Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrityksillä ei hevosvakuutuksia! OLEN SHOKISSA!

Lähettäjä: Ärsyyntynyt 
Päivämäärä:   16.8.24 13:18:04

Haluaisin haastaa teidät kaikki kyseenalaistamaan ja selvittämään, miten asiat hoidetaan omilla talleillanne. Minulle tuli täysin yllätyksenä, että tallilla, jossa tyttäreni käy ratsastamassa, hevoset eivät ole vakuutettuja. Tämä tuli ilmi erittäin ikävällä tavalla.

Olimme tyttäreni kanssa osallistumassa ulkopuoliseen valmennukseen, jonne saimme kyydin talliporukalta. Valitettavasti hevonen pääsi irti toisen tallin alueella ja potkaisi autoa. Ilmoitimme asiasta heti oman tallin henkilökunnalle, mutta heidän vastauksensa oli, että heidän hevosensa eivät ole vakuutettuja ja vahingosta aiheutuvat kulut jäävät meidän maksettaviksemme.

Olen järkyttynyt tapahtuneesta ja en voi ymmärtää, miksi meitä ei ole informoitu asiasta aiemmin. Onko tosiaan niin, että monissa yrityksissä hevosia ei vakuuteta, ja nämä asiat tuodaan esille vasta sitten, kun jotain on jo sattunut? Olisin kiitollinen, jos muut voisivat jakaa kokemuksiaan ja ajatuksiaan tästä aiheesta.

Re: Yrityksillä ei hevosvakuutuksia! OLEN SHOKISSA!

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   16.8.24 13:19:46

Ei oo ei.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.8.24 13:20:29

Näin on monesti. Vakuutusmaksut ovat kalliita. Kun hevosia on paljon, jo 5 tai enemmän, ei kannata vakuutusmaksuja maksaa. Pääsee halvemmalla kun pitää säästössä rahaa eläinlääkäriä ym. varten. Muuten kaikki rahat menevät vakuutuksien maksamiseen, eikä niistä yleensä edes saa niitä korvauksia.

Jos saisi pelkän vastuuvakuutuksen, se olisi kannattavaa, mutta yleensä pelkästään sitä ei saa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.8.24 13:22:07

Kyllä näin on yleinen käytäntö. Hevosvakuutukset ovat niin poskettoman kalliita. Jos sinulla on vaikka 10 eläintä niin vakuutuksiin saat menemään noin 10000 helposti vuodessa.
Sillä rahalla maksaa jo hyvin lääkärikuluja jos tapaturma sattuu.
Ja vastuuvakuutuksista vakuutusyhtiöt onnistuvat myös melkein poikkeuksetta keplottelemaan itsensä ulos jolloin kulut ovat joka tapauksessa käyttäjällä itsellään.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   16.8.24 13:22:26

Ei tullut mieleen kysyä nämä vastuuasiat ENNEN kuin lähditte viemään toisen hevosta vieraaseen paikkaan?

Lähettäjä: notota 
Päivämäärä:   16.8.24 13:25:12

vakuutus ei edes korvaa tuollaisia tilanteita vaikka ne olisikin.
Kaikissa vakuutuksissa on kirjattuna että ei korvaa jos hevonen rikkoo ajoneuvon joka on tallialueella, koska ihminen on tietoinen että tallilla on hevosia ja ne voi tehdä niin.

Meillä on omat hevoset vakuutettu joten tiedän siksi että näin se menee. Maksan 600€ vuodessa vakuutuksia jotka korvaa tikattavat haavat mutta ei juuri muuta. vastuuvakuutus korvaa jos unohdan portin auki ja hevonen juoksee jonkun auton alle autotiellä. Kotipihassa ja tallinpihassa sekä kisapaikalla niitä tilanteita ei korvata.

En siis näe järkeä vakuuttaa ratsastuskoulun hevosia kun vakuutukset on kalliita eivätkä edes korvaa mitään.

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   16.8.24 13:25:47

Kyllä, on yleinen käytäntö ettei ratsastuskouluissa vakuuteta hevosia.

Lisäksi on yleinen käytäntö, että vastuukysymykset käydään läpi ENNEN kuin osallistutaan sellaiseen toimintaan, jota hevosen omistaja ei järjestä omassa pihassa.

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   16.8.24 13:27:05

Joo, ihan normaalia. Lisäksi tuskin se vastuuvakuutus edes korvaisi koska tapahtuma ei ollut tuottamuksellinen vaan vahinko. Ellette sitten tahallanne päästäneet sitä hevosta irti. Vastuuvakuutus ei korvaa osallisille koskaan mitään ( ratsastaja, hoitaja, tallin asiakkaat, tallinpitäjä tai heidän omaisuutensa ja lisäksi teko joka korvaukseen johtaa täysin ulkopuolisillekaan, pitää olla tuottamuksellinen. Esim jätätte tarhan portin sulkematta. Menee vahinko siis teidän oman kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta. Älä vaan sano,ettei teillä ole sellaista🤔

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 13:27:35

Tottakai sä olet vastuussa jos lähdet jonkun hepan kanssa johonkin reissuun omasta halustasi

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   16.8.24 13:28:19

"Kaikissa vakuutuksissa on kirjattuna että ei korvaa jos hevonen rikkoo ajoneuvon joka on tallialueella, koska ihminen on tietoinen että tallilla on hevosia ja ne voi tehdä niin.

Meillä on omat hevoset vakuutettu joten tiedän siksi että näin se menee."

Itseasiassa vastuuvakuutus kyllä korvaa juuri nämä, kun tilanteen syynä on ihmisen huolimattomuus. Entinen omani potkaisi tallin pihassa kaverin auton takalasin mäsäksi, kun pelästyi maneesin katolta tullutta lunta. Vastuuvakuutus korvasi, kun sanoin olleeni huolimaton ja kulkeneeni liian lähellä autoa.

Lähettäjä: JH 
Päivämäärä:   16.8.24 13:29:32

Et sinä itsekään eikö lapsesi ole siitä lain mukaan korvausvastuussa, PAITSI jos olet toiminut huolimattomasti.

Lähtökohtaisesti se menee auton omistajan vakuutukseen, ja hänen pitää osoittaa että vahingon aiheutti joku huolimattomuuttaan.

Päivämäärä:   16.8.24 13:30:32

Onko olemassa vakuutusta jonka voisin itse harrastaja a ottaa?

Päivämäärä:   16.8.24 13:30:35

Autoissa on kasko vakuutus .

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.8.24 13:31:39

Eli aloittajahan ei lain mukaan joudu maksamaan mitään vaan vahinko menee auton omistajan pussista, tai hänen vakuutuksesta jos sellainen on. Järjetöntä kyllä minun mielestäni, mutta näin se vain taitaa olla.

Joten aloittaja voi rauhoittua, hän ei joudu maksamaan mitään.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   16.8.24 13:33:07

Hevostellessa kannattaa aina olla omat vakuutukset kunnossa ja tarkistaa mitä ne ylipäätään korvaa ja ei. Vakuutuksiin on aina laitettu joku pienellä präntätty juttu jolla ne kiertää vastuunsa käytännössä kaikesta. Maksut kelpaa, mutta korvauksia ei saa.

Lähettäjä: kiipeli 
Päivämäärä:   16.8.24 13:34:01

Ihan riippuu missä tilanteessa hevonen pääsi irti, mutta jos sitä talutettiin asianmukaisesti suitsilla ja taluttajana oli joku muu kuin 5-vuotias lapsi, niin todennäköisesti ette olleet huolimattomia = ei korvausvelvollisuutta.

Päivämäärä:   16.8.24 13:36:04

Jos esim jätitte hevosen hetkeksi sitomatta kiinni tai muuten laitoitte niin kiinni niin huolimattomasti niin saatoitte aiheuttatuottamuksellisesti sen irtipääsyn jolloin teille syntyi vastuu tapahtumasta. Silloin se menee teidän omista vastuuvakuutuksista luutavasti.

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   16.8.24 13:36:42

Ei ole meidänkään tallilla vakuutettu, mutta meille kisaajille on kyllä asiasta tiedotettu, eli vastaamme vahingoista itse.

Lähettäjä: keepe 
Päivämäärä:   16.8.24 13:38:54

Enemmän olen järkyttynyt ja shokissa, että ette ole selvittäneet mitään vastuuasioita etukäteen.

Lähettäjä: ei vakuutuksia 
Päivämäärä:   16.8.24 13:39:45

Ei ole vakuutuksia muutenkaan. Kaverin auto hajosi tallin pihaan kiinteistön huolon laiminlyönnin takia. Omasta pussista meni tietty kun oli tyhmyyttään sen auton sinne ajanut. Jäi harrastus vähäksi aikaa kun kaikki rahat meni auton remonttiin.

Lähettäjä: hoo 
Päivämäärä:   16.8.24 13:41:37

Aloittajan kannattaa shokin ja järkytyksen sijaan olla onnellinen siitä, että ainoa mitä tapahtui oli kolhu autossa. Mitä jos "talliporukan" kuski olisi ajanut kolarin ja hevoset loukkaantuneet? Mitä jos hevonen olisi irti päästyään juossut rekan alle ja kuollut? Eikö tästäkään ollut kirjallista sopimusta? Hyvää oppia kaikille osapuolille jatkoa varten.

En ainakaan itse, jos olisin ratsastuskoulun pitäjä, päästäisi hevosiani ties minne ties kenen hysteerisen äiteen ja tyttären kanssa ilman selkeitä vastuukuvioita.

Päivämäärä:   16.8.24 13:42:20

Juu ei ole. A) Ne ovat tolkuttoman kalliita B) Niiden ehdot ovat niin huonot, että vakuutusyhtiöt eivät koskaan korvaa niistä yhtään mitään vedoten milloin mihinkin C) Mutta onni onnetomuudessa on, että aloittajalla on vakuutus omalle autolleen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.8.24 13:46:43

Kotivakuutuksenne saattaa korvata.
Ei todellakaan ratsastuskoulun hevoset ole vakuutettuja. Joutuisi laittamaan vähintään yhden hevosen hinnan vuosittain vakuutusmaksuihin.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   16.8.24 13:47:02

Siis kenen hevonen potkaisi kenen autoa? Aloitus hyvin epäselvä.

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   16.8.24 13:47:30

"Hyvää oppia kaikille osapuolille jatkoa varten.
En ainakaan itse, jos olisin ratsastuskoulun pitäjä, päästäisi hevosiani ties minne ties kenen hysteerisen äiteen ja tyttären kanssa ilman selkeitä vastuukuvioita."

Tämä. Huokaise helpotuksesta ja ota opiksi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.8.24 13:56:51

Oma kotivakuutuksesi voi korvata.

Minulla oli nuorena varsin railakas hevonen joka törmäili välillä milloin mihinkin kun pääsi irti. Pariinkin kertaan isäkultani kotivakuutus korvasi vahinkoja vaikka ne tapahtuivat muualla kuin kotona (eli tallin pihassa ja sen lähellä). Myös sivullisen henkilön auton kolhut korvasi.

Päivämäärä:   16.8.24 13:57:14

Voihan niitä vakuuttaa mutta vakuutuksen hinta siirretään suoraan tuntihintoihin.

Lähettäjä: Eva 
Päivämäärä:   16.8.24 14:16:05

"Juu ei ole. A) Ne ovat tolkuttoman kalliita B) Niiden ehdot ovat niin huonot, että vakuutusyhtiöt eivät koskaan korvaa niistä yhtään mitään vedoten milloin mihinkin C) Mutta onni onnetomuudessa on, että aloittajalla on vakuutus omalle autolleen"

No näin hevosenomistajana voin kyllä sanoa, että vakuutus on korvannut meillä tähän asti aika paljon (haavat, hiekanpoistot, vatsahaava ja suolistotulehdus tutkimukset ja lääkkeet, ähkyn hoidot Viikissä, edellisen hevosen tapaturmaisen kuoleman).

Päivämäärä:   16.8.24 14:17:53

Onko tosissaan niin, että ihmiset käyttävät näitä hevosia ulkopuolisissa treeneissä vaikkei ole vakuutuksia...

Päivämäärä:   16.8.24 14:21:00

^ No näin hevosenomistajana voin kyllä sanoa, että LähiTapiola ei korvannut kahdesta kisahevosesta senttiäkään, vaikka lääkärinlausunnoissa sanottiin kavioiden menneen rikki traumoissa. Selitys oli, että kilpahevoset altistuvat aina muita hevosia helpommin traumoille. ELL:in vastine ei vaikuttanut mihinkään. Monttuun menivät, eikä vakuutusta sen koommin ole yhdellekään kisahevoselle otettu.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.8.24 14:22:18

Jaa parillekymmenelle hevoselle 500-1000e vuosi maksava vakuutus joka ei kuitenkaan monessakaan tilanteessa korvaa mitään. Ei ole tulossa.. ihan eri asia jos on yksi/kaksi omaa mussukkaa, siinä voi ajatella ettö summa ei vuositasolla niin iso. Iso talli ennemmin jättää ylimääräset vakuutusmaksut siihen että saa tarvittaessa hoidettua (ja kokemuksella miettii milloin kannattaa hoitaa ja mitä, klinikalla mielellään maksatetaan ylimääräisiäkin kun monilla yksityisillä vakuutus ja osa omistajista kokenmnattomia ym)

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.8.24 14:27:42

Ja tosiaan ei vastuivakuutus luultavasti tuossa tilanteessa mitään korvaa vaan auton vakuutus, ja jos siinä ei kaskoa niin sitten väännätte kuka korvaa ja mitä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.8.24 14:35:26

Täällä puhutaan nyt taas ihan höpöjä. Kyllä hevoselle saa myös pelkän vastuuvakuutuksen ainakin Lähitapiolasta. Mulla on sellainen ollut jo vuosia. Maksaa 50€ vuodessa mutta onhan se ratsastuskoululle iso raha jos hevosia on kymmeniä. Kyllä hevosenomistajilla pitää aina olla vakuutus varsinkin jos luovuttaa hevosensa toisen henkilön käyttöön.

Päivämäärä:   16.8.24 14:41:08

Saakohan se ottaa kukaan muu kuin hevosen omistaja?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   16.8.24 14:46:07

En tiedä mikä käytäntö on nykyään, mutta aikoinaan kisaava oppilas otti meillä päiväksi vakuutuksen ratsastuskouluhevoselle, jos lähti sen kanssa toiselle tallille kisaamaan tai valmennukseen.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   16.8.24 14:59:15

Ei saa vastuuvakuutusta enää ilman henkivakuutusta, ainakaan lähitapioldta. Ei ole saanut vuosiin.

Päivämäärä:   16.8.24 15:00:37

Myöskään yli 16v hevosille ei saa mitään vakuutuksia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.8.24 15:17:39

Lähettäjä: Hm
Päivämäärä: 16.8.24 15:00:37

Myöskään yli 16v hevosille ei saa mitään vakuutuksia.

Saa, ainankin Fennialta. Vaihdoin sinne kun heonen täytti 18 tai 19 ja Lähitapiola ei korvannut enää mitään. Hevoenn nyt 21 ja vakuutus edelleen voimassa

Päivämäärä:   16.8.24 15:29:39

Ei mitään järkeä vakuuttaa. Tuskin yhdelläkään yrityksellä on. Edes Ruosteen gp hevonen ei ollut vakuutettu koska siinä ei ole mitään järkeä. Lisäksi vakuutus ei olisi edes tuollaista korvannut vaikka vakuutus olisi ollutkin.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   16.8.24 15:32:00

Kilpailin 90-luvun lopulla ja 2010-luvulle asti tuntihevosella niin, että käytiin kenttäkisoissa eli oltiin vkl poissa, lisäksi välillä valmennusreissuja muualla myös. Ensin piti ite hankkia vakuutus, sitten jossain kohtaa opetushevoset oli kaikki tallin puolesta vakuutettu ja me maksettiin niiden vakuutuksesta pieni summa niiltä päiviltä kun hevonen oli käytössä muualla. Jossain kohtaa tallinpitäjä jätti hevosilta vakuutukset taas pois, ja ite noihin aikoihin ostin sen hevosen jolla olin kisannut, joten vakuutus siirtyi mun nimiini. Muistaakseni joku henkivakuutus, varmaan se vastuuvakuutus ja suppea ell-kuluvakuutus siinä oli. Pari ähkyä siitä korvattiinkin, mutta eipä se ihan hirveesti muuta olis korvannutkaan se vakuutus. Jätin sen jossain kohtaa pois, kun hinnat nousi mutta samalla ehdot heikkeni. Tästä on jo vuosia kun sen jätin pois joten en osaa sanoa, millaisia ne nykyään on, mutta ei ainakaan parempia. Eli en yhtään ihmettele, ettei ratsastuskoulut opetushevosia vakuuta. Yksittäisen hevosen kohdalla pidän vähän eri juttuna kyllä, mutta jos on isompi koulu, tulee kyllä tosi kalliiksi.

Sen sijaan ihmettelen, ettei ratsastaja/huoltaja EIKÄ hevosen omistaja ole ottanut tällaista asiaa puheeksi ENNEN mitään reissuja! Kyllähän tällaiset pitäis ehdottomasti etukäteen sopia, mielellään kirjallisesti vielä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.8.24 15:43:26

Yritys saa vastuuvakuutuksen myös könttänä eikä ole pakko yksittäistä hevosta vakuuttaa. Eikä vastuu- ja henkivakuutus maksa tonnia siltikään.

Meillä on ell-kuluvakuutus, henkivakuutus ja vastuuvakuutus 220€/vuosi ja korvannut monen tonnin kulut. Ei toki ole kuin parin tonnin hevonen, mut henkivakuutusta en oo muillekaan ottanut täydestä arvosta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.8.24 15:50:33

Selvitä millainen Ajoneuvovakuutus sinulla on. Minulla esimerkiksi oli aiemmin sellainen joka kattoi vain hirvieläinten aiheuttamat vahingot mutta vaihdoin sen sellaiseen joka kattaa kaikkien eläinten aiheuttamat vahingot. Kuuluu siis ajoneuvovakuutuksen piiriin. Ja jos ei ollut oma ajoneuvosi niin …..

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   16.8.24 16:05:15

Vakuuttaminen ei olisi ollut edes mahdollista tuollaisessa tapauksessa.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   16.8.24 16:15:36

Anteeksi, miksi aloittaja on ärsyyntynyt? Teille on annettu mukaan arvokas eläin ja varusteet , ja te olette päästäneet sen irti!!!!!!

Lähettäjä: Nutrima 
Päivämäärä:   16.8.24 16:39:08

Kannattaa tarkistaa oma kotivakuutus, sisältääkö vastuuvakuutuksen koskien juuri tällaisia onnettomuuksia.
Ainakin meidän kotivakuutuksessa on lisänä.

Lähettäjä: Nutrima 
Päivämäärä:   16.8.24 16:40:53

Kannattaa tarkistaa oma kotivakuutus, sisältääkö vastuuvakuutuksen koskien juuri tällaisia onnettomuuksia.
Ainakin meidän kotivakuutuksessa on lisänä.

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   16.8.24 16:43:46

”Autoissa on kasko vakuutus .”

Vain jos siihen on sellaisen ottanut.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   16.8.24 16:50:39

Meillä on kymmenen omaa hevosta eikä yhdelläkään ole vakuutusta.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   16.8.24 16:53:11

Vahinko korvataan auton kaskosta, jos autossa on sellainen. Jokainen jättää tallialueella auton omalla vastuulla parkkiin, varsinkin kun tiedämme että hevoset voi potkia ym. kun liikuvat.

Teillä ei ole korvausvelvollisuutta, koska tahallaan ette hevosta laittanut vahingoittamaan autoa.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   16.8.24 19:39:27

Nykypäivänä ei kannata pitää hevosvakuutuksia. Irtisanoin juuri molempien hevosteni vakuutukset, henki-eläinlääkärikulu- ja vastuuvakuutukset. Monta tonnia vuodessa vakuutusmaksuja ja mitään ei sitten korvata. Noilla tuhansilla maksaa jo mukavasti eläinlääkärille itse.

Lähettäjä: lapsi arkea? 
Päivämäärä:   16.8.24 20:07:46

"Jos saisi pelkän vastuuvakuutuksen, se olisi kannattavaa, mutta yleensä pelkästään sitä ei saa."

Hevosenvastuuvakuutus 40e vuosi. Halpa ja sellaisen kyllä saa

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   16.8.24 20:16:10

Meillä on poneilla pelkät vastuuvakuutuksen ja olen pari kertaa joutunut noita käyttämään ja ovat korvanneet mukisematta lenkillä irti päässeen ponin aiheuttaman vahingon.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.8.24 20:35:40

Onko Evalla 10 hevosta vai vaan se yksi kullannuppu?

Päivämäärä:   16.8.24 21:12:50

Kysäsin meillä tuota ja ei ole vakuutusta tallin puolesta haistateltiin kun kehtasin kysyä.

Päivämäärä:   16.8.24 22:19:52

Tiedoksi että yrityksillä ei yleensä ole myöskään vakuutuksia ratsastajien tapaturmiin ratsastus tunnilla.

Päivämäärä:   16.8.24 22:24:45

Ratsastajien vakuutus on se seuran jäsenmaksu! Onko ihme että sitä tarjotaan??

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 22:39:32

Joo ei ole omat vakuutettu eikä ratsastuskoulun. Älyttömiä summia saisi maksella, jos kaikki vakuuttaisi. Yksittäisen hevosen vakuuttaisin, näin montaa en todellakaan. Tallilla toki vastuuvakuutus on, mutta ei kattaisi kyllä aloittajan kuvaamaa tilannetta.

Vähän karua taitaa olla, että auton omistaja vastuussa autosta, talli ottas takkiin jos hevoselle kävis jotain ja aloittaja pesee aikalailla kädensä kaikesta muusta kun oman kuljetuskaluston (?) ongelmista. Jos ei erikseen ole sovittu.

Kyllä minäkin kuskaan oppilaita ja hevosia kisoihin yms ja vahingot menee valitettavasti sen piikkiin kenen omaisuutta on. Näin karkeesti.

Lähettäjä: Aloittaja on pihal 
Päivämäärä:   16.8.24 23:08:22

Ei muuta

Lähettäjä: N2 
Päivämäärä:   17.8.24 00:22:16

Minullakin pelkkä vastuuvakuutus. 2022 hankittu ja korvasi kun hevonen kisapaikalla säikähti ja peruutti viereisen auton kylkeen lommon.

Päivämäärä:   17.8.24 00:35:08

lainaisitko itse mitään esim autoa, asuntovaunua tms selvittämättä vakuutusasioita ensin, saati hevosta selvittämättä vakuutusasioita?eli ymmärrän aloittajan murheen, mutta peiliin katsomisen paikka, aikuinen selvittää nämä aina kun lainaa jotain.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.8.24 07:29:10

Siis oikeasti täällä on ihmisiä, jotka toisten autoa vahingoittaessaan ovat sitä mieltä, että auton omistaja maksaa!! Kuulkaa kyllä se olette TE jotka maksatte, jos teette lommon auton kylkeen, oletteko ihan sekopäitä? Ei suurimmassa osassa autoja ole mitään kaskoja ja niissä on 200 e tai useamman sadan omavastuu. Jos päästätte hevosen irti, se teloo auton, niin TE MAKSATTE!!!

Lähettäjä: FAB 
Päivämäärä:   17.8.24 07:38:06

Niinhän se on. Ja siksi vastuuvakuutukset ovat oikeasti ihan turhia. Joku tuttu meklari kutsuikin niitä "naapurisopuvakuutuksiksi".

Jos vahingoitan autolla, tieliikennevakiutus korvaa.
Jos mitenkään muuten, vahingon kärsinyt vastaa.
Ainoastaan törkeän tahallaan tehdyissä
tekijä vastaa.

Hevosen omistaja vastaa hevoselle tulleista vagingoista ellei kirjallisesti muuta sovittu vaaranvastuusta.

Vahingonkorvauslaki on aika vekkuli, se kannattaa lukea.

Toinen Vekkuli on Maakaari.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   17.8.24 07:53:35

Aloittaja juuri muistutti minulle miksi hevosala on h3lvetistä. Idiootit sählää ja aiheuttaa tuhoa, sitten ovat ärsyyntyneitä ja somessa.

Te vaaransitte lainaamanne hevosen typeryydellänne, aiheutitte vahinkoja tallilla johon teidät oli vastoin parempaa järkeä päästetty käymään ja nyt sinä olet ärsyyntynyt? Uskomatonta, luulisi että ennemmin olisitte pahoillaan ja tajuaisitte hävetä.

Vaihtakaa oikeasti lajia, johonkin missä olette kotonanne yksin..

Päivämäärä:   17.8.24 09:07:10

Ap, kuten näistä tylyistä vastauksista näkee, hevosihmiset eivät ole mukavaa porukkaa. Sen lisäksi persaukisia, kun vakuutuksia ei oteta. Toivon, että asia hoituu sinulle parhain päin. Ikävää, että kävi näin.

Päivämäärä:   17.8.24 09:14:15

Eikö teitä jotka käytätte ilman vakuutusta olevaa hevosta häiritse asia?

Päivämäärä:   17.8.24 09:20:41

"Siis oikeasti täällä on ihmisiä, jotka toisten autoa vahingoittaessaan ovat sitä mieltä, että auton omistaja maksaa!! Kuulkaa kyllä se olette TE jotka maksatte, jos teette lommon auton kylkeen, oletteko ihan sekopäitä? Ei suurimmassa osassa autoja ole mitään kaskoja ja niissä on 200 e tai useamman sadan omavastuu. Jos päästätte hevosen irti, se teloo auton, niin TE MAKSATTE!!!"

Se nyt ei vaan mene näin. Toki jos tahallani potkaisen auton kylkeen niin olen korvausvastuussa. Mutta jos hevonen pelästyy ja ryöstää irti niin ensinnäkin se on hevonen joka siihen autoon potkaisee, en minä. Ja kun kyseessä on ei tahallinen teko niin jokainen kärsii omat vahingossa. Tapaturmissa ja vahingoissa ei kukaan ole korvausvelvollinen kenellekään. Siksi vakuutuksetkaan eivät näitä korvaa koska vahingonkorvausvelvollisuutta ei ole.

Lähettäjä: Baijeri 
Päivämäärä:   17.8.24 09:24:11

Nämä jotka täällä kertoilee vakuutuksen maksavan 50€ jne.
Millaiset ehdot siinä on sen suhteen, jos joku muu kuin omistaja käsittelee hevosta? Tai ratsastaa/ajaa?
Onko ratsastuskoulu näissä eri asemassa kuin yksityishevosen omistaja?
Vähän kuin auton kanssa? Jos vain minut on laitettu kuskiksi vakuutukseen, on se halvempi kuin jos kuskina voisi toimia kuka vain...

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   17.8.24 09:29:08

Missä vakuutusyhtiössä vastuuvakuutus maksaa 40e vuodessa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   17.8.24 09:42:30

Aloittaja, itsepä päätitte lähteä ja päästitte hevosen irti. Hyvä jos hevonen tai sivulliset ihmiset sentään eibtyperyydwstänne huolimatta vahingoittuneet.

En kyllä tajua miten tuollaisille lainataan hevosia. Itse en lainaa kenellekään

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.8.24 12:40:18

Älä turhaan vielä mene shokkiin. Vahinko kannattaa kysyä kotivakuutuksesta, kun käynyt lapselle. Voi olla myös auton vakuutus joka korvaa. Aloittaisin kotivakuutuksesta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.8.24 14:36:54

"Missä vakuutusyhtiössä vastuuvakuutus maksaa 40e vuodessa?"
Lähitapiola

"Millaiset ehdot siinä on sen suhteen, jos joku muu kuin omistaja käsittelee hevosta? Tai ratsastaa/ajaa?"

Tuossa 40e vakuutus korvaa jos hevonen pääsee irti joltain muulta kuin omistajalta ja törmää jonkun muun kuin omistajan autoon.

"

Päivämäärä:   17.8.24 18:49:06

Ei pelkkä vastuuvakuutus tosiaan ole kuin kymppejä. Monet vakuutusyhtiöt vaan vaatii hevosvakuutuksen (henkivakuutus) että vastuuvakuutuksen saa.

Terveysvakuutukset ovatkin sitten kalliita, vähintään satasia.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.8.24 22:53:38

Vahinhonaiheuttaja on pääsääntöisesti velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän aiheuttaa tahallisesti tai tuottamuksellaan. Eli korvausvelvollisuus syntyy, kun menettelee huolimattomasti tai muuten moitittavasti. Ellei kyseessä ole tahallisuus tai tuottamus, on kyseessä pelkkä tapaturma, jolloin korvausvelvollisuutta ei synny. Viimeksi mainitussa tapauksessa myöskään vahingonaihruttajan vastuuvakuutus ei korvaa vahinkoa, vaan se jää vahingonkärsijän omalle kontolle.
Näin ollen korvausvelvollisuus riippuu siitä, minkä vuoksi aloittajalla lainassa ollut hevonen on päässyt irti. Tuottamusta on, jos hevonen on esimerkiksi jätetty r olosuhteet huomioon ottaen liian kokemattoman taluttajan talutettavaksi. Jos irti pääseminen sitä vastoin on johtunut syystä, jota huolellisesti menetellenkään ei olisi voinut ennakoida, vahinkoa ei tarvitse korvata.

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   17.8.24 23:25:20

Lähditte sitten niinkuin reissuun kalliin asian kanssa trallallaa, eikä tullut mieleen jettä jotain taloudellisia riskejä on olemassa? Entä jos hevoselta olisi katkennut jalka ? Varmaan omistajalta olisi vaadittu kriisiterapiaan rahaa? Jeesus näitä pellejä.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   18.8.24 07:07:40

En ole vakuutus- tai muukaan juristi, mutta kyllä arkijärki ja käytännön kokemus sanovat, että jos hevonen ruttaa auton (tai teloo ihmisen tai toisen hevosen), on hevosen irti päästänyt henkilö tai hevosen omistaja korvausvelvollinen.

Aloittajan ja muidenkin lapsiaan ratsastamassa käyttävien - ja varsinkin vuokrahevosta etsivien - mummojen ja pappojen kannattaa sisäistää, että ei ole mitenkään itsestään selvää, että yksityisetkään hevoset ovat vakuutettuja tai että niiden vakuutus kattaa kaiken maailman tötöilyt.

Juuri se mukava ihminen tai talli, joka on valmis vuokraamaan hevosen alaikäiselle, kuuluu varsin suurella todennäköisyydellä siihen joukkoon, jota a) vastuukysymykset ylipäätään eivät pahemmin kiinnosta ainakaan ennen kuin sattuu ja tapahtuu tai b) ovat niin persaukisia, että paremman puutteessa antavat hevosensa tuntemattoman lapsosen leikkeihin.

On varmasti houkuttelevaa ajatella, että totta kai kaikilla ratsastustunteja myyvillä ja hevosia vuokraavilla talleilla on vastuuvakuutus. Varmaan onkin (jos ei ole niistä rahapulassa säästetty), mutta aivan eri asia on, miten paljon ja helposti korvauksia saa, jos vaikka ratsastaja itse loukkaantuu. Sekin kannattaa selvittää etukäteen ja varmistaa, että oma vakuutus on riittävä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   18.8.24 08:29:12

Oikeastiko oletit että hevoset on vakuutettu? Miten niin väärin luulit? Kuten jokaisesta viestistä käy ilmi olet lähes ainoa joka niin luulee, valitettavasti. Syyt tulikin jo yllä.

Ei auta kuin selvittää korvaako oma vakuutuksesi. Ellei niin maksatte omavastuun auton omistajalle. Ei sitä voi toisen omaisuutta tuhota ja todeta että oho, pääsi irti en korvaa.

Vai kenen auto se oli joka otti osumaa? Entä millainen tilanne? Oliko huolimattomuus, tahallisuus val osaamattomuus aiheuttajana. Moni vahinko on estettävissä mutta ei tokikaan kaikki, niitä sattuu. Jos esim on pidetty hevosta hetkeäkään irti, suitsitettu niin ettei ole kiinni (niin että pää jää jos yrittää lähteä). Moni värkkää jostain syystä riimun kanssa mikä ei aukea turvalta (jollin ssisi päävehkeet päähän vain turparemmin avaamalla), siinä kun käytät riimua pois ja karkaa on ihan tahallista. Vahinkoja sattuu mutta sen verran selkörankaa on oltava että ulkopuoliselle aiheutetut korvataan.

Päivämäärä:   18.8.24 08:35:54

Ihanko oikeasti joku vakuutusyhtiö myy yksityishenkilölle pelkästään vastuuvakuutuksen?
Omallani kyllä on enää pelkkä vastuuvakuutus, mutta johtuu siitä, että iän takia henkivakuutus ei enää ole voimassa. Vakuutusta otettaessa pelkkä vastuuvakuutus ei ollut mahdollinen, mutta tässä tilanteessa ko. vakuutus jatkuu.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.8.24 09:01:42

Kertokaa nyt joku mistä firmasta tuon pelkän vastuu vakuutuksen saa ilman terveusvakuutusta?

Me valmentaudutaan ja kisataan ilman vakuutusta, mutta otettaisiin mielellään vastuuvakuutus, jos se olisi mahdollista ilman terveys/henkivakuutusta ja järkevillä ehdoilla.

Aiemmin kun näitä selvittelin, ei sellaista ollut saatavilla. Joskus olisin halunnut vakuuttaa meidän vuokraponin, mutta sekään ei ollut mahdollista, koska laskettiin olevan kyse yritystoiminnasta, joten en usko, että yksittäinen ratsastaja pystyy sille ratsastuskoukuhevosellekaan vakuutusta ottamaan.

Päivämäärä:   18.8.24 10:42:39

Aloittajalla ollee vastuuvakuutus?

Kauheasti me ihmiset touhutaan eikä ajatella ennakkoon. Sitten opitaan kantapään kautta.

Päivämäärä:   18.8.24 10:50:38

”Lähettäjä?
Päivämäärä18.8.24 10:42:39

Aloittajalla ollee vastuuvakuutus?

Kauheasti me ihmiset touhutaan eikä ajatella ennakkoon. Sitten opitaan kantapään kautta.”

Kauheasti me ihmiset kirjoitetaan ilman että osataan alkeitakaan :D Mikä sana on ollee?

Päivämäärä:   18.8.24 11:04:37

Onko aloittaja myös tietoinen että hevosta ei saa kuljettaa muu kuin hevosen omistaja x kilometri määrän tai klinikalle ilman eläinkuljetuslupaa. Muutoin tarvitset eläinkuljetusluvan. Tätä ei toki Suomessa juuri tarkastella..

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.8.24 11:09:37

^kuka vaan saa kuljettaa mihin vaan jos siitä ei ota maksua. Aloittajalle tuskin on maksettu korvausta reissusta

Päivämäärä:   18.8.24 15:06:59

Siis ethän sinä maksa, vaan auton omistaja maksaa autonsa korjauksen.

Päivämäärä:   18.8.24 16:31:59

Ollee on oikea sana kuten tullee. Ollee eli lienee on, tullee eli lienee tulee. Tarkoitus sama.

Päivämäärä:   18.8.24 17:37:29

Toivottavasti aloittaja joutuu olemaan osastollapitkään.

Päivämäärä:   18.8.24 17:46:36

"Ollee eli lienee on, tullee eli lienee tulee."
Ei tuollaisia ilmaisuja ole olemassa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.8.24 17:48:12

No on ihan arkikieltä.
Mutta shokissa oleva on laitoshoidon tarpeessa.

Lähettäjä: Lop 
Päivämäärä:   18.8.24 17:57:39

Olla-verbin potentiaali on ’lienee’. Ollee ja lienee on eivät ole suomen kieltä.

P levittää myös täysin väärää tietoa eläinkuljetusluvasta. Esim. aloittajan tapauksessa hevosen omistaja tarvitsisi eläinkuljetusluvan, jos kuljettaisi hevosen sinne valmennukseen vuokraajan puolesta, koska vuokraus on ratsastuskoulun omistajalle liiketoimintaa. Aloittaja ei tarvitse lupaa harrastustoimintaansa liittyvään kuljettamiseen. Mitään kilometrirajoja ei tähän liity.

Päivämäärä:   18.8.24 17:59:37

Kyllä shokissa olevan aloittajan saa kuljettaa pakkopaidassa osastolle.

Lähettäjä: Ek 
Päivämäärä:   18.8.24 19:40:12

Joku sanoi ettei vastuuvakuutus korvaisi tuollaista muutenkaan. Ainakin Lähitapiolan vastuuvakuutus korvaa JOS auto ei ole tallinpitäjän/henkilökunnan omistuksessa (eli leasing autokin jo korvataan) eli jonkun random vierailijan auto korvattaisiin ainakin Lähitapiolan vastuuvakuutuksesta,jos sellainen hevosella olisi sattunut olemaan.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   18.8.24 20:31:47

Olla-verbin potentiaali on lienee (yksikön kolmas persoona) ja tulla-verbin potentiaali on tullee (samoin yksikön kolmas persoona). Ei kannata snobbailla harvinaisemmilla moduksilla, jos ei tunne niitä tai niiden käyttöä.

Päivämäärä:   18.8.24 23:39:26

Oli vieraan ihmisen auto, joka oli asianmukaisesti parkkeerattu pihalle.

Meillä on ollut omia hevosia, joilla kaikilla ollut vakuutukset. Tästä syystä tyhmänä oletin, että myös tällä yrityksellä olisi. Jatkossa en vuokraa tuolta hevosta, koska en voi ottaa isoa taloudellista vastuuta tapaturman tmv sattuessa.

Lähettäjä: prvoo 
Päivämäärä:   18.8.24 23:58:18

Hevoselle toki VOI ottaa vastuuvakuutuksen ja kannattaakin esim. omalleen ottaa. Mutta jos yritys on antanut hevosensa asiakkaan käyttöön, niin kyllä yritykset yleensä ottavat vastuuvakuutuksen koskien koko toimintaansa. Ei suinkaan jokaiselle hevoselle erikseen. Hevosvakuutus siis vähän harhaanjohtava termi tässä. Eikä shokissa oleminenkaan auta asiaa. Ko. tapahtuma voisi osua myös sen tallin vakuutukseen, joka tapahtuman järjesti? Onko heillä vastuuvakuutus? Ja tosiaan voi mennä myös autoilijan vakuutuksesta. Aloittajan ei tuota mielestäni kuulu maksaa, ellei hevosen lainannut talli ole erittäin selvästi ennen lainaamista kertonut, että hevonen on lainaajan vastuulla. Mitä jos hevoselle olisi sattunut jotakin, maksattaisiko talli ratsastajalla ell-kulut tai koko hevosen arvon?? Millainen talli edes lainaa hevosta asiakkaalle ilman, että kukaan täyspäinen valvoja lähtee mukaan?

Toki on mahdollista, että aloittajalla voisi olla omakin vakuutus, joka tapahtuman korvaisi. Nämä pitäisi vaan etukäteen selvittää ja sopia. Toki jos vahinko on jo sattunut niin hyvässä hengessä voisi selvittää, josko jollakulla osapuolella olisi vakuutus joka korvaisi. Hevosen omistajatalli tässä kyllä mun mielestä on ensisijainen vastuullinen. Kuulostaa kyllä sen tason firmalta, että en ehkä jatkaisi asiakkaana...

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   19.8.24 06:49:00

Aikoinaan me otettiin tuntsareille väliaikaiset vakuutukset kisareissuille. Kisaajat maksoivat nämä.

Lähettäjä: prvoo 
Päivämäärä:   19.8.24 06:49:54

Kannattaa muuten lukea pienikin präntti kunnolla vaikka hevosella olisikin ihan hevoskohtainen vastuuvakuutus. Itsellä ainakin koiravakuus on sellainen että se kattaa koiran aiheutaman vahingon vain jos omistaja itse on koiran "hallitsijana": Eli jos annan koiran lainaan ja lainaajalla ollessa koira aiheuttaa vahingon ulkopuoliselle, ei vastuuvakuutuksesta ole mitään iloa.

Mutta ap:n tapauksessa joka tapauksessa kun kun kyse on yrityksestä, niin kyllä yrityksen pitää itse hommata vastuuvakuutus TAI tiedottaa asiakasta selkeästi että hevonen on asiakkaan omalla vastuulla tilanteissa X.

Tässä yksi hyvä syy miksi SRL:n hyväksymä talli ei saa vuokrata hevosia asiakkaille itsenäiseen ratsastukseen.

Päivämäärä:   19.8.24 10:04:41

Kuinkakohan moni oikeasti ajattelee, että on turvassa vuokrahevosellaan. Tarkoittaen vakuutusten puolta.

Päivämäärä:   19.8.24 10:27:25

”Kuinkakohan moni oikeasti ajattelee, että on turvassa vuokrahevosellaan. Tarkoittaen vakuutusten puolta.”

Tuskin kukaan, koska vakuutukset silloinkaan jos niitä on, eivät korvaa juuri koskaan vaan kelpottelevat keinot miten voidaan jättää korvaamatta.

Päivämäärä:   19.8.24 10:47:01

Ei juuri kukaan enää vakuuta hevosia. Itselläni ja lähipiirissä on kilpahevosia. Mitään niistä ei ole enää vakuutettu huonojen vakuutusehtojen vuoksi. Tulee edullisemmaksi korvata vahingot.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.24 10:51:49

tähän on varmaan jo vastattu, mutta aloittaja ei liene korvausvastuussa kuin ehkä hevoselle tapahtuneista vahingoista. Kisapaikalla autot on parkkeerattu omalla vastuulla ja auton omistaja vastaa oman autonsa vahingoista jos hevosella ei ole vastuuvakuutusta.

aloittajan kotivakuutuksessa saattaa olla myös jonkinlainen vastuuvakuutus jos aloittaja haluaa jotain korvata.

Autoaan ei kannata parkkeerata mihinkään jos pelkää haavereita.

Päivämäärä:   19.8.24 11:03:51

"Lähettäjä: Hm
Päivämäärä: 18.8.24 16:31:59

Ollee on oikea sana kuten tullee. Ollee eli lienee on, tullee eli lienee tulee. Tarkoitus sama."

:DDDDDD

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   19.8.24 11:20:14

Ärsyyntynyt; vaikea uskoa että kukaan. On kuitenkin ihan perusjuttu tällä alalla nuo vakuutukset ja niiden turhuus/kalleus/korvaamattomuus. Ehkä joku osaamaton tosi nuori tuntiratsastaja voi olla niin pihalla ja nämä nykyajan äitylit.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.