Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Dumb 
Päivämäärä:   23.8.24 15:01:46

Mietin tässä, että olenko ihan tyhmä kun taas sunnuntaina lupauduin kisatalkoisiin.

Itse en kisaa, enkä ole edes seuran jäsen, mutta moni muu tallilla on. Miksi ihmeessä vietän tunteja viikonlopussa toiminnassa josta ei ole mulle mitään hyötyä? Joo, ruokaa ja juotavaa saan, mutta parempaa saisin kotona. Joskus talkoissa oli kivaa, mutta nyt kaikki vaan suorittaa, eikä ole sellaista yhteistä keskustelua ja seurustelua.

Moni perustelee talkoita sillä, että ilman talkooväkeä kisat kuihtuisi pois. Mulle olis ihan sama. Ja miksi ne kisaajat ei itse talkoile?

Kisakausi alkaa onneksi olla lopuillaan, ensi vuonna taitaa olla yksi talkoolainen vähemmän. Ellei joku kerro syytä miksi ihmeessä jatkaisin.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   23.8.24 15:16:11

Parhaimmillaan: mukavaa tekemistä, yhteisöllisyyttä, hyvää seuraa, hyvät talkooeväät, tulee arvostettu ja tärkeä olo. Tuomarin sihteerinä oppii todella paljon kouluratsastuksessa ja arvioinnista. Eli tuo merkityksellisyyttä elämään siinä missä muukin vapaaehtoistyö. Lisäksi uudella paikkakunnalla se on ollut tosi hyvä tapa tutustua paikkakunnan hevosihmisiin.

Mutta tosiaan, pitää olla mukavaa. Jos ilmapiiri on kireä ja tuntuu että olet vaan "paremman väen palvelija", niin ei silloin tee mieli talkoilla. Samoin järjestäjien välinpitämättömyys (ei selkeitä työvuoroja, tuomareiden tuoleja ja toimivaa kynää etsitään viime hetkellä, pohjia ei huolleta ollenkaan) ei houkuttele talkoilemaan. Pahimmillaan olen saanut huudot, kun meinasin luokan jälkeen hakea juomista ja mennä hetkeksi varjoon etten olisi pyörtynyt (yli tunti liputtomista takana helteellä, monta tuntia edessä)... Talkooväen ruokailu oli toisella puolella tonttia niin, ettei sinne ehtinyt kisojen aikana edes kävellä.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.24 15:18:56

Yhdessä tekemisen pitäisi olla kivaa. Yrittäkää saada aikaan hyvä yhteishenki.
Meidän seura myös järkkää talkoolaisille myöhemmin syksyllä kiitosillan esim rantasaunalla hyvän ruuan ja pihapelien parissa.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Sintti 
Päivämäärä:   23.8.24 15:20:55

Olen vasta viime vuosina ollut enempi mukana talkoilemassa. Aikaisempi seurani oli sellainen, jossa ei kiinnostanut osallistua talkoisiin ja kisojakaan ei järjestetty kovin aktiivisesti.

Nykyään olen mukana mukavassa ja hyvän yhteishengen omaavassa seurassa, jossa on helppoa ja kivaa tulla mukaan järjestämään. Musta on myös kiva kilpailijana päästä vastavuoroisesti järjestämään muillekin kisoja, varsinkin kun ollaan saatu pääasiassa hyvää palautetta ja kiitosta järjestämisestä.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Nevada 
Päivämäärä:   23.8.24 15:27:02

Mulla jäi talkoilut siihen kun sain käytännössä juosta klo 07-23 välillä ilman taukoja paikasta a paikkaan b tekemään "kaikkea". Työtehtävät vaihtui lennosta milloin minnekin ja sai huutoa jos sattui seisomaan varjossa vähän aikaa juomassa vettä. Kisaajat räksyttävät milloin mistäkin, ei me voida kaikesta tietää esim sähköpistokkeiden sijainnista tai siitä missä on lähin Hese. Talkooväen ruoka useimmiten kasviskeittoa ja korppuja, joskus vaan niitä korppuja "äkkinälkään" muutoin ohje on ottaa omat eväät. Aina otin omat eväät mukaan, jotka sitten jäi syömättä kun ei ehtinyt niitä hakemaan ja työvuorot kesti ilman taukoja. Parhaat kisat jäi mieleen siitä, että piti käydä itse tulostamassa paperit kotona, ostaa kynät matkalla omakustanteisesti ja vieläpä kyyditä tuomari junaan edes takaisin omalla autolla omakustanteisesti. Tuokin työ heitettiin viime hetkellä minulle kun erehdyin ajamaan pihaan autollani kun työjako oli kesken....

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.8.24 15:32:05

Meillä on huippu porukka, vuosien aikana yhteen hitsautunut ja uusia tullut sopivasti. Toinen tietää ajattelemalla kun pitää singahtaa tai sattuu jotain tai on vaarassa sattua. Kaikkiin ongelmiin löytyy ratkaisu, väki on aina hymyissä suin ja jostain syystä vielä kehuvat meitä ja ollaan hyvässä maineessa. Palkaksi maneesivuoroja ja jokunen reissu joskus, saunailtoja. Raveissa tämä, hyvin voisin talkoilla ratsastuskisoissakin jos osaan.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.8.24 15:32:31

Se on kivaa, ja kisaavan tyttären puolesta haluan että kisoja on jatkossakin. Itse en kuin puskaile. Sunnuntaina taas talkoilemaan!

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.8.24 16:01:51

En itsekään kisaa ja ratsastusharrastus on määrittelemättömän mittaisella tauolla. Käyn silti kisatalkoissa, koska se on kivaa. On mukava nähdä muita harrastajia, ihaille hevosia ja tuntea tekevänsä jotain sen eteen, että kisoja voidaan järjestää. Talkooporukka kun on pieni ja uusia on vaikea saada mukaan. Talkoilijat saavat hyvät eväät ilmaiseksi ja kisojen päälle kokoonnutaan vielä kanttiiniin tekemään selvää sellaisista tarjottavista, jotka eivät säily seuraaviin kisoihin.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.8.24 16:08:39

Meillä seurassa hyvä meininki ja talkoojengiä riittää. Päivän aikana saa syötävää ja juotavaa, hommat saa valita useimmiten itse ja mitään ei tarvitse tehdä yksin jollei sitä itse halua.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   23.8.24 18:43:49

Meillä kisaajat joutuvat myös talkoohommiin.

Siksi lopetin kisaamisen oman seuran kisoissa, koska haluan keskittyä omaan kisaamiseen, hevosen laittoon jne.
Mut en kyllä talkoile enää muutenkaan, koska vanhenin yli järjestäjien iän enkä jaksa enää sitä härdelliä ennen kisoja, kisojen aikana ja sen jälkeen.
Mut aikanaan se oli kyllä kivaa - mukavaa porukkaa ja mukavaa tekemistä yhteisen hyvän eteen!

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   23.8.24 18:44:58

Tärkeää, yhteisöllistä, kivaa ja opettavaista. Lajin kannalta ehdotonta

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 18:46:12

Mä kyllä kisaankin ja talkoilen. Meillä on tehtävät jaettu aina niin, että ei jää kenellekään paha mieli. Ja jos joku ei mennyt ihan putkeen niin 'vastuutyyppi' ottaa mielellään myös palautteet vastaan, että osaa seuraavalla kerralla ottaa nämäkin asiat huomioon:)

Meille kisapäivät on kivaa puuhaa jossa ollaan tekemisissä samaa lajia harrastavien kanssa.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Nobo 
Päivämäärä:   23.8.24 19:05:04

Koska meillä kaikki oman tallin kisaajat talkoilee. Edes sen verran, että siivoaa kakat verkasta yhden luokan ajan. Ei oo paha, ja oman nakin voi varata. Itse otan aina oman luokan jälkeen vasta, jos pelkään härdelliä.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   23.8.24 19:14:33

Nykyään talkoilen omaksi iloksi, nään tuttuja, omalta osaltani mahdollistan kisoja, jotka tärkeitä lapsille, nuorille ja aikuisille seuratasolta kansalliselle tasolle. Aikaisemmin myös oma lapsi kisasi, joten myös hänen eduksi silloin talkoilin.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: mlö 
Päivämäärä:   23.8.24 19:25:49

Kun lopetin itse kilpailemisen ja myin hevosen, jatkoin kisoissa talkoilua kuten olin tehnyt jo kauan kauan ennen oman hevosen ostoa. Työskentelen markkinointialalla ja sen lisäksi, että ennen/kisojen aikana/sen jälkeen hyödynsin ammatillista osaamista, olin myös rakentamassa ja purkamassa ratoja ja järjestelemässä paikkoja sekä istumassa useissa kisoja koskevissa kokouksissa. Tein paljon eikä se haitannut koska kiva olla ja puuhailla samanhenkisten ihmisten kanssa rakkaan lajin parissa.

Koko hommaan tuli kuitenkin täydellinen stoppi, kun eräs kisajärjestelyissä aktiivisena oleva tuli linjoja pitkin eräänä päivänä siitä, etten ollut rakentamassa kouluaitoja tulevan viikonlopun kisoihin. Miksi? Koska olin ihan palkkatöissä. Tiettyjen tyyppien vuoksi myös talkoissa ja kokouksissa näkyi toisten suolaamista ja oman egon pönkittämistä. Koska penniäkään en tuosta touhusta saanut, on oma ajatusmallini se, että silloin pitää edes olla mukavaa. Sellaista ei mikään ole myrkyllisellä porukalla, joten nostin kädet pystyyn ja lopetin kaiken talkoilun. Siksi talkoilin ja siksi sen lopetin.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   23.8.24 19:31:48

Voisin myös kuvitella, etten jatkaisi talkoilua, mikäli siitä tulisi liian ankeaa, vaikeaa tai muutoin hankalaa. Vapaaehtoistyön=tässä tapauksessa talkoilu, pitää olla kivaa ja mielekästä.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   23.8.24 20:18:50

Harrastaa voi monella eri tavalla, mm talkoilemalla tai olemalla muutoin mukana seuran toiminnassa.

Kaikki talkootyö on arvokasta. Ilman talkooporukkaa ei ole kisoja eikä muitakaan tapahtumia. Siksi koen nämä hommat tärkeiksi.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 21:36:19

Miksi et? Kaikki mukaan! Kivaa.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Niimpä 
Päivämäärä:   23.8.24 21:45:59

Talkoilin seuran kisoissa mielelläni kunnes alkoi mennä pakkotyön puolelle. Haukut sain jälkikäteen tehdyistä töistä et olihan kivaa

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.8.24 07:14:18

Minä menin uudella paikkakunnalla mukaan valkoisiin. Ajattelin, että tutustun samalla porukkaan ja saan uusia ystäviä. Väki oli kuitenkin niin sisäänpäinkääntynyttä, että tunsin itseni aivan ulkopuoliseksi. Homma loppui siihen. Edellisessä paikassa olin paljon mukana talkoissa, missä kaikilla oli tosi hauskaa ja tunsi itsensä tarpeelliseksi ja porukan jäseneksi. Pitäkää kisajärjestäjät erityisesti huoli, että uudet tulokkaat kokevat olonsa "kotoisaksi". Näin saatte jatkoon uutta poweria!

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.8.24 08:07:20

siis talkoisiin..

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Nobo 
Päivämäärä:   24.8.24 18:52:02

O toi sun kuvaama niin tuttua huttua, mut monessa toiminnassa. Sanotaan ulospäin että joo mukaan vaan, kaivataan tekijöitä, mutta sitten kun ”tyhmänä” menee mukaan, onkin se ainoa poikkeuksen poikkeuksen poikkeus, ja ottanut ”liian kirjaimellisesti”. Koska ”kaikki mukaan” tarkoittaa vain et ”haluamme vain entuudestaan tuttuja mukaan”.

Onneks meidän tallilla pääsee suht nopeasti sisälle. Ei ehkä keskiöön, mutta ainakin sisään :)

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   24.8.24 19:59:03

Just tänään koko päivän talkoilleena mietiskelin että jos kukaan tulisi yhtään arvostelemaan tai pätemään hommassa joka on mulle annettu, josta ei makseta mitään ja jota kukaan muu ei halua hoitaa, niin talkoilu minun osalta loppuisi kyllä siihen paikkaan. Olis ollut todella nätti päivä tehdä vaikka jotain vapaapäivän juttuja kotonakin, ilman ihmisiä, kun päivätyössäni näen ihmisiä ihan riittävästi.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Nik 
Päivämäärä:   24.8.24 20:07:11

En ole talkoillut enää vuosiin. Joskus aikanaan vietin x-määrän päiviä maastoestevahtina ja estekentällä liputtamassa, mutta sitten tuli mittari täyteen ratamestarin karjumista ja kilpailijoiden raivoamista, jos tuli omalle esteellä hylsy. Etenkin kun en itse kilpaile.

Koirapuolella talkoilen kokeissa edelleen, etenkin silloin jos itsekin starttaan kauden aikana.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   24.8.24 21:30:06

Maksan talkoillen takaisin velkaa menneille sukupolville, jotka ovat talkoilleet silloin, kuin itse kilpailin. Ja on kisoissa ihan hauskaakin. Välillä tutustuu uusiin ihmisiin ja aina tulee tunne, että on myös päässyt auttamaan ihmisiä kohti tavoitteitaan.

Jos minulle ryhtyy joku kermaperse vinkumaan, niin kysyn haluaako hän hoitaa tehtäväni vai kilpailla ja kerron, että voin lähteä kotiin niiltä jalansijoiltani, jos hänen käytöksensä ja vastauksensa ei miellytä minua. On riitänyt, että olen kerran tämän tokaissut, sana ilmeisesti levinnyt hyvin ja kaikki osaavat nykyjään käyttäytyä kovin mukavasti läsnäollessani :)

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.24 03:37:40

Tykkään talkoilla estekisoissa, jos näin suorituksia samaan aikaan eli radalla tai tuomarien kanssa. Koulukilpailut ovat älyttömän tylsiä, joten en todellakaan tuhlaa aikaani niihin edes katsojana tai kilpailijana. Talkoopäivänä näkee monia ihmisiä talliporukasta ja sen ulkopuolelta, saa hyvää ruokaa, asiat hoituu nopeasti 10-15 ihmisen kanssa, joten tekeminen on helppoa ja kivaa. Aion ehdottomasti jatkossakin olla mukana seurani estekilpailuiden talkoissa, jos vain suinkin pääsen ja jos kisoja vain enää järjestetään!

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.24 04:38:03

En kilpaile, mutta talkoilen koulukisoissa. Oma seura ei järjestä kisoja, mutta talkoilen välillä sihteerinä, koska opin kouluratsastuksesta, on kiva nähdä aktiivi-ihmisiä ja olla osa porukkaa.

En talkoile missään, missä käyttäydytään huonosti. Parasta on, kun yksi ratsastaja kerran kiitti myös sihteereitä erikseen. Useammin näkee sitä, että tuomarit huomioidaan, mutta oli hauskaa, kun ratsastaja tiedosti sihteerin olevan ihminen, eikä vain tuomarin varjo. Se mikä välillä harmittaa, on kisapaikan ruokien lihapainotteisuus. Kun luvataan talkooeväät ja kaikessa on kinkkua tai kanaa mukana. Olenkin ottanut omat eväät usein varuiksi.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: raita 
Päivämäärä:   25.8.24 06:09:14

Seura ja sen sisäinen tunnelmakin vaikuttaa todella paljon talkoiluintoon. Toisissa seuroissa ei talkoilemaan saada ketään ja toisissa seuroissa porukan kokoaminen ei ole ongelma. Joidenkin seurojen kisatalkoissa on jopa aina kivaa, toisissa ei todellakaan.
Olen itsekin ollut jäsenenä sellaisessa seurassa, jossa ilmapiiri oli sen verran jäätävä ja suhtautuminen tosi ylimielistä tällaiseen estekisatalkoisiin talkoilemaan tulevaan kouluratsastajaan, ettei todellakaan toista kertaa tehnyt mieli mennä auttamaan kuuntelemaan kettuilua, tiuskimista ja toisista pahan puhumista.
Nykyisessä seurassa taas meno on ihan eri ja tunnelma kaikki mukaan tervetulleeksi toivottava ja yhteishenkeä löytyy. Käyn siis mielelläni talkoilemassa omien kisaviikonloppujeni ulkopuolella seuramme järjestämissä kisoissa

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Floora 
Päivämäärä:   25.8.24 06:31:29

Lähettäjä: O
Päivämäärä: 24.8.24 07:14:18

Minä menin uudella paikkakunnalla mukaan valkoisiin. Ajattelin, että tutustun samalla porukkaan ja saan uusia ystäviä. Väki oli kuitenkin niin sisäänpäinkääntynyttä, että tunsin itseni aivan ulkopuoliseksi. Homma loppui siihen. Edellisessä paikassa olin paljon mukana talkoissa, missä kaikilla oli tosi hauskaa ja tunsi itsensä tarpeelliseksi ja porukan jäseneksi. Pitäkää kisajärjestäjät erityisesti huoli, että uudet tulokkaat kokevat olonsa "kotoisaksi". Näin saatte jatkoon uutta poweria!

Vähän sama kokemus, sain tuntea oloni tosi ulkopuoliseksi ja käytännössä kuulla olevani tyhmä. Oli selkeästi sisäpiirin oma seura.
Olen tainnut kertoa tämän täällä johonkin topaan joskus aiemminkin, mutta ehkä se ei haittaa. Joka tapauksessa elävästi on jäänyt mieleen se kerta, kun ekan kerran sen seuran talkoisiin, minulle itselleni vieraamman lajin kisoihin. Kisapaikalla vastassa ollut (seuran johtoon kuuluva) henkilö sanoi, että menet käyttämään Equipea. Sanoin että en ole sitten ennen moista tehnyt ja kysyin saanhan opastuksen. Sain takaisin mulkaisun, henkilö kaksi askelta taakse, sanoi lälläriin ihan selkeästi kuuluvalla tympeällä äänellä ”täällä on taas yks tunari, mitä ihmeen tehtäviä minä tämmöisille muka keksin, miksi ei täällä ole ketään järkevää joka osaisi mitään”…. Huvittavinta, että seuran instagramista aina iloisella sävyllä toivotellen kaikki uudetkin mukaan ja kuinka ei tarvitse osata mitään, uudet opastetaan. Juu-u.
Vaihdoin sitten jäsenyyteni toiseen seuraan, jossa ilmapiiri on lämmin ja oikeasti jokainen jäsen tervetullut mukaan. Myös me ns itselle väärän lajin kisatalkoissa palloilevat ’tunarit’.

  Re: Miksi talkoilet kisoissa?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   25.8.24 09:22:07

Mukavan yhdessäolon, kivojen ihmisten, hauskan tekemisen, hyvän talkoo safkan ja kiinnostavan päiväohjelman vuoksi....ja tietysti myös niiden hevosten takia, joita usein pääsee ihailemaan aitiopaikalta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.