Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 09:18:44

Tyyliin 30min valmennus ja 1krt/vko jonkin aikaa. Sitten loma hevoselle.

Tutun mielestä liian raskas reissu nuorelle, matkustaa (n.30min) vieraalle paikalle ja sitten valmennus siihen päälle. Onko näin?

Ja jokainen varmaan tiedostaa ettei tuon ikäisen hevosen treeni ole laukkaa se 30min.

Itsellä siis eka (oma) nuori hevonen kyseessä ja ensi vuonna kääntyy 3v. Ajatuksena itse kotona laittaa ensin satulaan mutta mahd.pian haluaisin saada ammattilaisen mukaan.
Ratsutukseen en ensisijaisesti haluaisi viedä koska haluan itse olla mukana. (Toki jos ongelmia tulee niin sitten)
Kotikentälle en saa oikein ketään tulemaan niin lyhyeksi aikaa joten olisi pakko matkustaa muualle.

Miten sinä olet edennyt nuoren hevosen kanssa?

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 09:42:12

No ei ole liian rankkaa kerta viikkoon. Tekee hyvää nuorille nähdä maailmaa. Kävisin mahdollisimman monessa eri paikassa valmentautumassa :) Tsemppiä, hyvin se menee!

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 10:01:06

No ite en lähtökohtaisesti edes valmentaututuisi yhtään ton ikäisellä. Mä muutenkin haluan antaa mun nuoren kasvaa rauhassa niin selkään mennään vasta sen 4v synttärien jälkeen. Tää toki on kylmäverinen.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Toko 
Päivämäärä:   17.8.24 12:10:51

Mä menisin ihan vaan vieraassa paikassa treenimielessä muutaman kerran.
Me käydään lähimaneesilla kolmevuotiailla loka -joulukuussa kun kelit menee kotona huonoksi ennen tai jälkeen loman, yleensä marraskuussa ovat lomalla sen neljä viikkoa, mutta jää siihen pitkä pimeä aika ennen kunnon lumipolannetta. Parempi kai se on että joku katsoo perään ja pystyy auttamaan ja antamaan neuvoja. Puoli tuntia kolme vuotias jaksaa ihan hyvin kun ei tarvi verkata alle ja saa hetken aina kävellä välissä. Käytännössä tuo on 15min työskentelyä, mikä meillä aika normi ja loput kävelyä, taputtelua ja ihmettelyä. Minusta on hyvä, että tuon ikäiset oppivat jo vähän odottelemaankin ja seuraamaan muiden treeniä.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   17.8.24 12:24:51

Miksi nuoria pidetään pumpulissa? Parempi vaan että oppivat kulkemaan ja olemaan vieraissa paikoissa.

Valmennus 3-vuotiaalla ei varmastikaan ole samanlainen valmennus kuin aikuisella. Vaan nuorta tehdään valmentajan silmän alla, mahdollisesti isommalla areenalla kuin kotikentällä jossa ei välttämättä nuori edes mahdu laukkaamaan. Mielummin näin jotta oppii perusasiat oikein, kuin korjailla vääränlaista liikkumista myöhemmin.
Itse en näe ongelmaa, kunhan tehtävät ja ratsastusaika pysyy iän vaatimalla tasolla.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   17.8.24 12:28:48

Lähettäjä.

Päivämäärä17.8.24 09:42:12

No ei ole liian rankkaa kerta viikkoon. Tekee hyvää nuorille nähdä maailmaa. Kävisin mahdollisimman monessa eri paikassa valmentautumassa :)

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   17.8.24 13:43:17

Mä laittaisin satulaan keväällä kotona, sitten pellolle kesäksi ja syksyllä pikkuhiljaa töihin. Talvella voi sitten alkaa käydä niissä valmennuksissa.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.24 13:45:44

Pahimmillaan se "3v" on vasta 2,5v.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Irtohypytys 
Päivämäärä:   17.8.24 14:08:36

Meillä 2v. keväällä aletaan käydä maneesilla irtohyppäämässä (ohjattu tapahtuma) 1-2 krt/kk. Matka kestää n. 30min/suunta. Alku- ja loppukävelytykset maneesin pihassa. Maneesissa aikaa 20 min/hevonen. Siellä alkuverkkana irtojuoksutusta, kävelytystä sen ajan kun kuja rakennetaan (alkuverkan aikana puomit poissa) ja sitten kujaan.

Ei ole yksikään hevonen kokenut maneesimatkaa + 20 min ”treeniä” liian raskaaksi.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   17.8.24 14:18:11

” Pahimmillaan se "3v" on vasta 2,5v. ”

Tämähän riippuu aivan siitä milloin hevonen on syntynyt.
Minun nurori on alkuvuodesta joten se on ihan just 3,5vuotta.
Ei se vielä 2,5vuotiaana olisi ollut selkäännousukunnossa, ihan keskenkasvuinen. Tässä varmaan järki päähän. Katsotaan sitä oikeaa ikää ja sitä onko hevonen valmis. Eikä milloin hevonen on kääntynyt minkäkin vuoden ikään. Myöhemmin syksyllä syntynyt hevonen sanotaan vuoden vaihteen jälkeen olevan jo vuosikas vaikka todellisuudessa vasta jonkun kuukauden vanha ja vieroittamaton. Kun taas alkuvuodesta syntynyt on jo vuoden vaihteessa lähempänä vuoden vanhaa kuin vieroitusikäistä.

Esimerkiksi suomenhevosia monesti ajetaan jo reilun vuoden vanhana, viimeistään kaksivuotiaana, joten noiden kanssa on tehty peruskuntoa ym jo varmasti kolmen vuoden ikään mennessä enemmän kuin perus pv ratsua joka kaivetaan kolmivuotiaana pihaton perältä satulan alle ja kuukaudessa selkään.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.24 14:28:20

Todellakin kodin ulkopuolelle treenaamaan heti! Vaikka ennen ratsastuskautta irtohyppäämään tai muuten vaan.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   17.8.24 16:32:43

Minä veisin ammattilaiselle sisäänratsastettavaksi. Parempi välttää niitä ongelmia. Hevosen korjaaminen on työlästä ja vie aikaa.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   17.8.24 19:23:44

Ilman muuta vieraaseen paikkaan vaan liikuttamaan heti kun mahdollista jos vaan itellä ei tee kipeetä maksaa valkulle siitä 20min käynti-ravi-laukka "valmennuksesta".

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   17.8.24 19:44:26

Mitä sillä 3weellä pitäisi tehdä, jos ei ole itse ammattilainen? Höntsätä ja mokailla itsekseen, kunnes 1.1 hevonen täyttää neljä, mennä näyttämään kuinka pieleen on mennyt?
Sen jälkeen kun olen sijoittanut ja satsannut sisään ratsastukseen, haluan että laadukas meno jatkuu ja valmentaja on apuna säännöllisesti.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   17.8.24 20:44:19

Antakaa niiden nuorten kasvaa rauhassa, mikä ihmeen kiire on päästä 3 vuotiaalla valmennukseen.
Sitten ihmetellään kun hevoset on rikki.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   17.8.24 22:35:51

Mä oon omat nuoret ensin ajanut (niin suokit kun puokitkin) sitten 3v laittanut satulaan kotona ja 3v keväänä/kesänä muuttanut 1-2 kuukaudeksi hyvälle maneesitallille, jossa valmentajia saatavilla. Ollaan se pätkä treenattu enemämän uusia juttuja. Joskin tosi maltillisesti n. 3x viikossa selässä max 30min... Lisäksi ohjasajettu ja taluteltu maastoissa. Sitten päässeet kesäksi laitumelle huiliin ja syksyllä jatkettu kotona treenejä+satunnaiset valmennukset vierailla talleilla.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.24 18:20:10

"Lähettäjä.-.-.

Päivämäärä17.8.24 20:44:19

Antakaa niiden nuorten kasvaa rauhassa, mikä ihmeen kiire on päästä 3 vuotiaalla valmennukseen.
Sitten ihmetellään kun hevoset on rikki."

Se, että joku käy kerran viikossa valmentajan kanssa hevosta rauhassa läpikö on se, mikä rikkoo hevosen, jos muut 6 päivää on kevyttä? Verrattuna siihen, että ääliöisi itsekseen ilman apua 3 vuotiaalla 5krt viikossa? Valmennus ja raskas ei ole synonyymi.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.24 18:39:11

"Miten sinä olet edennyt nuoren hevosen kanssa?"

Siten, että annan hevosen kasvaa rauhassa enkä rytkytä selästä käsin ennen kuin hevonen on vähintään 4-vuotias. Nuorellakin voi kyllä tehdä muutakin kuin ratsastaa.

  Re: 3v nuorella valmennuksia muualla, liian raskas?

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   18.8.24 20:24:01

Tjah, siinä ja siinä, vaikea toki arvioida tekemistä näin ulkopuolelta. Puolen tunnin ratsastus vasta satulaan laitetulla on aika paljon, ajatus muutoin ei ole mahdoton. Siis vaikka tuo kuljetus itsessään, kulkevathan ravuritkin nuoresta asti paikkoihin. Mielestäni on hyvä tottua kulkemaan ja työskentelemään myös kodin ulkopuolella jo nuoresta. Ja kunhan ratsastus on tosiaan hyvin kevyttä ja hevonen riittävän kehittynyt, en näkisi isoa ongelmaa. Yksi kaverini, jolla on estehevosia, teki noin, että lähdettiin toiselle tallille "valmennukseen". Valmennus kesti hyvin lyhyen aikaa, muutama kiekka ravia, pari puomia ja kaksi pikkuristikkoa, sen yhteydessä pätkät laukkaa ja se oli siinä.

Itse nuoren kanssa opetin ohjasajoon ja ajoon, juoksutuksen, ääniavuista askellajit, totutin satulaan ja kävin kerran selässä 3v istumassa ja kävelin kiekan. Oli kuitenkin sen verran rimpula, että lykkäsin ratsastusjuttuja 4v loppukesään. On nyt 6v ja edelleen kasvaa, joten ihan tyytyväinen olen valintaani hoitaa liikutus nuorempana muutoin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.