Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.24 18:35:23

"Muutenkin ihmiset miettii miten saavat hevosen elätettyä."

Kyllä vain! Ainakaan minä en vain näe mitään syytä siihen, miksi vastaus tähän kysymykseen olisi, että "tallinpitäjän kustannuksella". Kaikki kallistuu koko ajan ja suunnilleen kaikki yritykset nostavat hintoja. Mutta niiden pienituloisten tallinpitäjienkö sitten pitäisi toimia asiakkaidensa hevosharrastuksen mahdollistajina oman toimeentulonsa kustannuksella?

Jos asiakkaalla ei ole varaa pitää hevosta, ongelman ratkaisu on se, että sitten hän ei pidä hevosta. Ongelman ratkaisu ei ole se, että jo valmiiksi soikeiksi venyneet tallinpitäjät venyvät vähän lisää ja katsovat kaiken läpi sormien.

"Mutta tähti-rakas, tuossahan on kyse törpöistä ihmisistä, jotka eivät osaa käyttäytyä tallin sääntöjen mukaan."

No totta kai on. Ja vuokraajien ynnä muiden "asiakkaiden asiakkaiden" myötä riski niihin törppöihin pyörimässä pitkin tallia kasvaa ihan helkkaristi. Ymmärräthän, ettei tarvitse olla kuin keskimäärin yksi vuokraaja per hevonen, niin tallilla pyörivän porukan määrä on jo kaksinkertainen verrattuna siihen tilanteeseen, että tallilla kävisi vain hevosen omistajia? Puhumattakaan, jos on näitä kymmenen hevosen vuokraajaruletin pyörittäjiä ja omalla hevosellaan tunteja antavia tyyppejä. Ja tosiaan jokainen henkilö, joka ei ole tallinpitäjän oma asiakas, on myös omia asiakkaita isompi riski, koska niitä "asiakkaiden asiakkaita" tallinpitäjä ei ole valinnut.

Ja siitä taas puolestaan EI ole kyse, etteikö niistä säännöistä voisi muistuttaa, pitää kiinni ja antaa vaikka huomautuksia tai varoituksia. Mutta tämähän on kaikki taas sitä täysin ylimääräistä, korvauksetonta ja lisäksi usein vielä stressaavaa työtä. Jos olet perustanut yksäritallin etkä ratsastuskoulua, ei ole kiva tilanne, jos huomaat tallissasi yhtä kaikki pyörivän vaihtuvaa sakkia kuin pienessä ratsastuskoulussa ja joutuvasi niitä sitten vahtimaan ja muistuttelemaan kuin alkeiskurssilaisia. Etenkin jos tosiaan tästä ei ole itsellesi mitään taloudellista hyötyä tai lisätuloa vaan pelkkää haittaa.

"Eli oliko ihan oikeasti koko ajan kuitenkin vain kyse siitä että tallinpitäjän sielua kiristää kun valmentaja tulee ja laittaa rahoiksi HÄNEN maneesissaan ja menisi sekin muualle valmentamaan ja perustaisi oman maneesin niin tietäisi ja nyt vaan hyötyy muiden työstä ja ja ja ja."

No. Jospa joku teikäläisistä vihdoin vastaisi näihin kysymyksiin, että jos parturi-kampaajan tiloihin tulee aina lauantaisin myös kosmetologi ottamaan vastaan asiakkaita, niin onko sitten niin, että jos kampaaja tahtoo jonkin korvauksen tästä tilojensa käytöstä, niin hänen sieluaan vain kiristää, kun muu laittaa rahoiksi HÄNEN tiloissaan ja hyötyy jajaja? Tai jos sinne kaupan tuulikaappiin haluaisi joku korvauksetta ängetä myymään niitä liittymiään eikä kauppias oikein tykkää, niin siinäkin sitten varmaan spekuloitte, että kauppiaan sielua vain kiristää, kun joku hyötyy HÄNEN tiloistaan, vai mitä?

Ai ettekö? Pidättekö kaikissa muissa tapauksissa kuin talliyritysten kohdalla sittenkin ihan normaalina, että yrittäjä voi haluta korvausta, jos hänen tilojaan käytetään liiketoimintaan? Voisitteko sitten jossain vaiheessa katsoa peiliin ja miettiä, mitä ihmettä se kertoo, että talliyritysten kohdalla tämä ei kuitenkaan ole mukamas normaalia vaan sitten aletaan tuutata tätä "kateellisen ahneen rahastajan sielua kiristää" -roskaa?

Kaikkein järkyttävintähän tässä on se, että monella muulla yrittäjällä olisi huomattavasti tallinpitäjiä paremmin varaa ottaa tiloihinsa hyvää hyvyyttään pyörimään ylimääräisiä pikkubisneksen pyörittäjiä. Silti heiltä ei tällaista hyväntekeväisyyttä edes odoteta vaan nimenomaan niiltä usein hyvin pienituloisilta tallinpitäjiltä.

Kyllähän tämän asian voi niinkin päin kääntää, että niinkö paljon sen tallinpitäjän saamat pennoset jonkun sielua tosiaan kiristävät, että on pakko yrittää vaikka väkisin kiistää tallinpitäjän oikeus toimia normaalin yrittäjän tavalla ja ottaa rahaa ihan samantapaisista asioista, joista muutkin yrittäjät rahaa ottavat?

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.8.24 18:53:55

Minä en ole antanut vuokrata enkä pitää tunteja. Valmennukset niin, että asiakkaan yksäri oman valmentajan kanssa pk, mutta ryhmätunteja ei pidetä.

Puoliylläpitäjät ok, kunhan ovat aidosti puoliylläpitäjiä eivätkä haiskahda vuokraajilta. Ratsuttaja ok, kun on ns hevosalan ammattilainen, jolla y-tunnus ja vakuutukset.

En halua tallilleni pyörimään ylimääräisiä enkä muodostuvan minkäänlaista tulonhankintakuviota, koska niissä joku aina innostuu liikaa ja alkaa esim tekemään asiakashankintaa tai organisoimaan jotain sessioita.

Autan /katson asiakkaitani ihan ilmaiseksi. Jos toivovat jotain valmentajaa, järjestelen heidän kanssaan.

Ei ole kukaan valittanut ja tallissa on rauha.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.8.24 19:23:50

X:n systeemi kuulostaa hyvältä ja lisäksi hän sanoi tärkeän sanan: rauha.

Nythän tästä asiasta on keskusteltu vähän niin, kuin kyse olisi vain tallinpitäjän itsekkäistä vaateista ja vain hänen bisneksensä suojelemisesta. Kysehän on todellisuudessa kuitenkin myös asiakkaiden harrastamisrauhasta.

Olen itsekin ollut tallilla asiakkaan ominaisuudessa joskus ja tiedän hyvin, etteivät ne vuokraajat ja muut ylimääräiset seassa pyörimässä ole muille asiakkaillekaan vain kiva juttu. Pahimmillaan se jopa horjuttaa tunnetta talliympäristön turvallisuudesta, kun et tiedä, ketä kaikkia siellä tallilla oikein hiippailee.

Kyse ei siis oikeasti ole siitä, että vastakkain olisivat vain asiakkaan toiveet ja tallinpitäjän intressit, vaan kyseessä ovat myös yksittäisen asiakkaan toiveet vastaan muiden asiakkaiden toiveet ja oikeudet. Onko yksittäisillä asiakkailla oikeus tehdä tulonhankintaa muiden asiakkaiden talliviihtyvyyden ja harrastusrauhan kustannuksella, ja salliiko fiksu tallinpitäjä tämän?

Omallakin tallillani pahin ratsastusalueiden käyttöön liittyvä konflikti, jota olen joutunut selvittämään, oli ylläripylläri hevosenomistajan ja erään toisen hevosen vuokraajan välillä. Kyllähän se vähän laittoi miettimään, kun katselen kiihtynyttä asiakasta, joka oikeasti on maksanut palvelusta, ja mietin, että hänen (aiheellisen) kiihtymyksensä syy on joku vuokraaja, joka ei oikeasti edes ole minun tallini asiakas. Väkisin tuli mieleen, että meneekö tämä nyt ihan oikein - sen enempää minun yritykseni kuin sen maksavien asiakkaidenkaan kannalta.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   6.8.24 23:40:33

Inhoan vuokraajarinkejä hevosella joka on omani kanssa tarhassa.
Tarha kaveri on hyvä ystävä hevoselleni, mutta tarhasta sen hakee tohelot

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   6.8.24 23:49:51

Se "tallinpitäjän kustannus" hinnoitellaan siihen kuukausimaksuun. Muuten antaa kyllä itsestään tällä alalla hyvin erikoisen vaikutelman. Ja mielikuvan että taloushallinto ei ole lainkaan hanskassa.

Nyt on aloittajalta kyllä jo erikoista, suorastaan fanaattista jankkaamista. Jokainen ymmärtää että kampaamoissa ja hevosalalla on yksinkertaisesti täysin eri käytännöt. Jos sinä haluat nyppiä rahaa kollegoilta, ala toki kampaajaksi! Meille on kaikki hevosalan ammattilaiset lämpimästi tervetulleita ja teen kaikkeni että niin he, kun asiakkaat viihtyvät ja mahdollisimman monipuolista tarjontaa riittää. Nämä hevosalan paikalliset tekijät ovat minulle vanhoja ystäviä/tuttuja ja heidän työtä seuraamalla oppii itsekin, ja saa vertaistukea kun hörpätään kahvit. Tai tehdään kauppaa, vaihdetaan kokemuksia, kuulen uudesta myyntihevosesta, jne. Jos kaiken alkaa nähdä uhkana ja kilpailuna, on edelleen aivan väärällä alalla.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   6.8.24 23:55:05

Nolla. Senkun pitää jos maksaa tallivuokran ajallaan.
Jos ei maksa, saa lähteä.
Meille kaikkien omat valmentajat on tervetulleita ja tietenkin saavat omistajat myös itse silloin valmentaa.

Minä tarjoan myös valmennuksia. En rajoita vieraiden tuloa. En halua pakkomyydä omia valmennuksiani kiristämällä muiden pääsyä. Haluan olla aidosti niin hyvä, että valmennuksiani halutaan. Suurin osa haluaa.
Vapaus valita.
Tallin kulut ja palkat katetaan tallivuokralla. Onneksi meillä ei ole isoja lainoja.

En ikinä halua olla katkera ja uhrautuva tallinpitäjä. Mieluummin vaihtaisin ammattia.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 10:27:41

"Se "tallinpitäjän kustannus" hinnoitellaan siihen kuukausimaksuun. Muuten antaa kyllä itsestään tällä alalla hyvin erikoisen vaikutelman. Ja mielikuvan että taloushallinto ei ole lainkaan hanskassa."

Jaa että kuukausimaksuun mukaan mikä hyvänsä asiakkaiden vuokraajasirkus tai yhden naisen ratsastuskoulu? Ei tuo kyllä minusta kuulosta missään määrin hyvältä taloushallinnolta, ja reiluuskin on vähän siinä ja siinä: entäpä ne asiakkaat, jotka eivät tällaista siellä tallin tiloissa huseeraa eivätkä välttämättä erityisemmin edes arvosta sitä, että muut asiakkaat huseeraavat? Kuuluuko heidänkin todella joutua maksumiehiksi?

Sitä paitsi kuukausimaksuun ei kannata sisällyttää mitään sellaista, mitä ei erityisemmin halua tukea. Kaikki sellainen toiminta, jonka vähentäminen ja kontrolloiminen on tavoiteltavaa, kannattaa laittaa nimenomaan lisämaksulliseksi, koska sillä sitä saa suitsittua.

"Maksakaa könttäsumma ja tehkää sillä, mitä tykkäätte" ei ole useinkaan hyvää tallinpitoa eikä hyvää taloushallintoa eikä johda välttämättä kenenkään kannalta hyvään lopputulokseen. (Eikä monikaan taida tajuta, mitä suuruusluokkaa tallivuokrien pitäisi olla, jotta tallinpitäjä voisi antaa asiakkaiden tehdä sillä rahalla, mitä he tykkäävät, niin että siinä olisi yrityksenkin kannalta vielä jotain järkeä!)

"Jokainen ymmärtää että kampaamoissa ja hevosalalla on yksinkertaisesti täysin eri käytännöt."

Niin on. Jokainen olemassa oleva käytäntö ei vain automaattisesti ole aina hyvä käytäntö. Ei se, että on totuttu siihen, etteivät hevostalleilla vallitse mitkään normaalit yritystoiminnan lainalaisuudet, lainkaan sitä tarkoita, että näin sen asian pitää myös jatkossa olla tai että tämä on hyvä tapa. Päinvastoin kun jokainen asiasta jotain ymmärtävä varmasti näkee ja tietää, ettei hevosala ole Suomessa erityisen hyvässä hapessa, niin eikö sen perusteella pitäisi ymmärtää myös, että muutostarve taitaisi olla aika iso?

"En halua pakkomyydä omia valmennuksiani kiristämällä muiden pääsyä."

Sinä voit tietysti toimia oman yrityksesi tiloissa miten tahdot ja päästää sinne maksutta kenet ikinä haluat, mutta noin muuten esittelemässäsi logiikassa ei erityisemmin ole... no, sitä logiikkaa. :) Sanoisitko, että Prisma pakkomyy tuotteitaan, ellei ota K-kauppaa omiin tiloihinsa ilmaiseksi myymään omiaan? Tai sanoisitko, että parturikampaaja kiristää asiakkaitaan ostamaan palvelujaan, ellei ota kilpailijaa ilmaiseksi tiloihinsa kaupustelemaan omiaan? :-) Niin, tuskin päästäisit suustasi mitään noin tyhmää... Ja ei, myöskään tallinpitäjän eivät kiristä asiakkaitaan eivätkä pakkomyy yhtään mitään, vaikka eivät tarjoaisikaan kilpailijoille ilmaisia toimitiloja.

En minäkään ole koskaan halunnut, että kukaan käyttää palvelujani muusta syystä kuin siksi, että haluaa käyttää niitä. Koska eivätpä ne puolityytymättömät asiakkaat yrittäjällekään mikään ilo ole... Muttei tällä silti ole mitään tekemistä sen kanssa, että olisin velvoitettu tarjoamaan kilpailijoille ilmaiset toimitilat!

"En ikinä halua olla katkera ja uhrautuva tallinpitäjä."

En minäkään. Siksi en uhraudu, vaan pidän huolen, että yritystoiminta on kannattavaa ja myös itselleni mielekästä. :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.8.24 10:33:37

Ihme jankkaamista. En minä ainakaan jaksa lukea noita * kirjoittamia maratonsepustuksia. Opettele * edes linkittämään edellinen topa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 10:47:16

Asteriski on täysin epätasapainoinen, se on tullut selväksi. On varmasti tuhansia muitakin syitä lähteä hänen tallistaan kuin valmennusten estäminen.

Kiitos S, noin minäkin ajattelen. Tallivuokra kohdilleen ja oma taso kuntoon, toimii paremmin kuin kiristys ja raivoaminen.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 11:03:03

minä olen se kaikkien tallinpitäjien pelkäämä hevosenomistaja, joka (vieläpä harrastustoimintana ilman yritystä tai koulutusta!) pitää valmennuksia muille ja joskus jopa omalla hevosellani. vuokraajia ei kyllä ole.

jos tallinpitäjä valmentaa/pitää tunteja itse ymmärrän täysin sen, ettei hänen tiloihinsa muita kilpailevia valmentajia haluta. jos taas tiloihin ovat kunkin itse valitsemat valmentajat tervetulleita, niin en ymmärrä yhtään, miksi minä en silloin saisi valmentaa tallikaveria vain koska olen itse saman tallin asiakas. jos jollekin koulutuksen tai yrityksen puute on ongelma, ymmärrän sen täysin. kaikki mahdolliset lisämaksut luonnollisesti menevät suoraan asiakkaalle ja asiakkaasta ne tietysti tuntuvat helposti kohtuuttomilta, kun hän muutenkin jo maksaa pohjien käytöstä tallivuokrassaan.

tärkeintä kaikkien osapuolten kannalta on se, että pelisäännöt on avoimesti esillä siinä vaiheessa kun tallipaikkoja (ja asiakkaita ja valmentajia) valitaan niin jokainen voi valita itselleen sopivat. Ja jos ei miellytä niin vaihtoon vaan, mitä sitä sen enempää marisemaan. Jokainen tehkööt niinkuin parhaaksi näkee.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 11:47:34

On vaikea sanoin kuvailla, kuinka pihalla liiketoiminnasta ihmisen täytyy olla, jos hän luonnehtii kiristämiseksi sitä, ettei yrittäjä anna kilpailijoille omia tilojaan ilmaiseksi käyttöön... :) Edelleen kukaan tuskin päästäisi mitään noin idioottimaista suustaan minkään muun alan liiketoiminnan kohdalla, mutta ongelma on ilmeisesti juuri siinä, ettei haluta ylipäätään ymmärtää, että tallinpito = liiketoimintaa.

Erityisen hauskaahan tästä tekee se, että asiakkaat päästelevät tällaisia lapsuksia ja samalla kuitenkin kerrotaan ihan yleisenä totuutena, että tallinpitäjät ovat niitä, jotka eivät tajua yritystoiminnasta tai rahasta mitään... :-)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: cba 
Päivämäärä:   7.8.24 12:10:40

Vuokraamalla hevosta päiväksi kahdeksi/vko hevosen omistaja harvoin mitään voittoa saa, tuskin edes päivän kuluja aina. Useimmat taitavat vuokrata siksi, että saavat tallivapaita ja samalla hiukan kuluja kuoletettuja.
Eriasia on nämä ns. omahevonen-paketteja vuokraavat, sellainen on jo ihan liiketoimintaa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   7.8.24 12:21:45

”On vaikea sanoin kuvailla, kuinka pihalla liiketoiminnasta ihmisen täytyy olla, jos hän luonnehtii kiristämiseksi sitä, ettei yrittäjä anna kilpailijoille omia tilojaan ilmaiseksi käyttöön”

Mille ihmeen kilpailijalle? Siitä olisi kyse, jos tallinpitäjä päästäisi tilojaan käyttämään toisen tallinpitäjän.

Jos taas viittaat siihen, että tallinpitäjä tarjoaa myös valmennusta, olen aina pitänyt tätä yhtälöä vaikeana: miten usein tallinpitäjällä on pätevyys tai sopivuus olka KAIKILLE tallin asukkaille se oikea valmentaja? Miten usein edes aikataulut sopisivat KAIKILLE? Pitäisikö KAIKKIEN asiakkaiden luopua vanhoista valmentajistaan tullessaan sinun talliisi? Pakkomyytkö myös kengitystä ja eläinlääkärin palveluita?

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: huoh... 
Päivämäärä:   7.8.24 12:23:04

Nimimerkki *, käyhän jollain lääkärillä ja hanki mielialalääkkeet.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 12:29:29

En ikinä veisi hevosta tallille jossa mua alettaisiin rajoittamaan kuka saa käydä valmentamassa ja pitääkö maksaa jos käy. Jos maksan jo tallivuokraa valmiiksi tilojen käytöstä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 12:53:13

Mieshevonen: "Mille ihmeen kilpailijalle? Siitä olisi kyse, jos tallinpitäjä päästäisi tilojaan käyttämään toisen tallinpitäjän."

Viittasin tällä juuri niihin tilanteisiin, joissa tallinpitäjä itsekin myy esim. valmennusta. Tosin kysehän ei edes tarvitse olla kilpailijasta. Eihän kosmetologikaan kilpaile parturi-kampaajan kanssa, mutta silti kukaan ei odota, että kampaaja päästää sen kosmetologin ilmaiseksi tiloihinsa.

Ei minkään yrityksen tilojen tarvitse olla ilmaiseksi käytettävissä kenenkään muun tulonhankintaan. Tämä toki vain korostuu, jos kyse lisäksi on kilpailevasta toiminnasta! Moni muu yrittäjähän ei edes päästäisi kilpailijaa tiloihinsa, ei korvauksella eikä varsinkaan ilman. Mutta jostain syystä tallinpitäjien pitäisi näin tehdä, jotta he eivät olisi rahanahneita kiristäjiä tai ihan häiriintyneitä sekopäitä... :)

"Jos taas viittaat siihen, että tallinpitäjä tarjoaa myös valmennusta, olen aina pitänyt tätä yhtälöä vaikeana: miten usein tallinpitäjällä on pätevyys tai sopivuus olka KAIKILLE tallin asukkaille se oikea valmentaja? Miten usein edes aikataulut sopisivat KAIKILLE? Pitäisikö KAIKKIEN asiakkaiden luopua vanhoista valmentajistaan tullessaan sinun talliisi? Pakkomyytkö myös kengitystä ja eläinlääkärin palveluita?"

Eihän mikään palvelu sovi kaikille, mutta tarkoittaako se sitten sitä, että voit marssia jonkun yrityksen tiloihin ja ilmoittaa, että koska teidän palvelunne ei sovi minulle, teillä on velvollisuus antaa jonkun muun tulla tiloihinne tarjoamaan minulle se, mikä minulle sopii? Eiköhän tuokin asia, että tallinpitäjä tarjoaa itse valmennusta eikä mahdollisesti tarjoa tilojaan rajoituksetta kaikkien muiden käyttöön, ole ihan sellainen juttu, jonka sopivuuden itselleen voi miettiä tallipaikkaa valitessaan niin kuin tallin muidenkin ominaisuuksien sopivuuden.

Jos veisin hevoseni jonkun valmentavan ja ehkä ratsuttavan yrittäjän tiloihin, niin en minä ainakaan olisi niin hiton typerä, että jättäisin miettimättä sitä yhtälöä, että sopiikohan tämä valmennus minulle - ja selvittämättä, että jos ei sovi, mitä yrittäjä tuumii muista valmentajista ja millä ehdoilla heitä saa käyttää. Mutta ilmeisesti typeryys on joidenkin mielestä asiakkaiden perusoikeus ja heidän pitää saada ängetä heille sopimattoman valmentajan talliin ja sitten itkeä, että sopivampi valmennus on ihmisoikeus ja yrittäjän kuuluu se heille nyt mahdollistaa - lisämaksutta, tietysti?

Eihän esim. karsinatallikaan sovi kaikille. Tarkoittaako se sitä, että karsinapaikkoja myyvän tallinpitäjän täytyy jotenkin omalla kustannuksellaan ratkaista se asiakkaan probleema, että hänen hevosensa tarvitsisikin itse asiassa pihaton? Kyllähän asiakkaan pitää nyt ainakin saada kyhätä pihatto tallinpitäjän pihaan, muutenhan se häiriintynyt kiristäjä selvästi PAKKOMYY karsinapaikkojaan. :-)

Jos tästä pakottamisesta puhutaan, niin kukahan siinä oikeastaan yrittää pakottaa ja ketä, jos asiakas kuvittelee, että hän voi sanella, mitä yrittäjän tontilla tapahtuu ja kuka siellä toimii - omien ja hevosensa tarpeiden varjolla? Juuri siksi, että mikään PAKKO kenenkään tallissa ei ole olla, on täysin turha itkeä mistään pakkomyymisistä. Ei se valmentava tallinpitäjä, joka ei halua tarjota tilojaan kilpailijalle, rajoita asiakkaansa elämää yhtään millään tavalla, koska asiakas on aivan vapaasti voinut valita tallipaikan ja hän voi aivan vapaasti valita myös jonkun muun tallipaikan.

Jokaisessa tallissa on omat sääntönsä, mutta mitään pakottamista tai asiakkaan elämän rajoittamista ne eivät ole, niin kauan kuin siellä tallissa ei ole vankina vaan voi johonkin muuallekin ihan vapaasti mennä.

"Pakkomyytkö myös kengitystä ja eläinlääkärin palveluita?"

Itse asiassa näitä eläinlääkärin palvelujen "pakkomyyjiä" on kyllä jonkin verrankin. Jos eläinlääkäri omistaa klinikan, niin melko varmasti asiakas ei voi marsittaa klinikalle mitä hyvänsä mieleistään eläinlääkäriä huseeraamaan. Sellaista se on, että jostain kumman syystä yrittäjät eivät useinkaan ole rakentaneet isolla rahoja tiloja tarjotakseen niitä kilpailijoille - varsinkaan ilmaiseksi. :) Hämmästystä, kummastusta ja porua tämä ei kylläkään jostain syystä aiheuta muuta kuin tallinpitäjien kohdalla. :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 13:14:12

Onpa tähti sekaisin… Huhuh onnea ja menestystä vaan siihen tallinpitoon. Toivottavasti kukaan ei eksy sinne.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: nojoo 
Päivämäärä:   7.8.24 13:27:46

Ei * pidä kuin korkeintaan virtuaalitallia.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   7.8.24 13:34:54

”Viittasin tällä juuri niihin tilanteisiin, joissa tallinpitäjä itsekin myy esim. valmennusta. Tosin kysehän ei edes tarvitse olla kilpailijasta. Eihän kosmetologikaan kilpaile parturi-kampaajan kanssa, mutta silti kukaan ei odota, että kampaaja päästää sen kosmetologin ilmaiseksi tiloihinsa.”

Tämä paljon käytetty vertaus ontuu hyvin pahasti. Tuskin kukaan parturin tai kosmetologin asiakas maksaa siitä, että hänellä on käyttöoikeus parturin/kosmetologin liiketiloihin. Sen sijaan hevosenomistaja joka on tallipaikalla, maksaa siitä, että hän ja hänen hevosensa saavat käyttää tallin tiloja.

Jos tämä vertaus olisi ”oikein”, niin parturin asiakas maksaisi kuukausivuokraa siitä, että saa oleskella parturin toimitiloissa. Hänellä olisi esim oikeus itse leikata hiuksensa parturin välineillä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   7.8.24 13:35:01

Tähti kirjoittaa hyvin ja joko on pitkä ura takana tai keskivertoa nopeampi oppimaan. Nämä käsittelemäsi asiat on tosiaan niin että aukenee vasta riittävän pitkän kokemuksen kautta. Osalle ei silloinkaan.
Itselläni myös erinomaiset välit alueen varteenotettavien ammatinharjoittajien välillä. Versus näihin kaikkien kavereihin on se että me kunnioitamme toisiamme, autamme ja tuemme mutta kenenkään ei tule mieleen työntyä toisen tontille. Teemme valmennuksia, ratsutuksia etc mutta asiakkaat tulevat meille. Joskus harvoin kun on ryhmävalkoista kyse käymme toisillamme. Näistä ei erikseen hintaa oteta lukuunottamatta tallin ulkopuolisten tilavuokra.
Tämä keskustelunaihe osoittaa kuinka harrastajien ymmärrys eroaa yrittäjän arjesta. Näistä vaan on turha kiistellä. Asiakas valitsee yrityksen joka parhaiten vastaa hänen tarpeitaan. Aina voi vaihtaa, perustaa oman tallin tai lopettaa kokonaan.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.24 14:22:59

Tähti puhuu asiaa ja jaksaa ihailtavasti vääntää sen aina vain paksummasta rautakangesta, kun provot herjaavat ja keksivät olkiukkoja.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.24 14:28:42

Asteriski osaa kyllä hienosti vaihtaa nimimerkkiä, siinä on hänen ansiot.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.24 14:29:20

"Tämä paljon käytetty vertaus ontuu hyvin pahasti. Tuskin kukaan parturin tai kosmetologin asiakas maksaa siitä, että hänellä on käyttöoikeus parturin/kosmetologin liiketiloihin. Sen sijaan hevosenomistaja joka on tallipaikalla, maksaa siitä, että hän ja hänen hevosensa saavat käyttää tallin tiloja.
"

Tämä on yleinen harhaluulo. Todellisuudessahan hevosen omistaja ei maksa tilavuokraa sen enempää kuin parturin asiakaskaan, vaan hevosen omistaja maksaa hevosen hoitoPALVELUSTA, johon sisältyy tilojen käyttö samalla tavalla kuin kampaajalla palveluun sisältyy se tuolissa istuminen.
Tämä, maksetaanko tilasta vai palvelusta, on hyvin keskeinen ero myös verotuksen kannalta. Kiinteistöjen ja tilojen pitkäaikainen vuokraus on lähtökohtaisesti verovapaata, kun taas hevosen hoitopalveluiden myyminen on alvillista toiminta.

Eli tallivuokrassa ei missään nimessä makseta vuokraa tilojen käytöstä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   7.8.24 14:56:03

Minä haluaisin tähden tallille. Nyt en valitettavasti ole, ja talvisin on maneesissa jos jonkinmoista valmennusta, ja aina varattuna. Mietin vaan, että paljonko ne maksavat maneesin käytöstä, vai olenko minä se, jolle tämä minun harrastustani häiritsevä toiminta on nakitettu tallivuokrassa????

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 15:07:34

Å: "Tämä paljon käytetty vertaus ontuu hyvin pahasti. Tuskin kukaan parturin tai kosmetologin asiakas maksaa siitä, että hänellä on käyttöoikeus parturin/kosmetologin liiketiloihin. Sen sijaan hevosenomistaja joka on tallipaikalla, maksaa siitä, että hän ja hänen hevosensa saavat käyttää tallin tiloja."

Väärin. Jos olet parturi-kampaajan asiakas, totta kai sinä maksat palvelun hinnassa myös kampaamon tilojen käytöstä. Vai millä te luulette, että se parturi-kampaaja ne tilat ja niiden kulut kattaa, ellei nimenomaan myymistään palveluista saamillaan tuloilla?

Ja itse asiassa: Jos käyt ostamassa Prismasta maitopurkin, niin maksat myös siinä maitopurkin hinnassa Prisman tilojen käytöstä. Mutta vaikka maitopurkin ostajana saat käyskennellä Priman käytävillä, käydä vessassa Prisman tiloissa ja parkkeerata autosi Prisman pihaan, niin et sinä silti toivottavasti ala kuvitella, että kun kerran maksat tilojen käytöstä, voit sitten tehdä siellä mitä hyvänsä? Kuten tosiaan pistää oman kojun tuulikaappiin tai vaikka leiriytyä Prisman parkkipaikalle.

Kyllä ihan kaikkien sellaisten tuotteiden ja palvelujen hinnassa, joiden myynti ylipäätään edellyttää jotain tiloja, maksetaan myös niistä tiloista ja niiden käytöstä. Mutta ei se tarkoita sitä, että siellä tiloissa voi sitten tehdä mitä vain, vaan kyllä asiakkaan oikeudet tilojen käytön suhteen ovat useimmiten hyvin rajatut. Usein se myös tajutaan ilman, että asiaa täytyy edes varsinaisesti ajatella - tallipaikkojen kohdalla sitä ei vain näytetä tajuttavat sitten millään. :)

Sekin nyt tosiaan pitää muistaa, että kun hevonen on jossain täysihoidossa (tai yhtä lailla puolihoidossa), niin siinä EI OLE tyypillisesti tosiaankaan kyse mistään tilan vuokraamisesta vaan palvelun ostamisesta - eli toisin sanoen kyllä vain, kyse on hyvinkin vertailukelpoisesta asiasta vaikkapa niiden parturipalvelujen kanssa. :) Hevosen täysihoitopalveluun kuten moniin muihinkin palveluihin sisältyy mahdollisuus myös tietynlaiseen tilojen käyttöön - mutta kuten minkään muidenkaan palvelujen kohdalla, ei se sitä tarkoita, että tiloja olisi oikeus käyttää miten vain ja mihin vain! On myös ihan fantasiaa kuvitella, että asiakas sellaisesta tallivuokrassaan maksaisi - ellei siellä sopparissa sitten oikeasti lue niin, että kuukausittain maksu kattaa millaisen tilojen käytön hyvänsä.

Ja itse asiassa... EDES siinä tapauksessa, että sinä oikeasti nimenomaan vuokraat tiloja - eli esim. vuokraat itsellesi jostain "kylmän" tallin ja pidät siinä itse tallia omille hevosillesi, vuokra ei automaattisesti oikeuta mihin hyvänsä. Tilat vuokrataan usein johonkin tiettyyn tarkoitukseen, ja nimenomaan liiketoiminta on usein sellainen juttu, jota tilojen vuokra ei kata - ellei tiloja sitten ole vuokrattu liiketiloiksi. Ethän sinä asunnon vuokrassakaan siitä maksa, että voisit pistää sinne asuntoosi vaatekaupan pystyyn, ja hyvin todennäköisesti sinun ei sallittaisi näin myöskään tehdä.

Hups ja M: Kiitos. :) Joo, tietyt yrittäjän kokemuksella selvät asiat tuntuvat olevan asiakkaille kovin vaikeita ymmärtää - luultavasti paljolti asenteiden takia. Se tässä on erityisen surkeaa ja samalla huvittavaa, että kuitenkin hevosalalla asiakkaat ovat usein polleina neuvomassa tallinpitäjiä siinä, miten tallia kuuluisi pitää. Vaikka olen itsekin sitä mieltä, että osalla tallinpitäjistä ovat esim. talousasiat aika pahasti hukassa, niin "matikka nelonen" toteutuu asiakkailla paljon useammin... Ellei ymmärrä liiketoiminnasta edes perusasioita, aika hölmöähän se on koettaa yrittäjiä neuvoskella siinä, miten bisnestä pitäisi pyörittää.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   7.8.24 15:31:47

Kuinka monimutkaista asioista voi tehdä?

Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta siitä, että mitä asiakas voi tallilla tehdä. Sen määrittää tallin pitäjä ja asiakas itse. Nyt näyttää siltä, että nimimerkki * yrittää saada kaikki toimimaan oman mielipiteensä mukaan. Miten jollain voikin olla energiaa jankunttaa, jankuttaa ja jankuttaa.

On ok, jos asiakas pitää tallissa tunteja hevosellaan jos tallin pitäjälle se on ok.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Hog 
Päivämäärä:   7.8.24 15:37:15

Jollain on nyt kyllä mennyt pahasti tunteisiin kun ei ole haluttu ottaa tallinpitäjän ”valmennuksia” tai jotain muuta vastaavaa. Huhuh.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.24 15:37:38

"Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta siitä, että mitä asiakas voi tallilla tehdä. Sen määrittää tallin pitäjä ja asiakas itse. Nyt näyttää siltä, että nimimerkki * yrittää saada kaikki toimimaan oman mielipiteensä mukaan. Miten jollain voikin olla energiaa jankunttaa, jankuttaa ja jankuttaa."

Asiakashan ei määrää tallilla yhtään mitään.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 15:39:13

"Nyt näyttää siltä, että nimimerkki * yrittää saada kaikki toimimaan oman mielipiteensä mukaan. Miten jollain voikin olla energiaa jankunttaa, jankuttaa ja jankuttaa."

Yrittäjä päättää mitä tarjoaa, asiakas päättää vain sen, miltä yrittäjältä palvelunsa hankkii.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   7.8.24 15:48:59

"Yrittäjä päättää mitä tarjoaa, asiakas päättää vain sen, miltä yrittäjältä palvelunsa hankkii."

Tällainen on hyvin pian entinen yrittäjä. Ihan jokainen menestyvä kauppa esimerkiksi kuuntelee asiakkaiden toiveita mitä palvelua ja tuotteita yrittäjältä haluaa. Ainoastaan hötölän hevostallinpitäjät on despootteja jotka ei kuuntele asiakkaita ollenkaan.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.24 16:17:25

Asiakkaan toiveiden kuuntelu ja asiakkaan päätösvalta yrityksen asioihin ovat kaksi todella eri asiaa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   7.8.24 16:30:16

No voi @!#$ @!#$ että jaksaa jauhaa. Rahasta toki sun asiakkaita ammattinsa palveluista ja päästä muut samaa ammattia harjoittavat ilmatteeks tiloihin. Että voi @!#$ olla tyhmä tallinpitäjä.

Sitten sä voit sen tyhjän tallis kanssa kutsua muitaammatinharjoittajia sinne ilmatteeks käyttämään niitä sun tiloja. Jee, voitit.

Minkälaisten älykääpiöiden talliin ihmiset hevosiaan vie.

T. Tallinpitäjä, ammattilainen, jonka päähän sattuu saatanasti lukea tällasta hevonpaskaa

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.24 17:06:56

"Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta siitä, että mitä asiakas voi tallilla tehdä. Sen määrittää tallin pitäjä ja asiakas itse. Nyt näyttää siltä, että nimimerkki * yrittää saada kaikki toimimaan oman mielipiteensä mukaan."

Asiakas ei määritä yhtään mitään muuta kuin sen, käyttääkö yrityksen palveluja vai ei. Ja tähti ei suinkaan koeta saada kaikkia toimiman oman mielipiteensä mukaan vaan muistuttaa jokaisen yrittäjän oikeudesta päättää tallinsa pelisäännöt ihan itse. :)

Olen sanonut, että yrittäjät voisivat määritellä lisämaksullisiksi tai kieltää huomattavasti suuremman osan asioita, kuin he nyt tekevät. En ole sanonut, että kaikkien näin myös välttämättä pitäisi tehdä. Yritysten tilanteet vaihtelevat ja on jokaisen yrittäjän oma asia määritellä, mikä on hyvä siirto ja mikä ei.

"Tällainen on hyvin pian entinen yrittäjä. Ihan jokainen menestyvä kauppa esimerkiksi kuuntelee asiakkaiden toiveita mitä palvelua ja tuotteita yrittäjältä haluaa. Ainoastaan hötölän hevostallinpitäjät on despootteja jotka ei kuuntele asiakkaita ollenkaan."

Niin, tottahan toki kaupat aika usein kuuntelevat niitä toiveita, kun asiakas ilmaisee, että olisi kiinnostunut ostamaan rusina-päärynä-jogurttia, jos kauppa sellaista ottaisi valikoimiinsa. En usko, että suurella osalla tallinpitäjistä on myöskään mitään vaikeuksia kuunnella toiveita siitä, mitä lisäpalveluja asiakkaat haluaisivat ostaa. Aina ne eivät kylläkään toteudu, aivan samoin kuin ei se kauppiaskaan aina sitä rusina-päärynä-jogurttia valikoimiin ota toiveista huolimatta. :)

Mutta kokeilepa joskus mennä selittämään sille kauppiaalle, että oikeastaan sinä olet kaupan asiakkaana mielestäsi oikeutettu tekemään kaupan tiloissa mitä hyvänsä - ja tule sitten kertomaan, kuinka hyvän vastaanoton sait. :) Voi olla, että vastaanotto ei itse asiassa olisi yhtään parempi kuin tallinpitäjältä vaan voisi olla jopa aika paljon huonompi. Monet tallinpitäjät ovat jopa käsittämättömän kovanahkaista ja kärsivällistä porukkaa, vaikka asiakkaat heitä niin mielellään maailman surkeimmiksi asiakaspalvelijoiksi haukkuvatkin... :)

Voit muuten aikasi kuluksi muutenkin miettiä, olisikohan siinä jokin aika iso periaatteellinen ero, esittääkö asiakas yrittäjälle tuotteita tai palveluja, joista hän olisi kiinnostunut maksamaan eli tuomaan yritykselle lisää rahaa, vai ovatko ne asiakkaan "toiveet" sisällöltään sellaisia, että hän kertoo tai jopa yrittää sanella, mitä kaikkea hänen pitäisi vielä saada samaan hintaan eli ilmaiseksi...

Toisin kuin näissä keskusteluissa mielellään yritetään väittää, pelkkä asiakkaiden toiveiden mukaan hyppiminen, ilman että siinä on mitään taloudellista kannattavuutta takana, ei yhtään yritystä pystyssä pidä. :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.24 17:41:47

Siis kuka tallinpitäjä oikeasti ajattelee että valmentaja (huom. ei kengittäjä tai hieroja) on tallinpitäjän kilpailija ja tunkee väkisin tiluksille viemään asiakkaat (tosin en edelleenkään ymmärrä keneltä ne viedään)? Ja että valmentajan saama korvaus olisi jotenkin pois tallinpitäjän kukkarosta? Kyllä se valmentaja ihan asiakkaan toimesta sinne tallille kutsutaan. Miksi siis tehdä hevosenomistajan elämästä vain mahdollisimman vaikeaa vain siksi että voi? Ja sitten vielä verrataan valmentajaa johonkin liittymiä kauppaavaan. Huh! Tiedätkö tähti kun oikeassa elämässä itseasiassa tosi usein yrittäjä kutsuu toisen yrittäjän tiloihinsa koska se lisää omaa myyntiä merkittävästi. On vieläpä tyytyväinen jos ei itse tarvitse maksaa tälle toiselle yrittäjälle kun pääsee vieläpä mainostamaan että nyt meiltä saa myös palvelua x.

Mutta joo, tähti on joko todella pahasti katkeroitunut tai trollaa täällä 6-0. Toivottavasti jälkimmäistä, mutta nykypäivän mielenterveyspalvelujen leikkaukset kyllä varmaan jo voivat näkyä yrittäjissäkin. Säälittävää joka tapauksessa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   7.8.24 17:48:46

"Mutta kokeilepa joskus mennä selittämään sille kauppiaalle, että oikeastaan sinä olet kaupan asiakkaana mielestäsi oikeutettu tekemään kaupan tiloissa mitä hyvänsä - ja tule sitten kertomaan, kuinka hyvän vastaanoton sait. :) "

Mmmitä? Siis onko sulle sama asia hevosenomistaja, joka haluaisi käydä valmennuksessa ja "asiakas joka on tulee tekemään mitä hyvänsä"? Miten sekaisin pitää olla päästään että yksityishevosen ratsastus valmentajan silmän alla on jotain vandalismia tallinpitäjää kohtaan? Ihan todella, hae apua itsellesi.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   7.8.24 17:55:15

Niin ihan korjauksena vielä:
"selvät asiat tuntuvat olevan asiakkaille kovin vaikeita ymmärtää" -> itseasiassa on meille aika monelle yrittäjälle on kyllä vaikea ymmärtää sun perusteluja ;)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 12:32:39

"Ja että valmentajan saama korvaus olisi jotenkin pois tallinpitäjän kukkarosta? Kyllä se valmentaja ihan asiakkaan toimesta sinne tallille kutsutaan. Miksi siis tehdä hevosenomistajan elämästä vain mahdollisimman vaikeaa vain siksi että voi?"

Edelleen kukaan järjissään oleva ei ole minkään muun yrityksen kohdalla sitä mieltä, että yrittäjä vain vaikeuttaa asiakkaidensa tai muiden yrittäjien elämää, jos hän ei anna muiden harjoittaa tiloissaan tulonhankintaa ilman korvausta. KUKAAN ei ala huutaa mistään asiakkaiden elämän vaikeuttamisesta, omien palvelujen pakkomyymisestä tms. Syy siihen, että joidenkin mielestä tallinpitäjien kohdalla tällaiset syytökset ovat aiheellisia, johtuvat ihan täysin siitä, mihin on totuttu. Talliyritysten kohdalla on totuttu siihen, ettei niiden tarvitse ajatella olevan yrityksiä, jotka voivat harjoittaa liiketoimintaa normaaleilla liiketoiminnan pelisäännöillä, vaan että asiakkaat voivat ottaa itselleen tallivuokran maksamisen nojalla kaikkia sellaisiakin etuja, jotka eivät tallivuokraan oikeastaan edes sisälly. Toisin sanottuna: on totuttu vähän liian hyvään. :)

En minä sitä oikeastaan edes ihmettele, ettei saavutetuista eduista haluta luopua. Eihän niistä halua kukaan luopua missään asiassa! Koska asiakkaat ovat tottuneet siihen, että talleilla voi huseerata melkein mitä hyvänsä ja tietysti ilman lisämaksua, niin TOTTA KAI se harmittaa, jos näin ei sitten yhtäkkiä enää olekaan. Ei se silti tarkoita, että olisi talliyrittäjiltä väärin alkaa toimia yrityksissään enemmän normaalin liiketoiminnan tapaan tai että tämä olisi jotain asiakkaiden elämän vaikeuttamista pelkästä vaikeuttamisen ilosta.

Kyllä se vain valitettavasti on niin, että yhä useampi hevosalan yritys tulee toimimaan enemmän normaalien yritysten tyylillä, jos hevosala halutaan nykyisestä suosta nostaa. Se muutos tulee varmasti aiheuttamaan asiakkaissa kipuilua, muttei sille oikein mitään voi.

"Tiedätkö tähti kun oikeassa elämässä itseasiassa tosi usein yrittäjä kutsuu toisen yrittäjän tiloihinsa koska se lisää omaa myyntiä merkittävästi. On vieläpä tyytyväinen jos ei itse tarvitse maksaa tälle toiselle yrittäjälle kun pääsee vieläpä mainostamaan että nyt meiltä saa myös palvelua x."

Totta ihmeessä tiedän. :) Kyllähän monilla talleillakin se voi olla ihan yrittäjä itse, joka koettaa järkätä paikalle jonkun hyvämaisen valkun pitämään valmennuksiaan. Ei tässä ole mitään ihmeellistä tai väärää minun mielestäni, vaan se voi olla hyvinkin kannattava veto. Mutta kai sinäkin nyt sentään tajuat, mikä ero siinä on, että yrittäjä tekee itse tällaisia järjestelyjä, jotka arvioi kannattaviksi ja yrityksensä statusta kohottaviksi, verrattuna siihen ajatukseen, että on asiakkaiden perusoikeus kutsua paikalle ketä hyvänsä kaikenkarvaisia valkkuja oman maun mukaan? Nämä ovat kaksi ihan eri asia... :) Ja kyllä niissä yrittäjän toiveesta paikalle kutsuttavissa valkuissakin on kyse nimenomaan yrittäjän valinnasta ja ratkaisusta, jonka hän voisi jättää myös tekemättä - ei mistään pakosta ja velvollisuudesta.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Joonas 
Päivämäärä:   9.8.24 13:46:27

On vaan kaikenlaisia valmentajia, joita ehkä tallinpitäjä ei halua nurkkiinsa pyörimään. Helpompi kieltää kaikki, kuin selvittää jokaisen " valmentajan" taustoja ja toimintatapoja. Lisäksi, jos on kovin monta eri tunnin pitäjää, se oikeasti alkaa häiritä muidenkin, myös maksavien asiakkaiden, harrastusmahdollisuuksia.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Kt 
Päivämäärä:   9.8.24 14:09:23

Minulla on yritys, joka vuokraa asuntoja ja tarjoaa asiantuntijapalveluja. En kuitenkaan näe mitään ongelmaa siinä, että jos vuokralaiseni jossain asunnossa ostaa vastaavia asiantuntijapalveluita joltain toiselta yritykseltä, ja palvelu voidaan hyvin toimittaa vuokraamassani asunnossa.

Jos olettaisin, että vuokralaiseni sitoutuu myös ostamaan minulta asiantuntijapalveluita (mikä olisi hyvin erikoista), niin tämä olisi sovittu vuokrasopimuksessa ja olisi oletettavasti tarkoittanut myös alempaa vuokraa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: onpa vaikeaa 
Päivämäärä:   9.8.24 14:16:15

Toiset pystyvät sitten tekemään kaikesta vaikeaa. Ihmettelen miten muu elämä heiltä edes onnistuu kun näyttää että kaikesta mielensä pahoittaa.

Joku otti esimerkiksi Prisman ja maitopurkin. Jos olen vaikka oman maitopurkkini verkkokaupassa maksanut, saanee sen hakea varmaan joku muukin, esim naapuri, eikä hänen tarvitse maksaa lisähintaa siitä että hän hakee sen sieltä. Tai jos käyn ostamassa maitoni naapurin kanssa yhdessä, ei meidän tarvitse maksaa lisähintaa siitä että käymme siellä kahdestaan.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   9.8.24 15:08:36

Tulin vaan katsomaan vieläkö * vaahtoaa täällä. Näköjään.

Tuo maitopurkkivertaus on aika hyvä.
Kauppa voisi veloittaa siitä jos vain yksi tulee ostamaan maitoa ja hänellä on ravitsemusasiantuntija mukana joka neuvoo mitä maitoa kannattaisi ostaa. Tuplahinta siitä maidosta ilman muuta :D

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Moppe 
Päivämäärä:   9.8.24 16:57:04

Haha, just näin! Ja kauppias huutaa että tänne ei $aatana tulla tekemään bisnestä minun tiloissani ja veloittaa ensin ravintoterapeutilta satasen tilojen käytöstä ja maitopurkista ostajalta vielä tuplahinnan :D. Ja kirjoittaa paikallislehden yleisönosastolle että kyllähän tämä on nykyaikaa ja kaikki asiakkaat tykkää. Ja ajattele kun sinne kuuluisaan prismaan vielä tulee joku henkilökohtainen avustaja asiakkaan mukana ja saa palkkaa! Että kuluttaa käytäviä! Eikä osta mitään! On vieläpä yrmeä toisille asiakkaille että kaupalta menee maine!

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 16:58:55

"Toiset pystyvät sitten tekemään kaikesta vaikeaa. Ihmettelen miten muu elämä heiltä edes onnistuu kun näyttää että kaikesta mielensä pahoittaa."

Jos tässä keskustelussa joku ylipäätään on pahoittanut mielensä jostain, niin ilmeisesti jotkut siitä tosiasiasta, että tallinpitäjät voivat tosiaankin määritellä oman tallinsa säännöt itse eikä siihen tarvitse kysyä asiakkaiden lupaa... :)

Eikä se sääntöjen määrittely ole kyllä mitään "vaikeaksi tekemistä", jos ne säännöt selkeästi määrittelee ja kertoo. Ei se, että tallilta on esim. ulkopuoliset valkut kielletty tai tilojen käytöstä pitää ulkopuolisen valkun maksaa, ole vähääkään sen vaikeampi sääntö kuin se, että kaikki valkut ynnä muut saavat tulla ja mennä miten tykkäävät. Vaikeaa tämä on ainoastaan niille, jotka jostain kumman syystä menevät sellaiselle tallille, jonka säännöt eivät miellytä. :)

Muutenkin näkökulma näihin muiden elämän vaikeaksi tekemisiin ja heidän harrastamisensa rajoittamisiin tuntuu tässä keskustelussa olevan vähän kapea. :) Vaikka unohdettaisiin tallinpitäjä yhtälöstä kokonaan, en välttämättä löisi vetoa siitä, että siellä asiakaspuolellakaan jokainen kokee sen olevan ihanan helppoa ja vapaata, että maneesi pullistelee niitä "asiakkaiden asiakkaita" tai milloin kenenkin valkkuja. Päinvastoin jonkun mielestä ne voivat olla juuri nämä asiat, jotka tuntuvat vähän vaikeilta ja haittaavat heidän harrastustaan. ;)

Säännöt eivät yleensä ole olemassa ihmisten kiusaamiseksi ja haittaamiseksi vaan niillä on yleensä jokin tarkoitus - eikä se tarkoitus ole edes välttämättä vain tallinpitäjän edun suojeleminen. Säännöillä voidaan myös huolehtia siitä, että tallilla olisi mahdollisimman hyvä harrastusrauha ja -mahdollisuus jokaisella eikä vain muutamalla.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.8.24 17:01:20

Kerro jo meille kuka olet tähti ja missä pidät tallia? Mä voin maksaa että pääsen näkemään tän livenä!

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Entisellä 
Päivämäärä:   9.8.24 17:32:42

Entisellä tallipaikallani oli tämä ," jokaisella oma valkku,"-ongelma. Töistä tultuani olisin halunnut harrastaa ilman "varokaa, tullaan keskiravia, väistäkää, mennään ohjelmaa, nyt väistö vasemmalle" -päiviä. Nyt tallilla, jossa valmennuksia vain yhteisesti, joko tallinpitän pitämiä, tai hänen organisoimaan. Paljon parempi.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.24 20:09:36

"Entisellä tallipaikallani oli tämä ," jokaisella oma valkku,"-ongelma. Töistä tultuani olisin halunnut harrastaa ilman "varokaa, tullaan keskiravia, väistäkää, mennään ohjelmaa, nyt väistö vasemmalle" -päiviä. Nyt tallilla, jossa valmennuksia vain yhteisesti, joko tallinpitän pitämiä, tai hänen organisoimaan. Paljon parempi."

Tuttu ilmiö. :) Samoin jos lähdetään kyselemään, kuinka kivana hevosenomistajat, joilla itsellään ei ole vuokraajia (tai ainakaan älytöntä määrää), pitävät sitä, että joillain muilla asiakkailla pyörii valtava vuokraajasirkus vaihtuvine vuokraajineen, niin yllättäen aika kriittistä kommenttia näistäkin usein tulee...

Se on vähän niin, että joidenkin mielestä kivaa, rentoa ja vapaata harrastamista on se, kun he saavat tehdä tallilla ja maneesissa täysin rajoituksetta, mitä tahtovat. Ei oikein tajuta sitä, ettei tämän mahdollistaminen tai salliminen ole välttämättä kovin hyvää liiketoimintaa - ja että vaikka tiukemmat säännöt voisivat tuntua harrastuksen vaikeuttamiselta, niin se oma rajoitukseton touhuilu voi myös vaikeuttaa muiden harrastamista.

Muiden asemaan asettuminen on näemmä joskus maailman vaikein juttu. :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Tutu 
Päivämäärä:   9.8.24 22:00:57

30e h

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Mietin 
Päivämäärä:   10.8.24 08:42:29

Entä jos siellä kaupassa ilman kauppiaan suostumusta tapahtuu esim jatkuvasti tuote- esittelyitä, jotka estävät ostajien liikkumista hylkyjen välillä ja he vaihtavat kauppaa? Tai joudut itse kampaamossasi istumaan lattialle koska kosmetologi on vieny tuolit asiakkailleen? Näin niinkuin asiakkaan puolelta ajateltuna. Tuntuu että täällä tallinpitäjä on ahne kateellinen kapitalistisika, joka vain haukkuu asiakkaitaan...

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   10.8.24 11:07:13

Se että onko valmennuksia miten usein ja milloin on ihan sopimusasia. Monella tallilla on selkeät säännöt että valmennusta varten varataan maneesi lisämaksusta, tai valmennuksia saa pitää tiettyinä päivinä ja/tai tiettyinä kellonaikoina, valmennuksia saa olla esim. rajattu määrä per hevonen. Se että ei osata laatia selkeitä sääntöjä ei millään tavalla ole a) valmentajan vika, b) hevosenomistajan vika c) syy laskuttaa valmentajaa tilojen käytöstä d) valittaa asiasta. Se kertoo vain ja ainoastaan kyvyttömyydestä tallin pyörittämiseen.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 11:31:31

"Entä jos siellä kaupassa ilman kauppiaan suostumusta tapahtuu esim jatkuvasti tuote- esittelyitä, jotka estävät ostajien liikkumista hylkyjen välillä ja he vaihtavat kauppaa? Tai joudut itse kampaamossasi istumaan lattialle koska kosmetologi on vieny tuolit asiakkailleen?"

Näinpä. Vaikka minua on tässä syytetty huonoista vertauksista, niin kyllä joidenkin muiden vertaukset ovat aika ihmeellisiä. Ravintoterapeutti asiakkaan mukana kaupassa esimerkiksi... Niin, kaupoissahan lappaa suuret määrät vaihtuvaa porukkaa sisään ja ulos koko ajan. Asiakkaan mukana kauppaan tullutta ravintoterapeuttia ei siis todennäköisesti edes "huomaa". Mitenköhän tämä on vertailukelpoista talleilla vallitsevan tilanteen kanssa, kun isoissakin yksäritalleissa on usein kerrallaan tontilla pyörimässä ihan maksimissaan parikymmentä henkeä ja sekin on usein jo järkyttävä ruuhka? Samoin vaikka maneesi olisi isokin, niin hyvin harvoin ne valmentajat ja valmennustilanteet jäävät keneltäkään huomaamatta vaan lähes aina niillä on vaikutusta ja usein myös suoranaista haittaa muille.

Jos se ravintoterapeutti siellä supermarketissa tosiaan vaikuttaisi muiden asiakkaiden asioimiseen yhtä paljon kuin valmennuksen pitäminen yksäritallilla, eiköhän suhtautuminen siihen ravintoterapeuttiinkin olisi "hieman" toisenlainen. Lisäksi jos kauppiaan korviin kantautuisi, että joku ravintoterapeutti ihan säännönmukaisesti käyttää hänen tilojaan tulonhankintaan, en menisi lyömään vetoa siitä, etteikö asia sitä kauppiastakin voisi kiinnostaa... :)

Muutenkin asioita verratessaan kannattaa miettiä, mitä oikeastaan haluaa sanoa. Jotkut ovat takertuneet kauppavertauksissa siihen juttuun, että kaupoissa saa melko vapaasti lapata mitä sakkia hyvänsä. Ja tämä on tietysti tottakin! Mutta nimenomaan tässä suhteessa talliyritykset eroavat supermarketeista isosti. Kaupassa voi käydä satoja ihmisiä päivässä, enemmänkin, sen sijaan isoillakaan yksäritalleilla harvoin on asiakkaita muutamaa kymmentä enempää ja monet tallit ovat vielä selvästi pienempiä. En sitten tiedä, haluavatko jotkut vertauksillaan sanoa, että tallien pitäisi toimia tässä suhteessa kuin supermarkettien ja ovista pitäisi saada kävellä kenen hyvänsä sisään, mukaan lukien käytävillä hengailevat "näyteikkunashoppailijat" (jolloin ne kaikenkarvaiset valkutkin tietysti kätsysti sulautuisivat joukkoon)?

Itse en paitsi tallinpitäjänä, myös hevosenomistajana koe, että tallilla minun hevosteni ja minun omaisuuteni seassa välttämättä tarvitsisi pyöriä valtava joukko asiaankuulumatonta väkeä vaan näen sen ihan hiton hyvänä asiana, että tallit ovat lähtökohtaisesti paljon kauppoja suljetumpia paikkoja. Mutta ehkä jotkut sitten tosiaan kaipaavat talleille enemmän sitä supermarketin meininkiä? :)

Minä olen kauppavertauksillani koettanut sanoa, että tallipito voi olla liiketoimintaa aivan samoin kuin kaupan pitäminenkin eikä minkään yrittäjän tarvitse sponssata muiden tulonhankintaa tarjoamalla ilmaisia tiloja. Jotkut tuntuvat kauppavertauksillaan sen sijaan ajavan takaa sitä, että talleilla pitäisi rauhan ja yksityisyyden olla samaa luokkaa kuin supermarketeissa. Hämmentävää, hyvin hämmentävää. :-)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 11:34:24

.......: No mutta juuri niiden selkeiden, tallinpitäjän laatimien sääntöjen puolestahan tässä on puhuttu! Joissakin on vain tuntunut aiheuttavan kiukkua se ajatus, että tallinpitäjä voi tosiaan a) laatia asiakkaiden toimintaa rajoittavia sääntöjä ja b) laatia säännöistä tiukempia ja erisisältöisiä, kuin osa asiakkaista tykkäisi.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.8.24 11:38:34

Jälleen yksi hyvä syy lisää olla ottamatta vieraita talliin.

Tallin pitäjä = paikan omistaja ja omistaja määrää säännöt. Jos säännöt ei kelpaa vie tallilainen hevosensa muualle piste.

Täällä on ennenkin ollut keskustelua tallinpitäjien "hulluista" säännöistä, no tässä näkee miksi niitä hulluja sääntöjä tarvitsee.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Harraste 
Päivämäärä:   10.8.24 11:45:28

Meillä ei ole mitään business on business kuvioita.
Säännöllisesti käyvät taitavat puoliylläpitäjät ok, vuokraajat eivät.
Yksityisvalmentajat ok, mutta maneesia ei voi varata prime time aikaan ja niistä pitää sopia minun kanssani etukäteen. Edellytän, että kyse on todellisesta pitkäkestoisesta aidosta tavoitteellisesta valmennussuhteesta enkä hyväksy mitään mallia asiakas pitää kaverilleen tuntia. Yksityisvalmennusta voi pitää napit korvilla muiden seassa, kunhan ei päsmäröi eikä häiritse.

Järjestän asiakkaiden toiveista valmennuskursseja ja majoitan ja syötän valmentajat ilman lisäkuluja. Katson itse pyydettäessä enkä ota rahaa, jos katson vähän aikaa. Varsinaisesta tunnista otan sit jotain pärstäkertoimen tai käytännössä avulaisuuden perusteella. Pienelläkin auttamisellani saa ilmaiset valmennuskuviot ja tuuraajia ja apukäsiä on aina tarpeeksi. Olen II-tason valmentaja.

Inhosin aikanaan asiakkaana vuokraushässäkkää ja primetime ajan varauksia ja omassa tallissani päätim suojella asiakkaitani sellaisen toiminnan aiheuttamalta häiriöltä.

Haluan, että tunnen kaikki tallilla kävijät ja että toiminta on koko ajan asiallista ja mukavaa kaikille. Haluan, että harrastaminen on kaikille kehittävää ja kivaa.

Jos yhdellä asiakkaalla on akuutti rahapula, jollain toisella on taas hevonen rikki, autan heidät sopimaan järjestelystä, että se toinen ottaa toiselta hevosen puoliylläpitoon ja pääsee ratsastamaan ja toinen saa helpotusta rahatilanteensa. Keksin rahapulassa oleville myös tapoja pienentää tallivuokraa ottamalla hevosensa hoitotehtäviä itselleen.

Tähän saakka ainakin vaikuttaa, että ketään ei haittaa nämä rajoitteet.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 11:54:07

"Inhosin aikanaan asiakkaana vuokraushässäkkää ja primetime ajan varauksia ja omassa tallissani päätim suojella asiakkaitani sellaisen toiminnan aiheuttamalta häiriöltä.

Haluan, että tunnen kaikki tallilla kävijät ja että toiminta on koko ajan asiallista ja mukavaa kaikille. Haluan, että harrastaminen on kaikille kehittävää ja kivaa."

Hyvin sanottu! Itsekin aikanaan muiden tallien asiakkaana ollessani en tosiaankaan kokenut, että on rentoa ja kivaa, kun kaikki voivat kutsua omat valkut ja muutenkin tehdä, mitä tykkäävät. Hirveän häiritseväähän se oli, ja pahimmillaan vei muilta harrastusrauhan kokonaan.

Mutta se ei sinänsä ole uusi juttu, että tietyntyyliset ihmiset eivät näe mitään muuta kuin oman halunsa perseillä mitä sattuu. Se on "rentoa ja kivaa", kun voi tehdä mitä haluaa (ja vielä mieluiten muiden maksaessa viulut), ja se taas kamalaa rajoittamista ja pakottamista, jos on jotkin säännöt. Samaan kuvioon tietysti kuuluu se, ettei oikeasti kiinnosta hevon huilua, mitä oma touhuilu tekee sille, onko muillakin rentoa ja kivaa... :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   10.8.24 12:08:01

”Jälleen yksi hyvä syy lisää olla ottamatta vieraita talliin.”

Mistä te omaa hevosta kotona pitävät aina putkahdatte näihin keskusteluihin? Kun tässä puhutaan talleista, tarkoitetaan tallipalveluita tarjoavia yrityksiä.

En minäkään mene ravintoloitsijoita koskevaan keskusteluun mylvimään, että ”tästä syystä en ota omaan päivällispöytääni ’vieraita’”.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: inha vaiva 
Päivämäärä:   10.8.24 12:13:16

Entisenä valmentajana...ei tullut mieleenkään käydä valmentamassa jossakin ja olla kysymättä paljonko tilavuokra on?
Hienoa päästä valmentamaan valoisissa ja kuivissa tiloissa.
Kiitos kaikille tallinpitäjille jotka ottavat vieraan valmentajan vastaan omiin tilohinsa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   10.8.24 12:14:04

Tähti, eihän tässä ole missään vaiheessa ollut kyse siitä etteikö tallinpitäjä saa omalla tallillaan määrittää sääntöjä, vaan siitä että tallinpitäjä kokee että vieras valmentaja, kengittäjä tai jopa vuokralaisia pitävä tallin asiakas muka pyörittää luvatonta bisnestä tallinpitäjän tiloissa jonka tallinpitäjä sitten kustantaa. Tämä ajatusmaailma on sairas ja katkera, eikä kerro ammattitaidosta. Sinä itse tähti olet nyt neljän tai viiden ketjun verran ollut jankkaamassa että tallilla hevostaan pitävä ja siitä maksava asiakas on kohtuuton ja ahne kun pyytää paikalle valmentajan maksamatta siitä sinulle extraa. Samoin sinulle pitää maksaa jos asiakkaan hevosella ratsastaa joku muu, tai jos asiakas pitää tunteja toiselle tallisi asiakkaalle. Oikeastaan mistään muusta ei ole ollut kyse kuin siitä että sinä haluat lisää rahaa ja ettei kukaan muu vain saisi senttiäkään "sinun kustannuksellasi". Eli turhaan enää tulet selittämään kuinka sinulle muka kyse on siitä että kaikki saisivat rauhassa harrastaa, kun olet tehnyt erittäin selväksi ajatuksesi :)).

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Valkku 
Päivämäärä:   10.8.24 15:58:11

Inha vaiva:
Sama. Luksusta, kun ilmestyy vaan paikalle ja ryhtyy töihin. Ei tarvi huoltaa kenttää, hankkia kalustoa, huolehtia pohjamateriaalin lisäämisestä, maalata aitoja, pudottaa lumia maneesin katolta.
Eikä kastella pohjaa, joka on ykkösinhokkini. Saatikka, että maksaisi kustannukset, jotka kentän/maneesin rakentamisesta tulee ja siihen päälle ylläpitokustannukset.

Jos joskus mulla on oma kenttä tai maneesi, niin siellä ei kukaan toteuta liiketoimintaansa ilman, että maksaa lähettämäni laskun ja sopii käyttöajoistaan minun kanssani. Vaikka siinä vaiheessa olen voittanut lotossa enkä tee enää tuntiakaan töitä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 16:09:44

"Entisenä valmentajana...ei tullut mieleenkään käydä valmentamassa jossakin ja olla kysymättä paljonko tilavuokra on?
Hienoa päästä valmentamaan valoisissa ja kuivissa tiloissa.
Kiitos kaikille tallinpitäjille jotka ottavat vieraan valmentajan vastaan omiin tilohinsa."

Näin asiallinen yrittäjä toimii. :) Sitäkin on näissä keskusteluissa spekuloitu, että johan se valmentajakin järkyttyy ja loukkaantuu, ellei voikaan valmentaa toisen tiloissa ilmaiseksi, mutta valmentajalle toisen tilojen käytön maksullisuus tulee todennäköisesti aika paljon pienempänä yllätyksenä kuin asiakkaalle - kun yrittäjä se valmentajakin on ja realiteetit ovat näin ollen useimmiten selvillä... :)

"Sinä itse tähti olet nyt neljän tai viiden ketjun verran ollut jankkaamassa että tallilla hevostaan pitävä ja siitä maksava asiakas on kohtuuton ja ahne kun pyytää paikalle valmentajan maksamatta siitä sinulle extraa. Samoin sinulle pitää maksaa jos asiakkaan hevosella ratsastaa joku muu, tai jos asiakas pitää tunteja toiselle tallisi asiakkaalle. Oikeastaan mistään muusta ei ole ollut kyse kuin siitä että sinä haluat lisää rahaa ja ettei kukaan muu vain saisi senttiäkään "sinun kustannuksellasi". Eli turhaan enää tulet selittämään kuinka sinulle muka kyse on siitä että kaikki saisivat rauhassa harrastaa, kun olet tehnyt erittäin selväksi ajatuksesi :))."

Aika "tyylikäs" purkaus tosiasioista piittaamatta, kun ei keskusteluketjujen lukumäärääkään onnistuttu saamaan kohdalleen... :-)

Ystävä hyvä, se, että yrittäjä huolehtii liiketoimintansa kannattavuudesta ja että asiakkaiden harrastusrauha taataan, eivät ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita. Vaikka jotkut tuntuvat kuvittelevan, että kaikki, mitä tallinpitäjä tekee yrityksensä eduksi, on aina asiakkailta pois, tosiasiassa kannattavasta yritystoiminnasta huolehtiminen on lähes aina myös asiakkaiden etu vähintään välillisesti ja usein ihan suoraankin.

Se, että yrittäjä voi parantaa kannattavuutta tai estää tappiota ja haittaa, kun ei anna jokaisen tehdä tiloissaan mitä hyvänsä tai varsinkaan korvauksetta, ei millään tavalla muuta sitä tosiasiaa, että selkeät säännöt ja rajat edistävät myös asiakkaiden harrastusrauhaa.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Totta kai 
Päivämäärä:   10.8.24 16:30:41

Saahan tallinpitäjä asettaa ihan mitä sääntöjä haluaa, eikä se kuulu kellekään. Vaikka ottaa lisämaksua siitä jos kävijät pitävät eri värisiä vaatteita kuin on määrätty. Asiakas sitten päättää lähteekö mukaan vai ei.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.8.24 16:51:10

Jos asiakkaalle ei sovi tallinpitäjän vaatimukset tuntien pidon tai muun liiketoiminnan tilavuokrista, niin asiakashan voi lähteä ihan milloin vain ja etsiä toisen toimitilan itselleen :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.8.24 17:20:01

Mieshevonen:
Koska olen alan ex-ammattilainen. Yli 20v tein töitä alalla, nyt on enää omat hevoset omassa tallissa. Välillä (lue kuukausittain) tulee yhteydenottoa näiltä tutun tutuilta, enkä voisi ottaa taas vuokralaisia?
Kun näitä keskusteluja lukee niin muistaa taas miksi siitä aikanaan luopui ja vannoi ettei ikinä enää...

Onneksi leivän saa helpommalla muualta ja pihassa voi pitää niin monta omaa kuin jaksaa hoitaa...

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Deep 
Päivämäärä:   10.8.24 17:47:15

Aloittaja on ihan oikeassa, kyllä minäkin ihmettelen kuinka yksityiset tallinpitäjät sallivat pihassaan pyöriä puoli kylää vuokraajina ja lisäksi joka sortin valmentajaa.

Siis TIETYSTI jokainen tekee omat päätöksensä ja se on vapaassa maassa sallittua, mutta ei se ainakaan helpommaksi tee tallinpidon kannattavuutta, mielekkyyttä ja sitä ympäristön rauhallisena pitämistä. Jokaisen kannattaa pohtia omaa politiikkaansa ja että olisiko siinä parantamisen varaa :)

Itse ainakin asiakkaana ymmärtäisin täysin, jos tallille ei saisi tuoda kuin 0-1 vuokraajaa ja jos valmennus pitäisi ostaa tallinpitäjältä, jos hän siis tekisi sitä työkseen. Meidän tp ei valmenna, joten on selvää että ulkopuolisia valmentajia saa tuoda. Ymmärtäisin silti jos siitä pitäisi maksaa erillinen maksu, etenkin prime time aikaan.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   10.8.24 17:50:11

^ Outoa, että nämä keskustelut saavat pitämään asiakkaita vaikeina. Tässähän on enemmänkin ollut käynnissä yhden keskustelijan yksinpuhelu. En kyllä vieläkään ymmärrä, miksi valmentajalta penättäisiin tilavuokraa muttei kengittäjältä tai eläinlääkäriltä.

Olisikin hauska nähdä ilme, kun Viikin päivystys tulisi tallille pelastamaan hevosen henkeä – ja vastassa olisi tallinpitäjä: ”Pudota ensin 30 euroa tähän kippoon ennen kuin tulet tekemään bisnestäsi minun tiloihini.”

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 18:44:10

Tallinpitäjä saa vapaasti määritellä omat sääntönsä ja asiakas voi sitten valita, viekö hevosensa tallille vai ei. Ongelmana tässä tosin on se, ettei tallinpitäjät aina muista kertoa kaikki sääntöjä etukäteen, eikä niitä ole kirjattu sopimukseen tai pahimmassa tapauksessa valehtelee niistä kysyttäessä.

Onneksi hevoseni asuu isolla tallilla. Monella hevosella on yksi tai useampi vuokraaja, myös tallinpitäjän omilla hevosilla. Jokainen saa tuoda paikalle oman valmentajan, tosin monet käyttävät samoja valmentajia. Eikä yksi valmentaja edes ehtisi valmentaa kaikkia tallilaisia. Valmentajat saavat pitää tunteja myös omilla hevosillaan, samoin muut asiakkaat. Jokainen saa harrastaa haluamallaan tavalla ja käyttää itse valitsemiensa ammattilaisten palveluja.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.24 20:11:49

"En kyllä vieläkään ymmärrä, miksi valmentajalta penättäisiin tilavuokraa muttei kengittäjältä tai eläinlääkäriltä."

Jos et ymmärrä, sitten et varmaan ymmärrä, mutta onhan tuohonkin kysymykseen vastattu jo kenties useammankin kerran. :)

Mitä sinä et tarkalleen ottaen ymmärrä esimerkiksi siinä, että kengittäjän ja eläinlääkärin ero valmentajaan nähden on se, että ensiksi mainittuja jokainen asiakas tarvitsee jossain määrin, kun kun taas siinä on suurta vaihtelua, valmentautuuko asiakas ylipäätään (tallin tiloissa), kuinka usein ja millä tavalla?

Ja vaikka tuo logiikka ei sinulle aukeaisi sitten millään, niin edelleen on myös niin, ettei tallinpitäjällä oikeastaan ole pakko olla linjauksissaan mitään tiettyä logiikkaa, kunhan säännöt ovat asiakkaille selvät. :) Kyllä omassa yrityksessään saa ääritapauksessa vaikka rajata, että tallille ovat tervetulleita punaisiin pukeutuvat yli 40-vuotiaat ammatinharjoittajat mutta kaikilta muilta peritään lisämaksu. Eli sen puoleen asiakkaan ei tarvitse ihan loputtomasti vaivata päätään tallin sääntöjen logiikalla, kun sekin riittää, että osaa päättää, sopivatko ne säännöt itselle vai kannattaako valita toinen talli.

"Olisikin hauska nähdä ilme, kun Viikin päivystys tulisi tallille pelastamaan hevosen henkeä – ja vastassa olisi tallinpitäjä: ”Pudota ensin 30 euroa tähän kippoon ennen kuin tulet tekemään bisnestäsi minun tiloihini.”"

Niin, ja sitten kaiken huipuksi sinä oikeastaan vastaat omaan ihmettelyysi itse... :) Eiköhän tuossakin ollut eräänlainen vastaus siihen, miksei tallilla luultavasti linjata, että eläinlääkärin tulo on lisämaksullista, vaikka valmentajilta otettaisiinkin tilavuokraa. Katsos kun tallinpitäjä voi vaikka nähdä jonkin eron eläinlääkärikäyntien ja varsinkin eläinsuojelullisista syistä välttämättömien sellaisten ja valmentautumisen välillä. Kommentistasi päätellen sinäkin sen näet, ja silti niin kovasti mukamas ihmettelet, että mikäs siinä nyt on, jos juuri niiltä valkuilta halutaan lisämaksua... :)

Katsos kun maailmassa ei onneksi ole vain kahta vaihtoehtoa, ei edes tallinpidossa: joko sallia ihan millainen sirkus hyvänsä tai sitten kieltää kaikki, mukaan lukien sairaan eläimen päivystysluontoinen hoito. Järjenkäyttö tallin sääntöjen laatimisessa on yllättäen ihan sallittua.... :)

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Triin 
Päivämäärä:   10.8.24 20:49:52

Mielestäni toisen tiloissa liiketoiminnan harjoittamisesta pitää olla valmis maksamaan. Ihan kaikesta.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 21:15:38

Tyhmähän se tallinpitäjä on, jos antaa pyörittää tiloissaan aivan päivittäistä ja systemaattista liiketoimintaa 7lman korvausta. Ylipäätään pitäisi alkaa käräyttelemään näitä wannabe valmentajia, jotka pimeästi myyvät kaikenlaista palvelua. Minusta se on yhtälailla veronsa maksavien valmentajien sorsimista. Miksi toinen maksaa verot ja toinen ei?

Ja moniko talli laittaa ulkopuolisten valkkujen totaalikiellon kun alkaa pyytää kuitin kenttä/maneesimaksusta?

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.24 21:39:44

Nämä on tällaisia harrastelijoiden pyörittämien pikkutallien ongelmia. Juuri tämän takia itse pidän omia hevosia vain isommilla ammattitaitoisten tallinpitäjien talleilla, joissa valmennukset tai vuokraajat eivät ole ongelma, eikä niistä myöskään tehdä ongelmia. Jokainen asiakas on onneksi vapaa valitsemaan sellaisen tallin jonka toimintaan haluaa sitoutua. Onhan näistä mielivaltaisista tallipidoista kuultu ennenkin, aika nopeasti vaan ne asiakkaat loppuu. Sitten toki ei tarvitse tallinpitäjänkään sietää enää vaikeita asiakkaita, joten taitavat kaikki olla sitten tyytyväisiä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Kotitalli 
Päivämäärä:   11.8.24 03:41:20

Tottakai saa asiakkaani omalla hevosellaan pitää, hänhän maksaa täyttä tallipaikkamaksua, johon sisältyy myös kentän ja maneesin käyttö.

En näe ongelmana myöskään vuokraajia yms. Se, mikä tärkeää, että tallin sääntöjä kunnioitetaan, ja ne ovat tyyliin "siivoa jälkesi, sammuta valot, sulje ovet, älä pidä hevostasi vapaana käytävällä jne.."

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.24 04:00:45

Onkohan tämä tähtimerkki Cloory?

Hevosalalla on omat käytännöt, tavat ja tottumukset. Me ei pyöritetä kampaamoa. Ihan vaan jos et ole vielä huomannut. Mahtavaa että jaksat käyttää näin paljon aikaa fanaattiseen jankkaamiseesi, mutta ihan vilpittömästi veikkaan että jos alat jollekin hevosenomistajalle tuollaista rahastuslistaa esittelemään, he äänestävät jaloillaan kättelyssä.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Alfa 
Päivämäärä:   11.8.24 09:06:04

En vieläkään ymmärrä miksi täällä ei tajuta tähden pointtia. Minä asiakkaana olen samoilla linjoilla. Tuntuu että jotkut mieshevosen tyyppiset ovat aivan ulalla siitä, mikä tekee tallilla käymisestä miellyttävän ja että omistaja laatii säännös.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: No huhhuh 
Päivämäärä:   11.8.24 09:15:45

Kannattaa lopettaa tallinpitäjänä jos on noin epätoivoinen;D

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   11.8.24 09:42:44

”Tuntuu että jotkut mieshevosen tyyppiset ovat aivan ulalla siitä, mikä tekee tallilla käymisestä miellyttävän”

En ole ulalla. Olen isolla tallilla, jossa on järkevä taloinpitäjä. Valmentajat ovat tervetulleita ilman mitään kynnysrahaa, ja useimmilla omistajilla on vuokraajia/liikuttajia. Mitään ongelmaa ”jaloissa pyörivistä” vuokraajista tai ”epämääräisistä valmentajista” ei ole. Kentästä/maneesista voi buukata tunnin MAKSUTTA, mutta kaikki saavat ratsastaa samaan aikaan, ja buukkauksille on järkevät prime time -rajoitteet.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   11.8.24 09:54:55

Asiakas eli valmennuksen tilaaja maksaa ylimääräiset kulut, jotka kohdistuvat valmennusaikaan, jos sellaisia on. Itse en niitä maksa, enkä maksaisi. Valmentaja ei tunge mihinkään, vaan hänet pyydetään.
Nämä asiat hoidetaan tallinpitäjän ja hänen asiakkaansa välillä, joka sattuu olemaan myös valmennettava.
Yksinkertaista.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.8.24 10:20:18

"En ole ulalla. Olen isolla tallilla, jossa on järkevä taloinpitäjä. Valmentajat ovat tervetulleita ilman mitään kynnysrahaa, ja useimmilla omistajilla on vuokraajia/liikuttajia. Mitään ongelmaa ”jaloissa pyörivistä” vuokraajista tai ”epämääräisistä valmentajista” ei ole. Kentästä/maneesista voi buukata tunnin MAKSUTTA, mutta kaikki saavat ratsastaa samaan aikaan, ja buukkauksille on järkevät prime time -rajoitteet."

^Meillä sama. Iso täyshoitotalli, jossa pitkänlinjan tallinpitäjät.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.24 11:12:12

Yksi tässä keskustelussa hämmentävistä asioista on, että monilla tuntuu olevan sekä kovin lyhytaikainen että hyvin kapea-alainen käsitys hevosalasta.

Kun huudetaan esimerkiksi noista hevosalan vakiintuneista käytännöistä, niin ei tunnuta lainkaan muistettavan, että eihän meno ole ollut tällaista kovin kauan. Ei noita vuokraajasirkuksia ja kymmenittäin erilaisia ammatinharjoittajia tallin nurkissa pyörimässä ole suinkaan ollut läheskään näin yleisesti edes 20 vuotta sitten, saati ennen sitä. Vielä 2000-luvun vaihteessa oli paljon nykyistä tavallisempaa, että tallinpitäjiä kunnioitettiin jopa vähän hassun paljon ja että tallinpitäjät saattoivat ihan täysin sanella, kuka heidän tallissaan kengittää ja kuka siellä valmentaa - eikä sitä kukaan välttämättä kummemmin edes kyseenalaistanut! Nykyään taas huudetaan ja itketään, jos tallinpitäjä ei ota ketä hyvänsä tallinsa nurkkiin puuhastelemaan ja vieläpä ilmaiseksi.

Ei tällainen "vakiintunut käytäntö", että KuningasKuluttaja uskoo voivansa kävellä tallinpitäjän yli eikä edes tajua tekevänsä niin, kun se on hänen mielestään perusoikeus, ole siis kovin vanhaa perua, vaan tilanne on ajan saatossa muuttunut sellaiseksi - tekisi mieli sanoa, että lipsunut. :) Mutta kyllä ne käytännöt voivat edelleen muuttua, ja tulevat myös muuttumaan, koska nykyiset käytännöt ovat jo osoittautuneet niin monin tavoin huonoiksi ja koko hevosalan kannattavuutta nakertaviksi. Eli ei se kuulkaa ihan niin ole, että "koska näin on aina tehty, näin täytyy myös jatkossa tehdä" - etenkin kun se "aina" kattaa hädin tuskin 20 vuotta... ;)

Eikä tässä tarvitse muistella vain menneitä, vaan ihmettelen kyllä sitäkin, missä tynnyrissä sitä saa oikein elää, jos on omasta mielestä ihan ulkoavaruudesta lähtöisin oleva ajatus, että talli voisi jotenkin rajoittaa valmentautumista. Ihan tässä hetkessä tämän päivän Suomessa on, tiedättekös, talleja, jotka myyvät karsinapaikkoja ainoastaan niin, että hevosenomistaja sitoutuu samalla jonkinlaiseen tallin myymään valmennus- tai ratsutuspakettiin. Muuten ei ole tallipaikalle asiaa. Miettikää sitä, jos teistä jo ajatus siitä, ettei tallinpitäjä päästä ketään muuta valmentamaan tiloihinsa ilmaiseksi, on törkeää omien palvelujen pakkomyyntiä... :-)

Harmittaa se miten paljon hyvänsä, niin kyllä tosiasia on se, että oman tallinsa säännöt päättää tallinpitäjä ja että niitä sääntöjä voi olla todellakin hyvin monenlaisia. En kyllä täysin ymmärrä, mikä tässä harmittaa, koska kenenkään talliin ei ole tosiaan pakko mennä!

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.24 17:16:24

Siis miten surkea tallinpitäjä sinä Tähti olet jos pihoillasi pyörii joku hallitsematon vuokraajasirkus vuodesta toiseen ja amatöörivalmentajia tunkee väkisin maaneesin täyteen aamusta iltaan? Ei tällaisia ongelmia oikeasti ole yhdelläkään asiallisesti pyöritetyillä talleilla, vaikkei siellä kerjätä rahoja muilta ammatinharjoittajilta.

  Re: Jos asiakas pitää tiloissasi tunteja, hinta 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.24 17:25:15

"Ei tällaisia ongelmia oikeasti ole yhdelläkään asiallisesti pyöritetyillä talleilla, vaikkei siellä kerjätä rahoja muilta ammatinharjoittajilta."

Nimenomaan. Ei ole sellaisia ongelmia, kun sellaisia ei anneta syntyä tai niihin puututaan nopeasti. :) Totta on myös jälkimmäinen lause niiltä osin, ettei kukaan todellakaan kutsu tilojen käytön asianmukaista hinnoittelua "kerjäämiseksi" - jos siis puhutaan paitsi asiallisista talleista, myös asiallisista ammatinharjoittajista siellä tallin tiloissa. :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.