Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   14.8.24 08:54:34

Lähdössä ekaa kertaa klinikalle. Matka n. 1h per suunta. Hevonen menee ontumatutkimukseen jos tällä on väliä. Hevonen on todella hyvä matkustaja.

Mieleen tulee vaan heinäverkko ja riimunnaru. Pitääkö hevosen passi olla mukana? Entä mitä muuta?

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Sintti 
Päivämäärä:   14.8.24 09:00:06

Suitset ja liina

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Ki 
Päivämäärä:   14.8.24 09:00:06

Suitset, liina. Passia harvemmin kyselty klinikalla mutta kuljetuksessa pakollinen

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   14.8.24 09:01:11

Passin pitää olla mukana aina hevosta kuljettaessa!
Mukaan hevonen ja passi. Hevoselle riimu päähän ja narustahan sinä sen sinne koppiin talutat. Kelistä riippuen saattaa olla hyvä ottaa mukaan kuivatusloimi, jos rauhoitetaan niin voi hikoilla itsensä ihan liuttamäräksi.
Ämpäri, niin voit juottaa hevosen siellä klinikalla. Noin lyhyellä matkalla ei tarvi pysähtyä juottamaan.

Meillä on autossa aina mukana varariimu ja -naru ja heijastinloimi + pari heijastinliiviä.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   14.8.24 09:01:42

Niin ja ontumatutkimuksessa tosiaan joutuu juoksuttamaan niin suitset ja liina on siihen tärkeät.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   14.8.24 09:07:40

Minä otan aina about kaiken kahtena siltä varalta että jotain hajoaa. Suitset, liina, riimu, puukko (en koskaan kuljeta ilman) ovat meillä vakiovarustusta.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   14.8.24 11:19:22

Suitset, liina, tavallinen raippa (saatat tarvita, kun esität hevosta ravissa taivutuskokeessa), juoksutusraippa (hevosta pitää juoksuttaa liinassa ravissa ja laukassa). Riimu (mielellään turvalta aukeava), jonka saat puettua suitsien päälle.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   14.8.24 11:20:01

Ja passi. Ainakin meillä ell lukee joka kerta hevosen sirun ja vertaa numeroa passiin.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 11:24:48

itse olen aina juoksuttanut riimu päässä klinikalla, raippa on löytynyt klinikan omasta takaa

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 11:32:11

"Minä otan aina about kaiken kahtena siltä varalta että jotain hajoaa. Suitset, liina, riimu, puukko (en koskaan kuljeta ilman) ovat meillä vakiovarustusta."

Tämä. Ja naruna ja riimuna sellaiset kaiken kestävät mallit ja ketju palohaoilla lisänä.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 11:49:32

varaudu itse sopivilla vaatteiila juoksemaan ulkona säässä kun säässä, ehkä vaihtovaatteet, evästä, juomista itselle, klinikalla voi kulua aikaa, joskus ovat paljonkin myöhässä aikataulussa.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: hä 
Päivämäärä:   14.8.24 12:29:07

" ketju palohaoilla lisänä."

miksi?

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.24 12:34:39

Trailerissa kannattaa aina pitää varariimuja ja naruja siltä varalta, että matkalla esim lukot hajoavat. Samoin liina kuuluu trailerin vakiovarusteisiin.

Yllä mainittujen lisäksi otan aina täytetyn heinäverkon. Klinikalla on usein ajat myöhässä ja hevonen pysyy rauhallisempana, kun edessä on syötävää. (Jos hevonen rauhoitetaan klinikalla, niin heinät pois paluumatkaksi).

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Rauta 
Päivämäärä:   14.8.24 12:38:22

Joskus halutaan ontumatutkimuksessa nähdä myös ratsain, varautuisin myös siihen.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   14.8.24 15:53:31

1. Passi
2. Heinäverkko & riittävästi heinää
3. Varariimu, kuljetussuojat, puukko, ämpäri, sieni
4. Joku loimi tai kaksi, jos on kolea päivä ja kuljetuksessa tai mahd. rauhoituksen jälkeen hikoaa
4. Suitset, liina (+ satula, vyö ja huopa)
5. Itselle kypärä, hanskat, hyvät kengät
6. Evästä

+ jos on edellisiä ell käynteihin liittyviä dokumentteja, jotka voisivat liittyä tapaukseen eri klinikoilta/kotikäynneiltä kannattaa ottaa mukaan/lähettää sähköpostilla

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.24 16:18:22

1. Passi
2. Heinäverkko & riittävästi heinää (tosin heinää ei saa antaa rauhoituksen jälkeen eli pakkaa jätesäkki mukaan, mihin saat loput sotkematta paikkoja)
3. Pitkä naru tai liina
4. Itselle kengät ja vaatteet joissa voi juosta

Itse en ole ikinä ottanut mukaan - enkä myöskään ole koskaan tarvinnut klinikalla - suitsia, satulaa, minkäänlaisia raippoja tai kulkkareita. Enkä myöskään kypärää. Puukko, varariimu ja liina on autossa aina, samoin heijastinliivit. Loimia otan mukaan vain talvella, kesällä ei tarvitse. Useimmilla klinikoilla on myös joko kahvila tai automaatti, mistä saa evästä jos sitä muutamaa tuntia ei ilman pärjää.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Nalli 
Päivämäärä:   14.8.24 16:23:30


”itse olen aina juoksuttanut riimu päässä klinikalla, raippa on löytynyt klinikan omasta takaa”

Oletan ettei sinulla ole suomenhevosta :D.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.8.24 16:25:43

Sille suomenhevoselle voi antaa kevytrauhoituksen ennen juoksutusta, niin pärjää riimullakin.

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.8.24 16:27:21

Minulle sanoivat klinikalla että satula ja suitset olisi kannattanut ottaa mukaan niin olisivat katsoneet ratsastettuna. Toki itselle sitten myös kypärä ja ratsastuksen sopiva vaatetus.

Minä olin ottanut vain juoksutusvermeet, no kyllä sekin kelpasi ja vika löytyi. Ei tuo hevoseni oudossa paikassa ole helppo ratsastaa, olisi kuitenkin esitellyt vain kevätjuhlaliikkeitä ja jännittynyttä hörhöilyä... ;)

  Re: Ekaa kertaa klinikalle, mitä mukaan?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   14.8.24 17:55:17

Yleisesti
Passi, suitset ja liina. Jotkin klinikat vaativat jo aina ne suitset päähän.
Jos hyvin epämääräinen ontuma/jäykkyys tai muu huono ratsastettavuus, voi joutua näyttämään ratsain jolloin ratsastuskamat mukaan. Muutoin riittää vaan juoksutus. Selkeästi ontuvaa ei ratsasteta.
Ja loput kamat mitä kuljetukseen tarvitsee. yleensä otan varalle myös toiset riimut ja narut ym jos sattuu menemään rikki.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.