Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: AP_Kuvaushenkilö 
Päivämäärä:   31.7.24 11:09:50

Kuvien ostajat:

1. Mitä olet valmis maksamaan esimerkiksi kilpailuista otetuista valokuvista? Somekoossa ja alkuperäisessä kuvakoossa.

2. Haluatko itse päättää kuvat, jotka kuvaaja käsittelee?

Huomasin, että hevoskuvaajat myyvät kuviaan melko halvalla. Koiravalokuvaajat, etenkin yritykset, ottavat kuvista tuplahinnan verrattuna hevosvalokuvaajiin.

Kiitos jo ennakkoon vastanneille.
Asiallinen keskustelu sallittua, perustelethan vastauksesi.ö

Siksi kiinnostaa, paljonko olisitte valmiita kuvista maksamaan.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: kuvaaja 
Päivämäärä:   31.7.24 11:18:33

Täältä et tule saamaan vastauksia millä on mitään pohjaa. Laita kysely omalla nimellä Facebookiin eri ryhmiin, tai kokeile itse meneekö kuvat kaupaksi sinun valitsemalla hinnalla.

Ja missä tilanteessa ostaja EI saisi itse valita kuviaan?? Kai koirapuolellakin ostaja valitsee kuvat ja kuvaaja toimittaa, eikä niin että maksa 100e ja lähetän kuvia mitä huvittaa.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.7.24 11:21:14

Olen innokas poniäiti joten melkein joka kisoista tulee ostettua kuvia :D. Minulle on ihan sama maksaako se 5 e vai esim kympin. Jotain huippuotoksia on tullut joista olisin maksanut useammankin kympin, ne on tosin olleet jotain vähän erikoisempia tilannekuvia. Yrityksen tietysti on pakko ottaa eri hinta.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.24 11:23:10

Olen valmis käyttämään max 10€ yhden kilpailun kuviin. Haluan kuvia muistoksi hevosista, joita ei enää jossain vaiheessa ole eikä minulla oikein ole ketään, joka tavallisessa arjessa sellaisia ottaisi.

Kympillä odotan saavani 1-3 kpl kuvia sellaisessa formaatissa, että niitä voi katsoa koneelta ja mahdollisesti julkaista omassa somessa. Jos kuvat ovat hintahaitarin yläpäästä (yli 5€/kpl) niiden pitää olla aika täydellisiä, jotta raaskin ostaa edes yhden. Ja toki odotan, että ostamani kuvat on asiallisesti käsitelty, muilla ei ole mitään väliä. Siinä vaiheessa, jos kuvia on useammalla kuvaajalla tarjolla niin toivoisin näkeväni jonkun esimerkkikuvan valmiiksi käsiteltynä juuri kyseisestä tilaisuudesta, jotta voin vertailla kuvaajia.

Koirajutuista yms. en osta kuvia, koska ne ovat niin kalliita. Saan itsekin otettua koirista muistoksi hyviä kuvia. En ehkä juuri kilpailutilanteesta, mutten koe sellaisia tarvitsevanikaan enää lisäksi.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 11:24:25

Onhan näitä kisakuvaajia kahta laatua, toiset käsittelee kaikki ja myy valmiit kuvat suoraan, toiset käsittelee vaan ostetut kuvat. Luulen kyllä itse, että ensimmäisessä tapauksessa kuvien käsittely on rajallisempaa ja kaikki onnistuneet kuvat on silti tarjolla.

Itsellä alkaa n. 5e kohdalla hinta vaikuttaa. Ostan yleensä n. 10e kuvia per kuvaaja. Jos on edullisia kuvia, saatan ostaa kalliimmalla, koska jos on vaikka 4e/kuva ja kolme kivaa kuvaa, ostan ne kaikki kolme. Tuolla 5e hinnalla en osta kuin ihan max kaksi. Haluan kuitenkin aina jokaiselta tietämältäni kisakuvaajalta kuvat ostaa, kiitoksena kuvaajalle ja toki muistoksi itselle. Ja kisataan aika vähän, jos olisi enemmän kisoja tai useampi hevonen, ei ehkä tulisi ihan niin paljon ostettua.

Ymmärrän kuvaajien näkökulman siitä, että helpompihan se on ottaa enemmän rahaa vähemmistä kuvista kuin että samaan rahaan muokkaa enemmän kuvia. Mutta näin kilpailijana arvostan sitä, että kuvia saa järkevään hintaan. Kuitenkin veikkaisin että hevosihmisillä kilpaileminen maksaa kokonaisuutena enemmän kuin koirapuolella esim. ja siten se budjetti kisakuviin on rajallinen.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 11:25:19

Sehän riippuu täysin kuvasta. On kuvaajia, joiden kuvista maksaa mielellään enemmän, koska ne ovat taidokkaasti ajoitettu ja laatu on ammattimaista. Sitten on kuvaajia, joiden kuvista en maksaisi penniäkään ja parempi olisi, ettei niitä kuvia koskaan olisi otettuaan - ajoitus väärä, ratsukko epäedustava jne.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: AP_Kuvaushenkilö 
Päivämäärä:   31.7.24 11:25:33

Kuvaaja > Tulipa sieltä passiivis agressiivinen vastaus heti kättelyssä.

Pahoitteluni epäselvästä artikuloinnista.

Tarkoitin tällä, haluaako ostajat nähdä ne käsittelemättömät versiot vai suoraan kamerasta tulleet, ja päättää näin ollen itse mitkä kuvat ostajalle käsitellään. Mä kun olen huomannut, että osa laittaa kuvat esille suoraan kamerasta ja osa jälkikäsittelee jo valmiiksi.

Kuva voi muuttua hurjastikin käsittelyn jälkeen - joskus jopa huonompaan.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.7.24 11:46:00

Kisakuvista maksan mukisematta n. 5-10 €/kpl somekoossa. Jos kuvat on edullisempia (tai on joku kiva paketthinta), niitä voi tulla ostettua reilusti useampia. Kalliimpia sitten harkitummin. Yksittäisestä laadukkasta kuvasta voisi maksaa enemmänkin, mutta ei niitä tulisi sitten ihan joka reissusta ostettua. Kuvat on kiva lisä, ei välttämättömyys. Sometuskaan ei ole niin vakavaa, että joka kisasta pitäisi olla uudet kuvat ja mahdollisimman nopeasti, ja sen vuoksi olisi valmis panostamaan kuviin enemmän rahallisestikin (koska samalla edistää ns. uraansa somettajana, ja se voi taas poikia taloudellista ja muuta hyötyä).

Alkuperäisiä harvemmin kisakuvista haluan, kun ei yleensä ole taustat yms. niin täydellisiä että niistä minkään taulun haluaisi, mutta jos sattuisi joku aivan once in a lifetime nappiotos hienossa miljöössä olemaan, niin kipuraja olisi ehkä 50 €.

Olisi tietenkin kiva nähdä kuvat etukäteen valmiiksi käsiteltynä, varsinkin jos kuvaajan tyyli ei ole ennestään tuttu, mutta itsekin harrastekuvaajana (en hevoskisoja) ymmärrän kyllä että se on isolta osin hukkaan heitettyä aikaa, jos kauppa ei käykään. Ja toisaalta jos se valmiiksi käsittely on että ajetaan kisapäivän 2000 kuvaa jollain samalla presetillä läpi ja ladataan kuvat ostettavaksi edes katsomatta niitä, niin mieluummin sitten näen raakakuvat ennalta, joidenkin referenssikuvien kera (en halua mitään överiä ja luonnotonta lopputulosta) ja ne kuvat jotka valitsen, käsitellään edes jollain ajatuksella.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 11:48:20

Koirapuolella maksan 6-12e per kuva, ei ongelmaa.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: Piano 
Päivämäärä:   31.7.24 11:49:22

Olen valmis maksamaan max.7e/kuva, ellei kyseessä ole joku erityistilanne. Perus ratakuvasta 7e on katto, mutta vaikka erikseen poseeratusta palkintpkuvasta nätillä taustalla ja voittoloimet niskassa voin maksaa enemmänkin.

Sillä ei ole väliä, missä muodossa kuvat ovat nähtävillä, selaan sieltä omani silti ja ostan jos ostan.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 11:50:07

Varmaan noissa oston jälkeen käsiteltävissä voi esim rajauksiin toivoa jotain, jos ostos onkin sellainen mitä ei halua. Toki muu käsittelytyyli (esim värit jne) on hyvä näyttää muutamalla esimerkkikuvalla ja jokainen tilaa sitten sellaiselta kuvaajalta, jonka tyylistä tykkää.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 11:51:49

3-5 e per tavallisen tylsä kisakuva olen maksanut ja maksan mielelläni. Todella hienosta kuvasta, semmoisesta erikseen järjestetystä kuvasta voisi olla 20 e/kuva. Suoraan kamerasta joista voi valita mieleisensä. Turha kuvaajan käyttää aikaansa editoimiseen, jos niitä ei kukaan osta.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: - - - - 
Päivämäärä:   31.7.24 11:56:36

1. Olen valmis maksamaan enintään 5 euroa / kuva.

2. Jos itselle tuntematon valokuvaaja, haluaisin nähdä vähintään esimerkin valmiista kuvasta ko. kisoista, ei siis tarvitse välttämättä olla itsestä se kuva vaan että saa käsityksen, minkälainen on lopullinen tuotos. Tällä hetkellä jo useita vuosia hevoskisoja kuvanneiden valokuvaajien osalta ei ole tarvetta esimerkkikuvalle kun tiedän jo valmiiksi, mitä lopullinen laatu on, eli näiden osalta riittää kuva suoraan kamerasta, jonka perusteella jo uskallan ostaa.

Itseä mietityttää paljon, että onko hevoskilpailukuvien tuotto parempi vai huonompi vaivaan nähden verrattuna agility- tai muiden koirakisojen kuviin. Itse ostan lähes joka kerta hevoskilpailuista kuvia mutta agilitykisoista olen raaskinut ostaa tasan yhden kerran kun ovat mielestäni ihan ylihintaisia kuvien laatuun nähden... Toki olen sitä mieltä, että kuvaajan pitää saada palkka vaivannäöstään mutta ihmetyttää tosiaan se, että miten hevoskilpailuiden valokuvaajat pärjäävät vähäisemmällä kuvahinnalla ja usein laatukin on parempaa (rajaus, valotus, värit). Onko kenellekään tietoa, miksi näin iso ero?

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: AP_Kuvaushenkilö 
Päivämäärä:   31.7.24 12:01:11

- - - - >

Erinomaista pohdintaa kuvien hinnoista koira- vs. hevospuolta tarkastellessa.

Mä ymmärrän itse täysin sekä kuvaajana, että kuvien ostajana sen, että kuvaajan tulee saada korvaus työstään. Eihän kukaan yrittäjä maksa omia kulujaan, jos pyytää kuvasta muutaman hassun euron. Etenkään jos hinnasta lähtee vielä ALVit verottajalle.

Eli ovatko hevoskuvaajat itse polkeneet hinnat alas tarjoamalla keskihinta, 5€/kuva? Koirapuolella somekuvia myydään jopa 10-15€/kuva.

  Re: Kysely kuvien ostajille

LähettäjäMirella R. 
Päivämäärä:   31.7.24 12:10:44

En tiedä koirakuvien hintahistoriasta, mutta mä aloitin hevoskuvien myynnin silloin kun hinnat oli 0-1€/kuva. :D Tästä ei kuitenkaan ole kuin alle 10 vuotta, kun hintoja on alettu nostamaan yleisellä linjalla kohti kymppiä. Samat kisaajat kisaa edelleen, tai on siirtyneet maksaviin taustajoukkoihin, joten hintojen kymmenkertaistaminen kerralla ei ole ollut realistinen vaihtoehto.

Ite oon kokenut 7€/kuva olevan ihan ok, mutta helposti jää päivä alle kannattavan jos on hiljaisempi myynti. Tosi monet tarttuu mielellään 25€/5 kuvaa tarjoukseen. :)

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: faktis 
Päivämäärä:   31.7.24 12:27:13

Nolla-1 euroa ellen ole palkannut ammattilaista ottamaan kuvaa. Lapset räpsimällä automaatilla sinnepäin kuvia harrastuksena ei ole oikein ammattikuvaajia kohtaan.
Sitten kun on kuvaajan ammattipaperit taskussa tai voitettu muutama kuvauskilpa amatöörinä, kehtaa pyytää hintaa.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.24 12:34:38

Ongelma on, että Suomessa ammattilaiset myy kuvia 5-6e. Ihan minimihinta verollisesti myyvillä pitäisi oikeasti olla 10e/kuva ja ehkä joku pakettihinta jos ostaa kerralla enemmän. Jos siis kuvaajalle jonkun palkan haluaa. Tai vaihtoehtoisesti jokainen luokassa lähtevä ostaisi yhden kuvan.

Saksassa kisakuvaajat maksaa helposti 20e/kuva ja ovat saman tasoisia kun suomalaiset amatööriharrastajat eli eivät kuvaa edes millään ammattikameralla. Tosin suomessa tuskin kukaan olisi valmis maksamaan edes sitä 20e kuvasta.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: VV 
Päivämäärä:   31.7.24 12:35:46

1. Mitä olet valmis maksamaan esimerkiksi kilpailuista otetuista valokuvista? Somekoossa ja alkuperäisessä kuvakoossa.
Kilpailukuvista max. 5€/kpl tai mielellään joku järkevä pakettitarjous. Kisakuvissa ei yleensä ole kuvaajalle poistettavia kohteita tms. isommin työllistävää muokattavaa, joten esimerkiksi paketti 5 kpl/20€ tai 3kpl/10€ olisi tosi hyvä.
Jos kyseessä on "poseerauskuvat" minun toivomassa miljöössä, rekvisiitalla tms. niin olen valmis maksamaan huomattavasti enemmän, esim. 20€/kuva + matkakulut tai taas hyvä pakettihinta.

2. Haluatko itse päättää kuvat, jotka kuvaaja käsittelee?
Haluan! Toki arvostan kuvaajan silmää erityisesti poseerauskuvissa, ja saatan kysyä hänen suosikkeja, mutta esimerkiksi kisakuvien kanssa kuvaajan on turha tuhlata aikaa sellaisten kuvien muokkaamiseen joita kukaan ei osta. Eli vesileimat vaan päälle ja johonkin esikatselugalleriaan kaikki ei-tärähtäneet, suunnilleen hyvin ajoitetut räpsyt ja asiakas sieltä valitsee ne omat suosikit.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: Kz 
Päivämäärä:   31.7.24 12:40:01

"Sitten kun on kuvaajan ammattipaperit taskussa tai voitettu muutama kuvauskilpa amatöörinä, kehtaa pyytää hintaa."

Semmonen sieltä sitten... :D

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 12:57:30

Kisakuvista olen valmis maksamaan 5€/kpl.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.7.24 15:12:17

Käsitteleekö kukaan enää kuvia ennen myyntiä? Olen nyt pari kertaa ostanut ratsastuskuvia nähden vain version suoraan kamerasta. Olen saanut muokatut versiot ja ne on valitettavasti sitten muokattu ihan pieleen minun mielestäni - toki kuvaaja on varmaan ollut muokkauksiinsa tyytyväinen. Olisin mieluummin ostanut ne versiot jotka näin (muokkaamattomat), ainakaan niissä ei oltu värejä vedetty väkisin oranssiksi.

Taiteilijalla toki oikeus muokata niinkuin lystää, en näistä valittanut mutta taisivat jäädä myös julkaisematta väärän värimaailman takia. Joskus kun olen tästä keskusteluissa maininnut, en ole saanut kovin hyvää vastaanottoa kuvaajilta. Ilmeisesti oranssi on pop.

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: AP_Kuvaushenkilö 
Päivämäärä:   31.7.24 15:27:47

* > Erinomainen näkökanta!

  Re: Kysely kuvien ostajille

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   31.7.24 16:18:53

Itse olen pyytänyt tarjousta kuvaajalta, esim 4 rataa viikonloppuna ja ostaisin kaikki kuvat. Tällöin hinta per kpl on jäänyt varsin alas ja itse saan enemmän kuvia käyttööni.

Olen ostanut tällä systeemillä kuvia kotimaasta ja ulkomailta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.