Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 08:45:33

Otsikossa kysymys. Onko irtokenkätakuuta vai maksatko aina erikseen?

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Diip 
Päivämäärä:   11.8.24 08:48:17

Ei meillä ainakaan ole mitään takuuta. Aina joutuu maksamaan kengittäjän käynnistä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   11.8.24 08:48:29

Tottakai maksan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: banksy 
Päivämäärä:   11.8.24 08:56:40

Entiselle maksoin, mutta kun kenkiä irtoili usealta hevoselta lyhyen kengitysajan jälkeen vaihdoin kengittäjää. Uuden kengittäjän jäljilta on suunnilleen kaksi irto kenkää vuodessa ja ne käy laittamassa ohi ajaessaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Dolly 
Päivämäärä:   11.8.24 09:04:24

Meidän käyttämällä kengittäjällä kuuluu ns takuuseen. Irtokenkiä tosin on todella harvoin, about kerta vuodessa jos sitäkään. Ja seppä asuu siis samalla paikkakunnalla, niin hänen on näppärä tarvittaessa käydä iskemässä takaisin.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 09:10:23

Meillä kengittäjällä 2 vko irtokenkätakuu, jonka aikana käy laittamassa ilmaiseksi takaisin.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Dido 
Päivämäärä:   11.8.24 09:19:00

Irtokenkiä muiden hevosille lyövänä täytyy sanoa, että en todellakaan löisi irtokenkiä ilmaiseksi. Olen hankkinut kengitysvälineet vain irtokenkien lyöntiä varten (en ole koulutettu seppä, vaan muutaman kurssin käynyt ”harrastelija”), ja lyön lähialueen hevosille irtokengät muutaman päivän sisällä, joskus jopa samana päivänä. Mielestäni se, että kengän saa nopeasti takaisin jalkaan ja hevosen liikkeelle on ehdottomasti palvelu, josta saa pyytää korvauksen, kuka kengän sitten lyökään takaisin. En minäkään teleporttaa paikalle ilmaiseksi ja käytä vapaata aikaani huvikseni kenkien lyömiseen.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ehei 
Päivämäärä:   11.8.24 09:34:22

Minulla ei ole irtokenkätakuuta. Miksi olisi? Jos omistaja laskee hevosen kengityksen jälkeen laitumelle jonnekin mutalilluun/juurakkoon/ties minne, kenties kavereiden kanssa hillumaan niin en kai minä nyt niin hölmö ole että mahdollisen irronneen kengän menen ilmaiseksi laittamaan. Tosin, jos nyt hevonen polkisi irti/rempalleen ennen kuin poistuisin paikalta, tai jos vaikka seuraavana päivänä olisin muutenkin sopivasti ajamassa ohi tai tulossa samalle tallille niin en veloita mitään tai vaan materiaalikulua.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.8.24 09:52:17

Tottakai. Meillä vääntyneitä/irtokenkiä tulee vain laidunaikaan, eikä se johdu mitenkään kengittäjästä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 09:53:54

Maksan kengityksestä 80e/kerta. Ostan itse kengät, hokit, tilsakumit yms. Irtokengästä maksan 20e.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: banksy 
Päivämäärä:   11.8.24 10:03:41

Meillä ei kengittäjän vaihdon jälkeen ei ole kengät irtoilleet, vaikka painelen menemää mutaisilla alustoilla ja vedessä maastorata harjoituksissa, joissa pohjat on välilllä aika kittiä ja meillä on hokit kesälläkin. Tämä nykyinen harrastaa itsekin hevostelua, joten ehkä ymmärtää paremmin kavion käytöstä, kuin nämä, jotka käyvät hevosen lähellä vain kengittäessä.

Kyllä osaava kengittäjä osaa laittaa kengän niin, että pysyy muutekin kuin kuivassa maneesissä ratsastaessa.

Se irtokenkä "Iiro", joka oli aikaisemmin, oli muuten hevosmekan guruja, joka valitti, että ratsastan liian epätasaisilla ja märillä pohjilla... no ei sitä kenttää voi aina maneesissa treenata.... vai mitä?

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   11.8.24 10:31:12

Minä taas haluan, että hevoseni polkiessa kengälle ja kengän jäädessä juurakkoon tai mutikkoon, se on kenkä joka irtoaa eikä jänne.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.24 10:41:27

Tottakai maksan. Kuinka jollekin tulee edes mieleen, ettei maksaisi? Eihän se kengittäjän vika ole, jos hevonen polkee kenkänsä irti.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 10:48:48

Todellakin maksan, ei tartte omalla rahalla ajella laittamaan. Kerran edellinen seppä laittoi ilmaiseksi, kun oli tallilla muutenkin kengittämässä niin löi kengän kiinni samalla.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ahaa 
Päivämäärä:   11.8.24 11:00:34

Siis tarviitte sepän paikalle lyömään irtokengän kiinni ? Eiköhän kuulu hevosenpitäjän perustaitoon lyödä se itse kiinni. Kurssejakin järjestetään asiasta usein.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.24 11:05:08

Tietysti… Ei se kengittäjän ”vika” ole. Irtokenkä tulee ehkä yksi joka toinen vuosi jos silloinkaan ja ne on aina jonkun ”tilanteen” takia irronnut

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.24 11:17:50

Lähettäjä: ahaa
Päivämäärä: 11.8.24 11:00:34

Siis tarviitte sepän paikalle lyömään irtokengän kiinni ? Eiköhän kuulu hevosenpitäjän perustaitoon lyödä se itse kiinni. Kurssejakin järjestetään asiasta usein.

Kyllä tarvitsen, koska se irtokenkä on yleensä hukassa. Minulla ei ole kenkiä varastossa, enkä aio opetella muotoilemaan niitä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   11.8.24 11:41:35

Jso kenkä irtoaa tyyliin viikon sisään laitosta, se tullaan laittamaan kyllä ilman hintaa takaisin. Mutta ei miellä irtoile kyllä kengät (kopkopkop), kun on osaava seppä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   11.8.24 11:46:01

Aina ollut parin viikon takuu jonka sisällä kengittäjä käynyt ilmaiseksi lyömässä kengän. Jos kenkä hukkunut ja tarvitaan uusi, olen lykännyt kympin kouraan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 11:50:52

Kyllä maksan. Tässä vuoden aikana on tasan yksi irtokenkä ollut, joten irtokengät ei ole meillä mikään ongelma.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   11.8.24 12:52:37

Tämä on mulle jotenkin outo ajatus, että ei maksettaisi työstä. Harvoin se kenkä siksi tippuu että olisi liian löysällä. Muut syyt sitten onkin hevosesta johtuvia. Aina olen maksanut kitisemättä, mutta oma seppä ei aina niitä laskulle laitakaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   11.8.24 13:03:49

Kyllä kengityksellä, joku takuu täytyy olla. Tietenkin jos virheen korjaa joku muu niin siitä maksetaan.

Yhdessä isojen kilpailujen illanvietossa istuin seurueessa, johon kuului pari kengittäjää ja muita kisojen toimijoita. Nuorempi valitti kokeneemmalle, että asiakkaita ei ole tarpeeksi ja rahat ei riitä, vastaus kuului: "Lyöt niitä kenkiä vähän löysemmälllä, ja sitten otat irtokengistä kunnon hinnan, ei ne likat sitä tajua".
Huomion arvoista on ettei kumpakaan enää tietääkseni kengitä?

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   11.8.24 13:44:36

Näin kengittäjänä: irtokengät nyt ei todellakaan lyö leiville. Käyn yleensä laittamassa ilmaiseksi, paitsi yli 5vk vanhat, jolloin monesti menee jo uusi kenkä. Tulee kyllä aika harvoin noita..

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: romba 
Päivämäärä:   11.8.24 13:53:29

Maksaisin, muttei meidän seppä ota rahaa vastaan noista. Eipä tosin ole irronnutkaan kuin yksi viimeisen 2,5 vuoden aikana.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Naru 
Päivämäärä:   11.8.24 13:57:08

En maksa, kun ei irtoa. Hyvä osaava kengittäjä tulee halvemmaksi kun kengittäjä jonka jäljiltä on jatkuvasti irtokenkiä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 14:00:21

Ei meillä ole irronnut kuin liian löysään lyöty kenkä kerran hevosen elämässä, silloin vaihdoin kengittäjää ja taas ovat pysyneet jaloissa. Eli käytännössä maksoin kyllä, vaikka edellinen sen olisi varmaan ilmaiseksi lyönyt

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 15:17:56

En.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   11.8.24 15:33:12

meillä on tasan kerran irronnut kenkä ja irtosi 2pv kengityksen jälkeen, joten kengittäjä kävi laittamassa takaisin kun ajeli muutenkin tallin ohi. muuten jos irtoaisi pidemmän ajan kuluttua niin olisin kyllä valmis maksamaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   11.8.24 15:35:01

tai laittaisin itse jos löytäisin tallilta välineet, omia ei ole, mutta taito kyllä kengän kiinnittämiseen.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.8.24 15:35:32

En maksa. Lyö ite takas. Tarvittaessa haean kaupasta uuden kengän, muokkaan sen ja lyön alle. Tarvittaessa pohjallisten yms kera.
Tosin viimeisen vuoden olen kengittänyt kokonaan itse, niin ei ole tarvinnu maksaa siitä ollenkaan ja pysyneetkin paremmin kuin ammattisepän laittamina.. Rehellisesti on kuitenkin semmosta hommaa josta mielelläni maksaisin jollekin joka tekisi työn oikeasti hyvin. Ei vain täällä päin kauheasti ole vara valita kengittäjistä ja huonosta jäljestä en maksa, koska silloin voin tosiaankin hyvin tehdä sen itse.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.24 15:46:03

Tietysti maksan. Meillä kaikilla muilla hevosilla pysyy kengät jalassa, mutta sitten on yksi joka viljelee kenkiä ihan huvikseen. Eli ei ole kengittäjässä vika, vaan siinä että hevonen on ihan itse tehnyt taitolajin kengän heittämisestä. Ja varsinkin jos on vähän mutaisempi keli, niin voi olla varma että viikko kengityksestä on vähintään yksi kenkä irti kun riekkuu menemään.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Nk 
Päivämäärä:   11.8.24 16:09:19

Tietenkin !

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   11.8.24 16:32:04

Tietysti maksan mukisematta mitä pyytää. Joskus on napsinut takaisin ilmaiseksi, erityisesti jos on lähtenyt siististi irti kaikin puolin ja on sattunut olemaan lähistöllä muutenkin. Yleensä vaan jos irtoaa niin on kaviota lähtenyt mukana niin että saa siistiä ja paikkailla ja mahdollisesti on kenkäkin hukassa.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ho 
Päivämäärä:   11.8.24 16:35:04

Aiemmin oli irtokenkä takuu mutta nykyään ei oel enää kengät irtoilleet toisen kengittäjän kanssa

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.8.24 16:38:02

Miten sen ottaa. Joskus ostan itselleni lonkeron. Jos joku muu ei maksa irtokengän laittoa, laitan numeron estoon.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   11.8.24 16:42:09

^ ja sen huomaa, että lonkeroa kuluu....

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Sisu 
Päivämäärä:   11.8.24 16:57:45

2-10e ottaa meillä päin vieraat kengittäjät. Riippuu vähän sattuuko olemaan paikalla vai pitääkö tulla erikseen laittamaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.8.24 17:14:08

Kengittäjänä todellakin otan maksun irtokengistä. Se ei 99% tapauksista ole sepän syy vaan hevonen "tarhaa" jossain mäkisessä/juurakkoisessa mutalillussa tai sillä mennään jotain extreme maastoja tai hevonen on niin vino ja kipeä että polkee jostain tietystä jalasta kengän jatkuvasti pois. Olisi väärin niitä kohtaan, joilla on olosuhteet kunnossa ja irtokenkiä ei tule käytännössä koskaan, jos kävisin ilmaiseksi lyömässä irtokengät ja sisällyttäisin siitä aiheutuvat kulut (naulat, työkalut, polttoaine jne) yleiseen työn hintaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: hemmo 
Päivämäärä:   11.8.24 17:20:41

Pitkäaikainen kengittäjämme kävi meillä yli 10 vuotta ja hän itse sanoi tulevansa aina laittamaan ilman veloitusta ohi kulkiessaan (tarkoittaa noin 1-2 päivän sisällä). Tosin osaamme kengän laittaa itsekin jos kenkä löytyy ja se ei ole vääntynyt.

Tietysti jos joutuisi jonkun muun pyytämään laittamaan irtokenkää niin siitä pitäisi maksaa, sehän on selvä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   11.8.24 17:23:35

Miksi kenkä sitten pysyy jos hevosen elinolosuhteet ei muutu. Monilla auttanut kengittäjän vaihto. Meilläkin aiemmin seppä jolla kenkä irtosi vaati 4-5viikon väliä eikä auttanut tilanteeseen. Nykyään 8vko eikä kengät irtoile välissä ja kaviot pysyy ehjänä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.8.24 19:46:58

LähettäjäDiip

Päivämäärä11.8.24 08:48:17

Ei meillä ainakaan ole mitään takuuta. Aina joutuu maksamaan kengittäjän käynnistä.

Älä valehtele, oot varmaan ite kengittäjä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Antti 
Päivämäärä:   11.8.24 19:49:47

Lähettäjä..

Päivämäärä11.8.24 17:14:08

Kengittäjänä todellakin otan maksun irtokengistä. Se ei 99% tapauksista ole sepän syy vaan hevonen "tarhaa" jossain mäkisessä/juurakkoisessa mutalillussa tai sillä mennään jotain extreme maastoja tai hevonen on niin vino ja kipeä että polkee jostain tietystä jalasta kengän jatkuvasti pois. Olisi väärin niitä kohtaan, joilla on olosuhteet kunnossa ja irtokenkiä ei tule käytännössä koskaan, jos kävisin ilmaiseksi lyömässä irtokengät ja sisällyttäisin siitä aiheutuvat kulut (naulat, työkalut, polttoaine jne) yleiseen työn hintaan.

Oot vaan huono kengittäjä, joten älä uhoile.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Seppä 
Päivämäärä:   11.8.24 20:44:07

Seppänä itse toimin niin että omien kengitysasiakkaiden mahdolliset irtokengät laitan veloituksetta takaisin, asiakkaiden hevoset asuvat pääsääntöisesti maneesitalleilla. Jos asiakkaan hevonen on metsätarhassa takuuta ei ole. Irtokenkiä on niin vähän suhteessa kengitettyjen kavioiden määrään ettei se vaikuta muuhun kuin asiakastyytyväisyyteen. Laidunaikaan niitä lähtee pääasiassa, mutta harvemmin silloinkaan.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   11.8.24 21:34:11

Meillä kengittäjällä on viikon takuu irtokengille, mutta eipä ole koskaan tarvinnut hyödyntää. Maksan mielelläni kun yleensä ne irtoaa hevosen tarhasekoilun yhteydessä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   12.8.24 02:42:25

En, koska laitan irtokengät itse.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Naali 
Päivämäärä:   12.8.24 04:45:38

En. Ukko on kengittäjä.:D

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   12.8.24 06:22:02

Tietenkin maksoin, kunnes opettelin itse lyömään sen kiinni. Enkä huoli yhtäkään seppää joka lyö kengän niin ahtaalle ettei varmasti polkaise. En vaikka ilmaiseksi tekisi.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   12.8.24 07:37:41

Uskomaton kysymys. Ilmaisia lounaita ei ole.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.8.24 07:56:09

En maksa. Helppoo tehä ite opetelkaa

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Takuu 
Päivämäärä:   12.8.24 08:28:35

Oikeaoppisesti kannoilta hieman yli tuleva kenkä lähtee helpommin irti. Eli hyvän kengittäjän merkki ei ole se, että kengät pysyy. Kenkien pysyminen on enemmän hyvän omistajan merkki, eli tietää mikä hevonen tarvitsee minkäkinlaisen suorituksen, tarha pohjan, ratsastuksen.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 09:02:33

Ihme parkua täällä kenkien pysymisestä: onko sitten parempi, että kavio on täynnä naulan reikiä, kun kenkiä pitää kiinnittää uudestaan?

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.8.24 11:38:00

Aloittaja olisi voinut kysyä "teetkö ilmaista työtä elääksesi".

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 12:05:48

Ennen maksoin kyllä mukisematta aina. Nykyään laitan itse alle. Toki maksan kaikki tarvikkeet joten ei se ilmaista ole sekään.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: dvdvd 
Päivämäärä:   12.8.24 12:20:19

"Siis tarviitte sepän paikalle lyömään irtokengän kiinni ? Eiköhän kuulu hevosenpitäjän perustaitoon lyödä se itse kiinni. Kurssejakin järjestetään asiasta usein."

Mulla oli aikoinaan ongelmakaviotamma. Vaikka olen Ypäjällä irtokenkähommatkin aikoinaan oppinut, olisi tullut vain enemmän haittaa jos olisin alkanut sille itse irtokenkiä (joita oli ihan jatkuvasti) naputtelemaan takaisin.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 12:27:11

Maksan mikäli en saa lyötyä itse takaisin kiinni

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.24 17:18:52

Tarjoan vieraille aina maksua, yleensä eivät ota vastaan kun kerran ovat muutenkin paikalla. Pari kertaa olen sitten piilottanut parikymppisen kengityspakkiin tai takin taskuun :D. Kehtaan pyytää toistekin kun maksan. Oma kengittäjä laskuttaa sitten kaiken könttänä ja en ole seurannut onko joka irtokenkä laskutettu vai ei.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   12.8.24 17:33:38

Kengittäjällä jää käteen 100e kengityksestä - bensat -verot -materiaali -työkalujen kuluminen noin 20/40e siitä jos tarvis vielä lähteä rullailemaan painavan pakun kanssa yhden kengän takia ILMASEKS niin alkaa tää ammatti olemaan hyväntekeväisyyttä ja omistajat saa ite kohta opettelee kengittämään.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Laalaa 
Päivämäärä:   12.8.24 17:55:12

Mielestäni ehdottomasti kuuluu maksaa, jos ei ole kengittäjä luvannut jotain irtokenkätakuuta tietylle aikavälille kengityksestä. Itse kengitän normioloissa omat 2 hevosta ja isäni hevosen kanssa autan. Nyt lasta odottaessa kääntynyt niin päin, että isäni kengittää kaikki ja minä avustan sen minkä pystyn. Koen oman kengitystaidon oikeastaan välttämättömäksi hevosia omistavana.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Seppo 
Päivämäärä:   12.8.24 18:39:12

Osahan jättää ihan koko kengityksen maksamatta.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ehei 
Päivämäärä:   12.8.24 19:26:03

"Oikeaoppisesti kannoilta hieman yli tuleva kenkä lähtee helpommin irti. Eli hyvän kengittäjän merkki ei ole se, että kengät pysyy."

Niin, sitä joskus miettii että onko kenenkin ahtautuneiden huonojen kantojen taustalla ollut vaihe jonka aikana " ei ikinä lähtenyt kenkiä"...

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.24 21:04:50

Tämän alueen kengittäjät ovat niin ylityöllistettyjä että saisi olla viikkotolkulla kengättä. Talutan naapuritallille missä on terveselkäinen osaaja ja maksan 20e tai usein tehdään jotain vaihtareita.

Teoriassa osaisin irtokengän itsekin paikalleen saattaa, mutta kun ei selkä kestä yhtään minkään painon kanssa kumartelua niin en ole edes yrittänyt. Ei tuo selkä muutoin haittaa menoa ellen niksauta sitä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.8.24 21:54:53

Te ette nyt ymmärrä mikä on osaava seppä. Hevosen voi kengittää niin, että kengät ei irtoa. Tai sitten hevosen voi kengittää hyvin. Erona näissä kahdessa on se, että jos halutaan varmuus siitä, että kengät ei irtoa, hevonen on kengitettävä aivan liian ahtaasen kenkään. Jos kenkä jätetään kannalta vähänkään yli, niin kuin kuuluu, on aina riskinä kengän irtipolkeminen. Toki tietysti hevostyyppi vaikuttaa: rauhallinen tyyppi, jonka etu- ja takajalat eivät koskaan kohtaa, pitää aika varmasti kengät jalassaan, kun taas vastakohdalta niitä lentelee paljonkin.

Sepän osaamista ei todellakaan kannata mitata sillä pysyykö kengät jalassa. Tärkeää on hyvin tasapainotettu kengän sijoitus ja pienet kotkaukset, jotta ei lähde puoli kaviota mukaan kun kenkä irtoaa.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.8.24 22:28:32

Minulla käynyt seppiä sekä että. Olen myös tyrkyttänyt väkisin jotain rahaa kouraan, kun olen tiennyt hevosen polkevan paljon kenkiä. Moni ei ole halunnut mitään siitä että käy 3 päivän sisällä lyömässä kengän, mutta käytännössä jo siitä kolmannesta päivästä olen halunnut maksaa.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Saara 
Päivämäärä:   13.8.24 00:09:14

No siis meillä kummasti parani kavionlaatu ja monet kasvuvirheet sekä kavioiden kuumostus vaihtaessa kengittäjää. Eläinlääkäri oli kauhuissaan kavioista jotka laitettiin 4-5 viikon välein. 8-9 viikon väli ollut sopiva ja monet ihailee kuinka hyvät ja terveet kaviot nykyään on. Mikään muu ei ole vaihtunut paitsi seppä.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.8.24 08:49:16

Suomessa ainoastaan venytetään sinne 8 viikkoon muualla maailmaa se 6 viikkoa on ihan max, täällä talvi tappaa kavion kasvun niin ihmiset tottuneet myös kesällä pitkiin kengitys väleihin, optimaalinenhan hevoselle on usein ja vähän kerralla.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.8.24 09:19:41

Käymme kauempana kengitettävänä. Irtokenkiä on ollut ehkä 1-3 per vuosi, johtuen rapakeleistä ja pitkäksi venyneestä kengitysvälistä.
Tuttava on aikanaan kengittänyt työkseen joten häntä olen pyytänyt lyömään kengän takaisin. Nyt ei enään kengitä selkävaivojen takia. Ostan kaupasta saunakaljat. :)

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Lopsu 
Päivämäärä:   13.8.24 10:06:25

Liian usein ei todellakaan ole hyvä kengitysväli. Tosiaan Suomessa on vuodenajat ja kavio ei pitkään talvisaikaan kasva euroopan tahtia ellet yli ruoki mikä on oikeastaan aika turhaa. (Ja kasvaa kesälläkin enempi vain laiduntavilla) Turhaa kengän ja kavion repimistä tulisi välttää.. Turhan usein naulanreikiä jotka otollisia keräämään kakkaa ja pahimmassa tapauksessa siitä sitten isompaa ongelmaa ja kengät alkaa tippumaan.. Mutta kengättömässä kaviossa usein ja vähän on ihan järkevä. Siinä ei työskennellä neulanreikien kanssa.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Meta 
Päivämäärä:   15.8.24 10:57:22

Juu en todellakaan maksa enää. Hevonen tarhaa kuivassa tarhassa ja kengät lähtee joka viikko 6 viikon kengitysvälillä. Lyhyempään väliin en enää suostu. Sitäkin kokeiltu ja tilanne vain paheni. Täällä ei ole muita kengittäjiä joten kestettävä vielä jonkin aikaa kunnes pääsee muuttamaan toisaalle. Ennen tänne tuloa ei kengät vanhan sepän kanssa tippuneet.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: Arg 
Päivämäärä:   15.8.24 16:35:37

"Lähettäjä--
Päivämäärä13.8.24 08:49:16
Suomessa ainoastaan venytetään sinne 8 viikkoon muualla maailmaa se 6 viikkoa on ihan max, täällä talvi tappaa kavion kasvun niin ihmiset tottuneet myös kesällä pitkiin kengitys väleihin, optimaalinenhan hevoselle on usein ja vähän kerralla."

Meillä ainakin se on kengittäjä, joka venyttää kengitysväliä. Hevoset ovat keväästä yötäpäivää ulkona sekä ratsastuksessa. Kengät tippuu, mutta ei vain tule. On niin pahuksen kiire. Irtokengät naputtelen itse. Pysyy paremmin kuin kengittäjän jäljiltä eikä tarvi odotella.

  Re: Maksatko irtokengän laittamisesta?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.8.24 17:22:03

LähettäjäMeta

Päivämäärä15.8.24 10:57:22

Juu en todellakaan maksa enää. Hevonen tarhaa kuivassa tarhassa ja kengät lähtee joka viikko 6 viikon kengitysvälillä. Lyhyempään väliin en enää suostu. Sitäkin kokeiltu ja tilanne vain paheni. Täällä ei ole muita kengittäjiä joten kestettävä vielä jonkin aikaa kunnes pääsee muuttamaan toisaalle. Ennen tänne tuloa ei kengät vanhan sepän kanssa tippuneet.

Kengittäjän nimikirj. ? Jos on firma voit laittaa koko nimen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.