Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harja vaihtaa puolta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.24 23:37:13

Olen aikoinaan kuullut sanottavan hevosen harjan kääntyvän vahvemmalle puolelle.
Pitääkö tämä paikkaansa? Oletteko huomanneet vastaavaa?

Hevosen harja on puoleen väliin saakka pitkä ja puolet on viime talven loimitus hangannut liki kokonaan pois. Nyt uuden harjan kasvaessa puolen vaihtoa on selkeästi tapahtunut.

  Re: Harja vaihtaa puolta

Lähettäjä: Ritsa 
Päivämäärä:   30.7.24 03:52:16

En ole huomannut hevosessani minkäänlaista muuttunutta puolieroa tms, mutta omallani harja keikahti kolmisen vuotta sitten yhden talven aikana pikkuhiljaa puolelta toiselle. Ja nyt siis näyttää siltä kuin olisi aina tehnyt niin, siististi yhdellä puolella. Mysteeriksi jäi miksi näin kävi :)

  Re: Harja vaihtaa puolta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 06:05:31

Jotkut sanovat, että hevosen harjan kääntyminen liikkuisi vinouksiin. Jos hevosella on tasaisesti molemmin puolin, niin se on suora kehostaan.

Mulla ollu kaksi varsaa, ja niillä molemmilla kasvoi pienenä harja tasaisesti molemmille puolille. Nyt vanhemiten ne on asettunut aina oikealle (joka taas on mun vahvempi puoli).

  Re: Harja vaihtaa puolta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 07:10:35

Mulla taas tiedossa vanhankansan uskomus et harja kääntyy kipeälle puolelle. Hyvä jos johtuukin vain vinoudesta.

  Re: Harja vaihtaa puolta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.7.24 07:56:05

Harja kääntyilee myös lihomisen ja laihtumisen myötä, kun rasvaa kertyy harjamartoon.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.