Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  50g ulkoloimi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.24 13:38:43

Pohdin tässä syksyn loimia. 0g ja 100g löytyy, mutta pohdin, ostaako toinen 0g (kun ei ehdi useinkaan kuivua seuraavaksi päiväksi) vai onko parempi ostaa 50g loimi? Oletteko kokeneet tämän "välimallin" pikkutoppaloimen hyödylliseksi?

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   7.8.24 13:40:58

Joo, tykkään itse laittaa 5-10 asteen keleihin hevoselle sen

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 13:42:08

Jos hevosta tarvii paljon loimittaa niin sillon tuo 50g hyvä. Meillä 0g kun menee liian kylmäksi syksyllä mutta 100g vielä liian lämmin niin 50g ollut käytössä. Mut jos hevosta loimitetaan vaan sillon tällön niin voi olla vähän turha.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   7.8.24 13:42:11

Menee samaan kategoriaan 0g ja 100g kanssa. 0g on toki helpoin pestä ja kuivattaa. Oon ostanut noita kyllä jos sopiva ale sattuu kohdalle kuten muitakin loimia. On myös 80g loimia. Kaikkia käytän syksyn pahimmilla sateilla.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.24 13:46:23

"Jos hevosta tarvii paljon loimittaa niin sillon tuo 50g hyvä. Meillä 0g kun menee liian kylmäksi syksyllä mutta 100g vielä liian lämmin niin 50g ollut käytössä. Mut jos hevosta loimitetaan vaan sillon tällön niin voi olla vähän turha."

Tätä juuri pohdin. Muistaakseni aina kevään ja syksyn tullen ollut vaikeus tietylle kelille, kun 0g liian vähän ja 100g vähän liikaa.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:21:52

0g on tosi kylmä jos ei hevosella ole kunnon turkkia, syksyllä ei tosiaan vielä ole. Kunnon karvaturrille se riittää räntäsateen suojaksi eikä ole liian kuuma.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.8.24 14:39:53

Käytännöntasolla ei kyllä ole juuri nimkeksikään eroa 50g ja 100g loimissa. Pelkästään merkkien välilläkin niin paljon eroa että jonkun merkin 100g saattaa olla ohuempi kun toisen merkin 50g tai 80g.

Mulla on 0g, 50g, 80g ja 100g näitä ohuempia loimia. Käytännössä 50g, 80g ja 100g pidän tismalleen samoilla keleillä eikä niistä juuri huomaa eroa.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:46:58

Mulla on 50g, jota voi käyttää toisena vaihtoehtona sekä 0g että 100g. Syksyllä musta se 50g on kivempi kuin 0g, jos ei vielä ole sisäloimea, mutta esim sataa. 0g painuu kiinni ja veden kylmyys hohkaa läpi, jolloin se 50g on kivempi. Mulla on HW 50g ja 100g ja kyllä niissä on aika iso ero, sen verran paljon, etten laittaisi 100g syyssateeseen +10 asteeseen enkä 50g pakkaselle, mutta toisinpäin ne kyllä menee.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:49:11

ostaisin 0g ja alle villaloimi jos ei ole karvas. Meillä on 0g ja 150g. Pitkälle -10 pakkasiin asti käytetään 0g loimea jossa alla villaloimi. Ja loimitetaan vaan kun tuulee tosi paljon. 100g loimi sittenkun tulee muuta kun vettä taivaslta

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 14:54:05

Ainoa vaan että hoitotalleilla on yleensä yksi päälle yksi pois loimitus. Ei ne ala pukea villaa alle. Ja villa muutenkin kahnaa karvaa, ei sovellu kuin kuivatuksen ajaksi.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   7.8.24 15:57:55

Mulla on nykyään 0g loimia syksylle useampi ja sitten kun kylmenee, lisään vaan linerin. Linerit helpompi pestä ja pitää ulkoloimen vuoren puhtaana (ei tarvitse pestä niin usein ja vedenpitävyys säilyy)

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 16:25:07

ei meillä villa kahnas karvaa. Se on meillä loimista just se mikä on eniten käytössä. Kylminä öinä tallissa, sadetakin alla, traikussa, kuivatuksessa jne.

Meillä omatalli pihassa jossa vaan omat niin sen takia totatäyshoitotallien loimituksia ei tullu mielee….

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 16:56:17

50g on mun käytetyin loimipaksuus. menee sellaisenaan syksyllä ilman sisäloimea ja pitkälle talveen sitten sisäloimen kanssa. yleensä kesäsateet niin lämpimiä etten laita mitään loimea ja sitten jos on kylmä niin 0g tuntuu tosi kylmältä. talvella -10 eteenpäin laitan paksumpaa ulkoloimea.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 17:32:25

Mun hevosella on myös HW:n 50g ja 100g ulkoloimet ja näissä on selvä ero paksuudessa. Näille on eniten käyttöä ja olen miettinyt toisenkin 50g loimen ostoa syksyksi. Ohutta 0g sadeloimea käytän lähinnä alkusyksystä tuulitakkina tai tihkusateessa ja keväällä sisäloimen päällä suojaamassa.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 18:19:02

Linerit on näin tallityöntekijän näkökulmasta syvältä, itse arvostan jos omistajat täyshoitotalleille ostaa vaan ne eri paksuiset loimet. Omassa tallissa toki tehköön jokainen mitä haluaa.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: Pos 
Päivämäärä:   7.8.24 21:02:06

Mulla käytetyin, kylmällä loppukesän/alkusyksyn sateella kun on vielä kesäkarva, syksyllä hyvä, talvella räntäsateella hyvä, siihen mennessä on jo paksu karva, pakkasella en loimirakaan. Ja keväällä kun kesäkarva vaihtunut on myös hyvä sateella. Eli menee oikeastaan aina.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 21:06:50

"Linerit on näin tallityöntekijän näkökulmasta syvältä, itse arvostan jos omistajat täyshoitotalleille ostaa vaan ne eri paksuiset loimet."

Onko ne siis painavia vai miksi? Mulla on ollut hevosia kymmeniä vuosia eikä koskaan yhtään lineria :D

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   7.8.24 21:32:07

Hmm, kysyin tallityöntekijän mielipidettä ennen kuin tilasin uudelle hevoselleni loimia ja hän jopa suositteli hankkimaan loimen eri paksuisilla linereilla.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: Lo 
Päivämäärä:   7.8.24 21:46:44

Vuoreton sadeloimi ja ohut vuorellinen plus paksumpi ulos pakkasilla

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   7.8.24 22:33:42

Samoin meilläkin tuo 50 g loimi on ehdottomasti käytetyin loimi. Trinity 50 g on tosi hyvä malliltaan, mutta painaa märkänä kamalasti. Täytyykin tutustua tuohon HW 50 g, Bravoa ei taida siinä paksuudessa olla?

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.24 22:50:58

HW:n 50g on ehdoton suosikki. Menee juuri nyt kun alkaa painumaan alle +5 ja pyörii nollassa.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 23:11:13

50g Bravoa saa vain paketissa, jossa tulee loimen lisäksi pari lineria. Mulla on pari vuotta sitten ostettu vaaleansininen Amigo Plant Dyed, tässä vastaava 1200D kangas kuin Bravossa. Horzella näyttäisi yhä olevan tätä myynnissä.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: Tintti 
Päivämäärä:   7.8.24 23:27:46

Itsekin käytän mielummin linereita kuin ostan kaapit täyteen eripaksuisia loimia.
Se vuoreton loimi myös kuivaa nopeammin kuin paksu, on riittänyt hyvin kaksi 0g kuoriloimea koko syksyn.
Toinen kuivumassa, toinen päällä ulkona ja linerin paksuus sitten kelien mukaan.
Meillä laitetaan oveen valmiiksi loimi mikä menee aamulla päälle, laitan linerin valmiiksi kiinni joten aamutallissa ei ole kuin nakata päälle.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 00:11:38

mikä on edes lineri?

t.hevosilla neljä loimea per nenä, vuoreton sade 0g, 150g, 300g ja villaloimi…

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: On-ni 
Päivämäärä:   8.8.24 12:01:49

Liner eli irtovuori paras.
Helpoin pitää puhtaana, voi pestä itse koneessa kotona eikä kulu kuoriloimen vedenpitävyys.

Ehkä tallityöntekijän kannalta ärsyttävä pukea kun tulee tupla etukiinnitys mutta muuten pelkkää hyvää.

Peseppä tosta 400g toppaloimi ku likainen…helpommin peset irtovuoren eikä lopu vedenpitävyys.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.24 12:15:23

Linerin kanssa mun kokemus on, että ne on aina rullalla jostain, vetää loimia kun ei asetu samalla tavalla, loimien viikkaaminen on vaikeaa, kun lineri ei pysy paikallaan jne. Voihan se olla, että on väärän kokoisia linereita tai jotain muuta ns vikaa ja voisi toimia paremminkin. Mutta joo, itse en tykkää, vaikka teoriassa onkin hyvä idea.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: No niin 
Päivämäärä:   8.8.24 17:56:36

50 g on käytännöllisempi kun 0g. Meillä noita muutama jos kastuu.
En sillai ymmärrä irtovuorellista kun päälikangas menee rikki ja siksi pitää hankkia uusia loimia. 2-4 vuodessa. Pidän pakkasella ulkoloimea myös tallissa kun siellä on niin kylmä. Yleensä yöllä on kylmempi kun päivällä.

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.8.24 10:48:48

Hengittääkö noi ulkoloimet oikeesti niin hyvin et niit voi pitää 24h?

  Re: 50g ulkoloimi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.8.24 13:01:41

No jos niitä voi pitää 16h niin voi pitää myös 24h. Kyllä se hiostavuus tulee esiin jo alle tunnissa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.