Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: Katja 
Päivämäärä:   12.8.24 23:42:20

kahdelle hevoselle tehdyssä traikussa missä pitkät puomit? Hevonen vähän laitakammoinen, mutta lastautuu hyvin, kun väliseinän siirtää sivuun. Kuitenkin vähän sit ahdistuu väliseinästä.

Uskaltaisitteko kuljettaa ilman väliseinää pitkillä puomeilla? Pääseekö liikaa liikkuu? Jos laittaisi kahdelta puolelta kii? Mietteitä?

En haluaisi välttämättä vaihtaa traileria 1,5 hepan teaikkuun, kun välillä joutuu kuljettaa kahta kerrallaan.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.8.24 23:58:05

Tottakai voi kuljettaa ilman väliseinät. Minulla on yksi laitakammoinen kulkenut noin viimeiset 14 vuotta, yhteensä varmaan satojatuhansia kilometrejä. Ei mitään ongelmaa. Edestä se pitää toki olla kiinni. Minun hevoseni seisoo mieluiten vähän vinottain niin laitan yleensä kiinni vasempaan etureunaan yhdellä narulla.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 07:18:30

Ehdottomasti laitakauhuinen ilman väliseinää pitkällä takapuomilla! Silloin matkustaa rauhassa!

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   13.8.24 07:38:42

Itse tehtiin pidempi puomi, niin ei tarvinnut ottaa väliseinää pois mutta sen sai väljemmälle. Kyseessä ei laitakammoinen mutta se että saa takajalat vähän leveämmälle, vaikutti olevan selvästi hevosten mielestä parempi. Kaksin matkustaessa ei ongelmia olla kapeammassa.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 07:51:05

Miksi en uskaltaisi? Oma hevoseni on isokokoinen ja jo aika ahtaalla kahden hepan traikussa väliseinän kanssa, kun mahtuu just ja just suorana puomien väliin, joten kuljetan aina ilman väliseinää, niin saa seistä vähän vinottain ja hakea itselleen sopivasti tilaa ja tasapainoa.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.8.24 09:09:38

Me tehtiin kiinnitys väliseinälle, eli vedettiin vain sivuun, mutta pysyi paikallaan +pitkä puomi.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 09:15:15

Paljonkin kuskataan hevosia ilman väliseinää tai sitten noin että väliseinä on sivussa ja pitkä puomi. Edestä vaan kiinni. Turvallisempi se laitakauhuisen kanssa on noin kuin jos alkaa kapeassa tilassa riehua.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: Maja 
Päivämäärä:   13.8.24 14:45:42

Kertokaas että millainen se laitakauhuinen on? Mitä se tarkoittaa?
Itsellä nyt kopissa jännittävä ja pelkäävä hevonen ha oon miettinyt että onko se nyt sitten ’laitakauhuinen’.
Matkustaa rekassa ok. Traikun saattaa hajottaa :D jos vielä kokeilen …

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.8.24 15:23:09

Laitakauhuinen yrittää saada jalkansa mahdollisimman leveälle kuljetuksessa. Väliseinä (reuna, laita) estää tämän, niin kai siitä sitten tulee se laitakauhuinen.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.24 15:57:21

"Kertokaas että millainen se laitakauhuinen on? Mitä se tarkoittaa?"

Ihan yksinkertaisesti sitä, että hevonen ahdistuu siitä kapeasta tilasta ja saattaa alkaa hyppiä pystyyn tms. Kun tila on vähän leveämpi ja hevonen mahtuu hakemaan siinä leveämmän asennon ja tasapainottamaan itseään muutenkin kuin nojaamalla seiniin, se ei ahdista ollenkaan niin paljon.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   13.8.24 16:18:35

Noin olen aina yhden hevosen kuljettanut. Kuljetetaanhan tammoja varsankin kanssa leveässä tilassa.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   13.8.24 17:21:51

Ekaa omaani kuljetin väliseinä vedettynä sivuun ja kiinnitettynä kuormaliinoilla kiinni. Pitkän puomin teetätin näitä reissuja varten. Kaverin kanssa matkusti ihan normaalisti väliseinän paikalla ollessa, varmaan kaverin tuki toi rauhallisuuden.

  Re: Uskaltaisitteko kuljettaa yhtä hevosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 18:33:20

Mulla on sama kokemus kun monella muulla täällä. Mun laitakauhuista hevosta kuljetetaan aina yksin niin, että välisenä on vedetty sivuun ja laitettu kiinni. Pitkä takapuomi paras. Toisen hevosen kanssa matkustaa hyvin, vaikka väliseinä oliskin ihan normaalisti.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.