Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:19:12

Olen työntekijänä joutunut nyt ihan ekaa kertaa tekemisiin _oikeasti_ potkivan hevosen kanssa. Käsittelystä kieltäytyminen ei ole vaihtoehto, tietenkään kun työntekijä olen ja heppa pitää saada loimitettua yms.

Yksi vinkki ainakin on olla niin lähellä hevosta kuin mahdollista, ja mielellään takajalkojen edessä. Mutta kai se siitäkin saa takajalalla kauhaistua kohti? Olen vieläpä erittäin pienikokoinen ja lyhyt, joten varmaan helposti saa osuttua johonkin kriittiseen paikkaan jos haluaa.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   29.8.24 14:20:41

Kuulostaa kipeältä ja vaaralliselta hevoselta.

En loimittaisi karsinassa, vaan käytävällä niin että on kiinni kahdelta puolelta.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.8.24 14:22:40

Tuollaisella hevosella ei ainakaan pitäisi olla loimessa jalkalenkkejä...

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.8.24 14:24:31

Joskus olen tavannut hevosia, jotka potkivat (satulanvyönkiristäjää) takasella kyljen sivusta kauhaisemalla, joten liiaksi ei pidä luottaa sivullapysymisenkään auttavan. Loimittaessa vöiden koukkiminen mahan alta on erityisen vaarallista.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:24:48

itse kieltäytyisin. En lähde uhkaamaan henkeäni sen takia että joku ei osaa kaakkiaan kouluttaa tai hoitaa terveeksi.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   29.8.24 14:26:01

Meidän tallilla ei tästä syystä sallita loimissa takajalka lenkkejä lainkaan. Loimitat vain käytävällä, jossa on kunnolla kiinni ja sinulla mahdollisuus väistää. Rauhallinen ja ennakoiva käsittely, joku syy tuohon käytökseen on. Ei sinänsä sinun vastuullasi selvittää, että miksi. Mutta teet omasta elämästäsi helpompaa, kun tiedät mistä hevonen hermostuu

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:27:02

Juu käytävällä aionkin käsitellä.

Ja ennen kuin joku käskee lyömään raipalla päähän, niin en uskalla kyllä vieraisiin hevosiin alkujaan käydä sillä tavalla käsiksi. Varsinkin kun tällä tosiaan on mahahaava ja kai muitakin kipuja kyseessä, lisäksi on erittäin arka ja reaktiivinen tapaus, ei mikään niskan päälle päässyt röyhkimys.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   29.8.24 14:28:35

Meillä oli joskus tuollainen tamma. Omistajansa poikkeisi työmatkalla aamulla loimittamassa hevosen. Tai jos ei päässyt niin loimitti illalla valmiiksi sopivaan ulkoloimeen.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:28:49

Kieltäytyminen ei vaan taida onnistua. Kerran jo sanoin, että arveluttaa tämmöisen käsittely, niin todettiin että sitten ei taida ala olla oikea :D

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   29.8.24 14:33:16

No mulla onneksi tallinpitäjä joka ei halua riskeerata työntekijän terveyttä tai henkeä. Kehoittaisin katselemaan uutta työpaikkaa.

Yksi vaihtoehto on loimittaa sidottuna karsinassa ja jos saa jotain hyvää mössöä tms niin harhauttamaan sillä. Ja jos on kivusta kyse niin itse olet rauhallinen ja varovainen.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.8.24 14:45:01

Työntekijällä on lain turvaama oikeus pidättäytyä työstä joka aiheuttaa vakavaa vaaraa työntekijän hengelle ja terveydelle.
https://www.minilex.fi/a/ty%C3%B6ntekij%C3%A4n-oikeus-
ty%C3%B6st%C3%A4-pid%C3%A4tt%C3%A4ytymiseen

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:48:15

Lisää hevoskokemusta, niin tuollaistenkin kanssa pärjää.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 14:52:35

Lyömään raipalla päähän?? Mitenkähän se auttaisi potkimiseen?

Syystä tai toisesta itseään potkimalla puolustavaa hevosta pitää käsitellä rauhallisesti ja ennakoivasti.

Aloittajan kirjoituksesta tulee vaikutelma, että ammattitaidossa on puutteita. Silloin pitäisi päästä hankkimaan lisää rutiinia turvallisesti kokeneemman ohjauksessa. Jos se ei ole mahdollista, niin työpaikka on väärä.

Jos taas kyseessä on aidosti vaarallinen hevonen, mikä on aika poikkeuksellista, on työnantajan ammattitaidottomuutta vaatia työntekijää riskeeraamaan itsensä. On perusteltua velvoittaa omistaja hoitamaan hevosen käsittely siltä osin, kun se ei ole turvallista, tai sopia hevosen hoito sellaiseksi, että vaarallisia tilanteilta vältytään.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Ei kiitos 
Päivämäärä:   29.8.24 14:53:25

En suostuisi käsittelemään tuollaista hevosta. Oma terveys on tärkeämpi. Ratsastuskoulussa kun tuurailin, en suojittanut potkivaa hevosta, en putsannut kavioita potkivalta ja yhden varustamisesta kieltäydyin kokonaan. Eniten säälitti, että aggressiivisesti käyttäytyvät hevoset olivat 100% kipeitä. Oli hirveää tuupata näitä kipeitä tunneille ja pyydystää hevosia tarhoista, jotka eivät halunneet tulla luokse. Somessa sössötettiin miten on niiiin satulansovittajat ja hyvät kengittäjät ja eläinlääkärin tsekkaukset ja miten kaikki hevoset niiiin kovasti haluavat tulla töihin, mutta se oli ihan paskapuhetta. Omistajalle raportoin kaikki kohtaamani epäkohdat, mutta eipä kiinnostanut.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   29.8.24 15:06:49

30v tallia pitäneenä ja kaikennäköistä tavanneena voin vain todeta että ammattitaitoa on ennaltaehkäistä vaaratilanteita. Ei ole sinun tehtäväsi kouluttaa kenenkään hevosta. Toisekseen mitä luulet hevosen oppivan jos täysin ventovieras hyökkää sen kimppuun. Oikea vastaus on, ei yhtään mitään. Taatusti tekee kaikkensa sinusta eroon pääsemiseksi.
Sinun osaamista osoittaa kun pyydät näyttämään kuinka homma turvallisesti tehdään. Jos ja kun ei onnistu, kieltäydyt koska hevonen ahdistuu joten tehköön se joka osaa.
Tosiasia on ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko sitä ei tallin puolesta loimiteta tai omistaja hoitaa omansa.
Meillä ei enää lainkaan loimiteta hevosia. Joko ne ovat ilman tai seisovat sopivilla loimilla puettuna tallissa.
Aivan turhaa työtä ja lisäksi vaarallista.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.24 15:07:35

Kivusta potkiva ja muutenkin arka hevonen on sellainen arvaamaton pommi, että "ala ei taida olla oikea" -vinoiluun vastaisin että työn takia ei kannata vammautua tai kuolla. Ruualla älä harhauta kuten joku ehdotti, mahavaivaiset monesti potkii syödessään. Suostuisin loimittamaan tuollaisen vain jos se seisoo siivosti kiinni käytävällä, ei jalkalenkkejä ja jokin kättä pitempi millä saa noukittua mahavyöt käteen toiselle puolelle. Jos ottaa kierroksia käytävällä seisomisesta, en loimittaisi ilman pakkopilttuuta. Edes hevosalalla työntekijöitä ei voi velvoittaa ottamaan älyttömiä riskejä. Jos hevonen on arvaamaton ja pelkkää lentävää kaviota pienestä ärsykkeestä eikä sen käsittelyyn ole riskejä minimoivia välineitä ja puitteita (kuten pakkopilttuu) niin työnantaja tai hevosen omistaja ottakoon riskin itse. Käsittelystä kieltäytyminen ON vaihtoehto ja olen itsekin kerran joutunut niin tekemään.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.24 15:19:39

tässä tilanteessa ammattitaitoa olis sanoa ei tuon hevosen käsittelylle.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 15:24:03

Ei tee työntekijästä huonompaa olla käsittelemättä potkivaa hevosta. Oikeastaan faktana voi sanoa että moni kova ammattilainen kieltäytyisi tuosta, koska potku oikeaan kohtaan voi laittaa koko uralle stopin. Minä ainakin myös vähintään vaatisin että hevosella on loimi jossa ei jalkalenkkejä, jos ei jo ole sellaista. Mutta kuten todettu, mahavöidenkin laitto on jo riskialtista kun joudut kumartumaan mahaa kohti.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.8.24 17:05:10

Laita ainakin kypärä päähäsi tuota loimittaessa.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.8.24 17:34:14

En mäkään tommosta hevosta loimittaisi. Ala katselamaan uutta työpaikkaa, jos ei nykynen suostu erikoisjärjestelyihin ton kanssa

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.8.24 19:56:38

Mitäs jos se hevonen hoidettais vaikka kuntoon klinikalla, tai ainakin tutkittais ja hommattais lääkkeet siihen mahahaavaan. Kesäkelit, ei tarvi loimitella ja ehkä voinnin paranemisen myötä syksymmällä/talvella jo antaa loimittaa?

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.24 20:31:03

Kiinni vielä menee, mutta nämä, jotka karsinaan mennessä kääntävät takapään kohti ja uhkaavat laukoa (tai laukovat), kauhistuttaa itseä todella. En millään uskalla lähteä kokeilemaan onnea, latooko oikeasti vai uhkaako vaan. Miten tällaisenkin saa kiinni? Nimim ilmeisen arka työntekijä

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.8.24 21:29:38

Miten olisi antepsinkuuri, jos mahahaavaa? Vai onko kenties vain jo liian nälkäinen aamuisin? Muuttuisiko tilanne jos saa alle heinää? Eikä ainakaan jää viimeisten joukossa sisään hätäilemään jne. Joku tällainen manegementmuutos voi myös helpottaa. Ja kuulostaa siltä että joko sinä tai hevonen on uudessa paikassa. Kuinka muut toimivat?

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: duunari 
Päivämäärä:   29.8.24 21:47:24

Omasta turvallisuudesta huolehtiminen on aina tärkein.

Suurin osa noista kipeistäkin hevosista on kuitenkin sellaisia, että niitä voi komentaa potkimisesta ja huitomisesta. Sitä ne eivät saa kipeinäkään tehdä. Korostan : suurin osa.

Ja jotta kukaan ei taas ala luulemaan, niin ei piestä, ei lyödä raipalla. Kerran voi vähän antaa mälliä kovalla äänellä mutta jos ei pelkkä vähän napakampi ääni sen jälkeen tehoa, on viimeistään kieltäydyttävä käsittelemästä ennenkuin hevonen hoidetaan kuntoon. Ja vaikka se oppisikin olemaan huitomatta ja potkimatta kohti, se on hoidettava mikäli se kipeä on. Mikä on omistajan homma.

Veikkaan kyllä, että tämä kommenttini käsitetään kuitenkin väärin.. Mutta kyllä osa käsittelijöistä on tarpeettoman arkojakin. Se on kaksipiippuinen juttu. Kuten sanoin, oma turvallisuus ja ehjänä pysyminen on tärkeintä.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Ammattihoitaja 
Päivämäärä:   2.9.24 12:37:34

Riippuu tapauksesta miten toimisin. Toisilla riittää kiinni sitominen (vapaana en edes yritä tällaisen kanssa koskaan, se on vaarallista), osa parempi loimittaa käytävällä kunhan siinä ei ole liian pitkät ketjut/köydet ettei pääse liikaa pyörimään.

Minä kyllä sujautan heinätukon hevosen suuhun jos se hevosta rauhoittaa että se pureskelee samalla jotain.
Joidenkin kohdalla toimii.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 14:41:35

No minä en loimittas. Ilman loimea ulos vaan jos ei sada. Jos sataa, omistaja loimittaa tai hevonen on sisällä. Tiedän toki, ettei tuossa ole helppoa työntekijän asemasta kieltäytyä. Mutta hevosen loimitus varmuuden vuoksi plussakelillä ei todellakaan ole mikään hätätilanne, jonka vuoksi otetaan riskejä työntekijän terveyden kanssa noilla palkoilla ;D jospa se siitä asettuu kun hoidetaan kuntoon?

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 15:04:23

Hevonen ell hoitoon. Ja siihen asti ei loimiteta. Minä en pidä itseäni arkana tai liian kokemattomana, kaikenlaisia tapauksia olen käsitellyt. Mutta potkivat on näin aikuisiällä ihan no. Tässä on tajunnut, että yksi potku voi olla tappava ja minä en ainakaan muutaman euron takia tapata itseäni.

Etsisin uuden työpaikan, jos asiaa ei ota työnantaja vakavasti. Tai tallinpitäjä voi tulla itse näyttämään miten se hevonen loimitetaan turvallisesti.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.9.24 15:38:46

Viet ulos ja sisään, siinä se. Loimetta pärjää vielä pitkään. Jatkossa omistaja käy loimittaan. Potkiiko omistajaakin?

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.9.24 16:19:20

Hevosen omistaja tai työnantajasi tulee ensin näyttämään sinulle, miten hevosta käsitellään turvallisesti. Jos se ei heiltä käy, ei sinunkaan tarvitse keinoja yksinäsi keksiä.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   2.9.24 17:08:18

Kieltäytyminen ei vaan taida onnistua. Kerran jo sanoin, että arveluttaa tämmöisen käsittely, niin todettiin että sitten ei taida ala olla oikea :D

Onko sinulla todistajat tälle? Olehan yhteydessä liittoon ja Aviin, saat sieltä selkeät ohjeet. Ta on törkeä, näin ei voi toimia.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.24 19:42:35

No varmaan työnantajan pitää itse loimittaa potkurit, jos kerran ala on hänelle itselleen oikea. Hevospuolella on niin p*skat palkatkin että kuka ihme täysipäinen muka vaarallisia hevosia niillä käsittelee. Vaihda työpaikkaa tai alaa kokonaan.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.24 09:52:38

Pakkopilttuu tai omistaja loimittaa.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.24 10:00:32

>>> "Kerran jo sanoin, että arveluttaa tämmöisen käsittely"

Tästä jotenkin paistaa hiirulaisasenne ja ehkä ala ei ole oikea jos ei uskalla pomolle sanoa asiasta varmemmalta kuulostavalla tavalla jonka ehkä pomo ottaa vakavammin.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   3.9.24 10:00:42

Minä olen kokenut hevosihminen, kouluttautunut eläintenkouluttajaksi, tallimestariksi yms yms

Silti huomaan, että vuosien myötä minua alkaa hiukan kyllästyttää se, kuinka ihmiset jättävät hevosensa hoitamatta ell:n toimesta, kouluttamatta jne. Dumpataan hevonen täysihoitotallille ammattilaisten hoidettavaksi ja todetaan, että jos ei onnistu, niin väärä ala tms.

Kun hevosen täysihoitoon ei kuulu esim. sen kouluttaminen loimitukseen, vaan loimituksen pitäisi olla opetettu aikuiselle hevoselle. Varsat jne koulutan mieluusti alusta asti itse, niin ei koskaan tulekaan niitä ongelmia.

Kai kaikille näille asioille pitäisi laittaa hintalappu, että omistajat ymmärtäisivät, että kyse on ihan työstä.

Myös loukkaantumisriski on asia, josta pitäisi saada ihan kunnon korvaus.

Suosittelen aloittajaa käymään asiallisen keskustelun tallinpitäjän kanssa.

  Re: Kuinka välttyä potkulta?

Lähettäjä: Ech 
Päivämäärä:   3.9.24 10:56:21

"Lähettäjä.

Päivämäärä29.8.24 14:27:02

Juu käytävällä aionkin käsitellä.

Ja ennen kuin joku käskee lyömään raipalla päähän, niin en uskalla kyllä vieraisiin hevosiin alkujaan käydä sillä tavalla käsiksi. Varsinkin kun tällä tosiaan on mahahaava ja kai muitakin kipuja kyseessä, lisäksi on erittäin arka ja reaktiivinen tapaus, ei mikään niskan päälle päässyt röyhkimys."

Kun asenne on noin huono, että raipalla päähän lyöminen tulee edes mieleen, niin ei taida haittaa vaikka ap jonkun potkun saisikin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.