Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 18:44:44

mua jaksaa ihmetyttää miten tyhmiä nää länkkäriratsastajat on kun painelee menemään kaikkialla ilman kypärää. Kentällä, maastossa ja jopa kisoissa. Eikös srl vaadi kypäriä kisoissa? Vai sako nääki jonkun poikkeuksen siihe? Luleeko et heidän hevoset on jotenki parempia vai turvallisempia kun ei kypärää käytä? Avaisko joku mulle tätä?

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   13.8.24 18:47:43

Mä olen elänyt luulossa, että on olemassa länkkähattuja, joissa on "sisäänrakennettu" kypärä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.24 18:51:04

Ne hevoset on paremmin koulutettuja ja rauhallisempia kuin pv:t. Ja hatun sisällä on kypärä ;)

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   13.8.24 18:53:49

Aika moni lännenratsastaja käyttää ihan tavallista kypärää joka kerta ratsastaessaan. Ei tarvitse olla mikään lännenhattukypärä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   13.8.24 18:59:36

Suomessa kyllä vaaditaan kisoissa kypärä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 19:41:40

monet länkkärit ratsastaa kisoissa ihan perus länkkähatulla. Ei ole vissiin litään srl kisoja vasn näitä niitten omia niin pääsee kiertämään tuon säännön.

Ei ole hatun sisällä aina kypäeää edes. Sen kyllä erottaa!

Nää ratsastaa yleensä lippis päässä ja talvella pipo päässä sekä välillä ilman mitään.

Mistä moinen kypärettömyys on tullut ja vieläkin pysyy?

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.8.24 20:09:59

Kuuluvatko lännenratsastajat edes SRL:n alaisuuteen?

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Ou 
Päivämäärä:   13.8.24 20:15:32

Kuuluu.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   13.8.24 20:35:30


Mitäpä jos jokainen huolehtisi vain omasta kypärän käytöstään. 😴

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   13.8.24 21:30:41

kuuluvat, mutta harja pitää enään srl alaisena kisoja. Yleensä ne on apha ja aqha. Niissä saa mennä stetsonit päässä ilman kypärää

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: V? 
Päivämäärä:   13.8.24 21:53:27

Se kypärä nyt niin autuaaksi tee vaan kokonaisuus.

Menee vikeltelijätkin ilman ja puoli maailmaa muutenkin.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.8.24 23:01:01

Tästähän p*skamyrsky nousee, mutta oikeastaan ei kiinnosta

Lajissa kisataan srl sekä aqha ja apha (rotujärjestöjä) luokkia, joiden säännöissä on eroja. Aqha ja apha on jenkkijärjestöjä, joten ei varmaan yllätä, että niissä ei ole kypäräpakkoa.

Ja jos yleistetään niin lännenhevoset ovat turvallisempia. Niiden koulutuksessa perehdytään myös mielenhallintaan (hevosen ja omaan) ja tämä näkyy esim. siinä, että missä "tavanratsastaja" nousee pommin selkään niin moni lännenratsastaja käsittelee hevosen maasta rennoksi ja vasta sitten nousee selkään. Sekä myös pelkokäyttäytymisessä vahvistetaan ns. paikallaan säikähtämistä, toki tässä on myös jalostus mukana. Eli siinä missä lännenhevonen säpsähtää, ottaa pari laukka- tai sivuaskelta moni muu hevonen on kadonnut jo paikalta. Niitä koulutetaan sietämään erilaisia ärsykkeitä, joka näkyy myös siinä, että paljon rohkeammin suhtautuvat uusiin, pelottaviinkin asioihin jopa uteliaina. Rotu on siis niin jalostuksellisesti kuin koulutuksellisesti rohkea ja varma.

Katsokaa vaikka youtubesta kisojen verkkoja, miten seisovat vieraat hevoset todella lähekkäin ja rauhassa rivissä (niin orit kuin tammat) punaisia rusetteja ei näy yhdelläkään, kuolaimia näytetään areenalla tuomarille eli suitset käy pois päästä jne.

Toki lajissa on omat mätämunansa, joka näkyy eri tavoin, mutta mikäpä laji se puhtoinen on eli mätäomenia löytyy kyllä kaikkialta.

Itse käytän 99% kypärää. Maastoilen paljon ja siellä välillä käytän myös turvaliiviä. Mutta olen ratsastanut hevosellani myös ilman kypärää ns. teemakuvauksissa tai jos vaikka kentällä näyttänyt miten joku tehtävä tehdään. Mutta että selkään nousen ilman kypärää niin vaatii sen, että tunnen hevosen todella hyvin eli jos minut jossain tilanteessa näkee ilman kypärää niin se ei ole mikään normi.

Olen tietoinen, että mitä vain voi sattua. Hevonen kompastua jne. mutta olen vähän sellainen hetkessä eläjä eli en jaksa koko aikaa maalata piruja seinille. Ja väitän, että ne kerrat, kun itse kypärättä oman hevosenl selässä olen niin siinä on pienempi riski kuin todella monella ns. tavanratsastajalla, jotka lähtevät maastoon kaikkine suojavarusteineen (kun hevonen on alla täysi pommi) tai kun katsoo miten lapset, nuoret ja aikuisetkin kaahottaa esteillä kun kauaksi näkee, että jarrutusmatka on vähintään montakymmentä metriä ellei ratsasta aitaa tai seinää päin. Tai kun katsoo sormien välistä kauhulla sitä kouluhevosta, joka on hetkenä minä hyvänsä sinkoamassa joka jalka eri suuntaan, kun menee kireänä kuin viulunkieli.

Tämä on nyt kovin yleistetysti kirjoitettu, mutta vähän samaan tyyliin kuin aloittaja.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.8.24 23:10:13

Ja lisättäköön tähän se, että olen monesti sanonut eri tilanteissa "kohta tuo hevonen lähtee käsistä" ja vieressä olija kysynyt ihmeissään, että mistä niin päättelen tai kun näin on käynyt niin kysynyt, että mistä tiesin. En ole voinut muuta sanoa, kuin että katso sitä hevosta. Sen silmiä, sen lihaksia, sen olemusta. Olen suorastaan surullinen ja järkyttynyt siitä, että hevosen silmien pitää pyöriä kuin hedelmäpelissä ennenkuin huomataan, että taitaa hevonen jännittää. Edes se, että silmät on kuin lautaset, kaula kuin ratakisko ja sieraimet kuin mustat aukot ei tunnu hätkähdyttävän tai kuitataan "vähän jännittynyt". Nyt eläintenkouluttajat ovat tarttuneet tähän ja jakavat tietoa, mikä siis todella hyvä. Itselle nämä oli jo täysin tuttua yli 20 vuotta sitten ja nimenomaan lännenratsastuksen kautta.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   13.8.24 23:21:47

tämä mitä ylläoleva .. sanoi! Minus itseä jaksaa hämmästyttää enkkupuolen olemattomat hevosmietaidot.

Itse harrastan lännenratsastusta. Mutta minulla ei ole mitään ns länkkärotuja. vaan fwb ja arabi. Kummatkin tosi säpsy ja tulisia rotuja. Mutta nämä on tehty niin hyvin maastakäsin ennen selkään menoja että nää voi vaikka kaivaa vuoden tauolta tarhasta ja pimeellä syksyllä lähtee pelkällä kaulanarulla maastoon, ne tietää että nyt ollaan hommissa oli tauko tai tilanne mikähyvänsä

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   13.8.24 23:24:03

eli kehtaan väittää että jalostus ja rotu ei ole niin suurta osaa mitä annetaan olettaa. Kaikki on hevosmiestaidoista kiinni ja siitä miten sitä varsaa on käsitelty ensimmäisestä tunnista lähtien. Mistä tahansa hevosesta saa hyvän työhevosen jos sen osaa vaan tehdä, mutta se taito taitaa olla enkkupuolen ihmisiltä kadonnut, jos sitä on koskaan edes ollut. Väkivalta tuntuu olevan enkkupuolella se the taito

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.8.24 23:31:42

Kielletään koko lajiiiiii!!!!

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   13.8.24 23:39:37

"Väkivalta tuntuu olevan enkkupuolella se the taito"
Kehuu laji johon kuuluu perinteisesti kovat kankikuolaimet ja niillä vauhtilajien (reining, barrel) harrastaminen, erikoiskannukset, rodeo ja muut upeudet. :)

Suomen länkkäpiireissä ei taideta rodeoa, piikkikannuksia, kitalakikaarellisia kankikuolaimia ja hevosten henkistä murtamista harrastaa niin paljoa, mutta mallia otetaan niin paljon jenkeistä, että varmasti jossain pusikossa opetetaan lämppäreille sliding stoppeja pelkästään kuolaimesta istumaan kiskomalla.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   13.8.24 23:42:07

Ei suomessa ole mitään lakia että ratsastaessa täytyy käyttää kypärää!! Se on yleinen tapa, mutta ei mikään pakko. Ihan jokaisen voi ja saa mennä ilman aamusta iltaan jos siltä tuntuu, eikä se kuulu kenellekään muulle!

Joku järki nyt tähän kaikesta turhasta valittamiseen. Maailma on täynnä maita joissa ainoastaan pienet lapset ja vammaiset käyttävät ratsastaessa kypärää. Sellaista on elämä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Taija 
Päivämäärä:   14.8.24 00:05:17

itse harrastan lännenratsastusta ja omistan muutaman lännenrotuisen hevosen (paint). Ne ovat kyllä järjestään rauhallisempia reaktioiltaan ja sopivat harrastajille. Erikseen on toki ne sukulijat, jotka sopii paremmin ammattilaisille.

Tykkään, että hevonen säikähtäessään ennemmin juuttuu paikoilleen pällistelelmään kuin että lähtee miljoonaa ja katoaa valoakin nopeammin taivaanrantaan.

Lännenrotuisen kouluttaminen sujuu amatööriltäkin, mutta totta on, kuten yllä mainittiin, että maastakäsin tehdään ensin paljon ennenkuin edes harkitaan selkään menoa. Selkään mennään, kun hevonen osaa asiat maasta käsin, ja selkään meno ei ole enää mikään kovin iso juttu sen hevosen elämässä.

Paljon tehdään syntymästä asti ja ajatus, että vasta 3-v. ruvetaan tekemään jotain on hui kauhistus, liian myöhäistä. Jokainen hevonen on yksilö ja minunkin varsoista löytyy ne ääripäät; yksi joka on täydellinen tädinkuljetin, sopii vauvasta vaariin ja sitten se herkkis, joka on yhden ihmisen hevonen, kiltti toki, mutta äärimmäisen herkkä. Ja yksi tältä väliltä. Ja neljäs toinen tädinkuljetin.

Nuoren hevosen selkään aina kypärä päässä ja kuten sanottu, hevonen oi vaikka komapastua omiin jalkoihin tai joku ulkopuolinen voi törmätä sinuun, joten minä käytän aina hevosen selässä kypärää. Olen jo sen ikäinenkin, etten ala harrastaa exremeä.

Halter-luokat esitän toki stetson päässä ja kotona koulutan lippis päässä, mutta tunne hevoseni ja tiedän, millaisia reaktioita niiltä on odotettavissa uusien asioitten äärellä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   14.8.24 00:07:28

Vaatikaa samantien kypäräpakko myös polkupyöräilijöille, skeittaajille ja skuuttikuskeille? Ihan yhtä vaarallisia lajeja nekin on.

Kuten yllä jo olikin, keskittyy itse siihen kypärän käyttöön ja omaan harrastamiseen, antaa muiden tehdä kuten haluavat - Et siihen kuitenkaan pysty vaikuttamaan täällä valittamalla.

Ps. Loppuviimein se kypärä ei estä putoamista tai loukkaantumista, se suojaa vain päätä, ei muuta.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.8.24 00:25:45

.....: kuten sanoin niin tässäkin lajissa on omat mätäomenat. Mutta pitää muistaa, että jenkit on niin suuri valtio, että sinne mahtuu myös paljon hyvää ja huonoa hevosen käsittelyä. Liekö aqha edelleen maailman suurin rotujärjestö niin sekin kuvaa jotain.

Ja en myöskään väitä, että Suomessa olisi laji puhdas.

Mitä tulee sliding stoppeihin niin esim. reining, cutting jne. linjaiset hevoset tekevät niitä luonnostaan. Kaveri katsoi suu auki, kun omani teki parin päivän iässä hyvin hallitun stopin, jalat työntyen kunnolla eteen ja siitä käännöksen kautta uuteen vauhtiin. Mutta se onko kunnon slidingia järkevää lähteä opettamaan lämminveriselle tai vaikka suokille niin itsekään en näe järkevänä. Mutta niille voi opettaa takajalkojen alle tuomista pysähdyksissä hyödyntäen sitä miten slidingeja lähdetään harjoittelemaan.

Minä vähän arvasin, että tämä menee lajien väliseksi tappeluksi. Itsellä on taustaa sekä kavereita lähes joka lajista ja sitä olen vuosia sanonut, että kaikissa lajeissa on paljon hyviä asioita. Mutta niissä on myös kulttuurisia eroja, kuten on myös maiden välillä. Esim. siinä missä jollekin se vähän häslä hevonen on toimiva niin lännenratsastuskessa se ei sitä ole. Kun perehtyy lajiin niin ymmärtää miksei, jossain lajissa sillä ei sitten ole niin merkitystä. Tai jos hevonen pelkää jotain niin sitä ei myöskään kierretä ja vältellä vaan se totutetaan ettei enää pelkää. Jos hevonen ei osaa seistä ns. maahansidottuna (irti naru tai ohja maassa) niin silloinkaan ei puhuta toimivasta lännenhevosesta. Jos otetaan maastossa laukkaspurtti ja hevoselle jää kierrokset päälle niin jälleen ei voi puhua täysin toimivasta, koska sen pitäisi sen jälkeen kyetä seisomaan vaikka edellä mainitulla tavalla maahan sidottuna. Eli voisi sanoa, että toimiva lännenratsu on kuin toimiva palveluskoira ja esim. quarterhan on työhevonen. Ja tästä myös tulee se miksi lähtökohtaisesti lännenratsu on muita turvallisempi. Siitä ei hernettä tarvitse kenenkään vetää. Tässä lajissa vain yksl pääfocus on se täysin kontrollissa oleva hevonen.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   14.8.24 07:11:17

Samalla tavalla se kallo halkeaa oli kyseessä sitten minkä tahansa lajin harrastaja.
En uskoisi, että herran vuonna 2024 edes keskustellaan kypärän käytöstä, sen käyttö pitäisi olla aivan itsestään selvää nykyisin. Maailma taantuu joka tavalla. Surullista. Ja säälittävää.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ..? 
Päivämäärä:   14.8.24 08:15:45

Miksi skuutilla liikenteen seassa on turvallisempaa ilman kypärää kuin taitavalla ratsastajalla koulutetulla ongelmattomalla hevosella?

Miksi skuuteille ja erilaisille muille ns kevytvempaleille ei vaadita samalla kiihkolla kypäräpakkoa?

Miksi vesijetille ei vaadita kypäräpakkoa?

Miksi autoissa ei vaadita kypäräpakkoa?

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   14.8.24 08:37:45

"Kehuu laji johon kuuluu perinteisesti kovat kankikuolaimet ja niillä vauhtilajien (reining, barrel) harrastaminen, erikoiskannukset, rodeo ja muut upeudet. :)"

kankikuolaimella ei edes ratsasteta tuntumalla :D mennään yhdelläkädellä pitkällä ohjalla. Enkussa kanki taas on tuntumalla ja kaula mutkalla. ja nuo länkkäkannukset on paljon paremmat kun enkkukannukset. Enkkukannuksissa paine tökkii yhteen kohtaan, länkässä ne rullaa ja paine jakautuu isommalle alueelle.

reiningissä hevonen liukuu istunnasta ja muutenkin käsieleet ovat minimalistiset vrt. enkku.

barrel ei ole westernlaji vaan rodeo. Ja rodeo ei ole mitään todellisuutta siitä mitä westernriding on. ja tämänvuoden messuilla oli näitä vauhtilajeja. Hevoset veti vetoja täysillä, pysähty kovasta vauhdista istunnalla ja seisoivat lineupissa nätisti ;) siihen harva enkkuhevonen pystyy, niille seisominenkin on vaikeaa

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Nooo 
Päivämäärä:   14.8.24 08:50:02

Sitten kun sen kallonsa on lyönyt, voi rauhassa aivovammansa kanssa ihmetellä, että ei kypärä ollut päässä.
Itse olen tipahtanut ilman kypärää vuosia sitten yksin maastossa. Löin pään siten, että en oikein edes huomannut. Suuntavaisto meni, siitä huomasin, kun en tiennyt missä olin. Muista vioista päässäni en tiedä, mutta lisää on tullut parista jäätiköllä kaatumisesta. Sama homma, yhtäkkiä et ole varma onko auton nokka kohti etelää vai pohjoista. Onneksi ollut toistaiseksi ohimenevää. Ei näiden asioiden kanssa kannata leikkiä. Kypärästä kuitenkin todetusti suuri hyöty.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   14.8.24 08:52:20

Siis sehän on niin, että vaan ne aivot kannattaa suojata, jotka haluaa pitää kunnossa. Meille kaikille annetaan vaan yhdet, joten siitä voinee laskea 1+1 kenellä on suojaamisen arvoista tavaraa päässä :)

Iänikuinen ”mitä se teille kuuluu” on kans hupaisa syy siinä mielessä, että verorahoista niiden vihannesten ympärivuorokautinen hoito maksetaan. Ois siis ihan kiva, että ei turhaa kuormiteta terveydenhuoltoa, kun on käynytkin se vältettävissä oleva ”hupsis” pakoeläimen kanssa, joka on ”pomminvarma” ja ”parempi ku teidän”.

Ei se tosiaan vaadi ku pelkän kompastumisen, että saa elää loppuelämän aivovamman kanssa, jonka olisi voinut kypärän kanssa välttää.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Western 
Päivämäärä:   14.8.24 08:53:42

Olen länkkäri ja käytän aina ratsastaessa kypärää, se on itsestäänselvyys myös monilla kotimaisilla talleilla, että kypärää käytetään oli laji mikä vaan.

Tapahan tulee ulkomailta, josta "coolimmat" ratsastajat ovat sen kopioineet. Kun siellä käy kisaamassa eikä kukaan käytä verryttelyissä kypärää, ja kypärän käyttö on merkki siitä että ratsastaja on vasta-alkaja, leviää kypärättömyys äkkiä.

Mielestäni sille ei ole mitään perustetta. Lännensatula on tukeva istua, hevoset on pieniä ja pieniliikkeisiä, niillä ei hypätä joten putoamisia sattuu varmasti vähemmän kuin esim. esteillä, mutta ei sekään ole syy ratsastaa ilman kypärää. Hevoset on usein kuuliaisiksi koulutettuja, mutta ne silti osaa ajoittain pukittaa, hyppiä pystyyn ja kompastua kuten muutkin hevoset. Myös se kiltti ajatuksella toimiva hevonen, jos tulee kipukohtaus tai häviää tasapaino.

Mutta varsinainen syy kypärättömyyteen liittynee ulkomailta apinoimiseen, toki sitten selitellään näillä muilla höpinöillä pienemmistä riskeistä (pienempi riski on edelleen kuitenkin merkittävä riski, kun ratsastajan päävammoista puhutaan).

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   14.8.24 09:06:11

Mä en ole koskaan länkkää harrastanut, kokeilla haluaisin! Mutta meillä on käynyt länkkäpuolen hevosenkouluttaja katsomassa pari asiaa oman tättähäärän kanssa ja kyllä siellä vaan asiat osataan paremmin mitä moni enkkupuolen harrastaja noin yleisesti. Siinä kun ratsastuskouluissa (näin oli 2000-luvun alkupäässä kun itse aloin tunneilla käymään) opetetaan vetämään hevosen pää puomiin kiinni ettei pääse puremaan ja revitään jalkoja ylös jotta kaviot saadaan putsattua versus opetetaan sanoja millä hevonen toimii ja pysyy paikoillaan. Sain myös maineen "kukkahattuna" ja "narunpyörittäjänä" kun nykyään otan ennemmin naruriimun ja koulutusköyden kuin suitset ja juoksutusliinan. Hevonen seisoo tasan niin kauan kun pyydetään missä vaan.
Edelleen on perus koulusatula käytössä, tavan suitset ja kuolaimet. Ratsastan alkuverkat pitkällä ohjalla yhdellä kädellä koska miksei. Auttoi kovahkoon käteen tosi paljon kun pakotti itsensä ottamaan omasta kropasta tukea eikä ohjasta.
Mutta länkkäpuolelta voi moni tavan harrastaja oppia paljonkin asioita jos vaan viitsisi välillä olla avoin siihen, mitä toinen tyylisuunta voi antaa.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.8.24 10:08:46

Zzz, nimeomaan! Vaarallisempaa on mun mielestä ratsastaa puhelin kädessä.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   14.8.24 12:11:14

Ei tarvita mitään ihmeen "ulkomailta apunoimista". Eri talleilla on eri tapoja, sääntöjä ja tottumuksia. Tämä aivovaurioista saarnaaminen on jo surkuhupaisaa. Toivottavasti lässytätte "terveydenhuollon resurssien hukkaamisesta" myös jokaiselle vastaan tulevalle alkoholistille. Jokainen tekee omat valintansa eikä siinä ole muilla nokan koputtamista.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   14.8.24 12:12:23

"Mistä tahansa hevosesta saa hyvän työhevosen jos sen osaa vaan tehdä, mutta se taito taitaa olla enkkupuolen ihmisiltä kadonnut, jos sitä on koskaan edes ollut. Väkivalta tuntuu olevan enkkupuolella se the taito"

Buahahahahaa! Hyvä läppä!!

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   14.8.24 12:16:18

Jos vaan annetaan ihmisten olla ja nautitaan siitä että meillä on lajin sisällä eri tyylejä, se kuuluu siihen tyyliin niinkuin vanhalle liedelle teräspannu. Kaikkia kulttuurellisia tyylejä ei saa tappaa ja alkaa ristiretkimäisesti saarnaamaan sitä omaa tyyliä ja näkemystä muuttaen alkuperäistä. Turvallisuus on toki turvallista mutta onko se aina niin yksiselitteistä kun puhutaan vanhoista perinteistä ja niistä ihmisistä ketä niitä vaalii ja jatkaa

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.24 12:23:12

"Buahahahahaa! Hyvä läppä!!"

kumpa oiskin läppä. niin monta hevosta vois olla tyytyväisiä ja yhteistyöhaluisia jos enkkupuolella ihmiset osais käsitellä niitä. Sen takia enkkupuolella on niin paljon ongelmahevosia, jotka eivät osaa olla hevosiksi. ongelma on ihmisessä

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Ppppq 
Päivämäärä:   14.8.24 13:51:18

Täytyy sanoa, että tämän ketjun perusteella kypärättä ratsastavilla ei näytä tosiaan olevan mitään suojelemisen arvoista kallon sisällä, joten jatkakaa ihmeessä samaan malliin. Kovin arvokkaita menetyksiä te ette tälle yhteiskunnalle tule olemaan 

Samaan kastiin menee kyllä myös kypärättä pyöräilevät ja sähköpotkulautailevat.

Täähän on luonnonvalintaa parhaimmillaan!

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   14.8.24 21:15:57

Ketjun perusteella Ppppq:lla on ilmeisesti ollut kypärä vähän liian tiukalla ja pitkään.
Kannattaa myös varmuuden vuoksi laittaa kypärä päähän jo aamulla herätessä, ettei vain satu päivän aikana mitään.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   14.8.24 21:54:27

Kuka?

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   15.8.24 07:38:04

Uskomatonta kypärättömyyden puolustelua. Argumentit ovat hyvin vanhanaikaisia ja kuulostavat suorastaan naurettavilta v. 2024. Varsinkin, kun nykyisin enenevissä määrin ratsastajat käyttävät myös turvaliivejä. Sekin on jo suorastaan vakio.
Mistähän umpioon 1970- luvulle jääneeltä henkiseltä peräsuolijoelta nämäkin argumentit ovat kotoisin? Ai, niin, mutta se ihana jenkkilä ;) ;) !

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.8.24 10:29:12

@erkkitäti vuonna 2025 voimme kaikki kääriä itsemme turvallisesti kuplamuoviin. 😅

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   15.8.24 11:05:40

, Tästähän ei tässä nyt ollut kysymys.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .0 
Päivämäärä:   15.8.24 11:08:46

ratsastakoot kaikki millä varusteilla haluaa. Ymmärrän hyvin niitä jotka ratsastavat kypärällä ja ilman.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.8.24 11:09:36

@erkkitäti kommenttisi oli niin idioottimainen, että se ansaitsi yhtä typerän vastauksen.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   15.8.24 12:25:59

Ah , kommentin tason ymmärrys riippuu nyt kyllä lukijasta. Aina on tietysti pää voinut tärähtää niin monta kertaa, ettei enää pysty analyyttiseen ajatteluun. Sinänsä viihdyttävää trollausta lyhyillä teinikommenteilla, mutta tosiasia ei miksikään muutu. Kypärä suojaa päätä iskuilta. Sen käyttö on fiksua.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   15.8.24 12:51:35

@erkkitäti
Eikö se kypärän käyttö ole jokaisen oma asia, eikä sen pitäisi vaikuttaa muiden elämään.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.8.24 15:35:33

Typerin syy käyttää kypärää on "esimerkki".

Turvavarusteiden käytön pitää lähteä riskiarviosta.

Kuinka moni kokenut taitava ratsastaja putoaa tasaisella koulutetun turvallisen tutun oninaisuuksiltaan soveltuvanhevosen satulasta esim 10 000 ratsastuskertaa kohden..? Olisiko yksi per 100 000 ratsastuskertaa tai harvennin. Olen ratsastanut 70-luvusta saakka liki ammattimaisesti ja paljon enkä ole kuullut tai nähnyt yhtään kertaa.

Tippumiset ovat 1) esteillä 2) maastossa 3) kokemattomilla tai osaamattomilla ratsastajilla 4) kokemattomilla / nuorilla / hulluilla /soveltumattomilla hevosilla. Ja kokeneilla ratsastajilla pään lyöminen putoamisessa on äärettömän harvinaista. Ei tule yhtäön tapausta mieleen.

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 15:54:59

Kun vedotaan turvallisuudessa esimerkkiin niin entäs se toimiva ja luotettava hevonen? Eikö se ole se turvallisuuden alku ja juuri? Mutta ei... aina kuulee mitä ihmeellisimpiä kummallisuuksia esim.
- älä riisu takkia tämän hevosen lähellä, kun se voi säikähtää
- älä tömistele katsomossa, kun hevonen voi säikähtää
- joku huutaa talliin tultaessa, että kaikki edestä, kun hevostaan taluttaa
Jne.

Entäs:
- osaako hevosesi seistä paikoillaan (oikeasti paikoillaan) missä vain? Käytävällä, ulkona, kentällä, maneesissa, maastossa, kisa-areenalla, kisojen verkassa jne.
- tarvitseeko hevonen kovempaa kuolainta esteille tai maastoon?
- saatko annettua matolääkkeen ilman, että hevonen nostaa pään pilviin?
- jos laukkaat reippaammin niin kuinka nopeasti saat hevosen kevyellä tuntumalla käyntiin?
- kun lasket laitumelle tai tarhaan niin odottaako hevonen rauhassa irti pääsyä ja lähteekö nätisti ihmisen luolta eikä suoraan pukkilaukkaa?
- miten hevonen lastautuu?
- pelkäätkö, että joku ratsastaa liian lähelle?

Näissä kaikissa piilee turvallisuusuhka, mutta monelle nämä on niin normeja, että joko tilanteita vältellään, hommataan turvavarusteita tms. mutta ei kouluteta hevosta, koska "se nyt vaan on tämmönen"

  Re: länkkärit ilman kypärää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.24 15:58:17

Ja tämä nyt ei tarkoita, että vähättelisin turvavarusteita. Kypärää on aina fiksua käyttää ja hyvä, että tullut turvaliivejä jne. Mutta kuinka paljon kritisoidaan ja katsotaan sitä kuinka turvalliseksi se hevonen on koulutettu? Toki onhan paljon näyttävämmän näköinen, kun pörhistelee kaula pystyssä/kaarella narun päässä, kun se rento ja luottavainen hevonen on tylsän näköinen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.