Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koppakärryt

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 13:20:05

Onko kellään kokemusta näistä koppakärryistä https://www.hevari.fi/usai-for-two-koppakarry-qh.html
Mietin kärryjen hankkimista harrastehevoselleni ja yhdet käytetyt ja huonot ostaneensa mietin olisivatko nämä linkin kärryt hyvät?

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   31.7.24 13:20:46

Varmaan tuolla ravipuolella osaavat kertoa paremmin kärryistä.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 13:38:14

Kyllä hevarin valikoimassa on hyviä kärryjä. Itse tykkään enemmän ponien koppakärryjen mallista, niihin on helpompi hypätä kyytiin. Hevosten koppakärryissä on usein just tuollaiset todella korkeat laidat, jolloin kyytiin meno tai kyydistä poistuminen ei ole niin sujuvaa.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   31.7.24 13:40:02

Lähettäjä: ?
Päivämäärä: 31.7.24 13:38:14

Kyllä hevarin valikoimassa on hyviä kärryjä. Itse tykkään enemmän ponien koppakärryjen mallista, niihin on helpompi hypätä kyytiin. Hevosten koppakärryissä on usein just tuollaiset todella korkeat laidat, jolloin kyytiin meno tai kyydistä poistuminen ei ole niin sujuvaa.

Ponien kärryissä on myös lyhyemmät aisat eikä niitä voi käyttää isolla hevosella. Eli turha tarjota ponikärryjä jos tarvtiaan kärryt hevoselle.
Hevosen on epämukava vetää painavia koppakärryjä jos aisat on lyhyet.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 14:28:26

No en minä tietenkään tarjoa A ja B ponin kärryjä hevoselle! :D On vähän kokoeroa pikkuponilla ja hevosella!

Otin vain kantaa noiden koppakärryjen koppaosuuteen. Että hevosten koppiksissa usein on todellakin koppa, minne pitää könytä laitojen yli. Ponikärryt ovat avonaisempia ja itse tykkään sellaisista avomallisista enemmän. Esim. valjakkovaunut (myös hevosten!) on juuri sellaisia avomallisia. Muuten siis kaikki tehdasvalmisteiset kärryt ovat hyviä ja noi ap:n laittamat kärryt ovat hyvät, vaikken itse tykkääkään korkeista sivulaidoista.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   31.7.24 14:29:01

Katsoitko edes millaisia kärryjä hevarilla on hevosille tarjolla? Siellä on kyllä myös niitä missä ei ole reunoja.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 14:33:02

No siksi juuri kommentoinkin oman mielipiteeni, jotta ap voi miettiä haluaako tuollaisen kopan korkeilla laidoilla vai avonaisemman mallin. :) Jotkut voivat tykätäkin tuollaisesta suljetusta mallista, itse tykkään kun voi vain "siirtyä kyytiin".

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.7.24 14:33:38

Itse tykkään Royalin koppakärryistä (ja hiittikärryistä Royal ergo). Kun vaihdoin Royalin kärryihin niin hevonen alkoi liikkumaan mieluummin, tuntuu että niissä on tasapaino kohdillaan. Mieluiten ajan hiittikärryillä, niissä on kuskillekin ergonomisempi asento, vaimennusta ja voi säätää penkkiä yms. Ja on ihan ratsusukuinen ratsu kyseessä.

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.7.24 14:36:58

Kiitos vastauksista :)

  Re: Koppakärryt

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.7.24 16:25:58

En kuvasta nähnyt, mutta onko näissä täysin umpinainen koppa? Meinaan jos aikomus säilyttää kärryjä ulkosalla ja sattuu olemaan lumisempi talvi, niin ärsyttävää putsata lumia pois umpikopasta. Mulla kopan pohja ritilää, niin saa hyvin lumen tiputettua pois. Itse pidän umpikopasta vaikka siihen hankalampi onkin nousta kyytiin. Mun notkeus kun ei riitä siihen "oikeaoppiseen" vauhdissa perse edellä penkille hyppäämiseen. :D Umpikoppa kun on siitä hyvä että sinne kopan pohjalle voi nakata vaikka juomapullon (tai kännykän jos tulee äkillinen tilanne ja luuri kädessä [joo tiedän, Hyi hyi! Ei onneksi ole tuollaista tilannetta tullut]) eikä tarvitse pelätä että putoaa kyydistä. Samoin ohjasperät pysyy kärryissä eikä tarvitse pelätä että sotkeutuvat renkaisiin (en aina jaksa laittaa periä perseen alle).

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.