Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   8.8.24 09:12:58

Yhteen aikaan jengi käytti omia satulahuopia ratsastuskoulun tunneilla, nyt kuulemma omat jalustimet? Miksi? Mikä juttu tämä on?

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Bib 
Päivämäärä:   8.8.24 09:17:28

Saattaa käyttää edelleen omia huopia. Omia jalkkareita käytetään, jos tykätään enemmän jostain tietystä, jalustin säästää polvivaivoja tms. Omilla jalkkareilla on aina omissa säädöissä, eikä niiden vaihtaminen kauaa vie. Minulla ei ole omia jalkkareita, koska tallilla missä käyn, on minulle ihan ok jalkkarit estesatuloissa - koulussa en ole niin kranttu (koska olen muutenkin paska ratsastaja).

Joillakin voi muuten olla ihan oma satulakin omalle vakkarihevoselle, mut ei taida kovin monella tallilla olla näin.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 09:17:38

Ne ratsastuskoulujen jalustimet on monesti hyvin huonot. Jalustinkumit kuluneet tasaisiksi ja nivelletyt nitisevät.

Itse kuljetin yhdessä vaiheessa mukana omia jalustinkumeja, nopeampi ja helpompi vaihtaa kuin jalustimet. Eikä maailma kaatunut, jos joskus ne jalustimiin jäivät kiinni vaikka hevosen jatkaessa seuraavalle tunnille.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   8.8.24 09:21:01

Hmm en ole mitenkään perehtynyt jalustimiin, ratsastanut niillä mitä on.onko niissä todella niin isoja eroja, että tämä kannattaa?

Onko mukaan siis myös omat jalustinhihnat ( nopea vaihto?).

Alkoi kiinnostamaan.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 09:31:22

Mulla oli omat jalustimet ja hihnat kun kävin ratsastuskoululla. Lähinnä esteille vihdoin, kun esim freejump ja flex on tarjoaa paljon enemmän pitoa kuin tavallinen jalustin ja meilläkin usein oli aika kuluneet jalustinkumit jalkkareissa niin ne ei oikein tuntunut pysyvän paikallaan. Lisäksi omat hihnat on aina varmasti saman pituiset ja järkevästi rei'itetty ja voi olla itselle sopivat, ettei tartte ihan ekassa tai vikassa reiässä pitää.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 09:34:59

Vaihdan omiin freejumppeihin.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 11:04:51

Mulla on kengän koko 43. Ratsastuskouluissa ei välttämättä ole kaikilla hevosilla tarpeeksi isoja jalustimia. Varpaankärjillä on ikävä ratsastaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Turvallisuus 
Päivämäärä:   8.8.24 11:36:53

Käytän omia flex on safe jalkkareita vaikka tallille tuli kamala sääntöviidakko omien jalkkareiden käytöstä. Minulle tämä on turvallisuus asia nimenomaan sen takia koska tallin jalkkareiden kumit huonot ja useissa satuloissa eri paria. Jos niitä päivitettäisiin niin voisin palata ratsastamaan tallin omilla.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.8.24 11:44:12

Käytän omia jalkkareita ja myös hihnoja.
- en halua tehdä kolmia kierteitä hihnoihin
- en halua epätasaisia reikiä/pituuksia
- nilkkavaivat
- omissa parempi pito
- ajan säästäminen

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.24 11:46:50

Tämä on ihan hullun raskas tapa, kun nämä jalustinten vaihtajat vievät aikaa seuraavalta tuntilaiselta. Meillä on ainakin useampi tapaus, jotka ei kyllä vahingossakaan sanomisesta huolimatta nouse satulasta etukäteen oman tunnin aikana vaihtamaan omia jalustimia pois, jos hevonen jatkaa seuraavalle tunnille.

Aiemmin talli ohjeisti, että tulisi oman tunnin aikana hyvissä ajoin vaihtaa takaisin tallin jalkkarit, tai sitten antaa seuraavan ratsastajan mennä satulassa kiinni olevilla jalustimilla. Ei vaan silti toimi, aina menee seuraavan ratsastajan tuntiaikaa jalustimien säätöön.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.8.24 12:12:50

En ole niin kranttu että vaihtaisin. Totta kyllä että osalla tuntiratsuista on aika kamalat/kamalassa kunnossa olevat jalkkarit.

Olen kyllä seuraavana ratsastajana kokenut miten monella eri tavalla väärin ne hevosen omat jalustimet saa laitettua paikalleen ja käyttänyt omaa tuntiaikaani niiden korjaamiseen.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 12:28:45

Totuushan on, että jos jalkkarit karkaavat jalasta puute on ratsastustaidossa ja kehonhallinnassa. Ratsastustunnilla kannattaisi keskittyä kehittämään tätä asiaa ja kysyä myös opettajalta vinkkiä oheisjarjoitteluun jolla liikkuvuutta saisi parannettua ja kireitä kohtia (usein nimenomaan lonkankoukistajat) venytettyä. Sen rahan minkä käyttää erikoisjalkkareihin voisi laittaa vaikka pariin yksityistuntiin jossa keskityttäisiin siihen miten asiaa saisi parannettua. Tai sillä rahalla kävisi myös pilatestunneilla kauden corea vahvistamassa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   8.8.24 12:38:18

Juma. Meillä ei oppilasta irroittele mitään varusteista. Tuokoon omat satulat jos ei kelpaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.8.24 12:40:41

- useamman kierteen teko vie tuhottomasti aikaa, miten ratkaiset ongelman niillä yksityistunneillasi?Tykkään myös, että pituuksissa on max 2cm ero, 5cm on jo aivan liikaa, vai eikö sua häiritsisi?
Yli 25 vuotta olen jo ratsastanut ja harrastan myös oheisliikuntaa paljon, mutta lyhyenä en ole keksinyt parempaa ratkaisua kuin omat jalustimet hihnoineen. Omani on turvajalustimet, joten tuo myös turvallisuutta kaiken muun hyödyn lisäksi.

Tulen kaartoon kun ope sanoo, jos joku toinen missaa 2min alkukäyntejä minun takiani, niin on se pienestä kiinni. Meidänkin tunti alkaa joskus myöhässä jonkun toisen ratsukon takia, mutta en jaksaisi alkaa menetetystä kehänkiertämisestä pitkin ohjin kitisemään.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 12:42:23

Ymmärtäisin tämän jalkkareiden vaihdon jotenkuten estetunneille missä niillä on enemmän merkitystä. Mielestäni turhaa lähteä hifistelemään sileän ratsastukseen vaihtamalla omiin jalkkareihin ja viemällä muilta tuntiaikaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   8.8.24 12:43:38

^ Sinullahan upea palveluasenne on. Puhut irrottamisests ikäänkuin se olisi jokin moninutkainenkin purkuoperaatio. Pitäähän niitä jalustimia joka tapauksessa ratsastajien välillä säätää. En tiedä, mitä porukka tekee väärin, kun itsellä jalustimien vaihtaminen kestää 30 sekuntia.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.8.24 12:47:25

Mulla on toisessa polvessa vaiva, joka on tosi kipeä ja kipeytyy etenkin keventäessä. Freejumpit on helpottaneet huomattavasti niin vaihdan aina omat jalustimet tän takia, etenkin estetunneille. Omalla hevosella aina freejumpit ja sillä ratsastaessa polvi ei ole kipeytynyt.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   8.8.24 12:48:28

Mieshevonen, joillekin hyvinkin yksinkertaiset helpot asiat voivat ilmeisesti olla toisille todella vaikeita ja monimutkaisia :D

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   8.8.24 12:55:13

Minä haluaisin työlänkän ratsastamani hepsun selkään.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   8.8.24 13:01:42

"Juma. Meillä ei oppilasta irroittele mitään varusteista. Tuokoon omat satulat jos ei kelpaa."
No sepä, jos tuovat vielä omat, hevoselle sopimattomat satulat...

Opettaja /yrittäjä toivottavasti huolehtii hevostensa satuloiden JA huopien sopivuudesta ko hevoselle. Siinä ei tartte besserwisser-tuntilaisten alkaa säätää.
Myös noi jalustimien ja hihnoden vaihdot on kyllä kyseenalaisia, ellei oppilaalla oikeesti ole joku (esim fysiologinen) syy niiden vaihtoon.
Täällä tullut jo useita kommentteja siitä, miten pulaaminen voi vaikuttaa myös tuntien alkamiseen.
Teineillä vielä se, että sit katkeroidutaan siitä kun jollain on omat freejumpit ja mun vanhemmat ei osta.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Bib 
Päivämäärä:   8.8.24 13:08:20

En ole huomannut, että kovin monella olisi omia jalkkareita, enkä varsinkaan ole niitä nähnyt aloittelijoilla tai teineillä. Meneehän paukkuliivinkin kiinnittämiseen oma aikansa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 13:14:27

Käytän omia jalustimia ja hihnoja, jos hevonen ei jatka seuraavalle tunnille. Ei mene kauaa vaihtaa niitä ja ei tarvitse sitten selästä käsin säätää jalkkareita ollenkaan.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   8.8.24 13:32:10

... "Tulen kaartoon kun ope sanoo, jos joku toinen missaa 2min alkukäyntejä minun takiani, niin on se pienestä kiinni. Meidänkin tunti alkaa joskus myöhässä jonkun toisen ratsukon takia, mutta en jaksaisi alkaa menetetystä kehänkiertämisestä pitkin ohjin kitisemään."

Tämä asenne kertoo kaiken. Se ei ole kitinää, ettei halua käyttää omasta maksetusta tunnista aikaa siihen, että joku toinen säätää omia jalustimiaan. Etenkin kun se ei tosiaan ole kaksi minuuttia, vaan niitä vänkätään se kymmenenkin minuuttia (jalustinten vaihtajan täytyy ne tallin jalkkaritkin laittaa satulaan takaisin ja tämä tuntuu useimmiten olevan se ongelma, jossa kestää ja kestää).

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   8.8.24 13:35:48

Jonkin verran jengi käyttää omia jalustimia. Osalla on ne pelkät jalustimet, osalla myös hihnat. Ja tallikin on joutunut tähän jo puuttumaan, koska on ollut ongelmia. Osa jättää tallin jalustimet törkeästi irti seuraavan ratsastajan päänsäryksi, jolloin kokemattomat on välillä ihmeissään että miten nämä kuuluu laittaa, tai joskus on myös jalustimet hukassa. Osa taas laittaa ne takaisin väärin, niin että seuraava ratsastaja joutuu sitten korjailemaan niitä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Kipsi 
Päivämäärä:   8.8.24 14:26:01

Meillä osa vaihtaa sekä jalustimet että ohjat tuntien välissä. Onneks ovat nopeita vaihtamaan. mä vaihdan välillä omat jalkkarit ja jään sit odottamaan tunniksi jos hevonen jatkaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   8.8.24 14:57:15

”"Juma. Meillä ei oppilasta irroittele mitään varusteista. Tuokoon omat satulat jos ei kelpaa.”

Meillä kyllä muutamilla on omat satulat ja ne saa toki laittaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 15:13:30

""Juma. Meillä ei oppilasta irroittele mitään varusteista. Tuokoon omat satulat jos ei kelpaa.”

Meillä kyllä muutamilla on omat satulat ja ne saa toki laittaa."

Eiköhän se jalustinten vaihto kuitenkin ole aika paljon parempi kuin hevoselle suurella todennäköisyydellä epäsopiva satula.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 15:26:53

Olen kyllä käyttänyt omaa satulaani ratsastuskoulun hevosella, kun hevosen oma satula on malliltaan minulle huono ja kipeyttää selän. Toki minulla on vakihevonen ja satulan sopivuus on varmistettu yhdessä ratsastuksenopettajan kanssa ja on muuten paljon parempi kuin hevosen oma satula. Silloin harvoin, kun hevonen jatkaa, niin seuraava saa lainata satulaani, jos se vaan on hänelle sopivan kokoinen, muussa tapauksessa on joskus vaihdettu nopeasti satula tuntien välissä (eikä silti muut ole joutuneet odottamaan)

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 15:42:12

Omalla tallilla käytin omia jalustimia + hihnoja, kun tunneilla kävin. Oli onneksi pienempi talli, niin ei ollut vielä vääntöviidakkoa. Usein tuntihevonen meni yhden tunnin päivässä, joten ei ollut kiire vaihtaa jalkkareita ja hihnoja. Jos jatkoikin, niin alas selästä ajoissa tai sitten seuraava meni mun jalustimilla (mikäli hänelle oli ok). Useammalla tuntihepalla oli umpijalustimet eli ei turvalustimia. Halusin itse mennä tukevilla turvajalustimilla. Olen myöskin lyhyt, joten aina sai sai tehdä 2-3 kieppiä, jos meni tallin hihnoilla. Polvivaivoja myös, niihinkin on auttanut tukevat jalustimet, missä pitävä pohja. Meillä päin isommilla talleillä ymmärtääkseni ei saa vaihtaa omia jalustimia tai hihnoja, mikä on ihan ymmärrettävää. Näin jälkikäteen on kyllä huomannut, miten ratsastus itsessään on helpompaa, kun on itselle (ja tietysti hevoselle) sopiva satula, hyvät jalustimet ja hyvänmittaiset jalustinhihnat.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.8.24 15:57:28

Vaihdetaanko siis ohjiakin omiksi? Minkä takia?

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 16:05:54

”Vaihdetaanko siis ohjiakin omiksi? Minkä takia?”

Ne ratsastuskoulun ohjat on monesti kuluneita. Nappulaohjista puuttuu nappulat just siitä kohasta, mistä pitäisi pitää kiinni.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Tekniikka? 
Päivämäärä:   8.8.24 17:24:06

Missä opetetaan tekniikka, jolla saa jalustinhihnat pois satulasta ja takaisin satulaan parissa minuutissa? Minulla on vuokrahevonen ja kun välillä (omistajan pyynnöstä) irroitan jalustinhihnat kunnon puhdistusta varten ja laitan ne takaisin, minulla menee ainakin tunti, että saan hihnat takaisin satulaan. Kaviokoukku on käytössä, mutta silti se metallilenkki on niin tiukka, etten meinaa jalustinhihnaa sinne saada takaisin. Prestigen satula ja Prestigen jalustinhihnat, joten laadusta ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 17:27:51

"Missä opetetaan tekniikka, jolla saa jalustinhihnat pois satulasta ja takaisin satulaan parissa minuutissa?"
Kun hinkkaat niitä koukkuja auki ja kiinni vuositolkulla säännöllisesti niin kyllä ne löystyvät. Tuntsarien satulat kuitenkin ovat yleensä todella vanhoja. Tai sitten ne vaan jätetään auki, mitä moni jalustinten vaihtaja täällä harrastaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   8.8.24 17:33:19

Lähettäjä*

Päivämäärä8.8.24 11:46:50

Tämä on ihan hullun raskas tapa, kun nämä jalustinten vaihtajat vievät aikaa seuraavalta tuntilaiselta. Meillä on ainakin useampi tapaus, jotka ei kyllä vahingossakaan sanomisesta huolimatta nouse satulasta etukäteen oman tunnin aikana vaihtamaan omia jalustimia pois, jos hevonen jatkaa seuraavalle tunnille.

Jos meidän tallilla joku veisi seuraavan ratsastajan aikaa kun ei viitsi ajoissa vaihtaa jalkkareita, niin ei toista kertaa käyttäisi omia. :D Ope puuttuu kyllä asiallisesti mutta tiukasti tuollaisiin.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Neppu 
Päivämäärä:   8.8.24 17:42:45

Väitän, että kyllä tuntilaisten omat satulat ovat yleensä laadukkaampia kuin tuntihevosen oma satula olisi.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Caddy 
Päivämäärä:   8.8.24 18:45:10

Ostin hevoselle satulan, suitset, jalustimet hihnoineen, huovat, kahdet suojat, loimia, harjat jne. Satula oli 3500€ Amerigo satula. Tuolla tallilla ei välitetty mitään hevosten varusteita. Kaikki oli rikki, epäsopivaa yms. Sanoin omistajalle etten katso tällaista pelleilyä. Hevonen oli kiva. Tp sitten myi tavarat torissa rahapulaansa että sai hevosille ruokaa. Olisin vienyt hevosille heinää ja rehuja jos olisi tiennyt. Tp lähti ulkomaille. Hevoset myytiin jobbareille, en edes saanut ostaa välistä lempparihevostani. Meni toiselle koululle ja pyörii siellä tänäkin päivänä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   8.8.24 20:55:25

Mulla on ollut omat jalkkarit joillain hevosilla, koska jalustimia ei saa hyvin jalkaan, jos ne joutuu laittamaan tuhannelle kierteelle. Jalka ei myöskään pysy niissä niin vakaana. Ja niiden säätämiseen siitä tunnin alusta vasta kuluukin.

Jos jengille on noin ylivoimainen ongelma vaihtaa jalustimet se kertoo ensinnäkin siitä, että tallilla ei säännöllisesti vaihdeta oikeaa ja vasenta jalustinta keskenään tai pestä jalustimia tai hienoja lähes koskaan, kerran kukaan ratsastaja ei osaa niitä nopsaan vaihtaa.

Ratsaille nousuun liittyvä varusteiden tarkistus ja sopivuuden varmistaminen on osa hevostaitoja, että vaikka 2 min menisi alkukäynneistä, saattaa oppia jotain jalustimista tai satuloista, kun opettelee nopsaa irroittamaan ja kiinnittämään jalkkarit.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 21:11:16

"Ratsaille nousuun liittyvä varusteiden tarkistus ja sopivuuden varmistaminen on osa hevostaitoja, että vaikka 2 min menisi alkukäynneistä, saattaa oppia jotain jalustimista tai satuloista, kun opettelee nopsaa irroittamaan ja kiinnittämään jalkkarit."
Miksei se 2 minuuttia voi mennä sen jalustinten vaihtajan ajasta? Selkeästi olisi heilläkin aika paljon opeteltavaa jalustimista ja satuloista, sen verran usein ne tallin jalustimet laitetaan takaisin ihan miten sattuu.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 22:04:19


Lähettäjä: Neppu
Päivämäärä: 8.8.24 17:42:45

Väitän, että kyllä tuntilaisten omat satulat ovat yleensä laadukkaampia kuin tuntihevosen oma satula olisi.

***

Laadukkuus ja hevoselle sopivuus myös ovat kaksi eri asiaa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   8.8.24 22:23:23

Kyllä minua ärsyttää nuo jalustimien vaihtelijat ratsastuskouluissa. Jos haluaa jalustimet vaihtaa, niin siitä vaan, mutta sitten tosiaankin huolehtii omalla ajallaan jalustimien vaihtamisen takaisin ja on tässä to-del-la tarkkana. Ei ole kerta tai kaksi, kun hevosen omat jalustimet on unohtuneet talliin ja ei ole hoksattu, että hevonen jatkaa seuraavalle tunnille. Se ei todellakaan ole vain 30 sek tai 2 min mun tunnista pois, kun joku lähtee niitä jalustimia sieltä tallista etsimään ja hakemaan. Eli siitä vaan vaihdelkaa, mutta olkaa AINA ennen kuin se oma tunti loppuu valmiina vaihtamaan ne omat jalustimet pois myös.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   9.8.24 03:59:34

Käytän omia jalustimia. Meidän tallilla vain muutamalla hevosella on turvajalustimet, joka oli suurin syy omien turvajalustimien ostoon. Toiseksi ne helpottivat suunnattomasti esteillä ratsastustani. Lisäksi vältän polvikipua omillani. Meillä on sääntö, ettei omia saa laittaa jos hevonen jatkaa. Toki jos kysyy jatkajalta onko ok että jalustimet vaihtaa/jatkaja menee myös kyseisillä jalustimilla, niin se on sitten asia erikseen. Omat jalustimet on pelastanut paljon enkä enää jättäisi niitä pois.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 04:26:48

Ymmärrän jos haluaa turvajalustimet ellei niitä tallin puolesta ole mutta muutoin on kyllä melkoista höpöä tuo jalustinten vaihto.
Jos hihnat ovat liian pitkiä niin tallinpitäjää voi kauniisti lisärei'ittämään niitä tai kysyä itse missä nahkapaska on.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.8.24 07:12:48

157 cm lyhytjalkainen, on omat hihnat. Edellisellä tallilla niissä oli jalustimet kiinni. Nyt on freejumpit, joten vaihto on helpompi.
Olen to-del-la tarkka, enkä vie seuraavan aikaa vaihtaessani. Hopoti näyttää, jatkaako hevonen, joten voi valmistautua henkisesti.
Aika usein heppa ei jatka.
Erityisesti freejumpien kiertäminen on hankalaa, muuten. Kyllä siinäkin aikaa kuluu.

Tallillamme on myös täysin asiallisia ihmisiä, joten jos heppa yllättäen jatkaa, pystyn kommunikoiden kertomaan, että hihnat ovat minun, satulaan kuuluvat hihnat ovat karsinan edessä. Tulen tod näk parin päivän kuluessa taas tunnille, sovimme jättääkö hihnat paikalleen vai vaihtaako, ja sovimme myös, mihin jättää irtohihnat.

Kommentti, jossa mitään ei vaihdeta heidän tallillaan… tervetuloa kiertelemään niitä freejumpeja toiselta puolen avukseni, että saan hyvän tunnin ajoissa alkamaan.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 07:28:06

Itseasiassa omat jalustimet on tyhmä idea, ei kukaan ratsastuskouluilla käyvistä ole varman niin hyvä ratsastamaan vielä että jollain jalustimilla tultaisiin paremmiksi. Vai toimiiko se niin että olin ennen HeC mutta ostin omat freejumpit ja olen nyt jopa HeA? Kuulostaa aika typerälle. Hyvä ratsastaja osaa ratsastaa myös kuluneimmilla jalustimilla. Itse vuokraan hevosta jolla tosi kuluneet jalustimet ja jalka ei tahdo pysyä jalustimessa mutta harjoituksella oppii ja vuokrahepan kanssa hypätään 100cm:)))

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   9.8.24 07:59:13

Jalustimien pituuttakaan ei kukaan rupea itse säätämään, jos se on ennen tuntia katsottu sopivaksi, on pakko sopia. Kumpi teidän mielestänne paremmin tietää minkä pituinen jalustinhinan pitää olla, ammattilainen vai perus tuntilainen? Hihnatkin kuluvat ja venyvät jos niitä joka tunti monta kertaa päivässä vedellään edes takaisin. Ja sitten valitetaan, kuten yllä, että ratsikoulujen hevosilla on kuluneet varusteet. No miksiköhän ne kuluu?
Joku on peräti joskus vaatinut tekemään lisää reikiä jottei tarvitsisi tehdä kierteitä. Tehköön omaan nahkaansa mutta ei toisen omaisuutta rikota.
Jokaiselle hevoselle on valittu sille sopivan kokoinen ratsastaja, ja jalustinhihnat sen mukaan. Ei ihmisen koko niin paljoa vaihtele että joka tunti pitäisi pituuksia muuttaa. Meillä kaikkien on pakko oppia ratsastamaan muillakin kuin juuri sille lumihiutaleelle säädetyillä varusteilla.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.8.24 08:20:34

Onpas oholla paljon hevosia tuntilaisille tarjolla, kun aina löytyy säätämättä sopiva jalustin jokaiselle ratsastajalle. Vau. Ei voi kuin ihailla.
Meillä ihan tavallisilla kouluilla on hyvinkin eri pituisia ihmisiä ja eri kokoisia hevosia. Joskus tämmöinen pienikin menee säkä 175 hepalla, usein hiukan pienemmillä. Joskus on ponikokoinenkin, jolla on ollut lasten kanssa motivoitumisongelmaa.

Jalustinhihnat ovatkin kuluvia osia. Enemmänkin kutsuisin lumihiutalemaailmaksi tallia, jossa jokaista hihnaa suojataan kulumalta ja elämältä, ettei niitä saa edes säätää…
Ajattele, meille isoon talliin tuli varusteitakin pari laatikollista harrastuksen lopettaneelta ihmiseltä ja me säätelimme kaikkia hihnoja ihan viimeisen päälle.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Muhlu 
Päivämäärä:   9.8.24 08:41:17

Meillä kerran maastossa yhdellä ratsastajalla irtosi jalustin kesken kaiken satulasta ja ratsastaja putosi. Kyseessä koulun oma jalustin. Sitten itselläni on hajonnut koulun jalustinhihna kesken tunnin. En sentään pudonnut vaikka estetunti kyseessä. Sitten olen kerran ratsastanut jalustimella joka oli väärin laitettu, huomasin vasta kun menin selkään. Mukavia yllätyksiä on ollut ne kerrat kun satulahuoneessa huomaat että jalustimet on irrotettu eikä niitä ole laitettu paikoilleen. Siinä sitten aikaasi kuluu kun rehkit niiden laiton kanssa. Ihmiset ovat itsekkäitä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: JK 
Päivämäärä:   9.8.24 09:28:30

Jos mulla olisi ratsastuskoulu, niin ei saisi irroitella satulasta jalustinhihnoja. Nehän kuluu siitä, että niitä jatkuvasti otetaan pois ja laitetaan takaisin. Samoin satula saattaa vahingoittua, koska eihän ne asiakkaat osaa käsitellä niitä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   9.8.24 09:40:39

Mitä jotkut selittää että jalustimien vaihto tuntien välissä veisi yli määrästä aikaa?

Ei vie

Ratsastaja joka haluaa käyttää omia jalustimia, vie hevosen omat jalustimet katsomoon tai kentän viereen.
Hevosella seuraavaksi menevä ottaa katsomosta tai kentän vierestä jalustimet.
Ensimäinen ratsastaja tulee selästä ottaa jalustimet pois ja laittaa seuraavan ratsastajan tuomat jalustimet paikalleen (max 1 min) menee tässä hommassa.
Sitten seuraava säätää jalustinhihnat sopivaksi. Se on se jossa menee aikaa kauiiten jos ei osaa säätää samalla kun tekee alku käyntejä.
Jos olisi omat nii ei menisi ollenkaan aikaa säätämiseen. Ja menisi vähemän aikaa ratsastajan vaihtamiseen tuntien välissä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   9.8.24 09:57:05

No meillä ne joilla on omat jalustimet tulee kaartoon hieman ennen muita, halusivat tai eivät. Itsepähän haluavat omat jalustimet niin sitten säätävät niitä omalla ajalla. Jos kaartoon ei tulla niin opettaja tulee ja vaihtaa ne jalustimet ennen kaartoa.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   9.8.24 09:58:35

Hieman vaikea uskoa että oho:lla olisi ainuttakaan tallia jos luulee että ammattikainen näkee ihmisen koosta ja hevosen koosta automaattisesti jalustinten sopivuuden.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   9.8.24 10:13:19

Tuolla alussa joku mainitsi, että jotkut tuovat jopa omat huovat. MIKSI??

Olen kyllä pudonnut kärryiltä näköjään täysin. Jalustimet vielä jotenkin ymmärrän, mutta on sekin uusi asia mulle. Tosin olen käynyt ratsastuskoulussa viimeksi 90-luvulla ja omien hevosten kanssa touhunnut siitä asti.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: MS 
Päivämäärä:   9.8.24 10:13:41

Eikö koulut voisi ostaa freejumpit tmv ja sitten samanpituiset jalustinhihnat…

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   9.8.24 10:39:20

Ihmeellinen keskustelu siitä, viekö aikaa ja kenen aikaa.

Kyllä, jalustinten vaihtoon menee aikaa. Aina. Joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta aina se vie aikansa. Jos tämä on pois siitä, mitä ratsastuskoulun jalustimia käyttävä pääsisi muuten tekemään, tämä ei saisi olla sallittua.

Se, että omia jalustimia käyttävä tulisi aiemmin kaartoon, ei välttämättä myöskään ole mikään täydellinen ratkaisu. Tällöin opettajan pitää varata aikaa siihen että itse tunti lopetetaan niin aikaisin, että nämä ehtivät aikaisin kaartoon ja hevonen saa silti edes hetken kävellä.

Itse olen liian usein törmännyt siihen, että joku onkin laittanut ne ratsastuskoulun jalustimet väärin päin, ei laittanut sitä lukkoa kiinni joka pitää jalustimen kiinni satulassa, säätää edelleen jalustimia paikalleen kun muut olisivat jo aloittamassa tuntia, jne.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 11:15:55

Monesti muutkin sanoneet, mutta heh kuvailemasti homma ei tosiaankaan mene:

Ratsastaja joka haluaa käyttää omia jalustimia, vie hevosen omat jalustimet katsomoon tai kentän viereen.
Hevosella seuraavaksi menevä ottaa katsomosta tai kentän vierestä jalustimet.
Ensimäinen ratsastaja tulee selästä ottaa jalustimet pois ja laittaa seuraavan ratsastajan tuomat jalustimet paikalleen (max 1 min) menee tässä hommassa.

* Tallin jalustimet unohdetaan usein talliin/satulahuoneeseen tai muuhun paikkaan mistä ne täytyy käydä hakemassa. Monesti hakijaksi/etsijäksi joutuu se seuraava tuntilainen.

* Omien jalustimien irroitus ei onnistu nopeasti, eikä tallin jalustimia saada nopeasti takaisin paikoilleen. Tähän menee huomattavasti aikaa, jopa 10 min seuraavan tunnin alusta.

* Omia jalustimia käyttävä ei käytä vaihtoaikaa omasta tunnistaan vaan aika menee seuraavan ratsastajan tunnista --> tämä on ehdottomasti väärin.

* Jos omat jalustimet jää satulaan seuraavan ratsatajan käytettäväksi, monesti tunnin jälkeen saa tehdä itse taas vaihtohomman, kun jalustinten omistaja on jo poistunut paikalta (kuten mama viestissä esimerkkinä) . Jos tässä esimerkiksi katoaisi jalustimet/hihnat tms, niin vastuuta ei voisi vierittää tuolle jälkimmäiselle ratsastajalle, kenen vastuulle koko homma on pyytämättä jätetty.

Jos siis haluaa käyttää omia jalustimia, pitäisi kaikki tehdä omalla ajallaan, ei toisen ratsatajan tuntiajalla.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   9.8.24 11:22:04

Raivostuttavinta on se, kun edell tuntilainen sanoo, että nää on mun omat jalustimet, otatko tunnin jälkeen pois, ja laitat paikkaan x, ja sit tilalle ne koulun jalustimet…

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   9.8.24 11:32:01

Jos hevonen jatkaa seuraavalle tunnille, voi ihan hyvin tulla sen muutaman hetken aiemmin kaartoon vaihtamaan niitä jalustimia. Hevonen saa hetken pidemmän seisomisen ilman ratsastajaa, ja onhan seuraavan tunninkin alussa kävelyä.

Hihnojen vaihtoon menee oikeasti alle 5 min minulta ainakin. Tallilta lähtiessä se toinen pari jalustimia mukaan tai tuntilistaan kirjaus, että huom. ota jalustimet, ja itse tulee sitten ihan hetkeä aikaisemmin kaartoon. Kyllä meillä joka tapauksessa on sellainen 15-20 minuuttia alku- ja loppukäyntejä ja ratsastajien vaihtoa. Uudet hepat tulee maneesiin ja osa lähtee pois jne.

Jos taas heppa on jo tunnilla, niin se on taas niistä minun käynneistäni pari minsaa pois, mutta jälleen, en pidä sitä kovin vakavana, heppa saa seistä ilman ratsastajaa pari minuuttia pidempään ja ihan varmasti ehtii siinä vielä kävellä.

Kauheaa miten vaikeana ihan perusjuttuja pidetään joillain talleilla. Ja huomiona, osa meistä käy valmennustunneilla 3-4 krt viikossa. Kaikki ratsikoululaiset ei käy 1 krt viikossa. Siinä omilla jalkkareilla ja satulalla alkaa olla jo merkitystä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: mitä! 
Päivämäärä:   9.8.24 11:35:41

En minäkään ratsastuskoululaisena käy vaan kerta viikossa (joskin määrä ei ole relevantti asia tässä keskustelussa) ja silti nuo jalustinten vaihdot ovat hanurista. Jos ne hoidettaisiin siten, että ne eivät vaikuta mitenkään minun tekemiseeni (tuo/vie/hae jalustimia pitkin poikin) tuntiini, olisi asia ihan OK.

Jalustinten vaihto kun ei ole mikään perusjuttu, tai jos olisi ei missään satulassa olisi jalustimia valmiiksi kiinni.

Jos käytät omia jalustimia, hoida siis homma omalla ajallasi, äläkä vaadi muita hoitamaan asiaa, joka ei muille kuulu.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   9.8.24 11:40:40

Siis kyllähän meillä saatetaan tuntien välissä vaihtaa satula ja suitsetkin, jos koulutunnin jälkeen sama heppa jatkaa estetunnille ja meneehän siihenkin se muutama minuutti.

Tässä nyt ehkä tosiaan kriittistä se, että vaihtaja huolehtii, että vaihtamisesta ei aiheudu muille haittaa tai ylimääräistä odottelua. Mitään sen erikoisempaa asiassa ei ole, varsinkin jos asiaan on tallinpitäjän/opettajan suostumus, tai kuten itsellä se oli oman openi kehotus.

Mulla vaihtaminen on ainakin niin rutiinia, että mitään haittaa siitä ei kyllä aiheudu seuraavalle.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.8.24 11:47:33

Olisi kiva tietää missä kouluissa te käytte, kun saatte pikkuasiasta noin ison ongelman. Ihan sillä kyselen, että osaan välttää kouluja, joissa oppilaat tuijottavat sekuntikelloa valmiina valittamaan jokaisesta menetetystä sekunnista.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 11:54:23

Musta taas on kiva välttää koulut, joissa "ei se nyt parista minuutista ole kiinni" kunhan se pari minuuttia ei ole pois jalustinten vaihtajan ajasta.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 12:05:18

Vahva komppaus -:lle.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   9.8.24 12:06:19

Kun tunnista toiseen joutuu aloittamaan tunnin sillä, että juoksee talliin etsimään jalustimia, se pikkuasia alkaa olla aika iso ongelma ja ottaa päähän. Ei siinä mitään jos se olisi yksittäistapaus, että joku katsoo listaa väärin tai unohtaa ne jalustimet talliin, mutta kun se on ennemminkin sääntö eikä poikkeus.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   9.8.24 12:35:13

Sitä ”jalustinten lukkoa” ei ikinä laiteta nykytiedon valossa lukkoon, turvallisuus kysymys.

Kun jalustimia vaihtava ratsastaja tulee aiemmin kaartoon kuin muut, ei opettajan tarvitse tehdä yhtään mitään, hevosen ei tarvitse kävellä aiemmin, koska se jatkaa seuraavalle ratsastajalle ja kävelee tämän kanssa eikä mene talliin seisomaan.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   9.8.24 12:38:28

"Lähettäjä: oho
Päivämäärä: 9.8.24 07:59:13

Jalustimien pituuttakaan ei kukaan rupea itse säätämään, jos se on ennen tuntia katsottu sopivaksi, on pakko sopia. Kumpi teidän mielestänne paremmin tietää minkä pituinen jalustinhinan pitää olla, ammattilainen vai perus tuntilainen? Hihnatkin kuluvat ja venyvät jos niitä joka tunti monta kertaa päivässä vedellään edes takaisin. Ja sitten valitetaan, kuten yllä, että ratsikoulujen hevosilla on kuluneet varusteet. No miksiköhän ne kuluu?
Joku on peräti joskus vaatinut tekemään lisää reikiä jottei tarvitsisi tehdä kierteitä. Tehköön omaan nahkaansa mutta ei toisen omaisuutta rikota.
Jokaiselle hevoselle on valittu sille sopivan kokoinen ratsastaja, ja jalustinhihnat sen mukaan. Ei ihmisen koko niin paljoa vaihtele että joka tunti pitäisi pituuksia muuttaa. Meillä kaikkien on pakko oppia ratsastamaan muillakin kuin juuri sille lumihiutaleelle säädetyillä varusteilla."

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Kyllä jalustinhihnojen pituussäätö kuuluu ihan jokaiselle ratsastajalle eikä ole mikään lumihiutalemainen erikoisvaatimus.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   9.8.24 12:47:11

Silloin kun kävin ratsastuskoulussa, käytin omia jalustimia, koska hevosilla ei ollut turvajalustimia tallin puolesta. Mielestäni tyhmää, mutta minkäs teit.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   9.8.24 12:51:50

Onneksi käyn sellaisella tallilla, jossa kaikki omia jalustimia käyttävät osaavat tehdä sen omalla ajallaan ja ikinä ei ole tarvinnut hakea tallista unohtuneita jalustimia. Joskus myös kysyvät, haluanko käyttää heidän jalustimiaan ja vaihtaa sitten tunnin jälkeen tallin jalustimet, mikä sopii minulle oikein hyvin, sillä usein ne edellisen ratsastajan omat jalkkarit ovat paremmat.

Ihmeellistä kyllä, miten on joillekin vaikeaa, itse en ole havainnut koskaan mitään haittaa omien jalustimien käytöstä. Jalustimien vaihto-oikeus pois niiltä sitten, jotka eivät osaa ja ne jotka osaavat saavat käyttää.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Possu 
Päivämäärä:   9.8.24 13:08:06

Joku ihmetteli, miksi oma huopa. Saatan itse ottaa oman huovan siksi, että se on puhdas ja mukana, ei tarvitse ennen tuntia etsiä hevoselle sopivaa, kuivaa ja puhdasta huopaa. Jos heppa jatkaa, pyydän että ratsastaja jättää paikkaan x. Käyn melkein joka päivä ratsastamassa, ihan ratsastuskoulussa siis.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   9.8.24 13:16:34

"Saatan itse ottaa oman huovan siksi, että se on puhdas ja mukana, ei tarvitse ennen tuntia etsiä hevoselle sopivaa, kuivaa ja puhdasta huopaa. "

Miksi käyt ratsastuskoulussa, jossa sopivia, kuivia ja puhtaita huopia joutuu ihan etsimällä etsimään?

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Possu 
Päivämäärä:   9.8.24 14:14:22

Käyn siksi, että se on muuten kiva paikka. Joka päivä satuloiden päälle laitetaan oikeat kamat (huopa, romani, vyö), mutta päivän ja illan aikana tapahtuu kummia, huovat katoilee ratsastajien myötä. Oma huopa autossa on siksi kiva asia.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.8.24 14:58:44

Possu, miksi pyydät toista vaihtamaan sinun jalustimet? Minä vahdan aina itse, en vaivaa toisia, tuollainen aiheuttaa muille lisätöitä.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.24 18:27:26

Itselläni ei ole omia jalustimia, mutta olen harkinnut sitä: en itse jalustimien takia, vaan hihnojen. Pelkkien hihnojen vaihto hevosen omiin jalustimiin vie enemmän aikaa, joten siksi myös omat jalustimet. Olen lyhyt ja läheskään kaikilla hevosilla ei riitä hihnoissa reikiä, vaan joudun vääntelemään kaksikin kieppiä. Aina tunnin jälkeen olen sanonut henkilökunnalle, että tämän x:n hihnat tarvitsisi lisää reikiä, mutta ei niitä kukaan muista tai ehdi koskaan tehdä. Minulle käy kyllä ihan tavalliset kuminauhalliset turvajalustimet, mutta tämä hihnojen kanssa pelaaminen tympii.

Mutta siitä olen samaa mieltä kuin enemmistö: omien jalustimien käytöstä ei saa aiheutua tippaakaan vaivaa edelliselle tai seuraavalle ratsastajalle, vaan ne vaihdot tehdään itse ja omalla tuntiajalla. Seuraavaa ratsastajaa ei juoksuteta hakemaan niitä tallista eikä velvoiteta käyttämään edellisen tuntilaisen omia jalustimia ja vaihtamaan niitä tunnin jälkeen takaisin. Itse en tykkää freejumpeista enkä todellakaan halua sellaisia lainata. Jos hevosella on jalustinkoukut niin tiukat että vaihto ei suju jouhevasti, sitten ei vaihdeta tai keskeytetään oma tunti oikeasti niin ajoissa että ne saa varmasti vaihdettua.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Possu 
Päivämäärä:   9.8.24 18:32:58

”Possu, miksi pyydät toista vaihtamaan sinun jalustimet? Minä vahdan aina itse, en vaivaa toisia, tuollainen aiheuttaa muille lisätöitä.”

Ei mulla ole jalkkareita, mutta omia huopia. Jos hevonen jatkaa mun huovalla, niin saa jatkaa. Eikä seuraavan ratsastajan tarvi stressata sen huovan kanssa, kyllä se vastaan taas tulee. Pahimmassa tapauksessa pyörii käytössä pari päivää, vaikka en itse oliskaan tallilla. Tämä on siis ihan luvallista sillä tallilla missä olen.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: Tim 
Päivämäärä:   9.8.24 20:14:21

Ymmärrän hyvin omat jalustimet, jos niiden vaihtoon ei mene sen enempää aikaa. Tosiaan jos on hyvin pieni tai hyvin suuri jalkaterä, ne keskimääräiset ei ole hyvät, vaikka useimmille ovat sopivat. Myös polvivaivat ym yleisiä.

Omaa satulahuopaa en ymmärrä. Millä tavalla se parantaa suoriutumista?

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   9.8.24 20:30:30

meidän tallilla ope naurais pihalle jos joku kysyis saako vaihtaa jalustimet tai ohjat tai mitä hyvänsä. omaa huopaa saa käyttää ja hoitajat saa tuoda omia päitsiä ja harjoja, mutta ei mitään muuta. kamat on tallin puolesta sovitettu hyviksi ja niillä ratsastetaan. toki meillä on muutenkin aika tiukka meno.. mm. kaarrosta lähdetään liikkeelle aina vasta kun kaikki on valmiita ja kaartoon + selästä alas tullaan kaikki yhtäaikaa vasta kun siihen on lupa. jalkkareita ym ei todellakaan säädellä kävellessä jne :DD

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   9.8.24 22:10:24

Pahasti polvi- ja lonkkavaivaisena en pysty ratsastamaan ilman kipua kuin tietyillä jalustimilla. Silloin kun kävin ratsastuskoulussa niin vaihdoin aina omat jalustimet. Onneksi nykyään on oma.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   9.8.24 23:35:07

joku, miksi käyt noin paskalla tallilla?

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.24 00:20:54

Jokun käymällä tallilla meno kuulostaa olevan asiallista ja toimivaa. Miten tuosta saa väännettyä paskan paikan??

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.8.24 01:03:03

C, ei vaan ne joilla omat jalustimet tulee muita ennen kaartoon. Siinä mennään kuitenkin loppukäyntejä.

Muut varusteet kielletty ja omiin jslustimiinkin tarttee jonkun syyn.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.8.24 09:27:19

... no jos kysymykseen vastataan noin rumasti, niin aika paskalta paikalta kuulostaa.
Kuulostaa muutenkin ihan liian possujonopaikalta mun makuun. Tykkään itse kouluista, joissa opetetaan omatoimisuutta, toki jonkinlaiset rajat pitää olla, ettei ihan hulluksi touhu mene.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.8.24 09:37:29

Meidän suurin osa vakkareista vaihtaa estetunnille omat jalkkarit ja hihnat.
Syynä on ihan tallin paskat hihnat, usein eriparia jolloin reikävälit erilaiset, jostain syystä jotain 145 155 hienoja, joita tällainen 160cm joutuu sitten Kääriä kierteille, jalustinkumit aina ihan sileet ja muniauhat perstuneet.

Ite pitkään sitkuttelin tallin varusteilla, mutta kun parin vuoden aikana kaks kertaa katkesi jalustinhihna kesken ratsastuksen ja toisella kertaa nimenomaan esteen päällä, niin päätin etten enää riskeeraa. Molemmilla kerroilla olin hyvässä tasapainossa eikä mitään sattunut, mutta jos olisi katkennut vaikka hevosen kieltäessä tai muuten pois tasapainosta ollessa, niin olisi varmasti tullut ihan turha tippuminen.

Meillä tiukka sääntö, että oman tunnin sisällä pitää vaihdot tehdä ja siitä kyllä pidetään kiinni.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   10.8.24 09:50:52

paikka ei ole paska vaan kaikki noudattaa samoja (tiukkoja) sääntöjä ja kaikessa mennään turvallisuus edellä. ei ole turhaa vääntöä mistään asioista kun säännöt on selkeät ja niitä ei kukaankyseenalaista.

olen käynyt myös toisenlaisella tallilla jossa sai toimia hyvinkin vapaasti ja oli itselläkin sopeutumista nykyisen paikan menoon, mutta loppupeleissä kallistun kyllä nykyiseen paikkaan. täällä ei ole myöskään minkäänlaista suosimista tiettyjen ratsastajien hyväksi ja myöskin hevoset huolletaan ja hoidetaan äräettömän hyvin.

  Re: Omat jalustimet rats.kouluun

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   10.8.24 11:25:18

Talleilla ja ratsastuskouluilla on tosi paljon eroa ympäri Suomen. Varmasti paikan käytäntöihin vaikuttaa montako ratsukkoa on tunnilla, kuinka kokeneita, onko aikuisia vai lapsia, onko kentällä/maneesissa muita saman aikaisesti jne. Meillä on pääosin kokeneiden aikuisten pienryhmä tunteja, meistä suurin osa käy väh. 2krt viikossa, joten me ollaan sekä keskenämme että opeille hyvin tuttuja. Meillä säätäminen tarpeen mukaan on toistaisesti aina ollut ongelmatonta. Oma ryhmäni yleensä aina myös päivän vika, joten vaihtelusta ei ole vaivaa muille, kun kukaan ei kuitenkaan ratsasta mun jälkeen.

Useilla talleilla kokeneimpien tunneilla annetaan enemmän siimaa ja ollaan itsenäisempiä. Mitä nuorempia tai kokemattomampia ratsastajia, sitä tärkeämpää on selkeät rutiinit ja mahdollisimman vähän säätöä.

Mahdollisuus tai kielto vaihtaa jalustimia ei ole mun mielestä vielä mikää erottava tekijä sille onko paikka hyvä vai huono. Tärkeintä on, voiko open/yrittäjän kanssa käydä keskustelua varusteista, ja että ne on sit kans ehjät ne jalustin hihnat ja jalkkarikumit yms.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.