Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: eka hevoseksi? 
Päivämäärä:   12.8.24 16:59:30

Koulutusmahdollisuus on, voisin itse olla mukana koulutuksessa ammattilaisen kanssa. Estehevonen siis kyseessä.

Varsa kiehtoisi, että tietäisin, ettei sitä ole "loppuun" hypätty.
Kisattu hevonen taas olisi sikäli varma, että videoilta + tuloksista näkee, miten mennyt.

Pohdintaa tästä aiheesta eri näkökulmista olisi kiinnostavaa lukea.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: oeijf 
Päivämäärä:   12.8.24 17:10:31

Kaksi sen verran eri asiaa, että riippuu kovasti mitä itse haluaa.

Varsan ostaisin, jos mielenkiinto olisi erilaisiin nuorten hevosten tapahtumiin ja/tai oikeasti siihen koulutukseen ja siihen, että näkee kuinka nuori hevonen edistyy.

Vanhemman/kokeneen hevosen silloin, kun haluaisin itse kehittää itseäni enemmän kuin hevosta. Nostaa omaa tasoa tai harrastaa sillain kivasti.

Apua saa varmasti monenlaista eikä varsaa ostaessa itse tarvitse ollakkaan guru. Kyllähän siinä sivussa itsekin oppii mutta pointti enemmän se, haluatko itse enemmän oppia vai opettaa.

"Loppuun hypätty" on vähän vääränlainen ajatusmalli :) Varsallakin voi olla esim. rakenteellisia vikoja ja onnettomuuksien tuomia vaivoja jolloin ei välttämättä ole edes ratsukelpoinen siinä vaiheessa kun pääsisit itse puikkoihin. Vanhempi, hyvin hoidettu ja ihanteellisella rakenteella varustettu hevonen taas voi olla täydessä terässä pitkälle yli 20-vuotiaanakin. Sitten taas yli 10v, paskalla rakenteella ja huonolla hoidolla mutta kovalla käytöllä on jo semmoinen paketti että sieltä voi löytyä enemmän ongelmia.

Joskus kuulee myös sitä, että "varsasta/nuoresta" voi tehdä omanlaisen eikä ole "pilalle ratsastettu". Aikuisia hevosia on varmasti niin monta myynnissä, että sieltä se omaan käteen ratsastuksellisestikin sopiva löytyy. Itse ostin kerran hyväsukuisen "varsan" ja laittelin sen itse. Siitä ei siltikään tullut "omanlaiseni" vaikka kuinka toivoin ja yritin koska jo malliltaan se oli niin erilainen kuin edellinen "elämäni hevonen". Hienohan se oli mutta nämä kaksi oli kuin hämähäkki ja virtahepo..

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: pom 
Päivämäärä:   12.8.24 17:24:39

Nuori on aina villi kortti, toki 2-3 v. voi jo vähän arvioida kykyä vrt. pikkuvarsa. Etenkin jos tavoitteena on isommat luokat, on tietysti varmempaa ostaa niitä jo mennyt tai niiden kynnyksellä oleva. Isoja mennyt valmis (ilman vikalistaa) on tietysti kallis. Varsassa on mahdollisuus löytää helmi, yhtä lailla kuitenkin mahdollisuus että se hyvä aihio ei hyppääkään metriä enempää. Tuleeko varsa lopulta kuinka paljon halvemmaksi? Se on paljon kiinni tuurista ja omista taidoista.

Esim. nuorten hevosten omat luokat antavat kivaa tavoitetta ja tekemistä, ne voivat olla samalla opintomatka sinulle. Ja yleensäkin nuorten tekeminen on tärkeä taito, ja sen oppii vain tekemällä nuoria: ensimmäiset harjoitellaan ammattilaisen kanssa, mutta myöhemmin sinulla on taitoa kouluttaa niitä itse, ja silmää yrittää löytää niitä helmiä ennen muita.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   13.8.24 02:03:37

Ensimmäinen on aina harjoittelukappale. Kolmen ensimmäisen vuoden aikana selviää onko koko hevosen omistaminen sittenkään niin kivaa. Mokia tekee yhden jos toisenkin asian suhteen joten osta sellainen jonka kanssa pääset opettelemaan sitä omistamisen ihanuutta. Itsesi tasoisen muttei turhan hyvää. Hyvästä saa kamalan muutamassa kuukaudessa. Mieluusti opettelet tekemään vaatimattomasta paremman. Hevonen kuten autokaan ei ole sijoituskohde.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   13.8.24 08:52:09

Osta laadukas tamma ja tee sillä varsa :)

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   13.8.24 09:02:53

Ei varsaa ensimmäiseksi hevoseksi. Varsa tarvitsee osaavan omistajan tai muuten olet täysin riippuvainen ammattiavusta ja se maksaa. Tulee kallis hevonen, ennen kuin itse pääset edes selkään.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.24 09:06:01

Jo kisattu, jos raha ei estä. Varsasta ei IKINÄ tiedä, tuleeko lupaava, vaikka irtohyppäisi hyvin ja suku priimaa. Ostaisin itse ehdottomasti 5-6v:n ikäluokkakisatun, mutta raha pakottaa valitsemaan 3-4v:n kisaamattoman. Silloin menisin suvun ohella ensisijaisesti luonne edellä - fiksun nuoren kanssa pääsee käytännössä aina pidemmälle, kuin pölvästin tai ongelmaisen.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   13.8.24 09:12:53

Minulla oli jo pari hevosta ollut aiemmin, kun ostin 1v varsan tulevaksi kenttähevoseksi. Varsasta tuli iso ja tuntui aina olevan huonossa kasvuvaiheessa, vasta 5v kesällä päästiin varsinaisesti ratsastamaan (ja silloinkin hevonen huomattavasti ikäisiään jäljessä). Irtohypytyksessä hevonen oli kuitenkin hyvin hypännyt, mutta ei ikinä kuitenkaan varsinaisesti syttynyt esteille ja maastoesteillä hyvin epäluuloinen, vaikka kiltisti kuitenkin hyppäsi.
Eli nyt minulla on hevonen, jonka suurimmat lahjat ovat koulukentillä ja aikaa ja rahaa on mennyt. Kuitenkin sen verran persoonallinen ja mukava hevonen, että en luovu tästä, tavoitteet ovat vain erilaiset. Mielenvirkistyksenä hypätään esteitä ja maastoesteitä pari kertaa kesässä, muuten maastoillaan ja jumpataan sileällä.

Eli jos haluat saada sitä mitä haluat, osta hevonen, jolla jo tuloksia alla.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.24 09:14:49

Ensimmäiseksi omaksi ehdottomasti kisattu. Varsa tai nuori tarvitsee opetusta ja koulutusta. Helposti käy niin, että joko löytää itsensä useammpin katsomon puolelta kuin satulasta kun ammattilainen kouluttaa hevosta tai sitten oma ratsastus kärsii siitä, että koskaan ei pääse itse harjoittelemaan kun aina täytyy miettiä ensin hevosta. Aikuisesta hevosesta tietää, mihin sillä on kykyä, miten se toimii ja onko kestänyt ehjänä. Eka oma on aina harjoittelukappale niin kivempi harjoitella kokeneella hevosella.

Jos alla on vahva kokemus nuorista hevosista, kisaaminen on toisarvoista, tavoite ei ole itse päästä kehittymään vaan nimenomaan nuoren hevosen opettaminen kiehtoo, niin sitten voi ostaa nuoren.

  Re: Ostaakko varsa (2-3v) vai jo kisattu

Lähettäjä: gitta 
Päivämäärä:   13.8.24 12:28:19

Ei IKINÄ varsaa ensimmäiseksi hevoseksi,haloo! Ekan hevosen pitää olla kiltti ja kokenut, koska tuore omistaja ei ole sitä. Ensimmäisen hevosen omistaminen on monella tavalla aikamoista opettelua muutenkin, siihen ei ylimääräisiä kierteitä tarvita.

"Loppuun hypätty" kertoo kyllä aloittajan tosi erikoisesta asenteesta ja ymmärryksen tasosta...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.