Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 20:43:47

Oli itseltä jäänyt nyt kuukauden tekemättä kun yleensä on tarvinnut harvemmin aiemmin, mutta tämä oli eka kesä ruunan kanssa ja huh millaiset määrää töhnää oli munapussissa ja haisi kauhealta. Hevonen oikein nosti takajalka ilmaan pesun tahdissa kun tuntui vissiin kivalta

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   31.7.24 20:48:41

Joidenkin pussit kerää töhnää, meidän ei. Hepo nyt 20 vuotta ja ikinä ei ole tarvinnut vielä puhdistaa. On tarkastettu, kun on rauhoitettu.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 21:11:17

Ei toki kaikille kerry ja kaikki ei anna putsata rauhoittamatta vaikka kertyisi. Meillä tallilla suurimmalla osalla kertyy ja kaikki nämä ovat antaneet mielellään putsata munapussinsa

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.7.24 21:15:20

Ja willy bean kanssa pitää poistaa!
Jos ette tiedä mikä se on niin hakekaa YouTubesta opetusvideoita. Isoksi kasvaessaan voi jopa estää virtsaamisen ja sitten onkin jo henki höllässä.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Tän takia 
Päivämäärä:   31.7.24 21:20:08

vain tammoja mulle. Ei mitään mönjämunia kiitos. Yök.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   31.7.24 21:22:45

Sinne nisienkin väliin kertyy hikeä, pölyä, hiekkaa, mutaa jne, jotka kovettuvat ja saattavat jopa sattua tammaa, kun yrittää vedellä liotella niitä irti.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Tän takia 
Päivämäärä:   31.7.24 21:33:05

Juu mutta kun sen tietää ja pitää säännöllisesti puhtaana, on se huomattavasti helpompaa ja miellyttävämpää hommaa kuin nämä haisevat munapussikekkerit :D

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 21:34:49

Oho tuosta willy beanista en ole kuullutkaan, pitää ottaa se asiaksi joku kerta kun vähän katselee tutoriaaleja. Kertyykö tuo kaikille myös

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.7.24 22:12:47

Willy bean kertyy kaikille uros hevosille, pitää ehdottomasti poistaa! Jos hevonen ei anna kaivaa niin raspauksen yhteydessä rauhoituksessa on hoidettava. Tätä ei monikaan tajua ja tästä puhutaan liian vähän.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 23:36:30

Omalta riittää puolen vuoden välein puhdistus raspauksen yhteydessä, ei kerry paljon. Pavun sain joku aika sitten ekaa kertaa pois, luulen että oli hevosen koko elämän ajan kertymä siinä noin 3 cm köntissä. Hyvä kun sain pois, ei oo varmasti ollut mukava, veikkaan että ei oo edellisessä paikassa putsattu.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 00:29:34

papu saattaa olla myös syy liikkumishaluttomuuteen, sillä tekee kipeää. Meillä yhellä ruunalla pippelin pää oikein turpoaa kastelukannun suuttimen kokoiseksi ja nuitoiseksi kun on pienikin papu

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   1.8.24 01:04:16

Mä en oo millään vieläkään saanu sitä papua pois ja viime raspauksen yhteydessä unohdin kysyä eläinlääkäriltä apua siihen. Heppa ei kans ikinä roikuta munaansa että sais sen tutkittua. Onko vinkkejä tähän?
Ite koitan kerran kuukaudessa nyt lämpimällä pestä ruunan kalun ja kyllä se on ällöttävää mutta kyllä sen kestää kunhan ei hengitä nenän kautta. Mulla tosin hevonen tosi tarkka tästä ja pitää todellakin seurata reaktioita, koska heti ilmoittaa jos on epämukavaa, joten olkaa varovaisia älkääkä menkö sörkkimään iha muina miehinä!!

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.24 01:20:00

Oma roikottaa myös domolla kun rauhoittaa, katsoisin noita tutoriaaleja ja sitten rauhoitus ja ronkkimaan papu pois. Näytti tosi informatiivisilta nuo

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Uffa 
Päivämäärä:   1.8.24 07:25:27

Millä tekniikalla pesette? Ollut vaan oreja ei ole tarvinnut mut nyt ruuna.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   1.8.24 07:48:53

En kyllä voi käsittää et jotain voi ällöttää eläimensä hyvinvoinnista huolehtiminen. Miten se munapussukan pesu on yhtään sen enemmän ällöttävää kun paskan siivous tai vaikka paskaisen hännän pesu?

Mun eka ruuna sai kokea nahoissaan sen ettei mulle oltu koksaan opetettu tai en ollut koskaan kuullut moisesta pesuvastuusta. Tammoja ollut aina ja oripoika syntyi ja ruunattiin sit 2v. 6-vuotiaana lopetti liikkumisen ja oli tosi kipee. Potki ja pakitteli vaan eikä liikkunut. Kun olin käyttänyt 500€ eläinlääkärin tutkimuksiin löytämättä vikaa (kahdesta eläinlääkäristä kumpikaan ei myöskään maininnu pippelin pesusta), osui käten vatsan alta harjatessa pussukkaan ja tunsin jotain kovaa. Siellä oli niin valtava töhnäklöntti pussukassa että se tosiaan tuntui isona kovana kökkönä ja kun kaivoin pois, oli se ison tulitikkuaskin kokonen. Sen lisäksi sieltä päästä virtsaputken suulta löytyi 3cm pitkä papu. Ja kun nää poistin, loppui kaikki kuukausien rimpuilu ratsastaessa kuin seinään.

Nykyään kesällä suihkutan pussukan letkulla joka päivä ja talvella pesen kerran viikossa. Juuri oli raspaus missä pääsin sen ihan pään tutkiin ekaa kertaa 8kk (tää potkii niin ettei anna putsata päästä) mutta siellä ei ollut mitään. Eli se päivittäinen paineella huuhtelu pussukan sisään auttaa varmaan tuohon pippelin päähänkin. Ja siis letkulla huuhtelun lisäks oikeen kunnolla hinkkaan sen pussukan sienellä/rievulla useesti viikossa eli ei pelkkä vesihuuhtelu

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   1.8.24 07:50:57

Meillä ei pesaria talvella joten talvisin pesen noin kerran viikkoon ämpäripyykillä, mutta ei kyllä talvella kerrykkään läheskään yhtä paljon töhnää

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.24 08:12:56

Tästä oli muuten tutkimus, että jos ei ole ongelmia, niin liian usein pesu aiheuttaa ongelmia, pesun yhteydessä menee bakteereja pussiin. Eli se 2 kertaa vuodessa pesu riittää useimmille.

Omalla saan pavun pois ilman rokotusta, pitää vaan kaivaa syvältä.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: HeC 
Päivämäärä:   1.8.24 22:41:40

Riippuu myös tosi paljon pussukan rakenteesta ja hevosen askellajeista meneekö pussukkaan esim hiekkaa liikuttaessa.

Oma hevoseni ilmoitti hyvin voimallisesti kun oli pesun aika. Kumihanskat käteen ja pienellä paineella laskin lämmintä vettä suoraan pussukkaan ja huljuttelin köhnät pois. Papua ei tälle juurikaan kertynyt, pussukka keräsi senkin edestä!

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 00:44:54

uffa, ne orienkin vehkeet pitää pestä. Ja vieläpä täysin samoin kuin ruunien

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   2.8.24 07:36:57

Ruunalla ei ole munia ja siksi se ruuna onkin erotuksena orista.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.8.24 08:36:10

Kysymys: Miten sen pavun saa poistettua, jos ruuna pitää vehkeensä visusti piilossa?

Mun hepo ei ikinä roikottele ihmisen seurassa. Pussukkaa pestään kyllä kaivelemalla sieltä sisältä, mutta tuota papua ei ilmeisesti saa poistettua ilman, että roikottelee vehjettään ulkona...

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Kaikilla? 
Päivämäärä:   2.8.24 08:56:02

Siis kaikilla on papu? Mä olen yrittänyt etsiä, mutten löydä! Hevonen ollut mulla 11 vuotta, eli ei ole mahdollista että sen olisi joku muu hoitanut pois.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.8.24 09:38:58

M; ole kytikselöä kun käytät katsinassa kusella ennen lenkkiä. Nappaa kiinni vehkeestä ja kato. Oma rookottaa vain rauhoitettuna mutta noin saa tsekattua ja ehkä jopa ehtii napata pois.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.8.24 09:48:55

Lähettäjä: …
Päivämäärä: 31.7.24 22:12:47
Willy bean kertyy kaikille uros hevosille, pitää ehdottomasti poistaa!

Ei muuten kerry. Oreilla ihan ääriharvinaista eikä ruunillakaan kovin yleistä.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.8.24 09:59:45

M: mä saan kyllä kaivettua ilman roikottelua, mutta edellyttää rauhoituksen.

Vehkeestä yllättäen kiinni nappaamalla saa lähinnä kaviosta.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.24 10:06:55

Kannattaa tosiaan se tutkia ainakin sen "pavun" varalta. Omalle sitä töhnää itse pussiin ei kerry mitenkään paljon, mutta se papu tulee kyllä. Meillä hyvä puhdistusväli on n. 4kk, silloin papu on vielä pieni.

6kk välein jos puhdistaa, papu on yleensä peukalonpään kokoinen jo.

Omakaan ei vehjettä roikottele, hanska käteen ja käsi sisuksiin ja nätisti saa sormella pyöräytettyä pois. Ruuna tykkää toimenpiteestä ja seisoo kuin tatti paikallaan.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.8.24 10:24:22

Muakin kiinnostaa että näkeekö/tunteeko pavun helposti vai tarvitseeko kaivella, että löytyy, jos löytyy. Kerran yritin tutkailla, mutta mitään ei näkynyt/tuntunut. Meillä helppo tapaus kun roikottaa liikutuksen jälkeen ja antaa tsekkaa ongelmitta. Pussiakin kerran ronkin, mutta ei siellä juuri mitään ollut. Omistaja ei itse putsaile, mutta onko tämä sitten sellainen, ettei ylimääräisiä kerry kun mitään ei löydy.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.24 10:40:02

Papu kertyy virtsaputken suulle, eli vehkeen päässä olevasta reiästä pitää sormi hieman työntää sisälle ja pyörittelemällä tuntee onko sellaista.
Ei näe katsomalla tai ulkoapäin pintapuolisesti tunnustelemalla.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 11:29:00

jos hevonen antaq kaivella sisältä niin antaa myös koskea vehkeeseen. helposti saa roikottelemaan munarapsujen yhteydessä ja sit vaa nappaa kii ja ottaa pois

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: HeC 
Päivämäärä:   2.8.24 11:39:54

Ehkä joo antaa koskea vehkeeseen mutta se virtsaputken vierestä kaivelu pavun havaitsemiseksi ja poistamiEksi oli ainakin omalla sellanen missä meni raja. Ei saanut tehtyä kuin rauhoituksessa.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   2.8.24 11:57:06

Oma onneksi antaa kaivella ihan kiltisti. Yleensä tiputtaa vehkeen esille kun alkaa pussia letkun kanssa käpälöidä. Välillä on vehje meinannut mennä "solmuun" kun oon sitä siellä sisällä käpäillyt ja alkanutkin laskea sitä pihalle, niin vehkeen pää mennytkin jotenkin mutkalle ja jäänyt hetkeksi jumiin sinne poimuihin ennen kuin oon saanut sen ongittua takaisin suoraksi. :D pussukka kerää ihan kiitettävästi töhnää, on vielä sellainen röpöliäinen pinta kun kaverin hevosella oli ihan sileä kun kerran kaverin pyynnöstä sen pesin, eikä siellä mitään ollut vaikkei koskaan oltu ennemmin pesty. Papua en minäkään ole löytänyt, tai ehkä joskus on joku pieni kokkare ollut, en tiedä....

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 13:26:47

tottakai jos se vehje on kipeä niin ei halua sntaa papua kaivella

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   2.8.24 13:55:10

Tyhmä kysymys, mutta pitääkö oikeasti siis sormet työntää virtsaputken sisälle? Sielläkö se papu siis olisi? O_o
Karstoja olen kyllä rapsutellut pois hellävaraisen saippuan kera, eikös sen pavun voi myös havaita jos virtsasuihku on erilainen?

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Kolo 
Päivämäärä:   2.8.24 17:01:48

Sormia ei työnnetä virtsaputken sisään vaan siinä virtsaputken reiän vieressä on kolo, johon papu (tai pehmeää ja haisevaa töhnää) muodostuu. ”Bean removal horse” löytyy youtubesta paljon videoita pavun poistosta.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   2.8.24 17:40:22

Kiitos kolo! Tutkinpa huomenna ruuna ihan vehjettä tarkemmin!

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   2.8.24 18:02:36

Tuli vielä mieleen kun puhutte töhnästä niin onko se ihan töhnää nimensä mukaisesti vai sitten sitä karstaa ns kuivaa ihoa? Töhnään en ole itse törmännyt ensinkään

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.8.24 19:49:13

"Sormia ei työnnetä virtsaputken sisään"

Kyllä omalla ainakin pitää sormi (ei sormet!) työntää hieman peniksen päästä sisään, jotta pavun tuntee. Sitten pitää pyöräyttää sormi sen pavun alle, pyörittää varovaisesti sormea pavun ympäri niin muljahtaa ulos.
Eli etsin peniksen pään (omalla penis sisälle vedettynä aina) ja etsin reiän, sormi sisään (ehkä noin sentin verran) ja papu tulee vastaan.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Kolo 
Päivämäärä:   2.8.24 20:43:04

Kolo, jossa papu mahdollisesti on, ei ole virtsaputkea, vaan vieressä oleva kolo. Youtubessa on joitakin videoita, joissa kolo näkyy selväsi. Penis on silloin ulkona. Videoista, joissa ihmisen käsi on pussissa, ei voi oikein oppia mitään, kun kolo ei ole näkyvissä. Sormilla sen myös löytää virtsaputken vierestä, jos kaivelee. Parasta olisi kuitenkin ensin nähdä se kolo itse.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   2.8.24 23:59:48

Kannattaa katsoa YouTubesta, lämmintä vettä, mietoa pesuliosts, rasvaa tai öljyä

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: HeC 
Päivämäärä:   3.8.24 18:42:22

Siinä pippelin päässä virtsaputki näkyy todella selvästi eli sinne ei sormia vaan sen vierestä liu’uttaa sormen sisään paikkaan, johon papu mahd kertyy.

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: Ii 
Päivämäärä:   3.8.24 20:42:18

Juustot pois

  Re: Muistakaa ruunien omistajat munien pesu

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.8.24 22:01:44

Pavun saa poistettua vaikkei ruuna roikottelisikaan. Kumihanska käteen ja lämmin vesi lähelle ettei kuivana yritä, hetken kun sormilla tunnustelee niin löytää kyllä munan kärjen ja tuntee onko papua. Oma ei ole roikottelija, niin sille kertyy poimuihin möhnää ja etenkin helteillä poistettava useammin. Pavun kanssa joskus kiukkuisempi, mutta näkee että helpottaa kun sen saa pois.

Se papu on n. viinirypäleen kokoinen, niin kyllä se siellä tuntuu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.