Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   1.9.24 18:58:54

Monia ilmoituksia lukeneena, silmään pistää kuinka vuokrahevosta tai -ponia etsivät haluavat nykyään suurin osa kilpailla. Vuokrahevosta etsitään 2x/vko ja tosiaan kilpailut toiveena. Mitä te olette valmiita maksamaan per kerta.

Jos vuokraaja haluaa kilpailla vaikka esteillä, tämmöisessä diilissä omistajan hyppäämiset loppuisi lähes täysin. Hevosella kun ei kannata montaa kertaa viikossa treenata tasoonsa nähden "täysillä".

Toki kisaamisen kulut täysimääräisenä vuokraajalle, mutta kuka kuljettaa? Miten vastuu kysymykset? Onko joku oikeasti pari krt. viikossa vuokraaja saanut diilin missä pääsee kilpailemaan. Ja nyt kyse tavan harrastelijoista. Jos kyseessä taitava amatööri tai lähes ammattilainen joka vie hevosta eteenpäin on asia toki täysin eri.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 19:03:16

Ne jotka jättää avoimen hakemuksen, eivät ole löytäneet haluamaansa muuta kautta. Joten arvioi siitä. Ja teinit nyt tuppaa haluamaan kaiken vailla kamalasti realiteettien ymmärrystä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 19:07:13

Mulla oli tällainen vuokrahevonen joskus. Kävin 3krt/vko ja mahdolliset kisat. Omistajalla itsellään oli toinen hevonen, eikä kuitenkaan tästä halunnut luopua mitä vuokrasin. Pääosin esteitä kisasin, mutta muutama koulustartti tuli myös. Omistajan kyydillä pääsin samoihin kisoihin, missä omistaja kisasi toisella hevosellaan. Osallistuin tietysti polttoaine kuluihin kisamaksujen ja vuokran lisäksi.
Kertamaksua ei ollut vaan kk maksu mikä oli 350e. Päälle tosiaan ne kisakulut+polttoainekulut.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 19:11:40

Kaikilla vuokrahevosilla, joita mulla on ollut, on ollut kilpailemisen mahdollisuus. Toki koulussa, sillä mä en hyppää. Nykyisellä vuokrahevosella käyn 1-2x/viikko.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   1.9.24 19:21:48

Miten piste kuljetatko itse kisoihin vai omistaja? Miten vastuu kysymykset sovittu kun hevosta kuljetetaan tai ollaan kisapaikalla? Hinta?

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   1.9.24 19:29:05

Minun siskoni on tällaisella diilillä. Ratsastaa 1-2 kertaa viikossa, joskus harvemmin ja joskus useammin jos omistaja esim sairastuu.
Ei maksa vuokrauksesta mitään, mutta maksaa omat kisaluvat ja kulut.
Omistaja kuskaa kisoihin, koska siskollani ei ole riittävää korttia eikä kalustoa.

Tällaisilla diileillä olen itsekin tehnyt, ettei raha varsinaisesti vaihda omistajaa.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.9.24 19:29:06

No ei sitä hevosta ole pakko päästää vuokraajan kanssa kisoihin eli voit jättää nämä ilmoitukset reagoimatta :D

Mutta joo, moni aikuinen vuokraaja ei halua kisata enää, kannattaa tarjota heille. Itse ainakin olen huomannut että juuri teinit ja lapset haluavat kisata, mikä on toki vaan hyvä juttu että kisat pyörii. Mutta omat hevoseni eivät arvoa nostata millään pikkukisoilla enää, ja kilpailemiseen liittyy omat riskinsä esimerkiksi kuljetusten suhteen ja tästä syystä vuokraajan pysyvät kotitallilla.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.9.24 19:50:41

Olen valmentaunut ja kilpaillut muiden hevosilla omakustanteisesti. Ratsastamaan päässyt 1-3krt viikossa, en ole maksanut hevosista vuokraa. Hevosilla myös muuta ohjelmaa viikossa, eivät siis pelkästään minun käytössäni olleita. Voisin harkita kohtuullista vuokraa maksavani jos hevonen oikeasti taitava, vähintään varma vaativan menijä. Yleensä nämä hevoset on kuitenkin olleet ”keskeneräisiä” tai nuorempia kun diili alkanut ja siinä sitten ajan kanssa kehitytty. Voin kuljettaa ja olen kuljettanut hevosen itse kisoihin ja valmennuksiin, vaikka omaa kuljetuskalustoa ei ole. Mitään ”kuka on vastuussa jos jotain sattuu matkalla”-keskusteluita ei ole käyty omistajien kanssa, eikö vakuutukset ole haavereita varten?

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   1.9.24 20:03:41

En päästä eikä ole tarkoitus edes reagoida ilmoituksiin jotka eivät vastaa omaa tarvetta :D

Lähinnä mietin, kun jokaisessa huudellaan kisaamisen perään, että löytyykö näitä oikeasti. Edelleen, tason noston ja hevosen eteenpäin viemisen ymmärrän. Mutta suurin osa on ihan harraste höpöhöpöä joka ei vaikuta hevosen hintaan yhtään.

Lähinnä jos oman vapaapäivänä viikonloppuna viettäisin kuskaamaan vuokraajaa kisoihin niin se ei ihan satasella onnistuisi. Toki hienoa jos niin lajille omistautuneita harrastehevosten omistajia löytyy. Lähinnä tämä kulupuoli mietityttää. Mikäli vuokraaja olisi valmis rahallisesti investoimaan ja maksamaan minun kaluston kulumisen ja korvauksen vapaa-ajan menetyksestä niin voisin harkita.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 20:14:29

Saahan sitä haluta mut sen päivän kun näkisi että vuokraaja ostaa sitä varten kopin ja vetoauton

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: hii 
Päivämäärä:   1.9.24 20:22:23

Olen ihmetellyt samaa.

Mulla itse asiassa oli yhdellä hevosella hetken aikaa vuokraaja, joka kävi 2krt viikossa ja olisi saanut hypätä, valmentautua ja kisata. Piti maksaa siitä 2 päivästä ja lisäksi ehtona oli, että pitää käydä kerran viikossa hevosen lepopäivänä hoitamassa ja kävelyttämässä se. No tämä osoittautui ylivoimaiseksi, ei kuulemma ollut hänen juttunsa kävellä pitkin pimeitä pihoja.

Pari muutakin huonoa kokemusta vuokraajista, ja sen jälkeen ei ole vuokraajia ollut.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 20:22:57

Miksi olette niin suolaisia asiasta? Ei tosiaan tarvitse vastata ilmoituksiin, jotka ei itseä houkuta. Ja monella tallilla on myös kisoja, joihin voi osallistua ilman että ketään tarvii mihinkään kuskata.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: tytsy 
Päivämäärä:   1.9.24 20:41:33

Mun vuokraaja käy 3x vkossa joista yhden on oltava valmennus. Saa kisata sillä tasolla ja niissä kisoissa jotka valkku määrittelee. Yleensä 2-3 kertaa kaudessa max, ja vain lähikisoissa ja koulua. Itse hankkii kuljetuksen ja maksaa sen ja kisakulut, mä maksan hevosen vuosimaksun.
Vuokra on 450kk ja vuokraaja maksaa tähän päälle valkut ja kisakulut.
Kiltti, helppo VaB tasoinen hevonen erittäin hyvällä tallilla.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: osndv 
Päivämäärä:   1.9.24 20:47:07

No teinit, ne nyt haluaa sitä ja tätä. Mä en KOSKAAAN vuokraa hevostani alaikäiselle enkä muutenkään kovin nuorelle. Parhaat vuoktaajat on 30-40 v naisia, ja heistä 98% EI halua kisata.
Mun hevonen on liian arvokas annattavaksi teinien leluksi, enkä ymmärrä kuinka kukaan antaa...

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 20:54:38

"Piti maksaa siitä 2 päivästä ja lisäksi ehtona oli, että pitää käydä kerran viikossa hevosen lepopäivänä hoitamassa ja kävelyttämässä se. No tämä osoittautui ylivoimaiseksi, ei kuulemma ollut hänen juttunsa kävellä pitkin pimeitä pihoja."

No tää toivottavasti on heti alusta asti ollut vuokraajalla tiedossa, eikä mikään yhtäkkinen muutos kun haluat ilmasta työvoimaa :D Mutta jos on selvästi ollut tiedossa vuokraajalla alusta asti, niin sitten tietysti eri, mutta omaan korvaan kuullostaa kyllä muutenkin tosi tyhmältä, että hevosen käytöstä maksetaan, mutta sitten pitääkin sen lisäks käydä vielä kävelemässä pitkin pihoja pimeydessä sen hevosen kanssa. Ymmärtäisin hyvin, jos hevosen käyttö olis ilmasta, niin tällästä olis ihan kohtuullista vaatia, mutta jos siitä hevosen käytöstä kuitenkin maksetaan :D No ihmiset tehkööt millasia sopimuksia haluaa, mutta mä en ikinä lähtis tälläseen mukaan.

Alotukseen, ratsastan mun vuokrahevosella 1-2krt viikkossa ja saan kisata, omistaja tosin ei itse treenaa hevosen kanssa, mutta ratsastelee kevyesti muuten. Mulla on oma vetoauto ja traileri, joten se toki helpottaa huomattavasti.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: hii 
Päivämäärä:   1.9.24 21:16:21

Ihan vapaasti voit naureskella piste, minusta se oli kuitenkin varsin kohtuullinen diili, kun vuokraaja olisi saanut 2 päivänä viikossa poimia rusinat pullasta. Kertoo vuokraajien ajatusmaailmasta, jos sinustakin tuntuu rasittavalta että pitäisi tehdä hevosen kanssa muutakin kuin valmentautua ja kisata.

Sellaisen vuokraajan ottaisin mielelläni, jolla on ollut omiakin hevosia. Ymmärtäisi että vaikka vuokrapäivästä maksaa sen 1/30 tallivuokrasta, se on pieni osa hevosen kuluista, ja että kevyet päivät ei voi aina kaatua omistajan niskaan.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ///// 
Päivämäärä:   1.9.24 22:23:11

Todella moni hevosenomistaja nimenomaan haluaa, että vuokraaja kisaisi. Itseni kohdalla olen teininä vuokrannut monia monia hevosia, ja jokaisen kohdalla omistaja on halunnut että kävisin näillä kisoissa. Sama on käynyt myös monen mun ystävän kohdalla. Eli tosiaan on paljon paljon omistajia ketkä nimenomaan etsivät vuokraajaa joka voi myös kisata, ja on myös itse valmis kuskaamaan kisoihin. Yhtä ponia vuokratessani en maksanut vuokrauksesta mitään, enkä kuljetuksista tms muista kuluista, koska omistaja halusi itse tarjota mulle kokemuksia ja treeniä. Eli kyllä tällaisiakin, ihan hyvää hyvyyttään ihania hevosenomistajia on paljon olemassa <3

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.9.24 22:48:07

Tuskin suurin osa nykyteineistäkään kaipaa mitään kansallisen tason kilpailuja vaan lähitallin harjoitus- ja seurakisoja.

Minulla oli teininä vuokrahevonen jolla olisin saanut kisata ja käyttää siihen vuokrapäiväni. Omistaja oli ihan tavallinen puskailija ja hevonen ihan tavallinen puskahevonen. Ei olisi arvo noussut mainittavasti mistään seuratason helppo C-B/70 cm kisoista, mutta ei ne myöskään olisi olleet omistajalta mitenkään pois :D Hevonen oli omistajalleen lemmikki eikä rahantekoväline niin arvonnousuakaan ei tarvinnut miettiä. Lopulta ei kuitenkaan ikinä kisattu mutta treenattiin kuitenkin.

Ja ihan oli vetoauto ja kuski omasta takaa, kopin olisi saanut lainattua tallilta niin kuin lainattiin valmennuksiinkin. Hevosen omistajalla sen sijaan ei ollut vetoautoa, niin kuskattiin hevosta usein hänenkin valmennuksiinsa. Uskomatonta :)

Nykyäänkin tiedän hevosenomistajan, jolla on useampi hevonen mutta ratsastaa enää harvoin itse. Vuokraa hevosiaan lapsille, teineille ja aikuisille, lainaa koppia ja tarvittaessa kuskaa itse kisoihin ja valmennuksiin. Ihan vain siksi, että on kivaa tarjota hyville tyypeille mahdollisuus oppia ja kehittyä, ja myös näyttää hienoja hevosia kylillä. Mutta nimenomaan _hyville tyypeille_, ei ihan kenelle vain kun sattuu kysymään. Se on yksi tapa harrastaa ja luultavasti hiukan myös tienata.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   2.9.24 00:54:16

Paraneeko yksikään hevonen siitä että osaamaton teini räiskii sillä esteitä, kotona tai kisoissa?
Eivätpä paljon näähevosenomistajat välitä hevosistaan...

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 01:34:05

"Tuskin suurin osa nykyteineistäkään kaipaa mitään kansallisen tason kilpailuja vaan lähitallin harjoitus- ja seurakisoja."

Näin. Ei niitä tarvi lähteä (ainakaan aluksi, tuskin koskaan) mihinkään toiselle puolelle Suomea kuskaamaan. Vaan oman, naapuritallin tai lähitienoon pikkukisoihin. Aika monella nuorella ratsastuksen harrastajalla on unelmana kilparatsastajan ura, ainakin mulla oli. Saahan sitä toivoa, ei kukaan pakota hevostaan sellaiseen antamaan.

Meillä ei vuokraaja kilpaillut, vaan kaverini, jolla ei ollut mahdollisuutta omaan hevoseen. En itse tykännyt yhtään hypätä, ja sanoin kaverille että jos haluat, niin saat hypätä ja käydä kisoissa. En itse hevosen käytöstä ottanut maksua, kaveri hoiti ja maksoi kilpailuihin liittyvät kustannukset. Enpä mitään arvon nousemisia tai laskemisia ajatellut, vaan että kivoja kokemuksia meille kaikille.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: winnare 
Päivämäärä:   2.9.24 04:02:33

Ei kävisi sitten pienessä mielessäkään antaa hevosiani vuokralaisille kisattavaksi. Ihan liikaa riskejä. Jos haluaa kimpailla, ostaa jo oman hevosen.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   2.9.24 06:48:16

En ikinä antaisi. En ottaisi riskiä, että rikkoo hevosen.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Tirli 
Päivämäärä:   2.9.24 06:54:58

Mun puolesta kisaaminen on ihan ok Bhutan(koulusuokki), mutta näillä vuokraajilla ei itsellään ole koskaan korttia, kuskia eikä kalustoa eikä yleensä loppujen lopuksi sitä rahaakaan kisata. Ja ei, en todellakaan perheellisenä useamman hevosen omistajana ole niin jalomielinen, että omaan piikkiini kuskaisin vuokraajia kisaamaan helppoa C:tä viikonloppuisin ympäri maakuntaa. Eri asia toki, jos kisaisin itse toisella hevosella ja kulkisivat samalla kyydillä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Karkki 
Päivämäärä:   2.9.24 07:02:39

Mulla on laadukas eläkeläishevonen, jolla olen pitänyt vuokraajia lähinnä hyvän mielen hevosteluun. Itse olen kiireinen töiden takia ja hevonen tarvitsee eläkepäivillä kevyttä liikettä ja seurustelua. Diili on ollut alusta asti selvä. Pieni rahallinen korvaus minulle (ei kata edes hevosen kuluja) ja vain sileällä, koska kyseessä kuitenkin vanha mutta terve hevonen ja haluan pitää hevosen jatkossa terveenä. Hevonen on todella laadukas ja sillä on kilpailtu kansallisella tasolla sekä koulua että esteitä.
No, otan sille pitkin hampain teinin vuokraamaan. Teini käy kaksi viikkoa ja lopettaa, kun kokee ettei kehity hevosella. Uskomatonta - hevonen nostanut yhden ratsastajan gp-tasolle. No antaa olla - tämän takia en vuokraa teineille. Tämä teini onkin somen perusteella vaihtanut vuokrahevosta kahden viikon välein. Jos heti ei pääse kisoihin, lopettaa.
Toinen vuokraaja. Aikuinen nelikymppinen nainen. Vuokrataan vain kouluratsastukseen. Nainen tympääntynyy ja lopettaa, kun ei saa valmentautua esteillä. Onhan hän kotona edellisellä hevosella sentään treenannut 160 tasolle asti. No uskoo ken tahtoo. Mun hevonen on hypännyt Gp-tasolle asti mutta ei toimi kenenkään harjoituskappaleena ja saa viettää eläkepäivät leppoisasti. Kun hyppäämään ei pääse, eikä hän pysty ylläpitämään estetaitojaan (niitä 160 esteiden hyppäämistä), vaihtaa tämä ratsastuskouluun.
Samanlaisia kokemuksia myös tutuilla. Luvataan kuu taivaalta ja aloitetaan vuokraaminen. Sitten tuleekin yllätyksenä, kun ei saada hevosta vietyä kenttäratsastusvalkkoihin ja kisoihin. Eikä alunperin ole luvattu kuin sileän käyttöön eli koulu ja maastoilu.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   2.9.24 07:34:51

Minä olen vähän yllättynyt vastauksista.

Kun itse olen teini enkä tosiaan vienyt hevosia eteenpäin niin silti omistaja(t) jaksoi kuljettaa minua valmennuksiin ja kisoihin. Ihan ilmaiseksi.
Nyt tosiaan sisareni tekee samaa.

Eihän kukaan muutu taitavaksi ilman harjoittelua. Ymmärrän toki ajatuksen, ettei itse jaksa lähteä vapaapäivänä katsomaan tai kuskaamaan, mutta minua ainakin ihan kiinnostaisi olla mukana katsomassa miten menee. Se voisi olla ihan hauska yhteinen päivä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 09:25:34

Mulla kävi kerran vuokraaja joka halusi vain treenata kotona tallilla jo käyvän valmentajan silmän alla. tämä oli minulle ehdottomasti ok.
No jaksoi käydä pari kertaa, kunnes pyysi et jos hän voisi maksaa hieman vähemmän vuokraamisesta minulle ja sitten hänellä olisi varaa käydä näillä lempivalmentajansa tunneilla, kun se kuitenkin kehittää hevosta eteenpäin niin hänen mielestään tilanne oli win-win. Repesin nauramaan tahattomasti, koska tämän ratsastajan taso oli hädintuskin heB ja itse kilpailin jo VaB tasolla samaisella hevosella... juu ei sopinut tämä diili minulle :) eipä mennyt kauaa kun tämä vuokraaja lopetti.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: yksi 
Päivämäärä:   2.9.24 09:49:10

Pk-seudulla ja Uudellamaalla on omahevospaketteja ja ratsastuskoulujen Talent-ryhmiä, niissä saa kilpailla. Ai mutta maksaako ne liikaa?

Ihmettelen minäkin näitä 2x/vko käyviä ja kisaamaan hinkuvia. Ihan oikeasti, ei sellaista ihmistä olekaan (ainakaan missään Uudenmaan maneesitallilla), jolla olisi ylimääräisenä harrastajalle sopiva kisaheppa, ja antaisi sen pientä maksua vastaan toiselle täyteen treeniin, ja omistajalle itselle jää keventelypäivät. Eri asia sitten jos vuokraaja oikeasti osaa jotain, maksaa aidosti oman osuutensa kustannuksista ja myös hoitaa ja liikuttaa hevosen silloinkin kun ei voi täysillä treenata.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.9.24 09:54:12

Minulla on ihana ahkera luotettava alaikäinen vuokraaja, mielelläni kuljetan häntä myös kisoihin. Heppa nyt on ihan tavis harrasteheppa mutta helppo harjoitella kisaamisen aloittamista. Kivaahan se kisoissa käyminen on kuskillekin

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Tyi 
Päivämäärä:   2.9.24 09:56:06

"Kertoo vuokraajien ajatusmaailmasta, jos sinustakin tuntuu rasittavalta että pitäisi tehdä hevosen kanssa muutakin kuin valmentautua ja kisata."

... ja tämän takia hevosillani ei ole vuokraajia ollut eikä tule. Näille hevosen arvo on käyttöarvo eikä ymmärretä mitä muuta siihen kuuluu, jotta hevonen sen käyttöarvonsa edes säilyttää. Summa jonka nämä ovat valmiita edes maksamaan on niin olematon kokonaiskuluihin nähden, että pitäisi sen hevosen hyvinvoinnin kiinnostaa hyvinkin paljon.

Suosittelen jokaista hankkimaan oman hevosen.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Saab 
Päivämäärä:   2.9.24 10:00:42

Mulla on ollut 19-vuotiaana sellainen vuokrahevonen, jonka omistaja nimenomaan halusi viedä meitä seuratason koulukisoihin. Olisi vienyt aluekisoihinkin, jos olisin itse halunnut hankkia kisaluvat ym. Hevosella oli myös ratsuttaja, joka sitten hoiti tämän "tason noston" ja ne oikeat kansalliset karkelot. Mutta koska niihin kansallisiinkaan ei haluttu ajaa ympäri Suomea eikä ne aina sopineet omistajan/ratsuttajan kalenteriin ja omistaja halusi nuorelle hevoselleen kuitenkin ratakokemusta eikä halunnut itse enää kilpailla, hän tarjosi mahdollisuutta mulle. Maksoin itse startit mutta omistaja hoiti kaiken muun eikä kisapäivistä maksettu vuokraa.

En etsinyt kisattavaa vuokrahevosta, vaan se tuli omistajan ehdotuksesta kun hän näki, että me pärjätään kivasti yhdessä. Näistä vuosista olen ikuisesti kiitollinen, koska muuten omat kisaamiset olisivat tyssänneet sinne ratsastuskoulun rataharkkoihin.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Bommel 
Päivämäärä:   2.9.24 10:02:51

En itse ratsasta, mutta minulla on kiva 6-vuotias tamma. Maksan ratsuttajalle 3x viikossa ja lisäksi hevosella on nuori vuokraaja. Ratsuttajan kanssa hevonen kisaa tasollaan, vuokraajan kanssa menee vuokraajan tasolla.

Ei meitä varmaan monia ole, mutta on meitä silti.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Saab 
Päivämäärä:   2.9.24 10:02:56

"... ja tämän takia hevosillani ei ole vuokraajia ollut eikä tule. Näille hevosen arvo on käyttöarvo eikä ymmärretä mitä muuta siihen kuuluu, jotta hevonen sen käyttöarvonsa edes säilyttää. Summa jonka nämä ovat valmiita edes maksamaan on niin olematon kokonaiskuluihin nähden, että pitäisi sen hevosen hyvinvoinnin kiinnostaa hyvinkin paljon."

"Näille" ja "nämä".

Oletko oikeasti sitä mieltä, että vuokraajat ovat yksi homogeeninen ihmistyyppi, joista jokainen on täysiä idiootteja vailla mitään ymmärrystä hevoseläimestä? Kannattaa varmaan kehittää hieman sitä omaa ihmistutkaa, jotta osaa valita parempia vuokraajia.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   2.9.24 10:16:01

Mulla on ollut erilaisia diilejä. Yleensä on ollut tilanne, jossa omistajalla on useampi hevonen, eikä aika riitä kaikille. Silloin on voinut valmentautua ja yhden kanssa käytiin samoilla kisareissuilla. Maksoin aina puolet matkakuluista ja omat ilmomaksuni jne.

Toinen heppa asusti isolla tallilla, jossa järjestettiin joko siinä tallilla tai lähistössä kisoja, jos omistaja ei ollut menossa, sain ilmoittautua niihin. Ei tarvinnut kuljetusautoa, kun lähistön kisapaikoille pystyi ihan vaan ratsastamaan noin 20 minuutissa.

Kisasin siis helppoja luokkia. Eli hevonen nyt ei joutunut olemaan missään rääkkitreenissä, jos sillä muutamia viikonloppuja kaudessa mennään helppo B/A ratoja. Jos haluaisin nostaa tasoa vaikkapa vaativaa lähtisin etsimään omaa tai sitten ihan suhteiden kautta erilaista diiliä, en mitään netti-ilmoitusvuokrista. Suurimmalle osalle kisaaminen tarkoittaa kerran kesässä ja joskus ja jouluna. Hyvähän se on, että liikuttamisessa on myös joku järki. Ne jotka haluaa kisata, joutuu myös perehtymään hevosen järkevään liikuttamiseen ja edes yrittää kehittyä, niin ratsastajana kuin ratsukkona. Niillä on myös kenties asiansa osaava valkku, joka myös katsoo perään.

Mä en ole edes koskaan erikseen etsinyt vuokrista jolla saisi kisata, mutta silti se on aina onnistunut, jos siitä ei ole koitunut kenellekään kohtuutonta vaivaa. Mutta jos just sun hepalla ei saa kisata, niin sit et anna kisata? Ei kai siinä sen kummempaa, sit ne vuokraajat ei sovi sulle.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Molempia rooleja 
Päivämäärä:   2.9.24 10:18:11

"Toki kisaamisen kulut täysimääräisenä vuokraajalle, mutta kuka kuljettaa? Miten vastuukysymykset?"

Minulla löytyy omasta takaa vetoauto (painava neliveto, joka vetää kahtakin hevosta helposti säällä kuin säällä). Lisäksi löytyy oma kuski ja oma varakuski. Meitä olisi aina kaksi tai kolme huolehtimassa kaikesta. Kokemusta löytyy omasta ja oman kanssa kulkemisesta, myös liukkailla keleillä, pimeällä jne.

Omaan kilpuriin ei vain ole varaa juuri nyt. Minkäs teet, kun asuntolainan korot pompsahtivat niin, että oman hevosen ylläpidon laskelmat menivät ihan uusiksi. Onneksi sentään valmentautumisbudjetti ei mennyt uusiksi, se on sama kuin ennenkin.

Maksaisin sen, mitä omistaja pyytäisi, kunhan ei olisi kohtuutonta verrattuna siihen, mitä muutamia vuosia sitten pyysin omalta vuokraajaltani. Mieluiten vakuutettu hevonen, mutta muistakin voin neuvotella, en kuitenkaan ota täysimääräistä rahallista riskiä itselleni täysin vakuuttamattomasta yksilöstä. Koulupuoli. HeB ja HeA. En ole isokokoinen.

Löytyy omat syyt, miksi tarvitsisin kisatuloksia, eli miksi pelkkä valmentautuminen ei riitä. Niitä tarvitaan tiettyihin hakemuksiin yms. En nyt rupea selittämään, enkä varsinkaan rupea selittämään missä julkisessa ilmoituksessa omalla nimelläni, koska mitkään haaveistani eivät ole julkisia. Mutta tällaista.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   2.9.24 10:26:20

Molempia rooleja: Mullakin asuntolainan korkojen takia (toki muistakin syistä) hevonen lähti ylläpitoon, mutta on palaamassa takaisin, ja tarvitsisin sille just tuollaisen vuokraajan. Pitää maksaa tallivuokran ja käyntien mukaan (osaava ihminen saisi halvemmalla) ja pitää hoitaa hyvin, saa kisata varsinkin koulua, mahd. myös muuta. Vakuutettu hevonen. Länsi-Uusimaa. Laitan markkinoille ilmoituksen kun hevosen tallipaikkakuviot selvät.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   2.9.24 10:27:30

Mutta oon huomannut, että täällä suhtaudutaan kauhean negatiivisesti siihen, että toiset toimivat eri tavalla, kuin itse. Enkä ymmärrä sitäkään ajatusta, että kehtaakin vuokraaja kysyä, että voisiko hän kilpailla, kun hän sun armosta ja hyvää hyvyyttä saa jo maksaa sulle että voi pari kertaa viikossa ratsastaa? Kai sitä asiallisesti kysyä saa, ja jos se ei sovi, niin asiallisesti voi myös todeta, että näistä syistä se ei nyt sovi.

Ei se keltään ole pois, jos joillain on vuokrausdiilejä joissa saadaan kilpailla. Ihmiset tykkää eriasioista. Esim. omistetaan taitava poni, joka on jäänyt vaikkapa omilta tai lapsen junnuvuosilta. Sille löytyy hyvä vuokraaja, poni on hyvä kisaopettaja niin on mukavaa lähteä yhdessä päiväretkelle. Tiedän monia, jotka tykkää kannustaa, vaikka ei syystä tai toisesta voisi ratsastaa omillaan (liian painava/pitkä, raskaus, loukkaantuminen jne.). Tietty jos vuokraa pelkän ajan tai rahanpuutteen takia, niin silloin ei varmaan kiinnosta kannustaa toisen harrastusta, mene ja tiedä.

Joku myös sanoi omahevospaketeista: ne on valtavan suosittuja ymmärtääkseni ympäri Suomen, mutta kaikkialla niitä ei ole, tai ei ole soveltuvaa ratsua niissä tarjolla. Syitä on muitakin kuin hinta. Itse juuri aloitin tällaisen valkkupaketin ja noin kuukauden jälkeen harmittaa kun on selvinnyt, että hevosella on täysin sille epäsopiva satula. Vaihtoehtoina on ostaa itse (vielä vieraalle) hevoselle istuva satula tai koittaa löytää jostain muualta uusi diili. Yrittäjän mielestä ei haittaa, että satula pyörii selässä. Eli ei ne omahevospaketit tai valkkudiilitkään aina niin täydellisiä ole, vaikka niistä maksaisi perusvuokrausta enemmän.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Saab 
Päivämäärä:   2.9.24 10:31:13

"Mutta oon huomannut, että täällä suhtaudutaan kauhean negatiivisesti siihen, että toiset toimivat eri tavalla, kuin itse. Enkä ymmärrä sitäkään ajatusta, että kehtaakin vuokraaja kysyä, että voisiko hän kilpailla, kun hän sun armosta ja hyvää hyvyyttä saa jo maksaa sulle että voi pari kertaa viikossa ratsastaa? Kai sitä asiallisesti kysyä saa, ja jos se ei sovi, niin asiallisesti voi myös todeta, että näistä syistä se ei nyt sovi."

Se on se, kun ht.netissä hevosenomistajuus on autuaaksi tekevä ylempi statusarvo, jonka myötä olet osaavampi ja parempi kaikessa kuin kukaan muu harrastaja. Alinta kastia ovat vuokraajat, jotka kehtaavatkin etsiä vaihtoehtoisia tapoja harrastaa ja oppia.

</sarkasmi>

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Saab 
Päivämäärä:   2.9.24 10:34:22

Ja lisäyksenä vielä, mulla on koko aikuisikäni ollut aivan ihania vuokrahevosten omistajia. Pitkiä diilejä, molemminpuolista kunnioitusta.

Mutta silti nykyinen ratkaisu, jossa vuokraan ammattilaisen hevosta, on paras ikinä. Hänelle se yksi hevonen ei ole ainutlaatuinen lemmikki ja silmäterä, vaan hevonen. Ammattilainen osaa laittaa asiat mittasuhteisiin ja suhtautua asioihin asioina. Loving it.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 10:55:35

No lähinnä niissä omahevospaketeissa maksaa se, mikä tämmöisessö treenaus/kisaus vuokrausdiilissäkin maksaa: hevosen kulut.

Omistajana jos vuokraisin kevyeen harrasteluun kotona, voisin ottaa vähemmän vuokraa. Vuokraaja ehkä joskus voisi hoitaa maastopäivän tai keventelypäivän. Joskus ehkä kävisi (maksutta) hoitamassa hevosen vapaapäivän. Mutta jos vuokraisin treeniin ja kisaamiseen, tottakai vuokra olisi korkeampi. Sehän olisi omasta treenaamisesta/kisaamisesta pois ja sitä kautta juuri siitä tekemisestä, minkä takia minulla se hevonen on. Toki moni tämmöiseen vuokraava ei varmaan itse halua niin paljon ainakaan kisata. Omahevospaketissa kaikki ns hyvä menee vuokraajille joten kulutkin menee kaikki vuokraajille.

Minusta toisaalta, jos joku haluaa kisata yms., hänen on syytä ymmärtää, että hevosen elämään kuuluu muutakin kuin valkut ja kisat. Että minusta se vapaapäivien hoitaminen ei ole mitään "ilmaista työvoimaa" maksavalta vuokraajalta vaan osa hevosen elämää. Omistaja todennäköisesti maksaa vuokrapäivien kuluista edelleen osan ja omistaja joka tapauksessa maksaa vapaapäivien kulut, joten eiköhän se ole vähintään asiallinen pyyntö, että vuokraaja käyttää myös aikaansa hevosen muuhun hoitoon.

Esim oman hevosen kulut pk-seudun maneesitallilla on 1500e/kk, eli n. 50e/päivä. Jos hevosella on esim 5 treenipäivää viikossa, yksi treenipäivä maksaa laskennallisesti n. 75e. Jos kuluja ei laske vapaalle ja keventelypäivälle. Eli jos vuokraisin hevosta treenikäyttöön, vasta tuolla 75e/päivä olisin ns omillani rahallisesti eikä harmittaisi itse talutella vapaapäivänä. Mikä tahansa sen alle tarkoittaa, että minä maksaisin vuokraajan treenaamista ja sen lisäksi hoitaisin hevosen vapaat, eli käyttäisin myös omaa aikaani mahdollistaakseni vuokraajan treenaamisen.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   2.9.24 11:05:51

piste tuossa yllä selitti asiat todella hyvin.

Olen ollut vuokraaja ja hevosenomistaja, ymmärrän molempia puolia. Nyt omistajana en kuvittele olevani jotenkin vuokraajia parempi ihminen, mutta minulla on hevonen siksi, että voin itse sillä treenata ja satunnaisesti kisata.

Jos ja kun vuokraajakin haluaa treenata ja satunnaisesti kisata, hän maksaa kuukausittain summan joka vastaa n. puolta tallivuokrasta, ja lisäksi tietysti omat valmennuksensa ja kisansa. Hän myös maksaa ja osallistuu hevosen kevyempiin jaksoihin ja vapaapäiviin, eikä ne ole mitään "ilmaista työvoimaa." Hän saa osallistua kisakalenterin suunnitteluun ja hänen kisansa ovat yhtä tärkeitä kuin minun.

Luulen että tänä päivänä niitä hyviä, maksavia ja osallistuvia vuokraajia alkaa olla enemmänkin tyrkyllä, koska taloustilanne on vaikea ja monella entisellä hevosenomistajalla on varaa vain "puolikkaaseen" hevoseen.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.9.24 11:15:54

Ei valmennauduta eikä kisata. Ratsastustunneilla voi käydä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.9.24 11:50:35

Kyllä minäkin olen kaikilla vuokrahepoillani saanut kisata ihan alaikäisenäkin. Kuukaudessa maksettiin könttäsumma hevosen käytöstä ja vanhempani kuskasivat omalla kustannuksella kisoihin. Hevosilla oli vakuutukset. Omistajat eivät tulleet mukaan kisoihin. Tämmöisiä diilejä ollut minulla kolme ja kaikkia vuokrailin parisen vuotta.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 12:00:57

Joskus omahevospaketti ei olekaan omahevospaketti, vaan hevonen voi koska vain lähteä alta ja uusi tulla tilalle. Vuokrahevonen voi lähteä tietty samalla lailla, mutta silloin ehkä se sopimus päätetään, eikä niin että
”tänään ei ole Repe vapaana, mene Jonaksella”, tai ”Tiitu kisaakin nyt Repellä, saatkin vaihtaa toiseen heppaan”.

Kaikessa on puolensa, mutta vuokrahevosessa sopimus on siitä yhdestä hepasta, ei naapurin Pokusta, vaikka Poku olisikin ihan symppis.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   2.9.24 12:37:36

"Minusta toisaalta, jos joku haluaa kisata yms., hänen on syytä ymmärtää, että hevosen elämään kuuluu muutakin kuin valkut ja kisat. Että minusta se vapaapäivien hoitaminen ei ole mitään "ilmaista työvoimaa" maksavalta vuokraajalta vaan osa hevosen elämää."

Tämä on ihan ok näkökulma, jos teillä on tällainen diili ja se on auki puhuttu ja sovittu. Itsehän en nimenomaan halua sitä omaa hevosta omistaa, siksi vuokraan ne päivät, kun voin hevosen kanssa ratsastaa/treenata. Jos haluaisin maksaa saikkupäivistä, kävelyttelystä, ostaa jokaisen varusteen itse ja päättää vesiämpärin paikasta, ostaisin oman. Mulla ei ole sen enempää aikaa, kuin kiinnostustakaan arjessa silitellä ja talutella heppaa, joten olen päätynyt ratsastamaan erilaisilla diileillä muiden hevosilla. Toistaiseksi on aina löytyneet sellaiset diilit, jotka on sopineet kaikille osapuolille.

Ja siis tämähän on tämän lajin suola, että meitä on erilaisia. On myös paljon heitä, jotka eivät voi tai halua ratsastaa, mutta taluttelu ja silittely ja ajan viettäminen hepan kanssa on tärkeää. Mutta en kaipaa mitään ylhäältä päin tulevaa selittelyä, kuinka en ymmärrä hevosen omistamisesta, jos en taluttele sitä sen vapaapäivinä. Höpö höpö, nimenomaan tajuan, ja siksi olen valinnut vuokrata, en omistaa.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 12:44:36

Minulla on nyt elämässä sellainen vaihe, että mielelläni lähinnä keventelen omalla hevosellani ja vuokraaja saa kisata kun hevosesta kerran siihenkin hommaan on. Vuokraaja lainaa minun kalustoani ja maksaa kisakulut itse ja käy omien apukäsiensä kanssa reissussa. Joskus johonkin lähikisoihin olen itse lähtenyt mukaan fiilistelemään ja auttelemaan. Meitä on moneksi.

Vuokraaja on mummokategoriaa ja minä olen täti :D

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ///// 
Päivämäärä:   2.9.24 13:51:52

"Paraneeko yksikään hevonen siitä että osaamaton teini räiskii sillä esteitä, kotona tai kisoissa? Eivätpä paljon näähevosenomistajat välitä hevosistaan... "

Missä vaiheessa sanottiin, että vuokraaja tarkoittaa osaamatonta teiniä? XD Jos sulla itellä on ollut tällainen tilanne, että oot vuokrannu hevostas vaan osaamattomille teineille, niin siinä kohtaa vika löytyy kun katsoo peiliin. Vaikka et itse oo ollut tarkka siitä, kenen annat hevosellas ratsastaa, niin moni muu on ja näillä ihmisillä nää vuokraus diilitkin sujuu.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   2.9.24 13:53:23

Amen! Itselläni ollut pelkästään hyviä kokemuksia teinivuokraajista, koska olen ollut tarkka kenelle hevoseni annan. usein he ovat olleet jopa parempia ratsastajia kuin minä, joten aika win-win diili :)

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 14:48:51

"Mutta en kaipaa mitään ylhäältä päin tulevaa selittelyä, kuinka en ymmärrä hevosen omistamisesta, jos en taluttele sitä sen vapaapäivinä. Höpö höpö, nimenomaan tajuan, ja siksi olen valinnut vuokrata, en omistaa."

Tää rusinoiden poimiminen on ihan ok myös, mutta silloin siitä vaan pitää maksaa sen hinta. Harva vaan on halukas maksamaan niitä hevosen todellisia kuluja. Toki monella varmasti on toiveissa diili, jossa omistaja ei itse halua treenata ja siksi pääsee vuokraaja halvemmalla treenaamaan. Ja toki erilaiset win-win diilit on kaikkien etu.

Lähinnä mun pointti on, että moni vuokraaja ei ymmärrä sitä, miksi vuokradiili on kallis tai miksi siihen sisältyy muutakin kuin ne treenipäivät. Jos haluaa vain treenata suht edullisesti, kannattaa mennä ratsastuskoululle. Jos joku muu kiinnostaa, on syytä hyväksyä se, että hevosen elämässä paljon muutakin kuin ratsastus ja se joka on tehnyt investoinnin ostaa hevonen+maksaa valtaosan sen elämästä, tekee ne valinnat ja päätökset ja ne tilanteet voi muuttua nopeastikin.

Esim vaikka vuokrasopimus ei alunperin sisältäisi vapaapäivinä hoitoa, sopimusta voidaan muuttaa. Toki siitä saa vuokraaja silloin lähteä, mutta silloin on turha kuitenkaan omistajalle kiukutella. Ja ainakin itse vähän vierastan ihmisiä, joille hevonen on niin harrastusväline, ettei sen kokonaisvaltainen hyvinvointi kiinnosta sen vertaa, että siihen voisi omaa aikaa tai rahaa laittaa. No, omallani ei sellaiset harrasta, onhan omistajiakin monenlaisia, joten ehkä osaa ei haittaa tai haluaa tukea toisen harrastusta.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   2.9.24 16:20:17

"Tää rusinoiden poimiminen on ihan ok myös, mutta silloin siitä vaan pitää maksaa sen hinta. Harva vaan on halukas maksamaan niitä hevosen todellisia kuluja. "

Just näin! Turha itkeä tällaisissa keskusteluissa, kuinka omistajat on ahneita orjapiiskureita, kun vuokraamisen lisäksi pitää ihan kävelyttää hevosta vapaapäivänä tai sitten maksaa reilusti enemmän. Ja että pitää ottaa omistajan hyväksymä valmentaja ja muita kohtuuttomuuksia.

Varmasti on niitä omistajia, joita ei haittaa tukea toisten harrastusta, ja joilla on silti kiva hevonen ja ovat itsekin kivoja. Todella harvassa ne kyllä ovat. Siksi tällainen aloitus on ihan aiheellinen, koska pelkästään muita halutaanvuokrata-ilmoituksia lukemalla vuokraajat saavat käsityksen, että "kaikki muutkin saa sen 2x/vko+kisat -diilin joten en minäkään tyydy vähempään."

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 18:10:59

Sen verran vein laskua hevosen todellisista kuluista per treenipäivä pidemmälle, että jos oletetaan hevosen olevan esim 4vk vuodessa pois käytöstä. Joku lomaviikko, raspaus+rokotus ja vaikka kerran pitää piikittää. Silloin tulisi yhdelle treenipäivälle n. 80e hintaa. En tiedä kuinka moni vuokraaja olisi edes pk-seudulla valmis maksamaan 80e/kerta + valkut tai kisakulut. Tähän ei edes vaikuta hevosen tai varusteiden ostohinta vaan ihan suorat jatkuvasti juoksevat kulut hevosenpidosta.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 18:23:32

"Kertoo vuokraajien ajatusmaailmasta, jos sinustakin tuntuu rasittavalta että pitäisi tehdä hevosen kanssa muutakin kuin valmentautua ja kisata."

Mulla on omia hevosia, joten ihan turhaa on selitellä mitään vuokraajien ajatusmaailmasta. Omia hevosia en vuokraakkaan, koska haluan ratsastaa ja treenata niillä ite ;) Vuokrahevosia mulla kuitenkin on aina ollu omien hevosten lisäksi, ja niitä vuokraan nimenomaan sen takia, että pääsen ratsastaan ja treenaan. Ei mulla oo kiinnostusta niitä talutella ja käydä silittelemässä muuten vaan, mutta ei mun tarvikkaan, kun maksan omistajalle niistä päivistä, kun ratsastan. Muuten omistaja saa hoitaa hevosensa ite. Tietysti voin auttaa silloin tällöin, mutta en mitenkään säännöllisesti raahaa itteeni muualle talutteleen kenenkään muun hevosia kuin omiani.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   2.9.24 18:48:09

Onkohan se nyt vaan niin, että harmittaa et sille omalle hepalle ei löydykään vuokraajaa, joka suostuisi maksamaan siitä, että taluttelee sitä heppaa, jotta omistaja voi valmentautua?

Oon selkeästi huomannut, että on iso ero siinä, etsitäänkö vuokraajaa esim. oman ajanpuutteen tms vuoksi, jotta heppa ei jäisi seisomaan tai ei tarttisi myydä sitä pois, vai vuokrataanko sitä, koska ei yksin riitä rahat kattamaan hepan kuluja. Ne kenellä kyse on ajanpuutteesta, ovat joustavia, on hyvä vaan, että hepan kanssa tehdään järkeviä asioita ja kiva vaan, jos innostuu joskus kisaamaankin. Ne jotka hakee omalle harrastukselleen maksajaa, laskee mukaan hepan vapaat ja sairaspäivät ja kävelypäivät ja ihan kaikki sekä mustasukkaisena vartioivat, ettei toinen vaan ratsasta hepalla enempää kuin itse. Kisata nyt ei ainakaan saa, se on omistajan omasta harrastamisesta pois, jos joku tekee omalla hepalla enemmän kuin itse.

Huoh. No onneksi tätäkin lajia on montaa tapaa harrastaa, sopivan vuokraajan löytää, kun on avoin siitä mitä hakee, ja jos joku toivoo voivansa kisata niin ei tarjoa heille sitä omaa heppaansa. Joku toinen sitten saattaa tarjota.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 19:15:58

”Se on se, kun ht.netissä hevosenomistajuus on autuaaksi tekevä ylempi statusarvo, jonka myötä olet osaavampi ja parempi kaikessa kuin kukaan muu harrastaja. Alinta kastia ovat vuokraajat, jotka kehtaavatkin etsiä vaihtoehtoisia tapoja harrastaa ja oppia.



Sanoisin kyllä, että pelkästään ratsastuskoulussa harrastavat ovat täällä vielä alempaa kastia kuin vuokraajat. Vuokraaja saattaa nimittäin joskus jopa osata hieman jotain, ainakin siinä tapauksessa jos on joskus ollut tuollainen maaginen hevosenomistaja. Ratsastuskouluoppilas nyt ei missään nimessä voi ikinä osata yhtään mitään :)

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.9.24 19:29:55

täällä on nyt kyllä niin ala-arvoista puhetta hevosten omistajilta, että ei edes uskoisi. Älkää hankkiko hevosta, jos ei teillä riitä rahat sen ylläpitoon ilman vuokraajia. Ilmeisen köyhiä olette kun vuokraajia tunnutte tarvitsevan, mutta silti täällä koetaan tarpeelliseksi luokitella vuokraajat ja ratsastuskoululaiset ”alimpaan kastiin”…

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: KE 
Päivämäärä:   2.9.24 19:39:28

Nyt kun on poni jonka selkään en itse sovi, olisin erittäin onnellinen tavoitteellisesta ratsastajasta jolla olisi halua valmentautua ja kilpailla. Ei tarvitsisi edes vuokraa maksaa (omat valmentautumis- ja kilpailukustannukset kyllä) ja voin kisareissutkin olla apuna ja kuljettajana.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 20:52:47

"Oon selkeästi huomannut, että on iso ero siinä, etsitäänkö vuokraajaa esim. oman ajanpuutteen tms vuoksi, jotta heppa ei jäisi seisomaan tai ei tarttisi myydä sitä pois, vai vuokrataanko sitä, koska ei yksin riitä rahat kattamaan hepan kuluja. Ne kenellä kyse on ajanpuutteesta, ovat joustavia, on hyvä vaan, että hepan kanssa tehdään järkeviä asioita ja kiva vaan, jos innostuu joskus kisaamaankin. Ne jotka hakee omalle harrastukselleen maksajaa, laskee mukaan hepan vapaat ja sairaspäivät ja kävelypäivät ja ihan kaikki sekä mustasukkaisena vartioivat, ettei toinen vaan ratsasta hepalla enempää kuin itse. Kisata nyt ei ainakaan saa, se on omistajan omasta harrastamisesta pois, jos joku tekee omalla hepalla enemmän kuin itse."

Tämä!!

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.9.24 22:10:17

Jännä nähdä erilaisia mielipiteitä.

Olen aikuinen vuokraaja ja omistajat ovat aina erikseen tarjonneet, että voin kisata jos haluan. Ja olen halunnut, kiva käydä pyörähtämässä koulukisoissa. Ratsastan sileällä, kun omistaja hyppää. Valmentautuminenkin on mukavampaa kun on joku tavoite :)

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   2.9.24 22:19:14

Voi että teitä :)

Hevosurheilua voi harrastaa niin monella tavalla, ette arvaakaan! Jokainen löytäköön itselleen sopivat vuokraajat sekä tavat toimia. Sehän on vain hyvä, että hepat pääsevät välillä tallin ulkopuolellekin. En voi käsittää, miten ihmiset voi tehdä asioista niin vaikeita. Onko teillä vaikeita hevosia, vai minkä takia koette kuljetuksen ja kisoihin menemisen niin suurena riskinä??

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 22:35:09

Jos nyt mun tekstistä joku saa kuvan, että rahoitan harrastusta vuokraajilla niin ei hätää. Omalla ratsastaa kaverini ilmaiseksi silloin kun en pääse. Mulle on tärkeämpää, että entisen tuntihevosen ei enää tartte liikkua rahaa vastaan kenenkään alla.

Lähinnä ainakin mun tekstin pointti on tarkoitus avata sitä puolta, miksi esim omahevospaketit tai vastaavat vuokrausdiilit ei ole halpoja. Kun ei se hevosen pitäminen ole halpaa.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Bujuu 
Päivämäärä:   2.9.24 22:45:31

Itse en ota hevoselleni vuokraajia, koska se on jo niin nähty miten tarkasta seulasta ja suosituksista huolimatta vuokraajat ovat hakemassa hevosesta käyttöhyötyä ja rahoille parhainta vastinetta. Se näkyy hevosen kohtelussa enkä halua sellaista.

Minulla on varaa vain yhteen hevoseen ja vaalin sen terveyttä, koska haluan pitää sen pitkään. En myöskään ole niitä omistajia, joille hevonen olisi väline vaan hevonen tosiaan on minulle ensisijaisesti ystävä ja lemmikki (joka toki kisaa ja jolla valmentaudutaan hevosen ehdoilla). Siksi käyttöhyödyn hakeminen on minulle vierasta enkä kestä sitä vuokraajiltakaan.

Ajanpuutteen ja vaikeiden työvuorojen takia tarvitsen kuitenkin tallivapaita, joten olen päätynyt ottamaan hoitajia. Raha ei vaihda omistajaa ja näin voin myös sanoa tarkemmin mitä hevosen kanssa tehdään ja mitä sen kanssa ei voi tehdä sekä vaatia haluamani asiat. Hoitaja pääsee harrastamaan kuluitta ja vastineeksi pitää hevosesta hyvää huolta ohjeiden mukaisesti.

Tällaisilla diileillä olen löytänyt aivan ihania hoitajia ja kaikki on toiminut niin hyvin. Heistä on tullut ihan ystäviä ja ovat siirtyneet hoitamaan uusiakin hevosiani. Molemmin puolin vallitsee arvostus toista kohtaan. Ikinä ei tarvitse murehtia hevosen asioita hoitajan päivinä ja hevoseni on hoitajan käsissä niin hyvin pidetty ja huolehdittu kaikin puolin <3

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.9.24 22:48:53

"Oon selkeästi huomannut, että on iso ero siinä, etsitäänkö vuokraajaa esim. oman ajanpuutteen tms vuoksi, jotta heppa ei jäisi seisomaan tai ei tarttisi myydä sitä pois, vai vuokrataanko sitä, koska ei yksin riitä rahat kattamaan hepan kuluja. Ne kenellä kyse on ajanpuutteesta, ovat joustavia, on hyvä vaan, että hepan kanssa tehdään järkeviä asioita ja kiva vaan, jos innostuu joskus kisaamaankin. Ne jotka hakee omalle harrastukselleen maksajaa, laskee mukaan hepan vapaat ja sairaspäivät ja kävelypäivät ja ihan kaikki sekä mustasukkaisena vartioivat, ettei toinen vaan ratsasta hepalla enempää kuin itse. Kisata nyt ei ainakaan saa, se on omistajan omasta harrastamisesta pois, jos joku tekee omalla hepalla enemmän kuin itse."

Niin totta!!

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: luu 
Päivämäärä:   2.9.24 23:57:53

No mun hevonen maksoi 55.000 ja en todellakaan anna sitä teinien leluksi ratsastuksen opettelemiseen. Mulla on ollut hyvä, aikuinen, vastuuntuntoinen vuokraaj, hyvä ratsastajaa joka on halutessaan saanut mennä muutamat VaB kisa.
Itse treenaan sillä kohti Yrjöä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   3.9.24 07:07:36

En kyllä koskaan vuokraisi hevostani kenellekään. Myyn hevosen pois jos aika ja rahat ei riitä.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Ann 
Päivämäärä:   3.9.24 09:55:19

"täällä on nyt kyllä niin ala-arvoista puhetta hevosten omistajilta, että ei edes uskoisi."

Minusta ala-arvoista puhetta on ennemminkin vuokraajilta - useimmat omistajat yrittävät ihan asiallisesti perustella miksi vuokraaminen maksaa ja usein edellyttää myös muuta kuin ratsastamista. Omistajat sen sijaan haukutaan mustasukkaisiksi, ahneiksi, ylivertaisuusharhaisiksi ja ties miksi.

Minulla on ollut omia hevosia, ja nyt olen vuokraaja. Maksan mitä pyydetään (35e/krt + valmennukset, Uusimaa mutta ei pks) ja käyn myös maastokävelypäivät, ja taluttelin kun hevonen oli saikulla. En ole ihan kaikesta samaa mieltä omistajan kanssa, mutta se ei ole minun asiani puuttua. Hän kuitenkin maksaa hevosen pitämisestä ihan jäätävästi enemmän kuin minä, ja kantaa loppupeleissä kaiken vastuun.

  Re: Vuokraajat haluavat kilpailla

Lähettäjä: Ann 
Päivämäärä:   3.9.24 10:23:52

Lisättäköön vielä, että saan myös kisata koulua ja esteitä max 95cm satunnaisesti. Hevonen on melko raskasrakenteinen, joten omistaja haluaa ymmärrettävästi säästellä sen jalkoja.

Olin myös ratsastuskoulun talent-ryhmässä (minä ja muut lapset, heh), mutta on tämä vuokraaminen siihen verrattuna palkitsevampaa. Tietysti myös riskialttiimpaa. Ratsastuskoulusta löytyy aina hevonen alle, mutta vuokrahevosen sairastuessa en sitten ratsasta.

Kyllähän minullakin omistaja kustantaa harrastustani, ihan jo tarjoamalla kivan hevosen (hänellä täysi riski sen ostohinnasta, n 15te) ja laadukkaat satulat (useita tonneja). Minun maksamani vuokra kattaa vain hevosen ylläpitokuluja. Ei tulisi mieleenkään haukkua häntä köyhäksi, ahneeksi tai mustasukkaiseksi, vaikka väitänkin että minustakin on hänelle suuri hyöty. Win-win.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.