Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 12:57:04

Olen tässä pyöritellyt ajatusta nuoren 2-3 vuotiaan hevosen ostosta. Suomessa nuoret ovat laadukkaita mutta myös kovin hinnakkaita. Etsinnässä ns kiva hevonen jolla pääsisi esteilläkin kilpailemaan muutakin kuin clear roundeja. Hevosia itsellä ollut parikymmentä vuotta ja nytkin tallissa pari suokkia, mutta niiden estekapasiteetti loppuu 80cm, enkä halua niitä väkisinkään alkaa yrittämään jotain mihin eivät vaan kykene, sekä toinen muutenkin enemmän koulupainotteinen.
Virossa nuoria näyttää olevan myynnissä kolmen tonnin paikkeilta ylöspäin ja syksyä kohden hinnat tuskin nousevat. Nuoria olen laittanut satulaan, että sen puoleen ei ongelmaa.
Joten nyt kaipailisin kokemuksia ja asioita mitää tulee ottaa huomioon, jos sieltä nuoren ostaa? Meillä on mahdollista laittaa uusi tulokas erilliseen talliin ns karanteeni ajaksi, vaikka eihän se ole pakollista Virosta tuodesta, mutta itse pidän sitä kuitenkin hyvänä toimenpiteenä.
Sekä tarkoitus on käydä paikan päällä katsomassa ja tehdä samalla ns lomareissu Viroon, eli ns postimyyntiä en ajatellut kokeilla :D

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: hae 
Päivämäärä:   30.7.24 13:29:55

Virossa on nyt ostajan markkinat. Käy kokeilemassa, tee ell-tarkastus ja osta sopiva :) Karanteeni on hyvä idea, kun kuljetusautossa on usein eri maista hevosia (Saksa, Liettua yms).

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: Oulu 
Päivämäärä:   30.7.24 13:38:23

Eipä siinä sen ihmeempää. Mieti kuljetus jos et itse hae, muista rekisteröityä tracesiin ja hoitaa kaikki järjestelmässä kuntoon.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 13:45:25

Siis tarkoitus olisi itse hakea, en halua että tulee jollain yhteiskuljetuksella jossa myös muualta Euroopasta myös hevosia. Virosta ei kuitenkaan niin pitkä matka ole tuoda Suomeen.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.24 13:58:13

Täytyykö nykyään olla kuljetusluvat + koppi tarkastettu, että saa tracespaperit?

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 14:27:07

Eikö kuljetusluvat ole jos kuljetat jonkun toisen hevosta, mutta omaa kuljettaakseen ei pitäisi tarvita lupia. Tracespapereista ei mulla ole kyllä mitään tietoa, ne pitäisi ehkä jostain selvittää.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 15:44:12

Joo itsellä ei ole etsinnässä mikään kovasukuinen kilpahevonen, ja esim torinhevonen suvussa kiinnossa mutta puhdasta torinhevosta en halua koska ne ovat taas usein ehkä vähän raskaampia hevosia. Mitä tietoja tallista sinne traces järjestelmään tulee kirjata? Itselle siis ihan vieras asia, mutta toki kiva selvittää asiat etukäteen eikä sitten kun mahdollinen hevonen olisi jo löydettynä.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 16:51:52

Kivat nuoret 4 v maksavat siellä enemmän kuin ähveebeet.

Ruotsi Tanska Latvia Liettua Puola

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 17:17:55

No mitä Viron myytäviä olen katsellut niin kyllä siellä edullisia nuoria on, toki jos joku myy mulle selväpäisen fwb:n kolmella tonnilla Suomessa niin voin sitäkin harkita :D mutta tuskin sellaista on ellei myyjällä satu olemaan ihan pakkotilanne myydä, niitäkin valitettavasti joskus ihmisillä on.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.7.24 17:29:37

avirolaiset ymmärtävöt ihan erilailla hyvän päälle.
Huonoa saa halvalla.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: Oulu 
Päivämäärä:   30.7.24 18:01:40

Esh, sekä lähtötallin että vastaanottavan tallin pitää olla rekisteröityneenä järjestelmään. Sinne sitten merkitset mikä on oma roolisi tässä sekä nuo tallit yms. Lisäksi traces-todistus eläinlääkäriltä. Kannattaa selvittää ajoissa.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 18:09:58

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/traces/

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: marjut 
Päivämäärä:   30.7.24 18:15:35

Mikä sinulla on budjetti? Kannattaa kyllä ensin laittaa ostoilmoitus Suomessa.

Osa noista toriristeytyksistä on _todella_ huonorakenteisia. Pitäisi olla hyvä silmä arvioida varsaa.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: Raippe 
Päivämäärä:   30.7.24 18:19:23

Älä osta!

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 20:57:00

Budjetti ei ole mikään suuri,, sanoisin että 3-4t€ koska pakko ei ole ostaa. Lähinnä ajattelin jos löytäisin jonkun nuoren edullisesti. Aikaahan on kyllä etsiä, jos ei tänä syksynä löydy niin sitten odotellaan ensi syksyyn :).
Jostain syystä torit nyt vaan kiehtoo ja sellaisen risteytyksen haluisin. Minulla oli nuorempana ylläpidossa yksi torinhevonen joka oli kylläkin suuri ja raskas.
Kaks/kolme vuotiaasta nuoresta näkee jo rakenteesta jo jonkin verran kun että jos olisi vuotias.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: paljon nähnyt 
Päivämäärä:   30.7.24 20:58:01

www.heimtali hobuses kasvattaa todella kivoja estetrakeja. Niitä on näkynyt Suomen radoilla 130-140 luokissa, ja moni sieltä lähtöisin oleva estetrakehner on voittanut Viron estemestaruuden.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   30.7.24 21:47:24

Mulle kyllä riittäisi sellainen metriä hyppäävä, :D ei tartte olla niin laadukas että isoja menee ja toisekseen haluisin myös kohtuu pienen maks 165cm kokoisen, kun itsekään en mikään pitkä ole…

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: esh 
Päivämäärä:   31.7.24 09:40:35

Osa Viron myytävistä löytyy myös Suomen markkinoilta, onko antaa myös muita vinkkejä mistä myytäviä voisi katsella?

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.24 09:53:05

virolainen fb ryhmä https://www.facebook.com/groups/1242537499509333

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   31.7.24 09:58:56

En ostaisi ikinä hevosta Virosta.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

Lähettäjä: Gt 
Päivämäärä:   31.7.24 10:00:30

Toriristeytys käy varmaan siihen metriin, trakehner voi olla tädille liian herkkä.
Toriristeytyksillä on usein kaviorustonluutumaa ja kinnerpatteja. Raskas rakenne altistaa niveltulehduksille.
Mutta ne sopivat suokkien kanssa laitumelle.

  Re: Nuoren hepan osto Virosta

LähettäjäMaito 
Päivämäärä:   31.7.24 10:08:45

Jos kasvattajaa mietit niin suosittelen Raili Märdin, tulee pelkkiä hyviä hevosia ja saa tarvittaessa valmentajansa talliin Suomeen odottamaan hakuasi. Hoiti erinomaisesti ell tarkin ilman meitä, lähetti kaikki tulokset sähköpostilla ja me lähetettiin siitä Teivoon vakkari ell tarkistettavaksi

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.