Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: Energia 
Päivämäärä:   2.8.24 10:47:36

Kiinnostaisi kuulla mitä ja kuinka paljon rehuja syötätte hevoselle joka on laitumessa 24/7. Otin tarkoituksella väkkärit omalta pois laitumelle mennessä ja kesäkiloja on tullut reilusti. Huomaan kuitenkin että hepalla vähän puhti pois ratsastuksessa ja tarvittaisiin energiaa lisää. Mutta tuntuu turhalta syöttää esim selectediä mitä syö laidunkauden ulkopuolella.

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 10:52:35

Ruualla ei energiaa lisää tule. Suolessa on parhaillaan 80kg ylimäärästä tavaraa, lisäämällä sinne sitä ei saa hevosta nostamaan kinttujaan nopeammin. Kyllä se virkistyy kun laidun loppuu.

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   2.8.24 11:10:27

Jos, ei ole saanut mitään ylimääräistä kokeile suolaa ja kivennäistä, jos näistä vajausta.
Energiaa turha lisätä, valmiiksi tuhdille, ellei laidun rupea nyt olemaan syöty.

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   2.8.24 11:16:01

Jos hevonen on laitumella 24/7, todennäköisesti virkistyy kummasti kun pääsee välillä sisälle huilaamaan.

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   2.8.24 11:23:05

Aina ne veltostuu laitumessa. Itse tuon talliin lepäämään, mahdollisuuksien mukaan samana aamuna tai ainakin muutamaa tuntia ennen, suihkutan viileällä ja juotan mash-elektrolyytti-suola-kivennäisvettä puoli ämpäriä ennen ratsastusta, loput sen jälkeen. Laidunkaudella en anna muutoin väkirehuja enkä muutakaan ylimääräistä. Lisäksi liikunta on hiukan leppoisampaa. Jos kisoja tai valmennuksia niin hyvä ottaa talliin pariksi päiväksi niitä ennen.

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 11:42:30

Ettei se väsymys johtuisi siitä lihomisesta ja väsymyksestä?
Ei sitä itsekään juuri jaksa lenkkeillä, jos syö päivällä mahan täyteen mäkkiruokaa, on tavallista enemmän ulkona ja nukkuu huonosti :D

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.8.24 14:45:13

Olen jatkanut 24/7 laiduntavalle ihan samalla väkirehuruokinnalla kuin normaalistikin. Aamulla ja illalla 1l kovassa treeni- ja kisakäytössä olevalle harrastehevoselle suunnattu väkirehu + kivennäinen. Lisäjuotto mashilla, siinä extra suola mukana. Loppukaudesta (elokuun pari viimeistä viikkoa) aloitan kuivaheinäruokinnan laitumeen.

Mulla ei hevonen laiskistu laitumellakaan, ei myöskään liho eikä laihdu. Normaalisti liikkuu 6 pvää / viikko, laidunkaudella ehkä 3 pvää / viikko, liikunta kevyempää, lähinnä maastoilua. Suuri laidun jossa liikkuu itsekseen huomattavia määriä vuorokauden aikana (joskus ollut paikannin loimessa).

  Re: Mitä rehua laidunkaudella?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 16:33:53

Samat sapuskat on vuoden ympäri. Talvella vaan jotain vitamiineja lisäksi, mitä kesällä jätetään pois.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.