Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Tutkija 
Päivämäärä:   22.8.24 21:18:53

Monella alalla on ihan rutiininomaista tehdä erilaisia asiakaskyselyitä, joilla selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä ja toiveita. Yksityistalleihin/hevospalveluihin liittyen muistan vastanneeni yhteen asiakaskyselyyn yli 30 vuoden ajanjaksolla.
Eikö talleja kiinnosta asiakastyytyväisyys? Onko linjana kaikkialla vain että jos ei miellytä niin kannattaa vaihtaa tallia? Kysytäänkö tallipaikan irtisanovilta että miksi lähtee ja mikä uudessa paikassa on paremmin?

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.24 21:23:29

No ei todellakaan kiinnosta asiakastyytyväisyys

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   22.8.24 21:56:06

Ehdotin tätä kerran tallinpitäjälle, kun kyllästyin siihen, että olin ainoa, joka fb ja wa-keskusteluissa jaksoi ottaa erään epäkohdan esille. Näissä keskusteluissa sitten tallinpitäjän fanitytöt vyöryttivät oman mielipiteensä kommentteihin eikä kukaan jaksanut heitä alkaa haastamaan Sanoin tallinpitäjälle, että jos tekisit säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyn, saisit paremman käsityksen siitä, mikä tallilla on hyvin ja mikä ei niin hyvin, koska nimettömänä kaikki uskaltaisivat kertoa mielipiteensä, kun ei ole pelkoa, että nämä ärhäkästi tallinpitäjää puolustavat tyypit eivät ala räksyttämään.

Ihan perus 1-5 arvio tallinperuspalveluista + vaikka yksi avoin kenttä palautteelle olisi älyttömän hyvä työkalu. Kyseisellä tallilla 90% hommista toimii, joten arvioiden keskiarvot olivat myös todella hyvää markkinointimateriaalia, jos tulokset jakaisi somessa ja nettisivuilla. Dataa voisi sitten joko käyttää kehittämiseen tai ei, mutta ainakin kaikilla olisi tasapuolinen mahdollisuus antaa palautetta.

Jokaisella tallilla on niitä, joiden mielestä tallinpitäjä ei tee mitään väärin ja niitä, joiden mukaan kaikki on perseestä. Molemmat ääripäät ovat yleensä myös ne äänekkäimmät. Suurin osa on mieluummin keskusteluissa hiljaa kuin alkaa vääntämään asiasta jossain wa-ryhmässä. Ääripäitä kuunnellessa tallinpitäjä ei saa oikeaa kuvaa asiakastyytyväisyydestä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Tallinpitäjä3 
Päivämäärä:   22.8.24 22:13:42

Tyytyväisyyskysely ei auta mitään.
Maksuhalukkuuskysely auttaa.
eli
Paljon maksat lisää lisäpalvelusta a b c?

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Tutkija 
Päivämäärä:   22.8.24 22:31:34

Maksuhalukkuuskysely kuulostaa oikein hyvältä keinolta selvittää mitä asiakkaat toivovat. Mutta miksi tyytyväisyyskysely ei auta mitään?

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.24 22:51:07

Vuokralaisilta tulee riittävästi palautetta kysymättäkin.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: KK 
Päivämäärä:   22.8.24 23:26:22

Eiköhän kaikki jo tiedä, mitä asiakkaat tällä alalla tahtovat.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 03:52:17

Outoa asiakkaiden vähättelyä olettaa, että tietää valmiiksi mitä he haluavat. Ja olettaa, ettei mistään haluta maksaa. Meillä ainakin asiakaskunta tekee töitä monella eri alalla ja vastuullisissa tehtävissä. Sieltä löytyy osaamista ja näkemyksiä laajasti. Ja osaamista talouden puolelta. Eivät hevosalan asiakkaat ole mikään yhtenäinen aivoton porukka, vaikka hevospiireissä ihmiset arvotetaankin usein pelkän ratsastustaidon perusteella.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.8.24 06:31:53

Pöö kuulostaa juuri kamalimmalta mahdolliselta yksäriasiakkaalta. Jos 90% hommista toimi, miksi naukua jatkuvasti jostain pikkuasiasta? Ehkä muut eivät kommentoineet mitään, koska olivat tyytyväisiä, ja totesivat, että sillä pikkuasialla ei ole niin merkitystä heille. Kaikkea kun ei voi saada. Tai voi, kun avaa tarpeeksi lompakkoa, mutta siihen ei olla valmiita.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   23.8.24 09:04:25

Olis hyvä jos tekisivät mutta luulen että talous on niin tiukilla että ei siihen voi ryhtyä.

Itse en kaipaa tallilta muuta kuin peruspalvelun, mutta toivon että siinä on sen verran laatua että se täyttää hevosen hyvän pidon edellytykset.

Omalla palaute listalla olisi kentän ja maneesin pohjien hoito, karsinoden siivouksen taso sekä kuivikkeen määrä.

Kun hinta on 900 €/kk on näiden asioiden mielestäni oltava kunnossa.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: pp 
Päivämäärä:   23.8.24 10:02:23

Syytä olisi monessakin paikassa.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 10:46:38

Yhden kyselyn olen täyttänyt 40 vuoden aikana. Se oli ihan hyvä kyllä, kysyttiin halua maneesiin ja tarhauksiin liittyviä juttuja, kaikkea oleellista.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   23.8.24 10:55:52

Itse ainakin olisin halukas maksamaan reilusti yli tonnin tallivuokran lisäksi extraa mm. tarhaan juottamisesta, joka ei kuulu tallivuokraan ja jota ei saa edes ostettua lisäpalveluna. Luulen, että moni muukin asiakas olisi, elleivät kaikki. Kysymällä se selviäisi. Sen sijaan moni asiakas miettii tallin vaihtoa jonnekin, missä hevonen saa vettä tarhaan myös vaikka omistaja ei olisi sitä itse kantanut tai sopinut että joku muu auttaa. Varmasti olisi muitakin lisäpalveluita joita ostaisin jos olisi ostettavissa, esimerkiksi puurojen tai mashien turvotus ja tarjoilu, hevosen lääkitseminen tai lämmön mittaaminen tarvittaessa, että ei tarvitsisi parin minuutin homman takia ajaa tallille monta kertaa päivässä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 11:26:39

Jos puhutaan yksäritalleista, niin vain osa niistä on niin isoja, että asiakaskysely toimisi kovin hyvin. Asiakkaita täytyisi olla mieluiten +30, että voitaisiin edes kuvitella, että anonymiteetti aidosti säilyy. Jos asiakkaita on vähemmän, kyllä tallinpitäjä helposti voi päätellä, keltä mikäkin vastaus on - ja koska asiakkaatkin sen ymmärtävät, se rajoittaa vastaamista.

Lisäksi ainakin niillä talleilla, joissa asiakkaita ei ole monta kymmentä ja joissa tallinpitäjä itse pyörittää tallin arkea, asiakkaisiin on usein sen verran läheinen asiakassuhde ja keskusteluyhteys, ettei asiakaskysely edes toisi kauheasti lisäarvoa. Harvoin tuontyyppisillä talleilla on niin, että tallinpitäjä olisi ihan pihalla siitä, mikä tunnelma asiakkaiden puolella on ja mitä heidän mielessään liikkuu.

Lisäksi asiakaskyselyissä on se ongelma, että jotta niitä kannattaisi tehdä, täytyisi olla myös mahdollisuus muuttaa tallin toimintaa jollain tavalla. Hevosalahan on ollut jo pidemmän aikaa melkoisen kireässä ja vaikeassa tilanteessa, joka jättää talleille todella vähän liikkumavaraa. Sitä ei asiakaskysely välttämättä miksikään muuta.

"Ehdotin tätä kerran tallinpitäjälle, kun kyllästyin siihen, että olin ainoa, joka fb ja wa-keskusteluissa jaksoi ottaa erään epäkohdan esille."

Nyt on ihan pakko sanoa, etten ymmärrä tätä logiikkaa. Olet siis saanut tuotua kokemasi epäkohdan tallinpitäjän tietoon. Hän on - ilmeisesti - valinnut olla tekemättä asialle mitään. Miten luulet, että asiakaskysely muuttaisi tätä asiaa? Uskotko, että tallinpitäjän toiminnan voi "huutoäänestää nurin" - eli jos riittävän moni sanoo samasta asiasta, niin sitten tallinpitäjän "pakko" muuttaa toimintaansa? Voin kertoa, ettei homma mene niin. Olen itse tallinpitäjä, ja jos minun tietooni on kerran tuotu parannusehdotus, ja olen todennut, ettei sitä voi toteuttaa, ei asia siitä muuksi muutu, jos lisäksi muutama muu toistaisi saman parannusehdotuksen anonyymissa kyselyssä.

Sen sijaan ehdotan, että jos sinua häiritsee muiden kommentointi WA-ryhmässä, niin käy sen tallinpitäjän kanssa ihan kahdenkeskinen keskustelu. Laita yksityisviestiä tai mene juttelemaan ihan kasvotusten. Tosin samasta asiasta ei kannata niin kovin monta kertaa jutella. Jos tallinpitäjä jo tietää, että haluaisit jonkin asian olevan toisin, muttei ole tehnyt asian eteen mitään, silloin sinun kannattaa miettiä, voitko elää kyseisen asian kanssa vai onko parempi vaihtaa tallia.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   23.8.24 11:32:21

Ratsastuskoululla jossa kävin tehtiin kerran sinä aikana kysely kun olin asiakas. Fiksut muutama kysymys 1-5 asteikolla ja sitten vapaa kenttä, ihan joku yksittäinen aikuinen antoi palautetta ylipäätään ja loput oli teinien hypätään tunneilla enemmän ja korkeempia, muuten kaikki tosi kivaa. Tallinpitäjä ei sen jälkeen ole nähnyt järkeä erillistä kyselyä laittaa kun ei siihen nimettömänäkään haluttu vastata.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.8.24 13:32:42

*

Huutoäänestys? Nimenomaan asiakastutkimuksessa kaikilla on sama mahdollisuus kertoa 1-5 miten tyytyväinen asiaan on ja wa yms ovat huutoäänestyksiä.

Ja kyllä. Olen hyväksynyt tilanteen, ettei asiaan tule korjausta, mutta talli on muuten hyvä eikä sieltä kannata lähteä pois. Olen kuitenkin vakuuttunut, että jos tallinpitäjä tsemppaisi ko asian suhteen, muutkin olisivat siitä iloisia. Kuitenkin aika perusjutusta on kyse.

Ja kiitos, juttelen kaikenlaista tallinpitäjän kanssa naamatusten.

Minusta sekä * ja .. viesteineen kertovat paljon asennemaailmasta eli siitä, että asiakasdataa ei vaan haluta kerätä systemaattisesti. Koska muka tiedetään kaikki tai ei todellakaan haluta kehittää. Ehkäpä jopa mielellään kuunnellaan näitä fanittajia, koska siitä.tulee hyvä mieli. Tutlimuksista ei välttämättä tule esille uusia asioita mutta data auttaisi priorisoimaan kehityshankkeita ja antaisi työkaluja minun kaltaisten nillittäjien (lol) kanssa mikäli tosiaan on niin, että valittaja on täysin yksin mielipiteensä kanssa.

Ihan perusjuttuja liiketoiminnan kehittämisessä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.8.24 13:47:43

Vai kehityshankkeita. Kuule, kun talous on päivästä toiseen kädestä suuhun-elämistä niin siinä ei paljon kehitellä. Jos nostat tallivuokraa kehityshankkeen vaatimien eurojen verran, 80% väestä muuttaa muualle. Sulla ei taida olla ihan käsitystä siitä, kuinka huonoon suuntaan alan kulurakenne on mennyt viimeisen 5v sisään.

Ihan vinkiksi, käypä katsomassa kuinka paljon maneesitalleja on myynnissä tällä hetkellä. Määrä saattaa järkyttää...

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 14:04:57

Kun kulurakenne muuttuu toiminnan pitää muuttua niin, että homma pysyy kannattavana yritystoiminnassa aina. Koska maailma muuttuu, myös asiakkaiden prioriteetit voivat muuttua. Yrittäjä, joka menee vanhan toimintaympäristön ehdoilla ja luuloilla ottaa ison riskin. On paljonkin sellaisia asioita joihin voi vaikuttaa ilman, että se automaattisesti tarkoittaa lisää rahanmenoa.

Hevosalalla ollaan edelleen vanhojen tapojen otteessa. Ihan jos pelkästään katsoo miten maatalouden toimintatavat ovat muuttuneet niin aika harvaa muuta maatalouseläintä ruokitaan ja siivotaan käsin niinkuin hevosia yleensä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.8.24 14:07:58

Ja vielä lisäys, että kysehän ei aina ole siitä, että kyselyllä tiedusteltaisiin mitä _lisä_palveluita halutaan (jos niitä ei ole varaa tuottaa eikä kukaan maksa), vaan tyytyväisyyttä olemassa oleviin palveluihin. Kysehän on myös ajankäytöstä ja sen priorisoinnista.

Englanninkielessä on sana delightful ja palvelumuotoilussa korostetaan paljon tätä delightful-aspektia. Asiakas voi olla "tyytyväinen" mutta pienet asiakasta ilahduttavat asiat, voivat nostaa asiakaskokemuksen ihan uudelle tasolle.

Esimerkiksi jotkut jonnin joutavat animaatiot tai hauskasti muotoiltu copytekstit mobiilisovelluksista eivät ole siellä siksi, että ne olisivat tärkeitä toiminnallisuusia, vaan että niistä tulee käyttäjille hyvä mieli.

Siksi juuri se, ettei "kaikki valita, vaan yksi" voi olla liiketoiminnan kannata huono tapa katsella asiaa, koska asian korjaaminen voi oikeasti myös ilahduttaa niitä, jotka eivät aktiivisesti valita (tai nosta asiaa rakentavassa mielessä esille, sekin on katsokaas ihan mahdollista), koska ovat vaan "ihan tyytyväisiä".

Kyse on nimenomaan liiketoiminnan jatkuvuudesta. Kuinka moni haluaa tuoda seuraavankin hevosen tälle tallille. Tai kuinka moni suosittelee tallia ystävälleen. Kirjoittaa todennäköisesti positiiviseen sävyyn tallilla hötönetissä. Todennäköisemmin niin tekee "ilahtunut" kuin "ihan tyytyväinen".

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 14:09:14

.: Johtuu siitä, että hevosten karsinoita ei pysty siivoamaan koneellisesti kun niihin ei mikään kone mahdu. Joillain talleilla väliseinät saa siirrettyä sivuun, jolloin kuivikepatjat voi ajaa traktorilla pois, mutta näissä talleissa on ongelma sisäilman kanssa, kun patjoja ei siivota joka päivä (kuten eläinsuojelulaki vaatii). Samoin kuivikkeen kulutus on aikamoinen tällä tavalla hoidettuna.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.8.24 14:09:56

--- Joo, olen todellisuudesta vieraantunut, koska meidän tallilla kehityshankkeitä, isoja ja pieniä, tehdään koko ajan. Tallinpitäjä ei elä kädestä suuhun, vaan kehittää liiketoimintaansa koko ajan. Siksipä siellä onkin hyvä olla tästä yhdestä epäkohdasta huolimatta.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Huoh! 
Päivämäärä:   23.8.24 14:33:41

No, Pöö on hyvä ja etsii paikan, jossa tämä asia on kunnossa (ja muut asiat ei ehkä niin hyvässä), tai etsii hevoselleen ja itselleen toisen paikan.

Itse asiakkaana koen myös raskaaksi nämä jatkuvasti valittavat, jotka hiipivät juttusille "vinkkaamaan", että pitäisikö antaa tallinpitäjälle tällainen ja tällainen kehitysehdotus, mitä olet mieltä tästä ja tuosta, eikö tuo asia olekin vähän huonosti? Ja odottavat, että muut yhtyvät hänen juttuihinsa ja näin saadaan "pakotettua" tallinpitäjä tekemään hänen toivomansa muutokset.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Huoh! 
Päivämäärä:   23.8.24 14:36:01

Siis etsii toisen paikan tai lakkaa valittamasta

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.8.24 14:54:40

Huoh opettelee lukemaan :D. Ainakin kahdessa viestissä olen sanonut, että olen tehnyt sen puutteellisen asian kanssa rauhan, koska tallilla on muuten asiat hyvin.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   23.8.24 14:58:01

"Itse asiakkaana koen myös raskaaksi nämä jatkuvasti valittavat, jotka hiipivät juttusille "vinkkaamaan", että pitäisikö antaa tallinpitäjälle tällainen ja tällainen kehitysehdotus, mitä olet mieltä tästä ja tuosta, eikö tuo asia olekin vähän huonosti? Ja odottavat, että muut yhtyvät hänen juttuihinsa ja näin saadaan "pakotettua" tallinpitäjä tekemään hänen toivomansa muutokset."

Niin ja tämän sakinhivuttamisenhan voisi ehkäistä, tadaa, sillä säännöllisellä asiakastyytyväisyyskyselyllä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.8.24 15:02:29

Voisihan asiakaskyselyllä hakea säästöjäkin jos saisi tietoa siitä, mitkä asiat ovat asiakkaille tärkeitä ja mitkä mahdollisesti jopa merkityksettömiä. Omituinen ajatusmaailma pitää olla jos kysymättä on tiedossa että enemmän pitäisi saada maksamatta mistään.

Itse esimerkiksi poistaisin maneesin valojen automaattisen syttymisen liiketunnistimella kesäisin, hämärämpinäkin aikoina miettisin riittäisikö vain osa valoista kun niitä voi ohjata erikseen. Eli minulle asiakkaana olisi vain plussaa, jos valot eivät palaisi ympäri vuoden täydellä teholla ja tallille se toisi säästöä sähkölaskuun.

Olisin valmis maksamaan ihan reilun korvauksen siitä, että joku muu huolehtisi hevoseni lisärehujen hankkimisesta tai pyykkien pesemisestä olemassa olevalla koneella.

Rahoitusta mahdollisiin hankintoihin voisi hyvin hankkia asiakkailta, jos tietäisi mitä asiakkaat toivovat. Moni voisi maksaa etukäteenkin sellaisesta, mitä haluaisivat.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 15:50:48

Eivät tee, koska tp:t tietävät ihan itse mitä asiakkaat haluavat ja paljonko heidän lompakoissaan on rahaa.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 16:17:50

Pöö: "Huutoäänestys? Nimenomaan asiakastutkimuksessa kaikilla on sama mahdollisuus kertoa 1-5 miten tyytyväinen asiaan on ja wa yms ovat huutoäänestyksiä."

Tarkoitukseni oli sanoa, ettei sillä välttämättä ole kauheasti merkitystä, oletko parannusehdotuksinesi yksin vai paljastaisiko jokin asiakastutkimus samanlaisia ajatuksia muiltakin. Kun ratkaisevaa ei läheskään aina ole se, onko jokin mielipide yhdellä vai kymmenellä asiakkaalla. Itse ainakin toimin niin, että kun korviini kantautuu jokin ehdotus, mietin, onko se toteuttamiskelpoinen ja sellainen, että sen haluan myös toteuttaa. Jos on, niin sitten toteutan. Jos ei, niin sitten en. Toteuttamiskelvoton ehdotus tuskin muuttuisi minun silmissäni toteuttamiskelpoiseksi, vaikka saisin tietooni, että myös viisi muuta asiakasta toivovat tätä asiaa.

Eli älä ole huolissasi: Jos olet saanut ehdotuksesi tallinpitäjän tietoon, eiköhän se, ettei hän sitä ole toteuttanut, kerro jo kaiken oleellisen. Tuskin sitä asiaa mikään asiakaskysely muuksi muuttaisi.

"Minusta sekä * ja .. viesteineen kertovat paljon asennemaailmasta eli siitä, että asiakasdataa ei vaan haluta kerätä systemaattisesti. Koska muka tiedetään kaikki tai ei todellakaan haluta kehittää."

Ei se ole mikään "asenne" vaan ihan tosiasia, että tallinpito on aika erilaista liiketoimintaa kuin moni muu. Etenkin pienissä ja keskikokoisissa talleissa, joissa tallinpitäjät tekevät suuren osan työstä itse, he ovat huomattavasti lähempänä asiakkaita kuin monissa muissa yrityksissä ollaan. Monissa yrityksissähän tilanne on se, ettei asiakkaita välttämättä kauheasti kohdata kuin kassalla. Ja isoissa yrityksissä johto ei välttämättä kohtaa niitä asiakkaita sielläkään. Näissä on tietysti ihan eri tavalla merkityksellistä kerätä sitä "asiakasdataa", kun muunlainen keskusteluyhteys asiakkaisiin voi olla hyvin ohut.

Mietihän nyt: Keskivertotallinpitäjällä on enintään muutama kymmenen asiakasta, usein vähemmän, ja vaihtuvuus on yleensä pientä. Lisäksi hän voi kohdata nämä asiakkaat jopa monta kertaa viikossa. Kovin monessa muussa yrityksessä asia ei ole näin. Ei se ole mikään kuvitelma omasta kaikkitietävyydestä, jos toteaa, että eiköhän tuolta pohjalta jonkinlainen käsitys niistä asiakkaiden mielenliikkeistä ole.

"Asenne" ei ole sekään, että hevosala on taloudellisessa mielessä tällä hetkellä aika lailla kuilun partaalla. Kustannukset nouset kestämättömästi, ja samalla alkaa tulla seinä vastaan siinä, paljonko lisää tallien asiakkaat voivat vielä maksaa palveluista. Monilla talleilla on nyt ensisijaista koettaa yrittää pitää toiminta ylipäätään pystyssä ja kannattavana. Asiakkaiden toiveiden ja mielipiteiden tarkempi mittailu on aika hyödytöntä, jos liikkumavaraa ei ole.

"Ehkäpä jopa mielellään kuunnellaan näitä fanittajia, koska siitä.tulee hyvä mieli. Tutlimuksista ei välttämättä tule esille uusia asioita mutta data auttaisi priorisoimaan kehityshankkeita ja antaisi työkaluja minun kaltaisten nillittäjien (lol) kanssa mikäli tosiaan on niin, että valittaja on täysin yksin mielipiteensä kanssa."

Tuo nyt kuulostaa aika lapselliselta puheelta, että tallinpitäjiä kiinnostaisivat jotkin "fanittajat". Ehkä sinä hahmotat tallimaailmaa niin, että siellä on jotain "faneja" ja sitten niitä muita, muttei se tarkoita, että se tallinpitäjä hahmottaisi.

Ei siitä tarvitsisi olla niin kauhean huolissaan, mitä kukin sinne tallinpitäjän korvaan kuiskii ja onko se "fanitusta" vai jotain muuta, koska ei yritystoimintaa kuitenkaan niiden korvaan kuiskimisten perusteella voi johtaa. Kyllä siinä on hyvin paksu siivu mukana ihan kaikenlaisia muitakin realiteetteja kuin niitä, mitä kukin asiakas sanoo tai ajattelee tai on mieltä.

Tosin täytyy kyllä sanoa, että siinä mielessä ne "fanit" voivat tietysti olla ihan aidosti tallinpitäjälle hyviä ja tärkeitä asiakkaita, että kyllähän tallia kannattaa pitää ensisijaisesti niille asiakkaille, joille sen palvelut sopivat. Voi niitä halutessaan faneiksikin kutsua. :) Asiakkaat, jotka ovat tallissa mutta antavat jatkuvasti ymmärtää, ettei kyseinen talli oikeastaan edes miellytä heitä, kieltämättä ovat helposti tallinpitäjän silmissä niitä, joiden kohdalla voi jopa miettiä, että milloinkohan asiakas ymmärtää siirtyä sellaiselle tallille, jonka palvelut oikeasti sopivat hänelle.

"Esimerkiksi jotkut jonnin joutavat animaatiot tai hauskasti muotoiltu copytekstit mobiilisovelluksista eivät ole siellä siksi, että ne olisivat tärkeitä toiminnallisuusia, vaan että niistä tulee käyttäjille hyvä mieli."

Epäilemättä näin. Tosin jos menisit niille mobiilisovellusten kehittäjille kertomaan, millaiset katteet tallinpidossa on, he eivät varmaan lakkaisi nauramasta vielä ensi viikollakaan ja heidän voisi itse asiassa olla sen perusteella aika helppo ymmärtää, miksei hevosalan palveluissa ole niin kauheasti niitä asiakkaita ilahduttavia "jonninjoutavuuksia". ;)

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 16:22:33

"Omituinen ajatusmaailma pitää olla jos kysymättä on tiedossa että enemmän pitäisi saada maksamatta mistään."

Minulla on ainakin niin omituinen ajatusmaailma, että ihan ilman monivalintakyselyjäkin teen jotain johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, jos tallipaikan pienetkin hinnankorotukset meinaavat aiheuttaa sydänkohtauksen ja jos joka kerta asiakas lakkaa tarvitsemasta kyselemäänsä lisäpalvelua, kun sille osoittaa edes pienenkin lisähinnan. Mutta ilmeisesti sinusta tästä ei voi päätellä mitään vaan syvempi totuus löytyisi jostain kyselystä? :)

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.8.24 16:37:11

*, ehkä sinun tallissasi sitten ei ole asiakkailla yhtään taloudellista liikkumavaraa. Minä maksaisin 1200 euron tallivuokran päälle ihan sujuvasti sellaisista palveluista, jotka helpottaisivat arkeani.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.8.24 17:13:40

Voi kertoa ihan ilman kyselyäkin jos haluaa maksaa jostain lisäasiasta lisää. Tai jos kokee että palvelua on liikaa. Jos tavoite taas on tuoda esiin omia ideoita ja kehityskohteita niin pahoittelut, ei voisi vähempää kiinnostaa.

Ellei kyse ole jostain aidosti kuluja pienentävästä tai työtä vähentävästä tai turvallisuutta parantavasta asiasta joka ei maksa paljoa. Sitten voi ehkä kiinnostaa kerran kuulla, ja toki niitäkin saa kertoa mitkä ei kiinnosta :D mutta tallinpitäjä päättää mitä kehittää, ei mikään äänestys.

Eikä tallinpitäjän tarvitse perustella asiakkaalle miksi ei tee jotain tai tekee jotain muuta, se on ajatuksenakin täydellisen naurettava ja vain röyhkeä (tai vaikeasti autisti) ei ymmärrä mitkä keskustelunaiheet on sellaisia joita on parempi jättää väliin tai ainakaan ei montaa kertaa alkaa samasta viestittelemään tai puhumaan.

Jospa asiakas tajuaisi että 'asiakas ei ole aina oikeassa' eikä 'asiakas elätä yrittäjää' hevosalalla.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 17:16:30

"eikä 'asiakas elätä yrittäjää' hevosalalla."

Kukas sen sitten elättää, naapuriko?

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 17:46:41

I: "*, ehkä sinun tallissasi sitten ei ole asiakkailla yhtään taloudellista liikkumavaraa. Minä maksaisin 1200 euron tallivuokran päälle ihan sujuvasti sellaisista palveluista, jotka helpottaisivat arkeani."

Niin kuin varmaan tiedätkin, tallivuokrasi on Suomen mittakaavalla siellä isoimmasta päästä. Nelinumeroisten tallivuokrien talleista varmasti löytyykin teitä, jotka olisivat aidosta valmiita maksamaan lisäpalveluista. :) Monista muista talleista ei löydy...

Lisäksi sekään ei kaikkien palvelujen kohdalla riitä, että löytyy joku, joka olisi kiinnostunut maksamaan. Osan palveluista voi toki toteuttaa vain yhdelle asiakkaalle, mutta jos puhutaan sellaisista palveluista, joiden vuoksi täytyisi muuttaa toimintatapoja niin paljon, että koko tallivuokra nousisi, se ei riitä, että jollakin asiakkaalla olisi maksukykyä ja -halua, jos suurimmalla osalla ei ole.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 17:48:49

.: "Kukas sen sitten elättää, naapuriko?"

Aika monessa tapauksessa mies, tai jos tallinpitäjällä on jokin muu tulonlähde kuin tallinpito, niin sitten se. :) Ja vaikka tallinpitäjä eläisikin tallinpidosta saamillaan tuloilla, usein ne tulot ovat sitä luokkaa, että erittäin harvan asiakkaan täytyy olla huolissaan siitä, ettei tallinpitäjä tee tarpeeksi palkkansa eteen. Usein hän tekee aivan liikaakin eli käytännössä osittain talkoilee asiakkaiden hyväksi.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Tutkija 
Päivämäärä:   23.8.24 17:50:41

Toki kyselyn tekeminen on turhaa jos asiakkaiden mielipide ei kiinnosta lainkaan, kuten muutamasta vastauksesta käy ilmi. Toivon teille vilpittömästi parempia aikoja, kuten koko hevosalalle.

Varmasti merkitystä on tallin koollakin sekä sillä miten tallia pidetään, mm. onko yrittäjä itse tallin olennaisin henkilökunta vai onko kyseessä esimerkiksi iso osaketalli, jossa on kymmeniä karsinoita ja monta työntekijää tai ratsastuskoulu, jolla pyörii monta tuntia joka päivä.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 17:56:30

"Aika monessa tapauksessa mies, tai jos tallinpitäjällä on jokin muu tulonlähde kuin tallinpito, niin sitten se."

Ilmankos hevosnaisilla on niin huono maine, jos tallinpitäjätkin pistävät vain miehensä elättämään ja itse harrastelevat. Tuota muuta tulonlähdettä kyllä epäilen, koska täällä tp:t aina kovasti korostavat kuinka _paljon_ aikaa tallinpito vie. Siis miten siinä ehtisi enää palkkatöitä rinnalla tekemään .

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: Pikkis 
Päivämäärä:   23.8.24 18:10:16

Ei asiakkaiden mielipide kiinnosta, koska jos lähtökohtaisesti tallilla on perusasiat kunnossa (hevosenhoito, kuten ruokinta, tarhaus ja vesihuolto) niin tarvetta muutoksille ei ole. Aina on tulossa uusia valittajien tilalle, hyviin paikkoihin on jonoa.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.24 18:11:08

Ratsastuskoululla ymmärrän palautekyselyn, sillä ratsastuskoulun palvelukattausta voi järkevästi muuttaa asiakkaiden toiveiden mukaan. Täysihoitotallilla ei montaa muutettavaa asiaa ole, sillä jokaista toimenpidettä rajoittaa raha ja aika. Siinä missä ratsastuskoululla voidaan vaihtaa yksi aikuisten koulutunti tätitunniksi samalla resurssilla, täysihoitotallilla ei voi samalla tavalla muuttaa vaikkapa tarhausaikaa tai kentän varustelua ihan tuosta vaan.

Joku fiilis- ja tallihenkikysely voi toimia kaikkialla, mutta siinäkin anonyymiys kärsii pienessä yksikössä, ja jos ongelma ei ratkea ilman jonkun irtisanomista niin ehkä tällaiseen ei anonyymipalautteen perusteella lähdetä muutenkaan.

  Re: Tekeekö tallit asiakaskyselyitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.24 18:42:38

"Tuota muuta tulonlähdettä kyllä epäilen, koska täällä tp:t aina kovasti korostavat kuinka _paljon_ aikaa tallinpito vie. Siis miten siinä ehtisi enää palkkatöitä rinnalla tekemään ."

Tallejahan on monenkokoisia, eivätkä läheskään kaikki yksäritallit ole sellaisia, että ne elättäisivät edes sitä tallinpitäjää itseään. En tiedä, etkö ikinä ole törmännyt tallipaikkoja myyvään pienen tai pienehkön tallin pitäjään, jonka varsinainen palkkatyö on jokin muu kuin tallinpito, mutta kyllä heitä on aika paljon.

Lisäksi osalla tallinpitäjistä on tallinpidon ohella muuta hevosalan bisnestä, vaikkapa ratsastustunteja tai ratsutusta, ja usein niissä on parempi kate kuin tallinpidossa.

Muu tulonlähde voi joissakin tapauksissa tarkoittaa myös pääomatuloja, ja nehän taas eivät näy asiakkaille mitenkään. ;) Eivät ainakaan siinä tapauksessa, jos asiakkaat ovat valmiita uskomaan, että heidän hevosten hoidosta saamillaan hiluilla se tallinpitäjä ostelee autot ja hevoset ja lomamatkat... :)

"Ratsastuskoululla ymmärrän palautekyselyn, sillä ratsastuskoulun palvelukattausta voi järkevästi muuttaa asiakkaiden toiveiden mukaan. Täysihoitotallilla ei montaa muutettavaa asiaa ole, sillä jokaista toimenpidettä rajoittaa raha ja aika. Siinä missä ratsastuskoululla voidaan vaihtaa yksi aikuisten koulutunti tätitunniksi samalla resurssilla, täysihoitotallilla ei voi samalla tavalla muuttaa vaikkapa tarhausaikaa tai kentän varustelua ihan tuosta vaan."

Hyvin selitetty.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.