Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   16.8.24 12:36:47

Miten lähteä opettamaan hevonen juoksemaan liinassa?

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.8.24 12:48:50

Jos tällaista tarvitsee kysyä netissä, siinä tapauksessa suosittelen kyllä alkuun ihan jotain maastakäsittelyn peruskurssia.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.8.24 12:56:34

Mulla oli aikoinaan entinen ravuri, jolle liina oli täysin käsittämätön kapistus. Tuli aina ihmisen luo ja pyörähteli miten sattui. Lähdettiin aluksi ihan taluttamisella kenttää ympäri. Vähitellen enemmän pituutta ja hiljalleen taluttaja paikallaan. Vei joitain viikkoja, mutta päästiin yhteisymmärrykseen. Tälle myös raippa oli ehdoton ei. Mutta oppi menemään kauemmas taluttajasta kun liinaa vähän ravisti. Ymmärsi ääniapuja melko hyvin joten siitä oli varmasti apua.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.24 13:21:50

suosittelen hevosen kanssa menemään jollekkin vklp pituiselle länkkätallile maastakäsittely kurssille.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   16.8.24 13:23:08

Miksi hevosta tarvitsee juoksuttaa liinassa ylipäänsä?

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.8.24 16:39:22

Onnille: Minulle liinassa juoksuttaminen ( joka on muutakin työskentelyä liinassa kuin ”juoksuttaminen” ) on hyvä keino tsekata hevosen liikkumista ilman ratsastajaa tai satulaa. Saan informaatiota hevosen fysiikasta sekä mielentilasta. Hyvin pystyy myös yhdistämään erilaisia ”jumppaharjoituksia”.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Luu 
Päivämäärä:   16.8.24 17:01:24

LähettäjäOnni

Päivämäärä16.8.24 13:23:08

Miksi hevosta tarvitsee juoksuttaa liinassa ylipäänsä?

Vaikkei muuten juoksuttaisi, niin eläinlääkäri voi joskus haluta katsoa hevosen liikkumista ympyrällä, kun tutkitaan ontumaa. Eli ihan vaikka vain siksi.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   16.8.24 18:08:10

Olen kävellyt pari ympyrää. Jättänyt hevosen seisomaan paikoilleen, itse peruuttanut pois. Käskenyt hevosen liikkeelle ja siinäpä se.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.8.24 20:05:20

Millä saa pidettyä etäisyyden vakiona? Jos annan ponille liikaa tilaa niin ympyrät on soikioita ja munia. Pieni ympyrä ok mutta välimatkan kasvatus ei oikein suju. Vähän raipalla huitomista kauemmaksi kokeiltu mutta ei toimi. (En siis koske poniin raipalla)

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Selästä 
Päivämäärä:   16.8.24 20:32:26

Ostin aikuisen, ratsukoulutetun hevosen, jota ei ilmeisesti oltu koskaan liinassa juoksutettu. Opetettiin niin, että ratsastaja selkään ratsastamaan ympyrää ja liina kiinni hevoseen. Ensin ratsastaja määräsi tien ja askellajin, pikku hiljaa hevonen oppi kuuntelemaan juoksuttajaa. Ratsastaja oli selässä valmiina korjaamaan, jos hevonen ymmärsi väärin.

  Re: Miten opettaa hevonen juoksemaan liinassa?

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   16.8.24 20:37:34

Onni
Juoksuttaminen on hevoselle äärimmäisen hyvä koulutuskeino. Hevosta voi suoristaa ja opettaa liikkumaan oikein.

Juoksutusta ei tarvitse opettaa viikkoja. Se on kehonkieltä, jota hevonen kyllä osaa lukea.
Itse olen opettanut paljon nuoria ja myös entisiä ravureita. Ei taluttajia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.