Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.24 08:40:52

Millaisia sykkeitä teillä on ihan perus koulutunnilla? En orjallisesti seuraa, mutta kun on tuo Polar kädessä, niin ihan mielenkiintoista katsoa. Mulla on yhtäkkiä syketaso alkaneet laskea. Ennen pyöri helposti pitkissä laukkapätkissä jopa 160-170 huitteilla. Nykyisin hädin tuskin 140. Aiemmin ratsastin 1-2 kertaa viikossa. Nykyisin 3-4 eli ei merkittävää muutosta. Muut liikunnat kuten juoksu ja kävelylenkit ennallaan.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 09:07:50

Sykse laskee koska ratsastus on nyt enemmän rutiinia etkä jännitä selässä. Syke on korkea jännityksen takia ratsastuksessa.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: Bib 
Päivämäärä:   8.8.24 09:21:52

Mulla on laukassa aina jotain 140-160, mutta yleensä lähinnä esteillä, riippuen myös kuinka paljon täytyy ko hevosta ratsastaa eteen. Mä en koe että itselläni olis jännityksestä kyse, mulla nousee sykkeet juostessakin 150-160 enkä mitenkään jännitä juoksemista.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   8.8.24 12:04:52

Olen ratsastanut koko elämäni, enkä koe jännittäväni. Esteillä syke nousee, sen tunnen jo fyysisestikin.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 12:14:54

No ootko varma että se mittari näyttää oikein? Onko sulla sykevyö?

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: Tipu 
Päivämäärä:   8.8.24 12:19:52

Pelkästään kellon antamaan (rannemittaus) lukemiin ei kannata luottaa, vaan kannattaa tarkistaa sykevyöllä, että lukemat pitävät paikkansa. Itselläni Polarin kello saattaa antaa ennemmin korkeammat kuin matalammat sykkeet lajeissa, joissa kädet heiluu paljon.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   8.8.24 12:26:47

mulla taas polarin rannekello saattaa yhtäkkiä jättää sykkeet 90-115 tasolle todella rankassakin juoksutreenissä, jossa oikeet lukemat on 155-175 pinnassa.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.24 13:30:39

Jos mittaat sykkeen ranteesta, niin onhan kello varmasti oikeassa kohtaa, tarpeeksi tiukalla, olet pessyt sen eli se mittauskohta varsinkin on puhdas ja myös ranteesi on puhdas? Koska muuten voi näyttää väärin.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.8.24 13:52:52

Itellä on sykevyö kans usein käytössä kun ratsastan ja kello tallentaa. Kova reeni ravissa ja laukassa menee toisinaan ihan hiit-tasolle eli sykkeet on jossain nelos-vitos-tasollakin. Sitten taas kevyt hölkkäily ehkä syketasolla 3. Kun aloitin lenkkeilyn ja oheisliikunnan, sykkeet ei nouse ihan niin nopeasti mutta lopulta nousee kuitenkin. Itellä pieni sydän ja olen pienikokoinen, ja vaikka urheilen paljon niin nousee sykkeet nopeasti.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 14:33:47

Ennen oli polarin kello, maksimisykkeet sen mukaan helposti yli 200 kouluvalmennuksen aikana. Nykyisin kädessäni on Garmin ja sen näyttämät maksimisykkeet jää ”vain” ~190bpm kouluvalmennuksessa.

Juostessakin näiden molempien kellojen mukaan mennään sinne 170-190bpm, Garmin alapäässä ja Polar yläpäässä. En toki jaksa juosta edes kilometriä, mutta kumminkin.

Tuskin näyttävät oikein :D

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.8.24 15:22:58

Valitettavasti rannesykemittaus on hyvin epäluotettava silloin, kun kättä joutuu kannattelemaan, ja silloin kun käsi on puristuneena nyrkkiin. Itse käytän pyöräillessä, juostessa, hiihtäessä ym. sykevyötä, ja sen tulos on aivan eri kuin rannesykemittauksen.
Optiseen mittaukseen perustuvaa rannesykemittausta häiritsee kaikki - käden jännittyminen, käden nostaminen, käden heiluminen, käden puristaminen nyrkkiin, hikoilu, vaatteet ja ihan jo ranteen etäisyys sydämestä. Sillä saa kyllä karkean trendin siitä nouseeko syke vai laskeeko se, mutta tarkkoja lukemia sillä ei saa.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.8.24 16:51:11

Mulla Garmin mittaa ranteesta ja lisäksi mulla on siihen sykevyö, jota en enää juuri käytä, koska olen todennut rannemittauksen antavan jokseenkin samoja arvoja.

Minulla on aina ollut korkea syke (olen käyttänyt sykemittausta siitä lähtien kun laitteita tuli enemmän saataville eli jotain 25 vuotta, nyt ehkä viides kello menossa) ja syke nousee enimmillään yli 190 ratsastaessa. En pelkää enkä jännitä, olen ratsastanut 30 vuotta :D

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   8.8.24 21:58:53

Ranteesta polarilla mitattu viimeisin valmennus missä työstettiin paljon esim laukkaa, näytti maksimisyke 140. Joskus vuosi sitten on näyttänyt 180 ja siltä se silloin tuntuikin (henkinen kuormitus tapissa + burn out päällä). Myös sykevyöllä mitattuna perus koulutreeni valmentajan kanssa nousee max 150 sykkeisiin. Tosin mulla oma lääkitys vaikuttaa sykkeisiin laskevasti eikä edes oikein päästä hälyyttäviin lukemiin.

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.8.24 01:21:59

Viimeksi tunnilla, missä ravattiin paljon harjoitusravissa tehtäviä, keskisyke (Suunnon mittaamana ranteesta) oli 129. Oli painostava ja kostea päivä, joten syke hiukan keskimääräistä tuskaisempi :P

  Re: Sykkeet ratsastaessa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 11:38:00

Mulla on hyvä peruskunto ja juoksen helposti 10km lenkkejä perusvauhdilla.

Keskisykkeet ratsastaessa yleensä 135 paikkeilla. Maksimit noin 195. Olen 42v ja treenaan kouluratsastusta vakavissani, amatöörinä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.