Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   30.7.24 06:12:23

Harkitsen paukkuliivin ostoa, häiritseekö paukkuliivi ratsastusta, eteenkin sileällä? Onko liivi mukava päällä, myös helteellä? Miten olette ratkaiseet pukeutumisen talvisin?

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   30.7.24 07:20:48

Musta ei häiritse yhtään, on löysä ja kevyt päällä. Tavan turvaliivi rajoittaa enemmän mutta sekin on tottumis kysymys. Hyvä kapistus

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 08:07:21

Ei häiritse. Kyllähän se helteellä lämmittää lisää. Itselläni on kaksi liiviä. Istuvampi, johon saa integroitua liiviä, tallia jne. ja toinen väljempi ”telttamallinen”. Tuota jälkimmäistä käytän maastoiluun, kylmille talvikeleille (alle sopii takki) ja kuumimpina päivinä (ilma kiertää alta).

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   30.7.24 09:02:37

Uudet paukkuliivit on istuvia ja kevyitä, silti turvallisia. Ainakin joihinkin liivimalleihin on saatavilla myös liivin päälle suunniteltuja sade- ja ulkotakkeja, kisatakkeja jne. Mulla paukkuliivin päälle sopiva kuoritakki. On kätevä, kun pitää vettä ja suojaa myös liiviä likaantumiselta.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   30.7.24 09:09:27

Ne joita olen sovittanut, ovat olleet häiritsevän tuntuisia. Patruuna on painava mokkula, josta tuntuu että vetää koko liivin ihan kieroon. Tähän kuulemma tottuu, mutta toistaiseksi olen katsonut parhaaksi jättää paukkuliivit kauppaan.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Fani 
Päivämäärä:   30.7.24 09:58:11

Varmasti fiksu päätös t. Hienoa huomata että mm olympialaisissa paukkuliivit useimmilla , ja patruunakin mukana . Hyvä että meidän ehdoton juniorikärki käyttää paukkuliivejä , ja putoamisten yhteydessä olleet kyllä paikallaan !
Turvallisia ratsastuksia kaikille.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   30.7.24 10:17:54

Kiitos kaikille vastauksista :) onko kellään tiedossa liivi mihin olisi myös saatavilla kivat, neutraalit päälliset tai yhteensopivat vaatteet? Muita suosituksia liiveistä otan mielelläni vastaan, pohdin erityisesti Freejumpin ja Heliten liivejä.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.24 10:26:16

Freejump ollut käytössä kolme vuotta. Todella tyytyväinen käyttäjä, patruunan vaihtaminen tosi helppo. Käytän tavallisten ratsastus yläosien päällä.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: -,,- 
Päivämäärä:   30.7.24 10:28:17

Mulla Helite, olen tyytyväinen. Ostin myöhemmin vielä tason 3 turvaliivin maastareille. Mutta ensin paukkuliivin esteille, kun putosin useamman kerran peräkkäin. Riippuu tietty mihin vertaa, ilman liiviä aina kevyempää. Mutta muihin turvaliiveihin verrattuna Helite on vain kevyt liivi.

Ainut nega minkä keksin on että jos putoan, niin yleensä en enää väännä uutta patruunaa vaan hyppään selkään ilman liiviä.

Heliteen en ole raaskinut ostaa vaatteita, joten en osaa kommentoida.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   30.7.24 10:29:29

Turvallisia ratsastuksia sullekin Fani <3

Tiesin, että on riski kirjoittaa, ettei pidä pakkkuliiveistä. Täällä kun on vain Yksi Oikea Mielipide ja se on Paukkuliivit On Parhaita.

Keneltäkään ei varmaan ole jäänyt näkemättä se somepostsus, jossa paukkuliivi ei toiminut ja ratsastaja jäi kiinni satulaan ja pyöri mukkelismakkelis hevosen kanssa. Toivottavasti ratsastaja on toipunut hyvin.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: -,,- 
Päivämäärä:   30.7.24 11:05:22

Ehkä paukkuliivissä kannattaa aika ajoin testata kytkennät… Olen miettinyt, auttaisiko tämä. Olen itse pudonnut varmaan neljä kertaa paukkuliivin kanssa. Aina toiminut (kop kop), miinus että hevoset pelästyvät ja se minua kyllä häiritsee. Aika helpostakin alas pyörähtämisestä tulee enemmän draamaa, kun liivi pamahtaa, moni hevonen voi siinä vetää pierupukit (tuurista kiinni, ettei oma kuuppa ole siinä riskialueella).

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: niiris 
Päivämäärä:   30.7.24 11:39:07

Yleensä paukkuliivin toimimattomuus on ollut ratsastajan itse aiheuttama tai esim hevonen kaatunut eikä hihnaan ole tullut laukaisuun tarvittavaa vetoa. Patruunan vaihto ei ole vaikeaa mutta se pitää tehdä ohjeiden mukaisesti. Eikä niitä patruunoita (liivejä) kande pitää kesäkuumalla autossa - tän opin ite tänä kesänä kun liivi poksahti kuumassa itsekseen. Onneks olin paikalla, niin huomasin muuten olis voinut käydä niin etten olis huomannut vaihtaa patruunaa.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 12:58:28

En itse tykkää, tosin en mistään muustakaan liivistä. Todella epämiellyttäviä

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   30.7.24 13:03:15

Mulla helitessä niin paljon säätövaraa, että toppatakki menee alle ja kesällä on tarpeeks kireä topilla.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 13:19:19

En ostaisi liivimallia jonka kanssa talvipukeutuminen aika mahdotonta. Nämä väljemmät ja säädettävät mallit on kivempia jos yleiskäytössä milloin missäkin olosuhteissa.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   30.7.24 16:20:51


Jos liivin päälle pukee jotain, on sen ehdottomasti oltava liiviin tarkoitettu ja hyväksytty. Muussa tapauksessa laukaisinhihna saattaa takertua ja jää liiviin kiinni, niin kuin on tapahtunut, vaikkakin ulkotakki on ollut asianmukainen
Itse suosin liiviä, jossa laukaisin on avoin ja laukaisuremmi jäykkä helasta, ja liivi aina päällimmäiseksi, sillä taataan liivin toimivuus. Hyvä jos liivistä löytyy säätövaraa talvipukeutumiseen.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   30.7.24 16:34:04

Mahtuuko pusero + kevytuntuvatakki liivien alle? Esim Helite

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.7.24 17:53:30

Kaikissa liivi mallin paukkiksissa on säätövara, koska sinne on mahduttava perinteinen alle, jos tarvitaan, esim maastokoe.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   30.7.24 20:52:06

Onko liivien satularemmi helppo kiinnittää satulaan? Käyn ratsastuskoululla joten olisi kätevää mikäli remmin kiinnittäminen kävisi helposti :)

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   30.7.24 22:21:01

Lisäys edelliseen: onko satularemmi helposti kiinnitettävissä kaikkiin satuloihin/ onko kaikissa satuloissa irrotettavissa olevat jalustinhihnat koukkuineen?

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: -,,- 
Päivämäärä:   30.7.24 23:24:56

Sen satularemmin kiinnittämiseen tulee rutiini, en itse ota jalkkareita pois, vaan sujautan sen koukusta ja sitten räplään sen paremmin paikoilleen samalla kun säädän jalkkarit. Joissakin ratsastuskouluissa halutaan, että satularemmi kiinnitetään kauhukahvaan, koska ”liikaa säätöä”.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Viipo 
Päivämäärä:   31.7.24 00:36:59

Siis mihin ja miten liivin laukaisuhihna tulisi kiinnittää? Olen miettinyt liivin ostamista, mutta tuo remmin kiinnitys mietityttää. Eikö voi kiinnittää D-lenkkeihin?

T. Uuno

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: -,,- 
Päivämäärä:   31.7.24 10:40:05

Kiinnitys: https://youtu.be/sWgCbBZUsBo?si=QzGCISVbc3HIVIR6

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: PSY 
Päivämäärä:   31.7.24 10:52:47

Itse en tykännyt, vaan myin pois. Oli ihan mukava päällä kun on kevyt, mutta laukaisuhihna oli jatkuvasti tiellä ja häiritsi.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   31.7.24 11:05:59

Miten laukaisuhihna voi olla tiellä ?
MIssä ihmeessä pidätte niitä käsiä ?

Meillä ainakin on niin lähellä omaa vartaloa, ettei vahingossakaan häiritse eikä ole tiellä. Toisessa satulassa vielä on kauhukahva, eikä myöskään siinä ole tiellä kun pitää ne oikeassa järjestyksessä.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   31.7.24 12:02:15


"Kiinnitys: https://youtu.be/sWgCbBZUsBo?si=QzGCISVbc3HIVIR6"

PointTwo ohjeen mukaan, hihna kuuluu laittaa d-renkaan läpi jalustinkoukkuun!!

https://youtu.be/wmN2lD6oJyw

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Alv 
Päivämäärä:   31.7.24 17:02:52

Kiitos huomiosta, onkohan yleistä että ratsastuskoulut eivät suosittele paukkuliivien käyttöä? Tai tahtovat satularemmin kiinnitystä koukkuihin ilman jalustinhihnojen irtoamista?

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   31.7.24 19:18:56

Ostin pointTwo liivin, kun aloin omaa nuorta ratsastamaan. Alkuun tuntui vähän kömpelöltä, mutta liiviin tottui pian ja pieni vika siihen nähden jos sillä voi estää esin mahdollisen vammautumisen. Käytän siis jokaisella ratsastuksella.

Itsellä kun on jo ikää 30+ niin tajuaa ettei olekaan kuolematon ;)

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   1.8.24 11:07:17

Mitenköhän tuommoisen rungottomaan satulaan kiinnittäisi, kun ei ole avonaisia jalustinkoukkuja. Paukkuliivi olisi ostoslistalla mutta en tiedä miten hoitaisin kiinnityksen.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   1.8.24 12:27:47


"Mitenköhän tuommoisen rungottomaan satulaan kiinnittäisi, kun ei ole avonaisia jalustinkoukkuja. Paukkuliivi olisi ostoslistalla mutta en tiedä miten hoitaisin kiinnityksen."

Itselläni ei ole rungottomista satuloista mitään kokemusta, mutta ovatko ne kuinka tiiviisti hevosessa "kiinni"? Tuli vain mieleen, että onko niillä mahdollisuus pyörähtää ratsastajan mukana hevosen kyljelle? Mutta jos niissä ei ole jalustinkoukkuja, niin ei kiinnitysremmiäkään varmaan saa mihinkään kiinni.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   1.8.24 13:42:52

Periaatteessa on pyörähtämismahdollisuus, mutta olen näillä ratsastanut yli 10v eikä ikinä vielä ole niin käynyt. Umpinaiset jalustinkoukut on, mutta silloin noita naruja ei pysty pujottelemaan niihin.

  Re: Häiritseekö paukkuliivi + pukeutumisesta

Lähettäjä: hoks 
Päivämäärä:   1.8.24 18:37:01

Jos rungottomassa on reikä etukaaressa, siihen saa kyllä näppärasti kietastua hihnan laukasuhihnaa varten.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.