Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 17.8.24 14:03:06
"Herrajestas että löytyy potkittuja ja osa vielä moneen kertaan? Ei tämä nyt varsinaisesti tähän kuulu, mutta mitä ihmeen elukoita te oikein käsittelette tai onko opetettu koskaan varautumaan etukäteen? Voihan se hevonen joskus säikähtää jotain ihan muuta kuin kyseistä ihmistä ja vetää reaktiopotkun mutta kyllä se aika harvinaista on että osuu tälläinen ihmiseen joka on edes jotenkuten kartalla.... Valtaosa noista olisi ollut estettävissä ihan perus käyttäytymissäännöillä. Ehkä niitä ei kaikkialla/enää opeteta."
Ratsastuskouluhevosissa tosiaan löytyy usein varsin kiukkuisia tapauksia. Minä olen niitä tyyppejä, joita hieman aremmat pyytävät puolestaan laittamaan kuntoon näitä vihaisempia yksilöitä.
Ensimmäinen potku shettikseltä tosiaan oli niin nuorena, etten enää kunnolla muista, mutta silloin en varmaan osannut hevosia kovin hyvin käsitellä. Mutta kuntoonlaittotilanteessa sekin oli, taisin olla juuri menossa kyljen ohi toiselle puolelle.
Toinen tapaus oli tällainen, missä nuori tuntilainen ei uskaltanut laittaa hieman äksyksi tiedettyä ponia kuntoon ja kysyi, voinko tulla laittamaan. Minun kanssani poni käyttäytyi yllättävän rauhallisesti, oikein ihmettelin mielessäni, miten erilainen onkaan pikkutyttöjen kanssa vs. minun, kokeneen ja rauhallisen aikuisen kanssa. Olin saanut satulan selkään, laittanut vyön kiinni jne. Hevonen seisoi rauhassa paikallaan ja päätin hetken päästä kiristää vyötä hieman lisää (oli löysimmällä vielä tässä vaiheessa). Täysin ns. varoittamatta tämä poni latasikin potkun reiteeni.
Kolmas oli sitten myös kiukkuiseksi tiedetty poni, jota osasin kyllä varoa. Silti se pääsi yllättämään, olin puhdistamassa sen takakaviota, kun se ensin yritti hieman nykäistä kaviotaan ja sitten latasikin potkun.
Potkuyrityksiä on ollut useitakin, mutta nämä olleet niitä, jotka osuneet. Olen aika monia yksityishevosia käsitellyt (niissäkin pari kimurantimpaa tapausta), mutta pahimpia olleet kyllä stressaantuneet tuntihevoset. Osa näistä sitten myöhemmin todettukin kipeiksi. Yksi oli aika paha, se potki eteenpäinkin, mutta itse onnistuin olemaan saamatta siltä mitään osumaa. Toinen oli sellainen, joka sekä puri että polki jalallaan ja oikein tähtäsi, mutta senkin kanssa onnistuin luovimaan aina jotenkin, ehkä koska se oli aika ennakoitava verrattuna näihin muutamaan muuhun.
Saanko vielä kysyä mikä on sellainen käyttäytymissääntö, joka tällaiset tilanteet ehkäisisi?
|