Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   18.8.24 15:48:59

Kokemuksia SRL:n valmentajakoulutuksesta? Kävisittekö sen jos pidätte muutaman kerran viikossa (välillä vain pari kertaa kuussa) satunnaisesti valmennuksia tallillane?

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   18.8.24 20:02:51

Ypäjä järjestää niitä koulutuksia, kysy sieltä.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   18.8.24 20:05:17

Lähettäjä: €
Päivämäärä: 18.8.24 20:02:51

Ypäjä järjestää niitä koulutuksia, kysy sieltä.

Jos menee kysymään kokemuksia itse järjestäjätaholta joka kursseja myy, niin totta hitossa ne sieltä suosittelee sitä kaikille :D

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   18.8.24 22:14:56

Kävisin kyllä koulutuksen jos valmentaisin muita.
En koskaan itse ota valmennuksia sellaisilta henkilöiltä, joilla ei ole hevosalalta mitään koulutusta. Enkä maksa valmennuksia pimeänä.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: DB 
Päivämäärä:   18.8.24 23:56:02

Ja ennen kuin joku valittaa ettei se ole mikään koulutus, tässä koulutuksen sisältö ja vaatimukset:

"Koulutuksen jälkeen olet oikeutettu hakemaan Suomen Ratsastajainliiton valmentajaoikeutta (maksuton). Koulutukseen hakeutuvilta edellytetään omaa ratsastustaitoa vähintään helppo A tasolta (tai vastaava taso omasta ratsastuslajista) sekä mielellään kokemusta valmennustyöstä.

Koulutus sisältää kolme lähiopiskelujaksoa (3 x 3 vrk) Hevosopistolla (teoriaa ja käytännön harjoituksia) sekä mahdollisia etätehtäviä lähiopiskelujaksojen välillä. Koulutukseen hakeutuvien edellytetään osallistuvan kaikille lähiopiskelujaksoille täysimääräisesti. Koulutuksen jälkeen järjestetään erillinen valmennusnäyttötilaisuus valmentajaoikeuksien saamista varten.

Koulutuksen sisältöinä ovat: Nuorten urheilun perusteet, taidon opettaminen, lajitaitojen opettaminen, valmennusosaaminen, ratsastajan fysiologia, hevosen fysiologia, vuorovaikutustaidot, psyykkisen valmennuksen perusteet, fyysisen valmennuksen perusteet, urheiluravitsemuksen perusteet."

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   19.8.24 00:29:00

Miettikää. Pikakoulutuksella ratsastuksen valmentajaksi. Miksi kukaan käy vuosien koulutusta saadakseni ratsastuksen ohjaajan pätevyyden?

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: DB 
Päivämäärä:   19.8.24 00:39:25

No näyttö täytyy tehdä tuossakin

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Huuhaa 
Päivämäärä:   19.8.24 06:35:04

Kuka tahansa ratsastuksenohjaaja tai opettaja on parempi. Hienon kuuloinen sisältö, mutta semmoista porukkaa toimii valmentajina, että ei päivää. Pikakoulutus ja rahastusautomaatti.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.8.24 07:01:18

Ei se kokemus koulunpenkiltä tule

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.24 07:09:37

Olen itse käynyt tuon koulutuksen ja se on tosi mielenkiintoinen. Omassa koulutuksessani Seppo Laine piti hevosen valmentamisfysiologian luennon, joka oli todella hyvä! Samoin oheisliikuntaa ja psykologiaa käytiin läpi ja erilaisia oppimistyylejä. Kaikki kouluratsastuksen perusliikkeet käytiin läpi demoilla ja niitä tutkittiin valmentajanäytöissä ja suhteessa kouluratsastussääntöihin.

Tärkein arvo koulutuksessa oli mielestäni keskustella akateemisesti saman asian äärellä muiden ammattilaisten kanssa ja kuulla kokemuksia.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.8.24 08:20:44

Kiitos vastauksista! Tosiaankaan ei ole tarkoitus käyttää valmentajakoulutusta minään omana rahastuskeinonani enkä missään nimessä luule että 3x3 opetusjaksoa tekisi minusta yhtään sen taitavampaa mitä nyt olen (ainakaan siten mitä osassa viesteissä tarkoitettiin), vaan nimenomaan kiinnostaa akateeminen puoli valmentajakoulutuksessa sekä se, että silloin voisin paremmalla omallatunnolla tarjota apuani niille, joita jo nyt autan.

Kokemuksia kyselin siksi, että tiedän ettei tarkotuksenani ole lisätä tuntien pitämistä merkittävästi tulevaisuudessa eikä mikään kallis kirjekurssi kiinnosta. Tunnustelen siis vielä hetken asiaa ja haen seuraavaan koulutukseen, mikäli silloin tuntuu siltä :)

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: titta 
Päivämäärä:   19.8.24 08:55:52

Tärkein arvo koulutuksessa oli mielestäni keskustella akateemisesti saman asian äärellä muiden ammattilaisten kanssa ja kuulla kokemuksia.

Tämä! Suosittelen kyllä.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.8.24 08:57:31

Vai että akateemisesti... ihan tavallinen hevosihmisten koulutus. Mitä höpötätte akateemisesta keskustelusta:D

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: .~. 
Päivämäärä:   19.8.24 09:07:26

Se on kuule hevoskoulun jälkeen akateemista. Sit ihan oikeesti akateemisesta taustasta tuleva ymmärtää, että valmentaja I on vain pakollinen välivaihe kohti lajikohtaisia valmentajakoulutuksia. Mutta hyvä, että edes yritetään jotain.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.8.24 13:10:26

Itse koulutuksen käyneenä oletin saavani enemmän irti. Käytiin asioita vähän sieltä ja täältä aika pinnallisesti. Opettamistahan tuolla kurssilla ei opeteta tai ratsastajan/hevosen oikeaa biomekaniikkaa. Seurattiin muiden opettamista ja piti tehdä itse opetusharjoitus jota muut oppilat arvioivat. Meillä oli yksi lähijakso sellainen että katsottiin ulkomailta tulleen valmentajan valmennuksia.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   19.8.24 17:39:52

Ratsastusvalmentaja = 1-tason valmentajakoulutus, vaaditaan helppo A-tasoa ratsastuksessa ja kokemusta valmentamisessa

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: tiku 
Päivämäärä:   19.8.24 19:10:01

Valmentaja 1 on vähän kuin ponnistuslauta / tutustumiskurssi valmentamiseen, jota sitten seuraa valmentaja2 ja polku siitä ylöspäin

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   19.8.24 20:41:39

Aina kun teille, jotka ette ota mistään selville todellista tietoa, kirjoittaa niin, ette osaa vastaanottaa mitään, kaikki jatkuu samana mielikuvitustietonanne.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: eurot 
Päivämäärä:   19.8.24 20:45:32

Paljonko kurssi maksoi?

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Koutsi 
Päivämäärä:   20.8.24 10:29:20

Meidän kurssiryhmässä kaikilla oli joko ratsastuksenohjaajan tutkinto tai erittäin pitkä työkokemus alla. Pari nuorempaa oli suoraan r-ohjaajalinjalta, kokemuksen puute näkyi näytöissä eikä toinen ainakaan saanut valmennusnäyttöä hyväksytysti läpi.
Kurssin idea ei niinkään ole leipoa kokemattomista yhtäkkiä ammattilaisia, vaan sinne mennään "tenttimään" eli näyttöjen perusteella katsotaan riittääkö tietotaito työhön. Toki, voi olla että joinain vuosina ottavat vähän heppoisemmin perustein sisään koska raha, mutta ei niistä näytöistä siltikään täysin tunarit suoriudu.
Valmennusnäyttö, ratsastusnäyttö, läsnäolo kursseilla ja kilpailutulokset siis vaaditaan kaikilta.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Pinko 
Päivämäärä:   20.8.24 10:58:14

Nimimerkki koutsi aika hyvin tiivisti sen mitä aioin kirjoittaa. Oma pohja ja kiinnostus vaikuttaa tietenkin mitä saa irti (sekä ryhmä, mutta siihen ei voi itse vaikuttaa), kaikki ei tosiaan näyttöjä saa edes läpi. Suuri osa jatkaa tuosta valmentajaII kurssille jne. Tuo ykkönen on aivan hyvä alkusetti.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   20.8.24 11:55:31

Olen näillä näkymin menossa ko. kurssille syksyllä. Itselläni ei valitettavasti ole aikaisempaa tutkintoa hevosalalta (olen päivätyössä täysin toisella alalla). Olen pitänyt jonkun verran tunteja ja teen mielelläni tuurauksia silloin tällöin tai pidän tuntia omalla hevosellani. Haluan oppia alaa lisää ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja mietin myös jos tämä kurssi voisi myös syventää omaa oppimistani valmennettavana.
En todellakaan ole ajatellut, että tämä olisi mikään pikakurssi ”ammattilaiseksi”, enkä sellaiseksi ole edes pyrkimässä. Koen tämän mielenkiintoiseksi ja minulla on mahdollisuus tällainen suorittaa, joten miksipä ei. Ei ole tullut vuosiin oltua koulunpenkillä niin tässä saa hieman vaihtelua elämään.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: deede 
Päivämäärä:   20.8.24 12:04:50

Itse kävin tuon kurssin muutama vuosi sitten, oli ihan mielenkiintoinen ja kiva sisältö. Toki vaikuttaa aika paljon millainen porukka on ja ryhmäytyykö vaiko tuleeko ns kuppikunnat...
Näyttöjä en saanut aikaiseksi hoitaa pois, koska eipä niillä nyt itselle ollut/ole suurempaa merkitykstä. Työskentelen päivätyöksi ihan muulla alalla. Toki ehkä vähän sellainen rahastuksen maku jäi joistain sisällöstä, että oli keksitty vaan täytettä. Mutta pääosin ihan ok koulutus, toki hintaa en tiedä tällä hetkellä, että onko ns hinta-laatusuhde kohdallaan.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   20.8.24 13:07:57

Millainen tuo ratsastusnäyttö on? Minkä tasoisella hevosella noille kurssitunneille suositellaan osallistuttavan? Oliko siis joku ihan kilpailunäyttövaatimus sisäänpääsyyn? ROKin olen käynyt ammoisina aikoina kyllä.

Aikoinaan jotain Hevosopiston täydennyskoulutuksia kävin, mutta niissä oli vahva rahastuksen maku… minuakin kiinnostaa kokemukset valmentajakoulutuksista ja miten näistä on kokenut työelämässä hyötyä!

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.24 13:12:38

Kyllä pitää olla esittää kilpailutulokset vaditulta tasolta.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   20.8.24 16:57:50

Koulutus ei tee kenestäkään yhtään parempaa ratsastajaa, eikä pidempikään koulutus tuo sinulle silmää opettaa ja auttaa. Se tulee kokemuksesta ja omista taidoista. Omasta työkalupakista. Omasta silmästä nähdä mitä ratsukko tarvitsee juuri sillä hetkellä.

Mutta. Mielestäni tuo antaa sinulle sen tittelin, voit kutsua itseäsi valmentajaksi. Sen jälkeen kehityt itse ja keräät itse tietoa taitoa ja kokemusta.
Itse en halua myöskään maksaa valmentajalle joka ei ole nähnyt vaivaa käydä yhtään koulutusta tai kehittää itseään pidemmälle kurssittamalla.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   20.8.24 22:55:45

Aivan joutava koulutus, pari tuttua on käynyt ja ne naureskeli että sokea reettakin pääsis läpi koska vaan.
Mutta kertaa paljon hevosihmisten tasostajos tätä "koulutusta" pidetään hyvänä...

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   21.8.24 07:43:16

Koulutus itsessään on hyvä kokonaisuus ja oikein hyödyllinen. Kaikki muu sen ympärillä onkin sitten aika kakkaa. Siellä jaetaan ihmiset vähän eri kastiin -sinä kuulut johonkin sisäpiiriin- ja muut on kuraa. Kaikki koulutuksen ulkopuolella pirun sekavaa ja organisoimatonta. Tehtävien annot tehdään jossain maneesin laidalla, josta osa porukasta ei tiedä mitään. Itse asian ulkopuolella, eli luokkahuoneiden ulkopuolella, hyvin toksinen ilmapiiri. Turvallisesta tilasta ja positiivisesta oppimisesta ei kyllä tuossa koulutuksessa ole edes hajujälkeä. Hyvin vanhanaikainen tapa ymmärtää hevosen ja ihmisen yhteisvaikutusta ratsastuksen opetuksen näkökulmasta. Lyttyyn hepo, notkoselkä kunniaan, stanalliset kannukset jalkaan epästabiililla jalalla -ja sitten on niin hienoa ja istunta on kohdallaan ;) VMP.
Mutta, asian ja paperin saamisen puolesta erittäin hyvä koulutus ja I- taso antaa eväät valmennuksen seuraaviin koulutuksiin -jos kestää sitä veemäistä ilmapiiriä ja pskanjauhamista.

  Re: I-tason valmentajakoulutus

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   21.8.24 08:13:03

Oho, meillä on kyllä Erkkitädin kanssa ihan erilaiset kokemukset. Paitsi että kommunikaatio välillä katkoi, siihen samaistun kyllä. Mutta meillä ainakin ilmapiiri & ryhmähenki oli loistavia, eikä kyllä opetettu mitään ”kannukset-lyttyyn-ja-notkolle- meininkiä. Itse jatkoin myös opiskelua valm2 ja siitä eteenpäin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.