Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.8.24 12:32:55

Olikos se niin, että ajokorttiluokka katsotaan auton ja kopin papereihin merkittyjen kokonaismassojen mukaan? Tähän ei vaikuta se että koppi on todellisuudessa tyhjä? Ja auton vetokyky katsotaan sitten niistä todellisista massoista? Että jos koppi tyhjänä mahtuu B kortin rajojen sisään, niin pystyykö sitä siirtämään paikasta A paikkaan B henkilö jolla ei ole pikku-e:tä?

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.24 12:36:28

Kyllä, kokonaismassat on ne jotka merkitsee.

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   17.8.24 13:10:34

"Että jos koppi tyhjänä mahtuu B kortin rajojen sisään, niin pystyykö sitä siirtämään paikasta A paikkaan B henkilö jolla ei ole pikku-e:tä?"

Jos siis tarkoitat että on esim. vetoauto jonka kokonaismassa 2200 kg ja traileri jonka kokonaismassa on 1800 kg, mutta omamassa 600 kg, tätä yhdistelmää ei saa ajaa B-kortilla, edes siirtoajoa tyhjänä.

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.24 15:11:11

Ainoastaan se paino, joka sillä hetkellä on, merkitsee millä kortilla sitä ajetaan. Ne paperissa olevat on maximi painoja. Ihmisillä tästä niin väärä käsitys…

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.24 15:11:53

Kortti katsotaan aina papereista

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.8.24 15:29:36

Sam: tuota joo tarkoitin. Yksi koppi pitäisi hakea ja kaverilla ei pikku-e:tä, eli joutuu ottamaan kortillisen kuskin mukaan kun itse ei voi vetää. Painothan katsotaan sitten todellisuuden mukaan, koska haku tapahtuisi mahdollisesti autolla jolla ei saisi tuota koppia täydessä lastissa vetää?

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 16:22:50

Kiinni jäämisen riski on hyvin pieni. Itse olen vetänyt 20 vuotta ilman pikku e:tä. Ihan viikoittain.

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   17.8.24 16:29:22

K: Kun kortti on kunnossa, teoreettisesti tämän esimerkin traileria saa vetää vaikka autolla jossa (jarrullinen) vetomassa on 600 kg*.

*Huom. trailerissa saattaa olla esim. kumimattoja ja muita kalusteita joita ei lasketa sen omamassaan, eli oikea "paino tyhjänä" voi silti olla jotain muuta kuin omamassa papereissa.

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: pv 
Päivämäärä:   17.8.24 16:33:19

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 17.8.24 15:11:11

Ainoastaan se paino, joka sillä hetkellä on, merkitsee millä kortilla sitä ajetaan. Ne paperissa olevat on maximi painoja. Ihmisillä tästä niin väärä käsitys…

Onhan sullakin, kun ilman pikku-E:tä ei saa ajaa, vaikka olisi tyhjä, jos yhdistelmä enemmän kuin 3500kg.

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   17.8.24 17:21:52

Lähettäjä.

Päivämäärä17.8.24 16:22:50

Kiinni jäämisen riski on hyvin pieni. Itse olen vetänyt 20 vuotta ilman pikku e:tä. Ihan viikoittain.

Kuulemma kortti 3kk hyllyllä jos narahtaa ja "pikkusen" sakkoja päälle

  Re: Koppi + auto yhdistelmästä taas

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   17.8.24 17:23:51

Ja jos sattuu onnettomuus tulee vielä kalliimmaksi. Vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn jos ei kortti riitä

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.