Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 15:16:21

?

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.8.24 15:30:58

Pisteellä hyvä yhteenveto, noin se menee.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 15:32:22

Pisteen listaan juristin ja lääkärin rinnalle ekonomit, insinöörit/dippainssit, jotkin luonnontieteelliset alat joilta voi päästä teollisuuteen asiantuntijatehtäviin.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.8.24 15:34:40

Tuskin piste sitä tarkoitti että VAIN juristi ja lääkäri, juristin ja lääkärin tulotasolla työskentelevät. Sama se onko yrittäjä, insinööri jne.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 16:30:31

Eli paljon pitää olla kk-palkan näillä aloilla?

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 16:47:35

Oon insinööri ja mun palkka on ehkä puolet lääkärin palkasta XD

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 16:53:36

Jos heppa on vuokratallilla, niin olen laskenut että 5000+ e/kk olisi hyvä ettei tarvitse ihan pennejä laskea.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 16:54:48

Insinöörinä palkka 4000e/kk. Jos ottaa lisien aikaan töitä niin sitten enemmän.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Ins 
Päivämäärä:   1.8.24 17:06:22

Insinöörinä palkka on tuon 5000 ja kyllä sillä yhtä hevosta pitää vuokratallilla.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 17:09:55

Lähihoitajana olen pitänyt iät ajat. Palkka on 3500-4000€/kk vuorotyössä, yleensä teen ainakin pari hälytys/tuplavuoroa. Näistä maksetaan hyvinvointialueilla todella hyvin.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 17:24:34

Juristi, lääkäri, toimitusjohtaja isossa pörssiyhtiössä jne. Tämä pk seudulla

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Itikka 
Päivämäärä:   1.8.24 17:26:00

Tienaan itse 5000+ eikä todellakaan varaa ostaa tai pitää hevosta pk seudulla.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   1.8.24 17:54:09

Asiantuntija tehtävissä, täysi etätyö joustavalla työajalla joka mahdollistaa tässä harrastuksessa enemmän kuin raha. 3300€/kk palkka.

Pidän tällä palkalla kahta vaikeiden koululuokkien hevosta joista toisella valmentaudun säännöllisesti ja kilpailen muutamia kertoja vuodessa.

Tuo palkka on vain hevosten ja autoni kuluja sekä muita vapaa-ajan menoja varten. Elämisen muut kulut hoituu muuta kautta, joten ei voi täysin verrata sellaiseen henkilöön joka kustantaa palkastaan kaiken elämäänsä liittyvän.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Denna 
Päivämäärä:   1.8.24 18:10:01

Palkka 5600 € (käteen 3400 e) ja en voisi ok-seudulla hevosta pitää. Tuolla palkalla ehkä muualla eläisi leveämmin, mutta täällä asuntolaina vie niin paljon, että mietitään, monelleko ratsastustunnille lapset edes pystyvät osallistumaan.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 18:10:57

Ei se perusduunari kyllä ainakaan pääkaupunkiseudulla pidä minkäänlaista hevosta vuokratallilla. Sama vuokra siellä on oli kilpahevonen tai joku muu.
Ja ottakaa myös huomioon se kuinka isoja ovat eläinlääkärikulut jos hevonen sairastuu. Aina pitää miettiä myös odottamattomia kuluja.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Denna 
Päivämäärä:   1.8.24 18:14:49

*tarkoitin pk-seudulla, puhelin korjasi sanan. Ei riitä täällä että tienaa hyvin.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 18:27:03

Höpsis. Mulla asuntolaina, oplaina ja pieni lapsi. 4000-5000e bruttona /kk. Kilpaheppa vuokratallilla, vuokra 800e/kk + kaikki valkut, rehut ym lystit päälle. Aivan hyvin pärjää. Toki en sitten reissaile tai tee muutakaan hienouksia.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 18:47:56

Progressiivisen verotuksen vuoksi ei jää paljoa nettona vaikka kuinka korkeaa bruttoa tienaisikin.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   1.8.24 19:43:08

Ei mun käteen jäävä tulo nyt ihan merkittävästi ole muuttunut, olen sitten tienannut +3tn tai +5tn. Nyt kun ollaan siellä +5tn tasolla, niin toki jää vähän varaa muuhunkin kun siihen hevoseen. Enää ei tarvitse elää ihan kädestä suuhun, ja voi harkita välillä käyvänsä itsekin hierojalla, eikä kustantavansa sitä vaan hevoselle. Mulla on siis ollut hevonen koko työurani ajan. Ei juurikaan muita harrastuksia eikä esim. lapsia, vain koira hevosen lisäksi (ja molemmilla vakuutus eläinlääkärikuluja varten). Pienen edullisen kerrostaloasunnon ostin heti opiskelujen jälkeen, ja sitä olen maksanut aikoinaan aivan liian hitaasti pois. Nyt kostautuu, kun nousseet korot imee sen mitä tulot on nousseet. Asuinpaikkana suurehko kaupunki, mutta ei pk-seudulla. Tallille ja töihin pääsen julkisilla, ei tarvetta autolle.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: bm 
Päivämäärä:   1.8.24 19:43:58

Itse tienaan 4200 bruttona (vaativa asiantuntijatyö), ja jo nyt tekee tiukkaa harrastaa ratsastuskoulussa 2xvko ja yrittää samalla säästää käsirahaa asuntoon. Sen jälkeen pitäisi vielä hevoseenkin säästää. Toki ehkä tässä parin vuoden sisään tulot nousee, mutta saa nähdä syökö inflaatio senkin nousun.

Ehkä vielä 10 vuotta sitten tällä palkalla jäisi enemmän säästöön/käyttöön ja olisi varaa pitää hevosta, mutta nyt on hinnat nousseet niin voimakkaasti kaikessa, että pakko alkaa nipistää ihan kaikesta muusta.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   1.8.24 20:10:49

Todella paljon riippuu ennemminkin siitä, minkä verran pulittaa asumisestaan. Eli missä ja minkälaisessa asumuksessa asuu. Vähän syrjemmässä halvempaa (tai leveemmin) ja todennäköisesti se hevonenkin silloin on näppärämään matkan päässä, ellei sitten ole omassa pihassa.

Mullon suunnilleen bm:n uuruusluokkaa tulot, 3 hevosta omassa pihassa. Mutta: talo maksettu (on aikanaan ostettu pankin suosiollisella avustuksella vanha rivarikolmio kaupungin laidalta heti kun kynnelle kyettiin, oltiin silloin 20v ja 22v, ja se päivitettiin aikanaan lisälainalla syrjemmällä sijaitsevaan omakotitaloon). Talon lainan maksettuamme erinäisiä remppalainoja on ollut ja rakennettu tallia ja miesluolaa niinikään pankin suosiollisella avustuksella, eli niistä on kuukausittaisia lyhennyksiä kuten asuntolainastakin olisi. Jos tallia en olisi rakennuttanut (eli ei olisi sen lainaa) ja hepsuja ei olisi omassa pihassa, niin pitäisin samalla rahalla yhtä hevosta maneesitallilla ihan sujuvasti. Tai kahta kentällisellä tallilla.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.24 20:29:43

Tehdastyössä olen duunarihommissa ja hevonen siistillä maneesitallilla täysihoidossa. Ei pk-seudulla sentään. Ja olen sinkku eli ei ole ketään jakamassa menoja. Jos olisi mies niin eläisin herroiksi.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.8.24 20:34:30

Ajan yhdistelmää, hevonen täysihoitotallilla Turun seudulla. Käteen jää noin 2200€/kk. Joskus jos paukuttaa tunteja enemmän, voin tienata yli 3t€/kk.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 08:17:57

Mun hevosenomistajatuttavissa ei juuri ole lääkäreitä, vaan enemmänkin "tavallisia" ammatteja. Se miten raha riittää, riippuu tallipaikasta ja muista kuluista. Jos on velka-asuntoa, hienoa autoa, lapsia ym. ja kallis tallipaikka, niin kyllä se varmaan jo sitten lääkärin tulot vaatii. Hevosen hoito maksaa suunnilleen 1000€/kk, etäällä vähemmän ja etelässä enemmän. Ja lisäksi sairaskulut.

Itsellä hoitajan palkka, ihan kohtuullinen sellainen vuorotyössä. On hevosta pitänyt ja lääkärikäynnitkin sillä maksanut, mutta ylimääräiseen ei kyllä paljon jää. Onneksi on mahdollista tehdä lisätöitä, jos on lisämenoja.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   2.8.24 08:23:09

Mutta kun tänä päivänä ihmiset ei halua tehdä kompromisseja vaan kaikki pitää saada. Hienot autot, asunnot, ulkomaanmatkat, hevoset etc. Opiskelu ja työt ei maistu kun pitäisi olla aikaa tehdä kaikki edellä mainittu. Kuka sitten kärsii? No, ei ainakaan ne autot, asunnot ja ulkomaanmatkat …

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 08:44:08

Huomaattehan että kokonaisuuteen vaikuttaa tosi paljon myös se että onko puolisoa ja onko lapsia.

Yksin elävällä menee esim.4500€/kk bruttotulosta menee paljon isompi siivu ihan elämiseen kuin puolison kanssa kulut jakavalla. Ja jos on lapsia, niin sehän on kuin silppuaisi satasia vessanpöntöstä alas :D

Oma brutto on 4500€/kk ja sillä pitää Pohjois-Suomessa yksinasuvana hevosta oikein mukavasti maneesitallilla, vaikka on opintolainaakin maksettavana.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.8.24 08:48:12

Brutto n. 4500e/kk, lapsi, asuntolaina. Hevonen täysihoitotallilla Pirkanmaan ytimessä. Riittää kyllä kun karsii muusta.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.8.24 08:49:47

Nettona 4.000€ / kuukausi ja tällä pystyy pitämään yhtä hevosta täysihoidossa, kun ei ole lapsia.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 09:18:12

Toisilla tiukkaa pitää hevosta 4 tonnin tuloilla, erikoista. No riippuu tietty miten harrastaa jne. +muut elämisen kulut. Olen pienituloinen n.2200 käteen ja pidän hevosta etelässä. Toki kaikki rahat menee siihen.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 09:23:53

Bruttona 3300e/kk, suht edullinen vuokra pk-seudun ympäryskunnassa, mutta hevonen n. 1000e/kk maneesitallilla. Kaikki menee mitä tulee, vanhemmat joskus auttaa ell laskuissa. Toiveissa olisi ostaa asunto, mutta monesta syystä se odottaa nyt. Ehkä kun hevonen on ikivihreillä.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:30:45

Jes rehellistä rahapuhetta )
Peruspalkka bruttona 4000, nettona 2580 ja sen käytän näin;

1000 Asuminen,ruoka
150 auto
20 puhliittymä
20 ravintolat
5 henkilövakuutus
950 hevosen kulut
300 luottolainan maksu
55 muut menot

Ja säästöön jää hikiset 80e

Teen kuitenkin yleensä extraa ja saan kuukaudessa about 500e normipalkan päälle ja sen käytän joko luottolainan ylimääräiseen lyhennykseen tai laitan säästöön.. :)

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:40:59

Juu
Aika iso osa palkasta menee hevoseen ?

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:44:31

Ääh on oikeassa, kun kaikkea pitää olla - vaikka tulot eivät riittäisi - mutta kun mä haluun !!!

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.8.24 09:46:52

Lu: no niiin menee, tämän kun sais vaikka satasella kahdella alemmas. Mutta minkäs teet jos haluaa vähän valmentautuakin :(

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Non 
Päivämäärä:   2.8.24 10:35:20

Vielä yksi juttu tähän hevosen pidon yhtälöön on se, missä vaiheessa elämää sen hankkii. Itse olin lähemmäs 40-vuotias ostaessani ekan, talolaina melkein maksettu siinä vaiheessa eikä mitään muuta velkaa tai säästötarvetta enää.

Olen ihan vaan tradenomi, työskentelen HR:ssä asiantuntijaroolissa ja kk-tulot on n. 5.600€ brutto/ 3.550€ netto. Näillä tuloilla pitää hevosta maneesitallilla Uudenmaan pohjoisosissa oikein hyvin ja jää vielä satasia säästöönkin. Tuossa oli vaihe, kun oltiin ilman hevosta niin minulta jäi säästöön 1.500-2.000€/kk. Vielä kaksi vuotta sitten nettosin n. 2.700€/kk ja kyllä silläkin piti lapsen kisaponia maneesitallilla plus maksoi valkut ja kisakulut yms. mutta säästöjä ei kyllä juuri kertynyt kuin lomarahoista ja tulospalkkioista.

Muuta taustaa niin on puoliso, kaksi nyt jo teini-ikäistä lasta, asutaan itserempatussa rintamamiestalossa ja ajetaan 13 vuotta vanhalla autolla. Miehen kanssa maksetaan elämisen kulut puoliksi ja sen jälkeen ns. omilla rahoillaan kumpikin ostaa ja harrastaa mitä haluaa.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   2.8.24 10:40:05

Mihin te sitä rahaa niin hirveästi laitatte?
Minulla jää käteen noin 2500 e kuussa, miehellä muutama satanen enemmän. Meillä on kotona neljä hevosta joista kolmella kisaan enempi vähempi aktiivisesti. Rakennettiin talli (vanhaan navettaan), pihatto, ratsastuskenttä yms ilman lainaa. Tontista ja talosta toki laina on. Rakennuskustannuksiin myös mies osallistunut (pl kentän maksoin täysin itse), mutta muuten hevosten kulut minulla. Muuten asumisen kulut 50-50 ja silti jää kuukaudesta riippuen 200 - 500 € säästöön.

Disclaimer: meillä ei ole lapsia.

Tällä alueella voisin pitää 1 hevosta helposti täyshoidossa samoilla kustannuksilla.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   2.8.24 10:51:28

KI: mietin aivan samaa kuin sinä..

Itse kaupan alalla töissä ja käteen jää n. 2,5t. Hevonen on puoli hoidossa tallilla, missä on puitteet kohdillaan. Toki itse pitää tehdä myös tallivuoroja, koska kk vuokra on vain muutaman satasen. Tähän päälle ruuat mitä ny tarvii. Niin voisin väittää, että hevosen pitoon kuukaudessa menee ihan max. 500e. Silloin kun osuu kengitys ja vakuutuskin tähän kuukauteen. Ilman niitä kuukausi maksu on 300e.

Joten ei tarvi olla lääkäri, jotta voit hevosen omistaa. Mutta fiksuja valintoja kannattaa tehdä.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.8.24 11:03:56

Riippuu myös paljon siitä, missä asuu. Pk-seudun täysihoitopaikka vaatii aika paljon enemmän rahaa kuin maalla omalla pihalla, jne.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   2.8.24 12:27:42

Mulle jää käteen noin 3400 kuussa ja sillä pidän yhtä hevosta Uudellamaalla maneesittomalla talllilla. Hevosen peruselämään menee noin 700 kuussa. En tiedä miten kauan pystyn hevosen pitämään jos kulut nousee tätä tahtia.

Täällä eniten rahaa menee asumiseen. Lainanlyhennys ja muut kulut on joka kk 1500, siihen päälle vielä ruoka ja bensat, noin 500. Maksetaan nämä miehen kanssa siis puoliksi ja tässä mun osuus.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   2.8.24 15:42:59

Tienaan 4700 e/kk, josta käteen jää noin 3200 e. Asumiseen ja autoon menee 1500 e (hitonmoiset korot) eli jäljelle jää 1700 e. Olen laskenut, että valitettavasti se ei riitä pitkässä juoksussa hevosen pitoon maneesitallilla pk-seudulla, koska kaikki rahat kuluisivat silloin harrastukseen ja syödäkin pitää. Jos tulisi yllättäviä menoja, niin tiukille menisi ja säästöön ei jäisi mitään.

Joten ulkopuolisen silmin varmaan vaikuttaa siltä että rahaa riittäisi hyvinkin hevoseen, mutta todellisuudessa yli tonni harrastukseen kuussa on keskituloisellekin hyvin paljon ja taloudelliset riskit ovat korkeat.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.8.24 17:20:51

Palkka n. 2200€/kk netto, 2 hevosta kotitallissa. Peruskoulut hevosista on n. 400€/kk ja siihen päälle ell, valmennukset, kengitykset ym. Talli, tarha, kenttä, traktori on tietysti maksaneet kaikki, mutta niiden poistoja en nyt tähän laskenut.

Kallista on ja kallistuu koko ajan. Oma harrastaminen on elämäntapa, eikä ole lapsia rahasyöppönä. Säästöön ei jää mitään, kaikki menee.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.8.24 17:40:37

Netto 2300-2400/kk.
1 harrasteravuri täysihoitotallilla. Kk-hinta 490€/kk, muut hevosmenot keskimäärin 250€/kk.

Kämpän kk-vuokra on 775€/kk joten eikä tuosta sitten muihin menoihin hirveästi jää kun auto ja koppi on pakko olla että saan hevosta kuskattua. Onneksi se viime vuonna juoksi 6800€ niin sai osan kuluista peitettyä.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   2.8.24 17:41:08

Minulle on myös kommentoitu toistuvasti että mihin ihmeeseen mun rahat menee, kun kuitenkin tienaan ihan hyvin ja on vaan se yksi hevonen ja koira, kuten aiemmin kerroin.

Totuus on kuitenkin se, että parempi harrastehevonen on kallis. En ole ostanut hevosiani lainalla, vaan säästänyt koko ajan hevosen ylläpidon ja asuntolainan maksun ohessa myös uuteen hevoseen. Minulla on nyt toinen hevonen vajaan 20 vuoden aikana menossa. Tämä on ollut nyt kuusi vuotta, ja pesämuna seuraavaa hankintaa varten on hyvällä mallilla. Haluan harrastaa paremmalla hevosella, joten hankintahinnat ovat olleet hyvän matkaa yli 10tn. Ostohinnan säästämiseen minulla on mennyt vuosia, koska samoista säästöistä maksetaan aina myös yllättävät eläinlääkärikulut ja esim. kodin irtaimiston yllärikulut (astianpesukone, pesukone, jääkaappi, tietokone yms.). Mutta en ole halunnut asuntolainan päälle ottaa vielä hevoslainaa, kun tiedän että hevonen voi menettää arvonsa ihan hetkessä. Sylettäisi maksaa kuollutta eläintä vuosia eteenpäin osarilla.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Öyh 
Päivämäärä:   2.8.24 23:38:33

Jestas mitä palkkoja! Itsellä palkka ollut n 1500e/kk ja aina ollut 2-3 hevosta omalla tallilla

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.8.24 00:07:08

Riippuu seuraavista asioista: missä asut (maalla vai kasvukeskuksessa), onko lapsia, onko lainaa, miten paljon asumiskuluja. Pk seudulla 5000€/kk ei riitä hevosen pitoon jos on lapsi, asuntolaina/vuokra, auto, jne.

  Re: Mikälainen työ riittää kattamaan hevosenpidon?

Lähettäjä: Moikku 
Päivämäärä:   3.8.24 07:58:34

Prosessihoitaja paperitehtaassa. Palkka aina +4000e. Yksi ylityövuoro meinaa aina minimissään +500e palkkapussiin (meilä 12h työvuorot). Tehdään neljä töitä (2 aamu, 2 yö) ja sitten kuusi vapaata. Parhaina kuukausina kun osuu pari ylityötä ja päälle joku pyhä niin palkka voi olla helposti yli 7t. Toki verottaja vie myös omakseen semmoisen kolmasosan niin saa laiskat maata kotona :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.