Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.8.24 16:15:13

Voiko hevonen vain iän myötä alkaa vaihtamaan osan karvasta valkoiseksi muuten vain vai onko mahdollista, että väri syystä tai toisesta kehittyy vielä myöhemmin hevosen aikuisiällä? Kimoutuminen ei ole kyseessä, sillä hevonen on jo keski-ikäinen.

Hevosellani on aina ollut jonkin verran sekakarvaa, mutta sen määrä tuntuu viime vuosina lisääntyneen niin, että nyt hevonen on liki päistärikkö. Väri erottuu hyvin etenkin keväisin ja syksyisin. Toki voi olla, että kiinnitän siihen nykyään enemmän huomiota.

Pohjaväri on rautias isoilla merkeillä (läsi, pitkät sukat takana) ja valkoisia läiskiä on myös mahan alla ja sukattomissa jaloissa. Etenkin päämerkin ja mahan alla olevan läiskän lähellä vaaleiden karvojen määrä on kasvanut.

Onko muilla vastaavia? Mikähän väri tämä on, kiinnostaa!

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.24 16:30:11

Mustanruunikko 15v ja sama homma. Etenkin päämerkin ympäristöön.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.8.24 16:46:37

Viiva: onko sun hevosella rungossa sekakarvaa? Tällä etenkin lautaset hyvin vaaleat nykyään. Rungossa muutenkin muutamia kohtia, joissa vaaleita karvoja selvästi enemmän.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   27.8.24 16:48:40

Mustahiuksinen ihmiskaverini alkoi harmaantua jo 20-vuotiaana. 25-vuotiaana hänen hiuksensa olivat täysin harmaat, oli pakko värjätä koko ajan. Itse taas olen vielä 50-vuotiaana ilman ainuttakaan harmaata hiusta. Myös eläimet harmaantuvat, eli valkoisia karvoja alkaa tulla. Toisille enemmän, toisille vähemmän

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.8.24 17:03:49

Hmmm: joo, voihan se tosiaan olla harmaantumistakin. Voi olla, että tämä on hyvin harmaantunut vanhana, jos niikseen elää.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.8.24 19:21:17

Mulla on hevonen, jossa oli 3v yksittäisiä sekakarvoja pari per puoli. Nyt 8v ja niitä on harvakseltaan mutta selkeästi koko rungossa. Jännä nähdä mitä käy kun vanhenee.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.24 19:30:43

Mullakin oli rautias isoilla merkeillä, ja sekakarvan määrä lisääntyi iänmyötä.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: Flame 
Päivämäärä:   27.8.24 19:48:46

Minun 17 vuotias musta hevoseni on tässä viimeisen vajaan parin vuoden aikana alkanut harmaantua vauhdilla. Ensin korviin ilmestyi valkoisia karvoja, sitten otsaan alkoi muodostua ikään kuin tähti. Valkoinen on pikkuhiljaa lisääntynyt ja levinnyt koko ajan laajemmalle. Erityisesti valkoista karvaa alkaa olla naamassa, mutta myös lautasilla sekä kaulalla jo selkeästi erottuvia kohtia.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.24 20:54:25

Mustanruunikon omistaja vielä: kaulalla muistaakseni vähän valkoisia karvoja, muuten ei mielestäni rungossa.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   27.8.24 21:03:07

Mun mustassa 18 vuotiaassa myös jo aika paljon valkoista seassa. Tuolle on tullut mm kapea, mutta selkeä valkoinen piirto iän myötä päähän, vaikka siis ihan kokomusta pieniä sukkia lukuunottamatta on aina ollut.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   27.8.24 21:49:27

Tämä alkaa olla aika hauskan näköinen, kun on tällä hetkellä kuin huurteessa takapäästä. Tänään löysin jo valkoisia häntäjouhiakin muutaman :D

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   27.8.24 21:59:09

Perinnöllistä tuppaa olemaan, ja usein kytköksissä valkeisiin merkkeihin. Suomenhevosissa näkyy erityisesti niillä joilla Vieteriä tai Vekseliä (Valokas) suvussa.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 00:08:36

Aloittajan kuvausta vastaavia hevosia on enemmänkin ainakin Vekselin perikunnassa. Geneettisesti kyseessä saattaa olla yksi dominanttivalkoisen muoto, joka muutama vuosi sitten on löydetty suomenhevosiltakin.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.8.24 00:29:43

Piste: kiinnostavaa, pitääpä tutustua! Tämä ei ole tosin suomenhevonen vaan ratsuponi, mutta vastaavat värit kiinnostaa.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: rautias 
Päivämäärä:   28.8.24 09:33:09

Mulla rautias poni, jonka ii on ruunikon päistärikkö. Mun poni periytti ekaan varsaansa hyvin paljon valkoista sekakarvaa ja nyt myös itse alkanut vaihtamaan rautiaan väriä siten että sekakarva tulee enemmän esiin.

  Re: Hevosen lisääntyvä sekakarva

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 10:46:19

H, dominanttivalkoisen eri muotoja löytyy tosi monilta eri roduilta. Justiin se suomenhevosiltakin löydetty on yksi useimpiin rotuihin levinneistä. Googlella löytyy varsinkin englanniksi tietoa ja geenitestin voi teetättää esim. UC Davisilla jenkeissä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.