Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Miku 
Päivämäärä:   11.8.24 17:24:23

En oikein ymmärrä tätä sanontaa, kun puhutaan lahjakkaista, tai hyvin koulutetuista hevosista ja sanotaan että niiden taidot menevät hukkaan harrasteratsuina, jos niiden koko potentiaalia ei oteta käyttöön kilpahevosena. Eihän hevonen tarvitse kilpailemista mihinkään, se on vain ihmisten hupia?

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: moku 
Päivämäärä:   11.8.24 17:45:40

Pitkälle koulutettuun hevoseen on tehty satoja työtunteja ja jos se on vielä laadukas niin sillä vaan on kilpailullista arvoa ja mahdollisen menestyksen myötä arvo vaan nousee. Jos on varaa pitää arvokasta hevosta puskaponina niin eihän sitä mikään estä.

Mutta mulle on ainakin huudettu ja raivottu kun en saanut lapsena laadukkaampaa hevosta hidastamaan istunnalla ja vedin sitten ohjista koska kova vauhti pelotti. Vanhempana ymmärsin että hevonen oli mulle ihan liian iso ja huudot eivät olleet ihan ansaittuja. Mutta jättää jäljen.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   11.8.24 18:24:00

Meillä on oikein kivaliikkeinen ja laadukas hevonen ihan vain puskaharrastehevosena. Säännöllisesti toki käy valmentaja, mutta ei käydä kisoissa. Ratsuttaja hiukan puisteli päätään, kun totesin, että kyllä puskassakin on kiva harrastaa hyvällä hevosella. Hevonen ei kilpakenttiä kaipaa. Riittävästi ruokaa, tilaa liikkua ja kavereita = hevosen elämää.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 18:26:06

Ai? Minä ymmärrän sanonnan ihan hyvin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: kkkk 
Päivämäärä:   11.8.24 18:32:04

ei hevonen mene hukkaan, mutta sen taidot sekä kapasiteetti menee.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 18:33:41

Taidoilla ja kapasiteetilla ei ole hevoselle itselleen mitään arvoa. Ei se kaipaa päästä käyttämään niitä. Joten kuinka ne menisivät hukkaan?

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 18:55:43

^ No se omistaja tienaisi fyrkkaa, jos myisi sen eteen päin puskailunsa sijaan. Lahjakas hevonen = arvokas hevonen. Ei ole kauhean vaikeaa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.24 19:02:11

Eikö omistaja saa ihan itse valita nauttiiko hän enemmän hyvästä hevosesta vai numeroista tiliotteessa?

Tämä lause kertoo kuka luulee itsestään liikoja ja että hänellä on joku oikeus päättää asioita muitten puolesta. Ihminen joka on toksinen.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   11.8.24 19:06:54

Ihminen ostaa itselleen hevosen, jonka tarkoitus on tuottaa hyvää mieltä omistajalleen. Toinen haluaa katsoa VIP aitiosta miten hevosensa pärjää kisoissa, toinen ratsastella itsekseen.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:11:10

OMISTAJA tekee hevosellaan juuri niin kuin haluaa.

Omistusoikeus: Omistajalla on sekä vapaus käyttää esinettään (tässä tapauksessa eläintä) haluamallaan tavalla että oikeus vaatia, etteivät sivulliset häiritse tätä käyttöä. Tämä on omistajan normaalia hallintaoikeutta eli suojattua käyttövapautta esineeseen.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:36:58

"No se omistaja tienaisi fyrkkaa, jos myisi sen eteen päin puskailunsa sijaan. Lahjakas hevonen = arvokas hevonen. Ei ole kauhean vaikeaa."

Onko joillekuille mahdotonta käsittää, että hevosta voi pitää ihan ystävänä? Se omistaja voi pitää hevosensa itsellään siksi, että TYKKÄÄ siitä eikä halua myydä kaveriaan vaikka siitä saisikin paljon rahaa.

Aika surullista, että niin moni suhtautuu hevoseen lähinnä esineenä, jonka arvo on vain rahallinen arvo.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 19:58:32

Urheiluväline. VÄLINE.

Ystävä ei mene hukkaan vain ystävänä. En minäkään luokittele ihmisystäviäni suvun maineen tai mammonan perusteella, kuka tulee mistäkin suvusta. Vain luonteella on merkitystä.

Sama pätee hevoseen, tai mihin tahansa elävään.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 19:58:45

Teille kaikille viisastelijoille:
1) Aloittaja leikkii tyhmää esittämällä tyhmää muka olemalla ymmärtämättä, miten lahjakas hevonen menisi hukkaan, jos sen potentiaalia ei oteta käyttöön.
2) Kun tämä sitten saa vastauksen tyhmään ja provokatiiviseen kysymykseensä, alkaa saarnaaminen mm. omistusoikeudesta, omistajan päätäntävallasta, arvoista, hevosen esineellisestämisestä, toksisuudesta yms. itse alkuperäiseen kysymykseen millään tavalla liittymättömästä.

Kaiken lisäksi tuo jeesustelu ei pidä sisällään mitään muuta kuin itsestäänselvyyksiä ja jonninjoutavia latteuksia. Mutta kiva, jos tuli hyvä mieli, kun pääsi opettamaan toisia omien arvojen paremmuudella.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 20:11:13

Ö: Huomaatko kuinka aggressiivinen itse olet? On hämmästyttävää, että sellainen asia kuin hevonen ystävänä on joillekin noin suuttuneita kommentteja kirvoittava aihe. Aivan kuin tämä olisi jotain, mistä ei saa edes keskustell, keskustelupalstalla. Mitä tulee saarnaamiseen ja omien arvojen paremmuuden esittelyyn, omia arvojaan tuputtaa muille myös se, jonka mielestä hevosen arvo on sen taloudellinen arvo ja ainoa oikea hevostelun tapa on hankkia kilpahevonen ja kilpailla sillä ja joka pitää tyhminä niitä, jotka eivät ajattele tällä tavalla.

Joillekin meistä arvokysymykset ovat jonninjoutavia, joillekin taas jotain muuta.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: hammaskeiju 
Päivämäärä:   11.8.24 20:23:02

Hevonen ei kyllä itse ymmärrä sitä lahjakkuuttaan, joten hevosen kannalta ajateltuna mitään ei mene hukkaan.

Luultavasti hyvinpidetyn harrastehevosen elämä on kivempaa ja stressittämämpää kuin kovan luokan kilpahevosen, jota treenataan veren maku suussa ja kuljetellaan jatkuvasti kisoihin, jossa se kenties lahjakkaana menestyy.

Ja ei, en edes ole kilparatsastusta vastaan. Omatkin säännöllisessä treenissä ja käyvät kisoissa, tosin enemmän harrastuspohjalta.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: ZIM 
Päivämäärä:   11.8.24 20:26:54

Minullakin on pihassa hevonen, josta on moni sanonut sen menevän hukkaan minun harrastelulla.

Ennemmin yritän tarjota tälle supertyypille hyvän hevosen elämän, johon kuuluu seurustelua muiden hevosten ja ponien kanssa, sopivasti tekemistä ja ruokaa. Me tehdään tosi paljon maasta käsin kaikkea ja ollaan harjoiteltu naksutinkoulutusta.

Ei se hevonen siitä kärsi, ettei pääse radoille. Päinvastoin. Kuulostaa tosi moni hieno kisahevonen elävän aika sellaista ei-niin-hevosmaista elämää :/

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 20:31:26

^ Minä en ole kirjoittanut kertaakaan, mitä ajattelen hevosesta ystävänä, mikä on hevosen arvo, mikä on ainoa oikea hevostelun tapa jne. enkä myöskään pidä tyhminä niitä jotka ajattelevat näistä asioista eri tavalla kanssani. Josta sinä et siis tiedä mitään, mutta mielelläsi kuitenkin opetat minua.

Minä vastasin aloittajan kysymykseen. Se kysymys ei ollut ”mitä mieltä olet hevosesta ystävänä?”. Se kysymys oli, että aloittaja ei kertomansa mukaan ymmärrä, mitä tarkoitetaan sanomalla ”lahjakas hevonen menee hukkaan.”

Tulkitsen tyhmän kysymyksen niin, että aloittaja halusi vain alkaa kivittää niitä, jotka sanovat, että hevosella on rahallista arvoa, jos se suorittaa kilpailussa. Aloittaja onnistui ilmeisen hyvin provossaan, se sai sinutkin liittymään tähän jeesustelijoiden joukkoon omassa ylemmyydentunnossasi.

Tyhmänä pidän tätä keskustelua ja tyhminä niitä, joiden mielestä omat arvot ovat parempia kuin muiden ja tuputtavat niitä kaikkiin keskusteluihin mitä ihmeellisimmillä aasinsilloilla.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   11.8.24 20:33:09

Minusta hevonen menee hukkaan postimerkissä seisoessa, yksintarhattuna ja pumpulissa pidettynä. Hevosilla on yksi ainutkertainen elämä sekä lajityypilliset tarpeet ja on surullista, jos hevonen ei saa käyttää ainutkertaista elämäänsä hyvin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.24 20:47:50

Ymmärrän hyvin sanonnan. Ihan kuin huippulahjakas kirurgin alku alkaisi hankkimaan elantonsa baarimikkona - eihän sitä mikään estä, mutta... etenkin kun laadukkaan hevosen arvo voi kivuta koulutuksella ja kilpamenestyksellä kymmeniin ja satoihin tuhansiin. Mutta kukin tekee valintansa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 20:53:17

"Tulkitsen tyhmän kysymyksen niin, että aloittaja halusi vain alkaa kivittää niitä, jotka sanovat, että hevosella on rahallista arvoa, jos se suorittaa kilpailussa. Aloittaja onnistui ilmeisen hyvin provossaan, se sai sinutkin liittymään tähän jeesustelijoiden joukkoon omassa ylemmyydentunnossasi."

Tämän jälkeen en aio enää sinulle vastata, koska selvästikään et kykene keskustelemaan tällaisesta aiheesta. Mutta kertoo enemmän sinusta (ja arvoistasi) kuin aloittajasta tai minusta, että näet aloituksen tarkoituksellisena provosointina ja ylemmyydentunnon esittelynä sen toteamisen, että hevosella voi olla muutakin kuin välineellistä arvoa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.8.24 21:13:01

^ Ok. En siis kykene keskustelemaan tällaisesta aiheesta. Kiva, että tunnet arvoni. Ja ainahan toimii keskustelussa se, että kun argumentit loppuvat, ensin alkaa v…uilu ja sitten lopetetaan koko homma, kun keskustelukumppanin mielipiteet eivät miellytäkään.
Mutta ihan ilman sarkasmia, kannattaa jatkossa lukea huolellisesti se, mistä ylipäänsä keskustelussa on kysymys, ennen kuin alkaa kyökkipsykologin ymmärryksellä analysoida keskustelijoiden arvomaailmaa. En jaksa enää kolmatta kertaa yrittää selittää, että vastasin aloittajan kysymykseen, en kaivannut psykoanalyysia enkä luentoa siitä, mitkä ovat terveitä hevosenomistajan arvoja.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.8.24 21:18:40

Mulla on "ferrari" ihan kotikäytössä. Kisannut ja pärjännyt hyvin nuorempana ja olisi vieläkin kova, mutta ei kiinnosta. Mua nimittäin. Väitän myös, että jos toi saa valita möyriikö se kavereitten kanssa laitumella vai humppaako kisoissa, niin se jää laitumelle.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   12.8.24 07:22:12

Tällaisiin ihmettelyihin yleensä vastaan, että olisit ostanut itse kun oli myynnissä. Varsana tätä ei kukaan halunnut ostaa ja ostinkin ihan pilkkahintaan. Omistaja oli niin ahne, että olisi myynyt kenelle tahansa, jos vaan rahaa olisi pistetty tiskiin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Fb 
Päivämäärä:   12.8.24 07:37:19

Usein lahjakas on myös reaktiivinen tai jollain tavalla omistajalleen hankala ja ”menee hukkaan” omistajan pelon vuoksi. Omistajalla loppuu motivaatio ja tehdään sen mielestä kivoja juttuja kuten aarteen etsintää ja metsäkävelyjä narun päässä. Motivaatiota laskee entisestään kun nähdään mihin kaikkeen hevosesta olisi mutta ei uskalleta lähteä rakentamaan sitä. Alkaa ratsastuksen eettisyyden arvostelu koska oma agenda on hukassa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   12.8.24 07:43:05

Missä menee se raja, että katsotaan että hevonen ei mene hukkaan? Itselläni erittäin kiva pv, jolla ammattilainen voisi mennä heittämällä 140-luokkia. Itse kisailen miten jaksan ja töiltä ehdin 110-120-luokkia. Meneekö siis hukkaan minulla?
Minkä tasoisen hevosen harrastaja ”saa omistaa”, ilman että menee hukkaan? En koe olevani ”kilparatsastaja”, vaikka vuodessa kymmeniä startteja tuleekin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   12.8.24 07:45:27

Ärsyttävintä tuossa on se, että pitäisi siis tehdä niin kuin sanojan mielestä olisi "järkevää". Hevosen hinta voisi nousta? No mitä sillä on väliä, jos omistaja ei ole sitä edes myymässä?

Mutta näitä neuvojiahan riittää joka asiassa. Minäkin juoksen väärin, kannattaisi treenata niin ja noin, koska sitten tulisi "tuloksia". Jaa, mutta kun en ole osallistumassa kisoihin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: ei myynnissä 
Päivämäärä:   12.8.24 08:16:58

Mullakin on ihan varmasti ainakin 2 metriä hyppäävä hevonen jolla on potentiaalia myös gp-tasolle kouluradoilla. Kisaaminen ei minua kiinosta joten pidän sitä heppaa vain pihan koristeena. Eikä se potentiaali tule ikinä pääsemään esille. Ärsyttääkö?

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   12.8.24 08:17:05

Minulla on 5 litran koneella varustettu urheiluauto, enkä paina kaasua pohjaan tai aja ylinopeutta, hukkaan?

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.24 08:19:33

&:lle: jos sulla tulee kymmeniä startteja vuoteen, olet kyllä kilparatsastaja.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   12.8.24 08:25:23

Jos ei ratsastajan pää kestä kilpailua, perustellaan kapasiteettia omaavan hevosen pitämistä puskissa yleensä sillä, ettei hevonen kilpailua kaipaa.

Laadukkaat ja hyvin ratsastettavat hevoset pitää saada näytille, jotta lajin näkyvyys pysyy laadukkaana.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.24 08:35:47

Juu, kaikenlaista voi omastaan kuvitella.
Noin periaatteessa voikin olla lahjakkuutta, liikkeitä tai hyppykykyä. Se ei silti takaa että hevosesta koskaan tulisi huippua.

Hyvä kilpahevonen vaatii niin paljon eri osasia tullakseen huipuksi. Todella monella pettää pää, tulee vatsahaavaa ja hermo menee radalla. Suurin osa hajoaa rankkaan treeniin ennen täyden potentiaalin saavuttamista.

Jos hevosella on jo tehty startteja gp tasolla niin ei se silti takaa että se olisi siellä menestynyt tai noussut huipulle.

Tosi monet valmentajat vaan tsemppaa kaikenlaisilla skenaarioilla valmennettaviaan. Toisaalta voi heitä harmittaa sekin että paras valmennettava ei käy kisoissa ja näin tuo valmentajalle itselleen nimeä. Oishan se kiva mainos, ihan ymmärrettävää sekin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.24 08:38:29

Pata: ei se ole mikään perustelu, se on vain faktan toteaminen. Hevonen ei kilpailua kaipaa.

Voin silti myöntää ettei oma pää myöskään kestä kisaamista, eikä lompakko.

Mutta mitä se sulle alunperin kuuluu? Häivy mun tontilta tai annan talikolla vauhtia :-D

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.8.24 08:52:26

Kateellisten kommentti. Kaikki saa tehdä omalla hepalla mitä haluaa ja se ei kuulu muille ,

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.8.24 12:21:35

Meillä oli hyväsukuinen ja laadukas hevonen. Kengittäjälle joskus totesin: eipä tästä meidän pollesta tullut semmosta tähtihevosta mitä nuorena povattiin. Kengittäjä siihen sanoi: niin, mutta tulipa hyvä tätihevonen. Eli hyvän ja leppoisan elämän kotitallissa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.24 14:25:40

"Laadukkaat ja hyvin ratsastettavat hevoset pitää saada näytille, jotta lajin näkyvyys pysyy laadukkaana."

Siis tämä on jokin yleismaallinen, perustavaa laatua oleva perimmäinen lajin tarkoitus. Kuka tällaisen velvoitteen täyttämisen mahdollisesti kustantaa?

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   12.8.24 14:31:09

Tuota otsikon lausetta viljelee lähinnä ne, joilla ei ole varaa hankkia sitä lahjakasta hevosta ja se harmittaa. Me joilla on, toteamme että puskissakin on kivampi harrastaa laadukkaalla hevosella kuin etupainoisella myyrällä.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Tagi 
Päivämäärä:   12.8.24 14:46:07

Mulla oli aikanaan käytössä ylläpitoa vastaan hyväsukuinen nuori hevonen, 7v. Oli mukava ratsastaa, ei oikkuja, tasapainoinen ja kivasti koulutettu. Toimi kaikkialla, myös maastossa, autojen kanssa yms - ja hyppäsi hyvin. En pystynyt kuin puskailemaan, mikä harmitti tosi paljon ja tunsin, että hevonen menee ihan hukkaan. Heppa meni sitten eteenpäin ja kisasi ainakin aluetasolla monellakin ratsastajalla, teki parit varsatkin.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.8.24 14:48:44

Itsellä laadukas hannover-kantakirjassa oleva tamma, parhaassa iässä.

Käy lajiin kun lajiin mutta saa elää hevosen elämää laumassa. Ratsastellaan kevyesti muutamia kertoja viikossa. Varmaan jotain harmittaa kun ei kisata mutta omalla saa onneksi tehdä mitä haluaa.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Vess 
Päivämäärä:   12.8.24 19:41:15

Usein lahjakas on myös reaktiivinen tai jollain tavalla omistajalleen hankala ja ”menee hukkaan” omistajan pelon vuoksi. Omistajalla loppuu motivaatio ja tehdään sen mielestä kivoja juttuja kuten aarteen etsintää ja metsäkävelyjä narun päässä. Motivaatiota laskee entisestään kun nähdään mihin kaikkeen hevosesta olisi mutta ei uskalleta lähteä rakentamaan sitä. Alkaa ratsastuksen eettisyyden arvostelu koska oma agenda on hukassa.
____<<

Tämähän siinä useimmiten on taustalla.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   12.8.24 20:00:22

Lahjakkaan hevosen kouluttaminen ja valmennus hyväksi kilpahevoseksi vaatii paljon rahaa sekä osaamista.
Siinä että lahjakas hevonen jää laadukkaaseen harrastelluun ei ole haittaa kenellekään. Jokainen voi ostaa laadukkaan nuoren ja rakentaa siitä sellaisen hevosen kuin parhaaksi näkee.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: NN 
Päivämäärä:   12.8.24 20:18:15

Joillekin merkkaa raha enemmän kuin ystävä, elävä eläin.

Eihän koiriakaan myydä jos ne ovat huippuja tai pettymyksiä.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.8.24 20:27:12

Hevonen ei ymmärrä, onko sillä miten hyvä suku ja onko sillä potentiaalia kisakentille. Siinä mielessä se ei siis mene hukkaan. Ei myöskään tarvitse omistajan selitellä, miksi se lahjakkaan hevosen potentiaali jää käyttämättä, kun eihän se muille kuulu. Ainut tilanne jota en ymmärrä on se, että nuorta hevosta seisotetaan pihan perällä aikuiseksi asti ja sitten yritetään myydä kymmenenvuotiasta sillä potentiaalilla ja lahjakkuudella ja käyttöhevosen kalliilla hintalapulla.

Itse miellän tämän aloituksen lausahduksen pikemminkin kieli poskessa niin, että se lahjakas hevonen menee hukkaan Suomen ratsastusurheilulta, jos jonkun pihassa seisoo oikeasti kovasukuinen kilpahevonen.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   12.8.24 22:00:24

^^ No jaa, jos hankit metsästyskoiran, joka on täysi pommi siinä tehtävässä, mihin se on otettu, kyllä se kannattaa pistää monttuun. Kun ei niistä ole seurakoiriksi ja syövät yhtä paljon kuin soivatkin pelit.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 22:08:34

"Lähettäjä: &
Päivämäärä: 12.8.24 07:43:05

Missä menee se raja, että katsotaan että hevonen ei mene hukkaan? Itselläni erittäin kiva pv, jolla ammattilainen voisi mennä heittämällä 140-luokkia. Itse kisailen miten jaksan ja töiltä ehdin 110-120-luokkia. Meneekö siis hukkaan minulla?
Minkä tasoisen hevosen harrastaja ”saa omistaa”, ilman että menee hukkaan? En koe olevani ”kilparatsastaja”, vaikka vuodessa kymmeniä startteja tuleekin."

No onhan tuo kilparatsastusta kun ratsastat kilpaa. Mutta kaipa sitä samaa ajatusmaailmaa voi tähän toteuttaa.

Minulla olisi ihan loistava matkaratsu. Joka kyllä hyppääkin sen mitä kuskilla pää kestää ja kouluakin menee sen mitä ratsastaja osaa pyytää. Nättiä HeA mennään kouluvalmennuksissa, varmasti olisi molemmilla rahkeita pidemmälle. Menenköhän minäkin tässä hukkaan kun en kisaa? :D 120cm ratoja hypättiin pari vuotta sitten, mutta olen pyytänyt nykyään maltillisempia korkeuksia kun loikitaan vain omaksi iloksi ja korkeuden kasvaessa tuntuu riskitkin kasvavan ihan turhan takia. Ne loikat ovat ihan hurjia tälläiselle satunnaishyppääjälle. Vaikka tuntuu se hyppäävän pienemmätkin ihan yhtä korkealta....

Raamikas, komea puokkiruuna. En näe mitään syytä hassata rahojani ja stressata hevostani kilpailemalla, kun voin käyttää sen rahan valmennuksiin ihan kotosalla että meillä itsellämme on mahdollisimman mukavaa harrastaa. Ruunana on myös arvoton suvunjatkamisen kannalta. En usko että hevonen menee mitenkään "hukkaan" kun se saa elää täyttä elämää kavereiden kanssa laumassa, juosten maastossa sydämensä kyllyydestä monta kertaa viikossa ja kentälläkin liikutus on monipuolista.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Puskassa 
Päivämäärä:   13.8.24 08:44:55

On eri asia ostaa reaktiivinen kilpahevonen, joka on täydessä kisakunnossa kuin vaikka luonteeltaan rauhallinen ja puskailuun sopiva hevonen, jolla sattuu olemaan "potentiaalia". Useinhan tämä potentiaali meinaa jotain aluekisoja tai korkeintaan kansallista ja sitten hevosen olemassaolo jo unohdetaan hevospiireissä, jos ei olekaan siitosarvoa.

Mä itse näen, että kisaajat on oma ryhmänsä ja jotkut harrastelijatkin saattaa käydä kisaamassa mielenvirkitykseksi. Niitä "potentiaalinsa" hukkaan heitettäviä hevosia on enemmän kuin aktiivisia ja lahjakkaita kisaajia on tarjolla, joten ei niitä kaikkia taideta edes saada kunnolla kilpakentille. Välittäjät tarjoavat parhaat hevosensa niille potentiaalisille kisaajille valmentajien verkoston kautta ja sitten ohessa myydään laadukkaita harrastehevosia, joista joillakin on jostain syystä tunne, että nämä nyt ovat niitä pankin räjäyttäjiä.

Ainakaan itsestäni ei näillä hermoilla tule koskaan oikein minkään tason kisaajaa, mutta hevosia on niin paljon, että mullekin löytyy laadukkaita harrasteluun. Tähän mennessä ne mun ratsut ei lisäksi vaan ole kelvanneet juuri muille. Yksi hapannaama karkotti kaikki kokeilijansa (enkä ihmettele), mutta vetryessään laukanvaihdot suoritti helposti joka toisella askeleella. Ei sillä mitään kunnon liikettä ollut sille tasolle mitä se suoritti ja oli hermoheikko, joten maailma ei ihan järjettömästi menettänyt mitään ja hevonen sai elellä rauhallisessa ja mahdollisimman stressittömässä ympäristössä. Jäi se hampailla tervehtiminenkin, kun ympäristö rauhoittui.

Toki oma taustani on hevosalalla ja ulkomailla kilparatsastajien hevostenhoitajana, joten lähtökohdat ovat eri kuin tavallisella puskailijalla. Puskailijana mä silti itseäni pidän ja pidätän oikeuden harrastaa laadukkaasti.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Mulla... 
Päivämäärä:   13.8.24 08:51:32

...on lahjakas ja laadukas ratsu kotikäytössä. Valmentaudumme kyllä mutta kilpailuissa kiertäminen ei minua kiinnosta tilkan vertaa. Eikä kiinnosta sekään, mitä muut ovat asiasta mieltä. Omapa on hevoseni.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   13.8.24 09:04:37

Miten mittaatte hevosen laadun ja lahjat jos ette ole sitä ulkopuolisille kisatilanteessa esittänyt? Jos siis lahjakkuus tarkoittaa kykyä suorittaa kilpahevosena.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   13.8.24 09:16:10

Menee hukkaan siinä tapauksessa, että on ostettu laatupeli, joka on osoittautunut niin vaikeaksi, että ratsastaja on siirtynyt metsäkävelyihin. Samalla joku osaava ratsastaja yrittää päästä eteenpäin hevosella, jossa laatu ei riitä seuraavalle tasolle. Nämä kun voisi vaihtaa niitä heppoja. Muuten laadukas ratsu kotikäytössä on tosi ok, eikä se hieno heppa siitä metsäkävelystäkään kärsi, mutta onhan se vähän.. no, tuhlausta.

  Re: "Lahjakas hevonen menee hukkaan"

Lähettäjä: fwss4 
Päivämäärä:   13.8.24 09:16:12

Ymmärrän hyvin. Samahan pätisi ihmisiin. Joku voi olla ihan käsittämättömän nopea juoksemaan ja lahjoja riittäisi pikamatkoille mutta "hukkaa lahjansa" jos ei juoksu tai kilpaileminen maistu. Ei se keltään ole pois mutta...

Ja sama esimerkiksi jos joku lukuviisas ja lahjakas olisi todella potentiaalinen esimerkiksi lääkäriksi mutta päätyy bussikuskiksi. Lääkärinä voisi erikoistua jne. mutta haluaa mielummin ajella bussilla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.