Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   16.8.24 09:05:27

Lapseni käy tunneilla ratsastuskoulussa. Tykkää ratsastaa, mutta ei ole lapselle mikään intohimo eikä koko elämä pyörii hevosten ympärillä, toisin kuin itselläni aikanaan. Olen alkanut tuskailemaan sen kanssa että kyseessä on kallis harrastus, joka kallistuu lisää kokoajan, mutta myös sen kanssa että minun on vaikea perustella hevosen käyttöä omiin hupeihin. Tiedän että on mahdollista harrastaa hevoselle mieluisalla tavallakin, joten en ole sitä mieltä että hevosharrastus on kokonaan huono asia. Tuntihevoset ovat hyvin hoidettuja, mutta toki huomaa että vähemmän ratsastaneilla on paljon opeteltavaa ja hevosetkaan eivät juuri näytä nauttivan menosta. Omaa hevosta emme kuitenkaan ole missään nimessä hankkimassa. Kannattaako siis antaa lapsen jatkaa niin kauan kuin kiinnostus riittää vai ohjata muiden harrastusten pariin, vaikka lapsi itse haluaisi jatkaa?

  Re: Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   16.8.24 10:42:36

Jos et osaa itse päättää kysymättä hötölän mielipidettä niin olet kyllä melko poloinen.

  Re: Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   16.8.24 11:08:52

Antaisin jatkaa, kyllä hevosharrastelu opettaa lapselle paljon muutakin kun sitä ratsastusta. Motoriikka paranee, oppii omatoimisemmaksi, liikennesääntöjä, hahmottamista, ongelmanratkaisua. Ei se haittaa vaikka ei henkeen ja vereen innosta jos kuitenkin pitää tekemisestä. Pakottaa ei kannata jos motivaatio loppuu

  Re: Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   16.8.24 11:09:04

Aloittajan motiiveista en tiedä, mutta eri yhteyksissä ja keskusteluissa ei voi välttyä johtopäätökseltä, että koska ”eettisyys” on sosiaalisesti hyväksyttävämpi syy lopettaa ratsastaminen kuin se, että rahat (tai kiinnostus tai taidot) eivät riitä, siihen vedotaan niin usein.

Kustannukset mainitaan vasta toisena tai kolmantena syynä eettisyyspohdintojen jälkeen, tyyliin ”ja onhan se kallistakin ja kaikki hinnatkin on nousseet”.

Arvelen, että jos resurssit riittäisivät, moni lopettamaan päätynyt vaihtaisi parempaan ratsastuskouluun tai yksityistunteihin omalla tai vuokrahevosella.

  Re: Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.24 11:10:36

Ai kauhee näitä aloittajan kaltaisia ihmisiä.

  Re: Hevosharrastuksen eettisyys

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.8.24 13:00:11

Mikset kysy asiaa lapselta itseltään? Emmehän me voi tietää mitä hän haluaa harrastaa.

Jos taas rahat ei riitä niin voi siitäkin puhua lapsen kanssa. Ehdottaa vaikka että lapsi kävisi tunneilla vähän harvemmin, pitäisi välillä taukoa jos lapselle se on ok, tai jos löytyisi parempi talli missä hevosia kohdellaan paremmin.

Kun olin lapsi eivät vanhempani maksaneet ratsastustuntejani, jouduin jo varhain etsimään töitä että sain rahaa ratsastaa. Se oli lapsuuteni paras ja ainoa harrastus.

Minusta vanhemmat tekevät siinäkin karhunpalveluksen lapselle jos eivät kannusta liikkumaan eikä minkäänlaisiin terveisiin harrastuksiin. Se miten oppii aikaansa käyttämään seuraa helposti aikuisuuteen.
Älä vain tee lapsestasi sohvaperunaa, sekä fyysinen terveys että mielenterveys kärsii jos nuori notkuu vain netin ääressä vapaa-aikansa... Ratsastus on liikunnan, ulkoilun, sosiaalisten suhteiden ja vastuuntunnon kehittämiseen oiva laji!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.