Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Käyttö? 
Päivämäärä:   8.8.24 09:00:22

Käytättekö säännöllisesti hikoilevalle hepalle ja mitä valmistetta? a

kuureina vai säännöllisesti?

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   8.8.24 09:34:23

Elektrolyyttiä annetaan tarpeen mukaan ihan ympäri vuoden, ei muuten vain kuureina :) Kuumilla keleillä ja hikoilun jälkeen. Esim. BH:n elekrolyytissä hyvät pitoisuudet ja ok hinta, kaikille ei tosin maistu.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   8.8.24 09:36:58

Korvaako Himalajan suola + ruokosokeri kalliit kaupan valmisteet? Tai siis mitenköhän lähelle tällä yhdistelmällä pääsee?

Itse käytän green stallionia silloin tällöin ja enimmäkseen jos on helle tai rankempi treeni.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.8.24 09:41:14

Jättäkää ne kalliit purkit kauppaan ja ostakaa merisuolasäkki.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   8.8.24 09:43:11

Cavalorin jauhemainen elektrolyytti käytössä varmaan jo 10 v. Maistuu, ei liikaa sokereita. Liukenee nesteeseen heti. Annan joka päivä vähintään vähän. Kun hikoilee niin enemmän .

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 09:47:11

Cavalorissahan vasta sokeria onkin.

Elektrolyyttiä tai suolaa tulisi antaa jatkuvasti, koska nuo hivenaineet tarvitaan kehossa nestetasapainon ylläpitoon ja se nestetasapaino on silloin suorittaessa tärkeää, ei sen jälkeen. Sitten kesällä tai muuten rankan treenin jälkeen voi antaa enemmän, kun kulutuskin on ollut suurempaa, jotta niitä suoloja yms on sitten taas seuraavaa päivää tai kertaa varten.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 09:47:30

Suurin osa elektrolyyttivalmisteista on käytännössä vaan suoloja ja sokeria, joten ite jätän kalliit litkut kauppaan ja syötän merisuola+pansuola ja no pari grammaa sokeria saa sitten mashista jolla maustetaan vesi.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Käyttö? 
Päivämäärä:   8.8.24 11:03:09

Paljonko annatte merisuolaa päivässä? Normikokoiselle hevoselle? Itse annan varmaan liian vähän ennemmin kuin liikaa...

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 11:05:25

Mun saa ruokalusikallisen ruuassa ja kesällä lisäjuottovesi on isotoonista vettä, eli siinä on lisää. Lisäksi suolakivi.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   8.8.24 11:09:35

Hevosen peruskulutus,vaikka se ei liikkuisi metriäkään on 5g/100kg/vrk.
Huoletta voi antaa suolaa hevoselle 2rkl päivässä ja sitten hikoilun mukaan lisää

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.8.24 11:10:02

Lähettäjä: Käyttö?
Päivämäärä: 8.8.24 11:03:09

Paljonko annatte merisuolaa päivässä? Normikokoiselle hevoselle? Itse annan varmaan liian vähän ennemmin kuin liikaa...

Puolisen desiä laihassa mash-vedessä

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Hohhoh 
Päivämäärä:   8.8.24 11:57:35

Lukekaa tarkkaan mitä ne sisältää.
Joissain on esim. rautaa eikä juuri lainkaan natriumia.
Natrium on se mistä pulaa, muun saa heinästä ja kivennäisestä.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   8.8.24 12:22:34

Ell:n vinkin mukaan mennään eli pan-suola (tai vastaava) ja merisuola sekaisin. Paljon edullisempaa kuin nättiin purkkiin pakatut elektrolyytit.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Käyttö? 
Päivämäärä:   8.8.24 17:24:47

Pan suola? Eikö näissä ole myös jodia? Merisuolaa olen antanut pelkästään, mash veteen sekoitettuna jossa kauhallinen pellavaa samalla. Öljyjä olen ruokiin myös lisännyt mutta pitäis se e-vitamiini huomioida etenkin talvella jos ei saa sitten tuoretta. Klinikalla sain ohjeeksi puoli desiä rypsiöljyä/vrk. Tuntuu aika pieneltä määrätä.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Olli 
Päivämäärä:   8.8.24 20:40:16

NAF electro lytes käytössä ollut jo pitkään, säännölllisesti.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 23:31:19

Eipä se pan suolan jodimäärä ole hevoselle juuri mitään. Jos se on jotain 2,5mg/100g ja hevosen päivätarve on n. 1-6mg niin tuskinpa kukaan syöttää yli 200g pan suolaa hevoselle päivässä.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.24 23:57:04

Merisuolaa ja Selitin mineraalisuola minulla käytössä

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   9.8.24 00:24:17

2rkl merisuolaa saa päivässä, isomman rasituksen jälkeen lisäksi myös b-vitamiinia

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Nihilisti 
Päivämäärä:   9.8.24 15:24:47

Kaikki elektrolyytit ovat periaatteessa hyvin vesiliukoisia.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 15:50:57

"Jättäkää ne kalliit purkit kauppaan ja ostakaa merisuolasäkki."

Toki antaisin ihan vain suolaa, jos hevonen vain suostuisi syömään sitä.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 15:52:56

No eikö hevonen juo suolavettä, jos sinne laittaa vaikka mashia makua antamaan?
Jos ei pelkääkin suolavettä?

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 15:55:17

Jos pitää suola sekoittaa mashiin niin eikö se ole sama antaa elektrolyyttiä, jonka hevonen syö? Esim vilja-allergiselle on helpompi löytää elektrolyytti kuin mash.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 16:07:24

"Jos pitää suola sekoittaa mashiin niin eikö se ole sama antaa elektrolyyttiä, jonka hevonen syö? Esim vilja-allergiselle on helpompi löytää elektrolyytti kuin mash."

Juuri näin. Jos sen suolan kyytipojaksi täytyy laittaa sitä ja tätä ja tuota, että hevosen sen suostuu nielemään, niin silloin on helpompaa, fiksumpaa ja halvempaakin ostaa se "kallis purkki" ja antaa siitä, jos se maistuu hevoselle. En ainakaan itse halua syöttää yhtään mitään tarpeettomia masheja ja mössöjä enkä kaipaa yhtään enempää rehusäkkejä pyörimään jalkoihin (täysihoitotallilla kun ei ole mitenkään rajattomasti tilaa rehuillekaan), niin en näe mitään syytä ryhtyä kikkailemaan suolan ja mössöjen kanssa, jos jokin valmis elektrolyyttisekoitus pienessä purkissa menee alas sellaisenaan.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.8.24 17:09:36

No lähinnä siis ajattelin, jos käytössä lisäjuottoon muutenkin mash tai heinäpelletti tai mikä vaan, niin samassa juomassa se normaali suolakin menee eikä tarvitse ostaa erikseen elektrolyyttiä.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   9.8.24 19:34:08

Älkää tuhlatko rahoja elektrolyyttiin.

Hevonen hikoillessaan menettää suurimmaksi osaksi suoloja. Suolan tarve voi olla runsaassa hikoilussa jopa 1dl! Tätä ei elektrolyytit korvaa millään eli annettava merisuolaa.
Lisäksi hikoillessa häviää kalsiumia magnesiumia ja kaliumia vähissä määrin. Nämä saadaan parhaiten pan-mineraalisuolasta joka sisältää nämä hikoilussa häviävät elektrolyyteiksi kutsutut mineraalit.

Eli parhain elektrolytti on sekoittaa merisuolaa ja pansuolaa puolet ja puolet, tai mahdollisesti pansuolaa suhteessa vähän vähemmän.

Toinen vaihtoehto on lisätä pikkusen kalkkia ja magnesiumia päivittäiseen ruokitaan (kaliumia hevonen saa ruokinnasta jo muutoinkin yli tarpeen) ja antaa lisäksi merisuola hikoilun mukaan, tai lisätä hikoilun jälkeen nuo suolat magnesiumit ja kalkit mashveteen.

Kaupan elektrolyytit sisältävät pääsosin glukoosia eli hedelmäsokeria ja makuaineita, kyllä ne mineraalejakin toki sisältävät, mutta miksi maksaa 20e sokerista ja värikkäästä purkista ja hyvästä tuoksusta kun pansuola maksaa 3euroa, merisuola vielä vähemmän.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Roope 
Päivämäärä:   9.8.24 20:38:38

Jos lisää kalkkia ja magnesiumia voi vääristää ruokinnan ca:p sekä ca:mg suhdetta…jos se nyt alunperinkään oli oikein.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   9.8.24 23:55:43

^ tämä on totta. Siksi se kannattaakin ottaa ruokintalaskelmissa huomioon, antaa pikkusen enemmän esim kesäisin hikoilun vuoksi kuin päivittäinen tarve olisi. Näin ne saa laskettua siinä oikeassa suhteessa toisiinsa, sekä muihin mineraaleihin.

Sehän on tietysti jokaisen oma valinta mihin sen rahansa työntää, vaikka kalliiseen sokeriin. Tosiasia on se että hevonen tarvitsee suolaa. Pelkällä elektrolyytillä se ei kauaa urheile. Yhtäläinen suolan tarve on ihmiselläkin hikoillessa.

Itse olen pistänyt tilkan siirappia ruokaan niin on maistunut.
Lisäksi olen reippaan treenin jälkeen varmistanut hevosen juomisen jollain makuvedellä, on se sitten täysrehupelletistä tehty tai sitten siirappia, pääasia että maistuu. Hikoilu on runsasta helteellä, hevonen kuivahtaa suhteellisen nopeasti jos ei saa riittävää nesteytystä, sekä suoloja. Pelkkä suolakivi ei riitä hevoselle suolan saantiin, tai sitten siitä pitäisi pureskella isompia paloja päivittäin.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: Käyttö? 
Päivämäärä:   10.8.24 17:19:53

Merisuolaa olen siis antanut ja taidan tuota Pan suolaa alkaa vähä lisäämään joukkoon. Näistä elekteolyyteistä ei kokemuksia ja ko rahalle muun kohteen löydän.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   10.8.24 19:56:11

Mä annan aina aamulla 1rkl ja illalla toisen ruokiin sekoitettuna. Laitan suolan liukenemaan pellavan ja melassileikkeen joukkoon, samoin kuin kivennäisenkin. Jos ollut rankka rasitus, niin sitten saa suola-melassiseos-vehnälese -vettä. En ostele valmiita masheja.

  Re: Elektrolyyttivalmiste

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.8.24 21:30:06

En säännöllisesti käytä muuta kuin merisuolaa ruokaan.
Jos kunnon hiki tulee ja nirso paksukainen pitää saada juomaan, niin Hippolytin elektrolyytti kelpaa kaikille ilman maustamista mäsheillä.
Siinä ei ole sokeria, mut jostain syystä hevoset pitävät siitä tosi paljon.
Muuten en fanita kys firman tuotteita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.