Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.8.24 18:05:38

En omista isoa heppapiiriä ympärilläni ja etsin ekaa tallipaikkaa tulevalle hevoselle. Minkälaisella kysymyspatterilla lähden lähestymään tallinpitäjiä?

Oletteko saaneet sopimukset ensin tutustuttavaksi, jotta kaikki säännöt on selvillä ennen päätöstä vai alkaako sääntöjä tupsahtelevia vasta allekirjoitus hetkellä tai kun heppa tallissa?

Yksi tallipaikka vaikuttaa TÄYDELLISELTÄ, mutta jotain muttia siinäkin on pakko olla 

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: pubuih 
Päivämäärä:   18.8.24 18:09:47

Täydellistä tallipaikkaa et löydä mistään, aina joutuu tekemään kompromisseja. Mulla tärkein on, että tallinpitäjä on kokenut ammattilainen ja vaikuttaa täyspäiseltä ihmiseltä.
Ja että ymmärrät, että maksat siitä mitä sopparissa lukee. Mitään muuta ei vuokraan kuulu. Jos kaipaat erikoispalveluja sen lisäksi, maksat niistä erikseen.

Ja kun itse on asiallinen ja kiva kaikkia kohtaan, pärjää kyllä.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   18.8.24 20:10:42

Kysyisin muilta asiakkailta, onko kaikki sopparissa luvattu toteutunut. Se on sokkona paikkaa valitessa suurin riski, että menee vahingossa paikkaan, missä sopimuksesta ei pidetä kiinni.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: hhhhhh 
Päivämäärä:   19.8.24 11:30:18

Mene ammattilaisen talliin. Siis oikean ammattilaisen.
Nämä ekan hevosen omistajat on joskus vähän rasittavia, kun hevosta vahditaan kuin keskosvauvaa, ja vaaditaan milloin mitäkin.
Lähdet siitä että saat ne palvelut jotka sopparissa on lueteltu, etkä ala säätää mitään omias.
Ja kuten yllä joku sanoi, täydellistä ei löydy. Kyllä se hevonen pärjää!

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 11:38:04

"Mene ammattilaisen talliin. Siis oikean ammattilaisen."

Aloittaja varmaan kaipaisi vinkkejä juuri siihen, että mistä ne oikeat ammattilaiset tunnistaa.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.8.24 11:43:44

Kyllä sen sopparin pyytämällä saa nähtäväksi. Mutta usein on paljon korjaamattomia sääntöjä, niistä hyvä kysellä myös muilta asiakkailta

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 11:56:41

Kannattaa pyytää soppari nähtäväksi ja säännöt, kysyä itselleen tärkeistä asioistm
Esim. Yhdessä paikassa mainostettiin kokokpäivä tarhausta. No oikeasti se oli 7-13h, eli joskus saattoi oikeasti olla koko päivä, suurimman osan vuodesta kuulemma ei.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 11:58:08

Kysy ratsastuksenopettajaltasi suosituksia. Tai mieluiten sijoita hevosesi samaan talliin minkä oppilaana olet tähänkin asti ollut tai tulevan valmentajasi talliin. Ensimmäisen hevosen kanssa tarvitset paljon tukea ja opettajasi/valmentajasi on paras tukiryhmä.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.24 12:07:32

Ihan ensimmäiseksi täytyy tosiaan ymmärtää ja hyväksyä se tosiasia, että ns. täydellistä tallipaikkaa ei ole olemassakaan. Aina on jotain, minkä itse tekisi eri tavalla, mutta niin kauan kuin pitää hevosta vieraalla, täytyy hyväksyä se, ettei ihan kaikki mene aina oman mielen mukaan. Sitten täytyy miettiä, mitkä ovat sellaisia asioita, joista ei missään nimessä halua tinkiä yhtään, ja mitkä taas ovat sellaisia asioita, joista voi joustaa, jos kaikki muu on kohdillaan. Ja sitten vain esittää ne kysymykset sen mukaan, että mikä on itselle tärkeää. Ja tietysti sitten myös katsoa paikan päällä, että vaikuttaako siellä siltä, että kaikki luvatut asiat toteutuvat. Toki esim. kentän luvattu talvikunnossapito tai sulat vesiastiat ovat sellaisia asioita, joita ei näe kesällä, joten silloin pitää vain osata arvioida, voiko tallinpitäjän lupauksiin luottaa vai käykö jo heti ensimmäisenä talvena niin, että kentä on kolme kuukautta lähes käyttökelvoton, vesiastiat jäässä, heinästä pihistellään tms.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: tru 
Päivämäärä:   19.8.24 12:39:03

Kerro myös myös, mitä itse tallipaikalta odotat.
Ettei tallinpitäjälle tule yllätyksenä, että odotat tukea ja apua enemmän kuin sopimus tarjoaa, ettet oleta voivasi juoksuttaa pohjia pilalle vaikka juoksutus on kielletty, ettet käy aamuvarhain ja iltamyöhään tallin aukioloaikojen ulkopuolella, ettet ole vaatimassa palveluksia joita sopimukseen ei kuulu, jne.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   19.8.24 18:39:08

Jos mietin siltä kannalta minkä virheen itse tein silloin kun ostin ekan oman hevosen, voisin sanoa että kannattaa miettiä sen hevosen hyvinvoinnin kannalta tärkeimmät asiat eikä tinkiä niistä.

On todella kurjaa jos tajuaa ettei hevonen pääse vaikkapa ulos tarhaan juuri ollenkaan tai sen perustarpeista tingitään äärimmäisyyteen asti.

Eli minä kysyisin ja katsoisin puitteet näille seikoille talliin tutustuessa:

- tarhausaikaa montako tuntia hevoset ovat ulkona
- millaiset tarhat, niiden koko (ettei ihan karsinan kokoisissa tarhata)
- tarhataanko yksin vai kaverin kanssa
- mitä vuokrahinta sisältää ellei se ole vielä selvillä, kuten onko heinässä kilorajoituksia, saako tarvittaessa ostaa lisäkiloja jos niin on, kuuluuko vuokraan loimitus sateella, karsinan siivous, juotetaanko ulos yms.
- katsoisin heinän laatua miltä se näyttää (onko jotain harmaankeltaista, kortista, pölyisen näköistä vai vihreää ja hyväntuoksuista)
- montako ruokintakertaa vuorokaudessa
- millaiset ratsastusalueet/maastot

Lyhyesti sanottuna en itse edes harkitsisi puolipäivätarhausta, liian tiukasti rajoitettua heinää tyyliin maks.10 kg/turpa hevosen kokoon ja kuntoon katsomatta, huonolaatuisen homeisen heinän syöttöä, sitä ettei ulos juotettaisi ollenkaan, ettei lointa saisi päälle lisämaksustakaan vaikka vettä tulisi aamusta iltaan ilman säänsuojaa tai että hevoset seisovat betonilla ja talli-ilmaa voi veitsellä leikata... nämä ovat minulle ehdoton ei.

Pieni määrä mutaa tarhassa tai yksinkertaiset puitteet ei niinkään haittaisi... Toki pesari, lämmin varustehuone ja wc on erittäin tarpeellisia nekin ja iso plussa!

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: hhhhhh 
Päivämäärä:   19.8.24 21:44:55

Jaa on ihan painajaismainen vuokraaja kaikkine vaatimuksineen. Varmaan tää kaikki pitäis saada myös 400e kk hinnalla...

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 22:17:07

Jaa:lla oli hyvin pienet vaatimukset, tuollaiset perusvaatimukset pitäisi jokaisen tallin täyttää.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   19.8.24 22:23:08

Jaa:n lista on just hyvä ja asiallinen. Nykyisellä tallilla toteutuu nuo kaikki ja siksi on viihdyttykin siellä jo monta vuotta. Ei luxusta ja välillä vähän kuraa, mutta ei haittaa. Huono puoli se, ettei tällaisilla talleilla kovin tiuhaan vapaudu karsinoita.

Hyvä ilmapiiri on myös tärkeä, mutta siitä on vaikea saada tietoa etukäteen.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   19.8.24 22:29:59

Perusasiat kunnossa, muusta voi tinkiä:

- tarhausaika riittävä (kysy oikeasti kellonaika, aamusta iltapäivään kun voi tarkoittaa vaikkapa klo 10-14).

- heinäasiat kunnossa, jos on jättiheppa joka syö hirveästi, pitää olla mahdollista ostaa rahalla extra-heinää.

- tallin sisäilma kunnossa. Jos haisee tunkkaiselta omaan nenään, ei siellä hevonenkaan hyvin voi.

- ratsastuspohjat. Edes yksi hyvä, mieluiten tietysti sekä maneesi että kenttä kunnossa.

- juotto. Vesi pitää järjestää hevosille jotenkin. Jos ei tallin puolesta, niin sitten asia pitää järjestää asiakkaiden kanssa.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Kokemusta on 
Päivämäärä:   19.8.24 22:31:34

Usein paikat joissa oikein korostetaan hyvää ilmapiiriä, ovat ilmapiiriltään hyvät pienelle sisäpiirille.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   19.8.24 23:29:00

nää ensimmöisen hevosen hysteeriset omistajat haluaa hoitaa hevosta kuin keskosvauvaa. Se on eläin, haloo!!

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   19.8.24 23:43:23

” Usein paikat joissa oikein korostetaan hyvää ilmapiiriä, ovat ilmapiiriltään hyvät pienelle sisäpiirille.”

Tismalleen sama havainto! 

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 00:46:56

Minulla ollut hevonen kolmella pitkän uran tehneen ammattilaisen tallilla, yhtäkään sopimusta en ole ikinä tehnyt tallipaikasta kirjallisena enkä saanut mitään kirjallisia sääntöjä. Kaikissa on sovitut asiat sujuneet oikein hyvin ja olleet oikein järkevät ja vähäiset säännöt omistajille, joita nyt maalaisjärjellä tulisikin jokaisen noudattaa. Ei ole ikinä kuulunut omiin tapoihin vaatia että tietyt loimet menee päälle silloin ja tällöin tai että hevoselle täytyy syöttää heinää määrä x, koska olen voinut luottaa tallinpitäjien ammattitaitoon ja osaamiseen ja puolin ja toisin ollaan välillä joustettu asioissa.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 00:54:41

Ja piti vielä sanoa edelliseen, että oman kokemuksen perusteella vältän itse suorilta ne paikat joissa on millintarkat sopimukset ja kaikki tiukasti rajattua jo sopimuksessa heinän määrästä lähtien. Paljon näet ihan paikalla käymällä, miten hevoset käyttäytyy kun niitä tuodaan sisälle tai viedään tarhoihin, millaisessa kunnossa suurimman osan karva on, onko yleisilme siisti, miten ja paljonko heinää jaetaan yms. Kyselemällä saat aina jonkinlaisen ehkä kiillotetun vastauksen, mutta itse havainnoimalla selviää yleensä vielä tarkemmin että miten tämä pitää paikkansa.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   20.8.24 13:11:14

Ei ensimmäisen hevosen omistaja pysty noita arvioimaan. Hänelle hyvä soppari on tärkeä.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   20.8.24 13:32:12

Jos hevonen on täysihoidossa, mä haluaisin myös tietää, ketkä kaikki hevostani käsittelee. Ratsastuskoulussa yksäripuolella on niin monesti näkynyt, että milloin ketkäkin taitotasoltaan vaihtelevat oppilaat tai jopa vanhemmat taluttelee ja hoitaa myös yksityishevosia, mikä ei ole se, mitä itse haluan. Varmista myös aukioloajat tai jos esimerkiksi kentän tai maneesin käyttöön on rajoitteita, jotta pääset liikuttamaan ja hoitamaan hevosen järkevästi.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   20.8.24 16:47:28

Hevosalalla on kaikenlaisia yrittäjiä eikä ”ammattilaisuus” takaa tai tarkoita mitään. Etsi paikka jossa hevosen näyttävät hyviltä, rennoilta, heinää löytyy muutamia korsia tarhoista (tiedät ettei nuukailla), stressitön tunnelma myös ihmisten kesken. Yleensä isot paikat eivät ole kovin hevoslähtöisiä, huonot ja olemattomat tarhausajat, käsittelijöinä milloin kukakin, rauhatonta ja monenlaista porukkaa.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: älskdvvnälksd 
Päivämäärä:   20.8.24 23:01:49

Ja mun mielestä just päinvastoin. Isossa ammattilaisen (siis oikean) ammattilaisen paikassa hevosia käsittelee vain koulutettu tallityöntekijä(t) Toimnta on systemaattista ja just - no ammattimaista.
Puuttuu kaikki hysteeriset tädit ja sekoilevat teinit joita riittää jonkun oman elämänsä amatööri tallinpitäjän tallilla.

Kannattaa etsiä paikka jossa paljon tavoitteellisesti kisaavia ratsastajia, ne yleensä haluaa hevosensa kunnon tallille.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.8.24 23:08:00

Mene tallille. Tapaa tallinpitäjä. Päätä luotatko että hän osaa hoitaa hevosesi. Jos hevoseni sinne viet, anna hänen hoitaa. Osaa taatusti enemmän kuin sinä.

Hyvin yksinkertaista.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.24 23:18:08

Mieti, miten itse haluat pitää hevosta ja vie paikkaan, jossa pitäjä ajattelee samoin.

Karrikoidusti:
Itse haluan paljon ulkoilua ja loimitus mahdollisimman vähän hevosen rotu huomioiden. Heinän pitää olla hyvää ja vettä saatavilla. Muiden asioiden kanssa voin elää. Joten kun etsin tallipaikkaa, kysyin ulkoilusta ja loimituksesta. Tallinpitäjän ajatus kohtasi omani kanssa, joten tiedän voivani luottaa hänen arviointiinsa loimien tarpeesta, ulkoilun määrästä (esim tuleeko talvimyrkyssä aiemmin sisään) sekä heinän valinnassa. Olen ollut tyytyväinen. Jos taas olisin kokenut, että tallinpitäjä haluaa loimittaa täysin eri tavalla tai ottaa ensimmäisen lumihiutaaleen nähtyään hevoset sisään tai vastaavasti mikään myrksy ei ole syy ottaa niitä aiemmin sisään, tai vesien pitäminen ulkona tapahtuu suurinpiirtein aseella uhaten, en olisi uskonut voivani luottaa enkä olisi vienyt hevosta sinne.

  Re: Ekaa tallipaikkaa etsin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.24 12:07:53

Kannattaa viedä sellaiseen talliin, jonka hevoset näyttävät samalta kuin haluaisit omasikin näyttävän. Koska olosuhteet ja tallinpitäjä vievät hevostasi väkisin siihen suuntaan, niin vastaan taistelu on aika turhaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.