Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   26.8.24 00:06:47

Tai kenties peräti varsan. Taustajoukot on kunnossa, samoin taloustilanne. Haluaisin rakentaa sellaisen hevosen jollaista ei halutussa rodussa ole "valmiina" tarjolla joten varsa voisi olla paras vaihtoehto.

Mutta ihan puolileikillään kysyn, että millä taidoilla teidän mielestä voi ostaa varsan/nuoren? Tai millä taidoilla itse olette sen tehneet? Kuinka moni on ostanut ensimmäiseksi omaksi sen varsan?

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Gby 
Päivämäärä:   26.8.24 00:17:08

Ensimmäiseksi nuoreksi kannattaa ostaa joku 4v, joka on jo ammattitaitoisesti sisäänratsastettu ja sillä on vähän käyty jossain pikkukisoissa. Hyvä ja helppoluonteinen. Senkin kouluttamisessa on jo tekemistä. Jos sujuu niin voi aloittaa vähän nuoremmista.

Mitä tarkoittaa "taustajoukot kunnossa"? Osaavatko oikeasti asian vai puhuvatko vain? Olen aika usein nähnyt, kun joku esittää "valmentajaa", ja oikeasti ei ole melkein mitään käryä asiasta, etenkään nuorista hevosista.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   26.8.24 00:19:55

kun lompsa on täynnä niin ostoksille vaan!

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   26.8.24 02:13:53

Minä ostin ekaksi omaksi hevoseksi orivarsan suoraan vieroituksesta. Hyvin on mennyt. Sen verran pitää tietää, että ymmärtää mitä ei tiedä ja hakee niihin apua muualta. Apuja ja osaamista löytyy kyllä.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: hui 
Päivämäärä:   26.8.24 02:45:38

jos rahaa (ja suhteita) on kouluttajaan ja ratsuttajaan niin kyllä nuoren/varsan voi ostaa vaikkei taidot olisi kummoiset.

Seuraavia pohdinnan arvoisia aiheita on realistiset odotukset.

Etenkin varsaa ostaessa se kiltinoloinen, hieno, oletettavasti sopivaan kokoon kasvava pörrötukka voi olla muutaman vuoden päästä säpäkkä, liian pikkuinen/jättiläinen, reaktiivinen ja lennokas eikä sillä uskalla itse ratsastaa vielä pitkiin aikoihin sisäänratsastuksen jälkeen. Voi alkaa turhauttaa maksaa ratsuttajalle siinä hepan tasaantumista odotellessa.

Lisäksi hevonen voikin olla ratsuna erilainen kuin toivoo eikä sopia itselle ollenkaan.

Kyllä näissäkin tilanteissa ratkaisut löytyy, mutta ei pidä ajatella nuoren/varsan ostoa vaaleanpunaisin lasein, että tulee täydellinen kun alusta asti saa tehdä/teettää. Voi niinkin käydä, tunnen useita amatöörejä jotka ostaneet varsan suunnilleen värin perusteella, siitä on kuoriutunut jalat maassa kulkeva nallekarhu jonka ovat jopa sisäänratsastaneet itse ja ovat tyytyväisiä. Sitten on niitä ihan näppäriä ratsastajia, jotka on tippuneet lennokkaammalta nuorelta hevoseltaan, vaikka alla olisi ammattilaisen sisäänratsastus ja apuna ratsuttaja, ja siitä jäänyt kammo mikä johtanut hevosen myymiseen tai siihen, että ratsastus jää pois jos ei kokonaan niin pitkästä aikaa.

Amatöörin kohdalla hevosyksilön luonne ja luontainen tapa reagoida yllättäviin/jännittäviin/innostaviin asioihin on isossa roolissa. Varsasta sitä on vielä vaikea ennustaa. Vanhemmastakin (nuoresta) voi olla, kunnes sen koulutus on kunnolla aloitettu.

Samaa mieltä siis kuin joku ylempää kommentoinut, jos haluaa itselleen ratsuhevosen niin 4v sisäänratsastettu jonka perusluonne on hyvin tasainen, on varmin valinta ekaksi nuoreksi. Jos haluaa luoda suhdetta varsaan, kokea kaiken alusta asti eikä ole niin nuukaa vaikka ei ratsastamaan pääsisikään edes vielä nelivuotiaana vaan viihtyy maastakäsin tehden ja tarvittaessa panostaa senkin oppimiseen jos tulee haasteita, niin onhan oman kasvattaminen varsasta upea kokemus.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: EEE 
Päivämäärä:   26.8.24 08:45:44

Se riippuu ihan siitä mitä sillä nuorella haluaa tehdä.
Jos haluat pärjätä ikäluokkakarkeloissa, niin nuoren tekeminen itse sinne asti on aika kova homma ja siinä varmasti tarvitsee ammattiapua.

Jos haluat mukavan harrastepollen, niin ihan tavallisella järkevällä, johdonmukaisella käsittelyllä kyllä opettaa nuoren ajolle, sisäänratsastaa sen jne. kunhan sen varsan valitsee hyvin.

Ostin itse oman ensihevoseni (sh) reilu pari vuotta sitten, se oli silloin 2-vuotias.
Minulla on ollut teininä poni, sen jälkeen yli 10v tauko ratsastuksesta, ja sen jälkeen parin vuoden ajan ylläpitohevonen. Sitten ostin oman varsan, koska totesin että kilparatsastus ei ole minun juttuni ja haluan puuhailla hevosen kanssa monipuolisesti ja muovata siitä oman näköiseni.
Hyvin on pärjätty. Ajo-opetin sen 2v syksyllä, sisäänratsastin 3v keväänä.
Varsan valinnassa minulla oli ensisijaisena kriteerinä hyvä, rauhallinen luonne ja suku ja kasvattaja, joilla on näyttöjä monipuolisuudesta ja järkevistä käyttöhevosista. En siis etsinyt kilpahevosta tai ikäluokkatähteä. Suvussa on niin ravureita kuin ratsujakin ja kasvattaja on työhevosorientoitunut.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.24 08:56:06

Ei millään. Ensimmäiseksi hevoseksi ei ikinä osteta nuorta hevosta vaan ns. opetusmestari. Tämä kuuluu ihan hevosmiestaitojen ymmärrykseen.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Lakritsi 
Päivämäärä:   26.8.24 08:59:38

Minulle valmentaja sanoi, että nyt olisi hyvä aika hommata se eka nuori. Olin siis aina haaveillut, että sitten joskus kun olen taitava. Olin siinä vaiheessa startannnut vaB tasoa, omistanut muutaman vanhemman hevosen sekä ratsastanut jokusen verran kavereiden hevosia tarvittaessa. En omasta mielestäni todellakaan niin taitava, että voisin ostaa nuoren ja olin ihan eri mieltä valmentajani kanssa :D Mutta niin vaan hän löysi minulle passelin 4 vee raakileen mistä tein kaupat ja siitä on tullut elämäni hevonen (nyt tuo hevonen siis 8 vuotias mun treeni- ja kisakaveri). En vieläkään koe olevani riittävän taitava, mutta aika jees tuosta tuli :)
Eli jos olet sellaista perfektionisti- tyyppiä ratsastajana joka ei koskaan koe olevansa riittävän hyvä, mutta kiinnostusta on sekä valmennuspuoli kannustaa, niin suosittelen ottamaan sen loikan :)

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.24 11:10:34

En ensimmäiseksi ostanut nuorta. Mutta 17 vuotiaana ostin nelivuotiaaksi kääntyvän, pellissa eläneen nuoren. Kiva perusratsu siitä tuli vaikka itse tein kaiken, mutta jälkikäteen ajateltuna olihan siinä katastrofin ainekset kasassa. Onneksi oli fiksu hevonen, vaikka mitään sillä ei oltu tehty ja emänsä kanssa asunut.
Kosketusta nuoriin oli toki ennestään ravipuolelta, ja perustietoa hevosen laittamisesta satulaan oli.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 11:11:35

periaatteessa ei mitään, kunhan on oikeasti osaavaa porukkaa joka lähtön

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 11:50:09

Itse ostin ekaksi omaksi maitovarsan, mutta olin ennen sitä jo 20 vuotta harrastanut ja ollut useita ylläpitohevosia. Jälkikäteen mietin että pöljä ja ajattelematon olin, mutta sattui tulemaan tosi hyväluonteinen ja rohkea varsa vastaan niin sydän vei mennessään. Tällä hetkellä se on 3-vuotias ja voisin sanoa että turvallisin hevonen minkä tiedän. Johtuu osittain toki siitä että tunnen sen älyttömän hyvin. Sitä on käsitelty joka päivä ja totutettu kaikkeen mahdolliseen. Toki kaikki murkkuiät on vielä edessä. Ruunauksen jälkeen helpotti vielä lisää, sitä ennen mietin kyllä joinakin päivinä että mitähän tästä tulee :D en myöskään uskaltanut hirveästi antaa sitä silloin kenellekään hoidettavaksi, vaan hoidin sen itse joka päivä tallinpitäjän satunnaisia tuurauksia lukuunottamatta. Se muuttui pallien laskeuduttua aika reaktiiviseksi, ja sillä oli muutama sellainen temppu joita ei osannut ennustaa ellei osannut lukea sitä, ja yritti myös ne kaikki temput uusille ihmisille. Mutta se loppui siihen ruunaukseen ja nyt se olisi teoriassa vaikka lasten käsiteltävissä. Mutten kuitenkaan anna.

Jos tiedät/olet valmis oppimaan hevosen oppimisesta ja kouluttamisesta, maastakäsittelystä jne. ja on mahdollista viedä esim. ratsutusjaksoille jonnekin muualle niin anna palaa. Mutta valitse oikeasti tarkkaan se varsa.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 11:55:18

Ja vielä edelliseen lisäys: jos ei ole ollut omaa tai ylläpitohevosta, tulee hevosen omistamisessa monta muutakin uutta juttua mitkä pitää opetella. Esim. ruokinta (mitä, kuinka paljon, miksi), loimitus, varusteiden sovitus, sairastapaukset, mahdollisesti heinien metsästyskin ja paljon asioita jotka pitää itsenäisesti päättää tai olla tosi hyvä tukiverkosto joka on tukena. Oletko valmis niihin kaikkiin, ja lisäksi siihen, että sulla on varsa joilla pitää ottaa huomioon kasvu ruokinnassa ja liikutuksessa, kouluttaa hyvin moneen asiaan, ei voi ratsastaa välttämättä vuosiin sillä jne. Varsat ei oo halpoja niin kun väitetään, järkevää kuvata irtopalat (entä jos niitä onkin), ja ehkä selkää/kaularankaakin. Ja ovat melko tapaturma-alttiita kun ei oo vielä sitä vanhemman hevosen viisautta tullut...

Itse tämän tein, enkä ole katunut, mutta helppoa tai kevyttä se ei ole ollut.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   26.8.24 13:44:07

Tosiaan omalla toivelistalla on sh jonka kanssa vois tehdä kaikkea. Siis todellakin aivan kaikkea, ratsastaa, vikeltää, ajaa valjakkoa/työajoa, laittaa vaikka seuraavan tuntemattoman sotilaan kuvauksiin ilman että hevonen on millänsäkään. Kisatakin haluaisin koulua (heA) ja ehkä maastoratsastusta.

Teen tallia toisena työnäni ja meillä on lukuisia varsoja ja nuoria joten on oikeasti taustat kunnossa. Oma ratsastustaito vain arveluttaa, se on pahasti ruosteessa. Mutta toisaalta se lompakko on suht kunnossa joten saa sinne aina parempia selkään kun sen aika tulee ja jos varsan (2v?) ostaa niin onhan tässä aikaa muistella ennen kuin itse pääsee enempää ratsasteleen.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   26.8.24 13:45:37

Siis maastoratsastusta = matkaratsastusta. Kannattaa kirjoittaa töiden lomassa niin ei ajatus pysy ihan mukana :D

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.24 13:50:04

Varsan voi ostaa ensimmäiseksi hevoseksi, jos:
a) on kokemusta varsoista
b) on ymmärrys, miten varsa eroaa aikuisesta
c) on ymmärrys, että varsan hyvinvoinnin täyttymiseksi ei riitä samat asiat kuin aikuisella hevosella (kaverit, ympäristö, ulkoilu, ruokinta)
d) jos ei ole omaa kokemusta, niin varsa elää paikassa, jonka pitäjällä on ymmärrys ja osaaminen varsoista, jolloin varsan arki rullaa kuten kuuluu, vaikkei omistaja kaikkea tietäisikään. Ja omistaja tajuaa kuunnella tallinpitäjää eikä vaan kuvittele tietävänsä...

Nöyrä asenne ja halu oppia. Sillä pääsee yleensä yllättävän pitkälle.

  Re: Millä taidoilla "voi" ostaa ekaksi nuoren?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   26.8.24 14:39:30

Ihan tässä matkanvarrella kokeneena ja nähneenä - jos se olisi helppoa, niin kaikilla olisi varsa. Näin lyhyesti sanottuna.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.