Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinua potkaissut hevonen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 17:58:48

Jos niin miksi ja mitä kävi?

Re: Onko sinua potkaissut hevonen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.24 18:07:17

Nuorena oli paljon potkivia poneja joilta sain osumaa.

Oma hevonen kun olin ottamassa kaviota ja liikutin vesiletkua samalla joka oli hevosen jalkojen välissä, pelästyi letkua ja pamautti reiteen.

Päivämäärä:   12.8.24 18:08:21

on. 6kk varsa taluttaessa tarhasta sisään ja toisen kerran laststessa. Kyseessä hevonen joka tulee paineesta läpi kun yrittää lastata. Onneks oli puhelin takin taskyssa suojana niin ei sattunut mitää

Lähettäjä: hemuli 
Päivämäärä:   12.8.24 18:16:23

1-vuotias säikähti toista hevosta ja otti ritolat. Latasi molemmilla takajaloilla mua alavatsaan ja reiteen. Luulin hetken että henki lähtee mutta ei tullu kuin pientä pintaruhjetta ja aivan törkeän kokoinen mustelma. Koko reisi oli aivan musta.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.8.24 18:19:10

Ratsastuskoulun shettis potkaisi reiteen kun olin lapsi. Kuljin sen takaa ja poni ilmeisesti näki tilaisuutensa tulleen. Oli vanha poni ja varmaan varsin leipääntynyt meihin lapsiin. Antoi mieluusti myös hammasta. Opin, että ei kannata mennä takaa ja koetin sen jälkeen olla oikein erityisen rauhallinen ja kiltti ponille, ja harjata sen vain aina hyvin nopeasti.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   12.8.24 18:28:16

Kävelin mun hevosen takaa, potkas sääreen.
Omistaja näytti että jossain täällä hevosella on kipua, iskin käteni sinne ja osuin oikeaan paikkaan, hevonen potkas sääreen.

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   12.8.24 18:31:43

Montakin kertaa on tullut osumaa vuosien saatossa...
On opetettu isännän kanssa hevosia ajolle yli 30 vuotta, on tullut vastaan hankalia ja tosi hankalia hevosia.
Sairaalassa olen ollut onneksi vain kaksi kertaa, kun kaaduin maahan ja löin pääni (kypärät oli siihen aikaan hyvin erilaisia :D) ja toisen kerran kun sain osuman vatsaan.

En muista tarkkaan missä tilanteissa nuo vahingot silloin tulivat.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   12.8.24 18:33:01

Parhaiten mieleen jäänyt (koska lähes päivittäin edelleen seuraukset tunnen) kun omalta hevoselta leikattiin irtopala 20 vuotta sitten. Ulkoili sairastarhassa ja virtaa oli kuin pienessä kylässä. Menin sitä hakemaan sisälle, jolloin tuijotteli juuri jotain metsän reunaa ja kun takaviistosta lähestyin, pukitti kunnolla kohti. Käden sain nostettua juuri eteen ettei tullut päähän vaan siihen käteen.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   12.8.24 18:34:26

Tippuessa juu, hevonen säikähti kissaa, tipuin ja hevonen potkaisi minua maassa ollessani ennen kuin pyrähti pakoon. Kylkiluita murtui potkusta (+ ranne ilmalennon alastulossa, mutta se olisi rytäkässä mennyt ilman sitä itse potkuakin)

Päivämäärä:   12.8.24 18:41:21

Kaverin poni peruutti ja potkasi reiteen. Erikoinen otus, itse vain seisoin odottamassa että menevät ovesta ennenkuin seuraan perästä turvallisen välimatkan päästä. Ei ollut turvallinen :D

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   12.8.24 18:42:12

Itselleni vieras hevonen potkaisi yllättäen, kun yritin ottaa takajalkaa. Potku osui lantion/reiden seudulle ja lensin kyljelleni. Potku onneksi oli kevyt, siitä ei tullut jälkeä, mutta hiekka aukaisi käden :D

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   12.8.24 18:49:42

Kasarilla suomiputte seisoi ravitallin käytävällä kahta puolta kiinni odottaen valjastusta. Menin ketjun ali edestäpäin, enkä mitenkään edes kovin lähellä hevosta. Potkaisi sääreen niin, että lensin monta metriä käytävällä. Jalka ei ottanut yhtään alle, mutta kuvauksessa ei löytynyt murtumaa. Lääkäri piti ihmeenä ettei pahemmin käynyt. Muutaman viikon kuljin keppien kanssa ja takaisin töihin. Potkukohta tuntuu edelleen sääriluussa kohoumana. Hevonen oli minulle täysin vieras, eikä kuulemma koskaan aikaisemmin ollut potkinut ketään.

Päivämäärä:   12.8.24 22:00:30

Monta kertaa.

Pahin oli kun tipuin maastossa ja pukittava hevonen potkaisi niin, että hokit osuivat ranteen isoihin luihin ja napsahtivat ihan poikki-poikki molemmat ja jänteet ovat vieläkin missä sattuu yli 20 vuoden päästäkin.

Olen ollut taluttamassa lauman alempaa jäsentä kun joltain on päässyt pomo irti ja olen jäänyt väliin.

On potkittu päin kun olen tullut satulan kanssa/harjojen kanssa takaviistosta. Nämä hevoset jälkeenpäin ajatellen ovat varmastikin olleet kipeitä jostain. Yksi kiimassa oleva tamma latasi molemmilla takasillaan mahaan, hetken sai keräillä.

Paljon on kolhuja tullut, mutta tuon yhden kerran vaan on joutunut sairaalaan potkun takia menemään.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.24 22:14:47

Kolme kertaa ratsastuskouluponi, kaikilla kerroilla eri poni. Shettis potkaisi mahaan, kaksi isompaa ponia/hevosta reiteen. Kaikki tapahtuneet hoito-/varustustilanteessa ennen ratsastusta. Yksi potkaisi takakaviota puhdistaessa, yksi muistaakseni satulaa laittaessa tai vyötä kiristäessä ja kolmatta en enää muista.

Etujalalla on kuopaissut/kolhaissut myös kaksi kertaa vielä eri ratsastuskouluhevoset. Nämäkin varustustilanteessa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.8.24 22:19:05

Lastatessa painostin (en lyöny) luudalla takaa ja joku puhui mulle joten ajatus harhautui siitä mitä olin tekemässä. Potkaisi mahaan, mutta juuri sillai että vain koski, ei sattunut yhtään.
Juoksutin suoralla maailman kilteintä tammaa, joka saikuttanut pari viikkoa. Koska niin kiltti, annoin hölkässä päästä vähän mun edelle kun mulla oli huonot kengät ja koska kiltti... Pukitti päin ja hokeilla reiteen. Oli paha osuma joka nopeasta kylmäämisestä huolimatta arpeutui ja vaivaa vielä 10v myöhemmin hiukan. Yhä vaikea uskoa että olisi tahallaan osunut, oli vaan niin pinkeä ja täynnä virtaa. Tästä opin.

Päivämäärä:   12.8.24 23:04:18

Etukaviolla kolauttanut oma vahingossa joskus käytävällä, muuten en kyllä ainakaan muista että olisi tapahtunut

Päivämäärä:   12.8.24 23:10:50

Pukittanut suoraan päin, osui selkään. Hyvä ettei murtunut. Typeryyttäni hypin hevosen vieressä ja riehuin, kun se oli juuri saanut heinänsä. Kyseinen hevonen oli tarkka omasta ruuastaan. Tämän välikohtauksen jälkeen opin antamaan sen syödä rauhassa.

Päivämäärä:   12.8.24 23:48:53

Herrajestas että löytyy potkittuja ja osa vielä moneen kertaan? Ei tämä nyt varsinaisesti tähän kuulu, mutta mitä ihmeen elukoita te oikein käsittelette tai onko opetettu koskaan varautumaan etukäteen? Voihan se hevonen joskus säikähtää jotain ihan muuta kuin kyseistä ihmistä ja vetää reaktiopotkun mutta kyllä se aika harvinaista on että osuu tälläinen ihmiseen joka on edes jotenkuten kartalla.... Valtaosa noista olisi ollut estettävissä ihan perus käyttäytymissäännöillä. Ehkä niitä ei kaikkialla/enää opeteta.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   13.8.24 00:19:05

Menin hakemaan teininä orivarsaa tarhasta, hyppäsi edessä pystyyn ja raapaisi hokilla vekin päähän Useampi tikki. Painikaverina vanhempi ruuna, leikkisä, että mitä lie mietti. Maailman kiltein ori tuli eikä koskaan enää potkinut.

Toinen potku sattui kun vein vanhaa oria tarhaan, jotain säikähti, lensin rähmälleni ja oriahan ei irti lasketa niin koppas vähän takaraivoon kun luisuin perässä ja talloi si-nivelen päälle. Vaivaa vieläkin välistä, liki 20 v tuosta jo. Ei tullu köytyä lääkärissä.

Muuten ei isompia tule mieleen.

Lähettäjä: Hupsista 
Päivämäärä:   13.8.24 00:28:44

Ratsastaessa tallikaverin hevonen yritti potkaista hevostani ja osui hevoseni sijasta minuun, jalkani murtui. Hevoset olivat olleet hyvin toimeentulevia tarhakavereita keskenään.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.8.24 05:57:33

Ei koskaan vaikka omia on ollut.
Varpaille on kyllä tallanneet villitallin kurittomat elikot.

Lähettäjä: Mietipä 
Päivämäärä:   13.8.24 07:55:52

"Herrajestas että löytyy potkittuja ja osa vielä moneen kertaan? Ei tämä nyt varsinaisesti tähän kuulu, mutta mitä ihmeen elukoita te oikein käsittelette tai onko opetettu koskaan varautumaan etukäteen? Voihan se hevonen joskus säikähtää jotain ihan muuta kuin kyseistä ihmistä ja vetää reaktiopotkun mutta kyllä se aika harvinaista on että osuu tälläinen ihmiseen joka on edes jotenkuten kartalla.... Valtaosa noista olisi ollut estettävissä ihan perus käyttäytymissäännöillä. Ehkä niitä ei kaikkialla/enää opeteta."

Tästä vastauksesta näkee, ja ketjun vastausten määrästäkin ( joka on siis erittäin vähäinen verrattuna moneen muuhun aiheeseen joka täyttää tilan nopeastikin..), minkä verran hötölän pätijöillä niitä hevosia on takanaan. Nimimerkki Mummotamma tosin ei varmasti kuulu pätijöihin vaan ihan osaajiin.

Pätijä on aloittanut hevosharrastuksensa yleensä helpoista hevosista ja onnistunut pysymäänkin helpohkoissa hevosissa. Niiden kanssa onkin helpompi ennakoida, ja ei perusjärkevien opetettujen hevosten kanssa potkutilanteita tai muita vaaratilanteita niin vaan tulekaan.

Ja tottakai pätijä on niin luontainen hevosmies ja hevosten lukija että hän nyt vaan on niin hyvä että on välttynyt asioilta joilta jotkut muut eivät ole. Välttynyt niiltä ehkä olemalla jopa poissa tallilta.. Ja sitten täällä siunailee kun joillekin on kertynyt osumia oikein useitakin :D

Sitten toisilla on voinut hevoshistoria mennä niin, että ikäänkuin on kasvettu hommaan ja vielä aineksen kanssa joka on aivan muuta kuin kilttejä valmiita hevosia. Jos takana on vaikkapa 25 vuotta, satoja erilaisia hevosia, ikähaarukka 0-30, joka sukupuolta ja sitä sun tätä, niin kyllä se niin on että jos niiden kanssa on töitä tehty niin on myös silloin tällöin tilanteita.

Mikä siis on moneen kertaan? Jos 20 vuoteen ja yllämainittuun hevosmäärään mahtuu " monta " = öö neljä, viisi, kymmenen(?) potkuksi tai ainakin huitaisuksi laskettavaa hevosen jalan heilautusta kohti ihmistä, niin pätijän mielestä se on paljonkin?

Kannattaisi vähän perehtyä hevoshommiin ennenkuin tulee ihmettelemään älyttömiä. Eri asia on tietysti alkaa miettimään, että miksi joillekin tapahtuu suhteessa enemmän kuin toisille mutta se todellakin on ihan eri asia.

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   13.8.24 08:08:29

Pari kertaa vaikka ollut mukana opettamassa kymmeniä varsoja.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   13.8.24 09:00:05

Maitovarsan etukavio osui naamaan kun oli pitkien koipien tiellä alas tulossa.
Silmälasit hajos ja tekivät pienet haavat. Muuten vain mustelmat.
Ei siis varsinainen potku.

Lähettäjä: kyllikki 
Päivämäärä:   13.8.24 09:54:16

-80 luvun alussa potku päähän hokkikengällä, osui otsaluuhun, jos ois menny vähän enemmän sivuun, niin ois ollut pää länässä. Sairaalareissu ambulanssilla.

10 vuotta sitten tuli yks uus hevonen, ei tiedetty sen olevan potkija, mutta kun se latas reiteen laakin, niin sen jälkeen sen takaapää kierrettiin kauempaa, ei potki nykyään enää. Oli komea kengän kuva reidessä jonkii aikaa.

Jotain pieniä ponin potkuja tullut, mutta niistä ei olla, kun ei juurikaan tuntunut.

Päivämäärä:   13.8.24 10:54:25

3v taluttaen maastossa treenin jälkeen, säikähti jotain ja olisi halunnut laukata kotiin enkä antanut, joten pyrähti, pyörähti ja pukitti päin. Osui kypärän lippaan ja etuhampaisiin. Pidin ohjista kiinni kuolaimen ja stopparin välistä koko ajan ja en tiedä miten siitä voi edes saada potkaistua. Luulen että osumakin tuli vain koska nykäisi mua eteenpäin samaa aikaa. Sairaalakeikka hampaiden kanssa.

Paisetta avatessa teki kipeää ja potkaisi pienesti kun en yritin avata lisää hevosen varoituksista huolimatta. Osui ihan pienesti reiteen, ei edes mustelmaa.

Lapsena ratsastuskouluponi ei antanut karsinasta kiinni, lähti pyörimään ja yritin mennä perässä. Jäin seinän väliin ja potkaisi rintakehään. Onneksi ei käynyt pahemmin, vain ilmat pihalle. Muistaakseni ei toiminut opetusponina kauaa.

Päivämäärä:   13.8.24 11:22:58

20v harrastanut ja kaksi kertaa saanut potkun. Molemmat kerrat olisi voinut välttää ennakoimalla/toimimalla itse paremmin.

Ekalla kerralla selvitin vuokraponini (tamma) häntää käytävällä ja se jotenkin ylettyi haistamaan viereisen karsinan ruunan kanssa, jonka seurauksena kiljaisi ruunalle ja potkaisi taaksepäin osuen minua suoraan etureiteen. Reisilihas vaurioitui tässä ja oli puristussiteessä parisen viikkoa. Sattui aivan s**tanasti.

Toisella kertaa ruokin kahdelle hevoselle väkkärit tarhaan ja molemmat söivätkin tapansa mukaan rauhassa omansa, mutta kun olin ottamassa lauman alimmaiselta valmiin tyhjän astian pois, pomohevonen käänsi perseen ja monotti mua suoraan kankkuun. Pään kokoinen mustelma tuli perseeseen, mutta ei onneksi muuta.

Päivämäärä:   13.8.24 11:38:25

Talutin omaa hevostani verkkaan kisoissa ja viereisessä traikussa oli hevonen sisällä, joka ryskäsi ja potki seiniä. Oma hevoseni säikähti tätä ja nousi pystyyn ja sen kavio osui minua leukaan, kaaduin sen jalkoihin ja siinä tuli vielä pari lisäosumaa. Hampaita poikki ja leukaluu murtui ja mojovia mustelmia ympäriinsä, mutta henki säilyi.

Päivämäärä:   13.8.24 11:42:56

No kyllä todellakin, jos parissa kymmenessä vuodessa useamman potkun saa, se on enemmän kuin keskimäärin. Ja selvästi onkin. Tällä pätijällä on muutaman kymmenen vuoden kokemus, omia ollut ja jonkun oman ratsuttanutkin ym. Ja kerran kertaakaan ei ole potkua vielä tullut, saati että useita. On vähän vaarallista päteä sillä, että kokeneelle muka napsahtelee potkua tuon tuosta. Ei napsahtelee, ei edes niille, jotka käsittelevät enemmän nuoria.

Oikean ammattilaisen, siis ei tyypillisen hötönettiläisen puoli ammattilaisena itseään pitävän, työtunteihin elämän aikana kuuluu niin monta tilannetta, että joskus saattaa se potkukin osua. Jos jatkuvasti tulee kaviota, katse peiliin ja omaan toimintaan.

Ongelma on se, että nykyharrastelijoilta ei kukaan oikein ohjaa. Vuosikymmenet sitten opetettiin vielä tarkkaan ne tilanteet, joissa riski on olemassa.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   13.8.24 11:46:24

Ratsastuskouluaikoina useampi, onneksi ei sattunut koskaan sen pahemmin. Kuntoon laittaessa lähinnä ja kerran yksi lähti selkäännousussa alta, kääntyi ja potkaisi. Onneksi en käy enää ratsastuskoulussa, yhtä hulluja kopukoita ei ole sen jälkeen tullut vastaan.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   13.8.24 12:35:45

Täytyy sanoa että tuuria on ollut matkassa koska ei oo pahemmin sattunut. Ei ole millään tavalla taitoa tai ennakointikykyä riittänyt ja ihan alusta asti on itse menty ja tehty tajuamatta juurikaan varoa ellei sitten ihan korvat luimussa olevan ponin etupäätä ehkä hiukan.
Mä olen vähän vanhempana ruunattua yksilöä jännässä paikassa taluttanut ja se pääsi kuopaisemaan etujalalla lonkkaan niin että kaaduin. Sinänsä tuo oli pieni osuma, mutta kaatuessa jäin vielä jalkoihin ja satutin siinä selkää.
Omalla kohdallani kyse siis todellakin on ollut omasta osaamattomuudesta ja siitäkin, ettei ole osannut varoa. Silti ihmettelen jos jonkun mielestä kaikki potkut olisi jotenkin estettävissä. Kyl aina kerran tarvii sattua että muistaa taas varoa.

Päivämäärä:   13.8.24 12:57:57

Kukaan ei ole sanonut, että kaikki potkut olisivat estettävissä. Mutta lähes kaikki olisivat.

Päivämäärä:   13.8.24 12:58:09

Kävelin hevosen vieressä maastossa ja hevosella oli ratsastaja selässä. Kyseessä oli kuumahko hevonen ja olin siksi jalkamiehenä mukana. Kävelimme metsätietä alamäkeen kohti autotietä ja autotietä ajoi auto. Hevonen otti kierroksia lähestyvästä autosta ja ampaisi eteenpäin. Ratsastaja yritti jaruttaa hevosta. Hevonen potkaisi sivulle ja osui minua lantioon. Lensin tieltä ojan yli metsän puolelle. Oli talvi ja hevosella oli hokit alla. Osuma sattui mutta siitä huolimatta nilkutin tallille ja toivoin että turvotus laskee itse. Olin teini enkä uskaltanut kertoa äidille (joka pelkäsi hevosia) mitä oli tapahtunut. Tunteja myöhemmin lantio muuttui mustaksi ja turvotus lisääntyi niin ettei farkut mahtuneet jalkaan, silloin kerroin äidille ja lähdettiin päivystykseen.

Lantioluu oli murtunut, mutta luu ei ollut poikki. Tk lääkäri sanoi tosin ensin ettei murtumaa näy kuvissa mutta lähetti kuvat yliopistolliseen sairaalaan josta soitettiin seuraavana päivänä että lantio on murtunut. Liikuntakielto oli muistaakseni joku 3kk, en saanut edes ratsastaa. Tämä tapahtui 2000 luvun alussa mutta olin hyvin onnekas että mäjähti suoraa luuhun eikä osunut munuaisiin tai muihin sisäelimiin. Siinä olisi varmaan mennyt henki. Kyseinen Hevonen meni sen jälkeen aika nopeasti kuoppaan kun todettiin että se on vaarallinen käyttöhevoseksi.

Lähettäjä: Juju 
Päivämäärä:   13.8.24 13:32:58

Hevosia olen harrastanut sen 50 vuotta ja omakin oli 25 vuotta.

Yhden kerran on potkaissut. Lapsena syötin maasta ruohoa kilttiäkin kiltemmälle lv-tammalle. Yhtä-äkkiä vain sain potkun mahaani. Liekö pelästynyt jotain tai oli kiimassa.

Lähettäjä: Vanha sennu 
Päivämäärä:   13.8.24 16:30:36

. No harvemmin näitä omien hevosten kanssa sattuukaan. Ei minuakaan omat tutut hevoset ole pitäneet tapanaan potkia (omia ollut 35 v).

Pari kertaa on kuitenkin potku osunut niin että on lääkäriin pitänyt lähteä.
Toisella kertaa lomituspaikassa. Tallille tuotu baltiantuontihevonen oli opetellut tavan karata kun sitä haki sisälle. Siinä hetkessä kun taluttaja kääntyi sen kanssa sulkemaan porttia takanaan ettei muut tarhasta karkaa tämä käytti hyväkseen sitä että sitä pidettiin yhdellä kädellä (toisessa kädessä suljettava portti). Hevonen riistäytyi laukalla irti ja potkaisi samalla hyvin tähdätyn potkun päästäkseen taluttajan otteesta. Petollinen käsitellä siis eikä tästä kerrottu etukäteen, vasta myöhemmin kuulin että sellaista se on tehnyt ennenkin.
Hokin reiällä ja parilla tikillä selvittiin.

Toisella kertaa murtui käsi, kyseessä oli varsallinen tamma jota jaloitin taluttamalla kun viikon vanha varsa kirmaili liian kauas ja tamma hätääntyi, pukitti kohti samalla kun karkasi. Tässä oma moka että päästin tamman piehtaroimaan ja siinä pitemmälle narun, se kun pomppasikin siitä salamana ylös ja yllätti karkaamalla varsan perään.
Tyhmää toki oli että siitä tallista puuttui jaloitteluaitaus kokonaan, kai sekin paineita loi ettei siitoshevoset päässeet lainkaan ulos ennen kuin myöhemmin laitumelle. Ne oli tuotu kesäpaikkaan vain varsomaan eikä tilat siis olleet käytännölliset. Normaali tapa olisi ollut päästää tamma ja varsa vapaana tarhaan eikä vain yrittää talutella pellolla. (Mutta kenen leipää syöt sen lauluja laulat...)

Lähettäjä: Papp 
Päivämäärä:   13.8.24 16:38:41

On joitakin kertoja. Lapsena ei tainnut kukaan hevonen potkaista, näykkimisiä oli. Joskus 25v putosin pukista ja hevonen yli laukatessaan osui kaviolla. Aikuisena ratsastuskoululaisena 2 eri hevosta on onnistuneet potkaisemaan.

Kumpikaan potku ei osunut pahasti, eli kavio meni ohi ja osui seinään. Hevoset eivät halunneet, että laitetaan kuntoon. Toinen potkaisi sivulle, kun pyytämässä jalkaa ylös kavion putsaamista varten. Toista en muista, tilanne oli joku vastaava.

Päivämäärä:   13.8.24 17:57:15

"Herrajestas että löytyy potkittuja ja osa vielä moneen kertaan? Ei tämä nyt varsinaisesti tähän kuulu, mutta mitä ihmeen elukoita te oikein käsittelette tai onko opetettu koskaan varautumaan etukäteen? Voihan se hevonen joskus säikähtää jotain ihan muuta kuin kyseistä ihmistä ja vetää reaktiopotkun mutta kyllä se aika harvinaista on että osuu tälläinen ihmiseen joka on edes jotenkuten kartalla.... Valtaosa noista olisi ollut estettävissä ihan perus käyttäytymissäännöillä. Ehkä niitä ei kaikkialla/enää opeteta."

Suurinosa näistä on tapahtunut vieraiden hevosten kanssa niinkum porukka täällä on vastaillu. Omat tapaukseni on yksi tapahtunut vieraan varsan kanssa ja toinen oman hevosen kanssa, mutta hevonen oli minulle tuttu ja toisen ihmisen ”pilaama”.

Huomatkaa miten harvassa näistä tapauksista kypärä, turvakengät tai hanskat olisi suojanneet yhtään mitään.

Päivämäärä:   13.8.24 21:13:17

Päästettiin ponini juoksemaan vapaana kentälle, jossa ei ollut kunnollista porttia vaan pelkästään sellainen naru, joka sekin roikkui niin matalalla että sen yli olisi ollut helppo hypätä. Seisoin portin ulkopuolella varmistamassa ettei poni yritä karata siitä, ja laukatessaan ohi heitti sivupukin ja toinen kavio osui reiteeni. Mietin että olikohan siinä jotain henkilökohtaista kun juuri siinä minun kohdalla piti pukitella:D

Ei käynyt pahasti kipeää, eikä tainnut edes tulla jälkeä, isoa ainakaan. Olisihan sen voinut välttää seisomalla kauempana, ja näin aikuisena kun miettii niin en kyllä menisikään ihan siihen portin ulkopuolelle seisomaan.

Lähettäjä: Mietipä 
Päivämäärä:   13.8.24 21:24:30

Niin, kun joskus joku muu niiden hevosten käytöstapojen eteen joutuu sen kovimman työn tekemään ja ottamaan välillä vastaan sitä mitä sieltä tulee ja aina ei vaan ehdi estää.

Pätijät ei aina tajua, että hevoset pitää opettaa varsasta asti ja varsoja on monenlaisia, ja hevosia pitää opettaa myös joihinkin asioihin uusiksi.

On todella paljon helpompaa pitää itsensä ehjänä kun puljaa valmiiden ja hyväluonteisten hevosten kanssa. Jotenkin itsensä pitää ehjänä vielä vaikka puljaa parin vähän hankalamman kanssa. Mutta sitten kun sulla on työmaalla 20 valmiiksi helppoa ja opetettua hevosta, mutta 30 jotain ihan muuta niin aika fakiiri saa olla että kaiken voi ennakoida ja estää, ja joka paikasta vielä ehtii poiskin ennenkuin nasahtaa.

Päivämäärä:   13.8.24 22:31:41

No kuten sanottu, kyllä mulla on pitkä kokemus, ja myös nuorista sekä ratsutettavista, omista ja muista. Mutta on toistaiseksi ollut myös se kyky ennakoida tilanteita. Ei ole mitenkään tavallista joutua edes varsojen potkimaksi. Erona on varmaan oikeasti se, että mun nuoruuden aikaan teroitettiin aika tarkkaan ne käyttäytymissäännöt hevosten kanssa. Miten ja missä talutetaan, mihin asemoidutaan, missä tilanteessa on isoin riski. Se, että joku ei ole joutunut potkutuksi ja sinä olet, ei suinkaan tarkoita sitä, että olet kokeneempi tai osaavampi. Enemmänkin päinvastoin.

Harmi ettei nykyisin hirveästi panosteta käsittelytaitohin, sitten kun panostetaan, se meneekin suoraan ääripäähän maastakäsittelynaksutuksiin ja luottamusharjoituksiin.

Joskus sattuu ja tapahtuu, ja joskus sattuu virhearvioita. Jokaisen läheltä piti-tilanteen tai tapaturman jälkeen pitäisi harkita tarkkaan, mikä johtui mistäkin ja miten sen voisi jatkossa estää. Jos ei sitä tee, kyllä se kavio nasahtaa vielä uudelleenkin.

Lähettäjä: Moikka 
Päivämäärä:   14.8.24 12:14:28

On potkaissut. Joskus pienenä muistelen jotakin potkua karsinassa syystä x. Nyt saanut potkun polveen ja persuuksiin. Polveen heppa iski kaarrossa kun protestoi satulavyön kiristystä. Perseeseen sain potkun kun hevonen kävi ylikierroksilla taluttaessa ja laukkasi ympyrää minun ympäri ja siinä tohinassa sitten sain kaviosta.

Lähettäjä: Kt 
Päivämäärä:   14.8.24 22:45:15

Kerran. Mm. Sääriluu murtui. Leikkauksia, komplikaatioita. H.. kokemus kokonaisuudessaan. Kävelyn opettelu uudestaan jne. Melko kauaskantoiset ja laaja-alaiset vaikutukset.

Meni lähemmäs 1,5 v päästä jatkamaan urheiluharrastuksia helpohkolla tasolla. Ajoittainen ohimenevä kipuilu kutakuinkin arkipäivää.

Vahinko tapahtui maastakäsin hevosen säikähtäessä. Ennen onnettomuutta vajaa 10 v aktiivista estetaustaa kansalliselta tasolta (110-130). Edellä mainittu on ainoa vakava tapaturma yli 20 v kestäneen hevosharrastuksen aikana. Nopeista reflekseistä ja ketteryydestä huolimatta potku tuli salamannopeasti, yllättäen ja voimalla. Ei mitään jakoa ehtiä väistämään.

Hevonen joka potkaisi on tavallisesti sosiaalinen ja hyvin käyttäytyvä. Ei reaktiivinen. Ei muita edes läheltä piti tilanteita kuluneen noin 10 v aikana.

Voi lyhyesti todeta, että enpä olisi uskonut pahimman (kopkop) hevosonnettomuuden käyvän a) harjatessa (ulkona tutulla paikalla turvalukollisella narulla kytkettynä) b) tallin lunkeimman hevosen kanssa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   15.8.24 00:06:26

On. Päähän.

Päivämäärä:   15.8.24 11:21:21

Ratsastuskoululaisena on minusta vaikea vaikuttaa kovin paljon kohtaamisiin hevosen kanssa. Ennakointi on mahdollista, mutta muuten olet sidoksissa kellonaikoihin (ratsastustunti), etkä tiedä välttämättä mitään hevosesta. Hevonen kohtaa viikoittain vaihtuvia ihmisiä ja saattaa oppia, että ihminen poistuu boksista, kun kääntää pehvan jo valmiiksi ja uhkailee takasilla.

Tuntilaisella ei ole osaa eikä arpaa varusteisiin, liikutukseen, ruokintaan eikä käsittelyyn. Silti ratsu pitäisi harjata, satuloida ja saada vietyä tunnille ajoissa.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   15.8.24 11:32:40

Kolme pahempaa potkua, kaikki oma vika.

1) Vein ponia tarhaan, kun laskin sen irti lähti ryysäämään portin raosta jota olin juuri sulkemassa. Tarrasin refleksinomaisesti ponin päitsiin kiinni ettei pääsisi karkaamaan. Kaaduin ja poni pääsi potkaisemaan/osui päähän. Aivotärähdys.

2) Laitoin hevoselle kylmäpatjoja. Olin saanut toisen takasen laitettua ja olin menossa hevosen takapuolelta laittamaan toista, kun hevonen sai hepulit ja alkoi ojentelemaan patjajalkaa. Suoraan reiteen. Vieläkin kuoppa siinä.

3) Kisapaikalla kävelin ratsastavan kaverin vierellä verkka-alueelta kohti lähtökarsinaa (kenttäkisat). Hevonen todella paineissa. Olin pahimmoilleen hieman takaviistossa kun hevonen pukitti, ja osui olkapäähän. Leikkaus ja hermovaurio.

Päivämäärä:   15.8.24 21:45:09

3v potkasi kankkuun, oli mahatähystyksen jälkeen tullut agressiiviseksi ruokinnoista. Olin siis antamassa tarhaan drinkkiä ja äkisti laitto korvat luimuun ja onnistui osumaan potkulla vaikka yritin väistää. Sattui vietävästi ja oli kipeä, mutta ei näkynyt ulkoista mustelmaa. Kauan siinä meni että oppisin luottamaan siihen uudelleen vaikka ruoka agressiokin kyllä hävisi ajan mittaa ja oppisin ennakoimaan tilanteet

Lähettäjä: 3456 
Päivämäärä:   15.8.24 23:35:51

Kaksi säikähdystilannetta ollut. Vein isoa ruunaa tarhaan ja otti portilla ritolat, potkaisi jalkapöytään. Ei murtunut mitään mutta viikon verran oli kävely hankalaa kun turposi ihan huolella ja mustui.

Toisella kertaa vuotias varsa onnistui pukittamaan reiteen kun en ollut tarpeeksi kartalla taluttaessa.

Vähällä olen päässyt siihen nähden kuinka paljon heppojen kanssa puljannut. Useimmiten ennakointi auttaa, mutta eipä sekään aina todellakaan riitä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.8.24 12:51:29

Piste, minusta olet väärässä siinä asiassa että se jota ei koskaan ole hevonen potkaissut olisi taitavin hevosten käsittelijä tai paras ennakoimaan tilanteita.
Muutenhan pätevin olisi se joka ei ole ikinä koskenutkaan hevosiin, eikö?
Vähän kuin uutislööppi Fingerporin sarjiksessa henkilöstä joka selvisi vakavasta suuronnettomuudesta kun "pysytteli kotonaan Kälviällä" :D

Jos ei tee mitään ei mitään voi sattuakaan. Jos harrastaa vain pomminvarmoilla tuntihevosilla tai omistaa "mummonkuljettimen" jolla menee vain sileällä on pienemmät riskit kuin vaikkapa kenttää kisaavalla.

Useamman vuosikymmenen aikana pari potkua ei todellakaan ole paljon jos on vaikka ammatikseen työskennellyt satojen hevosten kanssa kuten itsekin olen - joukossa oreja, eri ikäisiä varsoja, tuontihevosia epämääräisistä taustoista, kilpahevosia joka lajiin, ravureita, yksityisratsuja vaihtelevalla koulutuksella, kipeytyneitä ja ihmisiin kyllästyneitä tuntihevosia jne.

Minulla koko työ- ja harrastushistoriani ainoa saldo on murtunut käsi 90-luvulla. En ole koskaan loukkaantunut esim.selästä pudottuani mutta en ajattele olevani niin taitava ratsastaja, päinvastoin, jos olisin parempi olisin luultavasti ottanut isompia riskejä ja ratsastanut vaikeampia hevosia, lähtenyt sinne isommille esteradoille ja maastoradoille myös into piukassa. :)

Päivämäärä:   17.8.24 07:26:51

On. Joskus sattuu viikoittain. Yleensä harmittomia venkoiluyrityksiä, mutta joitain monotuksia tullut tappomielessäkin kohti (ihan liioittelematta). Mutta onneksi olen yleensä niin lähellä että eivät saa voimaa potkuun, mamman mussukat.
T. kengittäjä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.24 14:03:06

Ratsastuskouluhevosissa tosiaan löytyy usein varsin kiukkuisia tapauksia. Minä olen niitä tyyppejä, joita hieman aremmat pyytävät puolestaan laittamaan kuntoon näitä vihaisempia yksilöitä.

Ensimmäinen potku shettikseltä tosiaan oli niin nuorena, etten enää kunnolla muista, mutta silloin en varmaan osannut hevosia kovin hyvin käsitellä. Mutta kuntoonlaittotilanteessa sekin oli, taisin olla juuri menossa kyljen ohi toiselle puolelle.

Toinen tapaus oli tällainen, missä nuori tuntilainen ei uskaltanut laittaa hieman äksyksi tiedettyä ponia kuntoon ja kysyi, voinko tulla laittamaan. Minun kanssani poni käyttäytyi yllättävän rauhallisesti, oikein ihmettelin mielessäni, miten erilainen onkaan pikkutyttöjen kanssa vs. minun, kokeneen ja rauhallisen aikuisen kanssa. Olin saanut satulan selkään, laittanut vyön kiinni jne. Hevonen seisoi rauhassa paikallaan ja päätin hetken päästä kiristää vyötä hieman lisää (oli löysimmällä vielä tässä vaiheessa). Täysin ns. varoittamatta tämä poni latasikin potkun reiteeni.

Kolmas oli sitten myös kiukkuiseksi tiedetty poni, jota osasin kyllä varoa. Silti se pääsi yllättämään, olin puhdistamassa sen takakaviota, kun se ensin yritti hieman nykäistä kaviotaan ja sitten latasikin potkun.

Potkuyrityksiä on ollut useitakin, mutta nämä olleet niitä, jotka osuneet. Olen aika monia yksityishevosia käsitellyt (niissäkin pari kimurantimpaa tapausta), mutta pahimpia olleet kyllä stressaantuneet tuntihevoset. Osa näistä sitten myöhemmin todettukin kipeiksi. Yksi oli aika paha, se potki eteenpäinkin, mutta itse onnistuin olemaan saamatta siltä mitään osumaa. Toinen oli sellainen, joka sekä puri että polki jalallaan ja oikein tähtäsi, mutta senkin kanssa onnistuin luovimaan aina jotenkin, ehkä koska se oli aika ennakoitava verrattuna näihin muutamaan muuhun.

Saanko vielä kysyä mikä on sellainen käyttäytymissääntö, joka tällaiset tilanteet ehkäisisi?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.