Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   29.8.24 11:26:54

Mietin vaihtoehtoja kuljetuskalustolla ja auto olisi omasta mielestä paljon käytännöllisempi kuin traileri. Onko siis olemassa b-kortilla ajettavia hevoskuljetusautoja, joissa kantavuus olisi mahdollisimman suuri, vähintään yli 1000kg, väliseinineen? Ihmisiä ei tarvitse mahtua kuin max 2, eikä ole tarvetta millekään muulle extratilalle kuin sen verran, että satulat yms. Varusteet ja heinäsäkki mahtuu. Hinta toki kiinnostaa myös, koska en ole kuitenkaan valmis maksamaan kovin montaa kymmentä tuhatta.

Jos päätyisin traileriin, sen pitäisi olla valoisa ja etupurkuinen ja muillakin tavoin mahdollisimman järkevä ja toimiva. Onko etupurkutrailereissa yleensä varustetilaa? Suosittele merkkiä ja mallia, mielellään omakohtaisin kokemuksin ja hintahaarukan kera.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   29.8.24 11:54:24

Pienet heppa-autot on kaliita, B-kortillisella vielä kalliit ajoneuvoverot. Kantavuus on monesti se haaste - tilaa kahdelle, mutta kantavuus yhdelle.

Jos ei joka viikottaista ajoa, niin traikku on hyvä. Halpa pitää. Jos maasturi tai farmari, niin varusteet menee takaosassa.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 12:24:30

chevalin etupurulliset tosi hyviä. Paljon varustetilaa ja valosia.

Itse ottaisin ehdotomasti traikun, koska yleensä meijän reissut mihinvaan kestää pe-su ja siinä välissä pitää päästä itse käymään kaupassa yms. Traikun saa irti ja ei tarttee maksaa kahdesta autosta veroa

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.8.24 12:29:20

Itse kallistuisin hevosautoon, on hevoselle miellyttävämpi matkustustapa.

Mietin tuota etupurkua traikusta. Jos hevonen on tottunut etupurkuun, onko miten todennäköistä, että tulee tavallisesta traikusta etupuomin yli jos iskee joku hätä?

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.24 13:13:31

Jos on varaa pitää montaa autoa, niin hevosauto. Tosin noin pienellä budjetilla ei saa kuin loppuunajetun.

Ainoaksi autoksi en hankkisi hevosautoa, koska esimerkiksi omalla kohdallani se ei mahtuisi työpaikan parkkipaikalle. Enkä muutenkaan välittäisi ajaa päivittäisajoja noin suurella autolla.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   30.8.24 14:16:30

Ei meillä ainakaan hevoset tule etupuomin yli eivätkä etupurustakaan ennen kuin talutan ne siitä.

Hevosautosta on huomattavasti enemmän kustannuksia kuin trailerista. Ja tosiaan kantavuus varsinkin B-kortilla ajettavissa on aika pieni.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: sddlngjjg 
Päivämäärä:   30.8.24 14:23:49

En enää laita hevostani traileriin kun olen miten sata kertaa kivempi ja kätevämpi auto on! Ja sen C-kortin hankkiminen on ihan läpihuutojuttu.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.24 14:30:00

B kortillisella hevosautolla ei tee yhtään mitään! Sen kantavuus riittää nipin napin yhdelle hevoselle, varusteille ja kahdelle henkilölle. C kortillisella autolla onkin asia aivan eri.

Mutta oma valinta on umen traileri, joka on huomattavasti edullisempi kuin kuin b kortilliset autot. Kantavuus riittää kahdelle isolle hevoselle. Hevoset matkustavat takaosa edellä.

Chevalin kanssa näistä nyt ei sitten voi saman päivän aikana edes puhuakaan.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: dsf 
Päivämäärä:   30.8.24 14:30:50

Ostaisin hevoskuljetusauton jos vaan olisi varaa. Niin paljon mukavampi sekä hevoselle että kuljettajalle.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Plaa 
Päivämäärä:   30.8.24 14:35:36

"Mutta oma valinta on umen traileri, joka on huomattavasti edullisempi kuin kuin b kortilliset autot."

Ei se traileri yksinään liiku. Ja vetoautot ovat kalliita, ostaa ja ylläpitää, kun vaihtoehtona voisi olla pikkukipon osto muihin ajoihin.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Giga 
Päivämäärä:   30.8.24 17:31:39

Riippuu budjetista. Ottaisin kahden hevosen auton toooosi mielelläni, mutta koska ei ole niitä kymmeniä tuhansia eurona laittaa siihen eikä käyttöä riittävän paljon, niin meillä seisoo traileri pihassa. Siitä saa auton irti, joten sillä voi ajaa muitakin ajoja, se kuorma-auto on vaan ruostumassa pihassa.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   30.8.24 17:52:26

Hommaat vähintään sen C1-kortin ja sitten sen kevytkuorma-auton. Jollei tarvi mataliin katoksiin ajaa niin sillä ajaa kaikki ajot ja edullinen pitää.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Ech 
Päivämäärä:   30.8.24 18:40:33

Mulla on B-kortillinen ja olen siihen todella tyytyväinen. Matkustan tosin vain yhden hevosen kanssa. Viikonlopun matkoille toisen hevosen paikalle saa kätevästi varustekaapin ja heinää tms. Bensakulut pysyvät pienenä, kun tavallisena autona on pikkuräppänä ison jeepin sijaan. Myöskin se tavallinen auto pysyy puhtaana, mikä helpottaa elämää (minulla oli aiemmin jeeppi+traikku).

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.24 00:43:31

Mites näihin B-kortillisiin heppa-autoihin vetokoukku? Kellään kokemusta ? Sillä sais kuskattua kaks ponia autossa ja 1-2 hevosta traikussa vielä lisäksi? Miten nopeasti tulee kokonaismassat vastaan b-kortillistne heppa-autojen vetoautona käytössä?

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   31.8.24 05:59:30

Olisin itse halunnut aikanaan hwvos auton, mut liian kallista ylläpitää( ja jos laskee siihen tulevat remontit). Uuden trailerin sit ostin. Talvisin en vaan uskalla traileria kuljettaa, kun lukenut kauhutarinoita. Hevos autolla uskaltaisin.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   31.8.24 08:17:02

No tarvi siihen koppiinkin auton ja sitä voi joutua remppaamaan, joten hä? :D Muutenhan k-a ei kyllä kalliimpi ole pitää, b-kortillista en edes harkitsis.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.8.24 12:44:49

Meillä käytiin pari vuotta sitten tämä sama pohdinta.

Päädyttiin traileriin. Käyttöä loppuviimein niin vähän max 5krt/kk , että hevosauto menisi vähän hukkaan kun seisoisi suurimman osan vuodesta joutilaana.

Hevosauto jos reissaa joka vko useamman kerran niin joo.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   31.8.24 13:47:42

Ja mulla ollut hevosauto ainoana käyttöautona nyt jotain seitsemän vuotta :'D

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Eyk 
Päivämäärä:   31.8.24 16:22:49

"LähettäjäMayza

Päivämäärä31.8.24 08:17:02

No tarvi siihen koppiinkin auton ja sitä voi joutua remppaamaan, joten hä? :D Muutenhan k-a ei kyllä kalliimpi ole pitää, b-kortillista en edes harkitsis."

Suurin osa tarvitsee tavallisen auton joka tapauksessa. Ja kuorma-autojen tms remppa on aina älyttömän kallista. Huomattavasti kalliimpaa kuin saman työn teettäminen tavalliseen autoon.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   31.8.24 16:30:00

^ Ei tarvi eikä ole :)
Terv. "Kokemuksen syvä rintaääni" :D

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   31.8.24 16:37:32

Ni No me tarvittiin siihen aikaa kahta hlö autoa, niin ois tullut liian kalliiksi 3 autoa..

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mayza 
Päivämäärä:   31.8.24 17:23:31

Ihan mielenkiinnosta, miksi juuri hlöauto? Miksei käynyt jatkohytillinen? Enkä nyt sillä että se mitenkään väärin olis, mietin vain mitä ajoa pakulla ei voi tehdä että tarvii just sen hlöauton?

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.8.24 19:26:57

Molemmissa on jotain hyvää ja huonoa, riippuu mihin käyttöön tulee. Sanoisin että itse tykkäisin tilavasta kahden hevosen autosta, johon lastataan takaa. Tavaratila hytin ja hevospuolen välissä, sellainen josta ovi molempiin suuntiin niin voi tarvittaessa mennä hevosten luo kesken ajon.

Traileri
+ matala, turvallinen lastata
+ helppo vaihtaa autoa jos leviää tielle
+ on myös isoja ja valoisia
+ tavaratila hyvä, jos ei vie tilaa hevospuolelta
- hutera, varsinkin liukkaalla/urissa
- meluinen
- kaikissa ei tukevaa kiinnityspaikkaa jos tarvii vetää kyytiin tai saada kaulapannalla kiinni
- voi hypätä puomille, niitä ei saa kaikista lainkaan irti

Auto
+ kätevä, aina valmiina "koko paketti"
+ tarvittaessa saa montakin hevosta, varsinkin siirreltävät väliseinät tuo lisämahdollisuuksia
+ paljon tavaratilaa helpompi järjestää kuin traikkuun
+ isoon saa kärryt sisälle, ei tarvi viritellä perään
+ vakaampi ajaa
+ ei ole välttämättä puomeja, varsoille hyvä
- jos auto hajoaa, jää koko lössi tienposkeen
- korkeaan autoon vaikeampi lastata hankalaa hevosta/varsaa
- sivusta lastattava kahden hevosen auto on todella jyrkkä silta ja vaikea vetää hevonen kyytiin
- sähkökäyttöinen silta voi jäädä jumiin kiinni tai auki, jos tekniikka pettää eikä sitä jaksa nostaa/repiä auki lihasvoimin

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   31.8.24 19:28:39

En ole varma kysyitkö minulta, mutta vastaan : D meillä valmiiksi oli kaksi hlö autoa ja kumpikaan ei ollut luopumaan omistaan. Minä en enkä mies, kun töihin kulut plus lapsien kuskaamiset. Pakuun ei 4 mahdu.. Ja autot nii vähä arvosia, kut ihan ok, kuntosia, nii ei ollut järkeä vaihdossakaan :(

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Hi 
Päivämäärä:   31.8.24 21:02:27

Vakuutusmaksut kynnys.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.8.24 21:53:42

C1 auto on halvempi pitää kuin diesel maasturi ja traileri. Meillä sekä kahden hevosen uudehko C1 ja sen lisäksi maasturi ja ifor. Mistään en luopuisi, kaikelle on käyttönsä. Jos yksin kuljet ja talvella niin auto ehdottomasti

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mirja 
Päivämäärä:   1.9.24 09:38:15

Aloittajalle, riippuu ihan siitä mitä asiaa painotat ja priorisoit.

a) matkustusmukavuus hevoselle -> hevosauto
b) ihmisen näkökulmasta kätevyys -> traileri

Ei sen kummempaa. Lyhyille matkoille käytän itse traileria, vartti-puoli tuntia, mutta pidemmille matkoille käytän hevosautoa. Huomattavan mukavampi hevoselle.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Mirja 
Päivämäärä:   1.9.24 09:39:01

Ja jos ette usko mikä ero niillä on, niin hypätkääpä itse kyytiin hevosen tilalle, sitten tiedätte.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.9.24 09:51:20

"Mites näihin B-kortillisiin heppa-autoihin vetokoukku? Kellään kokemusta ? Sillä sais kuskattua kaks ponia autossa ja 1-2 hevosta traikussa vielä lisäksi? Miten nopeasti tulee kokonaismassat vastaan b-kortillistne heppa-autojen vetoautona käytössä?"

Kaverilla on kahden hevosen umean auto ja siinä on vetokoukku. Monesti on ollut koppi perässä kun on pitänyt saada neljä hevosta yhtäaikaa raveihin. En edes uskalla ajatella kuinka menee massat yli kun on neljä hevosta kyydissä, parhaassa tapauksessa neljät kilpakärryt ja sitten vielä neljän hevosen valjaat ja muut kamat. Ihmisiä vähintään kolme, joskus voi olla yks tai kaks lisää. Mä usein joudun kuskiksi kun mulla on pikku-e ja kaverilla itellä ei. :D ei ainakaan tuon auton perässä tunnu koppi missään. Tai onnistuin mä sillä jäämään teivon raviradan mäkeen yks talvi kun tajusin liian myöhään että olis pitänyt ottaa vauhtia että jaksaa mennä sinne yläkatoksille asti. XD

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   1.9.24 13:36:31

Mä oon itse pyöritellyt asiaa ja C1 kortilla ajettava kuorma- auto tulisi lopulta halvemmaksi kuin koppi ja vetoauto. Meillä nytkin 2 autoa ja kun miehellä kolmivuorotyö pystyttäisiin hyvin kikkailemaan arkiajot suurimmaksi osaksi yhdellä henkilöautolla. Plus kun hevoset on omassa pihassa aina olisi jotain isompaa kuskattavaa: heinää, kuivikkeita, puutavaraa, elementtejä,.......joille nyt joutuu maksamaan rahdin.

  Re: Hevoskuljetusauto vai traileri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 18:00:06

Kylläpäs rasautti kommentti trailerin plussista että traikku on matala ja turvallinen lastata.

Jessus että hirvittää välillä kun ne hevoset juoksutetaan kuorma-auton kyytiin ja sieltä pois. Opetelkaa kävelyttämään ne hevoset kuorma-autoon ja sieltä alas. Juoksuttamista näkee erityisesti ratsupuolella.

Kuorma-auto on turvallisempi kuin mikään traileriyhdistelmä. Myös se b-korttihevosauto on turvallisempi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.