Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.24 16:52:09

Onko ratsastuskoulujen taas helpompi löytää tuntikäyttöön sopivia hevosia, vai vieläkö kivoista ja keskihintaisista on pulaa?

Oma hevoseni voisi sopia ratsastuskouluun, ja olen tässä pohtinut sellaista, että antaisin sen 50-75%:sesti ratsastuskoulukäyttöön ja hoitaisin/liikuttaisin itse loput. Omistajuus säilyisi minulla ja maksaisin tietysti sovitun summan hevosen kuluista, ell.kulut sovitusti jne.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.24 16:58:03

Alueena (läntinen) Uusimaa, saa myös ehdottaa jos on tiedossa että jonnekin voisi tarjota. Sellainen missä painorajat ja kohtuullinen määrä töitä.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: Rata 
Päivämäärä:   14.8.24 18:22:15

Kannattaa kysyä. Tutun hevonen oli eräässä ratsastuskoulussa tuollaisella diilillä vielä vuosi sitten, mutta keväällä hän siirsi sen omaan käyttöön yksityistallille, juurikin koska painorajoja ei noudatettu ja repivään ja potkivaan ratsastukseen ei opetuksessa puututtu.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.8.24 18:36:31

Ei kannata. Niissä olevinaan hyvissäkin hevonen vaivaantuu eikä kohtelu ole sellaista kuin pitäisi. Olen nähnyt aika läheltä nämä touhut kun oma hevonen oli tällaisella "hyvällä" ratsastuskoululla. Siis maine hyvä ja hevosystävällinen, mutta mutta... Kaikki ei ole kultaa mikä somessa kiiltää.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 19:00:09

Entäs vuokraajat? Osavuokraus esim. kahdelle henkilölle molemmille 3 x vkossa.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.24 19:50:29

Kiitos kokemuksista. Kyllähän nuo huonot puolet mietityttää. Toisaalta jotkut ratsastuskouluhevoset porskuttavat melko terveinä ja hyväluonteisina pitkään, mutta onhan niitä päinvastaisiakin valitettavan paljon.

Vuokraus on vaihtoehto, mutta mulla on vähän huonoja kokemuksia vuokraajista. Hevosella saisi kisata ja touhuta niin paljon kuin haluaa, jos vaan löytyy sopiva ja luotettava tyyppi.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: nipsu 
Päivämäärä:   14.8.24 20:36:10

Vuokraajan ottaisin mieluummin. Itse olen löytänyt hyviä vuokraajia, joita kävin alkuun ja silloin tällöin opettamassa, sillä halusin varmistua, että hevosta ratsastetaan sovitusti. Kaikki vuokraajat olivat myös tyytyväisiä saatuaan alle hyvin koulutetun ja miellyttävän hevosen, jonka kanssa oppi ratsastamaan. Toki on todettava, että hinnan pidin hieman matalampana kuin esim tallikaverini.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: siiri 
Päivämäärä:   14.8.24 20:46:22

Kurja lukea tätä, pistää miettimään onko lainkaan eettistä antaa lapsen käydä ratsastuskoulussa :( Vaikka onkin ns. hyvä talli niin silti…

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 20:58:37

Läntisellä Uudellamaalla kysyisin Riitin tallilta. Sinne voisin omani antaa ihan koska tahansa.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: Jos 
Päivämäärä:   14.8.24 21:29:14

Voisiko tallilla olla innokkaita vakkariratsu ratsastajia eli olisi vain ne tietyt, jotka sillä menisivät? Jos on kiva heppa niin ihan normaalistikin valikoituu lemppareita, joka otetaan huomioon. Jos rkoululla on muutenkin yksäreitä ja hatusta heitetty vuokra 600€ eli n. 20€/pvä ja rkoulu pyytää ratsastajalta tunnista 35€ niin sulle hyvitykseksi hepan käytöstä ei välttämättä katsota kovin paljoa kuitenkaan. Ellet halua, että se menee 2h päivässä ja 3x viikossa niin sulle itselle jäävät päivät menee kyllä lepäillessä ja voit treenata kunnolla ehkä yhtenä. Siitä maksat itse melkoisen siivun niin..

Onko rkoululle kannattavampaa pitää yksäripaikallaan täyttä vuokraa maksava ja jos ei niin luultavasti sinun olisi kannattavampi hankkia 50-75% ajalle vuokraaja(t)

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.8.24 21:45:53

piste kiitos vinkistä :)

Jos, hyvää pohdintaa. Varmasti pitäisi mennä se 2h/päivä että kannattaisi koululle.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: CB 
Päivämäärä:   14.8.24 21:52:34

Laita säpo esille. Olisin kiinnostunut vuokraamaan :)

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.24 22:05:21

Tarjoa Primukselle tai vastaavalle koululle, jossa omahevos-paketti eli vain 2 rastaastajaa.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   14.8.24 22:52:56

Läntiselle Uudellamaalla olevista ratsastuskouluista tarjoaisin vain Riitille tai Veikkolan ratsastuskoululle. Veikkola on koulupainotteinen, maneesi löytyy.
Sandbacken voisi ehkä myös tulla kyseeseen, mutta siellä kuulemma yksi kouluope opettaa hevoset kerjäämään nameja, oppilaat siis namittavat selästä käsin hänen tunneillaan.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: Kziii 
Päivämäärä:   14.8.24 22:59:12

Harmi ettei eräs kaveri toimi uusimaalla. Hänellä haussa juuri tällaisia hevosia. Pyörittää siis samantyylistä systeemiä kuin "oma hevonen". Hevoset on eri omistajien ja niillä on 1-2 sitoutunutta vuokraajaa jotka valmentautuu (ja mahdollisesti kilpailee) valvonnassa/opetuksessa.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: -j- 
Päivämäärä:   15.8.24 10:25:19

Tarjoa omahevoselle? Heillä ainakin hevosystävällinen ympäristö ja käyttökin ehkä hevoselle normi ridakoulua mukavampaa.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.8.24 11:30:52

Kiitos kaikille ystävällisistä vastauksista ja vinkeistä <3
Pohdin näitä vaihtoehtoja!
Laitan markkinoille ilmoituksen jos päädynkin vuokraamaan :)

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   15.8.24 11:45:14

-j- kannattaa ensin ottaa selvää miten aiemmilla sinne hevosta lainanneilla on mennyt ja suositella vasta sitten... puitteet kyllä kivat, niiden puolesta voi suositella.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.24 12:09:09

Omahevossysteemi (en nyt tarkoita yhtä tiettyä vaan yleisesti tämä) saattaa tarkoittaa, että hevosella on 2-3 tavoitteellisesti ratsastavaa ratsastajaa. Jos kolme, voi olla ettei kukaan muu mene. Jos kaksi, menee varmaan tunneilla omahevoslaisten lisäksi. Hevosen täytyy ansaita ratsastuskouluissa leipänsä…

Srl:n omissa kouluissa hevonen voi kai (?) mennä jopa 4h/pvä tunneilla, mikä on tosi paljon. Jos hevosella kaksi hyppäävää, saattaa viikossa tulla ainakin 4 estetuntia + kisat.

Vaikka hevosella menisi paremmat ridaajat, voi olla, että hevonen silti on koko ajan vinon ratsastajan alla etupainoisena.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: 33 
Päivämäärä:   15.8.24 12:27:18

Se on myös omistajalle henkisesti iso asia antaa oma murunen randomien, hölskyvien ja epätasaisten ratsastajien käyttöön. Hevosen ratsastettavuus ei ainakaan parane. Ellei sitten löydä diiliä että se menee vain paremmilla ratsastajilla!

Yksi täällä mainituista ainakin teettää poneillaan tosi paljon töitä. Usein on täysi työpäivä ja sitten vielä kisat samana + seuraavana päivänä. Kisaamaan pääsee kun maksaa tarpeeksi vaikka ratsastus ei ole tasapainoista.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.24 12:44:56

Omahevosella ei painorajat toteudu, jos katsoo ihan kisaavia ihmisia ja heidän hevosten rajoja. Miettisin myös skeptisesti tuota pihattoa ja onko sielä tarpeeksi makuuhalleja hevosia kohden. Kesällä kiva, mutta syksy, talvi ja kevät voi olla karua hevoselle.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

LähettäjäJH 
Päivämäärä:   15.8.24 12:53:59

En ole aloittaja, mutta olen pohtinut samaa. On myönnettävä ettei rahat tahdo riittää hevosen ylläpitämiseen kokonaan yksin. Minulle saa laittaa viestillä kokemuksia Omahevosesta jos haluaa.

Olen myös harkinnut että lähetän hevosen Viroon puolitutun tallille. Maksaahan sekin ja sitten en saisi senkään vertaa ratsastaa. Mutta on se Suomea huomattavasti halvempaa, pidempi laidunkausi ja hevonen saisi hyvää ratsastusta.
Tämä on ehkä turhan isoliikkeinen ratsastuskouluun.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   15.8.24 14:03:00

Ottakaa aloittaja ja JH puoliosuusvuokraaja mielummin kuin ratsastuskouluun. Itse olisin ainakin tällaisista diileistä kiinnostunut kun en aio enää ostaa omaa hevosta.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: Pohtija 
Päivämäärä:   15.8.24 22:50:22

Pkseudulla tai kohtuullisen matkan päässä sieltä löytyy hyvin vuokraajia. Itsekin vuokraan hevosta 3x/vko.

  Re: Mikä on ratsastuskoulujen hevostilanne nyt?

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   15.8.24 23:11:36

Vuokrattavia hevosia ei tunnu olevan, ainakaan sellaisia mistä itse hyötyisi = maksaisi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.