Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   10.8.24 10:31:12

Minulla on pieni talli, josta vastaan yksin. Hevosella käy vuokraaja, joka on 18v. Vuokraaja käy vain ratsastamassa, kuljetan hevosta ulkopuolisiin treeneihin korvauksetta. Hän maksaa minulle pientä kuukausivuokraa ja omat valmennuksensa.
Syksy on tulossa ja tulen tarvitsemaan välillä apua, mm. olisi kiva kun joku heittäisi päiväheinät ennen kuin palaan töistä tai putsaisi vaikka tämän vuokrahepan karsinan. Ne ovat pieniä hommia, mutta opettavaisia, ettei hevonen ole vain ratsastusväline.
Miten olisi fiksua esittää asia? En halua mitään draamaa tästä. Tekeekö muissa pikkutalleissa vuokraajat muutakin kuin ratsastaa. Tämä vuokraaja on ennen meitä käynyt vain parissa eri ratsastuskoulussa ja ei ole oppinut hommiin. Vo

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   10.8.24 10:31:48

Voi olla, ettei vain rohkene tarttua hommiin.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   10.8.24 10:42:35

Ihan sanonalla juuri noin. Sinulla on tulossa kiireinen syksy niin olisi tosi kivaa jos hän ehtisi auttaa. Voisi esim. tehdä x ja y. Ja sitten vaikka teette yhdessä alkuun niin saa sujumaan. Voihan sitten myös vastapalveluksena miettiä pientä alennusta kuukausivuokraan, jos maksaisi osan työllä.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   10.8.24 10:47:37

Minusta olisi asiallista ehdottaa juuri noin, että sinulla on tulossa kiireinen syksy ja voisit mahdollisesti tarvita apua heinien jaossa sekä karsinan/karsinoiden siivouksessa ja kiinnostaisiko häntä auttaa niissä. Voisit vaikka jättää sen rahan ottamatta, jos kerta tarvitset apua itse ja hän jo auttaa hevosen liikuttamisessa ja säästää sinulta siitä aikaa.

Sinun tehtävä ei ole opettaa kenellekkään onko hevonen ratsastusväline vai ei. Jotkut tykkäävät todella paljon puuhastella hevosten ja tallitöiden parissa, kun taas toiset nimenomaan maksavat mielummin siitä, että niitä ei tarvitse tehdä.

Mutta kuulostaa hassulta, että vuokraaja jo maksaisi kuukausivuokraa jonka lisäksi tekisi ilmaiseksi töitä sinulle.
Minusta kuulostaisi win win tilanteelta, että kumpikaan ei maksa kenellekkään mitään, vaan hän auttaisi sinua tallitöissä.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   10.8.24 10:48:27

Älä sekoita omaa avuntarvettasi "opettamiseen".

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 10:50:46

Ihan hyvin voit kysyä jotain päiväheiniä heittämään välillä, ei ole kohtuutonta, kun kerran kuskaatkin. Sanot just että sulla on kiireinen syksy, että pystyisitkö sen verran autella.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   10.8.24 10:51:23

Pikkutalleilla on ainakin itsellä joskus ollut kynnystä tarttua varsinaisesti hommiin, kun tuntuu että astuu tallinpitäjän varpaille. Tällöin olen itse usein kyllä tarjoutunut tekemään hommia ja luvan saatuani tehnytkin niitä oma-aloitteisesti. Joskus tallin pitäjillä on tosi tarkkaa miten hommat pitää tehdä.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   10.8.24 11:05:45

No niin kuin Neppu sanoi, niin on kahdenlaista tyyppiä. Minusta tuntuu, että tässä on kyse juuri henkilöstä, joka ei ole tallipuuhastelijatyyppiä.
Ehkä en ehdota hänelle nyt vielä mitään, vaan odotan, että tulee tilanne, jolloin pitää kysyä voitko mennä etukäteen heittämään ne heinät, että päästään ajoissa lähtemään. Selviän kyllä muuten noista pikkuhommista itsekin. Ehkä hän sitten tarjoutuu, jos haluaa auttaa. Jos ei, niin sitten maksaa.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:05:50

LähettäjäFab

Päivämäärä10.8.24 10:48:27

Älä sekoita omaa avuntarvettasi "opettamiseen".

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.8.24 11:08:05

Tottakai voi pyytää, mutta se pitää huomioida maksetussa vuokrassa jotenkin - tai ilmaista niin että olisi nostopainetta (esim. alat muuten veloittamaan kuljetuksista), mutta jos tekee vähän hommia lisäksi niin sillä voi kompensoida. Se on vähän tökeröä, että maksaisi saman kuin ennen mutta edellytetään tekemään tallitöitä lisäksi. Vaikka onkin hyvä diili nyt, jos edullinen maksu ja kuskaatkin ilmaiseksi, se että sopimuksen ehtoja huononnetaan jälkikäteen on aina vähän ikävää. Esim. päiväheiniin sitoutuminen vaatii tallilla käymistä tarkasti tiettyyn aikaan, joku karsinan siivous vielä menee tallilla käymisen lomassa mihin aikaan vain.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:09:32

En todellakaan ala toisen kotona puuhaamaan mitään ilman lupaa ja ohjeita omin nokkineni! Yhdessäkin paikassa oli heinäpaaaleja monessa eri pinossa ja vain omistaja itse tiesi millä logiikalla niitä piti syöttää, mitkä oli ylivuotisia ja pois menossa ja niin edelleen.

Reiluinta olisi sanoa etukäteen ja näyttää miten kaikki toimii. Sanot vaan, että syksyllä saattaa tulla tilanteita, jolloin tarvitset apua. Kysy, sopiiko auttaminen vuokraajalle, mitä se tarkoittaisi ajallisesti ja miten hommaa toimii, mistä haetaan mitäkin ja miten paljon.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 11:11:10

Siis hetkinen. Tässä vuokraaja maksaa nimellistä summaa hevosen käytöstä ja aloittaja lisäksi kuskaa treeneihin omalla kustannuksellaan ja käyttää vielä aikaansakin ilmeisen paljon siihen. Kyllä ihan minimi on, että vastapalvelukseksi vuokralainen tekee tallihommia! Aloittaja kustantaa vieraan ihmisen harrastuksen ja pitää yllä kuljetuskalustoa ja harrastusfasiliteetteja. Vuokraajalla, varsinkin kun on nuori, on siinä aivan ainutlaatuinen tilanne jota ei varmasti muualta saa enää ikinä.

Jos haluaa vaan ratsastaa niin silloin ratsastuskoulu on ainoa mahdollinen paikka tai omalla rahalla ostaa hevonen, talli ja palvelija. Kaikissa muissa hevosharrastuksen muodoissa joku määrä hoitotoimenpiteitä kuuluu pakettiin.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 11:17:06

Ehdottomasti pitää etukäteen kertoa siitä että tulet tarvitsemaan apua ja näyttää hänelle miten kaikki toimii.
Tosi inhottava virittää vuokraajalle "ansa" ja odottaa viimetippaan avun pyytämisen kanssa koska silloin hänellä ei ole mahdollisuutta kieltäytyä. Tai jos hönen on pakko kieltäytyä esimerkiksi muiden ennalta sovittujen menojen vuoksi, niin siitä sinun jahkailusta kärsii vain hevoset.

Tuossa tilanteessa olisi hyvä istua yhdessä vaikka kahville ja jutella siitä miten kuvio jatkossa toimii. Itse tarjoaisi sellaista järjestelyä, että hevosesta ei tarvi maksaa vuokraa, mutta vuokraaja maksaa itse valmennukset matkakuluineen ja tekee tallihommia vastineeksi hevosen lainasta.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 11:32:45

"Siis hetkinen. Tässä vuokraaja maksaa nimellistä summaa hevosen käytöstä ja aloittaja lisäksi kuskaa treeneihin omalla kustannuksellaan ja käyttää vielä aikaansakin ilmeisen paljon siihen. Kyllä ihan minimi on, että vastapalvelukseksi vuokralainen tekee tallihommia! Aloittaja kustantaa vieraan ihmisen harrastuksen ja pitää yllä kuljetuskalustoa ja harrastusfasiliteetteja. Vuokraajalla, varsinkin kun on nuori, on siinä aivan ainutlaatuinen tilanne jota ei varmasti muualta saa enää ikinä.

Jos haluaa vaan ratsastaa niin silloin ratsastuskoulu on ainoa mahdollinen paikka tai omalla rahalla ostaa hevonen, talli ja palvelija. Kaikissa muissa hevosharrastuksen muodoissa joku määrä hoitotoimenpiteitä kuuluu pakettiin."

Vuokraaja ei ole varmaan aseella uhannut aloittajasta irti tätä diiliä? Ne tehdään mitä on sovittu, eikä pidä suostua sellaiseen mitä ei halua tehdä, eli jos aloittaja on hiljaa kärsinyt tästä diilistä niin ihan on hänen omassa vallassaan lopettaa koko leikki.

Nyt aloittajan tarpeet ovat muuttumassa, joten pitää neuvotella uusi diili. Ei tässä sen suurempaa draamaa ole.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 12:10:45

Vuokrahevonen muutaman hevosen kotitallilla. Pääsääntöisesti vaan ratsastan, jos tarve on niin otan kaikki hevoset tarhasta/vien sinne, tai annan heinät. Mitään en ns. omaaloitteisesti tee muuta kuin ton vuokrahevosen hoidan, omistaja kertoo kyllä jos jotain tarttee tehä.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   10.8.24 13:04:41

Vuokraaja ei ole velvollinen tekemään mitään muuta, kuin sen mitä alunperin on sovittu: ratsastaa. Jos aloittaja itse kerran on päättänyt vuokraajaa kuskaamaan valmennuksiin ilmaiseksi, se on aloittajan oma moka, eikä velvoita vuokraajaa tekemään tallitöitä. Aloittaja voi laittaa hinnan kuskauspalvelulle tästä eteenpäin, tai sanoa ettei kuskaus enää onnistu. Tallihommista on sovittava erikseen: joko tallihommis tehdään ja vuokrasta saa alennusta, tai tallihommia tehdään ja kuskauspalvelu säilyy. Tai tallihommia tehdään ilman mitään muutoksia mihinkään, ja aloittaja valmistautuu siihen, että vuokraaja lopettaa.

On todella väärin yrittää naamioida oma avuntarve toisen ”opettamiseksi”. Sinä et opeta mitään tallihommia tai vastuuta sillä, että yhtäkkiä muutat vuokraushtoja omaan kiireeseesi vedoten.

Itse kävin vuokraamassa pikkutallilla hevosta. Omien aikataulujen ja halun pitää hevostelu vain harrastuksena, sovittiin että vain ratsastan ja hoidan hevosen siltä osin hyvin (eli kuntoonlaitto, hoitotoimenpiteet jälkeenpäin, juotto ja veden täyttö jos jostain syystä olisi kaatunut). Sanoin, että tallihommia en voi tehdä ja se oli ok. Kuitenkin muutamaa kuukautta myöhemmin omistaja yritti sälyttää mulle karsinan siivouksen, tarhan siivouksen, heinien pussituksen ja toisinaan myös koko tallin siivoamisen, juuri tämän epätoivoisen selityksen turvin että ”hevostelu ei ole vain ratsastusta”. Hän ei tajunnut ollenkaan, että nimenomaan haluan maksaa siitä, etten tee näitä hommia ollenkaan, koska olen tehnyt niitä vuositolkulla ja osaan ja tiedän ne hommat kyllä. Hän yritti jopa laskea vuokrahintaa, jotta tekisin ne. Lopetin vuokrauksen siihen paikkaan. Jos tekisin tallitöitä vielä, haluaisin siitä asiallisen korvauksen. Siihen ei riitä tunnin ratsastus.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   10.8.24 13:10:43

No juuri tuollaista Pisteen keltaista draamailijaa en ikinä päästäisi hevoseni selkään :D Minusta hevoshommissa on aina opittavaa ja jos oppi ei kiinnosta voi pitäytyä ratsastuskoulun tunneilla.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   10.8.24 13:18:17

Vielä noista Nepsun kahdesta erilaisesta tyypistä... Onkohan edes mahdollista, että ihminen haluaa sekä valmentautua että puuhastella tallilla vai ovatko nämä ominaisuudet aina eri ihmisissä? Varmaan tällaisia fiksuja ihmisiäkin on olemassa, mutta heidän ei tarvitse tosiaan vuokrahevosta etsiä vaan ovat jo oikeana kätenä jollain hevosenomistajalla. Harkitsen tämän ko. vuokrasuhteen päättämistä, kun jotenkin en vain pidä ihmisistä, jotka eivät halua opetella hommaa kokonaisvaltaisesti.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.8.24 13:30:05

Nyt kun ns. uusi kausi alkaa niin käyt läpi vuokrausohjeet. Et esitä asiaa mitenkään isi- muodossa vaan niin, että hevosen hoitoon kuuluu tallivuoro ja se tarkoittaa sitä, että sinä kerrot seuraavan viikon vuorot josta hän valitsee päivät. Joka kertaan tulee kuulumaan karsinan siivous ja kuivitus tallilla käynnin ajasta riippumatta

Sitten voi kuulua myös vesihuoltoa, heinien antoa ja tarhan siivousta.

Mieti saatko tehtyä joka kerrasta paketin esim. Karsina, tarhat, vedet?

Jos tarvitset heinien kanssa apua niin, että se on joskus itsellesi korvaamatonta niin kerrot ne päivät ja selvität pääseekö vuokraaja sellaiseen aikaan. Heinissä ei kauaa mene kun olet pakannut ne valmiiksi.

MUTTA:
Vuokraaja joko maksaa tai tekee työtä. Ei molempia. Jos maksaa sulle vaikka 20€/kerta niin jo tunnin työllä se onkin helposti ”40€” kerta. Vuokraaja voi myös maksaa vähemmän ja tehdä osan aiemmin maksamastaan työnä jos se on sinulle parempi niin.

Itse en vuokraajana maksaisi ja tekisi lisäksi työtä. Hoitajalle joka ilmaiseksi käy voi kyllä työtä antaa tai sit etsii sellaisen joka sen systeemin ymmärtää

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Posu 
Päivämäärä:   10.8.24 13:39:12

Sanot, että sulla on kiire, ja jos haluaa kyydin valmennukseen niin tekee siitä ajasta hommia tai hankkiutuu sinne itse tai on menemättä.
Ja perusvuokraa voit joko nostaa vähän tai sisällyttää siihen vaikka tarhojen siivouksen tms.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   10.8.24 13:46:41

Ota puheeksi että nyt on tarve muuttunut tarvitset vuokraajan joka osallistuu myös tallitöihin. Huono sopimus kun olet ilmaiseksi kuskaillut valmennuksiinkin mielestäni kannaltasi.

Itse vuokrannut isoilta talleilta hevosia ja omiakin ollut. Sen mukaan tallityöt minkä vuokran omistaja maksaa. Itse ostin veden kannot ja arkisin karsinan teot omille hevosille mutta vuokraajana teen jos omistaja ostanut ilman noita.

On siis ihan tavallista että vuokraaja joutuu kantamaan vedet, putsaamaan karsinan, antamaan mössöt ja putsaamaan tarhaa jos omistaja ostanut ns. puolihoidon. Vuokran hinta voi silloin tietenkin olla pienempi. Jos taas omistaja ostanut kaikki palvelut eivät ne kuulu myöskään vuokraajalle. Puhun nyt isoista talleista en kotitalleista.
Mutta mielestäni vielä suuremmalla syyllä kotitallissa voi kuulua töitä vuokraajalle, hinnan pitää kuitenkin olla pienempi. Tai saitten esim. se kuskaaminen vain jos tekee noita sovittuja hommia.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 14:27:00

itse olen ”maksanut” vuokraukseni sillä että teen tallihommia.

Jos minulta kysyttäisiin rahalla maksullisen vuokrauksen lisäksi tekemään tallihommia niin jättäisin välistä. Joko raha=ratsastus tai tallihommat=ratsastus

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Xxz 
Päivämäärä:   10.8.24 15:00:04

Älä tosiaam sekoita avuntarvetta "opettamiseen". On jotenkin tosi väheksyvä kommentti, että vuokraajaa pitäisi jotenkin kouluttaa ja opettaa ajattelemaan oikein. Todennäköisesti suurin osa ihmisista tajuaa asian ihan opettamattakin. En ole varmaan koskaan tavannut ketään, joka oikeasti ajattelisi että hevonen on vain väline.
Mutta ihmisillä on myös muuta elämää ja monella ei ole omaa hevosta siksi, ettei aika riitä. Jotkut käyvät vain ratsastamassa ja hoitavat hevosta vain se pakollisen verran. Ei se silti tarkoita, että ihminen pitäisi hevosta välineenä.

Mutta aivan hyvin voit kysyä vuokraajalta,olisko aikaa auttaa. Ei se sen enempää vaadi.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.8.24 15:14:38

Jos vuokra on nimellinen niin se on varmaan helppo vaihtaa edellä mainittuihin ”tallitöihin”.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 15:14:42

Uudellamalla joutuu ainakin tallihommien lisäksi maksamaan :D yhtään vuokrista en ole löytänyt, että tallitöillä saisi koko vuokran katettua.

Tuollaisia nopeita hommia kuten yhden karsinan siivoua tai heinien laitto voi pyytää tekemään, vaikka olisikin joku kk maksu, etenkin jos muutenkin edullinen.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 15:16:36

Ihan turhaa hakea oikeutusta ihan normaaliin asiaan jostain opettamisesta tai siitä, että vuokraaja on jotenkin välineellistävä, hyväksikäyttäjä tai muuten kamala. Teillä on diili ja nyt sinä haluat muuttaa diiliä. Ei siinä ole mitään kamalaa, sen kun sanot että syksyllä tarve on tällainen, sopiiko tällaiset ehdot.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 15:21:50

No kyllä noissa parikymppisissä ja alle ratsastuskoululaisissa ihan oikeasti on opettaminen. Ei kai ne mitään osaa, kun eivät ole koskaan mitään viitsineet tehdä? Ihan soheltamaan neuvomattako pitäisi laskea? En ottas riskiä. Kyllä joutuu tosiaan ihan kädestä pitäen perehdyttämään kaiken mahdollisen. Ratsastuskoulun tuntilaisen osaaminen hevosten kanssa jää yleensä satulan ja suitsien laittoon.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: pom 
Päivämäärä:   10.8.24 15:25:31

Outoa olla jo etukäteen päättämässä vuokrasuhdetta pelkkien oletusten perusteella. En minäkään toivo että kukaan oma-aloitteisesti tallilla "tarttuu hommiin" ja vielä vähemmän jos siihen ei ole osaamista tai kokemusta. Niistä asioista keskustellaan ja sovitaan erikseen, ja näytän ja opetan oikeat välineet ja tavat toimia. Semmosesta "minä vähän tässä omin päin puuhailin" on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä, ja pahimmillaan vaaratilanteita hevosille ja ihmiselle itselleen. Jos vuokraajan kanssa on sovittu että hän käy, ratsastaa ja hoitaa hevosen (varusteet), hän tekee silloin niin eikä norkoile nurkissa ylimääräisiä. Eri asia jos esim. valmennusreissulta palatessa hyppäisi omaan autoonsa ja jättäisi omistajan pihaan ihmettelemään hikinen hevonen vielä trailerissa, sitten olisi vakavan puhuttelun paikka. Jos haluat uudistaa teidän nykyistä diiliä, sitten otat sen suoraan puheeksi. Vaikka vuokraushinta ei muuttuisi, minusta on täysin kohtuullista pyytää valmennuksiin kuskaukseen kuluvasta ajasta ja rahanmenosta vastapalvelukseksi pieniä tallitöitä. Omistajalla kuluu näihin reissuihin kuitenkin, vaikka valmennuspaikka olisi lähellä, ihan minimissään joku 1,5 h mikä on muista hommista pois. Eli valmennusreissuun kuluvaa aikaa vastaava määrä tallitöitä on ihan asiallinen "korvaus".

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   10.8.24 15:26:05

"Mutta ihmisillä on myös muuta elämää ja monella ei ole omaa hevosta siksi, ettei aika riitä. Jotkut käyvät vain ratsastamassa ja hoitavat hevosta vain se pakollisen verran. Ei se silti tarkoita, että ihminen pitäisi hevosta välineenä."

Tämä. Mulla ei ole omaa hevosta just sen takia, että oma työ ja arki ei mahdollista, kuin sen, että pussaan, varustan ja teen ratsastuksen jälkeisen hoidon. Ylimääräisiä tunteja karsinoiden/tarhojen siivoukseen, heinien pussittamiseen jne ei ole, ellei niistä erikseen sovita ja se on joskus ja jouluna, kun ei ole muuta samana päivänä.

Jos mulla olisi aikaa päivittäin puuhailla tuntikaupalla hepan kanssa ja tehdä tallitöitä, ostaisin oman ja laittaisin sen puolihoito/itsehoito paikalle.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 15:45:31

Olen vuokrannut monenlaisilla diileillä ja ne ovat ihan ok, kunhan etukäteen selkeästi sovitaan säännöt. Olen vuokrannut ilman tallitöitä ja maksanut vähän enemmän, toisaalta myös tallitöitä vastaan maksamatta mitään. Sitten tarjottiin yhtä diiliä, jossa olisi pitänyt hoitaa n. 10 hevosen tallin aamu- ja päiväruokinnat, kaikkien hevosten loimitukset ja ulosviennit ja kaikkien karsinoiden siivous vuokrauspäivänä ja lisäksi vielä maksaa. Se taas oli täysin kohtuuton diili, vaikka hevonen olikin kiva.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 17:20:36

Oon myös vuokrannut monella diilillä, nuorena maksoin ylläpitohevosen kulut kokonaan tallitöillä. Nykyään kun olen aikuinen, olen kiireisempi kuin nuorena ja rahatilanne parempi joten maksan mieluummin siitä ettei isoa määrää hommia tarvitse tehdä.

Pienet askareet menee, vaikka tarhan siivous tai mitä nyt omistajakin täysihoitotallilla käydessään tekisi. Mutta tosiaan jos pitää alkaa enemmän tekemään, vaihtaisin luultavasti diiliä koska aikaa ei enää ole käytettäväksi viittä tuntia illassa. Kyse ei suinkaan ole siitä etten osaisi tai ymmärtäisi mitä hevosen pitoon kuuluu, loukkaantuisin jos joku puhuisi minusta näin.

Lisäksi olen hidas kotiutumaan uusille talleille, kiitos tämänkin sivuston missä vuokraajat haukutaan aina alimpaan maanrakoon teit mitä tahansa tai jätit tekemättä:D En siis alkaisi ihan äkkiä tehdä kysymättä hommia mistä ei ole sovittu, koska kaikkien mielestä se ei todellakaan ole auttamista. Toivoisin että asioista sovitaan avoimesti ja tiedän mihin olen lupautunut.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   10.8.24 17:22:29

Aivan poskettoman hyvä diili ollut vuokraajalla

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   10.8.24 19:21:51

Minusta taas Pisteen kaltainen ”draamailija” on helppo. Selvät sävelet mitä sovittu ja sen mukaan toimitaan.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 19:43:42

Sitten teette uuden sopimuksen, jos pitää alkaa töitä tekemään. Et voi samalla sopimuksella edellyttää työn tekemistä.

"kuulostaa hassulta, että vuokraaja jo maksaisi kuukausivuokraa jonka lisäksi tekisi ilmaiseksi töitä sinulle"

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 08:14:05

Tuo on aivan superhyvä diili vuokraajalle, jos siis vuokrahinta on normaalitasoa. Eihän tuollaista valmennuksiin kuljetuspalvelua saa mistään! Sinä rahoitat lähes 100% vieraan nuoren harrastusta, eikä varmasti löydä vastaavaa mistään, ellei nyt sitten ole aivan superlahjakkuus. Sinä autat häntä mahdollistamalla hyvän harrastuksen omalla ajallasi ja kustannuksellasi, joten ihan voit kyllä odottaa jotain vastavuoroisuuttakin. Kannattaa kyllä asia ottaa ilman muuta nätisti esille ja kysyä olisiko vuokraajalla mahdollisuuksia autella kiireisessä syksyssä. Jos sulla on kiire, et ehdi vieraita ihmisiä kuljetella koko illan reissuissa, siitä voi lähteä. Itse en varmaan ikinä tuollaiseen passaamiseen perusvuokrahinnalla lähtisi. Johan ne vuokrarahat palaa kuljetuskustannuksiin etkä mitään saa takaisinpäin? Joku arvo omalle lisätyöllekin on laskettava. Oikea hinta työlle olisi tunti tunnista, mutta taitaisi jo karkottaa vuokraajan.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 08:17:54

Ja meinasitko vuodesta toiseen jatkaa samalla mallilla vai onko kyse väliaikaisesta fiilistä? Veikkaan että ensi vuonna samaan aikaan alkaa olla aikalailla mitta täynnä sitä, että käytät omia iltojasi toisten kuljettamiseen ja teet tallityöt sen päälle yötä myöten ilman mitään korvausta tai vastapalvelusta. Ennemmin tai myöhemmin hirttää ihan varmasti kiinni. Yleensä vuokraaja otetaan että joko saadaan käypä korvaus mutta ennen muuta itselle lisää vapaa-aikaa.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: sinikka 
Päivämäärä:   11.8.24 08:51:57

Hei xx

Nyt kun kaikki on kallistunut (heinä, kuivikkeet, ym) niin minun on pakko nostaa vuokraa. Koska minulla on kiireinen syksy, niin ajattelin että voit vaihtoehtoisesti tehdä tallihommia jolla kuittaat vuokrankorotuksen.

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Monday Morning 
Päivämäärä:   11.8.24 08:59:10

sinikalla erittäin hyvä ehdotus!

  Re: Vuokraaja tallitöitä tekemään

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   11.8.24 10:01:10

Sinikalla mielestäni juuri tyypillinen tallinomistajan viesti - ei olla rehellisiä.

Miksi ei voi sanoa niinkuin asia on? Miksi pitää selitellä asioiden kallistumisella?
Minun mielestä paremman kuvan antaa rehellisyys ja oikeasti se tarpeiden kertominen.

”Hei vuokraaja, haluaisin keskustella meidän diilistä. Minulle tulee kiireinen syksy ja tarvitsisin apua asioissa x ja y. Olisiko sinulla kiinnostusta tehdä nämä asiat käydessäsi? Vuokrahinta jatkossa olisi määrä x ja päivästä y eteenpäin.”

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.