Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 09:01:53

Taisi totuus tulla ilmi ja osui?

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.8.24 09:12:49

en ehtinyt nähdä siellä mitään totuutta, mikä se siis oli?

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: viisip. 
Päivämäärä:   9.8.24 10:16:07

Nurmen & pojan kengittäjä kööri ei ole kaikkien mieleen. Etsittiin kengittäjää, joka ei kuulu kööriin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   9.8.24 10:24:37

Edelleen epäselvää mikä tämä Nurmi-yhdistys on?

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   9.8.24 10:27:57

Tämä on kyllä ihmeellinen palsta, kun tietyistä henkilöistä saat kertoa negatiivisiakin kokemuksia, mutta toisista pelkkä hehkutus on sallittua. Mielestäni on ihan hyvä, että jaetaan kokemuksia suuntaan ja toiseen, kunhan jokainen muistaa, että puhutaan yksilöiden kokemuksista - ei todistetusta faktasta. Jokainen tekee lopulliset päätelmänsä sitten itse.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 10:51:59

Palveluun voi olla omasta mielestään tyytyväinen tai tyytymätön. Mielipiteensä ja kokemuksensa voi halutessaan jakaa. Koska itse ole ihan tavallinen harrastaja, jolla on puska polle, niin jotkut kengittäjä olettavat, että harrastushevosta voi kengittää miten sattuu. Siksi ainakin itse olen kiinnostunut kokemuksista: tyytyväisistä ja ei niin tyytyväisistä.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   9.8.24 15:28:30

”Koska itse ole ihan tavallinen harrastaja, jolla on puska polle, niin jotkut kengittäjä olettavat, että harrastushevosta voi kengittää miten sattuu. Siksi ainakin itse olen kiinnostunut kokemuksista: tyytyväisistä ja ei niin tyytyväisistä.”

Sama! Hevostuttavapiirini ei ole kovin suuri, minkä vuoksi tällainen laajemman yleisön kesken tapahtuva kokemusten jakaminen on todella arvokasta. En itse levittele täällä lukemaani eteenpäin, koska en voi olla varma lähteen luotettavuudesta, mutta käytän annettuja kommentteja kyllä osana omaa arviotani.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Hei ! 
Päivämäärä:   9.8.24 21:32:26

Se mikä on tosi tyhmää te voitte kirjoittaa ilman oman nimen julkasua .Mutta voitte kirjoittaa todella rumasti muista ihmisitä täällä .
Kannattaa miettiä. Tosin kengittäjät ei taida välittää.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   9.8.24 22:04:02

Nimillä kirjoittaminen on tällä palstalla kielletty siksi poistuu, hyvähän sen on.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Ehdin 
Päivämäärä:   10.8.24 07:36:41

Näkemään aiemman keskustelun. Sen verran kävi ilmi ettei työnlaadussa tainnut olla moitittavaa kun siitä ei kukaan suoraan kirjoittanut.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 08:54:06

Ei tässä keskustelussa ole kenestäkään kirjoitettu rumasti.

Jos kokemus on se, että aina samojen kengittäjien mielestä kaviot täytyy kuvata klinikalla ja tarkistuttaa tietyllä gurulla, että he osaisivat kengittää. Niin se on kokemus tapahtuneesta asiasta.

Onneksi on olemassa kengittäjiä, jotka osaavat vielä tehdä peruskengityksen ilman klinikka sirkusta, ja joiden jäljiltä kengät pysyvät jalassa ja hevonen vielä liikkuukin hyvin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: ööh 
Päivämäärä:   10.8.24 09:06:15

Noin on alettu toimimaan varmaan niin että sitten jos/kun asiakkaan hevoselle tuleekin klinikkakeikka ja kaviot kuvataan niin omistaja ei pääse sitten naukumaan pitkin kyliä ettei ole yritetty kengittää optimaalisesti?

Hevosen omistaja ei välttämättä näe itse, että vaikkapa kanta-alueella on jo jonkinlaista ongelmaa nähtävissä. Hevonen on vielä ok ja liikkuu ok. Omistajan mielestä ei tarvitse korjata mitään mikä ei ole rikki. Tavallaan joo, miksi korjattaisiin. En minä osaa sanoa noista tapauksista tietenkään yhtään mitään, mutta voin hyvin kuvitella että moni kengittäjä haluaa pelata varman päälle. Vai pelataanko varman päälle sen varalta että hevosen sattuukin seuraavan kerran kengittämään joku muu? Jolloin myös halutaan osoittaa että " olen varmasti yrittänyt kengittää asiakkaan hevosta hyvin, passitin kuviinkin"?

Omistajallehan se "klinikkasirkus" on rahanmenoa ja silloin kun se tuntuu perusteettomalta niin varmasti ärsyttää. Onko sitten ollut perusteetonta, en tiedä mutta ei ole helppoa kengittää ihmisten hevosia. Aina sen seuraavan kengityksen saattaa tehdä joku muu ja jos siellä sitten onkin "jotain" niin ottaa päähän jos ei ole huomannut tai on huomannut muttei tehty asialle mitään. Seuraava sitten julistaa tekevänsä korjauksia edellisen kengitykseen. Ja sait entisen asiakkaan joka kiljuu pitkin kyliä kuinka X pilasi hevosen tai ainakin meinasi.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 09:40:10

Se on kyllä fakta ettei kukaan näe varmaksi ulkopuolelta missä asennossa kavioluu on ja onko varvasakseli suora. Jos tämän tyyppisiä ongelmia on tai epäillään niin ehdottomasti kannattaa käydä kuvauttamassa. Ei sen tarvii olla mikään sirkus, ottaa kuvat vaikka raspauksen ja rokotuksen yhteydessä.

Meillä on kuvat otettu kaksi kertaa, kun etusissa oli varvasakselin kanssa kysymyksiä. Auttoi tosi paljon omaa kengittäjää, kun he klinikkakengittäjän kanssa yhdessä jutteli jatkosta. Mun ei tarvinnut sählätä siinä välissä rikkinäisenä puhelimena.

Enkä ole missään yhdistyksessä, ihan hullu ajatuskin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: ..oo.. 
Päivämäärä:   10.8.24 09:50:00

ööh? Miten niin seuraavan kengityksen saattaa tehdä joku muu? Itse ainakin haluan vakikengittäjän, jonka tavat tunnen ja joka tuntee hevoseni.

Joka reagoi viesteihin saman päivän aikana.
Tulee kun lupaa, eikä vaihtele kellonaikoja tai päiviä koko ajan.
Ei ole kännissä tai krapulassa,
Kohtelee hevosia hyvin ja saa kengät pysymään jalassa.
Ei vahtele hintoja samasta kengityksestä mieleialan mukaan.
Ei juoruile hevosistani tai tallistani.
EI ahnehdi kymmeniä kengityksiä samalle päivälle niin, että viimeisenä kengittää hevoseni päin h:vettiiä, koska on täysin väsynyt ja uupunut liiasta kengittämisestä.

Hintojen kanssa pelaamisen ja aikojen satunnaisen muuttamisen vielä siedän, jos muuten toimii.

Mun hälytyskellot soi heti jos uusi kengittäjä alkaa ehdottelemaan erikoiskengitystä (tai klinikka käyntiä) harrastehevoselle, joka on ollut minulla kauan. Jolla ei ole, eikä ole ollut ongelmia liikkumisen eikä kavioiden kanssa.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 10:34:28

Miksi sulla olisi uusi kengittäjä, kun käytät vaan sitä samaa vanhaa?

Kyllä noita hälläväliä kyläseppiä löytyy pilvin pimein sullekin, ei varmasti ehdota erikoiskenkää saati klinikkakäyntiä! Siitä voit olla varma.

Aika jännää että kuvittelee hevosen pysyvän ikuisesti samana, ei voi tulla kaviorustonluutumaa, kaviokuumetta jne. Ja omistaja ei välttämättä huomaa, jos hevonen alkaa pikkuhiljaa mennä huonommaksi molemmista etusista ja töpötellä. Hyvä kengittäjä haluaa nähdä hevosen myös liikkeessä.

Osa ihmisistä suuttuu ja ampuu viestin tuojan, kun kerrotaan ettei hevonen nyt voikaan kovin hyvin. Tieto lisää tuskaa.
Onhan näitä, joiden hevosilla ei koskaan ole ollut mitään vaivaa, ei tarvii rokottaa ”kun ei käydä missään”, raspaus hoituu itse tai sen kyläsepän tekemänä jne.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 12:13:41

^ siinä se on nykykengittäjän malli. Muut lytätään kyläkengittäjäksi ja kaikki tiedetään hevosesta paremmin kuin sen omistaja ( ja esim. eläilääkäri), joka on hevosen kanssa 24/7.

Yrittänyttä ei laiteta, kyllä aina löytyy hevosen omistaja, jolle tuo kaikki menee läpi. Me "kyläkengittäjien" asiakkaat jatketaa tyytyväisinä harrastajina.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 12:19:11

Sitten on tuo ajatus että ”vain harrastehevonen”, ei tarvitse erikoiskenkää eikä klinikkahoitoa. Hyvin surullista.

En ole kengittäjä ja mun hevoset on olleet halpoja raakileita hankittaessa, harrastehevosia vieläkin. Silti hoidetaan klinikalla ja kengittäjä on koulutettu ja kouluttautuu koko ajan lisää.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: : DDDDD 
Päivämäärä:   10.8.24 13:48:32

Me vain harrestehevosten omistajat olleenkin ihan täysiä hevosrääkkääjiä, tyhmiä ja köyhiä, eikä koskaa käydä klinikalla ja naapurin kyläkengittäjä raspaa hampaat ja rokottaa....sitten hevoset ammutaan pihaan kun tämä kyläkengittäjä on pilannut niiden hoitamattomat kaviot.....ja sitten me syödään ne ammutut hevoset kun ollaan kerran niin köyhiä ja tyhmiä.....ja sitten me tietenkin ollaan kateellisia ihan kaikille niille, joilla on varaa viedä hevosensa ihan pienestäkin syystä klinikalle....esim. siitä syystä, että kisat menee aina huonosti ja koska itse olen GP taosn ratsastaja niin vika täytyy olla hevosen kavioissa, selässä, vatsassa....tai sitten paarman purema on myös tosi vaarallinen....

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   10.8.24 13:50:09

Tosiasia on se että pitkässä juoksussa hyvä kengittäjä pitää hevoset pidempään käyttökuntoisina. Aika tuo vaivoja muutenkin. Sellainen sanontahan on olemassa että hevosella on viisi sydäntä. Jos seppä on jostakin jotain mieltä että hsluaisi mahdollisia muutoksia tehdä, kuvilla hän haluaa varmistaa kaviotasapoinon ja kaikki muutokset kun tehdään vaikuttavat aina johonkin. Sepällä aina ollut perustelut miksi haluaa tehdä muutoksia ja kuvauttaa, mielestäni siinä ei ole mitään väärää? Kyllähän se osoittaa myös kiinnostusta sitä hevosta ja omaa työtään kohtaankin että välittää ja yrittää parantaa jotta kaikki olisivat tyytyväisiä. Jos muutoksia tehdään ja hevonen ei ole siihen tyytyväinen niin palataan vanhaan tai keksitään jotakin muuta. Hevoset eivät osaa huvikseen olla huonoja liikkeessä. Meillä ainakin seppä kysyy että onko kaikki ollut hyvin ja asioista keskustellaan avoimesti ja tähän olen ollut tyytyväinen. Rakettitiedettä kengitys ei ole mutta on paljon asioita mitä pitää ymmärtää työssä kuin työssä. Teoriassa voit olla hyvä, mutta kengityksessä tarvitaan kädentaitojakin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   10.8.24 14:29:03

En nyt jaksa näistä asennoista lähteä meuhkaamaan, mutta hevosia ei röntgen- kuvien perusteella kengitetä. Kavion asento riippuu hevosen koosta, rakenteesta liikkeen pituudesta ja tietenkin hevosen käytöstä, siksi esim. ravihevosia kengitetään eri tavoin kuin ratsuhevosia. Kyllä kengittäjän täytyy osata kengittää hevonen ilman kuvia.piste.

Tämä, muu meni vähän ohi..
"Teoriassa voit olla hyvä, mutta kengityksessä tarvitaan kädentaitojakin."

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.8.24 14:31:24

Niin että antaa mennä vaan mutulla, vaikka syväkoukistaja reagoisi tai olisi kärsinyt kaviokuumeen?
Right.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: joo2 
Päivämäärä:   10.8.24 15:49:46

Käyn tuolla yhdellä klinikalla hevosten kanssa sillointällöin. Siinä sitten raspauksen alkua odotellessa, tuli klinikkahoitaja sanomaan, että nyt kestää tavallista pidempään, kun tuolla kengityspaikalla on "vähän" ruuhkaa.
Oli pitkää ja pätkää kengittäjää klinikkakengittäjän ympärillä ja kysyinkin k.hoitajalta onko täällä kengittäjien koulutuspäivät? " Ei ole! Se on vain tuon klinikkakengittäjän hovi, joka täällä pyörii. Siitä on sanottu omistajalle, mutta ei kuulemma häiritse, vaikka muut aikataulut sitten sakkaa."
Eipä mulla muuta.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Okei 
Päivämäärä:   10.8.24 16:07:13

Itselläni on valitettavasti kokemus, jossa hevosesta ihan etsimällä etsittiin ja keksimällä keksittiin vikaa. Samaa olen kuullut myös muilta. Hevonen ei parantunut näistä toimenpiteistä millään lailla, mutta aina vaan piti klinikalle mennä kengityttämään ja kaikki muut kengittäjät haukuttiin lyttyyn, vaikka ihan ovat koulunsa käyneet nekin. Yksi omistajista sen verran kiltti, ettei uskaltanut puhaltaa peliä poikki, vaan on käyttänyt kiltisti hevostaan klinikalla kengityksessä monen monta kuukautta. Mikään ei ole hevosen menossa muuttunut, mutta omistaja ei uskalla lopettaa, kun on tehty selväksi tämän hovikengittäjän erinomaisuus ja ”hevosestaan välittävä käyttää vain häntä tai hänen kouluttamaansa kengittäjää”. Muutos toki on ollut se, että omistajan rahapussi on entistä ohuempi ja sai se hevonen kerran klinikalta mukaansa jonkun viruksenkin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 16:31:46

Sitten syyllistetään, että et huolehdi. Luokantonta toimintaa, herätkää nyt hevosihmiset...!

Viekää vaikka Hyvinkäälle klinikalle tai Vermoon, jos kerrran on pakko kuljettaa johonkin. Vein Turussa tuomitun hevosen Hyvinkäälle, että saisin toisenkin mieli- piteen. Eikä kyseessa ollut edes väitetty tila kavioissa, vaan sienitartunta, joka hoitui tällä yhdellä kerralla, eikä ole tarvinnut vielä palata takaisin.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: Kokemus 
Päivämäärä:   10.8.24 20:03:58

Kaikenlaisia kokemuksia varmasti on ja ihmiset suhtautuu niihin eritavoin. Paljon on niitäkin kun ollut ongelmaa ja klinikalla käytetty ja kengitetty. Sitten saatu homma kuntoon ja pelkkää peruskengitystä tehty klinikalla. Emme ole palanneet enään edelliseen seppään. Meillä vain hyviä kokemuksia.

  Re: Mihin hävisi Turun alueen kengittäjät?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.8.24 20:27:53

Meillä kävi niin, että tämä klinikkakengittäjä oli hevosta pitkään laittanut ja sitten erään ongelman pitkän tutkimisen jälkeen päädyttiin Hyvinkäälle, jossa tunnettu kengitysguru totesi varvasakselien olevan päin prinkkalaa (oli kyllä kuvattu jo aiemmin). Kotiin palattuamme näillä terveisillä kengittäjä oli sanalla sanoen ihmeissään, mutta teki mukisematta gurun suosittelemat muutokset. Noh, hevonen jouduttiin jonkin ajan päästä kuitenkin lopettamaan, harmillisesti ei voi tietää olisiko tilanne eri jos olisi alun perin kengitetty gurun ohjeiden mukaan vai ei. Pointti tässä tarinassa nyt on kuitenkin se, että ne klinikkakengittäjät ja gurut eivät ole erehtymättömiä. Jos työn jälki on siistiä, kengät pysyy kiinni ja hevonen kulkee hyvin, on ihan hyvä aina silloin tällöin kuvata varvasakselit ja fiksu kengittäjä osaa tehdä tarvittavat muutokset tai on ainakin avoin ehdotuksille. Tälläisiä kengittäjiä Turun seudulla kyllä löytyy.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.