Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Päivä 
Päivämäärä:   20.8.24 06:32:17

Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi? Jouduitko myymään, laitoitko ylläpitoon vai piditkö normaalisti? Entä lapsen syntymän jälkeen, kun olisi jo periaatteessa voinut palata satulaan? Piditkö hevosen?

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.24 06:47:04

Alkuun ratsastin itse, sitten hevoselle löytyi vuokraaja. Maksoin puolet kuluista vuokrauksen ajan ja vuokraaja sai edullisesti hevosen kokonaan käyttöön. Sitten vauvan syntymän jälkeen aloin ratsastaa itse.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   20.8.24 06:49:48

Me oltiin tamman kanssa samoilla viikoilla, eli sen vika astutuspvä oli myös sattumalta mun 0-pvä raskaudessa. Oltiin siis molemmat mammalomalla yhtäaikaa. Hevoset myös muutti kotiin, kun tuo varsa oli 1kk. Sen jälkeen hevosmäärä on vain lisääntynyt ja itsellekin tullut lisää lapsia. Eli harrastus ei suinkaan vähentynyt perheen perustamisen myötä, kaikkea muuta :D

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Päivä 
Päivämäärä:   20.8.24 06:49:56

..: miten sait rahat riittämään?

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 07:29:43

En tosiaan luopuisi hevosestani lapsen takia, ratsastaisin niin kauan kuin vain voisin, sen jälkeen voi ajaa kun on järkyttävä potkupallo mukana. Lapsen syntymän jälkeen joutaa isä osallistumaan ja jäämään nyytin kanssa kotiin kun äiti lähtee nauttimaan hengähdystauosta. Näin pysyy kyllä järjissään paremmin kuin 24/7 kotona.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   20.8.24 07:36:37

Meillä oli kolme hevosta kun tulin raskaaksi, kaikki oli suunniteltu tarkkaan ajankohtia myöden. Kaikki meni juuri niin kuin oli suunniteltu. Mies hoiti hepat kun en enää saanut ja vielä synnytys päivänä käytiin siirtämässä hepat laitumeen.
Yksi niistä loukkaantui laitumella ja jouduttiin lopettamaan. Jäljelle jäi kaksi joista toisella jo oli vanhuuden vaivoja. Eka vuosi meni tällä kokoonpanolla ja aloin etsiä uutta hevosta kun vanha heppa oli jo siinä kunnossa että olisi hyvä se päästää pois. Lapsi oli vuoden suunnilleen kun meille löytyi varsa. ja päästiin sitten lopettamaan vanhus heppakin. Nyt lapsi on kolme ja omia hevosia on kaksi.

Ratsastin tuon ekan vuoden ja valmentauduttiin mutta sitten isä meni kauemmas töihin ja minulle jäi lapsen hoito joten joutunut jättämään ratsastuksen vähemmälle.

Pian muutetaan lähemmäs töitä heppojen kanssa niin saadaan taas kaikki enemmän aikaa.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 07:45:24

Mulla oli tamma niin laitettiin sekin tiineeksi.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.8.24 08:17:17

Vuokraaja ja ystävä kävi muutamat kisat. Aika pian pääsin itse taas tallille ja ratsastamaan. Heppa oli kisakunnossa kokoajan.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 08:20:12

Pidin kaikki 10 ja hevoset muutti kotipihaan äitiysloman lopulla. Nyt lapsi vuoden ja hevosia tullut 3 lisää.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.8.24 08:29:39

Laitoin ratsuttajalle reiluksi puoleksi vuodeksi.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   20.8.24 08:47:50

Laitoin tammankin tiineeksi :). Tainnut olla vaihtoehto myös monilla muilla! Itse porsin tammikuussa ja tamma toukokuussa. Ratsaille palasin kunnolla vasta vieroituksen jälkeen ja kisakunnossa oltiin toukokuussa.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.24 10:08:06

En tullut yrityksistä huolimatta raskaaksi, mutta minulla oli jo paikka tutun kotitallilta pihattopaikasta, johon olisin vienyt ihan vain olemaan ainakin ensimmäiseksi vuodeksi. Olisin voinut siellä käydä hoitamassa ja ratsastamassa halutessani oman kondikseni mukaan, mutta olisi saanut riittävää liikuntaa pihattoporukassakin.

Raskautumista ei tapahtunut, joten mikään ei lopulta muuttunut.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   20.8.24 10:24:50

Jatkoin normaalisti. Toisella kolmanneksella lopetin ratsastamisen ja hevosen liikutus selästä käsin jäi vuokraajalle ja ratsuttajalle. Itse ajoin, juoksutin, tein maastakäsinhommia jne. Onneksi hevonen on kiltti monitoimisuokki jonka kanssa pystyin tekemään itse ihan loppuun asti vaikka ratsastus jäikin itseltäni pois turvallisuus- ja mukavuussyistä :)
Vauvan synnyttyä palasin tallille oikeastaan heti, ja isä vietti lapsen kanssa laatuaikaa kun itse puuhailin tallilla. Myöhemmin sitten muutettiin isommalle tontille, kyhättiin sinne talli, ja sekä lasten että hevosten määrä nousi vuosien mittaan yhdestä kolmeen :D

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 10:58:13

Mies aiheutti raskauden.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Anonyme 
Päivämäärä:   20.8.24 11:39:23

Liisasin kuluja vastaan kivalle tytölle, joka halusi aloitella kisaamista. Tuolloin oma oli 130cm-tasolla, teki koulussa vaativan juttuja.
Hevonen pysyi "omalla tallilla".

Sain kaikessa rauhassa odottaa, synnyttää ja totutella uuteen arkeen. Sitten aloittelin ensin pari kertaa viikossa ja pikkuhiljaa vaihdettiin tytön kanssa osia, hän säilyi vuokraajana (2x viikossa) kunnes osti oman.

Tukiverkot kunnossa, jos isä ei ole lapsen kanssa, niin sitten isovanhemmat tai tädit/setä. Talli on myös lapsiystävällinen, joten aika usein tuo kulkee mukana.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 11:44:08

ratsastin synnytykseen asti. Ja sitten jatkoin kun oli tarpeeksi voimaa. Hevoset pihassa. Mies hoiti kaikki hoitohommat sillä aikaa. Saivat lomaa, ei ne siihen kuole jos ne seisoo. Asuvat isossa pihatossa isolla tarhalla laumassa niin niille kyllä riitti tekemistä

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 11:50:12

Lopetin.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   20.8.24 11:53:21

Hankin vuokraajan ja vein täys hoito tallille nii ei tarttinu ettii ketään tekemään talli töitä.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 22:42:47

Lopetin ja toisen möin. 3 lapsi syntymässä. Esikoisen kanssa minäki kuvittelin että kyllä 2 hevosta pystyy hoitaa..no ei pystyny.. toinen oli 33vuotta ja toinen 10 vuotta ja ahkerasti kilpailevat!

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.24 23:09:28

Ihan normaalisti elämä jatkui. On useampia hevosia. Ratsastus- ja tallityölomaa raskauden loppumetreillä, ja jonkin aikaa syntymän jälkeen. Maastakäsin liikutin koko ajan.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   23.8.24 21:13:00

Pidin normaalisti. Kaksi vuokraajaa sillä kävi.
Liikutin selästä RV 30 asti. Ja 6vk synnytyksestä palasin selkään. Vuokraajat pysyivät niin ei tarvi tuntea huonoa omaatuntoa jos ei joka päivä tallille pääse tai ole tarpeeksi kotona lapsen kanssa.
Seuraavan kohdalla samat suunnitelmat, katsotaan miten käy! Mutta hevosesta luopuminen on viimeinen vaihtoehto.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   23.8.24 21:16:00

Oma kasvatti syntyi, kun esikoinen oli 1 v.

Opetin sen ajolle, kun odotin toista.

Treenailin ja pääsi se starttiinkin, mutta myin pois kun aloin odottaa kolmatta.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.8.24 00:06:18

Ostin 3-vuotiaan kaveriksi varsan samoista vanhemmista. Äitiyslomalla oli hyvin aikaa varsankin opettamiseen.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Terttu 
Päivämäärä:   24.8.24 00:58:37

Lopetin ratsastuksen heti ja ajoin normaalisti aika pitkään. Synnytin ja ostin ihan puhtaan ratsun.

  Re: Mitä teit hevosellesi, kun tulit raskaaksi?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   24.8.24 08:04:33

Ekassa raskaudessa tuttu liikutti hevosta raskauden lopun ja muutaman kuukauden vauvan syntymän jälkeen. Hevonen oli nuori, minä olin kipeä loppuraskaudesta ja sektiosta kesti toipua.
Toisen lapsen kohdalla kärsin hirveästä pahoinvoinnista ja hevonen jäi seisomaan 3 kuukaudeksi. Loppuraskaus ja synnytys meni hyvin ja palasin aika pian satulaan.
Nyt kun lspset on 3+ niin ei ole enää hevosta, mahdoton yhtälö

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.