Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   20.8.24 11:50:21

Onko olemassa edes istuimeltaan isompia satuloita kuin 18 tuumaisia? Onko jollekkin tullut vastaan?

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: 56780 
Päivämäärä:   20.8.24 11:54:19

Mittatilauksena ainakin saa.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: tervis 
Päivämäärä:   20.8.24 11:59:34

No toivottavasti ei ole. Jos ei saa ahteriaan mahtumaan 18`niin ei tarvitse ratsastaa.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: Marika 
Päivämäärä:   20.8.24 12:12:16

tervis: et taida käsittää satuloista mitään, vaikka niin kovin pätevä luulet olevasi? Satulan tuumakoko ei kerro ahterin koosta mitään, vaan lonkan pituudesta. Ja pitkillä ratsastajilla on tuo 18" liian pieni.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   20.8.24 12:15:23

Osaako joku sanoa, minkä pituiselle mikäkin tuumakoko karkeasti on? Alunperin satulat on taidettu suunnitella reiden pituuden mukaan, ajatuksena että ratsastajat ovat normaalipainon sisällä eikä itse takamuksen koko ole se merkittävä mitta

Eli jos ajateltaisiin että normaalipainoinen, standardireiden pituuden omaava ostaisi satulaa vain itsensä perusteella, minkä tuumakoon minkäkin mittainen ottaisi. Eli nyt ei tarvitse miettiä hevoselle sopivuutta.

Minkä mittainen ponisatuloihin 14, 15 ja 16 tuumaa? Entäs sitten isompiin 17, 17,5 ja 18? Entäs onko joku joskus teettänyt tai nähnyt sitä 19 satulaa, minkä kokoiselle se on hyvä?

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.8.24 12:26:03

Lonkan pituus??

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: Marika 
Päivämäärä:   20.8.24 12:31:03

Reiden, saivartelija.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   20.8.24 12:31:40

Minä olen 176/65 ja jalat liki yhtä pitkät kuin 10 cm pidemmällä miehellä. Justiinsa mahun 18 penkkiin, läskiä ei minussa ole ylimääräistä, vatsalihskset näkyy sivusta (eli olisko kilo). Ei haittaa vaikka olisi isompikin penkki.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.8.24 12:31:42

Aika eri ruumiinosia ovat, mietin jo mistä lonkka mitataan.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   20.8.24 12:50:33

Itse olen 156 ja minulle paras istuin on se 16-16,5" mutta harmillisesti näissä yleensä lyhyet paneelit "isolle" hevoselle (160), näin ollen mennään 17" satulassa jonne hieman eksyn.

Isoin mitä markkinoilla on näkynyt omaan silmään on 18", mutta kaippa niitä tilaamalla saa minkälaisia vaan

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 15:01:00

itse 177/60 pitkillä jaloilla ja 17 tuuman satulaan ei kyllä jalka mahdu millään. polvi tulee liian eteen, mutta pystyy kyllä ratsastamaan 17,5 alkaa olemaan jo parempi, mutta 18 olisi paras

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.24 15:10:51

"No toivottavasti ei ole. Jos ei saa ahteriaan mahtumaan 18`niin ei tarvitse ratsastaa."

Ai luoja. Mulla on kanssa saman mittaset jalat (ja vielä pidempi reisi) kuin 194cm pitkällä miehelläni, ja olen tällainen 168cm/60kg. Pyllyni on varsin pieni. Ei toivoakaan sopia kunnolla ainakaan alle 17,5" satulaan, 18" passeli.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: tervis 
Päivämäärä:   20.8.24 15:59:09

Jaa, no itse olen 178 cm ja normaalipainoinen, takapuoleni hukkuu 18 tuumaiseen, 16,5 on paras vaikka erittäin pitkä reisi onkin. Siksi ihmettelen ja myönnän olevani "mitään satuloista tietämätön".

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   20.8.24 16:06:56

Juu ei 178cm:n pituinen mene 16,5 tuuman satulaan. Ei vaikka perslihakset olisivat kuinka kuihtuneet tahansa. Tai sitten henkilö on yhtä selkää ja jalat tosi lyhyet.
Kannattaa käyttää satula-asioissa ammattilaista apuna!

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: juliana 
Päivämäärä:   20.8.24 16:14:16

Satulan sopiva koko ei tosiaan ole lähtökohtaisesti ratsastajan takamuksen koosta riippuvainen asia, vaan ratsastajan kehon mittasuhteista + satulan malli vaikuttaa ihan hirveästi miten ratsastaja sinne mahtuu/asettuu (joku 16,5 voi olla yhtä tilava kuin jonkun toisen merkin 18”). Ratsastajan pitkä reisi voi liian pienessä satulassa pakottaa ratsastajan väärään asentoon / väärään kohtaan satulaa, vaikka ratsastaja olisi ihan tikkulaiha. Ja esim kuppimainen istuin + isot polvituet omaava penkki saattaa äkkiä viedä satulasta ns tilaa pois, ihan jo toisenlaisen mallin kokeilu voi antaa sen tarvittavan tilan monissa tapauksissa.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: -77 
Päivämäärä:   20.8.24 23:56:50

Omallani oli 18,5” satula, tosin mittatilauksena teetetty. Erittäin pitkärunkoinen hevonen, jonka selkään tämä sopi hyvin.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.24 03:40:07

19,5" olen nähnyt myynnissä. Itsellä 18" ja olen 170cm, monissa merkeissä voisi olla isompikin jos löytyisi. Suuri osa ratsastaa liian pienellä satulalla juuri tuon harhaluulon takia että satulan istuimen koko mittaa jotenkin perseen kokoa ja jos käytät yli 17" satulaa niin olet läski.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: Kani 
Päivämäärä:   21.8.24 10:19:18

Vähänpä tiedätte. Kaikki issikkasatulat on järestään 18".

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   22.8.24 19:19:12

Olen 170/64 ja pitkä reisi ja jäykkä lonkka. Tarvitsen vähintään 18" koulusatulan.

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.24 21:41:23

Lopetin ratsastaminen ratsastuskoulussa jossa isoilla hevosilla oli 17" satulat.

Ratsastin polvi isojen tukien päällä - asento oli kidutustusta. Pari merkkiä on ihan siedettäviä. Mutta 90% satuloissa ei pysty ratsastaa jos istuimen pituus ei salli jalan asentoa oikein.

Olen 178cm / 71kg pari

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.24 23:50:00

Este ja yleisatulalla pystyy vaikka pienempikin tuumakoko, tämä lähinnä ongelma "paremmilla" kouluilla joissa koulusatulat. Laittavat isoille hevosille liian pieniä eivätkä välitä. Sitten ne hevoset menevät kipeäksi kun pitkät ratsastajat eivät pysty ratsastamaan. Vielä pahempi jos ne satulat eivät lepää selän päällä niin, että lavat saisi liikkua. Liian kapeita satuloita jotka vaan lisäävät sään lihaspuutosys ja kuoppia. En käsitä miksi kouluissa ei soviteta kaikki mattesilla. Sen avulla voisi aina säätää hän satula pehmeäksi selkään selän hän muuttuessa

  Re: Isoin satulan istuimen koko?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 22:56:09

..

No ei se liian kapea satula ainakaan paremmaksi sillä mattesilla muutu. Eri asia jos lähtöjään olisi riittävästi leveyttä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.