Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   28.8.24 23:54:19

Pieni vaatimaton kotitalli, jonne aion siirtää kaksi omaa, pienellä rempalla voisin tehdä siitä pihaton neljälle ja vähän isommalla rempalla neljän hevosen tallin.
Ei lämmintä hoitotilaa, ei vesaria yms, kenttäkään ei mikään hieno. Alle 30min ajomatkan päässä kaupungista, jonka liepeillä maneesilliset tallit alk. 850e. Minulla ei luonnollisesti ole maneesia, joten paikka sopii lähinnä puskailijalle, joka ei halua maksaa suuria summia.

Ja miksi ottaisin ulkopuolisia? Koska asun yksin ja lajissa on riskinsä, apu voi olla joskus tarpeen ja tämä tietysti huomioidaan vuokrassa.

Itsehoitoperiaatteella, eli etätyötä tekevänä vain ruokin ja tarvittaessa loimitan aamulla, sekä hommaan kuivikkeet ja heinät.

Alue uusimaa, mutta yli tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Voiko tällaiselle olla kysyntää ja mitä laittaa vuokraksi? Voittoa en tavoittele, mutta miinukselle en aio jäädä muiden takia. Tila oma eli velaton perintötila. Kesällä täällä on ihanaa, mutta talvi tietysti ankea.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   29.8.24 00:02:17

Noilla spekseillä sun pihassa ramppaa joka päivä ihmisiä, kun karsinat putsataan itse…

Sillä rempparahalla maksat itselles monta tuntia talliapua kun tarvit, etkä jää miinukselle.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   29.8.24 00:08:14

:: Joo tottakai ne 1-2 asiakasta kävisi joka päivä tai voidaan sopia myös siitä, jos haluavat, että minä hoidan heidän puolestaan jotkut päivät ja he tekevät joskus minun puolestani jotain. Asiakkaat valitsen tietysti tarkkaan.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.8.24 00:10:02

Noin vaatimattomiin puitteisiin et kyllä valitse asiakkaita tarkkaan, vaan hyväksyt että nurkkiin pesiytyy köyhiä hevosenomistajia.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 00:23:22

Mulla heräsi ainoastaan kysymys miten itse jaksat harrastaa tuollaisissa puitteissa?

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.8.24 07:01:33

Hintoihin en osaa ottaa kantaa, mutta jos päätät ilmoitella vapaasta paikasta, niin laita etäisyys kaupunkiin x ihan kilometreinä, ei "30min ajomatkan päässä".

Nimim. en ole rallikuski, aikanaan kun paikkaa hain niin tuolla tavoin ilmoitetut paikat olisivat vaatineet ajamaan aikamoista ylinopeutta

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.8.24 07:23:42

Hyvässä lykyssä mahdollisuus jos saat mukavat vuokralaiset joiden kanssa homma toimii. Saat apua ja seuraa.

Huonossa lykyssä uhka jos saat huonot vuokralaiset. Saat vaan valituksia, hommat ei toimi, vuokrat maksamatta, paikat rikki ja saat hoitaa kaikki hevoset.

Hyville pihatoille on kysyntää.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.8.24 07:35:53

Kahden kuukauden takuu, tarkka yksityiskohtainen sopimus ja panosta purkupykäliin eli niihin, joilla saat ulos per heti. Käsittele tarkasti myös tilanne, jossa maksut maksamatta esim saako hevosen myydä tai tappaa tai laittaa huutokauppaan tai jotain ilman oikeuden päätöstä.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Katja 
Päivämäärä:   29.8.24 08:46:31

Pisteen kanssa samaa mieltä. Älä ota ketään, säästyt monelta murheelta!

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   29.8.24 08:50:51

Tilat eivät täytä hevosenpidon minimivaatimuksia. Ota niistä nyt ensimmäisenä selvää.

Kaikki on kiinni sopimuksista.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.24 08:53:09

Mä ottaisin, mutta vain tuttuja/tutun tuttuja enkä laittaisi nyt - ainakaan vielä - julkista ilmoitusta.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   29.8.24 08:54:34

"Mulla heräsi ainoastaan kysymys miten itse jaksat harrastaa tuollaisissa puitteissa?"

Voi kuule, on paljon ihmisiä jotka osaa nauttia niistä hevosista, ei silloin tarvita hienoja kalliita maneeseja.

Pihatto yksin eläjälle varmaan hyvä ajatus: aavistuksen helppo hoitoisempi jos sen saa tehtyä toimivaksi. Meillä makuuhallin siivous 2-3 päivän välein. Joskus päivittäin, mutta ei mitään pakottavaa tarvetta jos sattuu olemaan kiirepäivä muuten. Pihattohevoset pelkällä heinäruokinnalla, jos joku tarvitsee muuta niin omistaja huolehtii sen itse, pihattoon ei ruokita mitään muuta kuin heinää niin sopu säilyy (eivätkä edes syö makuuhallissa vaan ulkona).

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.8.24 10:24:34

Pyh miten niin eivät täytä?
Tuon tapaisessa paikassa on omanikin.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.8.24 11:00:56

Ottaisin vain sellaisia, joilta saan suositukset joltain luotettavalta henkilöltä. Uusi halpa itsehoitopaikka vetää puoleensa rahattomia ja niitä, jotka eivät muualta enää tallipaikkaa saa.

Ota myös selvää miten tulee toimia, jos irtisanot asiakkaan ja hän ei vie hevostaan pois.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Mb 
Päivämäärä:   29.8.24 11:43:10

??, lämmin tai lämpimäksi saatava hoitotila pitää olla, muuten kuulostaa ihan normaalilta kotitallilta. Kaikilla ei ole edes sitä kenttää!

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: 6252 
Päivämäärä:   29.8.24 11:49:55

Mulla on kotitallissa ulkopuolisia, ja en voisi tyytyväisempi olla! Ei tarvi harrastaa yksin, saan vapaapäiviä tallihommista, apua saa aina jos sairastaa ja ollaan ystävystytty muutenkin. Mun tallissa on minun perheen neljä hevosta, ja ulkopuolisia kolme. Vuosien saatossa ollut välillä vaihtuvuutta, myös niitä hankaliakin asiakkaita. Joskus joku on jättänyt maksamattakin, mutta loppuenlopuksi kaikki on aina saatu sovittua keskustelemalla.
Meillä on nykyaikaiset kivat, avarat ja valoisat tilat, kenttä, hyvät maastot. Hinta 400e/kk, verot maksetaan. Meillä vieraat on täyshoidolla, hevoset tarhaa isossa laumassa vapaalla heinällä.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.8.24 14:18:22

En ottais ulkopuolisia. Pikkutallilla (samanoloiset tilat kuin 6252) ei saa mitenkään sellaista vuokraa että se kannattaisi, enkä halua yhtään enempää työtä kuin omissa on. Toki mulla on hyvä tilanne että saan apua aina kun tarviin.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   29.8.24 14:19:12

Miten saat kengittäjän talvella paikalle, jos ei ole lämmintä hoitotilaa?

Tuontapaiseen paikkaan tuskin on yleisöryntäystä eli asiakkaita et pääse valitsemaan mistään innokkaiden ja avuliaiden omistajien joukosta. Pihatossakin pitää olla ainakin yksi sairaskarsina varmuuden varalle ja varusteille myös lämmintä tilaa.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   29.8.24 14:36:36

Joo, valitettavasti tuskin pääset kovin monen vaihtoehdon joukosta valitsemaan. Itse tein sen virheen että otin yhden vieraan meille. Ponin omistajan piti auttaa tallitöissä esim. kerran viikkoon mutta eipä ole näkynyt... Toki siinä mielessä kiva asiakas ettei pyöri täällä häiritsemässä. Mutta toivoisin että hoitais edes poninsa kerran viikossa tai edes sen sairastuessa , mutta ei. Toukokuussa viimeksi käynyt. Alkukesällä pyysin kerran apua tallitöissä mutta ei tullut.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   29.8.24 14:54:57

Kiitos kommenteista.

Lämmin tila järjestyy tarvittaessa kyllä, mutta ei siis mitään päivittäin lämmitettyä tilaa, vaan todellisen tarpeen mukaan.
Talli on vanha ja siellä ollut ennenkin hevosia, kun olin lapsi. Hyvin silloinkin noissa tiloissa harrastettiin.
Varmaan annan tallin olla tallina edelleen ja remontoin sen kyljessä olevan rakennuksen pihaton makuutilaksi.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.8.24 15:09:56

Näkisin mahdollisuutena, mutta valitse samanhenkistä porukkaa sinne. Ei näitä,joille pitää ja pitäisi olla vaikka mitä, kuten kommenteista näkyy tässäkin ketjussa. Ja laske hinta sillä tavalla,että sinullekin jää jotain kulujen jälkeen. Parhaassa tapauksessa saat sinne porukan, joka auttaa toisiaan,ja joiden kanssa kiva yhdessä harrastaa.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.8.24 16:11:43

Missä siellä varusteet säilytetään, jos ei ole lämmintä tilaa? Kentän koko, ja kuinka sitä huolletaan?
Tässä meidän lähellä on tällainen samantapaiselta kuulostava paikka, ja sieltä asiakkaat kävi muilla talleilla hoidattamassa eläimiään, kun eläinlääkärien kaikki toimenpiteet ei onnistunut tiloissa, missä ollaan pakkasen puolella.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 16:15:56

Tarjoa varsoille, nuorille hevosille tai joutilaille.
Ne ei viihdy citytalleilla vaan tarvitsee juurikin tilaa.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 16:22:48

Ei tuossa aloittajan kuvauksessa mikään kerro, etteikö paikka täyttäisi hevosenpidon vaatimuksia. Vieraiden ottaminen on joka tapauksessa aina uhka.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 16:46:29

""Mulla heräsi ainoastaan kysymys miten itse jaksat harrastaa tuollaisissa puitteissa?"

Voi kuule, on paljon ihmisiä jotka osaa nauttia niistä hevosista, ei silloin tarvita hienoja kalliita maneeseja."

En minä maneesista puhutkaan. Vaan lämpimästä vedestä, pesumahdollisuudesta, lämpimästä varustetilasta jossa myös nahkavarusteet säilyvät, lämpimästä tai edes hyvin plussan puolella pysyvästä riittävän valoisasta hoitotilasta jossa myös eläinlääkäri ja kengittäjä mahtuvat operoimaan, hyvin järjestetyistä tilaratkaisuista (kuivikkeet, heinät jne), ulkotilojen sopivasta valaistuksesta, mudan ja kuran kontrolloinnista ainakin jonkinlaisin pohjaratkaisuin, vesijakelun miettimisestä tarhoihin... Kun tämmöiset perusasiat ovat kunnossa, harrastaminen on kivaa ja siihen jää myös aikaa eikä tallielämä ole pelkkää selviytymistä.

Maneesit sun muut ovat ihan toissijaisia toimivien peruspuitteiden rinnalla ihan jo tallinpitäjän jaksamisen kannalta.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   30.8.24 00:15:42

. Aloittajahan jo kertoi, että tarvittaessa lämmin tila järjestyy ja tallirakennuksessa on ennenkin ollut hevosia.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   30.8.24 07:00:14

Olen ollut 6 vuotta tallipaikalla juuri tuommoisessa paikassa. Meillä on enemmänkin yhteistyösopimus kuin asiakas-palveluntarjoaja suhde. Maksan halpaa vuokraa ja käydessäni tallilla hoidan oman hevoseni karsinan ym asiat, mutta pidän 1-3 tallivapaata viikossa jolloin tallinpitäjä hoitaa minun hevoseni. Puolestani minä hoidan kaikki jos hänellä on työkiireitä tai reissuja. Näin homma toimii molemmin puolin tosi hyvin ja meistä on tullut ystäviä vuosien aikana.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.8.24 07:12:10

On ihan turha nillittää lämpimästä varustetilasta tai kunnollisesta hoitotilasta tai pesumahdollisuudesta tai kuivista tarhanpohjista, jos sellaisia ei ole alunperin luvattukaan.
Aloittaja kertoo että tallipaikka on tarjolla fasiliteeteilla x hintaan y, asiakas sitten miettii tykönään, haluaako niissä puitteissa harrastaa.
Toki todella riisutut puitteet halvalla houkuttelee pääasiassa niitä vähavaraisempia harrastajia, harva valitsee ihan noin alkeellista harrastamista muuten kuin pakon edessä, mutta tuurilla voi löytää maksukykyisen ja mukavan ihmisen. Huonolla tuurilla sitten tulee rahaton omistaja ja arvoton hevonen, joka hylätään aloittajan kontolle ja josta ei pääse millään eroon.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.24 10:10:08

Vaatimattomiin oloihin hakeutuu tietyn tyyppiset ihmiset. Ongelmia voi olla tiedossa.

Kotipihaankin kannattaa perusasiat laittaa kuntoon ennen kuin ottaa hevoset pihaan. Muuten voi keskellä talvea itkettää mitä tuli tehtyä.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.8.24 10:12:16

Minä kyllä uskon että tulijoita olisi. Ei hevosille ole tärkeää että niillä on viimeisen päälle kaikki uutuudet, lämmitetyt maneesit valkoisella hiekalla jne. Turvallinen, toimiva tila, hyvä ruoka ja sopuisa lauma on paljon tärkeämpää. Hintaa ajatellen laskisin paljonko menee omaan hevoseen kuukaudessa, kertoisin sen hevosten määrällä ja lisäksi laskisin omalle työlle + hankinnoille (työvälineet, mahdolliset korjaukset, kentän huolto, aidat jne) jotain myös. Kaikenlaiset extrat lisähinnalla. Tärkeimpänä pitäisin sopimuksessa niitä kohtia mitä tapahtuu jos hevosen omistaja ei hoida hevostaan sovitusti, tai ei maksa tallivuokraansa. Ja lisäksi valikoisin asiakkaat todella tarkasti.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   30.8.24 10:20:52

Miksi kaikki hokee vaan ettei hevonen tartte hienoa maneesia?

Ihan perusasioita on lämmin tila varusteille ettei ne homehdu. Tila missä saa loimen kuivaksi. Ellei nyt ole kyse shettiksistä tai issikoista jotka pihatossa eikä tartte loimia. Ja jos kentästä sanotaan "ei ole hieno" niin mitä se tarkoittaa? Huonoa pohjaa? Se nyt on vihoviimeinen juttu jos sitä haluaa käyttää. Ilman vesaria pärjää jotenkin, ainakin jos kesällä voi pestä ulkona. Mutta esim mun hevonen vihaa kylmää vettä selän päällä, pitäisi saada edes haaleaksi, tuleeko talliin lämmintä vettä? Tai vettä yleensäkään?

Ja ihan oikeasti, kuka kuvittelee, että hevonen on ratsastuksessa mieluummin kentällä missä tulee räntää vaakasuorassa vai valoisassa kuivassa tuulettomassa maneesissa?

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Tinde 
Päivämäärä:   30.8.24 10:32:11

On se uhka. Kuten tästäkin keskustelusta huomaa, muut eivät arvosta kovin vaatimattomia kotitalliin puitteita. Alussa he saattavat toki sanoa, että kaikki on ok, mutta myöhemmin alkavat vaatia kaikenlaisia ”pieniä parannuksia” koska ovat maksavia asiakkaita. Ja perustelevat tällä myös hinnan pienuutta, jonka ovat valmiit kotitallista. En ainakaan itse koe, että on kannattavaa ottaa omaan pihaan vieraita valittamaan kaikesta jollain muutaman satasen hinnalla, joka nykyään menee jo pelkkiin heiniin ja kuivikkeisiin.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.8.24 10:34:48

!Ja ihan oikeasti, kuka kuvittelee, että hevonen on ratsastuksessa mieluummin kentällä missä tulee räntää vaakasuorassa vai valoisassa kuivassa tuulettomassa maneesissa?"

Eihän räntäsateella ole pakko ratsastaa. Enemmän on kuitenkin suomessa niitä talleja, joilla ei ole maneesia, kuin niitä joissa on. Saati lämmitetty maneesi, jollaisia on suomessa vain todella harvassa paikassa. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että pohjassa ei kannata säästää. Hiekkakentän saa kuitenkin hyvin pidettyä käyttökuntoisena melkein läpi vuoden, kun sitä vain huoltaa.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.8.24 11:36:35

Kotitalleilla on lähtökohtaisesti kehnot kentät; pohjiin ei ole panostettu eikä kalustoa huoltamiseen ole. Kesäkaudella ok, syksyä kohti huononee, talvella jäätyy kovaksi koppuraksi.
Mutta edelleen, eivät kaikki edes tarvitse kenttä. Varsa, eläkeläinen, ajohevonen... Ja ennen kuin joku huomauttaa että maastohömpöttelyhevonenkin kaipaa jumppaamista, niin sitä voi tehdä myös ilman kenttää.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: 2024 
Päivämäärä:   31.8.24 20:12:13

En jaksa lukea ketjua mutta sanon monen. Uuden kokemuksella uhka. Jos ei ole pakko ni omat vain. Täytyy olla hyvä asiakas ettei tuu harmia. Ihan kivastakin tyypistä saa raskaan kun on omassa pihassa.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.8.24 20:39:11

Uhka. Mulla on paaaaljon paremmat puitteet, ollut muutama vieras vuosien varrella ja kiitos ei. Et voi pyytää kunnon hintaa ja sillä pikkurahalla saat kuunnella valitusta joka vtun asiasta - vaikka ne kaikki on olleet tiedossa jo kun hevonen on talliin tuotu.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.24 23:10:11

Miksei tuollaisissa tiloissa jaksaisi?

Asiakkaat enemmän uhka kuin mahdollisuus, vaatimukset ovat nykyään mahdottomia. Jos otat, pyydä sellainen hinta, etteivät asiakkaat tule vain halvan hinnan perässä.

T. Vaatimatonta tallinpitoa yli 30 v.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 07:14:14

Vaatimaton saa olla, mutta jos mahdottomuutena koetaan ihan perusasiat, kuten plussan puolella pysyvä hoitotila tai varusteille säilytystila jossa eivät homehdu, niin silloin monesti ongelmia on luvassa muitakin, sellaisia, jotka sitten vaikuttavat jo eläintenkin hyvinvointiin eivätkä enää koettele pelkästään ihmisten jaksamista.

Ei kunnon heinää. Hevoset kahlaavat mudassa puoleen sääreen, syövät heinät samaisesta mutavellistä, tallaamatonta pohjaa on laitumen perällä mihin ei jakseta ruokaa kuljettaa. Pihattoa ei siivota koska kottikärrytkin uppoavat mutaan. Kuivikkeet jäässä ja olkipaali homeessa. Kylmä vesi jäätyy talvella, styroxlevy astian alla ei riitäkään eristeeksi. Tp uupuu, vieraat valittavat, eivät tajunneet olosuhteita, kesällä kaikki vaikutti niin kivalta. Esimerkkejä elävästä elämästä, eivät siis liity aloitukseen, mutta äärettömän harva harrastaa huonoissa puitteissa muuten kuin olosuhteiden pakosta.

Itse olen pärjännyt ilman "hienoja maneeseja" koko ikäni, mutta näin keski-iässä en enää jaksa tapella harrastuksen kanssa. Haluan hevosille hyväpohjaisen tarhan, edes portin ja pihaton edusta pitää olla kuivaa kelillä kuin kelillä. Haluan että siivous onnistuu vaivattomasti, jotta siitä jaksetaan huolehtia. Hyvä heinä, sula vesi myös talvella. Plussan puolella oleva hoitotila, ihan muutama astekin riittää, ja valona muutakin kuin otsalamppu. Varusteille lämmin tila, muuten ne homehtuvat. Jos nämä perusasiat ovat kunnossa niin muuta en kaipaa, plussana kotitalleilla on yleensä hevosille runsas ulkoilu ja isot ulkoalueet.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 08:22:39

Viimeisen kirjoittajan kanssa eri mieltä. Hevosen voi hoitaa ulkona tai kylmässä katoksessa joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Eivätkä varusteet homehdu kylmässä, vaan kosteassa. Etenkin nahkavarusteille tasainen lämpötila on parempi kuin suuret, päivittäiset lämpötilan vaihtelut.

Vaatimattomat tilat eivät myöskään tarkoita mutaa polviin saakka tai puutteellista ruokintaa. Parhaassa tapauksessa tallinpidon rahat menevät näihin lämmittämisen ja mukavuustekijöiden rakentamisen ja ylläpidon sijaan.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   1.9.24 08:27:46

Uhka

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.9.24 08:51:20

Millainen lämmittämätön tila ei mene kosteaksi, kun sinne vie esim. sateessa kastuneet (toki pyyhityt) nahkavarusteet? Vinkkejä otetaan vastaan.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.9.24 12:13:35

Uhka. Itse sovin tutun kanssa, että saa tuoda hevosen sitä vastaan, että tekee tietyn määrän talleja viikossa (olikohan tyyliin kaksi aamua ja kaksi iltaa, itse sai valita päivät), ja maksaa ihan vaan nimellisen hinnan (150e/kk). Ei tehnyt oikeastaan mitään, yhteen talveen ehkä viisi aamua ja neljästi karsinat, ja lopulta se hänenkin hevonen jäi minulle hoidettavaksi.

Tällaiset diilit voi houkutella juuri niitä rahattomia, tai sitten niitä, jotka eivät viitsi laittaa rahaa siihen hevoseen, kun sen pito ei muutenkaan niin hirveästi kiinnosta. Sitä on kiva käydä katsomassa muutaman kerran kuussa hyvällä säällä.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.9.24 12:35:39

Edullista itsehoitotallia tms. ei kannata perustaa, koska sillä saa tontilleen juuri ne hevosihmiset, joita ei todellakaan halua asiakkaiksi tai omiin tiloihinsa pyörimään.

"Hevosen voi hoitaa ulkona tai kylmässä katoksessa joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta."

Hevosen hoidossa täytyy aina ottaa huomioon myös ne tilanteet, joissa käsissä onkin sairas hevonen, joka vaatii hoitoa. Ei ole kovin hääppöistä olla ulkona pakkasessa hevosen kanssa, joka tarvitsee eläinlääkärin hoitoa. Osa hoitotoimenpiteistä voi sitä paitsi olla hyvin haastavia, jos lämpötila on pakkasen puolella.

Lisäksi vähemmän harvinaisista tapahtumista pitää ottaa huomioon kengitys. Siinä ei paljon kengättäjiä pääse valkkaamaan vaan on otettava juuri se, joka suostuu tulemaan, jos kengittäjälle on tarjota talvipakkasella työtilaksi katos. Ainakin tällä alueella ne kengittäjät, joilla on varaa valita asiakkaat, karttavat tuollaisia paikkoja.

Ellei siis arvosta omaa mukavuuttaan yhtään vaan on valmis hoitamaan hevosta paukkupakkasessa kädet kohmeessa, täytyisi tosiaan vähintään muistaa se, että ammattilaisille pitäisi olla tarjolla asialliset työskentelytilat. Luksusta ei tarvitse olla, mutta asiallinen hevosenpito edellyttää mielestäni mahdollisuuden ottaa hevonen valaistuun, plussan puolella olevaan sisätilaan. Ja tämähän ei vielä kovin kummoinen vaatimus ole...

En ole mielestäni minkäänlainen kermapeppu vaan tottunut tekemään hevosalan töitä kesät talvet kelillä kuin kelillä ja myös ratsastamaan ulkokentällä läpi vuoden. Silti olen sitä mieltä, että on hyvin heikkotasoista hevosenpitoa, jos hevosen hoito on suunnilleen jossain kuusen juuressa otsalampun valossa kökkimistä.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   1.9.24 13:18:02

Noihin olosuhteisiin saat todennäköisesti vain täysin persaukisia vuokralaisia, joilla ei sitten ole rahaa sen hevosen asialliseen hoitoon muutenkaan (eläinlääkäri, kengitys). Tosin ei kukaan ammattitaitoinen kengittäjä kyllä lähdekään tekemään hommia ulkosalla...

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.24 19:18:56

Lämmittää tilan kengittäjää/eläinlääkäriä varten? Kuivaa varusteet ennen jättämistä kylmään tilaan? Minulla on kuivaushuone satulahuoneesta erillään. Kuivaushuoneen saa tarvittaessa lämpimäksi.

  Re: Kotitalliin ulkopuolisia, uhka vai mahdollisuus?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.9.24 19:39:35

Sanoisin että uhka.

Halpaan itsehoitopaikkaan hakeutuvat asiakkaat, joilla on talous tiukalla jo valmiiksi. Vaikka täällä nyt jankutetasn hienoista maneeseista ja mahdottomista vaatimuksista, niin ihan fakta on, että harva haluaa ehdoin tahdoin harrastaa ankeissa (ihan aloittajan oma luonnehdinta) tiloissa.

ps. syksyn kosteilla ilmoilla lämmittämätön tila ei taikaiskusta muutu kylmäksi, kyllä se valitettavasti on kostea sekin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.