Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   23.8.24 22:53:49

Onko typerää jos etsityttää jollain tyypillä tietyillä spekseillä hevosta ulkomailta ja yksi asia mitä toivoo on vaikkapa musta väri?

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.24 22:55:55

Kertoo minusta etsijän amatööri taustasta mikäli haluaa tietyn värisen. Kun etsitään suoritus hevosta ei värillä ole väliä. Toki jokainen ostaa mieleisen, vaikka sitten värin perusteella

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.24 23:00:15

Jos haluaa rajata sopivat yksilöt vielä värinkin mukaan niin kyllähän se on mahdollista, kunhan ei sitten hurahda joustamaan arkeen vaikuttavista kriteereistä värin edessä ja hyväksyy sen, että etsintä voi kestää. Ellei satu etsimään mustaa shettistä.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 23:02:11

Saahan väritoive olla, mutta on se kieltämättä vähän amatöörimäistä.
Ei kukaan varmaan sitä muuten sopivaa hevosta jätä ostamatta koska se on väärän värinen, eihän?!

Kimo poikkeus, kimoa en osta syöpäriskin takia enkä siksi että helvatan moinen puhtaana pito. Ja tässäkin taas voisi tehdä poikkeuksen erittäin sopivan yksilön kohdalla vaikkei lähtökohtaisesti kimoa etsisi.

Itse olen haaveillut rautiaasta sukkajalasta puoliverisestä. Varmasti se olisi yksi osatekijä ostopäätöksessä jos sellainen olisi myynnissä ja voisi valita useammasta yhtä itselle sopivasta yksilöstä. Silti värin ohi menisi tärkeydessä heittämällä terveys, luonne, suku, liikkeet ja muu sopivuus käyttötarkoitukseen.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Sissy 
Päivämäärä:   23.8.24 23:03:07

On ihan ok. Sinä sen kuitenkin maksat. Kivempi se on pihalla katsoa kun on omaa makuun.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.8.24 23:25:51

Jokainen ostaa sillä perusteella millä itse tahtoo. Jos ostaa enemmänkin "pihankoristetta" kuin käyttöhevosta niin värilläkin voi tietysti olla merkitystä.

Harraste- tai käyttöhevosta etsiessä taas on yleensä muita toivomuksia kuten terveys, luonne, koulutustaso jne.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 07:21:16

Amatöörillä saa mielestäni olla väritoive. Jos haetaan pitkäaikaista kaveria, niin kyseessä on monen tekijän summa. Kiloa en ostaisi kimosyövän pelossa, enkä myöskään vuositolkulla jaksaisi sitä valkoisen karvan määrää autossa ja vaatteissa. Puhtaanapito ongelmista puhumattakaan. MUTTA jos törmäisin kimoon, joka tuntuisi muuten mukavammalta ja sopivammalta kuin kaikki aiemmin tuntemani hevoset, niin ostaisin.
Toisaalta, jos pitäisi vaikka 2-3 muun värisen sopivan hevosen kohdalta valita se yksi oma, värillä voisi olla se ratkaisevin osa osuus. Eli silmäni läpäisi eniten siinä tummaruunikossa.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   24.8.24 07:58:22

Itse en kimoa halunnut vaan tummaruunikon, kaikki hevoset tähän mennessä olleet kimoja...

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.24 08:06:17

Värillä ei ole väliä kunhan se ei ole kimo. Terveyssyistä ja siksi, että se on yksiselitteisesti ruma.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.24 08:08:24

On ihan ok, mutta voi olla hankalampaa vaan sitten löytää se sopiva hevonen.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   24.8.24 08:14:09

Itse ostin Irkuista ponin, ja toiveena oli nimenomaan kimo :D

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.24 08:59:09

Tämän palstan mukaan ei saa toivoa tietynväristä hevosta eikä älveestä maksaa vähemmän kuin 5000 ja pitää vuosiansiotkin olla yli 100.000e, muuten olet huono ihminen ja hevosenomistaja.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 09:25:02

Minusta on ok että miellyttää myös omaa silmää.
Eri asia kun etsitään sitä kilpakumppania, siinä ei sitten paljon värillä ole väliä.

Itsellä pihassa neljä hevosta ja voin sanoa että joka ikinen miellyttää myös omaa silmää. Ihan harrasteheppoja ja yhdenkään kohdalla ei ole ollut kiire ostamisella, rauhassa olen etsinyt sopivaa.

Yksi on rautias piirto pää jolla kaksi korkeaa sukkaa.
Toinen on ruunikko, läsi ja neljä sukkaa
Kolmas on musta shettis
Ja neljäs musta jolla tähti ja yksi matala sukka.

En ostaisi ikinä kimoa, merkitöntä ruunikkoa tai edes vähäisillä merkeillä olevaa ruunikkoa (tyyliin yksi matala sukka)
En kirjavaa hevosta, shettiksestä voisi mennä kirjava kunhan valkoinen ei olisi se pääväri.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 09:26:14

Niin ja se piti vielä sanoa että hevonen on kuitenkin melko arvokas hankinta joten kiva se on että miellyttää myös silmää.

Monet ostaa autonkin siten että miellyttää myös silmää.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 10:21:36

Kyllä värillä on väliä. En ostaisi merkitöntä ruunikkoa, enkä merkitöntä rautiasta. Ponilla plussaa oli nimenomaan valkoinen väri (lapsuuden haaveeni omasta satuponista) ja kimo, söpö, pieni welshponi sitten löytyikin.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.24 11:09:58

Juu, ei kimoa = 3 kpl.

Mieluiten musta = 0 kpl, okei kaksi tummaruunikkoa, jotka talvella lähes mustia.

Minusta väritoive ei ole ihan hassu, mutta kuitenkin yksilö on tärkein.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 11:27:28

Pyrin aina ostamaan niin mustan kuin mihin on varaa. Kaksi ekaa oli kimoja ja siitä olen tummanruunikkoon päässyt. Ehkä sitten joskus se unelmien musta kouluratsu.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 11:27:48

Värillä on väliä. Ostan tulevaisuudessa tuplavoikon pv:n siitostammaksi kun sopiva kohdalle sattuu, hyvällä suvulla ja muilla ominaisuuksilla vaikea löytää.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.8.24 12:39:53

"Kertoo minusta etsijän amatööri taustasta mikäli haluaa tietyn värisen. Kun etsitään suoritus hevosta ei värillä ole väliä. Toki jokainen ostaa mieleisen, vaikka sitten värin perusteella"

Tämä.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 12:55:55

"Kertoo minusta etsijän amatööri taustasta mikäli haluaa tietyn värisen. Kun etsitään suoritus hevosta ei värillä ole väliä. Toki jokainen ostaa mieleisen, vaikka sitten värin perusteella"

Täällä kun kirjoittelee varmaan 99% pelkkiä harrastajia, niin tietysti väritoive on monelle iso asia! Itsekin ostan vain harrastehevosia, joten minulle on tärkeää, että ne näyttävät kauniilta ja ovat mieleisen värisiä. Mukavampi omalla pihalla katsella omaa silmää miellyttävää laumaa kuin merkittömiä ("ravurinvärisiä") tusinaruunikkoja.

Ja aika helposti harrastehevosissa, issikoissa ja rotuponeissa löytyykin värivalikoimaa kirjavista mustiin! Ihan turha tulla väittämään, että väritoive olisi huono kriteeri tai ettei muilla ominaisuuksilla (harrastehevosella luonne ja käsiteltävyys) olisi merkitystä.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   24.8.24 13:03:22

Pidän ruskeista hevosista (sekä ruunikoista että rautiaista), mutta en usko, että värillä on mitään väliä kun muuten natsaa. Ulkonäkö on paljon muutakin kuin väri. Minulla on nyt se monen mielestä tylsin merkitön tummaruunikko, mutta sillä on upea rakenne, todella kaunis pää, kauniit silmät ja moni kehuu päät kääntäväksi hevoseksi tylsästä väristään huolimatta.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 13:18:25

Kyllä sen kimosyövän takia hevonen saisi olla muun värinen näin kimosyöpä pvn omistajana. Muuten ei ole värillä väliä.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.24 13:19:04

Kertoo että laadun ja sopivuuden sijasta katsot pinnallisesti pelkkää väriä. Toivottavasti sinulla on sama logiikka, kun etsit parisuhdetta.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 13:28:42

"Toivottavasti sinulla on sama logiikka, kun etsit parisuhdetta."

Ei värillä väliä kunhan on musta.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Floora 
Päivämäärä:   24.8.24 13:34:12

LähettäjäSiiri
Päivämäärä24.8.24 07:58:22

Itse en kimoa halunnut vaan tummaruunikon, kaikki hevoset tähän mennessä olleet kimoja...

Mulla on käynyt tää sama :D Ainoa ajatukseni väristä on ollut, että mikä vaan paitsi ei koskaan ikinä kimoa. No sitten kun ne muut palikat on osunut kohdalleen just niiden kimojen tarjokkaiden kanssa, niin mulla on nytkin tallissa kaksin kappalein omia kimoja…

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: dmd 
Päivämäärä:   24.8.24 19:02:16

"Jos haluaa rajata sopivat yksilöt vielä värinkin mukaan niin kyllähän se on mahdollista, kunhan ei sitten hurahda joustamaan arkeen vaikuttavista kriteereistä värin edessä ja hyväksyy sen, että etsintä voi kestää."

Tämä.
Ei ole minun mielestäni mitenkään typerää pitää yhtenä kriteerinä hevosen väriä, kunhan sitten ei jousta muista tärkeistä kriteereistä. Esim. jos haluaa käyttää hevosta jalostukseen, niin ei pidä kriteerinä pelkkää väriä vaan ykkösenä pitäisi aina olla hevosen sopivuus jalostukseen, eli rakenne ja terveys.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 19:11:11

itsellä on väritoiveita kuten kimo, rautias ja kaikki roanit, mutta jos tulee sopiva yksilö muussa värissä johon rakastun kokeillessa niin sillä ei sillon oo kummempaa väliä sillä värillä.

Sanoin vuosi sitren kimoille ei kun kimo kuoli kimosyöpään, mutta niinpä sen tilalle tuli ostettua kaksi uutta kimoa….

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   24.8.24 19:36:06

Ekaa heppaa ostaessa piti saada musta. No musta tuli mutta ihan sysipska luonne ja terveys. Ei pitäny ainakaan tylsää ruunikkoa tulla. Seuraava tylsä ruunikko… sekin ma kpl … ei nyt ainakaan tammaa enää eikä ikinä kimoa. Tuli Kimo tamma. Elämäni
Hevonen. Ei ainakaan nuorta oria. Seuraava oli nuori ori. Aivan mahtava tyyppi. Maaginen yksisarvinen. No jos nyt sen kunnon kisahevosen… ei ku taas tuli nuori. Ehkä se että itse ostan hevoset aik vahvasti fiiliksen perusteella. Eka meni pieleen kun ostin ”väriä ja sukua ym” loput olen ostanu täysin intuitiolla sillä fiiliksellä mikä hevosesta tullut. Oli se nuori/vanha/kaunis tai ei niin miten se suhtautuu ihmiseen. Monesti vähän lihansyöjä huonosti manageerattu hevonen ei säväytä mutta kun sen treenaa vimpan päälle, hoitaa ja laittaa, ruokkii jne aina superisti niin kas se onkin yhtäkkiä kaunis, kiiltävä, katseet kääntävä hevonen. Jos sitä hevosta taidolla ja pietiitillä laittaa ja antaa sen loistaa siitä rumasta ankanpojasta tuleekin ballerina… tai kova tykki.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Synt 
Päivämäärä:   24.8.24 20:50:08

Voithan sanoa hevosta etsivälle jotenkin sivulauseessa, että "niin muuten ihastun yleensä mustiin hevosiin"
Ehkä hän sitten vaikka niitä enemmän jos valinnan varaa on. Tai pistää niille kalliimman hinnan...

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   24.8.24 21:03:42

Luonne ja terveys lienevät ne järkiperäisimmät ostokriteerit, mutta jos ei ole kiire, niin voihan sen värin lisätä toivelistalle kolmanneksi kriteeriksi.

Kyllä minulla ostokriteerinä on ollut aina myös se, että hevonen miellyttää juuri minun silmääni ulkonäöllisesti. Luulen, että kauniilta hevosihmisen silmään näyttävä hevonen on rakenteeltaan aina kohtuullisen hyvä. Näin ainakin omani ovat tuomarien mielestä olleet. Enkä nyt kuitenkaan voi sanoa olevani mikään rakenneasiantuntija, joten en varmasti ole ostohetkellä ihastunut rakenteeseen, vaan hevosen yleisilmeeseen väreineen luonteineen kaikkineen.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: mlöwf 
Päivämäärä:   24.8.24 21:18:07

"En ostaisi ikinä kimoa, merkitöntä ruunikkoa tai edes vähäisillä merkeillä olevaa ruunikkoa (tyyliin yksi matala sukka)"

Hehe :D Itse ostin ensimmäisen hevosen joka oli nätti punaruunikko yhdellä matalalla sukalla. Siinä oli toki kaikki muukin kohdallaan. Kun sen myin ja nuorempaa hevosta etsin, etsin ja ostin nimenomaan kimon holsteinerin. Olin jo pitkään niiden sukuja seuraillut ja tutkinut ja tiesin tasan mitä hain - sen lisäksi että kimoa.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.24 21:59:46

Koiraa ei saisi värin perusteella ostaa, mutta hevosen saisi. Niinhän ne tuntuvat olevankin monille enemmän harrastusvälineitä, kuin kotona asuvat koirat.

Yllättävän yleistä tuo värin perusteella ostaminen kuitenkin on, vaikka sitä paheksuisikin. Ja jos minä lähtisin nyt shettistä ostamaan seuraponiksi niin kyllä minäkin ensin kyselisin niistä, jotka on kivan värisiä.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   24.8.24 22:08:45

Kun kerran elämässäs törmäät siihen just "käteen sopivaan" hevoseen niin viimeistään silloin alat etsiä sitä. Mutta toki jos puhutaan kokemattomasta amatööristä niin he etsii sitten taas sitä mitä tahtoo ja harvoin järkevin perustein.
Ja sitten taas tämän sanottuani, jos etsisin perus harrastehevosta ja löytäisin pari rinta rinnan, niin kyllä minä sen mielestäni nätimmän saattaisin hyvinkin ottaa.
Tosin olen jo niin vieraantunut nykytodellisuudesta, etten etsi sitä somenättiä mistä saisin mahdollisimman paljon videoita ja katsojia, minä kun en jaa ratsastustani yhtään mihinkään muutenkaan.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 22:58:21

Talli täynnä kimoja. Voisin ostaa muunkin värisen, mutta ei ole löytynyt sopivaa

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Hiisi 
Päivämäärä:   24.8.24 23:09:28

Olen ostanut hevoseni nuorina ja halunnut tietyn värisen, samaten koirat olleet rodusta vain tiettyä väriä, ei se yleisin. Jos minä maksan ja ylläpidän eläintä sen lopun elämän, saa se olla silmään mukavan värinen. Yksikään hevonen ei ole ollut käyttöarvoltaan huonompi siksi, että se on ollut toivottua väriä. Ulkomailta ostin, jossa enemmän valinnanvaraa.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   28.8.24 12:54:04


Mä haaveilin rautiaasta läsipäästä ja tuli tuollainen "ravurinvärinen tusinaruunikko" :)
Mutta silmä tottuu :)

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:04:04

Höpöhöpö-tädit välittää väristä, aina kun ostoilmotuksessa on kriteerinä mainittu väri, niin tietää millanen ostaja asialla.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:20:35

Kilpahevosen kohdalla väritoiveen esittäminen on turhaa, koska etsitään suorituskyvyltään parasta yksilöä. Sen sijaan harrastehevosiksi sopivia ja riittäviä hevosia on ulkomailla pilvin pimein ja väritoive voi aivan hyvin olla yksi kriteereistä. Pitäisin jopa järjettömänä ostaa ulkomailta joku muu kuin väriltään oman silmän mukainen hevonen.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   28.8.24 13:29:41

"Lähettäjä: Poni
Päivämäärä: 24.8.24 08:14:09

Itse ostin Irkuista ponin, ja toiveena oli nimenomaan kimo :D"

Tää on onneksi ollut helpoin mahdollinen tilaus kun varmaan 80% on niitä kimoja 😂

Mutta niin, tietysti väriä voi käyttää kriteerinä. Kysehän on siitä, kuinka paljon olet valmis rajaamaan valikoimaa. Ilmoitatko että "vain mustat" (ja siis oikeasti vain ja ainoastaan geneettisesti mustat, ei edes lähes yhtä mustilta näyttävät tumman/mustanruunikot) vai "mielellään väriltään musta/tumma, mutta olen avoin muillekin kun muut kriteerit täyttyvät".

Itse olen "matalan tason ammattilainen" (perusratsastanut nuoria/remppoja, korjannut ongelmia maasta, tehnyt paljon tallia), ja jos itselleni etsisin hevosta niin kyllä väri olisi yksi tärkeä kriteeri. Niin muotoiltuna, että ei missään nimessä kimoa tai kirjavaa. Ei kiinnosta kimosyöpä tai jatkuva törkyinen ulkonäkö. Maailman tylsin ruunikko sopii oikein hyvin ja todennäköisesti olisin etsimässä itselleni hyvän mielen harrastekaveria jonka kanssa katsotaan minne päästään ilman paineita. Eikä tarvitsisi olla edes kummasti koulutettu, kunhan nyt askellajit menisi selästä. Tällaisessa tilanteessaan valikoimaa jää vielä valtavasti.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.24 13:36:08

Eikös Briteissä kuninkaallisten hevosten pidä olla mustia kaikkien, paitsi kulkuetta vetävä hevonen on kimo?
Amatöörimäistä valkata värejä noin. ;)

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   28.8.24 13:47:44

Jos voisin ihan puhtaasti värin perusteella hankkia hevosen, haluaisin mahdollisemman tummarunkoisen ns. maksanrautiaan vaaleilla jouhilla. Sukkajalatkin saisi olla, jos samaan pakettiin saa kuitenkin tummat kaviot :D

Todellisuudessa jos olisin hevosta hankkimassa, värilla tuskin olisi väriä. Kimossa toki syöpäriski arveluttaa, mutta toisaalta hevoselle kuin hevoselle voi tulla aina jotain. Tai no kirjavaa en oikein ehkä haluaisi ulkonäkömielessä, mutta kai sekin menisi, jos hevonen olisi muuten mukava ja itselle sopiva, jalat kunnossa eikä muutenkaan terveydessä sanomista. Hyvä rakenne ajaa aina värin ohi.

Sama muissakin eläimissä, ei sillä värillä ole niin väliä. Tietynväristä kissaa olen tosin haaveillut varman viimeiset 30 vuotta, mutta aina kun on ollut kissan paikka auki, joku ihan muun värinen on sen täyttänyt :D Koomista sinänsä että se oma toiveväri on tavallistakin tavallisempi musta, mutta ei vaan ole tullut sopivaa kohdalle silloin, kun olisi ollut tarvis. Niinpä meillä on nytkin kaksi ns. harvinaisen väristä kissaa, jotka ovat valikoituneet puhtaasti luonteensa perusteella.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.8.24 13:49:38

"Eikös Briteissä kuninkaallisten hevosten pidä olla mustia kaikkien, paitsi kulkuetta vetävä hevonen on kimo?
Amatöörimäistä valkata värejä noin. ;)"

Jos sulla on brittihovin resurssit ostella ja kasvattaa mieleisiä hevosia niin saat valikoida ihan mitä haluat :D

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 14:12:16

Minulla on aina ollut väritoive eläimille, mutta ikinä ne ei ole toteutunut :) Loppupeleissä luonne, terveys ym menee edelle sekä hevosilla että koirilla. Toki nykyinen hevonen on tamma, niin sen voisi yrittää astuttaa kivan värisellä orilla ja toivoa parasta. Kunhan vain siinä väriorissakin osuu luonne, terveys ja suku kohdilleen. :)

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.8.24 14:14:26

Kyllähän maailmaan hevosia mahtuu eli jokaisen unelmaulkonäkö sopivalla hevosella varmasti on olemassa, mutta harvalla on resursseja etsiä pitkin maailmaa ja ostaaa hinnalla millä hyvinsä. Kompromissiksi menee.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Koutsi 
Päivämäärä:   28.8.24 15:06:42

Aina saa haaveilla ja olla väritoive. Minulla on lähinnä poissulkevat väritoiveet, eli ei kimoa, eikä merkitöntä suikunpunaista. Muut merkittömät kyllä kelpaa.

Täällä ihmiset parjaa, että on amatöörimäistä valita värin perusteella ja siinä ovat oikeassa että PELKÄN värin perusteella voi olla heikko ostaa hevosta, mutta kyllä väri on esimerkiksi kansainvälisellä tasolla kouluratsastuksessa jo yksi "kriteeri". Sen takia ei välttämättä heitetä hevosta romukoppaan, mutta jos on kaksi muuten samoilla spekseillä olevaa hevosta, toisella pitkät näyttävät sukat ja vaikkapa kaunis läsi vs. toinen on merkitön ruunikko, niin varmaan jokainen arvaa kumpi sinne radoille hankitaan.

Mutta tosiaan, toivelistalla kannattaa oikein tähdellä merkata asiat joista ei halua joustaa ja siellä suosisi olevan hevosen terveys, haluttu koulutustaso ja luonne nyt vähintään.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.8.24 11:47:26

Minä haluaisin papurikkokimon he b 150- 160 cm pienen puokin tai ison risteytysponin matalilla ja tasaisilla liikkeillä sekä mielellään ruuna.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   29.8.24 13:58:49

Heh,
papurikkokimo on yksi vaihe kimon vaalentuessa. Aikoinaan itse ostin papurikkokimon tamman ja muutaman vuoden kuluttua oli täysin valkoinen.

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.8.24 15:52:02

No kyllähän se sitten vanhentuessa valkoisenakin kelpaa :)

  Re: Hevosen etsintä ja väritoive

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   29.8.24 19:36:45

Ei ole mitenkään hassua, ihan arkea kun asiakkaalle hevosta etsitään. Kyllä minäkin lähtökohtaisesti katson ensin niitä kimoja, kirjavia ja erityisvärisiä, vaikka sopivan hevosen eteen osuessa olen sen rautiaankin ostanut. Ei ole tyhmää katsoa väriä hevosessa, sun käyttöönhän se tulee ja samalla tavoin kun ihmiset ostaa tietynrotuisen tai värisen koiran tai kissankin, tottakai hevosessakin se väri on yksi speksi muiden joukossa. Siinä kohtaa tietenkin ihmetyttäisi, jos olisi ainoa asia listassa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.