Lähettäjä: *
Päivämäärä: 23.8.24 16:17:50
Pöö: "Huutoäänestys? Nimenomaan asiakastutkimuksessa kaikilla on sama mahdollisuus kertoa 1-5 miten tyytyväinen asiaan on ja wa yms ovat huutoäänestyksiä."
Tarkoitukseni oli sanoa, ettei sillä välttämättä ole kauheasti merkitystä, oletko parannusehdotuksinesi yksin vai paljastaisiko jokin asiakastutkimus samanlaisia ajatuksia muiltakin. Kun ratkaisevaa ei läheskään aina ole se, onko jokin mielipide yhdellä vai kymmenellä asiakkaalla. Itse ainakin toimin niin, että kun korviini kantautuu jokin ehdotus, mietin, onko se toteuttamiskelpoinen ja sellainen, että sen haluan myös toteuttaa. Jos on, niin sitten toteutan. Jos ei, niin sitten en. Toteuttamiskelvoton ehdotus tuskin muuttuisi minun silmissäni toteuttamiskelpoiseksi, vaikka saisin tietooni, että myös viisi muuta asiakasta toivovat tätä asiaa.
Eli älä ole huolissasi: Jos olet saanut ehdotuksesi tallinpitäjän tietoon, eiköhän se, ettei hän sitä ole toteuttanut, kerro jo kaiken oleellisen. Tuskin sitä asiaa mikään asiakaskysely muuksi muuttaisi.
"Minusta sekä * ja .. viesteineen kertovat paljon asennemaailmasta eli siitä, että asiakasdataa ei vaan haluta kerätä systemaattisesti. Koska muka tiedetään kaikki tai ei todellakaan haluta kehittää."
Ei se ole mikään "asenne" vaan ihan tosiasia, että tallinpito on aika erilaista liiketoimintaa kuin moni muu. Etenkin pienissä ja keskikokoisissa talleissa, joissa tallinpitäjät tekevät suuren osan työstä itse, he ovat huomattavasti lähempänä asiakkaita kuin monissa muissa yrityksissä ollaan. Monissa yrityksissähän tilanne on se, ettei asiakkaita välttämättä kauheasti kohdata kuin kassalla. Ja isoissa yrityksissä johto ei välttämättä kohtaa niitä asiakkaita sielläkään. Näissä on tietysti ihan eri tavalla merkityksellistä kerätä sitä "asiakasdataa", kun muunlainen keskusteluyhteys asiakkaisiin voi olla hyvin ohut.
Mietihän nyt: Keskivertotallinpitäjällä on enintään muutama kymmenen asiakasta, usein vähemmän, ja vaihtuvuus on yleensä pientä. Lisäksi hän voi kohdata nämä asiakkaat jopa monta kertaa viikossa. Kovin monessa muussa yrityksessä asia ei ole näin. Ei se ole mikään kuvitelma omasta kaikkitietävyydestä, jos toteaa, että eiköhän tuolta pohjalta jonkinlainen käsitys niistä asiakkaiden mielenliikkeistä ole.
"Asenne" ei ole sekään, että hevosala on taloudellisessa mielessä tällä hetkellä aika lailla kuilun partaalla. Kustannukset nouset kestämättömästi, ja samalla alkaa tulla seinä vastaan siinä, paljonko lisää tallien asiakkaat voivat vielä maksaa palveluista. Monilla talleilla on nyt ensisijaista koettaa yrittää pitää toiminta ylipäätään pystyssä ja kannattavana. Asiakkaiden toiveiden ja mielipiteiden tarkempi mittailu on aika hyödytöntä, jos liikkumavaraa ei ole.
"Ehkäpä jopa mielellään kuunnellaan näitä fanittajia, koska siitä.tulee hyvä mieli. Tutlimuksista ei välttämättä tule esille uusia asioita mutta data auttaisi priorisoimaan kehityshankkeita ja antaisi työkaluja minun kaltaisten nillittäjien (lol) kanssa mikäli tosiaan on niin, että valittaja on täysin yksin mielipiteensä kanssa."
Tuo nyt kuulostaa aika lapselliselta puheelta, että tallinpitäjiä kiinnostaisivat jotkin "fanittajat". Ehkä sinä hahmotat tallimaailmaa niin, että siellä on jotain "faneja" ja sitten niitä muita, muttei se tarkoita, että se tallinpitäjä hahmottaisi.
Ei siitä tarvitsisi olla niin kauhean huolissaan, mitä kukin sinne tallinpitäjän korvaan kuiskii ja onko se "fanitusta" vai jotain muuta, koska ei yritystoimintaa kuitenkaan niiden korvaan kuiskimisten perusteella voi johtaa. Kyllä siinä on hyvin paksu siivu mukana ihan kaikenlaisia muitakin realiteetteja kuin niitä, mitä kukin asiakas sanoo tai ajattelee tai on mieltä.
Tosin täytyy kyllä sanoa, että siinä mielessä ne "fanit" voivat tietysti olla ihan aidosti tallinpitäjälle hyviä ja tärkeitä asiakkaita, että kyllähän tallia kannattaa pitää ensisijaisesti niille asiakkaille, joille sen palvelut sopivat. Voi niitä halutessaan faneiksikin kutsua. :) Asiakkaat, jotka ovat tallissa mutta antavat jatkuvasti ymmärtää, ettei kyseinen talli oikeastaan edes miellytä heitä, kieltämättä ovat helposti tallinpitäjän silmissä niitä, joiden kohdalla voi jopa miettiä, että milloinkohan asiakas ymmärtää siirtyä sellaiselle tallille, jonka palvelut oikeasti sopivat hänelle.
"Esimerkiksi jotkut jonnin joutavat animaatiot tai hauskasti muotoiltu copytekstit mobiilisovelluksista eivät ole siellä siksi, että ne olisivat tärkeitä toiminnallisuusia, vaan että niistä tulee käyttäjille hyvä mieli."
Epäilemättä näin. Tosin jos menisit niille mobiilisovellusten kehittäjille kertomaan, millaiset katteet tallinpidossa on, he eivät varmaan lakkaisi nauramasta vielä ensi viikollakaan ja heidän voisi itse asiassa olla sen perusteella aika helppo ymmärtää, miksei hevosalan palveluissa ole niin kauheasti niitä asiakkaita ilahduttavia "jonninjoutavuuksia". ;)
|