Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.24 11:48:00

Oliko jotain valaistumisen hetkeä, milloin ymmärsit mistä hyvä tuntuma löytyy? Miten se kehittyi? Miten opit? Mielikuvia, vinkkejä?

Olen luullut, että osaan ratsastaa, mutta vuokrahevoseni kanssa sellaista rentoa lepäävää tuntumaa en tunnu saavan aikaiseksi. Tuskastuttaa omat taitoni, etten saa tuntumaa hyväksi. Haluaisin olla parempi.

Valmennuksissa käydään viikoittain - ehkä se ei näytä ulospäin niin pahalta, koska valmentajat eivät sitä kommentoi, mutta tiedän itse että se ei tunnu yhtä hyvältä, kuin jonkun muun hevosen kanssa.

Ratsastus on vaikeaa :''')

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   26.8.24 11:53:05

Ratsastus on vaikeaa, siksi se hyvä tuntuma tulisi kokea useita kertoja osaavalla hevosella ennenkuin sitä voi lähteä siirtämään hevoseen jolla sitä vielä ei ole.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.8.24 11:54:51

Itselle on auttanut ratsastaa sellaisilla hevosilla, joilla se on helpompaa löytää, niin että itse keksii mitä on hakemassa. Ja sitten se että tajuaa että tuntuma ei ole kiinni vain ohjasta, vaan myös siitä miten koko hevonen (sen takajalat) liikkuu ja toimii. Tässä auttanut nimenomaan ratsastuskoululaisuus kun on mahdollista ratsastaa eri hevosilla.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   26.8.24 11:55:52

Löysin pehmeämmän käden salilta. Kun oppi treenaamaan käsiä/yläkroppaa ilman että jännittää vääriä lihaksia, alkoi käsi pehmentyä. Tosin nykyään mulla iskee jonnekin hartiaseudulle outo pistävä kipu jos esim jännitän kättä tai puristan nyrkkiin -> kipu ajaa rentouttamaan kättä ja hartiaa jolloin kipu lähtee heti. Mutta oikotietä ei ole, tiedostavalla tekemisellä pystyy harjoittelemaan mutta aikaa se vaatii ja hyvän valmentajan.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 11:58:11

itse vaihdoin länkkäpuolelle ja löysin hyvän tuntuman silä että on löysät ohjat.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: pf 
Päivämäärä:   26.8.24 12:18:43

Mulla on ollut huomaamatta tapana jännittää rannetta jolloin herkkäsuisempi hevonen vastustelee tuntumaa. Mielikuva käsivispilällä vispaamisen tunteesta on auttanut rennompaan käteen ja tuntuma tullut tasaisemmaksi ja hevonen tyytyväisemmäksi. Oma hyvä lapatuki pitää muistaa tässä myös.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 12:27:34

Ajatus työntämisestä vetämisen sijaan.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.24 13:56:17

Tosi hyviä kommentteja! Kiitos.

Oletteko saaneet jostain tietyn tyyppisestä valmentajalta hyviä apuja? Tuntuu että mulla kyseessä on joku jännitys jossain "pienessä" paikassa, johon herkkä hevonen reagoi, ja jota en itse nyt huomaa.

Pitääpä tarkistaa tuo ranne.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   26.8.24 14:45:24

Yksinkertaisesti selitettynä = kun hevonen kulkee takaa eteen, niin siinä on jo hyvät ainekset hyvään tuntumaan ilman ihmeellisempiä taikatemppuja, eli hevosen perämoottori pitää olla käynnissä :) Jos taas ratsastaa edestä vetämällä, on tuntuma väistämättä yleensä epätasaisempi/raskaampi.
Hevonen hakee tuntuman, ratsastaja sitä ei voi vetää.
Tästäkin aiheesta saisi joku varmaan romaanin verran tekstiä.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.8.24 08:38:17

Kun tajusin keskittyä hevosen tyhjempää ohjaan vahvemman sijasta. Sen jälkeen opin saamaan hevosen molemmille ohjille.

  Re: Millä opit hyvän tuntuman?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.8.24 12:31:28

Ei tähänkään varmaan oikoteitä ole. Oman kropan kunnosta kannattaa huolehtia, jousto lähtee lavoista asti, ei kyynärpäästä. Monella tämän päivän istumatyöläisellä yläkroppa on heikko, ja kyky kannatella itseään puutteellinen. Lisäksi käsiä tulisi ajatella osana vartaloa, kädet mukailevat oman lantion liikettä, ns. pelbow. Jos käsien kanssa alkaa kovin näprätä erikseen, ne erkaantuvat vielä enemmän muusta kropasta. Ja oma rentous! Pakottamalla et saa hevosta rentoutumaan ja tulemaan tuntumalle, aito tuntuma syntyy rentouden kautta. Käsi ajattelee eteen, ei taakse.

Hevosen taas tulisi kulkea eteen ja olla suora. Selässä voi ajatella hevosen "kulmia", istunnalla pidetään takajalat alla ja hevosen etukulmat ovat käsissä. Jos jokin kulmista tippuu, kääntyy vinoon tms. on koko paketti ratsastettava taas suoraan. Hyvä tuntuma on kevyt, "maitopurkit käsissä" ratsastamisen voisi jo heittää romukoppaan. Jos hevonen tuntuu ohjien päässä raskaalta, se todennäköisesti on etupainoinen ja tukeutuu ohjaan. Toki on myös hyvä muistaa, että varsinkin vielä uransa alkutaipaleella olevalta hevoselta ei voi edes odottaa hyvällä tuntumalla kulkemista pitkiä aikoja, koska sillä ei välttämättä ole vielä riittävästi toimaa kantaa itseään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.