Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   23.8.24 09:30:23

Hevonen on menossa maanantaina ultraan, mutta mammaa meinaa ahdistaa sietämättömästi. Etujalan vuohisen sisäsyrjällä on pientä lämpöä, jännetupissa löysää turvotusta ja jänteet vuohisesta polveen hiukan paksuuntunut (tämä johtunee turvotuksesta). Kylmäys tai kävelytys ei sulata jännetuppia, mutta polven alta vuohiseen kyllä. Hevonen ei onnu käynnissä (ravia en raaski kokeilla), kääntyy normaalisti ja varaa jalalle painoa. Pulssia ei ole joten en usko paiseeseen ja turvotusta on niin vähän, ettei se varmaan imppariakaan voi olla. Niin jääkö enää mitään muuta kivempaa diagnoosia kuin jännevamma? H Ell kertoo kyllä maanantaina siis, mutta voisin yöt jo googlettaa valmiiksi...

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 09:35:32

No jännevammalta kuulostaa mutta itse en pidä sitä suurena vikana. Eikä kuulosta välttämättä pahalta.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   23.8.24 09:36:05

Kylmää monta kertaa päivässä kunnes eläinlääkäri on jalan tutkinut.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 09:39:24

Anna huippukylmää useana päivänä siihen nyt alkuun, jos vain mahdollista.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   23.8.24 09:44:26

Joo jalkaa kylmätään useamman kerran päivässä ja yöksi olen laittanut villat. Ensi yöksi kokeilen kaalikäärettä tai mikä se nyt on nimeltään. Käytössä on myös laser ja tietysti kävelytys. Minkälainen yhdistelmä näitä olisi paras? Hyödyttääkö linimentti? Tuntuu että on pakko yrittää tehdä jotain, toivottavasti hyödyllistä. Tulen varmaan hulluksi ennen diagnoosia.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.8.24 09:52:40

Kylmää ensin, sitten laaser ja linimentti. Älä lämpökäärettä laita. Savet korkeintaan.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   23.8.24 10:13:24

Ei missään nimessä mitään lämpökääreitä. Jännevamman tehokkain hoito on kylmä ja vastaavasti lämpö tekee hallaa.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Lin 
Päivämäärä:   23.8.24 10:17:23

Ei lämpökääreitä. Liikkumaan pitäisi päästä jatkuvasti joten älä jätä karsinaan seisomaan.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 11:39:08

"No jännevammalta kuulostaa mutta itse en pidä sitä suurena vikana. Eikä kuulosta välttämättä pahalta."

Ok, mikä sitten olisi paha? Jännevamman kuntoutus kestää aina vähintään kuukausia, ja kerran vaurioitunut jänne on jatkossakin tervettä heikompi.

Mutta löysä turvotus jännetupessa ja kylmäämällä häviävä turvotus jännealueella ei välttämättä kerro jänteen repeämisestä. Jos taas jänteestä löytyy tunnustelemalla pienikin kova paukura, johon kylmääminen tms ei vaikuta, niin epäilisin repeämää.

Akuuttivaiheessa tehokas kylmäys eikä mitään kävelyttelyä. Tarhassa voi olla, jos ei riehu.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Oma kokemus 
Päivämäärä:   23.8.24 12:04:56

Jännetupen revähdys ja tulehdus. Omalla oli, myös rengasside oli paksuuntunut joten epäilynä oli traumaperäinen kovempi osuma siihen aiheuttajana. Näytti ensin tosi pahalta ja olin aivan varma että jännevamma. Kuukausi kävelyä ja jännetuppi lääkittiin eikä ole menoa haitannut.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.8.24 12:06:15

Huippukylmä on todella tehokas hoito

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: ..oo.. 
Päivämäärä:   23.8.24 13:06:33

Onko kengitys kunnossa. Omalla hevosella jänne ongelmat johtuivat päin h:ta tehdystä vuolusta. Onneksi huomasin ajoissa, kaviot ihan vinot. Kengittäjän vaihto ja jalat ok.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Hippo 
Päivämäärä:   23.8.24 16:20:21

Minun hevosella oli lopulta verenpurkauma. Ontui, jalka turvoksissa, ell sanoi jo päältä päin, että varaudu vaan siihen, että pitkä kuntoutus on esissä. Yllätys olikin sitten kun ultrasi. Joskus voi tulla myös positiivisia yllätyksiä, vaikka pääsääntöisesti aina varaudun pahimpaan.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: ..oo.. 
Päivämäärä:   23.8.24 16:52:19

Hippo kuka sulla oli eläinlääkärinä? Kuulostaa osaavalta ja fiksulta, ei kaikki erota verepurkaumaa ultrassa, varjostumia on hankala tulkita.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 16:54:33

"mikä sitten olisi paha"

Luunmurtuma, nivelrikko tai jänne poikki.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   23.8.24 18:12:20

Meille neuvottiin hevosalan koulussa jännevamman hoitona neljä K:ta: kylmäys, kipulääke, karsinalepo ja kompressio. Niitä toteuttaisin kunnes ell tutkinut.

Laseria olen joskus kuullut, ettei suositella akuuttiin jännevammaan vaan on parempi sitten myöhemmässä vaiheessa. Lämpö ei myöskään ole hyväksi.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   23.8.24 19:37:23

Just oli jännevamma hoidossa tutun hevosella ja kyllä se ihan tarhaan kehoitettiin viemään, jopa laitumelle. Ja hulluksihan se olis karsinassa tullu.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 19:40:34

Jatkuva rauhallinen liike on jännevamman parantamisessa tosi tärkeää. Tarha tai mieluummin laidun on jännevammaisen oikea paikka.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   23.8.24 19:53:30

https://www.helsinki.fi/fi/yliopistollinen-elainsairaala/tietoa-
meista/uutiset/hevosen-jannevammat-ja-niiden-uudet-hoitomenetelmat

Viimeinen luku: "Akuutissa tulehdusvaiheessa tulehduskipulääke, kylmähoito sekä tukisiteen käyttäminen ja myöhemmin kontrolloitu liikunta muodostavat yhä tärkeän osan jännevamman hoidossa"

Piti oikein tarkistaa, onko tässä vuosien aikana muuttunut ohjeistus niin paljon. Oma hevoseni ainakin lähtee aina ravilla, joskus jopa laukalla portilta laitumeen, ja vetää päivittäin ihan omia laukkakuvioitaan huvin vuoksi siellä. Kyllä, jännevammahevosta kävelytetään useita kertoja päivässä, kun akuutein vaihe on ohi, mutta ei sitä heti seuraavana päivänä vauriosta heitetä laitumeen riekkumaan.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: mlö 
Päivämäärä:   23.8.24 20:02:55

"Just oli jännevamma hoidossa tutun hevosella ja kyllä se ihan tarhaan kehoitettiin viemään, jopa laitumelle. Ja hulluksihan se olis karsinassa tullu."

Minä myös oppinut näistä sen, että kävely on parempi kuin seisottelu.

  Re: Voiko olla muu kuin jännevamma?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.24 08:06:53

Joo nykyisin tosiaan suositellaan tarhaamista ja mielellään jopa laidunnusta. Kevyt liike kävellen tekee hyvää ja auttaa pehmeän ja joustavan arpikudoksen muodostumista. Olen kuullut että jotkut ei suosittele enää edes kylmää, mutta itse olen kyllä kylmällä hoitanut.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.