Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: Flips 
Päivämäärä:   23.8.24 10:22:21

Muutettiin uuselle täysihoito tallille ja heillä ohjeena että hevosen tavarat, joita tallityöntekijät käyttävät, tulisi olla merkattuna selkeästi.

Eli teksti esim. loimen/riimun sisäpuolella ei oikein toimi. Mikä olisi helppo ja erottuva merkintä? Monella näkyi niitä "avaimenperiä" joihin voi itse kirjoittaa. Olisiko muita näkyviä, mutta kestäviä ratkaisuja?

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.8.24 10:33:32

Lomen etuosaan tussilla nimi ja riimuun turpahihnaan ulkopuolelle.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   23.8.24 10:38:01

Mistä löytää muuten sellaisia ”avaimenperiä” joihin voi kirjoittaa jotain? Tuntuu että kaikki kaupat oon kolunnut läpi eikä missään oo.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.24 10:39:04

Ei niitä avaimenperiä tms kukaan ehdi lukea isoilla talleilla.
Tussilla nimi loimen etuosaan, vasemmalle, tai kesä ei jossa nimi ja riittävän isolla.
Riimut meillä ovessa ja tarhassa ovat päässä joten niitä ei tarvitse merkitä, mutta jos tarvis niin tussilla nimi turpahihnaan.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.24 10:39:57

Musta tai valkoinen tussi, ja nimi loimen etuosaan ja takaosaan. Tuo nimi on hyvä tosiaan olla näkyvissä niin että kuka tahansa osaa yksilöidä hevosen.

Puuilosta ja muista löytyy niitä avaimenperiä, löytyvät usein sieltä hyllystä missä on "miesten rihkamaa".

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   23.8.24 10:41:03

Niin ja aloittajalle, tallikaveri oli joskus dynolla (tai mikä nyt onkaan, millä voi tehdä niitä nimitarroja) tulostanut hevosen nimen ja liimas sitten sellaisen aina loimen etuosaan lenkkiin kiinni, jäi sellaiseksi ”lapuksi” siihen sitten. Oli aika hyvä keksintö, jos mun selityksestä yhtään sai kiinni.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.24 10:41:45

Tai jesaria/gorillateippiä etuosaan ja siihen tussilla nimi. Musta gorillateippi pysyy hyvin ja siihen jollain värillisellä maalitussilla nimi, jos et halua suoraan loimeen kirjoittaa nimeä.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 10:42:01

Biltemasta saa avaimenperiä ja varmaan muistakin vastaavista. Monet suutarit ja lukkoliikkeet myyvät ja muistaakseni olen jossain hevostarvikeliikkessäkin nähnyt.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 11:00:03

Ne avaimenperät ei oo kovin kestäviä, usein se nimi pudonnut pois.

Itse laitan vas eteen sisäpuolelle tussilla. Pyrin siirtämään karsinan eteen omat loimet kuivaushuoneesta, ettei kenenkään tarvi lappuja lueskella.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.24 11:05:15

.: niin ovat heikkoja. Mutta jos niitä haluaa käyttää, niin nimi siihen lappuun ja myös takapuolelle muoviin.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   23.8.24 11:05:35

Minä tilasin Amazonista nimilapullisia avaimenperiä kun oli isommalle määrälle tarve, sainkohan jonkun 150kpl kympillä vai viidellätoista eurolla kun peruskaupassa ovat varmaan 10kpl/5€ tai jotain vastaavaa. Toki jos vain yhden hevosen muutamaan loimen tarve niin sama juosta Prisma/Biltema/Puuilo/Class Ohlson/suutari hakemaan pienempi määrä.

Joskus olen miettinyt myös silitettäviä nimilappuja. Nähnyt niitä lasten vaatteissa yms, kai niitä netistä saa tilattua omalla tekstillä? Sellainenkin varmaan toimisi hyvin?

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: EEE 
Päivämäärä:   23.8.24 12:10:11

Tilasin itse kudottua nimikointinauhaa, jota olen ommellut loimen etuosaan ja taakse helmaan.
Nauha tilattu hevosen nimellä Ikast Etikettistä. 50kpl nauhoja maksoi reilu 20€.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: SK73 
Päivämäärä:   23.8.24 12:17:34

Meillä loimissa sisäpuolella niitä lasten vaatteisiin tarkoitettuja tarralappuja. Tarrrat pysyvät hyvin, mutta teksteistä ei kauaa saa selvää. Ja pieniähän ne aloittajan tarkoitukseen olisivat.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 12:35:30

Meillä on monella jesarista kaksin kerroin taitettu lappu häntälenkin renkaassa ja siinä tussilla nimi. Välillä pitää tekstit uusia, mutta muuten toimiva ratkaisu, varsinkin kun kuivarissa loimet on vaakatasossa ja peräosa näkyy telineestä ensimmäisenä niin on helppo napata oikea loimi. Osa on kirjoittanut tussilla suoraan loimen häntäläppään.

"Tilasin itse kudottua nimikointinauhaa, jota olen ommellut loimen etuosaan ja taakse helmaan.
Nauha tilattu hevosen nimellä Ikast Etikettistä. 50kpl nauhoja maksoi reilu 20€."

Tämä kuulostaa kyllä fiksulle.

Samoin jos kestävyys niissä muoviläpysköissä epäilyttää, useammasta paikasta voi tilata nahkalappuja, joihin on leimattu nimi. Kestää varmasti ja kunnon avainrenkaalla ei ihan heti irtoa.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.24 13:15:26

ite tilasin brodeerattuja nimilappuja ja ne ompelin käsin loimeen, on isolla nimi ja kestää pesut ja muut

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   23.8.24 16:12:03

Nimitarra tai avaimenperä. Avaimenperät etuosassa paras. T. Tallityöntekijä

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   23.8.24 16:19:56

Olen itse merkannut etuosaan (lapaan) ja mahdolliseen häntäläppään hevosen nimen ensimmäisen kirjaimen ISOLLA merkkaus-spraylla - neonkeltaista joten näkyy ja erottaa ihan varmasti. Ei toimi jos aikoo myydä loimen eteenpäin, mutta meillä sen verran hevosia että on käytetty jatkossa kotona mikäli tarpeen.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.8.24 16:55:42

Mä teetin kaivertamossa muovisia nimilappuja (joissa rengas kuten avaimenperissä) samalla kertaa kun teetin hevoselle nimikyltin. Hyvin on toiminut!

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: Kopio 
Päivämäärä:   27.8.24 20:55:39

Lasten nimikointi tarrat, saa halvalla monen kokoisia ja ne kestää pesua eli ulkoilmaa hyvin eikä oo ees kalliita!

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.24 22:01:25

Meillä kyllä pitää lukea reiluilla kirjaimilla, en mitään pieniä avaimenperiä ehtisi etsimään loimista.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: Tallityöntekijä2 
Päivämäärä:   28.8.24 07:31:29

Paras on jesari tai muu teippi jossa hevosen nimi ja loimen paksuus. Eli Polle 200g, Polle 100g jne.

Sitten on helppo katsoa, mikä loimi on ohuempi tai paksumpi, kumman puen.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   28.8.24 08:15:45

Meillä nykyään onneksi käytäntö, että loimia ei haeta kuivaushuoneesta vaan se on oltava ovessa valmiina. Mutta silloin kun haettiin, niin paras oli häntäläppään vedetty jesari missä isolla hevosen nimi. Rasittavinta oli etsiä sitä tussitekstiä pitkin loimen etusaa. Jollain oli näitä avaimenperiä missä paperi sisällä josta teksti aina kulunut / haalistunut pois.

Mutta aloittaja, kannattaa tehdä inventaario ja omaksut sen tavan mikä enemmistöllä on. Jos muilla on avaimenperä tietyssä kohdassa niin tee samoin. Helpottaa aamutallin tekijää kun jokaisen nimi on samoin eikä tarvitse etsiä sitä tietoa.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.8.24 09:07:06

Ostin valjassepältä nahkaisia nimilappuja jotka kiepautetaan "itsensä läpi" eli ei ole mitään metalliosia. Ne avaimenperät mihin voi itse kirjoittaa menee niin helposti rikki että aina saa pelätä milloin joutuu hevosen suuhun.

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: Tia 
Päivämäärä:   28.8.24 10:39:44

Tuolta tilannut loimitägejä : https://www.suvido.fi/tuote-osasto/hevonen/

  Re: Hevosen loimien merkitseminen

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   29.8.24 11:55:38

Avaimenperä loimen etuosan d-renkaassa kiinni. Oon varmaan ainut meidän tallilla joka kaikki syys-kevät kauden loimet on merkannut niillä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.