Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:10:13

Kovasti olen lukenut varsinkin ulkomaalaisten kommentteja kuinka tähän raippakohuun ja muuhun ei saisi ottaa kantaa ja tuoda negatiivisia asioita esille ettei ratsastuksen maine mene lopullisesti ja laji katoa olympialaisista.

Kuitenkin samat ongelmat ovat olleet jo vuosia tiedossa, esim turparemmien tarkistus väärästä kohdasta, niin että ne voi vetää kireälle, mahdottomat vaatimukset kouluratsuilla ja pisteiden antaminen väärästä muodosta ja jännittyneestä hevosesta yms. En vaan voi ymmärtää että miten yhä edelleen tuomarointi on jopa olympialaisissa aivan vääränlaista liikettä ja hevosen olemusta sekä apujen käyttöä suosivaa, vaikka väitetään kiinnostuksen olevan hevosen hyvinvoinnissa.

Kenttäratsastus on hyvä esimerkki siitä, miten laji on ulkopuolisen paineen myötä ihan kymmenessä vuodessa siistiytynyt aivan valtavasti, valitettavasti kouluratsastuksessa suunta on ollut vain päinvastainen

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 19:12:00

Ja nyt toki puuttuvat pakosta näihin kohuihin, kun tulee ulkopuolelta niin kova paine asiaan, mutta silti ihan jokaisen ratsastajan ja varmasti myös liittojen tiedossa olevat ongelmat haudataan vaan maton alle vuosi toisensa jälkeen

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:22:10

Ihan kun joidenkin feikkiprofiileiden paasaus mitään muuttaisi, kun kaikki tietää että on saman sekopäisen järjestön keksimää soopaa ja draamaa.
Keskustelu on hyväksi, mutta ihan kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä lukee kommentti osioissa.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   30.7.24 20:34:01

Niin kannuksienkin käyttö on pakollista tietyllä tasolla FEI säännöissä ilmeisesti?

Olympialaisia katsoin Maxista, ulkomaalainen naiskommenttaattori hieman kiritisoi tai kriittisen oloinen Liettulaisen naisratsastajan tavasta ratsastaa joitaikin kisoja ilman kannuksia ja siitä että kankiohja oli löysä.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:39:06

Ei ole enää, mutta ihan hetki sitten poistui tuo kannuspakko.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:46:04

O: se lepattava kankiohja oli kyllä ruma. Eikä kyseisen naisen ratsastus muutenkaan mitenkään siistiä ja eleetöntä.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 20:51:07

Kävin katsomassa Justinan suorituksen luettuani täältä paljon kommenttia aiheesta ja odotin jotain kauheaa lepatusta, mutta eihän tuo ohja mitenkään pistänyt silmään, kevyesti oli kaulaa vasten, hevonenkin vaikutti rennolta ja tyytyväiseltä suorittaessa mitä ei todellakaan voi sanoa kaikista parhaiten sijoittuneista ratsukosta. Tietenkin siellä oli myös epäonnistuneita kohtia ja pisteet ei kärkeen riittäneetkään. Eipä silti suurin ongelma todellakaan ollut roikkuva ohja tai epäreilut avut hevoselle.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 22:40:50

Ei siellä FEI:ssä taida olla mitään kiinnostusta hevosta kohtaan, pelkästään ratsastus kiinnostaa. Ja raha, mikä alalla liikkuu.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   30.7.24 22:52:03

Samoja ajatuksia kuin pisteellä! En voi uskoa, etteikö maailman parhaimmat ratsastajat saisi hevosiaan kulkemaan ilman ylikireää turparemmiä ja hieman avoimemmassa muodossa! Tuomareiden tulisi vaan palkita oikeanlaisesta ratsastuksesta rohkeasti, niin ongelma korjautuisi. Ei ihme, että aktivistit valppaina, kun itseäkin alkaa ahdistaa, vaikka pitkään lajia seurannut.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   31.7.24 01:40:52

.
Englannin kielistä naiskommentaattoria, ei se jostain syystä rento kankiohja miellyttänyt..

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Snid 
Päivämäärä:   31.7.24 02:03:53

Tää naiskommentattori einedes perustellut mitenkään sitä kankiohjakritiikkiä, molemmat vaan "kuuluu olla" tuntumalla. Niin vaan kuuluu tehdä. Sehän se on sa paras perusta kaikelle tekemiselle, eikö?

Greyhound racing on laji, jota on siivottu pois eri puolilta maailmaa solla kädellä, koska laji ei itse pystynyt itseään siivoamaan. Joten on turha kuvitella, etteikö ratsastukselle kävisi helposti samoin, ellei laji siivoa itse itseään.

Elleivät maailman parhaat ratsastajat pysty suorittamaan ratoja kaivelematta sporrilla kylkiä ja kiskomatta kieliä siniseksi, silloin vaikeustaso on yksinkertaisesti liian vaativa. Sitten sitä on helpotettava sille tasolle, jota ratsastetaan taidolla eikä väkivallalla. Tai sitten se loppuu koko touhu.

Mutta korruptoitunut hyvävelikerho tuskin mitään haluaa siivota, niiden mielestä kaikki on ihan hyvin ja ei muuta ku sporraa kylkeen ja turpa rullalle.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 02:18:20

Kyllä tuntuma on hevoselle paljon reilumpi. Silloin hevonen tuntee mitä on tulossa. Ohjan poisheitto katkaisee yhteyden ja voi yllättää hevosen totaallisesti mikä johtaa rikkohin ja hermostukseen. Turha sellaista on selittää ihmisille jotka eivät sitä ymmärrä..

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: marjut 
Päivämäärä:   31.7.24 02:26:21

Höpö höpö. Jospa edes vähän seuraisit mikä FEI on, ja miten se toimii!

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Snid 
Päivämäärä:   31.7.24 02:35:45

Se kyseinen hevonen kulki koko radan löysällä kankiohjalla, ja sillä oli ihan tosiaan olemassa toinenkin kuolain. Ei sitä mikään yllättänyt.

Mitä ihmeen väliä sillä on _mikä_ FEI on, ellei se suoriudu tehtävistään?

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   31.7.24 07:03:29

. Luuletko ettei hevonen tunne pelkkää ohjan painoa?

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 09:05:04

Kuten jo sanoin pointti oli että varmasti hevonen tuntee vähän löysän ohjan, mutta se aiheuttaako se epämukavuutta ei olekaan niin yksinkertaista, siinä missä on täysi varmuus että kireä kankiohja ja sen reipas käyttö on varmasti epämiellyttävää hevoselle. Ainakaan tuo hevonen ei vaikuttanut mitenkään häiriintyvän tuosta rennosta kankiohjasta vaan suoritti tyytyväisen oloisena ja suusta rauhallisena. Toki tämä ei ollut mitenkään ainut kerta kun löysä ohja oli käytössä vaan hevonen on siihen tottunut. Eihän Justina mitenkään eleettömin ratsastaja ole ja kehonhallinta ei ole ihan yhtä taitavaa kun kärjellä, mutta siihen nähden näytti kovin siistiltä ja mukavalta suoritukselta.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.7.24 09:11:48

Tuntumaa on monenlaista, ja se hevonen kyllä tuntee myös pelkän ohjan painon. Kummasti vaan tuolla huipputasollakin näkee näitä suorituksia, joissa kanki suorastaan soi... yksi mitä jaksan myös ihmetellä, on väite, että hevosen kuuluisi tukeutua itseään ohjaan ja ratsastajan sillä tukea (ts. kantaa hevosta edestä). Eikö koulutuksen päämääränä ollutkaan hevonen, joka ihan itse kantaa itsensä, keula kevyenä? GP-tasolla luulisi, että tämä tavoite olisi jo saavutettu. Toki ohjalla tehdään hienosäätöä, mutta ei sitä nyt rollaattorina kuulu käyttää.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 09:19:19

"kuuluu olla tuntumalla". Maailmassa on varmaan kymmeniä miljoonia hevosia joita ei ratsasteta tai ajeta tällä jatkuvalla tuntumalla eikä taatusti sen puute aiheuta minkäänlaista haittaa tai hermostumista. Kouluratsastususkovaisille tätä on ihan turha selittää, kunhan veivataan kieli sinisenä. Jos se yhteys on pelkästään sinne suuhun ja pitää vielä olla kova, niin voi voi...

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.24 09:38:02

Ymmärtääkseni halutaan kireä turparemmi jotta hevonen ei saa kieltä kuolaimen päälle jolloin kuolain ei toimi enää halutulla tavalla. Ihmettelen ettei tästä puhuta.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   31.7.24 10:55:24

LähettäjäO

Päivämäärä31.7.24 01:40:52

.
Englannin kielistä naiskommentaattoria, ei se jostain syystä rento kankiohja miellyttänyt..
-----

Mutta häntä ei ollenkaan häirinnyt jenkkihevonen Helix joka kulki turpa kaulassa kiinni, tai Kittelin erittäin vahva tuntuma, hevosten voimakas suun aukominen, kannuksilla potkiminen tai mikään muukaan oikea onhgelma. Ehei, se että ratsastaja oli kerran kisannut ilman kannuksia ja löysä kankiohja oli maailmanloppuja.

Mielenkiinnolla odotan, onko löysä kankiohja samanlainen kauhistus Daleran kohdalla :'D

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 15:38:58

Turparemmistä - hiukan on Isabelin turparemmi syöpynyt hevosen ihoon.
https://www.facebook.com/reel/984219460115954?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   2.8.24 16:00:26

Yllättävän paljon on muuten somessa ollut valitusta siitä, että amerikkalainen ratsukko hylättiin jalassa olleen veren takia. Ovat ihan vakavissaan sitä mieltä, että verisääntö on huono, "FEI:n ei pitäisi miellyttää ihmisiä jotka ei tiedä lajista mitään"... Sehän se lajia auttaisi, että mediassa pyörisi kuvat verisistä hevosista. Mun mielestä taas verisääntö on niitä asioita, joissa pitää olla täysin ehdoton. Ihan sama vaikka olisi pintanaarmu paarmanpuremasta, veri on verta ja siitä pitää hylätä.

Erityisesti kouluratsastuksessa saisi monta ongelmaa ratkettua ihan sillä, että noudatettaisiin lajin omia sääntöjä. Turparemmit voitaisiin joka lajissa tarkistaa oikeasta paikasta sillä työkalulla joka hommaan on kehitetty, olisi objektiivisempi kuin nykyinen "testataan näön vuoksi sormilla mistä sattuu". Ei ole oikeasti kovin isoja ja vaikeita asioita muutettavaksi.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   2.8.24 16:10:59

”Ihan sama vaikka olisi pintanaarmu paarmanpuremasta, veri on verta ja siitä pitää hylätä.”

Minä taas olen kyllä sitä mieltä että jotakin harkintaa kyllä saisi olla tämän verisäännön suhteen. Juurikin joku paarmanpurema, ei vaikuta hevosen suorituskykyyn mitenkään ja tuskin aiheuttaa suurta kipuakaan. Kuin myös joku pieni polkema jalassa. Ratsastajan aiheuttama verenvuoto toki aina hylkäysperuste.

Onneksi näitä vahingossa tulleita nirhaumia ei kisasuoritusten aikana nyt juurikaan tule, joten sinänsä ei ole niin suuri asia vaikka sääntöä pilkulleen noudatetaankin.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   2.8.24 16:39:08

"Minä taas olen kyllä sitä mieltä että jotakin harkintaa kyllä saisi olla tämän verisäännön suhteen. Juurikin joku paarmanpurema, ei vaikuta hevosen suorituskykyyn mitenkään ja tuskin aiheuttaa suurta kipuakaan. Kuin myös joku pieni polkema jalassa. Ratsastajan aiheuttama verenvuoto toki aina hylkäysperuste."

- No suuri yleisö ei esimerkiksi kuvasta tiedä, onko se verenvuoto paarman vai sporran aiheuttama. Siksi veri on aina hylkäys, vuoti se mistä syystä tahansa.

"Kyllä tuntuma on hevoselle paljon reilumpi. Silloin hevonen tuntee mitä on tulossa. Ohjan poisheitto katkaisee yhteyden ja voi yllättää hevosen totaallisesti mikä johtaa rikkohin ja hermostukseen. Turha sellaista on selittää ihmisille jotka eivät sitä ymmärrä.."

- Onhan sillä se nivelohja eli ei tuntuma ole kadonnut mihinkään. On tämäkin tietysti selitys muiden joukossa, miksi pitää saada kielet sinisenä kiskoa.

Jännästi esimerkiksi lännenhevoset eivät suistu raiteiltaan vaikka siellä on todella kovia vipuvarsikuolaimia, jotka eivät ole tuntumalla kuin tarvittaessa. Lännenratsastuksessakin omat ongelmansa, mutta tuntuman puutteesta huolimatta valtaosa hevosista on rennompia ja rauhallisempia kuin kankiohjan puuttuvaa tuntumaa kavahtavat kouluratsut :D

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   2.8.24 16:48:09

” No suuri yleisö ei esimerkiksi kuvasta tiedä, onko se verenvuoto paarman vai sporran aiheuttama. Siksi veri on aina hylkäys, vuoti se mistä syystä tahansa. ”

No suuri yleisökään ei voi olla niin puusilmä, että jos hevosella on pieni haava esim kaulassa, niin se olisi tullut kannuksesta.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.24 17:18:31

”Jännästi esimerkiksi lännenhevoset eivät suistu raiteiltaan vaikka siellä on todella kovia vipuvarsikuolaimia, jotka eivät ole tuntumalla kuin tarvittaessa. Lännenratsastuksessakin omat ongelmansa, mutta tuntuman puutteesta huolimatta valtaosa hevosista on rennompia ja rauhallisempia kuin kankiohjan puuttuvaa tuntumaa kavahtavat kouluratsut :D””

Kyllä lännenhevosillakin on suut auki jos niitä syynätä samalla hysteerisyydellä. Sitäpaitsi se homma on hyvin erillaista kuin GP kouluohjelman ratsastus..
Ihan naurettavaa tätä edes verrata.

  Re: FEI pilaa itse ratsastuksen mahdollisuudet

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   2.8.24 18:34:19

” No suuri yleisö ei esimerkiksi kuvasta tiedä, onko se verenvuoto paarman vai sporran aiheuttama. Siksi veri on aina hylkäys, vuoti se mistä syystä tahansa. ”

Ellei sääntö olisi ehdoton, on aina vaara, että sitä(kin) sovellettaisiin pärstäkertoimen mukaan.

:))

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.