Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: Poikki 
Päivämäärä:   19.8.24 20:38:57

Tänään on taas tällainen päivä kun tuntuu kurjalta olla näin huono ratsastaja. En tietysti ole koskaan pystynyt paljoa tähän harrastukseen panostamaan. Olen köyhästä perheestä ja aina ollut pienituloinen, joten olen päässyt oikeastaan vain ratsastuskoulun tunneille kerran viikkoon, kerta viikkoon itsenäisesti vuokrahevosella tai sitten maastoilemaan ravureilla tai muuten raaoilla hevosilla. Joinakin päivinä olen ihan ok asian kanssa, etten välttämättä koskaan opi ratsastamaan paremmin, mutta välillä haluaisin yrittää.

Moni muu talliltani tuntuu olevan ihan luonnonlahjakkuuksia. Olen jopa hieman kateellinen välillä heidän taidoistaan vaikka yritän kovasti sivuuttaa nämä ajatukset. Nautin kyllä ratsastamisesta ja hevosista näinkin, mutta välillä haluaisin kehittyä.

Kehittymiseen tarvittaisi varmaan useampi ratsastuskerta viikossa valvovan silmän alla? Siihen minulla ei taida olla varaa, mutta onko jotain muuta mitä voisin tehdä? Aikaakaan ei ole hirveästi ylimääräistä ja kroppa on ihan löysä, lievästi ylipainoinen.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 20:48:15

No ihan ensimmäinen ja ilmainen parannus olisi tietysti mahdollisimman vahvan ja notkean kehon hankkiminen itselle! Aloita joku oheistreeni, vaikka jumppaa kotona, lenkkeilyä, venyttelyä. Tästä olen itse saanut ison avun.

Tutustuisin myös paikalliseen valmennustarjontaan. Jos silloin tällöin pääsee paremmalle valkulle, ensialkuun riittäisi joku niistä osaavista tallikavereista vähän katsomaan perään ratsastuksia pientä hintaa vastaan.

Mutta itse asiaan. Kyllä kerta viikkoon valmennuksellakin edistyy, kunhan on millä ratsastaa useamman kerran viikossa. Vaikka sitten niillä ravureilla, ja keskittyä niihin asioihin mitä viimeksi on tunnilla tehty.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   19.8.24 21:03:42

Sinullahan on tuossa nyt aika paljon asioita, joihin voisit itse vaikuttaa. Asut Suomessa; vaikka olet köyhästä perheestä, se ei tarkoita, että sinunkin piti hankkiutua pienipalkkaiseen ammattiin. Voit kouluttautua ja hankkiutua parempaan. Keskivartalon ja painoasian saat kuntoon ruokavalio- ja liikuntamuutoksilla.

Minä aloin kehittää ratsastustaitoani ratsastamalla niitä raakoja hevosia niin, että hankin samalla kirjoista ja videoista niin paljon tietoa kuin pystyin: millaisilla harjoituksilla hevonen saadaan suoraksi, miten käyttää pohjetta paremmin, miten saada lantio pysymään paremmassa asennossa, mikä on hevosen askelluksessa oikea hetki antaa laukannostoapu, miten koulutusskaalaa käytetään... Näitä tietoja saa netistä pilvin pimein myös ilmaiseksi varsinkin englanniksi (jos et osaa kieltä, opettele), eivätkä laadukkaat kirjatkaan paljon käytettynä maksa.

Tämä johti siihen, että pikkuhiljaa sain lisää hevosia, koska taidot karttuivat. Sitten ostin oman ihan halpiksen raakileen, koulutin, myin. Sitten ostin ratsastamattoman, koulutin ja nyt kilpailen sillä kansallista vaativaa. Ja tässä välissä kouluttauduin alalle, josta saan hyvää palkkaa. Kukaan ei missään vaiheessa ostanut minulle valmista laadukasta hevosta eikä tämä nykyisenikään ollut kallis ostovaiheessa. Kaikkeen ei elämässä voi vaikuttaa, mutta aika moneen asiaan voi, kun todella miettii, mitä voi itse asioiden eteen tehdä.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.24 21:18:29

"kroppa on ihan löysä, lievästi ylipainoinen."

Jo pelkästään sillä, että treenaat omaa kroppaasi ja saat painon normaalin lukemiin parannat todennäköisesti myös ratsastustaitoasi. Joku muu laji voi myös tukea ratsastuksen sujumista kehon tuntemuksen ja koordinaation parantuessa, mm. pilates tai jooga.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   19.8.24 21:34:07

Ja ratsastusta pitää harrastaa ainakin kaksi kertaa viikossa, muuten ei kehity.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: hhhhhh 
Päivämäärä:   19.8.24 21:37:26

oma kroppa kuntoon, joustavaksi, vahvaksi ja notkeaksi. muuten on turha unelmoida oppivansa ridaamaan.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: Poikki 
Päivämäärä:   20.8.24 07:56:09

Joo, ehkä minun pitää hetki keskittyä omaan kropanhallintaan ja varmasti muutaman kilon painonpudotuskaan ei olisi pahitteeksi :D Täytyy yrittää löytää hyvä valmentaja. Varsinkin isoliikkeisen hevosen selässä olo tuntuu ekoissa raveissa ihan holtittomalta heilujalta. Kehonhallinta on varmaan ihan hukassa siis. Kouluttautuminen ei nykyaikana enää ole kovinkaan helppoa, kun opiskelijan tuet ovat niin pienet. Olisi pitänyt opiskella silloin nuorempana enemmän. Kiitos vastauksista.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   20.8.24 10:55:02

Ja aina voi etsiskellä hoito hevosta, jos vuokrahevoseen ei ole varaa. Itse olen saanut ilmaista ratsastusta kun olen luotettavasti ja huolellisesti hoitanut jonkun toisen hevosia. Samoin olen toiminut omien hevosteni kanssa: luotettava tyyppi on helpompi päästää vaikka maastoilemaan tms silloin kun itse olen matkoilla tai sairaana. Ja vaikka selkään ei pääsisikään, niin maasta käsin voi oppia monenlaisia asioita, jotka vaikuttaa hevosen ratsastettavuuteen tai jotka voi huomioida omassa ratsastuksessa silloin kun käy ratsastuskoulun tunneilla.

  Re: Surullinen olo huonosta ratsastustaidosta

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   20.8.24 20:23:08

Peruskehonhallinta kuntoon. Siihen ei hevosta tarvita vaan hoituu ihan monipuolisella liikunnalla.
Ratsastamaan oppii ratsastamalla. Hyvää ratsastusta seuraamalla oppii paljon. Istumalla kentän reunalla ja seuraamalla toisten menoa alat hoksata mikä on hyvää ratsastusta.
Nykyään moni etsii omalle hevoselleen apua hoitamiseen ja liikuttamiseen. Osallistumalla koko hevosteluprosessiin opit kaikennäköistä mitä ei tunneilla käydä läpi. Tuo kaikki auttaa myös siihen ratsastukseen.
Älä ole pahoillani omasta osaamattomuudestasi. Aina on olemassa sinua parempia ja myös huonompia ratsastajia. Jokainen oppii jotain väkisin ajan saatossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.