Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 11:09:51

Onko mahdottomuus löytää entiselle ravurille, lämminveriselle ratsuttajaa? Kun ennakkoluulot tätä rotua kohtaan tuntuvat olevan niin syvässä ratsuihmisten piireissä. Ihan järkevä selväpäinen hevonen, josta halutaan kiva harrasteratsu. Kokemusta omaava ja osaava ihminen hakusessa.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 11:13:02

Ei ole mahdotonta. Itse en ole koskaan tavannut ratsuttajaa, joka ei olisi mun entistä ravihevosta (suokki) ottanut ratsutettavaksi. En tiedä puhuuko jotain selän takana, mutta itse en ole kuullut.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 11:16:28

Mulla on kuva ettei suokkeja pidetä niin "pahoina". Kiva kun sulla on hyvä kokemus.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 12:01:33

Kyllähän ne rahasta ottaa, minkä tahansa. Mutta jos asiakkaita riittää ratsuista, joilla lähtökohdat lajiin on asialliset, jää ravurit puuhastelujoiden laitettavaksi.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.8.24 12:02:30

Olen ratsuttanut paljonkin lämminverisiä, mutta 2/3 ovat olleet persaukisia törkimyksiä jotka jättävät maksamatta. Sellaisen yleistyksen olen saanut vedettyä että ei rahaa hevoseen > ei rahaa koulutukseen. Olen tosi tarkka lämminveriasiakkaista tämän takia ja maksut uusien asiakkaiden kanssa aina etukäteen.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 12:13:31

Lämminveristen kohdalla ongelma on ettei niillä oikein ole tasapainoa kentällä pyörimiseen. Koulutus pitäisi tehdä maltilla pitkän ajan kuluessa että hevonen voi kehittyä. Millään kuukauden tai kahden ratsutusjaksolla ei kummempia vielä tapahdu. Satsaisin ennemmin kotiin tulevaan ammattilaiseen niin että samalla voisi maastoilla ja vaikka ajaa siinä ohella. Suorilta kovaan ratsutukseen laitettuna myös tod näk kipeytyy. Laukkaa on mahdoton opettaa muuta kuin nostoavut, kentällä kaahottaminen ei vie mihinkään. Ensin pitää kyetä kulkemaan käynnissä, sitten ravissa tasapainoisesti ja rauhallisesti.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   24.8.24 12:37:24

Täällä ei paljoa viitsi ehdotella, kun porukka on mitä on. Facen Lämminveriset ratsut ja ravurit tai Ravurista ratsuksi toimii kanavana paremmin.

Hitaasti tekeminen on avain onneen. Nykyistä omaa on tehty kaavalla ammattilaisella satulaan, kotona ope 1-2 kertaa viikossa ja välillä jaksoja ratsuttajalla. Lisänä paljon maastoilua poluilla yms vaihtelevassa maastossa, tasapainojumppaa maasta ja jos voi, niin kannattaa jatkaa myös ajamista.

Mulla opena master-ope, joka käy myös selässä. "The valmentajalla" ei tee näiden kanssa mitään, tai ainakaan en ole tavannut yhtään, joka ois tajunnut että hitaus edetä ei ole sama kuin motivaation puute.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 12:52:31

Ikinä en ole jättänyt yhtäkään laskua maksamatta! Hitaasti tosiaan hyvä tulee ja ajatuksena olisikin kotitallille tuleva ratsuttaja. Ajomahdollisuutta ei enää ole, maastoilu onnistuu.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.24 12:53:35

Sama juttu kuin P:llä. Lämminveristen kohdalla ongelma ei useinkaan ole se hevonen, ne ovat usein oikein mukavia ja helppoja, kunhan omistajalla on kehityksen suhteen realistiset käsitykset. Suurin ongelma on tuo omistajien taloustilanne ja sen vuoksi en usein lämpösiä ota. Jos on varaa maksaa koulutuksesta niin sitten ei ole varaa hoidattaa klinikalla, jos siihen tulee tarvetta tai hankkia sopivia varusteita.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.8.24 13:48:32

Jos olisin ammattiratsuttaja en nimeäni tahraisi jollain lämppärin rutkulla. Ne voi tehdä ihan itsekkin, kuitenkaan kummoista saakkaan. Nämä oman elämänsä sankarit ja taitavat ”ratsuttajat” on varmaan parempia tämmöiseen. En hassaisi myöskään omaa rahaani mihkään lämpöisen oikeaan ratsutukseen. Maksaa enemmän kuin kopukalla on arvoa.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 14:03:34

Onpa ilkeitä kommentteja!

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 14:36:34

Mulla taas päinvastainen kokemus. Ratsuttaja ei tehnyt töitään mun lv:n kanssa vaikka maksut juoksi koko ajan. Multa siis vedätettiin helppoa rahaa, koulutusmaksut ilman koulutusta. Hevonen oli puoli vuotta koulutuksessa ja tuli ihan samantasoisena takaisin, tosin kylkiluut näkyvissä. Sillä oli ratsastettu jo aiemmin, joten tasoa oli helppo verrata. Sain yhden videon missä laukkuutetaan liinassa, oli siis tarkoitus että hevonen oppii laukkaamaan kun kaahotuttaa liinan päässä. Harmittaa vieläkin se rahanhukka. Hevonen oli hirmu kiltti ja yritteliäs, täysi jenkki ja se aiheutti tiettyjä rajoitteita. En enää vie ratsuttajalle, kiitos tämän naisen.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   24.8.24 15:54:04

Itselläni on juuri nyt ratsutuksessa lämminverinen ja olen vuosien saatossa laittanut kaikenlaisia hevosia satulaan ja sisäänratsastanut sekä peruskouluttanut. Tämäkään ei ole ensimmäinen lv kilpuri suoraan radoilta. Malttia näiden kanssa täytyy olla, se alkukoulutus tapahtuu maastakäsin siihen pisteeseen että hevonen kantaa itsensä hyvässä tasapainossa sekä rauhallisessa tahdissa ennenkuin satulaan noustaan. Tässä kohdassa hevonen on myös vahvistunut lihaksistaan sieltä millä ratsastajaa kantaa. Laukkaa ei kaikille saa pyörimään kuin ehkä vuoden päästä jos silloinkaan, yksilöitä on ollut jotka itse nostavat laukan ja tykkäävät siinä pysyä mutta kovin ravivarmaa hevosta ei niinkään heti laukoille nosteta, eikä se edes pysy siinä kauaa.
Niin roturasisti en ole ettenkö katso sitä että jokainen hevonen rotuun katsomatta ansaitsee myös toisen uuden mahdollisuuden vaikkapa ihan perheen sunnuntai ratsuna taikka maastohevosena. Itse olen myös alkujaan aloittanut ratsastuksen perheemme ensimmäisellä hevosella senkin ollessa lv.......

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 16:10:25

S hienoa kun on olemassa myös kaltaisiasi ratsuttajia. Itse en ole mikään roturasisti, hienoja ja kivoja hevosia löytyy kaikista roduista. Itsekin olen alunperin ns. ratsuihminen ja kiinnostunut raveista vasta myöhemmin.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 16:39:31

Vie Beeda Niskaselle. Teki kaverin lämppäristä tosi hienon

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: Niin samaa 
Päivämäärä:   24.8.24 18:05:33

mieltä monien kanssa. Itse ratsutin näitä joskus nuorempana. Sanoin heti, että voin opettaa kulkemaan oikein päin ja nostamaan laukat. Tutut toivat kopista ulos periaatteella, jos joku ei tuntenut mua, niin käskin tuoda sen älveen, katsoa kun ratsastan ja jos on sitä mieltä, että hevonen voisi siitä mun ratsutuksesta hyötyä, niin tuovat sitten pidemmälle jaksolle. Tein sopparin, jossa lupasin ratsastaa neljä kertaa viikossa sen hevosen. Joka päivä jumppaamisella olisi vaan kipeyttänyt sen hevosen.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   24.8.24 18:23:10

Ot, mutta pakko sanoa: kyllä löytyy laskun maksamista karttavia puokkienkin omstajista. Tallimaksut viipyy ja ratsutuksesta saa laittaa laskut perintään. Mikä ihme ihmisiä oikein vaivaa?

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   26.8.24 12:24:31

Otin ensimmäistä kertaa ratsuttajan oman lv:n selkään, kun oltiin työstetty hiljalleen 5,5 vuotta ja käyty kyseisen valmentajan silmän alla vuoden. Sitten kehtasin pyytää että tulisiko käymään selässä kun koin että oli haastava aika meidän kehityskaaressa. Nyt käy pari kolme kertaa vuodessa ratsuttamassa, jotta nähdään missä menee ja saan työstövinkkejä milloin mihinkin mielentilaan. Hevonen näiden parin vuoden aikana noussut pari pykälää tasossa ylöspäin (deestä vahvaan he B) + notkistunut ihan järjettömästi kun ei tarvitse yksinään hakata päätä seinään jos ongelmia tulee. Mulle tullessaan oli tasoa puska ö.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.24 09:18:27

^, S ja hmh, kiitos viesteistänne, antoi mulle toivoa :) Mulla ollut projekti nyt 2 vuotta, ja tosi hiljaa ollaan edetty. Tasapaino on vieläkin hakusessa, maastossa jaksaa kylläkin ravata pitkiä matkoja mutta kentällä korkeintaan sen pari kierrosta. Laukkaa vapaana laitumella ja irtojuoksutuksessa kentällä. Kompastelee käyntipuomeihin. Mutta hiljaa hyvää tulee.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.8.24 09:21:18

Arvatkaapa, paljonko rahaa on mennyt jo siihen, että ostin tamman, siemmennytin ja varsotin sen, tein työn varsan kanssa ja olen treenannut.. siihen ei ratsuttajan apu enää ihan hirveätä lovea tee.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: ^_^ 
Päivämäärä:   27.8.24 11:20:23

Salla varenti!

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   27.8.24 20:36:24

Eipä kestä

Jos ei jaksa, tee helpommin. Ravaa vaan pitkät sivut, kiinnitä huomiota hyviin siirtymisiin. Mee maapuomit maasta, ja kun se sujuu 3-5 sarjana, nosta toinen pääty kaikista. Sitten vuoropäät, ja kun nekin sujuu niin kavaletiksi. Ja sit sama alusta selästä. Tasaoainotyynyt etujalkojen alle vaikka harjauksen ajaksi maastoilu- ja vapaapäivinä. Ja raas, aloita pienestä, on yllättävän raskasta. Maastossa sitten muuta kuntoa ravaamalla, ja tasapainoa poluilta. Kyllähän tää jostain syystä joitain tallikavereita syö, mutta toisaalta olen tämmöisenä tätina ainoa, joka täällä uskaltaa maastoon. Lämppärit on ihan parhautta.d

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.24 20:42:54

Tasapainotyynyt?

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: Hönö 
Päivämäärä:   27.8.24 20:50:07

Jokainen hevonen on saman arvoinen. Ihmiset ovat kamalia.. Hevonen kuin hevonen.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   28.8.24 01:17:31

.: googlaa balance pad for horse

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 12:45:42

Tämä josta oli nuoren hevosen piiskauskohu kisoissa? Juu ei. Toki jos haluaa jonkun joka rankaisee hevosta omista virheistään niin sit toki. En vaan ymmärrä kuka haluaisi.

Lähettäjä^_^

Päivämäärä27.8.24 11:20:23

Salla varenti!

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: voi 
Päivämäärä:   28.8.24 13:08:09

Tykkää lämppäreistä, mutten kertakaikkiaan tajua, miksi laittaa vuosia aikaa ja runsaasti rahaa saadakseen kivan ratsun, kun nopeammin ja halvemmalla sellaisen saa puokista tai myös suokista.
Sama kuin väen vängällä haluis vääntää kiinan palatsikoirasta suojelukoiraa.
Koska "koira kuin koira", vai miten se oli...

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:26:52

Mulla on lv joka toimi ravihevosena. Jännevamman jälkeen ei lähdetä enää rissaamaan ravitreenillä vaan ajellaan huvin vuoksi. Lisäksi hevonen koulutetaan humputteluratsuksi. Se osaa kulkea nätisti ja tasapainossa kentällä käynnissä ja ravissa, koulutusta jatketaan sen mukaan kun hevonen kehittyy.

Kaikki eivät siis osta sitä lv:ä ratsuksi vaan pitävät oman rakkaan hevosensa myös uudessa ammatissa. Siihen sitten pyydetään ratsuttajalta apua kun tarve tulee. Ja toinen juttu on se että enää niitä ratsusukuisia ei saa tolkun hinnalla, kuten vielä 10-15 vuotta sitten kun latviantuonti saattoi maksaa 3000€.

  Re: Ratsuttaja lämminveriselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 14:13:47

Mulla kans lv, joka jäi raviuran jälkeeen mulle ratsuksi. En halua luopua siitä, koska se on minulle tärkeä, ihana hevonen. Nyt siitä koulutetaan ratsua, ihan vaan harrasteluun. En edes halua kilpailla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.