitysmuoto. Onneksi ei ole viimevuosina tarvinnut sähköllä lämmittää.

Yllättävän paljon näihin askareisiin kuluu aikaa ja energiaa vaikka pelit ja vehkeet on kunnossa. Silloin jätetään ne ei niin tärkeät hommat kuten pihanhoito. Kesälomalla sitten voi olla mahdollisesti aikaa siivoilla pihalle kertyneitä tavaroita -jos ei muuta pakollista hommaa ilmaannu.
Talvella tai syksyn pimeällä pihahommat tosiaan on hieman rajattuja..
Aika paljon siinä isossa pihapiirissäkin on tekemistä vaikka ei uskoisi.

No toki valinta se on tämäkin asua maalla ja pitää hevosia kotona. Mutta jos yhtään mistään ymmärtää niin ei kommentoi ”eikä niitä pihoja voi laittaa kuntoon”.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Nisse 
Päivämäärä:   2.9.24 18:26:58

Mulla on kotipihassa 2 kilpailevaa ravihevosta ja seuraponi. Lapsia ei ole mutta jos olisi niin aika ei riittäisi mitenkään.
Ihmiset eivät välttämättä ole laiskoja vaikka haluaisivatkin eri asioita kuin mitä itse haluaa.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 18:40:56

Kyllähän se maalla asuminen on asenne kysymys. Itse en ole muulla ikinä asunut joten en tiedä muusta. Hevosia ollut pihassa 8 vuotta. Onhan tämä kun kesälomat saa koittaa varata heinänteko ajoille vapaa päivät menee välillä aidan tekoon/korjuuseen yms. Lapsiakin on. Mies on sanonutkin monesti että pihalta voi kohta tehdä rehun ku nurmikko taas niin pitkää:D Talvisin lumityöt traktorilla onneksi mutta aikansa tämäkin ottaa kun lunta sattuu joka päivä satamaan. Välillä väsyttää ja haaveilee helpoimmasta, mutta keskustaan muutto ajatus ahdistaa vielä enemmän.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Miä 
Päivämäärä:   2.9.24 18:47:29

Kauhean moni tässä kuvailee pihalle kertyviä tavaroita ja romuja, joita ei ehdi siivota. Siis mistä ne siihen kertyvät? Ei meillä sellaisia ole, enkä tiedä mistä edes voisi tulla. Ymmärtäisin että tuo pihojen laitto tarkoittaisi kulkuväylien kuntoonlaittamista ettei tarvitse kohta ravassa tarpoa ja liian työläiden juttujen poistamista, että pihat pysyisivät siistinä vaivattomammin. Me jyräsimme edellisen asukkaan marjapensaat ja kukkaistutukset pois, ja laajensimme pihan kääntöympyrää. Nurmikot vähenivät ja leikkuuala on yhtenäinen. Helpotti paljon pihanhoitoa.

Tuollainen puulämmitteinen kattilajärjestelmä taitaa olla aika harvinainen. Muuripönttöjä, takkoja ja uuneja näissä puulämmitteisissä taloissa yleensä on ja niiden lämmittäminen on aika nopeaa. Pikkupakkasilla ei edes päivittäistä. Auraus meillä on ulkoistettu, joten siihen ei kulu edes aikaa.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: only me 
Päivämäärä:   2.9.24 19:03:44

...:lle jos komentti oli minun kirjoitukseeni niin nämä kiusaajat/häiriköijät ovat kaikki sukua keskenään, eivät puolisolleni tai hänen suvulleen.

Maalla hyviä puolia ovat ns. oma tupa oma lupa, mitä enemmän omaa maata/metsää tilakeskuksen tai talon ympärillä sen enemmän saa edes oletettavasti olla rauhassa ulkopuolisilta ja ei tarvitse kaikkiin remontteihin/uudistuksiin lupia olla kyselemässä.
Eläimille saa juuri niin isot/hyvät tarhat ja laitumet kun itse haluaa ja viitsii tehdä/ huoltaa. Toki työtä paljon mutta näin ” aikuisemmalla” ikää osaa priorisoida mikä oikeasti on tärkeää mikä ei, oma piha/puutarha voi olla juuri niin vähä/runsaskukkainen/kasvinen kuin itse haluaa, meillä tärkeintä, että isohko pihanurmi pysyy siistinä, ei niiden kukkapenkkien niin väliä. Tallitiloja muokattu/paranneltu vuosien mittaan, hevosmäärän mukaan , nyt kun jäljellä enään kaksi niin taas rempataan toimivammaksi , kun meillä tämä harrastus loppuu näihin kahteen. Paljon mukavia kokemuksia ja monenlaista puuhaa, ravi, ratsastus ja näyttelyt tuoneet vuosien mittaan, vaikkakin lomailu ollut haastavaa, mutta lomaillakin voi monella tapaa.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milly 
Päivämäärä:   2.9.24 21:51:05

On lapsia mutta siinä ne samalla menee kun tekee tallia jne. Oppii lapset heti pienestä pitäen työn teon. Enkä ala miksikään lasten viihdytyskeskukseksi. Kamalaa katsottavaa kun joillakin lapset vaatii koko ajan huomiota eikä ne osaa edes leikkiä yksin vaan aina vanhempi pitää olla ”viihdyttämässä”. Ennen vanhaan lapset hankittiin maataloon apukäsiksi. Nyt ei voi edes vaatia mitään. Mielellään mun lapset jeesaa ikätasoisesti tallilla ja tilojen ylläpidossa jne.

Eikä tosiaan mitään romua kerry pitkin pihaa. Älytön ajatuskin.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.9.24 21:54:37

Tuo romujen kerääntyminen joidenkin nurkkiin on hauska juttu. Putkinotkokulttuuri elää ja kukoistaa :D

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Asennetta 
Päivämäärä:   2.9.24 22:03:15

Meillä on 6 lasta 10 hevosta ja 2 puulämmitteistä taloa maalla. Elämä on ihana työleiri. Hevoset on harrastus, jossa koko perhe on mukana. Vapaa-aikaa ei juuri ole, mutta en kyllä vaihtaisi päivääkään… ei tarvitse lähteä salille tai keksiä harrastuksia.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.9.24 22:12:29

Täällä oli romua paikat täynnä edellisen omistajan jäljiltä, olen niitä pikkuhiljaa siivoillut. Käsipelillä kun teen kaiken niin ihan se työstä käy. Mulla myös pihatossa hevoset mutta kyllä siivoan sen monta kertaa päivässä ja hehtaaritarhaa myös päivittäin. Rakennuksissa on työstämistä ja puut teen itse. Ruohonleikkuu on ehkä turhin ja typerin työ mitä ihminen on keksinyt, meillä hevoset hoitavat sen aina tarvittaessa.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   2.9.24 22:24:11

Meilläkin oli edellinen asukas jättänyt jos jonkinmoista pitkin pihoja. Ja myös vintit täynnä edellisen asukkaan jättämää tavaraa, siivotaan kun ehditään.
Toki aina vanhemmat rakennukset kaipaa ehostamista milloin mistäkin. Kaikkea on vuosien varrella korjattu ja edelleen olis tehtävää. Vielä olis mm rakennusten maalausurakkaa.
Ei meillä tarkoituksella mitään ”romua” nurkkiin kerätä vaan todellakin halutaan pitää pihat kuitenkin siistinä sitä mukaa kun vaan ehtii siivoilla ja kuskata kaatopaikalle.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Plääh 
Päivämäärä:   2.9.24 23:07:01

Roskalava pihalle niin helpottaa kerralla siivoamista! Joo maksaa enemmän kuin sorttiasema, mutta käytännössä kaikki romut saa pois yhdessä viikonlopussa. Priorisointia.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   3.9.24 08:16:45

” Toden totta. Elämä on miten siihen asennoituu. Kerrostalo on laiskan paras koti.”

Ompa ”kiva” yleistys. Tiedän monia jotka ovat laiskasta kaukana vaikka asuvat kerrostalossa.
Kun et tiedä meidänkään tilanteesta loppupeleissä mitään niin et kyllä ole oikeutettu laiskaksi haukkumaan.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: jees 
Päivämäärä:   6.9.24 15:16:27

Lähettäjä: Milli
Päivämäärä: 3.9.24 08:16:45

” Toden totta. Elämä on miten siihen asennoituu. Kerrostalo on laiskan paras koti.”

Ompa ”kiva” yleistys. Tiedän monia jotka ovat laiskasta kaukana vaikka asuvat kerrostalossa.
Kun et tiedä meidänkään tilanteesta loppupeleissä mitään niin et kyllä ole oikeutettu laiskaksi haukkumaan.

--

Ei hyvänen aika tuo kirjoittaja haukkunut kerrostalossa asuvia laiskoiksi. VAan itseensä viittasi ihan selvästi. Että kun on "laiska" niin paras olisi asua kerrostalossa!

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   6.9.24 15:30:00

Rojua ja muoveja, metallijätettä, rakennusjätettä saa viedä viikottain pois, jos meinaa pitää hevostilalla paikat siistinä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   6.9.24 18:00:37

Mun veljen vaimo osti meijän heppatilan,ja me muutettiin perheen kanssa heidän rivitaloon tehtiin päittäin kaupat. Ei ole kaduttanut yhtään!

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Asukas 
Päivämäärä:   6.9.24 19:18:06

Kaupungissa voi sitten kuunnella kun naapuri pistää muijaansa turpaan, etupihalta varastetaan kaikki minkä irti saa, ja pakkokuuntelet kesän eri festarit joita kaupungissa vietetään. Koira ei sais olla sekuntiakaan irti, kissoista puhumattakaan. Melusaasteen lisäksi älytön määrä valoja, tähtitaivasta ei tarvi katsella. Miehen ja lasten takia muutin kaupunkiin ja odotan vaan että voin nostaa kytkintä takas maalle muutaman vuoden sisällä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.24 20:00:27

Maalla ei yläkerrassa asu kanta-astuja eikä vieressä sarjayrjöäjä. On huisaa nähdä ekaa kertaa linnunrata kun ei ole sitä valosaastetta.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   6.9.24 20:16:31

No ei me kyllä mistää ghetosta ajateltu kämppää ostaa :D Jessus tota yleistystä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Asukas 
Päivämäärä:   6.9.24 20:43:57

En yleistä, kunhan kerroin maalta kaupunkiin muuttaneen kokemuksen. Asumme ison kaupungin halutulla pientalo&rivitaloalueella, lähellä keskustaa. Ei näytä päivänvalossa yhtään hullummalta alueelta, mutta kaikki mitä yllä luettelin on koettu ensimmäisen vuoden aikana.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 07:29:08

Vai että ghetosta ;-D
Minkä vaan kaupungin ydinkeskustassa on juuri tuollaista, niillä kalliimmilla paikoilla. Yllätyspyllätys, et saa päättää kuka saa kadullasi kulkee tai kenelle seinänaapuri myy/vuokraa asuntonsa.

Ne ihmiset tunkeutuu aivan eri tavalla sun elämään kaupungissa kuin maalla. Jos maalla ei satu jotain naapuria *elvetistä niin saa olla aivan rauhassa.
Ei kuulu jos naapurin mirkku saa vähän pataan lauantaisin.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Lettu 
Päivämäärä:   7.9.24 08:06:13

Jännä juttu kun olen koko ikäni asunut eri puolella isoa kaupunkia kerrostaloasunnoissa eikä ikinä ole ollut mitään tuollaista. Ikääkin on jo 50v eli elettyjä kerrotalovuosia löytyy. Eli kyllä tuo nyt ikävää yleistystä on. Mutta miten se nyt sitten noin kalvaakin jotain maalaista noin kovin jos joku haluaa TAKAISIN kaupunkiin? Aloittajallahan on selkeästi vain muutama maalla-asumisvuosi takana. Jotkut vaan tykkää elää vilskeessä. Sorry siitä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 11:26:55

Itse olen huomannut, että monesti ei ajatella loppuun asti, kun se talli tehdään omaan pihaan. Asioiden sijoittelut sellaisia, että käsin pitää tehdä lähes kaikki. Kun suunnittelisi siten, että koneellisesti voi tehdä mahdollisimman paljon (lumen auraus ovienkin edustalta, heinien säilytystila jne.) niin se helpottaisi huomattavasti. Jos esim. lantalaan pääsy vaatii ensin käsin tehtävät lumityöt niin kyllä siinä talvi vähemmästäkin alkaa tuntumaan pitkältä ja syö motivaatiota. Lisäksi kun suunnittelee, että ruokinnan ja vesihuollon voi hoitaa aitojen ulkopuoleltakin niin silloin voi pyytää myös ei hevosihmistä auttamaan jos haluaa käydä jossain (voi vaikka ottaa videota onko hevonen varmasti ok).

Jos hevoset pihatossa niin sen teko myös niin, että tyhjentää kerran vuoteen koneellisesti jne.

Ja vaikkei itsellä niitä koneita olisi niin voi jonkun aina pyytää apuun (korvausta vastaan toki).

Mutta eihän se maalla asuminen kaikille sovi eikä tarvitsekaan.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.24 12:57:09

Ei mua ainakaan haittaa kenenkään muutto kaupunkiin, olen itsekin asunut molemmissa.

Fakta vaan on että kerros- ja rivitaloissa naapurit on lähempänä. Ei sitä voi kiistää.
Kaupunkifestarien vaikutuksen voi lukea ihan joka vuosi lehden yleisöpalstalta, valitusta älämölöstä tulee aina.

Maalla asuminen ei tosiaan kaikille sovi ja se on ihan ok.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   7.9.24 13:17:37

Saman mäkin olen huomannut, kun nyt omaa paikkaa etsin, että on tosi huonoja ja arjessa raskaita ratkaisuja monella kotitallilla.

Sen lisäksi moni kotitalli on sisältä niin ruma, että mua harmittaisi viettää arkea niin surkeassa ympäristössä. Tarkoitan näitä matalahkoja tallirakennuksia, joissa on vaneriset kalutut karsinaseinät ym. Ja tämä kaikki pinttyneellä lialla kuorrutettuna.

Te, jotka uutta teette, niin miettikää arki mahdollisimman sujuvaksi. On sitten helpompi se paikka myydäkin, jos tarve on.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.24 15:40:57

Suomalaiset pikkutallia pihassaan pitävät hevosihmiset eivät ole erityisen siistejä ja harva tajuaa ettei se paska tallin seinästä itsekseen putoa. Aikaa käytetään kaikkeen joutavaan. Laiskojakin ovat.

Uudenmaan hevostiloja myyntitopikissa kiinnitin yhteen isoon nimekkääseen tilaan kuinka kaikki ulkotilat ovat olleet huoltamattomina yli 10 v, maalipintoja eikä aitoja ole korjattu ja kaikki on rempallaan. Jumalattomia narusykeröitä kaikkialla. Minä saan siitä silmäsäryn pelkästään, ja se tila on ollut ratsastuskoulu/ täysihoitohevospaikkoja tarjoava palveluyritys.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   7.9.24 16:21:50

tosi huonoja ja arjessa raskaita ratkaisuja monella kotitallilla.
>>>>>>

Tämä. Ei ole ihme että väsytään hevostenpitoon kun katsoo millaisia toteutuksia kotitalleilta löytyy. Edes sellaisia mitkä eivät vaatisi rahaa vaan hieman ajatusta ennen sijoitusta ei saada kunnolla tehtyä. Sitten väsytään raskaaseen arkeen ja myydään pois, ja ostaja harmittelee noita hölmöyksiä.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.9.24 16:26:26

.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.9.24 16:29:07

Olisiko niinkin, että jotkut eivät oikein edes huomaa, mihin oma aika kuluu. Tilastojen mukaan keskimäärin ihmisillä menee somessa muutamia kuukausia vuodesta.

Ja somen suurkulutuksen seurauksena tulee tutkitusti tyytymättömyyttä omaan elämään, kiireen ja levottomuuden tunnetta, vaikeutta sitoutua pitkäkestoisiin projekteihin. Ja konkreettista ajan puutetta.

  Re: Maatila myyntiin ja kerrostaloon

Lähettäjä: Nelli 
Päivämäärä:   7.9.24 20:47:42

Ei tulisi enää mieleenkään. 6v sitten karistin kaupunginpölyt jaloista eikä kaduta pätkääkään. Vaikka välillä on rankkaa ja varsinkin nyt kun asiakkaat tiukassa,mutta sit vaan kiristetään vyötä.Nautin joka hetkestä maalla ja siitä mitä teen.Isot tilukset ja työtä saisi tehdä 48vrk jos vaan olisi mahdollista,mutta kun paikat pitää siistinä eikä päästäkään repsahtamaan niin hyvä tulee. Kiitosta tullut kaikilta tallipaikankatsojilta,että millaista meillä on.Ei ole pihassa mitään ylimääräistä romua ja puut ja pensaat pidetään siisteinä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.