Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten istua laukassa?

Lähettäjä: laukka 
Päivämäärä:   31.8.24 20:04:09

Kysymys otsikossa. Olen ratsastanut noin 8 vuotta ja ehkä suurin ongelmani on se, etten osaa istua laukassa. Ravissa istun alas ilman mitään ongelmia, osaan olla rennosti ja käyttää vatsalihaksiani oikein. Käynnissä liikkeeseen mukautuminen onnistuu myös. Laukassa peppu irtoaa satulasta ja pompin. Eri opettajat antaneet erilaisia ohjeita, mut mikään ei vaan tunnu auttavan. Ohjeistettu esim. keinuttamaan lantiolla, kuvittelemaan että laskee liukumäkeä satulan takakaarelta eteenpäin, pitämään pitkät jalat ja pitkä selkä. Toisaalta myös yksi opettaja on neuvonut antamaan polven nousta. Oheistreenaan säännöllisesti ja tosiaan ravissa alas istuminen ei juuri tuota vaikeuksia. Netistä joskus bongasin vinkin, että pitäis kuvitella lantion sisälle pyörivä pallo, mutta kuten mikään aiemmista ohjeista, ei sekään auttanut. En purista polvella tai reidellä, mulla on polvi ja reisi jopa vähän irti satulasta juuri siksi, että luulin puristuksen aluksi olleen se ongelma. Alan olee toivoton.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.24 20:20:44

Alas istuminen sekä ravissa että laukassa voi tuntua ihan mahdottomalta, jos hevonen liikkuu selkä alhaalla pää ylhäällä. Kun se liikkuu oikein, kantaa itsensä ja ratsastajan, niin istuminen helpottuu miljoonakertaisesti. Mulla auttoi istuntatunti osaavalla kivalla hepalla, jota oli ratsastettu oikein - ei siis se stereotyyppinen ratsastuskoulupuksu. Parin kerran jälkeen aloin oppiin istua myös niiden ratsastuskouluhevosten selässä paremmin.

Älä yritä istua paikallaan, koska silloin sitä jäykistää koko kroppansa ja istuminen on ihan mahdotonta. Mä usein ajattelen keinuttavani lantiota istuinluilta häpyluulle ja takaisin laukan tahdissa, mutta tässä nimenomaan pitää osata erotella lantio ylä- ja alakropasta, muuten heiluu kuin heinäseiväs.
Myös ilman satulaa tai jalustimia ihan liinassa meno voi auttaa, niin joku muu ohjaa heppaa ja itse voit keskittyä vaan istuntaan.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: Ajatuksia 
Päivämäärä:   31.8.24 20:22:14

Onko satulassa kauhukahvaa? Yksi hyvä apu löytää rentoutta on pitää kauhukahvasta kiinni. Kuten ravissakin, polvi irti ja alapohje tukena tasapainottamassa. Onko sama hevonen jolla aina ongelma eli voiko treenata hevosella, jolla pehmeämmin pyörivä laukka?

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   31.8.24 20:30:26

Ratsastussimulaattoriin.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.8.24 21:21:17

Riippuu niin paljon hevosesta. Esim oman laukan laatu on niin ja näin, eikä sitä pääse kunnolla oikein koskaan istumaan, ei pyöri ihan kuten pitäisi, pompauttaa vähän irti. Laadukkaammassa laukassa (tarkoitan tällä myös sitä, että hevonen on läpi) pääsee aivan eri tavalla istumaan ja vaikuttamaan. Määräänsä enempää ei kaikilla hevosilla kannata yrittää, menee väkisin vääntämiseksi. Toki jos ilmiö tapahtuu kaikilla hevosilla, ja niiden laukka pyörii hyvin, lienee ongelma istunnassa. Sanoisin silloin, että tyypillinen ongelma on kiristävä/jännittynyt lonkka, joka estää lantion mukautumisen liikkeeseen.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.24 21:43:08

Mulle ihan supervaikea asia. Opettaja aina huutaa, että liikutan liikaa lantiota, ratsastan liikaa lantiolla, liian levoton lantio. Seurauksena on se, että en tiedä yhtään, mitä voin tehdä. Yritän pitää lantiota paikoillaan, yritän pitää yläselän ”vakaana”, mutta mikään ei auta. En tosiaan tiedä enää, mitä tehdä. Katsoin viime tunnilta otettua videota monta kertaa, nyt alkaa jo kantapäätkin nousta ylös, kun en tiedä mitä ”saan” tehdä ilman että ope ragee.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.8.24 21:49:15

Onko aloittaja koskaan laikannut liinassa? Siinä pystyy keskittymään pelkkään istuntaan vaikka kauhukahvan kanssa.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   1.9.24 07:32:23

Jos laukka pyörii ja hevonen on läpiratsastettu, siellä on aika helppoa olla.
Jos ei pyöri, on kyllä vaikeaa. Viime tunti… kaikki laukkatehtäväaika meni eteenratsastukseen, yhden hetken hän lähti innokkaasti edellämenijän perään, ja , oi, miten se hetkeksi helpottikin.

Aloittajalle suositan Centered Riding kirjan lukua ja muistamaan, vähemmän on enemmän… lantiossa, käsissä…

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: LK 
Päivämäärä:   1.9.24 08:00:24

Piste, olisiko mahdollista kokeilla toisen opettajan tuntia? Tai ainakin kysyä tältä nykyiseltä tarkempia ohjeita?

Aloittajalle, entä jos kankaat yrittämästä? Kuulostaa että yrität niin kovasti istua ja tehdä lantiolla eri asioita, että ihan jo sen kautta hukkaa tarvittavan rentouden? Olisiko mahdollista laukata nyt ensin muutama kerta hevosella, jolla laukka on tasainen ja helppo?

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: LK 
Päivämäärä:   1.9.24 08:00:40

*lakkaat

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 09:28:44

Mä kannustaisin myös, että lakkaat miettimättä enempiä. Sen sijaan, että yrität olla pomppimista, keskity pimpin tahtiin, niin että pompit hevosen kanssa samas tahtia. Sitten kun olette samassa tahdissa, voit kokeille hieman nopeampaa ja hitaampaa pomppua

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 09:29:55

*pompun tahtiin!! :D vitsit tätä ennakoivaa tekstinsyöttöä :D:D

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 09:32:27

”Piste, olisiko mahdollista kokeilla toisen opettajan tuntia? Tai ainakin kysyä tältä nykyiseltä tarkempia ohjeita?”

Muut opettajat ei tästä asiasta sano ollenkaan. Olen vaihdellut välillä opettajia ja jotkut sanovat, että olen ”rauhallinen ratsastaja” ja että voisin olla aktiivisempi, ei tarvitse varoa niin paljon. Mutta omalla opella menee hermo ihan heti, kun ”yritän” jotain, koska heti tulee se, että ”lantio liikkuu liikaa, lantio liian tiukkana, jalan nivelet liian jännittyneet, liian korkea kevennys” - näin ihan muutamia mainitakseni.

Ainoa mitä ”saa” tehdä, on pienet pidätteet nyrkin sisällä, vatsalihasten tiukkaaminen ja nopea alapohje. Ymmärrän joo kyllä miksi, mutta kun yritän epätoivon vimmalla pitää asennon, en ”pysty” enää käyttämään alapohjetta nopeasti, koska menen ihan pakettiin, siis jähmetyn kokonaan.

Sitten heti kun menen muiden tunneille, tosiaan en tee tarpeeksi ja niin edelleen, kantapään pitäisi olla alempana, eikä opeja vaikuta haittaavan vaikka omasta asennosta tulee levottomampi.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: Trtr 
Päivämäärä:   1.9.24 09:36:57

Laita kerran ratsastushanska pyllyn ja satulan väliin laukan ajaksi. Tee kaikkesi ettei hanska putoa. Antaa hyvän mielikuvan jota myöhemmin voi toistaa vaikkei hanska enää olekaan siellä.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   1.9.24 09:40:22

Oletko koittanut ratsastaa ilman jalustimia tai satulaa? Siinä voisi löytyä rento lantio ja oikea tapa istua laukassa.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   1.9.24 09:54:49

Jalustimet ylös koko tunniksi niin kyllä se istunta siellä laukassa tulee.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 10:48:12

Saavatko muutkin samanlaista palautetta istunnastaan?

Ratsastuksessa se epätäydellinen välivaihe on liikkuvampi ja rauhattomampi, ennen kuin asiat loksahtavat kohdalleen ja lihasmuisti kehittyy.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   1.9.24 10:52:09

Pisteelle ope vaihtoon !!

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 12:11:20

Itse en 25 vuodessa ole oppinut istumaan laukassa kunnolla, syynä jäykät lonkat. Näillä mennään.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: laukka 
Päivämäärä:   1.9.24 12:42:38

Joo, siis tapahtuu ihan kaikilla hevosilla joilla ei super pehmeä ja matala laukka. Ilman satulaa yhdellä hevosella oli helppo istua laukassa vaikka satulalla jalustimilla sekä ilman on vaikeaa istua. Voihan se joo olla että jäykät lonkat vaikka venyttelen. Ja en oo koskaan kokeillut istuntatuntia liinassa, pitäis ehkä kokeilla joku kerta. Aion kokeilla tota laukan tahtiin pomppimista ja sitä että laitan ratsastushanskan pyllyn alle.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.9.24 13:11:40

Lonkkien venyttelyä, minulle yksi ope sanoi että kuvittele istuvasi ison pallon päällä ja pompit sen tahdissa, eli ei eteen ja taakse vaan ylös ja alas. Hevosta haittaa enemmän puristaminen kuin pieni pomppinen. Jalka rennosti alas. Kauhukahva voisi olla kans hyvä.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: hely 
Päivämäärä:   1.9.24 13:15:34

Voisiko olla, että teet liikaa? Liian isosti? Vrt. painaa kaasua vähän- painaa kaasu pohjaan.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.9.24 14:01:39

Minua auttoi aikoinaan ,kun opettaja käski kuvitella satasen setelin persuuksen alle, ja se ei saa tippua.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   1.9.24 14:08:23

Minä olen aikoinani saanut sellaisen ohjeen, että istu ylväänä kuin kuningas ja anna hevosen tehdä työt. (Eli laukata alla.)
Mitä enemmän äheltää, sitä huonompi laukka.

:))

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 16:21:34

Mitä tarkoittaa se että on jäykät lonkat? Millä lailla lonkkien pitäisi liikkua?

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 17:47:12

Lonkankoukistajan jäykkyys on yleinen vaiva istumatyötä tekevillä ja se vaikeuttaa istunnalla joustamista, kun lonkkakulma ei elä mukana tarpeeksi hyvin.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.9.24 17:51:25

Juu, lonkat on itsellä se este mukautua liikkeeseen. Pieni kiristys päällä, niin lonkka ei "pyöri" liikkeen mukana, vaan kinnaa koko ajan vastaan. Tosi ärsyttävää eikä mikään tahdo auttaa.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 17:57:06

Minulle oli avuksi mennä alkukäynnit ilman jalustimia. Laukka helpottuu kun saa lonkat auki ja liikkeelle.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 08:24:39

Mietin tuota, kun mulla pyörii ja avautuu lonkat hyvin. Ainoa että kun alkaa ratsastaa, ne ei heti laskeudu niin hyvin kuin sitten sen ekan 15-20min jälkeen.

Mulle jotkut on sanoneet ettå pitäisi kääntää jalkoja lonkista asti sisäänpäin, koska avaan niitä liikaa (ja sitten varpaat katsoo ulospäin).

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.9.24 09:33:47

Kireä lihas on usein heikko lihas, pätee myös lonkankoukistajiin. Eli oheistreeni auttaa varmasti tähänkin, ainakin jossain määrin.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: just thinking 
Päivämäärä:   2.9.24 11:06:15

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 2.9.24 08:24:39

Mietin tuota, kun mulla pyörii ja avautuu lonkat hyvin. Ainoa että kun alkaa ratsastaa, ne ei heti laskeudu niin hyvin kuin sitten sen ekan 15-20min jälkeen.
Mulle jotkut on sanoneet ettå pitäisi kääntää jalkoja lonkista asti sisäänpäin, koska avaan niitä liikaa (ja sitten varpaat katsoo ulospäin).

Oletkohan nyt ihan varmasti ymmärtänyt oikein sen, mitä lonkkien avaamisella ratsastusmielessä haetaan (liittyen tuohon varpaidesi ulos kääntämiseen)? Ei ihan kuulosta siltä nimittäin nyt.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.9.24 11:17:31

Ratsastamaan oppii ratsastustunneilla, ei internetissä!

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   2.9.24 11:27:30

Minä olen ihan vaan tätiratsastaja vailla sen suurempaa osaamista ja kokemusta, mutta itsellä laukan ratsastamisessa yksi avain oivallus oli odottaminen. Lähdin helposti itse jo nostosta lähtien hevosen liikkeen edelle. Kun opin odottamaan, että hevonen nostaa laukan ja lähtemään vasta sitten mukaan siihen liikkeeseen, on ollut paljon helpompi pystyä istumaan laukassa.

Minä myös aina avaan lonkkia istumalla alkukäynneissä ilman jalustimia ja antamalla jalkojen oikein venyä alas. Auttaa huomattavasti.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   2.9.24 11:40:12

”Ratsastussimulaattoriin”

Niiden laukka on aivan naurettavan helppo ja tasainen. Ei siellä kellään ole vaikeuksia istua.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 12:05:57

”Oletkohan nyt ihan varmasti ymmärtänyt oikein sen, mitä lonkkien avaamisella ratsastusmielessä haetaan (liittyen tuohon varpaidesi ulos kääntämiseen)? Ei ihan kuulosta siltä nimittäin nyt.”

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta kerro ihmeessä, miten lonkat avataan?

Minulla siis helposti varpaat sojottavat ulospäin (ns. ”Kello 10 ja 14)” jo sillä, että irrotan polven satulasta, mitä minulle myös sanotaan välillä. Yritän siis aina toteuttaa sen, mitä sanotaan, oli sanoma sitten edellisen open kanssa ristiriidassa tai ei.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   2.9.24 13:08:07

Minusta lonkkien avaaminen tarkoittaa enemmän jalas venymistä alaspäin, kuin avaamista sivulle. Samoin se, että irrottaa polven satulasta ei tarkoita konkreettista irrottamista, vaan sitä, että se polvi ei purista tai jännity.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   2.9.24 13:18:59

Joo kyllä lonkkien avaamisessa on kyse ennemminkin siitä, että polvi on "painava" ja alhaalla, jolloin myös lonkkanivelen sisäkierron pitää olla mahdollinen. Lantion ja lonkan kulma avautuu. Ei siis ole tarkoitus avata polvia ulospäin. Ja edelleen, lonkankoukistajien, pakaralihasten ja samalla koko takaketjun kunnosta huolehtiminen helpottaa istunnan stabiloimisessa. Kun lihaksisto nivelten ympärillä on vahva, ei ole tarvis erikseen jännittää ja pinnistää, kun vaan saa kiinni siitä oivalluksesta, miten istunta parhaiten toimii.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 13:21:26

Lonkkakulma voi olla täysin tiukasti koukussa kiinni ja polvet voi silti sojottaa sivuille. Sellainen sammakkokyykky :D Lonkkakulma on eniten auki seistessä. Lonkkanivelen ulkokierto on eri asia.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   2.9.24 13:42:41

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 2.9.24 12:05:57

”Oletkohan nyt ihan varmasti ymmärtänyt oikein sen, mitä lonkkien avaamisella ratsastusmielessä haetaan (liittyen tuohon varpaidesi ulos kääntämiseen)? Ei ihan kuulosta siltä nimittäin nyt.”

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta kerro ihmeessä, miten lonkat avataan?

Minulla siis helposti varpaat sojottavat ulospäin (ns. ”Kello 10 ja 14)” jo sillä, että irrotan polven satulasta, mitä minulle myös sanotaan välillä. Yritän siis aina toteuttaa sen, mitä sanotaan, oli sanoma sitten edellisen open kanssa ristiriidassa tai ei."

Lonkkakulmaa voi avata aukikiertoon (reisi+polvi osoittaa ulos) sekä alaspäin (lonkka/reisi suoristuu, vrt. seisomiseen).
Yleensä, kun ratsastaessa (=istuessa) avataan lonkkaa, tarkoitetaan sillä sitä, että lonkkakulmaa avataan alaspäin. Oikeastaan sen sanonnan voisi korvata sanomalla rentouta lonkka, mutta se on tosi vaikeaa hahmottaa. Kun lonkkakulmaa avataan alas ja jännitys/puristus katoaa, kääntyy reisiluu neutraaliasentoon / hiukan aukikiertoon, eikä sisäkiertoon eli puristukseen.
Ja joo, jotkut kääntään jalkaa sisäkiertoon sekä puristaa satula reiden yläosalla ja silloin pitää sanoa avaa lonkka, jotta reidet kääntyy aukikiertoon, mutta silloinkin lopullisena tavoitteena on se, että jalka pääsee rennosti oikeaan asentoon eikä ratsastaja pidä sitä lihasvoimalla jatkuvasti auki.

Laukassa voi olla ongelmana se, että ratsastaja ei ole rytmissä ja missaa laukan ylöspäin menevän kohdan TAI tekee ylöspäin menevän kohdan etuajassa ja liioiteltuna, jolloin palaa satulaan väärässä kohtaa = pompotus. Eli ensin pitäisi löytää selkeä tahti, on se sitten hyvä kolmitahtinen laukka tai huonompi nelitahtinen. Mutta ei mitään ns. puolitahtista, sillä silloin ei ole mitään rytmiä edetä. Kun rytmi on, pitäisi löytää se hetki, kun hevosen etuosa menee ylös, palata satulaan ja "työntää" laukka-askel läpi. Tässä pitää olla kuitenkin tarkkana, että "työntöaskeleessa" ei käy niin, että istuinluiden eteenpäin vievän "paineen" sijaan ratsastaja siirtää painon istuinluiden takaosalta etuosalle, eli kääntää lantion etukenoon. Siitä on mahdotonta päästä laukan ylöspäin menevään kohtaan rytmissä.

Ihmiset eivät ole samanlaisia. Joillain on luonnostaan jalat sisäkierrossa, toisilla suorassa ja osalla aukikierrossa. Ratsastaessa siis kaikkien jalat eivät koskaan tule olemaan samalla tavalla, jos tavoitteena on saada OMAAN KROPPAAN sovitettua suoruus, rentous ja tehokkuus hevosen selässä. Jos kaikki väännetään samaan asentoon, on osan täysin mahdotonta ratsastaa siististi ja tehokkaasti eikä ratsastajan lantio ole suorassa hevosen selässä.

Koita miettiä, että kääntyminen / avaaminen / laukan rytmi / mikä tahansa tapahtuu lonkasta seäk istuinluista, ei lihaksista, reisiluun keskeltä tai nilkasta/varpaista. Liike ei ole edes senttejä eikä juurikaan sivusuunnassa, vaan enemmän "diagonaalilla" ja ajatuksena jopa eteen taakse, muuten valutaan kylkikaaren ja jalustinten päälle helposti. Istuinluissa on siis paino ja paine. Tätä on nyt jotenkin tosi vaikea selittää kirjoittamalla, kun ei ole ratsastajaa nenän edessä :D
Klo 10" ja 14" osoittavat varpaat on aika kierossa ja kuulostaa siltä, että jalat on pakolla väännetty aukikieroon. Toki näkemättä sun kroppaa on mahdotonta sanoa, että sattuuko sun jalat vaan olemaan jotenkin tosi aukikiertoon vääntyneet ja tuo olisi luonnollinen asento. Jos kyykkäät maassa, pitääkö sun kääntään jalat varpaista asti kauheaan aukikiertoon vai pääsetkö n. normaalisti jalat suorana kyykkyyn?

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 14:17:04

”Klo 10" ja 14" osoittavat varpaat on aika kierossa ja kuulostaa siltä, että jalat on pakolla väännetty aukikieroon. Toki näkemättä sun kroppaa on mahdotonta sanoa, että sattuuko sun jalat vaan olemaan jotenkin tosi aukikiertoon vääntyneet ja tuo olisi luonnollinen asento. Jos kyykkäät maassa, pitääkö sun kääntään jalat varpaista asti kauheaan aukikiertoon vai pääsetkö n. normaalisti jalat suorana kyykkyyn?”

En ole koskaan päässyt ihan kyykkyyn jalat suorana, koska toinen nilkka on jäykkä, eikä venyttely juurikaan auta. Se on joku rakenteellinen. Olen harrastanut paljon tanssia ja jalkani ovat helposti aukikierrossa, sitä on myös treenattu.

Mulla on myös ns ”liikkuva lantio”, opettajan mielestä liikutan liikaa . Iän myötä lonkan rentouttamiseen menee aiempaa kauemmin aikaa.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   2.9.24 14:46:20

"En ole koskaan päässyt ihan kyykkyyn jalat suorana, koska toinen nilkka on jäykkä, eikä venyttely juurikaan auta. Se on joku rakenteellinen. Olen harrastanut paljon tanssia ja jalkani ovat helposti aukikierrossa, sitä on myös treenattu."

Kääntyykö varpaat aukikiertoon, vai vaan reisi?
Tässä voi auttaa useampikin asia, jos jalat karkaavat liikaa
- Lyhyempi jalustin
- Pidempi jalustin
- Lantion asento satulassa, onko paino enemmän istuinluiden etukärjellä, keskellä vai takareunalla (taas sen takia, että vaikka istuinluiden muoto on tietynlainen, ei ne ole ikinä ihmisillä samanlaiset)
- Lonkka/reisi yhdistelmän asento satulassa. Auttaako, jos viet reittä eteen tai taakse, eli saat lonkkaan enemmän kulmaa ("istut enemmän", lonkka koukussa) tai vähemmän kulmaa ("seisot enemmän", lonkka suorana)

"Mulla on myös ns ”liikkuva lantio”, opettajan mielestä liikutan liikaa . Iän myötä lonkan rentouttamiseen menee aiempaa kauemmin aikaa."

Tämä voi johtua siitä, että menet aavistuksen liikkeen edellä tai sitten vahingossa pusket laukkaa liikaa.
Koita löytää ajatus, että hevonen liikuttaa sinua, sinä et laukkaa sen puolesta. Hevoen laukkaa, ratsastaja vaikuttaa istunnalla vain rytmiin. Kun mennään ratsastuskoulun tunnilla normaalia harjoituslaukkaa ja hevonen liikkuu itse, ei ratsastajan tarvitse varsinaisesti "aktiivisesti" liikkua laukan mukana, vaan olla rytmissä mukana.
Jos tämä ei auta, niin koita jos voit löytää lantioon "takaperin D liikkeen", eli ylös-taakse-eteen, eli sen laukka-askeleen liike. Tai koita, jos saat apua siitä, että ajattelet vatsan (napa, pallea, ihan vaan vatsa yleisesti, mikä onkaan helppo) pyörivän takaperin. Niin, että liike pyörii yläkautta ympäri. Tämä saattaisi korjata sen, jos lantio periaatteessa liikkuu oikeassa rytmissä, mutta liike ei pääse rankaa pitkin läpi ja ala- sekä ylävartalo menee eri tahtia. Ja jossain vaiheessa pitäisi saada sama rytmi vielä olkapäähän, jotta käsi joustaa laukan rytmissä.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 16:00:27

Kääntyykö varpaat aukikiertoon, vai vaan reisi?

- koko jalka reidestä asti, mutta joo ehkä toisessa jalassa myös vain jalkaterä menee linkkuun

Tässä voi auttaa useampikin asia, jos jalat karkaavat liikaa
- Lyhyempi jalustin
- Pidempi jalustin

Kävin jollain ”istuntagurulla”, joka suositti mahdollisimman vähän topattua satulaa, miel yleis/estesatulaa ja lyhyehköjä jalkkareita myös koulussa.

- Lantion asento satulassa, onko paino enemmän istuinluiden etukärjellä, keskellä vai takareunalla (taas sen takia, että vaikka istuinluiden muoto on tietynlainen, ei ne ole ikinä ihmisillä samanlaiset)

Tää ehkä riippuu hevosestakin ja satulasta. Mulla on kai aika leveällä istuinluut ja ne osuu monissa satuloissa sauman kohdalle.

- Lonkka/reisi yhdistelmän asento satulassa. Auttaako, jos viet reittä eteen tai taakse, eli saat lonkkaan enemmän kulmaa ("istut enemmän", lonkka koukussa) tai vähemmän kulmaa ("seisot enemmän", lonkka suorana)

- mun on vaikea olla ”lonkka suorassa” niin, että myös alapohje löytää paikan. Se vaan ei ole toimiva asento koko jalan käytön kannalta. Tuo yllämainittu ”istuntaguru” ohjasi lyhyempään jalkkariin ja isompaan kulmaan. No sitten yksittäiset palautteet ovat voineet olla, että liian lyhyet jalustimet koulujalkkareiksi.

"Mulla on myös ns ”liikkuva lantio”, opettajan mielestä liikutan liikaa . Iän myötä lonkan rentouttamiseen menee aiempaa kauemmin aikaa."

Tämä voi johtua siitä, että menet aavistuksen liikkeen edellä tai sitten vahingossa pusket laukkaa liikaa.

- mä varmaan pusken liikaa laukkaa

Koita löytää ajatus, että hevonen liikuttaa sinua, sinä et laukkaa sen puolesta. Hevoen laukkaa, ratsastaja vaikuttaa istunnalla vain rytmiin. Kun mennään ratsastuskoulun tunnilla normaalia harjoituslaukkaa ja hevonen liikkuu itse, ei ratsastajan tarvitse varsinaisesti "aktiivisesti" liikkua laukan mukana, vaan olla rytmissä mukana.
Jos tämä ei auta, niin koita jos voit löytää lantioon "takaperin D liikkeen", eli ylös-taakse-eteen, eli sen laukka-askeleen liike. Tai koita, jos saat apua siitä, että ajattelet vatsan (napa, pallea, ihan vaan vatsa yleisesti, mikä onkaan helppo) pyörivän takaperin. Niin, että liike pyörii yläkautta ympäri. Tämä saattaisi korjata sen, jos lantio periaatteessa liikkuu oikeassa rytmissä, mutta liike ei pääse rankaa pitkin läpi ja ala- sekä ylävartalo menee eri tahtia. Ja jossain vaiheessa pitäisi saada sama rytmi vielä olkapäähän, jotta käsi joustaa laukan rytmissä.

- joo, nimenomaan… täytyy yrittää pohtia tuota takaperin pyörimistä. Välillä siihen ajattelumoodiinkin on vaikea päästä, jos hevosella ei tahdo laukka käynnistyä kunnolla.

Kiitos vinkeistä!

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   2.9.24 22:12:49

Jätä ratsastustunnit vähäksi aikaa ja käy (yksin) maastoilemassa, jos mahdollista! Siellä laukatessa voit rentoutua ja antaa mennä, kuunnella hevosen liikettä ja omaa asentoasi ja päästä mukaan liikkeeseen.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 10:06:29

Olispa mahdollista… joskus vähän ahdistaa se, että opelta tulee niin paljon sitä, miten paljon ope sanoo näihä ”ei”-asioita. Olis kiva, että olisi enemmän ”joo”-asioita => tee tähän suuntaan. Minusta tuntuu joskus siltä, että ”saan” alkaa ratsastaa (esim. olla aktiivisempi vaatimaan liikettä hevosesta) vasta, kun osaan istua riittävän oikein. Sitä ennen täytyy vain yrittää ja keksiä mitä ja miten pitää tehdä.

Opella menee helposti hermo siihen, jos en pysty toteuttamaan sitä mitä hän pyytää :/ Huomaan sen sitten siitä, että jättää mut huomiotta kokonaan, siis lopettaa neuvomisen ihan kokonaan, katsoo muualle.

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.9.24 17:19:03

@??
"Ratsastamaan oppii ratsastustunneilla, ei internetissä!"

KIITOS!!!!!!!!!!!!!!!!!! ⬆️⬆️⬆️

  Re: Miten istua laukassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.24 18:49:44

Onneks voi kummiski sekä kysyä netissä että istua satulassa. Harvalla on edes mahista istua niin paljon satulassa, ettei yhtään ehtisi muuta tehdä. Siis kun rahaa pitäisi olla aika lailla, että voi koko ajan vain ratsastaa. Ja ajatustyötä kannattaa tehdä ratsastusten välissä - mielikuvaharjoittelu auttaa, kun se on oikeaan suuntaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.